Acord din 21.04.2005 între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Azerbaidjan cu privire la activitatea de muncă şi protecţia socială a cetăţenilor Republicii Moldova, încadraţi temporar în muncă pe teritoriul Republicii Azerbaidjan, şi a cetăţenilor Republicii Azerbaidjan, încadraţi temporar în muncă pe teritoriul Republicii Moldova
Notă: Ratificat prin Legea nr.326-XVI din 15.12.2005
Acord*
între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Azerbaidjan
cu privire la activitatea de muncă şi protecţia socială a cetăţenilor
Republicii Moldova, încadraţi temporar în muncă pe teritoriul
Republicii Azerbaidjan, şi a cetăţenilor Republicii Azerbaidjan,
încadraţi temporar în muncă pe teritoriul Republicii Moldova
din 21.04.2005
(în vigoare 28.01.2006)
Publicat în ediţia oficială
“Tratate internaţionale”, 2009, volumul 39, pag.30
* * *
___________________
* Întocmit la Chişinău la 21 aprilie 2005.
În vigoare din 28 ianuarie 2006.
Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Azerbaidjan, numite în continuare Părţi,
pornind de la ataşamentul pentru documentele fundamentale ale ONU în domeniul drepturilor omului şi principiile elaborate în cadrul Organizaţiei Internaţionale a Muncii,
năzuind să dezvolte multilateral colaborarea în domeniul activităţii de muncă şi protecţiei sociale a cetăţenilor Republicii Moldova, încadraţi temporar în muncă pe teritoriul Republicii Azerbaidjan, şi a cetăţenilor Republicii Azerbaidjan, încadraţi temporar în muncă pe teritoriul Republicii Moldova,
au convenit următoarele:
Articolul 1
În scopul prezentului Acord termenii menţionaţi semnifică următoarele:
“partea trimiţătoare” – statul Părţii, cetăţenii căreia pleacă în scopul desfăşurării activităţii de muncă în teritoriul statului Părţii angajatoare;
“partea angajatoare” – statul Părţii, care permite angajarea în teritoriul ei a cetăţenilor Părţii trimiţătoare în baza contractului individual de muncă;
“lucrător migrant” – persoana cu reşedinţă permanentă pe teritoriul statului unei Părţi, care se află şi exercită în baza legală activitatea de muncă remunerată pe teritoriul statului altei Părţi, cetăţean al căreia nu este şi pe teritoriul căreia nu domiciliază permanent;
“membrul familiei” – persoana căsătorită cu un lucrător migrant, precum şi copiii şi alte persoane aflate în întreţinerea lui şi recunoscute drept membrii familiei în conformitate cu legislaţia Părţii angajatoare;
“angajator” – proprietarul întreprinderii, instituţiei, organizaţiei indiferent de forma de proprietate, gen de activitate şi apartenenţă de ramură, sau organul sau persoana fizică abilitată de el care utilizează munca salariată în conformitate cu legislaţia;
“lucrător detaşat” – cetăţeanul statului unei Părţi detaşat de către angajator pentru exercitarea unei anumite activităţi pe teritoriul statului altei Părţi;
“stagiar”– absolvent care a obţinut instruirea profesională de bază şi este cetăţeanul statului unei Părţi, şi se îndreaptă la muncă pe teritoriul statului altei Părţi în scopul perfecţionării pregătirii profesionale şi acumulării experienţei în conformitate cu acordurile bilaterale.
Articolul 2
Acţiunea prezentului Acord se extinde asupra lucrătorilor migranţi şi membrilor familiilor lor.
Prezentul Acord nu se aplică:
- refugiaţilor;
- artiştilor, sportivilor şi altor persoane ce practică profesii de creaţie care pleacă în turnee, competiţii etc., pe perioade scurte de timp;
- marinarilor;
- persoanelor sosite în scop de studii;
- persoanelor aflate în deplasare pe un termen nu mai mare de trei luni;
- stagiarilor;
- colaboratorilor reprezentanţelor diplomatice şi organizaţiilor internaţionale;
- persoanelor care practică activitatea religioasă în organizaţii şi societăţi religioase înregistrate de către stat;
- profesorilor, lectorilor invitaţi pentru ţinerea cursurilor de lecţii şi specialiştilor ce îşi desfăşoară activitatea ştiinţifică şi de cercetare în instituţiile de învăţământ superior ale statelor Părţi.
Articolul 3
Organele, abilitate să reprezinte Părţile în realizarea prezentului Acord, sunt:
- din parte Republicii Moldova – Biroul Naţional Migraţiune;
- din partea Republicii Azerbaidjan – Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale a Populaţiei.
Toate chestiunile ce ţin de realizarea prezentului Acord se soluţionează prin consultări reciproce între organele abilitate.
Articolul 4
În cazul schimbării situaţiei pe pieţele naţionale ale forţei de muncă şi în conformitate cu acordurile bilaterale, Părţile pot introduce unele măsuri cu caracter limitativ în angajarea lucrătorilor migranţi în teritoriul lor.
Articolul 5
Părţile se obligă să respecte şi să asigure protecţia drepturilor lucrătorilor migranţi şi ale membrilor familiilor acestora, fără discriminare pe motiv de sex, vârstă, rasă, limbă, origine etnică sau socială, religie sau convingeri politice, cetăţenie, avere, stare familială sau oricare alte motive.
Articolul 6
Intrarea lucrătorilor migranţi în teritoriul Părţii angajatoare, activitatea de muncă, şederea şi ieşirea lor se efectuează conform legislaţiei acestei Părţi şi acordurilor bilaterale interguvernamentale ce reglementează aceste chestiuni.
Articolul 7
Activitatea de muncă a lucrătorilor migranţi se efectuează în baza contractului individual de muncă, încheiat cu angajatorul în conformitate cu legislaţia naţională a Părţii angajatoare.
Contractul individual de muncă va include obligaţiunile părţilor, datele generale despre angajator şi lucrătorul migrant, profesia/specialitatea a celui din urmă, informaţii despre genul activităţii, condiţii şi retribuirea muncii, durata timpului de muncă şi timpului de odihnă, condiţii de habitat, modul de achitare a cheltuielilor de transport, asigurarea medicală şi asigurarea contra accidentelor de muncă, metode de rezolvare a conflictelor de muncă şi de producţie, termenul contractului individual de muncă şi condiţii de reziliere a lui.
Angajatorii pot angaja doar lucrătorii migranţi care deţin permise de muncă eliberate în conformitate cu legislaţia naţională a Părţii angajatoare.
Articolul 8
În cazul încetării valabilităţii prezentului Acord, prevederile lui privind contractele individuale de muncă încheiate între lucrători şi angajatori, rămân în vigoare până la expirarea termenului pentru care au fost încheiate.
Articolul 9
Cheltuielile de deplasare a lucrătorului migrant de la locul de trai până la angajator şi retur, cât şi cheltuielile, comportate de boală sau tratamentul în staţionar pe parcursul drumului, le suportă angajatorul, dacă contractul individual de muncă nu prevede altceva.
În cazul rezilierii contractului individual de muncă la iniţiativa lucrătorului, acesta din urmă achită cheltuielile sus-enumerate, dacă contractul individual de muncă nu prevede alte clauze.
Articolul 10
Lucrătorii migranţi beneficiază de drepturile şi îndeplinesc obligaţiunile, stabilite de legislaţia Părţii angajatoare, precum şi de serviciile instituţiilor medicale, de cultură, sportive, de întremare şi de alt profil.
Articolul 11
În privinţa condiţiilor de muncă şi condiţiilor de achitare a impozitelor, taxelor achitate de către muncitori, lucrătorii migranţi beneficiază de regimul nu mai puţin favorabil de cel care se aplică lucrătorilor naţionali, în conformitate cu prevederile legislative sau administrative, precum şi tratatele colective sau uzanţe.
Articolul 12
Angajatorul asigură lucrătorilor migranţi şi membrilor familiilor acestora locuinţe confortabile, care corespund normelor de igienă sanitară, dacă contractul individual de muncă nu prevede altceva.
Articolul 13
Lucrătorii migranţi au dreptul la asigurarea socială (asistenţa medicală, indemnizaţii pe motiv de boală, indemnizaţii pentru sarcină şi lăuzie, indemnizaţii pentru accidente de muncă şi boli profesionale, indemnizaţia în caz de deces) în condiţii prevăzute de legislaţia naţională a Părţii angajatoare.
Articolul 14
Angajatorul garantează lucrătorilor migranţi drepturi la protecţia muncii egale cu cele ale cetăţenilor Părţii angajatoare.
Compensarea prejudiciului, cauzat lucrătorului migrant în urma mutilării, bolilor profesionale sau altor deteriorări ale sănătăţii, în legătură cu îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, se efectuează în conformitate cu legislaţia naţională a Părţii angajatoare.
Articolul 15
Vechimea în muncă, inclusiv cea care conferă înlesniri, şi vechimea în specialitate, acumulată de lucrătorul migrant în activitatea de muncă, este reciproc recunoscută de către Părţi în conformitate cu legislaţiile lor.
Odată cu ieşirea definitivă din teritoriul Părţii angajatoare, angajatorul eliberează lucrătorului migrant certificatul privind durata muncii prestate şi retribuţia acordată pentru perioada respectivă, precum şi perioade de achitare a plăţilor de asigurare.
Articolul 16
Chestiunile asigurării cu pensii a lucrătorilor migranţi se vor reglementa printr-un acord separat al Părţilor.
Articolul 17
Lucrătorii migranţi şi membrii familiilor lor beneficiază, în condiţii egale cu lucrătorii naţionali, de dreptul la studii generale şi profesionale, instruirea profesională; li se asigură acces la studii superioare în conformitate cu regulile generale de reglementare a admiterii în instituţiile de învăţământ corespunzătoare ale Părţii angajatoare.
Articolul 18
Părţile recunosc, în baza reciprocităţii, diplomele, certificatele şi alte documente de stat despre studii şi nivelul de calificare, eliberate în modul stabilit prin legislaţia statelor Părţi.
Articolul 19
Aducerea de către lucrătorii migranţi a proprietăţii lor în teritoriul Părţii angajatoare şi scoaterea ei la întoarcere în teritoriul Părţii trimiţătoare, precum şi scoaterea mărfurilor achiziţionate prin mijloace câştigate în teritoriul Părţii angajatoare se realizează în conformitate cu regulile vamale stabilite ale statelor Părţi fără achitarea taxelor vamale.
Articolul 20
Lucrătorii migranţi, stabiliţi cu traiul în teritoriul statului unei Părţi, se pot adresa organului competent al celeilalte Părţi, direct sau prin intermediul organelor relevante de la locul de trai, cu orice chestiune care face obiectul prezentului Acord.
La interpelarea organelor competente ale unei Părţi, organele competente ale celeilalte Părţi prezintă, în conformitate cu legislaţia naţională, documentele necesare, inclusiv materialele de arhivă, pe probleme ce ţin de realizarea prezentului Acord.
Articolul 21
Cu asentimentul reciproc al Părţilor, în prezentul Acord pot fi introduse modificări şi completări, perfectate prin protocoale separate, care constituie o parte integrantă a prezentului Acord şi intră în vigoare în modul prevăzut în articolul 22 al prezentului Acord.
În caz de divergenţe la interpretarea şi aplicarea prevederilor prezentului Acord, Părţile le vor soluţiona prin consultări şi negocieri.
Articolul 22
Prezentul Acord va intra în vigoare la data primirii ultimei notificări prin canale diplomatice, prin care Părţile se informează despre îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea lui în vigoare.
Prezentul Acord se încheie pe un termen de 5 (cinci) ani şi acţiunea se prelungeşte în mod automat pentru următoarele perioade consecutive de 1 (un) an, dacă nici una dintre Părţi nu va notifica cealaltă Parte în scris, prin canale diplomatice, cu cel puţin 6 (şase) luni până la expirarea termenului de acţiune a prezentului Acord, despre intenţia sa de a-l denunţa.
Întocmit la Chişinău la 21 aprilie 2005, în două exemplare originale, fiecare în limbile moldovenească, azerbaidjană şi rusă, toate textele fiind egal autentice.
În caz de divergenţe la interpretarea şi aplicarea prevederilor prezentului Acord, textul în limba rusă va fi de referinţă.