BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Hotărâri

792/08.07.2004 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului privind transportarea mărfurilor prin posturile vamale interne de control

Tipul documentului
Hotărâri
Data adoptării
08.07.2004

GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA

H O T Ă R Î R E

despre aprobarea Regulamentului privind transportarea

mărfurilor prin posturile vamale interne de control

Nr.792 din 08.07.2004

 (în vigoare 16.07.2004) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.112-118 art.952 din 16.07.2004

* * *

În scopul eficientizării activităţii organelor vamale şi al înlăturării dificultăţilor de ordin social-politic ce pot apărea în procesul efectuării controlului vamal al mărfurilor transportate din raioanele de est, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Regulamentul privind transportarea mărfurilor prin posturile vamale interne de control, conform anexei nr.1;

Lista localităţilor limitrofe frontierei administrative, ale căror locuitori beneficiază de scutiri de drepturi de import la introducerea mărfurilor de consum personal, conform anexei nr.2.

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.1163 din 16.10.2008, în vigoare 21.10.2008]

2. Serviciul Vamal va asigura executarea prevederilor Regulamentului menţionat.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1163 din 16.10.2008, în vigoare 21.10.2008]

Anexă

la Hotărîrea Guvernului

nr.792 din 8 iulie 2004

REGULAMENT

privind transportarea mărfurilor prin

posturile vamale interne de control

1. Prezentul Regulament este elaborat în scopul optimizării şi eficientizării activităţii posturilor vamale interne de control.

2. În activitatea lor, colaboratorii vamali ai posturilor menţionate se conduc de prevederile Codului vamal, titlurilor III şi IV ale Codului fiscal, Legii nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a Titlului III al Codului fiscal, Legii nr.1054-XIV din 16 iunie 2000 pentru punerea în aplicare a Titlului IV al Codului fiscal, Legii nr.1380-XIII din 20 noiembrie 1997 cu privire la tariful vamal, Legii nr.1569-XV din 20 decembrie 2002 cu privire la modul de introducere şi scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice.

3. Mărfurile produse de persoanele juridice şi fizice, subiecţi ai activităţii de întreprinzător, situaţi pe teritoriul Republicii Moldova şi înregistraţi permanent la Agenţia Servicii Publice, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul bugetar al ţării, livrate în adresa persoanelor juridice şi fizice, subiecţi ai activităţii de întreprinzător, situaţi pe teritoriul Republicii Moldova şi care au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, la trecerea prin posturile vamale interne de control sînt scutite de plata impozitelor şi a taxelor (cu excepţia accizelor) la prezentarea actului în original al Camerei de Comerţ şi Industrie ce confirmă originea autohtonă a acestora.

Copiile certificatelor de înregistrare la Agenţia Servicii Publice şi originalele actelor Camerei de Comerţ şi Industrie se vor păstra nemijlocit la posturile vamale interne de control.

Valoarea în vamă a mărfurilor transportate prin posturile vamale interne de control se va determina în corespundere cu legislaţia în vigoare, iar baza de calcul a drepturilor de import va fi stabilită în conformitate cu prevederile art.122 din Codul vamal.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.327 din 17.04.2018, în vigoare 20.04.2018]

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.1163 din 16.10.2008, în vigoare 21.10.2008]

31. Producţia agricolă cultivată de către persoanele juridice şi fizice, subiecţi ai activităţii de întreprinzător, înregistraţi permanent la autoritatea competentă şi care au relaţii fiscale cu sistemul bugetar al Republicii Moldova, deţinători de terenuri agricole amplasate după traseul Tiraspol–Rîbniţa (6499 ha), transportată prin posturile vamale interne de control este scutită de plata TVA, cu condiţia prezentării în original a certificatului privind deţinerea terenurilor în posesie (cu indicarea suprafeţei acestora), eliberat de către primăria localităţii, precum şi a actului în original privind cantitatea producţiei prognozate de a fi recoltată, eliberat în modul stabilit de către Consiliul raional Dubăsari (Secţia agricultură şi cadastru).

[Pct.31 introdus prin Hot.Guv. nr.226 din 06.10.2021, în vigoare 08.10.2021]

4. Mărfurile transportate de către agenţii economici din raioanele de est neînregistraţi sau înregistraţi provizoriu în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, a căror origine este confirmată prin actul Camerei de Comerţ şi Industrie, se impozitează cu TVA în modul stabilit.

Pentru mărfurile transportate prin posturile vamale interne de către agenţii economici care nu confirmă originea mărfurilor (bunurilor) se calculează şi se achită drepturile de import.

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1163 din 16.10.2008, în vigoare 21.10.2008]

5. Mărfurile supuse accizului, livrate de către persoanele juridice şi fizice subiecţi ai activităţii de întreprinzător din raioanele de est ale Republicii Moldova în adresa persoanelor juridice şi fizice care au relaţii fiscale cu sistemul bugetar al Republicii Moldova, se impozitează în conformitate cu Titlul IV al Codului fiscal şi Legea nr.1054-XIV din 16 iunie 2000 pentru punerea în aplicare a Titlului IV al Codului fiscal.

6. Introducerea sau scoaterea mărfurilor (cu excepţia celor supuse accizului) în baza contractelor de cooperare (cu prezentarea obligatorie a extrasului de înregistrare şi a actului Camerei de Comerţ şi Industrie) se realizează fără impunere doar după înregistrarea contractelor la un post vamal, cu evidenţa ulterioară separată a cantităţilor de marfă livrate (introduse în sau scoase din raioanele de est ale Republicii Moldova) şi cu condiţia respectării clauzelor contractuale de către părţi.

7. Mărfurile de origine străină transportate de către agenţii economici prin posturile vamale interne din raioanele de est ale ţării se impozitează cu drepturile de import în modul stabilit, iar mărfurile a căror provenienţă nu este stabilită sau care sînt transportate fără actul Camerei de Comerţ şi Industrie se supun vămuirii cu calcularea tuturor drepturilor de import, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

8. Se admite aplicarea regimurilor vamale de perfecţionare pasivă, admitere temporară şi export asupra mărfurilor produse pe teritoriul Republicii Moldova şi transportate de către subiecţii antreprenoriatului care nu au relaţii cu sistemul bugetar al ţării doar cu condiţia respectării prevederilor legislaţiei în vigoare şi cu completarea declaraţiilor vamale de către rezidenţii raioanelor de est ale Republicii Moldova la Biroul vamal Bender, Biroul vamal Bălţi, Biroul vamal Chişinău.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.816 din 07.10.2014, în vigoare 10.10.2014]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.1163 din 16.10.2008, în vigoare 21.10.2008]

9. Facilităţile prevăzute în Titlul VI din Codul vamal nr.95/2021 se acordă persoanelor fizice care transportă mărfuri cu mijloace de transport auto numai în punctele de trecere a frontierei de stat supravegheate de către Serviciul Vamal al Republicii Moldova.

Excepţie constituie:

introducerea pe calea ferată a mărfurilor străine, în cantităţi care nu depăşesc normele stabilite pentru uz personal, cu condiţia prezentării probelor (biletul de călătorie, chitanţa comercială) privind imposibilitatea vămuirii acestor mărfuri în punctele de trecere a frontierei de stat (din cauza lipsei supravegherii vamale unilaterale sau mixte a frontierei de stat), la vămuirea lor primară în posturile vamale interne de control;

introducerea mărfurilor pentru uz personal (sau al familiei) de către locuitorii localităţilor limitrofe menţionate în anexa nr.2, din partea dreaptă a Nistrului, identificaţi în baza listelor prezentate Serviciului Vamal de către autorităţile administraţiei publice locale, în valoare ce nu va depăşi echivalentul a 300 euro pe lună. Listele persoanelor nominalizate vor fi prezentate lunar subdiviziunilor Serviciului Vamal de către autorităţile administraţiei publice locale ale localităţilor respective.

În situaţia menţionată mai sus, Serviciul Vamal întocmeşte documentul de strictă evidenţă - chitanţa de percepere a drepturilor de import şi de export, la care anexează copiile documentelor confirmative (biletul de călătorie, chitanţa de păstrare a mărfii în vagonul de marfă al trenului).

[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.1095 din 29.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.816 din 07.10.2014, în vigoare 10.10.2014]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1163 din 16.10.2008, în vigoare 21.10.2008]

10. La transportarea prin punctele vamale interne de control a mărfurilor autohtone de către persoanele fizice rezidente neînregistrate ca subiecţi ai activităţii de întreprinzător TVA se calculează şi se percepe din volumul integral al cantităţii de mărfuri transportate în conformitate cu prevederile articolului 4 alineatul (6) al Legii pentru punerea în aplicare a Titlului III al Codului fiscal. Excepţie constituie cazurile expuse în punctele 11 şi 12 ale prezentului Regulament.

La transportarea de către persoanele fizice neînregistrate ca subiecţi ai activităţii de întreprinzător a mărfurilor de producţie străină şi a căror provenienţă nu poate fi stabilită, destinate comercializării, prin punctele vamale interne de control, calcularea şi perceperea drepturilor de import se efectuează integral din volumul declarat.

11. Persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător au dreptul la transportarea prin posturile vamale interne de control, fără achitarea drepturilor de import:

a producţiei proprii, crescute pe loturile agricole sau procurate spre consum final al familiei, cu condiţia prezentării certificatului eliberat de primăria localităţii privind cantitatea producţiei obţinute şi dimensiunile lotului din posesie;

a produsului prelucrat (finit), obţinut în urma prelucrării producţiei proprii, crescute pe loturile agricole, la întreprinderile din partea stîngă a rîului Nistru, la reintroducerea, în conformitate cu procedura de evidenţă a trecerii mărfurilor menţionate, stabilită de Serviciul Vamal.

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.226 din 06.10.2021, în vigoare 08.10.2021]

[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.1163 din 16.10.2008, în vigoare 21.10.2008]

12. Transportarea prin posturile vamale interne de control a mărfurilor autohtone (cu excepţia celor supuse accizelor) primite în calitate de remunerare a muncii (în contul salariului) de către persoanele fizice locuitori ai satelor megieşe din partea dreaptă a Nistrului se efectuează fără impozitare, cu condiţia prezentării certificatului de confirmare a remunerării respective de aceste întreprinderi, precum şi a achitării impozitului pe venit, a altor defalcări obligatorii.

[Anexa nr.2 introdusă prin Hot.Guv. nr.1163 din 16.10.2008, în vigoare 21.10.2008]