BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Acte judiciare

594/20.06.2005 Hotărîre cu privire la aprobarea Procedurii de stimulare a angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior finanţaţi de la bugetul de stat

Tipul documentului
Acte judiciare
Data adoptării
20.06.2005

GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Procedurii de stimulare a angajatorilor pentru

încadrarea în muncă a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt

superior finanţaţi de la bugetul de stat

nr. 594  din  20.06.2005

 (în vigoare 01.07.2005) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.89-91 art.660 din 01.07.2005

* * *

În temeiul prevederilor Legii nr.102-XV din 13 martie 2003 privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.70-72, art.312), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Procedura de stimulare a angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior finanţaţi de la bugetul de stat (se anexează).

2. Ministerul Economiei şi Comerţului:

va organiza un seminar cu factorii de decizie privind implementarea Procedurii de stimulare a angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior finanţaţi de la bugetul de stat;

va întreprinde măsurile de rigoare privind familiarizarea persoanelor din rîndurile absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior cu prevederile legale de stimulare a angajatorilor pentru încadrarea lor în muncă;

va informa Guvernul, anual, către 25 februarie, despre implementarea prevederilor prezentei hotărîri.

3. Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Culturii şi Turismului vor prezenta Ministerului Economiei şi Comerţului, la finele anului de învăţămînt, listele absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior care au fost finanţaţi de la bugetul de stat şi nu au fost asiguraţi cu locuri de muncă.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.462 din 24.03.2008, în vigoare 01.04.2008] 

4. Mijloacele financiare necesare pentru realizarea prezentei hotărîri vor fi alocate în limita mijloacelor prevăzute anual în bugetul de stat la capitolul transferurile bugetului asigurărilor sociale de stat.

Aprobată

prin Hotărîrea Guvernului

nr.594 din 20 iunie 2005

Procedura

de stimulare a angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenţilor instituţiilor

de învăţămînt superior finanţaţi de la bugetul de stat

1. Stimularea angajatorilor prevede acordarea unei sume lunare, în cuantumul unui salariu minim pe ţară, pe o perioadă de 12 luni calendaristice, pentru fiecare absolvent al instituţiei de învăţămînt superior încadrat în muncă, care a fost finanţat de la bugetul de stat, cu condiţia menţinerii raporturilor de muncă cel puţin 3 ani.

Pentru încadrarea absolvenţilor cu dizabilităţi, suma menţionată la pct.1 se acordă pe o perioadă de 18 luni.

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]

2. Beneficiari ai sus-numitei stimulări, prevăzuţi la articolul 23 din Legea nr.102-XV din 13 martie 2003 privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.70-72, art.312) (în continuare - Legea), sînt angajatorii care încadrează în muncă, pe o perioadă nedeterminată, absolvenţi înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă.

3. În sensul prezentei Proceduri, noţiunile utilizate semnifică următoarele:

absolvent al instituţiei de învăţămînt, finanţat de la bugetul de stat - persoană care a obţinut o diplomă de licenţă/ studii în una din instituţiile de învăţămînt superior şi a fost finanţată de la bugetul de stat, care nu a fost angajată o perioadă de pînă la 12 luni calendaristice de la data absolvirii;

absolvent cu dizabilităţi al instituţiei de învăţămînt, finanţat de la bugetul de stat - persoană care îşi dovedeşte dizabilitatea prin prezentarea certificatului de dizabilitate şi capacitate de muncă, eliberat de către Consiliul Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau structurile sale teritoriale, a obţinut o diplomă de licenţă/studii în una din instituţiile de învăţămînt superior, a fost finanţată de la bugetul de stat şi care nu a fost plasată în cîmpul muncii o perioadă de pînă la 12 luni calendaristice de la data absolvirii;

instituţii de învăţămînt superior - instituţii de învăţămînt fondate în temeiul Legii învăţămîntului.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]

4. În scopul stimulării angajatorilor, agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă vor înregistra absolvenţii instituţiilor de învăţămînt superior care au fost finanţaţi de la bugetul de stat (în continuare - absolvenţi) în conformitate cu Procedura de înregistrare şi soluţionare a cererilor de loc de muncă şi ajutor de şomaj, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.862 din 14 iulie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.155-158, art.911).

5. La solicitarea angajatorilor, agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă (în continuare - agenţii) vor prezenta informaţia solicitată referitor la statutul absolventului înregistrat.

6. În cazul în care angajatorul va accepta oferta agenţiei, relaţiile dintre angajator şi agenţie vor fi legalizate în baza contractului-tip de forma specificată în anexa nr.1, iar dintre absolvent şi agenţie - în baza contractului de forma specificată în anexa nr.2.

7. În conformitate cu punctul 6, angajatorul este obligat să încheie cu absolventul selectat un contract individual de muncă, pe un termen nelimitat, în formă scrisă, cu respectarea prevederilor Codului muncii.

8. Pentru încheierea contractului prevăzut la punctul 6 angajatorii vor depune la agenţie:

tabelul nominal al absolvenţilor încadraţi în muncă, de forma specificată în anexa la contract;

copia ordinului de plasare în cîmpul muncii pentru fiecare absolvent.

9. Contractul dintre angajator şi agenţie se încheie pentru fiecare absolvent încadrat în muncă.

10. Măsurile de stimulare se acordă din data încheierii contractului individual de muncă, prevăzut la punctul 7.

11. Mijloacele financiare aferente stimulării angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenţilor se acordă absolvenţilor-beneficiari lunar, prin intermediul angajatorilor, în baza contractului încheiat între agenţie şi angajator.

12. Angajatorii vor utiliza mijloacele financiare primite de la agenţie pentru remunerarea suplimentară lunară a muncii absolvenţilor încadraţi, în baza informaţiei de forma specificată în anexa nr.3.

13. Suma lunară stabilită se acordă proporţional timpului efectiv lucrat în luna respectivă.

Pentru fracţiuni de lună suma se calculează prin împărţirea cuantumului sumei lunare stabilite la numărul de zile lucrătoare (conform regimului de lucru la întreprindere) din luna respectivă, iar rezultatul se înmulţeşte cu numărul de zile efectiv lucrate în această lună.

14. Finanţarea stimulării angajatorilor pentru încadrarea absolvenţilor încetează la expirarea termenului de 12 luni şi, respectiv, de 18 luni de la data angajării sau de la data emiterii ordinului privind încetarea raporturilor de muncă.

15. În cazul în care contractul individual de muncă este suspendat în circumstanţe ce nu depind de voinţa părţilor, în conformitate cu lit.a) şi e) ale art.76 din Codul muncii, finanţarea stimulării angajatorilor pentru încadrarea absolvenţilor încetează pe toată perioada suspendării contractului individual de muncă.

16. Agenţia, în baza informaţiei prezentate de angajator, conform anexei nr.3, emite ordin de suspendare/repunere a finanţării stimulării angajatorilor pentru încadrarea absolvenţilor.

17. Angajatorii şi/sau absolvenţii care încetează, din iniţiativă proprie, raporturile de muncă anterior termenului de 3 ani, sînt obligaţi să restituie agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă suma integrală încasată drept rezultat al stimulării angajatorilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

18. Prevederile pct.17 nu se aplică în cazurile încetării raporturilor de muncă în circumstanţe ce nu depind de voinţa părţilor în temeiul lit.a), d) şi i) ale art.82 şi lit.b) a art.86 din Codul muncii.

19. Prevederile pct.17 nu se extind asupra angajatorilor în temeiul alin.(1) lit.d), g), h), i), j), k), m), r), x) şi y) ale art.86 şi alin.(2) ale art.85 din Codul muncii.

20. Absolvenţii pot fi încadraţi, în condiţiile art.23 din Lege, o singură dată. În cazul desfacerii contractului individual de muncă, anterior expirării termenului de 12 luni de la data absolvirii instituţiei de învăţămînt superior, din motive neimputabile, absolvenţii se pot încadra la alţi angajatori care beneficiază de stimulare.

21. Angajatorii şi absolvenţii care au încetat raporturile de muncă din iniţiativă proprie, anterior termenului de 3 ani, sînt obligaţi să informeze agenţia în termen de 5 zile lucrătoare de la data încetării raporturilor de muncă.

22. Angajatorii prezintă agenţiei, pînă la data de 3 a fiecărei luni, date care servesc drept confirmare a continuităţii raporturilor de muncă cu absolvenţii angajaţi, conform anexei nr.3.

23. Cheltuielile ocazionate de stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenţilor se efectuează în limita mijloacelor prevăzute anual în bugetul de stat, prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale, alocate Fondului de şomaj.

24. Agenţiile întocmesc informaţia privind necesităţile de mijloace financiare în scopul stimulării angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenţilor, care se prezintă lunar Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă pînă la data de 5 a lunii următoare celei gestionare.

În baza informaţiilor prezentate, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă prezintă comenzile necesare Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

Casa Naţională de Asigurări Sociale, în baza acestor comenzi, transferă sumele necesare, aferente stimulării angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenţilor, pe măsura finanţării de către Ministerul Finanţelor a mijloacelor prevăzute în legea bugetului de stat la capitolul transferurile bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul respectiv.

25. Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în baza informaţiilor agenţiilor, întocmeşte şi prezintă trimestrial Casei Naţionale de Asigurări Sociale, pînă la data de 20 a lunii următoare trimestrului de gestiune, darea de seamă privind utilizarea mijloacelor bugetare, iar Casa Naţională de Asigurări Sociale, la rîndul său - Ministerului Finanţelor. Formele dărilor de seamă sînt specificate în anexele nr.4 şi nr.5.

26. Sumele plătite fără temei legal şi acumulările formate în condiţiile prezentei Proceduri, ca urmare a prezentării unor documente false, se confiscă de la persoanele care le-au primit în mod fraudulos.

Sumele nerecuperate de la beneficiarii decedaţi nu se urmăresc.

Funcţionarii agenţiilor, din a căror vină, ca urmare a nerespectării prevederilor legislaţiei în vigoare, au fost stabilite şi plătite fraudulos sume din Fondul de şomaj, sînt obligaţi să le restituie.

27. Sumele plătite nelegitim se restituie integral agenţiilor care au efectuat plata.

Încasarea are loc în temeiul deciziilor agenţiilor care au efectuat plata. Sumele rămase nerecuperate se urmăresc pe cale judiciară.

28. Litigiile apărute se soluţionează de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, precum şi de către instanţele judecătoreşti, în modul stabilit de lege.

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]