BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Comunicat nr.05/1-13/13 din 13.01.2000 despre aplicarea art.26(3) al Legii bugetului pe anul 1999

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
13.01.2000

MINISTERUL FINANŢELOR

C O M U N I C A T

despre aplicarea art.26(3) al Legii bugetului pe anul 1999

nr. 05/1-13/13  din  13.01.2000

 (în vigoare 10.02.2000) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.14-16 art.55 din 10.02.2000

* * *

Ministerele, departamentele

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat

Ministerul Finanţelor, în legătură cu multiplele adresări parvenite cu privire la modul de aplicare a articolului 26(3) al Legii bugetului pe anul 1999, comunică.

Potrivit articolului menţionat al Legii bugetului pe anul 1999 se scutesc de impozitul pe venit în proporţie de 50 la sută din suma investită contribuabilii (cu excepţia celor cu investiţii străine) pentru investiţiile în activele materiale fixe, (cu excepţia autovehiculelor personale şi mobilei pentru oficiu), dar nu mai mult de suma venitului impozabil.

Deci, se are în vedere cheltuielile (investiţiile) efectuate în scopul dezvoltării producţiei: majorarea capacităţilor de producţie, reutilarea tehnică, crearea noilor locuri de muncă etc., şi reflectate la conturile contabile 121 şi 123.

Prin urmare, suma venitului impozabil, indicată în declaraţia fiscală după excluderea tuturor înlesnirilor care, conform legislaţiei în vigoare li se cuvine contribuabililor, urmează reducerii cu 50 la sută din suma investiţiilor efectuate de către contribuabili în activele materiale fixe.

Însă suma acestei micşorări nu trebuie să depăşească mărimea venitului impozabil. De exemplu, dacă venitul impozabil al contribuabilului, care a efectuat investiţii în dezvoltarea producţiei proprii în mărime de 10000 lei în anul 1999 s-a cifrat la 20000 lei, atunci se permite diminuarea acestui venit cu 5000 lei, adică impozitării se supune suma de 20000 - (10000 x 50 : 100) = 15000 lei.

Dar, în cazul cînd investiţiile au fost efectuate în mărime de 50000 lei, atunci spre deducere se permite suma în mărime de 50 la sută faţă de această investiţie - 25000 lei, dar nu trebuie să depăşească venitul impozabil, adică 20000 lei.

Această înlesnire se extinde, de asemenea, şi asupra contribuabililor (cu excepţia agenţilor economici cu investiţii străine), care au obţinut active materiale fixe în baza leasingului financiar.

Adică, în cadrul articolului în cauză al Legii bugetului pe anul 1999, în partea activelor materiale fixe procurate conform contractului de leasing, în anul 1999, pentru acordarea înlesnirilor pot fi luate numai 50 la sută din suma destinată pentru achitarea leasingului financiar în anul 1999, conform contractului general de leasing.

Noţiunea de leasing financiar în cadrul articolului nominalizat rezultă din faptul că mijloacele fixe se transmit în folosinţă pe un termen lung, egal cu perioada de exploatare a acestora (spre deosebire de leasingul operativ, cînd bunurile se transmit în folosinţă temporară şi prestatorul de servicii de leasing are posibilitatea să dea bunurile de cîteva ori în folosinţa temporară pe perioada termenului de funcţionare a lor).

Prevederile alineatului (3) al art.26 nu se aplică contribuabililor care procură mijloace fixe cu scopul dării lor în arendă.

Totodată, legea stipulează că contribuabilul care beneficiază de scutirea impozitului pe venit nu are dreptul să repartizeze dividende acţionarilor. Dacă contribuabilul beneficiază de înlesnirea în cauză, şi totuşi, repartizează dividende acţionarilor înaintea perioadei de trei ani după anul în care a beneficiat de scutirea de impozit, el urmează să mărească suma impozabilă cu suma scutirii din anul în care a repartizat dividende acţionarilor.

Despre cele relatate rog se aduceţi la cunoştinţă organelor fiscale teritoriale şi contribuabililor.