Hotărâre nr. 939 din 22.12.2020
pentru modificarea Regulamentului privind evidenţa şi calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.704/2019
GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA
H O T Ă R Â R E
pentru modificarea Regulamentului privind evidenţa
şi calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/2019
nr. 939 din 22.12.2020
(în vigoare 31.12.2020)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 372-382 art.1139 din 31.12.2020
* * *
În temeiul art.261 alin. (17) din Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Regulamentul privind evidenţa şi calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.704/2019 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.400-406, art.1041), se modifică după cum urmează:
1) punctul 2 se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
"Pentru entităţile care obţin acest drept pe parcursul perioadei fiscale (de exemplu, în cazul trecerii de la un regim fiscal special la cel general), calcularea amortizării se va efectua proporţional lunilor pentru care acestea deţin dreptul la deducere a cheltuielilor privind amortizarea şi reparaţia mijloacelor fixe.";
2) punctul 3:
a) se completează cu noţiunea "cost de intrare" cu următorul cuprins:
"cost de intrare – costuri de procurare sau creare a obiectului de evidenţă şi costurile direct atribuibile pentru a-l aduce în locul şi în starea necesară pentru folosirea conform destinaţiei";
b) noţiunea "durată de funcţionare utilă" va avea următorul cuprins:
"durată de funcţionare utilă – durată stabilită în conformitate cu prevederile Catalogului mijloacelor fixe, în ani sau luni, pe parcursul căreia se calculează amortizarea mijloacelor fixe în scopuri fiscale";
c) noţiunea "mijloace fixe" va avea următorul cuprins:
"mijloace fixe – proprietatea materială reflectată în bilanţul contribuabilului în conformitate cu legislaţia şi care este prevăzută a fi utilizată în activitatea de întreprinzător, a cărei valoare scade prezumtiv ca urmare a uzurii fizice şi morale şi a cărei perioadă de exploatare este mai mare de un an, iar valoarea ei depăşeşte plafonul valoric prevăzut la art.261 alin.(2) din Codul fiscal nr.1163/1997";
d) după noţiunea "valoare amortizabilă" se introduce noţiunea "valoare contabilă" cu următorul cuprins:
"valoare contabilă – costul de intrare sau costul corectat sau valoarea reevaluată a obiectului de evidenţă diminuat cu amortizarea şi pierderile din depreciere acumulate";
3) la punctul 4, cuvântul "folosite" se substituie cu cuvintele "care sunt prevăzute a fi utilizate";
4) la punctul 6, cuvintele "şi folosite" se substituie cu textul " , care sunt prevăzute a fi utilizate";
5) la punctul 11, cuvântul "conservare" se substituie cu textul "conservare,";
6) punctul 13 se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
"Ultima lună de calculare a amortizării mijloacelor fixe este luna expirării duratei de funcţionare utilă, a scoaterii din funcţiune sau a ieşirii acestora de la entitate.";
7) se completează cu punctele 161 şi 162 cu următorul cuprins:
"161. În cazul în care întreprinderea trece de la un regim special de impozitare la regimul general stabilit, în scopuri fiscale, valoarea amortizabilă a mijloacelor fixe este egală cu valoarea contabilă ajustată cu suma din reevaluarea şi deprecierea acestora, anterior recunoscute.
162. Valoarea amortizabilă a mijloacelor fixe primite ca aport în capitalul social şi a mijloacelor fixe primite în gestiune economică reprezintă costul de intrare a acestora, determinat conform Standardelor Naţionale de Contabilitate sau IFRS.";
8) punctul 23:
a) la alineatul al doilea, după cuvântul "întreţinerii" se introduce textul " , deservirii tehnice";
b) la alineatul al treilea, după cuvântul "Întreţinerea" se introduce textul " , deservirea tehnică", iar după cuvintele "precum şi alte măsuri" se introduc cuvintele "de întreţinere şi";
9) punctul 27 va avea următorul cuprins:
"27. Entitatea este în drept să stabilească o durată de funcţionare utilă mai mare decât cea determinată conform pct.26.";
10) la punctul 28, după textul "12 luni" se introduce cuvântul "inclusiv";
11) se completează cu punctul 331 cu următorul cuprins:
"331. În cazul comercializării unui autoturism care a fost recunoscut în perioadele fiscale precedente perioadei fiscale de tranziţie cu valoarea stabilită la art.26 alin.(9) lit.b) din Codul fiscal nr.1163/1997 (în vigoare pentru perioadele de până la 31 decembrie 2018) sau la art.261 alin.(8) din Codul fiscal nr.1163/1997 (în vigoare la 31 decembrie 2019), rezultatul fiscal se determină după cum urmează:
Rf = V- (Ci - Am),
unde:
V – venitul obţinut de la înstrăinarea autoturismului;
Ci – costul de intrare a autoturismului;
Am – amortizarea în scopuri fiscale calculată pe perioada exploatării.";
12) se completează cu punctul 351 cu următorul cuprins:
"351. În cazul ieşirii prin schimb a unui autoturism care a fost recunoscut în perioadele fiscale precedente perioadei fiscale de tranziţie cu valoarea stabilită la art.26 alin.(9) lit.b) din Codul fiscal nr.1163/1997 (în vigoare pentru perioadele de până la 31 decembrie 2018) sau art.261 alin.(8) din Codul fiscal nr.1163/1997 (în vigoare la 31 decembrie 2019), rezultatul fiscal se determină după cum urmează:
Rf = Vc - (Ci - Am),
unde:
Vc – valoarea contractuală a mijlocului fix primit, ajustată cu suma mijloacelor băneşti de primit sau de achitat suplimentar conform contractului;
Ci – costul de intrare a autoturismului;
Am – amortizarea în scopuri fiscale calculată pe perioada exploatării.";
13) punctul 36 se completează cu textul "în limita venitului impozabil";
14) punctul 41 se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
"În cazul în care durata de funcţionare utilă în scopuri fiscale a mijlocului fix din categoria I de proprietate este expirată (zero), baza valorică a acestuia se recunoaşte la deducere conform art.24 alin.(1) din Codul fiscal nr.1163/1997.";
15) la punctul 44:
a) după cuvintele "dar nu sunt scoase din funcţiune" se introduce textul " , a căror durată de funcţionare utilă în scopuri fiscale nu a expirat,";
b) se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
"Mijloacele fixe aflate în conservare la data tranziţiei, a căror durată de funcţionare utilă în scopuri fiscale a expirat, nu urmează a fi incluse în Registrul privind evidenţa şi calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale, iar baza valorică cu care au fost excluse din Registrul de evidenţă a mijloacelor fixe pe categorii de proprietate se permite spre deducere în scopuri fiscale, conform art.24 alin.(1) din Codul fiscal nr.1163/1997.";
16) la punctul 45:
a) primul alineat se completează cu textul "(în ani)";
b) după primul alineat se introduce un alineat cu următorul cuprins:
"Pentru mijloacele fixe constatate în conformitate cu art.261 alin.(3) din Codul fiscal nr.1163/1997, durată de funcţionare utilă în scopuri fiscale la data tranziţiei reprezintă durata minimă dintre durata rămasă a contractului şi durata de funcţionare utilă a mijlocului fix care face obiectul contractului diminuată cu numărul perioadelor fiscale în care a fost calculată amortizarea în scopuri fiscale.
În cazul contractelor încheiate pe un termen de până la 12 luni inclusiv, mijloacele fixe constatate în conformitate cu art.261 alin.(3) din Codul fiscal nr.1163/1997 se exclud din calculul amortizării, iar baza valorică se recunoaşte la deducere în conformitate cu prevederile art.24 alin.(1) din Codul fiscal nr.1163/1997.";
c) la ultimul alineat, după cifrele "2019" se introduce textul "şi 2020";
17) în anexa la Registru:
a) la punctul 24, după cuvintele "nu a fost supus procesului de reparaţie" se introduce textul "(col.3)", iar după textul "reparaţie/dezvoltare" – textul "(col.18)";
b) la punctul 25, după cuvintele "valoarea de intrare în cazul în care mijlocul fix nu a fost supus procesului de reparaţie" se introduce textul "(col.4)", iar după textul "reparaţie/dezvoltare" – textul "(col.4+col.13)".
2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării şi urmează a fi aplicată începând cu perioada fiscală a anului 2020.
| PRIM-MINISTRU | Ion CHICU |
| Contrasemnează: | |
| Viceprim-ministru, | |
| ministrul finanţelor | Serghei Puşcuţa |
| Nr.939. Chişinău, 22 decembrie 2020. | |