BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Hotărâri

671/28.05.2002 Hotărîre cu privire la acţiunea Contractului colectiv de muncă (nivel naţional) pe anul 2001 şi Acordul adiţional la Contractul colectiv de muncă (nivel naţional) pe anul 2001

Tipul documentului
Hotărâri
Data adoptării
28.05.2002

GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA

H O T Ă R Î R E

cu privire la acţiunea Contractului colectiv de muncă (nivel naţional) pe anul 2001

şi Acordul adiţional la Contractul colectiv de muncă (nivel naţional) pe anul 2001

nr. 671  din  28.05.2002

 (în vigoare 06.06.2002) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.71-73 art.763 din 06.06.2002

* * *

Notă: Se prolonghează pentru anul 2003 Contractul colectiv de muncă şi Acordul adiţionalla el conform Hot.Guv. nr.367 din 27.03.03, în vigoare 04.04.03

În scopul realizării politicii social-economice a statului în baza coordonării intereselor categoriilor şi grupurilor sociale ale societăţii, garantării drepturilor social-economice şi de muncă ale salariaţilor, altor categorii de populaţie şi promovării dialogului social în domeniul relaţiilor sociale şi de muncă, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se prolonghează pentru anul 2002 Contractul colectiv de muncă (nivel naţional) pe anul 2001 dintre Guvernul Republicii Moldova, Patronate, reprezentate de Confederaţia Naţională a Patronatului din Republica Moldova, şi Sindicate, reprezentate de Confederaţia Sindicatelor din Republica Moldova, şi Confederaţia Sindicatelor Libere din Republica Moldova "Solidaritate" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.31-34, art.233).

2. Se aprobă Acordul adiţional la Contractul colectiv de muncă (nivel naţional) pe anul 2001 dintre Guvernul Republicii Moldova, Patronate, reprezentate de Confederaţia Naţională a Patronatului din Republica Moldova, şi Sindicate, reprezentate de Confederaţia Sindicatelor din Republica Moldova, şi Confederaţia Sindicatelor Libere din Republica Moldova "Solidaritate" ca parte componentă a Contractului colectiv de muncă (nivel naţional) pentru anul 2001 (se anexează).

3. Conducătorii ministerelor şi departamentelor vor întreprinde în decursul anului curent măsurile de rigoare pentru realizarea tuturor prevederilor Contractului colectiv de muncă (nivel naţional) pentru anul 2002, inclusiv a Acordului adiţional.

Anexă

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.671 din 28 mai 2002

ACORD ADIŢIONAL

la Contractul colectiv de muncă (nivel naţional) pe anul 2001 dintre Guvernul

Republicii Moldova, Patronate, reprezentate de Confederaţia Naţională a

Patronatului din Republica Moldova, şi Sindicate, reprezentate de

Confederaţia Sindicatelor din Republica Moldova, şi Confederaţia

Sindicatelor Libere din Republica Moldova "Solidaritate"

În preambul

1. Relaţiile de conlucrare dintre Părţi au la bază conceptele de parteneriat, respect reciproc şi bunăvoinţă în procesul de armonizare a intereselor lor specifice în conformitate cu reglementările multilaterale naţionale şi ale OIM, a altor convenţii şi acorduri internaţionale, ratificate de Republica Moldova.

În procesul conlucrării, Părţile vor folosi mecanismele existente, vor conveni asupra creării unor mecanisme noi în vederea susţinerii dialogului social.

Guvernul se angajează să consulte permanent partenerii sociali - patronatele şi sindicatele, referitor la măsurile legislative, normative, instituţionale şi regulatorii iniţiate, care au implicaţii asupra problematicii economice şi sociale.

Hotărîrile rezultate din dialogul social se adoptă prin consens şi devin obligatorii pentru Părţi.

La articolul 1. Dispoziţii generale

2. Pentru întreprinderile şi ramurile economiei naţionale în care, conform legislaţiei în vigoare, organizarea grevelor este interzisă, Guvernul şi organele de supraveghere şi control de stat asupra respectării legislaţiei muncii vor întreprinde măsuri pentru a garanta îndeplinirea contractelor colective de muncă de către patroni, indiferent de tipul de proprietate şi forma lor organizaţional-juridică.

La articolul 2. Unele măsuri de redresare şi stabilizare a economiei naţionale.

Garantarea activităţii antreprenoriale

3. Părţile se angajează să asigure crearea condiţiilor favorabile pentru activitatea antreprenorială prin:

- perfecţionarea legislaţiei, inclusiv a celei fiscale, pentru a stimula dezvoltarea sectorului real al economiei naţionale;

- perfecţionarea cadrului legal privind achiziţiile publice în scopul îmbunătăţirii mecanismului de achiziţionare şi stimulării ofertei interne.

4. Guvernul:

- va propune Parlamentului modul de soluţionare a problemei ce ţine de cumpărarea terenurilor aferente întreprinderilor privatizate (transmiterea în proprietatea întreprinderilor, în funcţie de necesităţile lor stricte pentru procesele tehnologice şi infrastructură, şi stabilirea unor preţuri rezonabile pentru restul suprafeţei terenurilor aferente), care ar încuraja agenţii economici să cumpere aceste terenuri;

- pe parcursul anului 2002 va întreprinde, în comun cu partenerii sociali, măsuri concrete de legalizare a patrimoniului Republicii Moldova, amplasat pe teritoriul Ucrainei, şi va transmite în gestionarea întreprinderilor, la solicitarea lor, bazele de odihnă din s.Koblevo şi din alte localităţi.

La articolul 3. Încheierea, modificarea şi rezilierea

contractelor individuale de muncă

5. Orice muncă îndeplinită fără încheierea contractului individual de muncă, executarea contractelor de antrepriză, a celor comercial-economice fără înregistrarea întreprinderii ca persoană juridică ori fără a deţine patenta respectivă, se consideră "muncă la negru".

Părţile vor întreprinde acţiuni coordonate, inclusiv prin intermediul Inspecţiei muncii, pentru combaterea şi tragerea la răspundere a persoanelor vinovate de încălcarea acestor prevederi. La articolul 6. Utilizarea forţei de muncă

6. Guvernul, în comun cu Părţile, va efectua un studiu complex şi multilateral de monitorizare a situaţiei pe piaţa forţei de muncă în Republica Moldova pentru analiza proceselor, fenomenelor şi schimbărilor ce au loc în acest domeniu, estimarea dimensiunilor reale ale şomajului, cererii şi ofertei forţei de muncă, analiza cazurilor de disponibilizare în masă a angajaţilor în scopul promovării unor propuneri exhaustive de ameliorare a situaţiei create.

7. În cazul existenţei unor locuri de muncă vacante şi/sau creării de noi locuri de muncă, patronii vor informa în scris şi vor reîncadra prioritar în cîmpul muncii salariaţii puşi în disponibilitate din motivele lichidării, reorganizării sau reducerii statelor de personal.

8. Schimbarea proprietarului, denumirii unităţii sau trecerea ei în altă subordonare nu constituie temei pentru desfacerea contractului individual de muncă cu angajaţii unităţii.

9. În caz de fuziune, alipire, divizare, reorganizare sau schimbare a tipului întreprinderii, relaţiile de muncă cu salariaţii vor continua fără a desface contractele individuale de muncă.

10. În cazurile menţionate la punctele 8 şi 9, desfacerea contractului individual de muncă din iniţiativa patronului poate avea loc numai în cazul reducerii locurilor de muncă, respectîndu-se prevederile legislaţiei în vigoare.

La articolul 8. Organizarea muncii şi salarizarea

11. Pentru categoria I de calificare a angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară (cu orice tip de proprietate şi formă organizaţional-juridică), începînd cu 1 iulie 2002, se stabilesc următoarele salarii tarifare, negociate de către Părţi:

- pe unitate de timp (pe oră) - în mărime de 1,48 lei;

- pe lună - în cuantum de 250 lei, calculat pentru un program complet de lucru de 169 ore în medie pe lună.

12. Guvernul:

- va majora, începînd cu 1 mai 2002 - cu 20 la sută, iar de la 1 septembrie 2002 - cu 40 la sută salariile tarifare şi de funcţie ale angajaţilor din domeniile învăţămîntului, ocrotirii sănătăţii, asistenţei sociale, ştiinţei, culturii, artei şi sportului;

- în decursul trimestrului IV al anului 2002, în comun cu partenerii sociali, va examina posibilităţile financiare reale de majorare a salariului minim pe ţară;

- în trimestrul II al anului 2002, va modifica Hotărîrea Guvernului nr.251 din 6 mai 1996, majorînd diurna pentru deplasările de serviciu în cadrul teritoriului Republicii Moldova de la 15 lei/zi la 35 lei/zi.

13. Pentru munca prestată în condiţii nefavorabile se stabilesc sporuri de compensare în mărimi unice pentru salariaţii de orice calificare, ce muncesc în condiţii egale în unitatea respectivă. Mărimea concretă a sporului de compensare se stabileşte în cuantum procentual din salariul minim, în funcţie de rezultatele atestării locurilor de muncă şi în cuantumuri de la 25% din salariul minim pentru executarea lucrărilor în condiţii grele şi nocive la 50% din salariul minim pentru executarea lucrărilor în condiţii deosebit de grele şi deosebit de nocive.

Pentru cei angajaţi în unităţile economice din sectorul real acest spor se va stabili în limitele a 25%-50% din salariul tarifar pentru categoria I de calificare a angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară, stabilit pe ţară.

Sporurile de compensare se plătesc:

muncitorilor - pentru durata reală a muncii prestate în condiţii nefavorabile;

altor categorii de angajaţi - pentru angajarea permanentă (cel puţin 50 la sută din timpul de muncă în condiţii nefavorabile).

La articolul 9. Asistenţa socială, protecţia muncii

şi ocrotirea sănătăţii

14. În scopul extinderii posibilităţilor partenerilor sociali din toate domeniile, înclusiv din sfera muncii, de a contribui la profilaxia şi combaterea pandemiei HIV/SIDA, Guvernul:

- va asigura perfecţionarea legislaţiei muncii privind asigurarea condiţiilor inofensive, securitatea muncii, prevenirea infectării în instituţiile sanitare cu virusul HIV, drepturile lucrătorilor medicali în caz de infectare profesională şi acordarea asistenţei medicale şi sociale acestor lucrători;

- va amenda actele legislative cu privire la grupurile cu risc sporit de infectare cu virusul HIV, inclusiv persoanele infectate cu virusul HIV, bolnavii de SIDA şi grupurile social-vulnerabile în scopul eliminării prejudecăţilor şi discriminării acestor categorii de persoane.

Patronii:

- vor asigura respectarea drepturilor omului şi nu vor refuza încadrarea acestor persoane în cîmpul muncii, internarea în instituţii curative, primirea în instituţii de învăţămînt sau în instituţii preşcolare şi nu vor admite lezarea altor drepturi şi limitarea intereselor legitime ale persoanelor infectate cu virusul HIV şi celor bolnave de SIDA numai în baza faptului că ele sînt purtătoare de virusul HIV sau bolnave de SIDA.

Organizaţiile sindicale:

- vor participa la elaborarea şi implementarea măsurilor de profilaxie şi stopare a infecţiei HIV/SIDA la nivel naţional, local şi de unitate economică;

- vor iniţia şi desfăşura campanii informaţionale, educaţionale în problemele HIV/SIDA şi vor apăra drepturile lucrătorilor, infectaţi cu virusul HIV şi bolnavi de SIDA, acordîndu-le ajutorul necesar.

La articolul 12. Participarea partenerilor sociali în procesul legislativ

15. Guvernul, în comun cu partenerii sociali:

• va elabora în anul 2002 proiectele de legi:

- privind contractul colectiv de muncă (în redacţie nouă);

- privind contractul individual de muncă;

- privind soluţionarea conflictelor colective de muncă (în redacţie nouă);

- privind sistemele profesionale obligatorii de asigurare cu pensii;

• va iniţia procedura de ratificare a următoarelor convenţii ale OIM:

- nr.11 - cu privire la dreptul la organizare şi asociere a lucrătorilor din gospodăriile ţărăneşti;

- nr.99 - cu privire la procedura de stabilire a salariului minim în agricultură;

- nr.101 - cu privire la concediile remunerate în agricultură;

- nr.119 - cu privire la asigurarea dotării maşinilor cu mijloace de protecţie;

- nr.141 - cu privire la organizaţiile lucrătorilor agrari şi rolul lor în dezvoltarea economică şi socială;

- nr.151 - cu privire la dreptul la organizare şi procedura de determinare a condiţiilor de muncă în serviciul public;

- nr.184 - privind securitatea şi igiena muncii în agricultură.

16. Guvernul:

- va înainta propuneri coordonate în vederea perfecţionării sistemului de asigurări cu pensii de stat, în scopul promovării principiului echităţii sociale la stabilirea cuantumului pensiei, instituirii unui mecanism flexibil de determinare a vîrstei de pensionare şi recalculării pensiilor pentru pensionarii care realizează venituri pasibile de asigurări sociale;

- va publica în Monitorul Oficial textele integrale ale Convenţiilor OIM, ratificate de Republica Moldova.

La articolul 13. Protecţia socială şi juridică

17. Guvernul, în comun cu Părţile, va organiza şi va finanţa, în baza prevederilor Recomandaţiei OIM nr.163 (1981) şi articolului 32 al Legii sindicatelor, instruirea membrilor comisiilor tripartite la nivel naţional, ramural şi teritorial privind negocierile colective.