Hotărâri
456/15.05.97 Hotărîre cu privire la măsurile suplimentare de protecţie socială a familiilor cu copii
HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
cu privire la măsurile suplimentare de protecţie
socială a familiilor cu copii
Nr.456 din 15.05.97
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.35-36/418 din 29.05.1997
* * *
Abrogat: 21.11.2002
Hotărîrea Guvernului nr.1478 din 15.11.2002
În scopul intensificării protecţiei sociale a familiilor cu copii,
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. De la 1 ianuarie 2002 se stabilesc următoarele mărimi ale
indemnizaţiilor plătite familiilor cu copii:
la naşterea primului copil:
în cazul persoanelor asigurate - o indemnizaţie unică în mărime de
370 lei;
în cazul persoanelor neasigurate - o indemnizaţie unică în mărime de
245 lei;
la naşterea fiecărui copil următor:
în cazul persoanelor asigurate - o indemnizaţie unică în mărime de
250 lei;
în cazul persoanelor neasigurate - o indemnizaţie unică în mărime de
165 lei;
pentru îngrijirea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 1,5 ani:
în cazul persoanelor asigurate - o indemnizaţie lunară în mărime de
75 lei;
în cazul persoanelor neasigurate - o indemnizaţie lunară în mărime
de 50 lei;
pentru copilul cu vîrste între 1,5 şi 16 ani, inclusiv pentru
copilul aflat sub tutelă sau curatelă (elevilor şcolilor, gimnaziilor,
liceelor - pînă la absolvirea instituţiei respective), în cazul în care
venitul total mediu lunar pentru fiecare membru al familiei în
trimestrul precedent nu depăşeşte suma de 18 lei (iar în familiile cu
trei şi mai mulţi copii - 27 lei) - o indemnizaţie lunară în mărime de
25 lei;
pentru mama singură care are un copil cu vîrste între 1,5 şi 16 ani,
inclusiv pentru copilul aflat sub tutelă sau curatelă (pentru elevii
şcolilor, gimnaziilor şi liceelor - pînă la absolvirea instituţiei
respective), în cazul în care copilul nu beneficiază de alte
indemnizaţii şi plăţi conform sistemului în vigoare de asistenţă socială
- o indemnizaţie lunară în mărime de 25 lei. Această indemnizaţie se
acordă dacă venitul total lunar pentru fiecare membru al familiei în
trimestrul precedent nu depăşeşte suma de 54 lei.
[Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.384 din 01.04.2002]
[Pct.1 în redacţia Hot. Guv. nr.75 din 30.01.2001]
2. Cuantumurile indemnizaţiilor menţionate în punctul 1 al prezentei
hotărîri sînt stabilite, ţinîndu-se cont de sumele de indexare în
mărimile determinate în conformitate cu punctul 5 al Hotărîrii
Guvernului Republicii Moldova nr. 122 din 1 martie 1996 "Cu privire la
indexarea veniturilor băneşti ale populaţiei".
3. Cheltuielile suportate întru realizarea prevederilor prezentei
hotărîri se vor acoperi astfel:
din contul mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat se vor
achita indemnizaţiile pentru copii stabilite persoanelor asigurate;
din contul mijloacelor bugetului de stat se vor achita
indemnizaţiile pentru copii stabilite persoanelor neasigurate.
[Pct.3 în redacţia Hot. Guv. nr.384 din 01.04.2002]
[Pct.3 în redacţia Hot. Guv. nr.75 din 30.01.2001]
4. Se aprobă Regulamentul "Cu privire la modul de stabilire şi plată
a indemnizaţiilor familiilor cu copii" (se anexează).
5. Se abrogă:
punctul 2 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.152 din 3
martie 1995 "Cu privire la măsurile suplimentare de protecţie socială a
păturilor puţin asigurate şi cu retribuţie mică ale populaţiei"
(Monitorul Oficial, 1995, nr. 15-16, art. 114);
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.479 din 9 iulie 1992
"Despre aprobarea Regulamentului provizoriu cu privire la modul de
stabilire şi plată a indemnizaţiilor sociale şi compensaţiilor
familiilor cu copii" (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992,
nr.7, art.184);
punctul 4 al Modificărilor care se operează în hotărîrile Guvernului
Republicii Moldova aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
nr. 86 din 22 februarie 1993 (Monitorul Parlamentului Republicii
Moldova, 1993, nr. 2, art.42).
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC
Chişinău, 15 mai 1997.
Nr. 456.
REGULAMENTUL
cu privire la modul de stabilire şi plată a
indemnizaţiilor familiilor cu copii
I. Tipurile de indemnizaţii şi cuantumul lor.
Condiţiile de stabilire
1. Familiile cu copii beneficiază de următoarele tipuri de
indemnizaţii:
a) indemnizaţia unică la naşterea copilului;
b) indemnizaţia lunară pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta de
1,5 ani;
c) indemnizaţia lunară pentru copilul în vîrstă de la 1,5 pînă la 16
ani, inclusiv pentru copilul aflat sub tutelă sau curatelă (elevilor
şcolilor, gimnaziilor, liceelor - pînă la absolvirea instituţiei
respective);
d) indemnizaţia lunară pentru mama singură care are copil în vîrstă
de la 1,5 pînă la 16 ani, inclusiv pentru copilul aflat sub tutelă sau
curatelă (elevilor şcolilor, gimnaziilor, liceelor - pînă la absolvirea
instituţiei respective).
2. Indemnizaţiile menţionate în punctul 1 al prezentului Regulament
se stabilesc în următoarele condiţii şi cuantumuri:
a) indemnizaţia unică la naşterea primului copil:
în cazul persoanelor asigurate - în mărime de 370 lei;
în cazul persoanelor neasigurate - în mărime de 245 lei;
la naşterea fiecărui copil următor:
în cazul persoanelor asigurate - în mărime de 250 lei;
în cazul persoanelor neasigurate - în mărime de 165 lei.
La naşterea a doi şi mai mulţi copii, indemnizaţia se stabileşte
pentru fiecare copil. La naşterea unui făt mort indemnizaţia nu se
stabileşte.
Indemnizaţia unică la naşterea copilului se stabileşte cu condiţia
că:
- aceasta a fost solicitată cel tîrziu în termen de 6 luni de la
naştere;
- copilul a fost înregistrat la oficiul stării civile.
În cazul în care acest termen este depăşit din motive întemeiate
indemnizaţia poate fi stabilită şi mai tîrziu.
[Lit.a) în redacţia Hot. Guv. nr.384 din 01.04.2002]
[Lit.a) modificată prin Hot. Guv. nr.75 din 30.01.2001]
b) indemnizaţia lunară pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta de
1,5 ani se stabileşte în cazul persoanelor asigurate în mărime de 75 lei
iar în cazul persoanelor neasigurate - în mărime de 50 lei. La naşterea
a doi şi mai mulţi copii gemeni indemnizaţia se stabileşte pentru
fiecare copil.
Indemnizaţia lunară pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta de
1,5 ani se stabileşte mamei din ziua încheierii concediului pentru
sarcină şi lehuzie şi se plăteşte pînă în ziua în care copilul
împlineşte vîrsta de 1,5 ani.
În cazul în care concediul pentru îngrijirea copilului pînă la
vîrsta de 1,5 ani, conform legislaţiei în vigoare, este acordat tatălui,
bunicii, bunicului, altei rude încadrate în muncă, care de fapt
îngrijeşte copilul, indemnizaţia se stabileşte la locul de muncă al
acestora.
În cazul încadrării mamei în cîmpul muncii înainte de încheierea
concediului pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta de 1,5 ani,
indemnizaţia respectivă se suspendă. Această prevedere nu se extinde
asupra mamelor angajate cu program de muncă redus sau care prestează
muncă la domiciliu.
În cazul în care mama nu este încadrată în muncă, indemnizaţia
pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta de 1,5 ani se stabileşte de
organul asistenţei sociale la locul de trai din ziua naşterii copilului
şi se plăteşte pînă în ziua în care copilul împlineşte vîrsta de 1,5
ani, cu condiţia că indemnizaţia a fost solicitată în termen de 1,5 ani
de la naşterea copilului;
[Lit.b) modificată prin Hot. Guv. nr.384 din 01.04.2002]
[Lit.b) modificată prin Hot. Guv. nr.75 din 30.01.2001]
c) indemnizaţia lunară pentru copilul în vîrstă de la 1,5 pînă la 16
ani, inclusiv pentru copilul aflat sub tutelă sau curatelă (elevilor
şcolilor, gimnaziilor, liceelor - pînă la absolvirea instituţiei
respective) se stabileşte în mărime de 25 lei, dacă venitul total mediu
lunar pentru fiecare membru al familiei în trimestrul precedent nu
depăşeşte suma de 18 lei, iar pentru familiile cu trei şi mai mulţi
copii - 27 lei.
Indemnizaţia lunară pentru copilul în vîrstă de la 1,5 pînă la 16
ani se stabileşte din luna solicitării;
[Lit.c) modificată prin Hot. Guv. nr.75 din 30.01.2001]
d) indemnizaţia lunară pentru mama singură care are copil (în
adeverinţa de naştere a copilului nu este indicat tatăl sau el este
indicat la declaraţia mamei) în vîrstă de la 1,5 pînă la 16 ani,
inclusiv pentru copilul aflat sub tutelă sau curatelă (elevilor
şcolilor, gimnaziilor, liceelor - pînă la absolvirea instituţiei
respective), dacă copilul nu beneficiază de alte indemnizaţii şi plăţi,
conform sistemului în vigoare de asistenţă socială, se stabileşte în
mărime de 25 lei, cu condiţia că venitul total mediu lunar pentru
fiecare membru al familiei în trimestrul precedent nu depăşeşte suma de
54 lei.
[Lit.d) modificată prin Hot. Guv. nr.75 din 30.01.2001]
Indemnizaţia lunară pentru mama singură se stabileşte din luna
solicitării.
În cazul în care o femeie necăsătorită înfiază un copil i se
stabileşte o indemnizaţie ca pentru mama singură, în baze generale, dar
nu mai devreme de luna perfectării documentelor de înfiere.
În cazul în care mama singură se căsătoreşte, dar copilul nu este
înfiat de soţul acesteia, dreptul la indemnizaţie se păstrează, iar dacă
copilul este înfiat - nu se păstrează.
În cazul în care paternitatea a fost recunoscută conform legislaţiei
în vigoare, indemnizaţia pentru mama singură, stabilită anterior, se
anulează.
II. Modul de stabilire a indemnizaţiilor
3. Cererea pentru stabilirea indemnizaţiilor specificate la
capitolul I din prezentul Regulament se depune la locul de muncă,
studii, de satisfacere a serviciului militar al mamei (tutorelui,
curatorului). Dacă mama nu este încadrată în cîmpul muncii, nu-şi face
studiile, nu-şi satisface serviciul militar, cererea se depune la locul
de muncă, studii, satisfacere a serviciului militar al tatălui (cu
excepţia indemnizaţiei lunare pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta
de 1,5 ani).
4. Cererea pentru stabilirea indemnizaţiilor se depune la organul
asistenţei sociale de la locul de trai de către:
ambii părinţi (tutorele, curatorul) dacă nu sînt încadraţi în cîmpul
muncii, nu-şi fac studiile, nu-şi satisfac serviciul militar;
deţinătorii de terenuri cu destinaţie agricolă, inclusiv cei care
dau în arendă pămîntul (cu excepţia membrilor asociaţiilor de gospodării
ţărăneşti (de fermieri) şi altor forme de gospodărire în comun),
persoanele care desfăşoară activitate antreprenorială.
5. La cererea pentru stabilirea indemnizaţiei se anexează
următoarele acte:
a) în cazul indemnizaţiei unice la naşterea copilului:
certificatul de naştere al copilului;
adeverinţa de naştere a copilului;
în caz de necesitate, documentul prin care se confirmă că mama
(tatăl, tutorele, curatorul) nu este încadrată în cîmpul muncii
(carnetul de muncă sau adeverinţa respectivă eliberată de organul
administraţiei publice locale sau oficiul forţei de muncă).
Deţinătorii de terenuri cu destinaţie agricolă, inclusiv cei care
dau în arendă pămîntul (cu excepţia membrilor asociaţiilor de gospodării
ţărăneşti, (de fermieri) şi altor forme de gospodărire în comun),
persoanele care desfăşoară activitate antreprenorială prezintă
adeverinţa de înregistrare şi achitare a cotelor de asigurări sociale de
stat în Fondul Social;
b) în cazul indemnizaţiei lunare pentru îngrijirea copilului pînă la
vîrsta de 1,5 ani:
certificatul de naştere al copilului;
extrasul din ordinul de acordare a concediului pentru îngrijirea
copilului pînă la vîrsta de 1,5 ani;
în caz de necesitate, documentul, prin care se confirmă că mama
(tatăl) copilului nu este încadrată în cîmpul muncii (carnetul de muncă
sau adeverinţa respectivă eliberată de organul administraţiei publice
locale sau oficiul forţei de muncă).
Deţinătorii de terenuri cu destinaţie agricolă, inclusiv cei care
dau în arendă pămîntul (cu excepţia membrilor asociaţiilor de gospodării
ţărăneşti, (de fermieri) şi altor forme de gospodărire în comun),
persoanele care desfăşoară activitate antreprenorială prezintă
adeverinţa de înregistrare şi achitare a cotelor de asigurări sociale de
stat în Fondul Social;
c) în cazul indemnizaţiei lunare pentru copilul în vîrstă de la 1,5
pînă la 16 ani:
certificatul de naştere al copilului;
adeverinţa despre componenţa familiei, eliberată de organul
administraţiei publice locale sau de serviciul de exploatare a fondului
de locuinţe;
documentul despre venitul familiei (adeverinţa despre salariu,
despre venitul provenit de la terenuri din care se plătesc cotele de
asigurări sociale, eliberată de Fondul Social, despre pensiile
alimentare etc.) pe trimestrul precedent lunii solicitării indemnizaţiei;
în caz de necesitate, documentul, prin care se confirmă că mama
(tatăl, tutorele, curatorul) nu este încadrată în cîmpul muncii
(carnetul de muncă sau certificatul respectiv, eliberat de organul
administraţiei publice locale, oficiul forţei de muncă sau de organele
abilitate cu acest drept);
în cazul în care ambii părinţi nu sînt încadraţi în cîmpul muncii,
tatăl prezintă suplimentar adeverinţa care confirmă faptul înregistrării
la oficiul forţei de muncă;
în caz de necesitate, adeverinţa de la instituţia de învăţămînt,
certificatul de divorţ, extrasul din decizia organului administraţiei
publice locale cu privire la instituirea tutelei (curatelei);
d) în cazul indemnizaţiei lunare pentru mama singură care are copil
în vîrstă de la 1,5 pînă la 16 ani:
certificatul de naştere al copilului;
adeverinţa eliberată de oficiul stării civile, prin care se confirmă
în ce temei în certificatul de naştere al copilului au fost înscrise
datele despre tatăl copilului;
adeverinţa eliberată de organul administraţiei publice locale sau de
serviciul de exploatare a fondului de locuinţe, prin care se confirmă
componenţa familiei şi faptul că mama domiciliază împreună cu copilul;
documentul despre venitul familiei (adeverinţa despre salariu,
despre venitul provenit de la terenuri din care se plătesc cotele de
asigurări sociale, eliberată de Fondul Social) pe trimestrul precedent
lunii solicitării indemnizaţiei;
adeverinţa eliberată de organul asistenţei sociale prin care se
confirmă că copilul nu beneficiază de alte indemnizaţii şi plăţi conform
sistemului în vigoare de asistenţă socială;
documentul prin care se confirmă că mama copilului nu este încadrată
în cîmpul muncii (carnetul de muncă sau adeverinţa respectivă eliberată
de organul administraţiei publice locale, oficiul forţei de muncă sau de
organele abilitate cu acest drept);
în caz de necesitate, extrasul din decizia organului administraţiei
publice locale cu privire la instituirea tutelei (curatelei);
în caz de necesitate, adeverinţa de la instituţia de învăţămînt.
6. Indemnizaţiile menţionate în prezentul Regulament se stabilesc
prin decizia comisiei pentru stabilirea indemnizaţiilor familiilor cu
copii la locul de muncă, studii, satisfacere a serviciului militar al
mamei (tatălui, tutorelui, curatorului) sau prin decizia comisiei pentru
stabilirea pensiilor şi indemnizaţiilor pe lîngă organul administraţiei
publice locale.
7. Cererea pentru stabilirea indemnizaţiei şi actele necesare se
examinează de comisiile respective în termen de 10 zile din momentul
înregistrării. În cazul în care la cerere nu sînt anexate toate actele
necesare, solicitantul are dreptul să prezinte restul actelor, în termen
de trei luni din momentul înregistrării cererii. Dacă acest termen este
depăşit, comisia este în drept să ia decizia de a refuza stabilirea
indemnizaţiei.
În cazul în care comisia refuză stabilirea indemnizaţiei, în termen
de cinci zile după luarea deciziei, ea informează partea solicitantă
despre motivele refuzului, modul de contestare a deciziei şi îi
restituie actele.
Decizia comisiei poate fi contestată la organul administraţiei
publice locale sau la instanţa judecătorească.
8. Cererea pentru stabilirea indemnizaţiei cu toate actele anexate,
inclusiv procesul-verbal al şedinţei comisiei şi decizia respectivă, se
păstrează în dosarul personal al beneficiarului.
III. Plata indemnizaţiilor
9. Mamelor (tatălui, tutorelui, curatorului) angajate, care îşi fac
studiile sau satisfac serviciul militar, li se plătesc indemnizaţiile
menţionate la capitolul I al prezentului Regulament la locul de muncă
(indiferent de tipurile de proprietate şi forma
organizatorico-juridică), la locul de studii sau de satisfacere a
serviciului militar.
10. Părinţilor (tutorelui, curatorului) care nu sînt încadraţi în
cîmpul muncii, nu-şi fac studiile sau nu-şi satisfac serviciul militar
indemnizaţiile li se plătesc de către organul asistenţei sociale la
locul de trai.
11. Persoanelor, care se ocupă de activitate antreprenorială,
indemnizaţiile respective li se plătesc de către organul asistenţei
sociale la locul de trai, cu condiţia achitării cotelor de asigurări
sociale de stat în Fondul Social.
12. Indemnizaţiile lunare pentru copii se plătesc pentru luna în
curs.
13. În cazul în care persoana, căreia i se plăteşte indemnizaţia,
trece la un alt loc de muncă, studii sau satisfacere a serviciului
militar, plata indemnizaţiei la locul vechi se suspendă şi este reluată
la noul loc de muncă, studii sau satisfacere a serviciului militar, prin
decizia comisiei respective din luna suspendării, dar nu mai devreme de
luna angajării la noul loc de muncă, studii sau satisfacere a
serviciului militar.
14. Unitatea din care s-a transferat beneficiarul, transmite dosarul
(în baza cererii beneficiarului) la noul loc de muncă, indicînd ultima
lună în care i-a fost plătită indemnizaţia.
Dacă beneficiarul părăseşte locul de muncă (studii sau de
satisfacere a serviciului militar, la cererea acestuia, dosarul de
acordare a indemnizaţiei se transmite la organul asistenţei sociale la
locul de trai, unde plata indemnizaţiei continuă în baza deciziei
comisiei respective din luna suspendării, dar nu mai devreme de luna
depunerii cererii.
15. În cazul întreruperii lucrului indemnizaţia pe perioada
respectivă se plăteşte de organul asistenţei sociale la locul de trai cu
condiţia că indemnizaţia a fost solicitată înainte de angajarea la noul
loc de muncă.
16. Sumele indemnizaţiei neprimite la timp din vina beneficiarului
se plătesc pentru perioada trecută cel mult pentru 3 ani premergători
datei solicitării.
17. Sumele indemnizaţiei neachitate la timp din vina organului, care
stabileşte şi plăteşte indemnizaţia, se plătesc pe perioada precedentă
fără nici o limitare.
18. Pentru perioada aflării copilului într-o instituţie de copii în
care îi este asigurată întreţinerea completă din partea statului (hrana,
cazarea, îmbrăcămintea etc.), indemnizaţia nu se plăteşte.
19. La apariţia circumstanţelor, care ar avea ca urmare anularea sau
reluarea dreptului la stabilirea şi plata indemnizaţiei (înfierea
copilului, recunoaşterea paternităţii, moartea copilului, majorarea
venitului familiei etc.), plata indemnizaţiei încetează sau este reluată
din luna următoare celei în care au apărut condiţiile respective.
20. Sumele plătite în plus din vina persoanei care primeşte
indemnizaţia (falsificarea unor date din acte, tăinuirea unor
circumstanţe etc.) se reţin lunar în baza deciziei comisiilor
respective, într-un volum ce nu depăşeşte 20 la sută din suma
indemnizaţiei. În cazul în care plata indemnizaţiei este suspendată,
sumele plătite în plus se reţin în baza hotărîrii judecăţii.
21. Sumele plătite în plus din vina organului care stabileşte şi
plăteşte indemnizaţia nu se recuperează din contul beneficiarului.
Surplusul achitat se percepe de la persoana culpabilă, în conformitate
cu legislaţia în vigoare.
[Pct.21 completat prin Hot. Guv. nr.75 din 30.01.2001]
IV. Calcularea venitului total mediu
lunar al familiei
22. La calcularea venitului total mediu lunar al familiei se iau în
considerare:
a) toate tipurile de retribuire a muncii (băneşti, în natură), alte
venituri, din care se plătesc cotele de asigurări sociale de stat în
Fondul Social, cu excepţia retribuţiilor unice;
b) premiile, plăţile anuale şi plata pentru producţia agricolă care
se includ în cîştigul lunii în care ele au fost primite;
c) venitul obţinut din activitatea individuală antreprenorială din
care se plătesc cotele de asigurări sociale de stat în Fondul Social;
d) remunerarea muncii militarilor (cu excepţia militarilor în
termen).
23. În venitul total nu se includ tipurile de plăţi şi venituri din
care nu se calculează contribuţiile de asigurări sociale de stat
obligatorii conform legii bugetului anual al asigurărilor sociale de
stat.
[Pct.23 în redacţia Hot. Guv. nr.75 din 30.01.2001]
24. În cazul în care se stabileşte dreptul la indemnizaţiile pentru
copii, pensiile alimentare primite se includ în venitul total, iar cele
care se plătesc se exclud din venitul total.
25. Venitul total al familiei se calculează reieşind din veniturile
tuturor membrilor, obţinute în trimestrul ce precedează lunii în care a
fost solicitată indemnizaţia. În cazul deţinătorilor de terenuri cu
destinaţie agricolă, inclusiv celor care dau în arendă pămîntul (cu
excepţia membrilor asociaţiilor de gospodării ţărăneşti, ai altor forme
de gospodărire în comun), ca bază de calcul serveşte venitul total al
familiei obţinut pentru realizarea producţiei agricole în anul
calendaristic precedent celui în care se stabileşte indemnizaţia.
În venitul total al familiei se includ şi veniturile persoanelor
care nu sînt în relaţii matrimoniale, dar duc o gospodărie comună,
locuiesc şi educă împreună copiii.
26. Venitul total mediu lunar pentru un membru al familiei se
determină prin împărţirea venitului total al familiei pe trimestru la 3
luni (în cazul venitului total al familiei pentru un an - la 12 luni),
apoi la numărul ei de membri.
La calcularea venitului total mediu lunar al familiei se iau în
considerare următorii membri ai familiei: soţia, soţul, copiii, care nu
au atins vîrsta de 16 ani (elevii şcolilor, gimnaziilor, liceelor - pînă
la absolvirea instituţiei respective), cu excepţia invalizilor din
copilărie de gradul unu şi doi şi a copiilor care se află la
întreţinerea statului.