BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Documente

Convenţia Colectivă la nivelul sectorului electroenergetic al economiei naţionale din Republica Moldova pentru anii 2010-2015

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
01.07.2006

(MINISTERUL INDUSTRIEI ŞI INFRASTRUCTURII AL REPUBLICII MOLDOVA

ŞI CONSILIUL REPUBLICAN "SINDENERGO" AL SINDICATULUI FEDERATIV

AL LUCRĂTORILOR DIN ENERGETICĂ)

CONVENŢIA COLECTIVĂ

la nivelul sectorului electroenergetic al economiei naţionale

din Republica Moldova pentru anii 2010-2015

 (în vigoare 28.07.2006) 

Monitorul Oficial nr. 116-119 art.400 din 28.07.2006

* * *

Notă: Vezi Hot.Guv. nr.500 din 04.04.2008 privind acţiunile de reorganizare a unor organe centrale de specialitate ale administraţiei publice (pct.1 – se dizolvă Ministerul Industriei şi Infrastructurii cu preluarea funcţiilor acestora de către Ministerul Economiei şi Comerţului)

Notă: în textul Convenţiei colective denumirea "Ministerul Industriei şi Infrastructurii" se înlocuieşte cu denumirea "Ministerul Economiei"; perioada "anii 2006-2010" se înlocuieşte cu "anii 2010-2015"; cuvintele "lucrător", "lucrători", "lucrătorilor", "lucrătorului " de substituit prin cuvintele "salariat", "salariaţi", "salariaţilor", "salariatului", iar cuvintele "întreprinderile", "întreprinderilor", "întreprinderii", "întreprindere", "întreprinderi" de substituit respectiv cu cuvintele "unităţile", "unităţilor", "unităţii", "unitate", " unităţi" conform Acordului adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011

Părţile semnatare:

Ministerul Economiei al Republicii Moldova şi Sindicatul Federativ "Sindenergo" al Lucrătorilor din Energetica Republicii Moldova care reprezintă salariaţii – membri ai sindicatului din sectorul electroenergetic al economiei naţionale a Republicii Moldova (în continuare – sectorul electroenergetic) în scopul asigurării îndeplinirii normelor prevăzute de Codul muncii, Legea salarizării, Legea securităţii şi sănătăţii în muncă, Legea sindicatelor şi alte acte normative de reglementare a salarizării muncii, protecţiei muncii, precum şi în scopul stabilirii condiţiilor normale de muncă şi al utilizării eficiente a timpului de muncă şi a timpului de odihnă de către angajaţii sectorului electroenergetic au convenit asupra celor ce urmează:

[Preambulul modificat prin Acordul adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

Încheierea contractelor individuale de muncă

1.1. Contractul individual de muncă se încheie în toate unităţile în formă scrisă pe baza negocierilor între salariat şi angajator.

1.2. Contractul individual de muncă nu poate conţine clauze contradictorii Codului muncii al Republicii Moldova.

1.3. În scopul asigurării aplicării uniforme a prevederilor Codului muncii în vigoare, care ţin de încheierea contractelor individuale de muncă, Părţile semnatare au convenit asupra aplicării modelului de Contract individual de muncă (Anexa nr.1) la încheierea contractelor individuale de muncă cu persoanele angajate.

1.4. Contractele individuale de muncă care au fost încheiate pînă la data de 1 octombrie 2003 (data intrării în vigoare a Codului muncii) se vor perfecta în formă scrisă numai cu acordul Părţilor contractante.

1.5. Modelul Contractului individual de muncă conform prezentei Convenţii nu se aplică la perfectarea relaţiilor de muncă cu conducătorii (managerii) unităţilor.

Gradul de ocupare a salariaţilor ramurii

2.1. Reorganizarea, lichidarea unităţii, subdiviziunilor structurale ale acesteia din iniţiativa angajatorului, care atrag după sine reducerea în masă a locurilor de muncă, este posibilă în urma înştiinţării cu cel puţin 3 luni a organelor sindicale din unităţi şi a Consiliului Republican al Sindicatului Federativ "Sindenergo" al Lucrătorilor din Energetica Republicii Moldova şi în urma negocierii cu acestea asupra respectării drepturilor şi intereselor salariaţilor.

Concediere în masă se consideră:

pentru agenţii economici cu un efectiv de pînă la o sută de persoane – 20 procente pe lună;

pentru agenţii economici cu un efectiv de la 101 pînă la 1000 de persoane – 10 procente pe lună;

pentru agenţii economici cu un efectiv de peste 1000 de persoane – 5 procente pe lună.

2.2. Absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior şi mediu de specialitate, comandaţi de unitate, în contractul colectiv de muncă li se pot prevedea garanţii de plasare în cîmpul muncii după specialitatea lor.

2.3. În contractele colective ale unităţilor se va prevedea un complex de măsuri cu privire la ridicarea gradului de ocupare a celor ce lucrează:

- crearea locurilor noi de muncă, ţinînd cont de darea în exploatare a noilor obiecte energetice;

- acordarea în caz de necesitate a ajutorului la plasarea în cîmpul muncii a angajaţilor etc.

Timpul de muncă şi timpul de odihnă

3.1. Reieşind din durata normală a timpului de muncă de 40 de ore în săptămînă, unităţile ramurii, indiferent de tipul de proprietate şi de forma organizatorico-juridică, stabilesc săptămîna de muncă de 5 zile cu ziua de lucru de 8 ore şi cu două zile de odihnă, una din care este ziua de duminică.

Ţinînd cont de specificul muncii, se admite aplicarea şi altor tipuri de săptămînă de muncă în conformitate cu legislaţia în vigoare. Tipul săptămînii de muncă, timpul începutului şi sfîrşitului lucrărilor, durata schimbului, întreruperile, alternarea zilelor lucrătoare şi nelucrătoare sînt prevăzute de regulamentul interior al unităţii, de contractele de muncă colective şi/sau de contractele individuale de muncă.

[Pct.3.1 modificat prin Acordul adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

3.2. Durata normală a timpului de muncă include:

- pregătirea locului de muncă pentru începerea lucrului;

- executarea obligaţiilor de producţie;

- restabilirea capacităţii de muncă pe parcursul zilei de muncă în legătură cu condiţiile meteorologice excepţionale, cu efortul fizic şi alţi factori care sînt prevăzuţi de actele normative ale unităţii, de contractele colective de muncă;

- timpul staţionării din cauza aşteptării cînd va fi declarat începutul lucrului;

- durata de aflare în călătorie.

Contractele colective de muncă ale unităţilor pot prevedea şi alte perioade care se includ în durata normală a timpului de muncă.

3.3. În unităţi, precum şi în unele secţii şi sectoare de producţie sau pentru unele profesiuni concrete, în care, pornind de la specificul de activitate, nu este posibil de a asigura respectarea duratei de o zi sau săptămînă normală a timpului de muncă, se admite, în conformitate cu actele legislative şi normative, durata de 12 ore de muncă cu odihna ulterioară de cel puţin 24 de ore.

3.4. Unităţile care aplică regimul de muncă în schimburi garantează o plată suplimentară în mărime de 20 procente din salariul tarifar cu ora pentru fiecare oră lucrată în schimbul II. Sporul de 50 procente din salariul tarifar cu ora se plăteşte de asemenea pentru fiecare oră de lucru în schimbul II în cazul dacă schimbul este de noapte (peste 50 procente din durata schimbului cad în timpul de noapte). În acest caz sporul pentru munca în timp de noapte nu se va plăti.

3.5. În cazurile cînd angajaţilor nu li se va asigura întoarcerea zilnică de la locul de muncă care se află în afara localităţii, unde ei locuiesc, se admite, cu consimţămîntul lor, munca în tură continuă cu evidenţa globală a timpului de muncă. Timpul de muncă şi timpul de odihnă în această perioadă de evidenţă se reglementează de graficul de muncă în tură continuă, aprobat de angajator şi de reprezentanţii salariaţilor, fiind adus la cunoştinţa acestora cu o lună înainte de a-l pune în vigoare.

3.6. Tuturor salariaţilor în fiecare an li se va acorda după grafic un concediu plătit de cel puţin 28 de zile calendaristice în conformitate cu legislaţia. În durata concediului nu se includ zilele de sărbătoare nelucrătoare. Graficul concediilor plătite anual salariaţilor se întocmeşte de angajator de comun acord cu reprezentanţii salariaţilor, respectînd cerinţele legislaţiei şi următoarele condiţii:

- concediul fiecărui salariat se planifică în aşa fel ca el să coincidă cel puţin o dată în 3 ani cu perioada de vară;

- soţii care lucrează în aceeaşi unitate au dreptul la concediu în aceeaşi perioadă;

- condiţiile sînt determinate, de asemenea, de contractul colectiv de muncă al unităţii.

3.7. Pînă la aprobarea de către Guvern a listei lucrărilor şi locurilor de muncă cu condiţii nocive de muncă durata concediului suplimentar plătit anual pentru angajaţii care activează în condiţii nefavorabile se stabileşte în modul prevăzut de Hotărîrea Guvernului nr.573 din 1 august 1994 cu recalcularea în zile calendaristice, al căror limită minimă trebuie să fie nu mai mică decît 4 zile calendaristice.

3.8. În baza părţii (5) a articolului 121 din Codul muncii salariaţilor de conducere, specialiştilor unităţii, a căror muncă necesită eforturi psiho-emoţionale sporite, li se acordă un concediu plătit suplimentar în mărime de 7 zile calendaristice. Lista concretă de funcţii care necesită eforturi psiho-emoţionale sporite se stabileşte la nivel de unitate în contractul colectiv de muncă.

[Pct.3.8 modificat prin Acordul adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

3.9. La prezentarea actelor respective salariaţii beneficiază de concediu suplimentar plătit, pe motive familiale, exprimat în zile lucrătoare, în următoarele cazuri:

- căsătoria salariat – 3 zile;

- căsătoria copiilor salariatului – 2 zile;

- naşterea sau adoptarea unui copil – 1 zi;

- decesul unui membru al familiei (părinţi, soţ, soţie, copii) – 3 zile;

- decesul rudelor de gradul II – 1 zi;

- mamelor care au copii în clasele I şi II – 1 zi la începutul anului de învăţămînt;

- la încorporarea unui membru al familiei în rîndurile armatei naţionale – 1 zi.

3.1. Conducătorii unităţilor, împreună cu ceilalţi membri ai colectivului de muncă, se bucură de toate drepturile şi înlesnirile prevăzute de prezenta Convenţie colectivă, precum şi de contractul colectiv de muncă al unităţii respective.

Organizarea, salarizarea şi normarea muncii

4.1. Munca salariaţilor se plăteşte în dependenţă directă de cantitatea şi calitatea muncii, de cererea şi oferta puterii de muncă, de rezultatele şi condiţiile de muncă ale unităţii şi de legislaţia în vigoare.

4.2. Salarizarea muncii angajaţilor din sectorul electroenergetic se efectuează în baza legislaţiei în vigoare. În cadrul legislaţiei în vigoare unităţile din sectorul electroenergetic elaborează documentele de reglementare a problemelor de salarizare direct în unităţi.

4.3. Salariul tarifar pentru categoria I de calificare (categoria I de salarizare) în unităţile sectorului electroenergetic se stabileşte în mărime egală cu cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real cu aplicarea coeficientului complexităţii. (Anexa nr.2)

[Pct.4.3 în redacţia Acordului adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

4.4. Pentru salariaţii care activează în condiţii de muncă nefavorabile se stabilesc, în funcţie de starea reală a condiţiilor de muncă, sporuri de compensare în mărimile prevăzute de Convenţia colectivă (nivel naţional) nr.1 din 3 februarie 2004 "Salarizarea angajaţilor aflaţi în relaţii de muncă în baza contractelor individuale de muncă " cu modificările şi completările ulterioare.

[Pct.4.4 în redacţia Acordului adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

4.5. Pentru salariaţii unităţilor din sectorul electroenergetic calcularea stagiului de muncă pentru plata sporului de vechime în muncă se efectuează în baza Hotărîrii Guvernului nr.1527 din 29 decembrie 2007 "Cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de calculare a perioadei de muncă în vederea acordării sporului pentru vechime în muncă angajaţilor unităţilor de stat, unităţilor cu capital majoritar de stat şi a celor monopoliste din sectorul electroenergetic

[Pct.4.5 în redacţia Acordului adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

[Pct.4.6 exclus prin Acordul adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

4.7. Pentru complexitatea şi intensitatea muncii angajaţilor li se pot stabili sporuri la salariu în cuantum de pînă la 50 procente din salariul de bază.

[Pct.4.7 modificat prin Acordul adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

4.8. Baza normativă a ordinii şi mărimilor de recuperare a cheltuielilor angajaţilor din unităţile reţelelor electrice, ale căror muncă permanentă ţine de călătoriile de serviciu în limitele sectoarelor deservite, o constituie principiile Hotărîrii Guvernului nr.362 din 11 iunie 1993 "Privind aprobarea Regulamentului asupra modului şi mărimilor de recuperare a cheltuielilor de întreţinere pentru personalul flotant din unităţile de telecomunicaţii, transport feroviar, fluvial, auto şi cele de deservire a şoselelor, reţelelor electrice şi de gaze, precum şi a cheltuielilor de deplasare în raza sectoarelor deservite de acesta" cu modificările şi completările punctului 1 din Regulament prin Hotărîrea Guvernului nr.435 din 14 aprilie 2003 "Modificările şi completările care se introduc în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova

[Pct.4.8 în redacţia Acordului adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

4.9. Unităţile pot stabili recompense pentru totalurile de lucru de 1 an din mijloacele fondului format din contul beneficiului unităţii. Regulamentul privind modul de plată a recompensei conform totalurilor de muncă de 1 an se aprobă de angajator de comun acord cu reprezentanţii salariaţilor.

4.10. Angajatorii unităţilor trebuie să stabilească norme de muncă pentru angajaţi în conformitate cu nivelul tehnic şi tehnologic obţinut, cu organizarea procesului tehnologic de muncă.

4.11. Normele de muncă pentru fiecare salariat trebuie să asigure o cît mai amplă utilizare a timpului de muncă cu un ritm de muncă ce exclude supraîncărcări fizice şi nervoase la maximum, care provoacă oboseli excesive.

 Ocrotirea sănătăţii şi securitatea muncii

[Denumirea cap.V în redacţia Acordului adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

Notă: În tot textul Capitolului V cuvintele "protecţia muncii", "protecţiei muncii" se înlocuiesc cu cuvintele "ocrotirea sănătăţii şi securitatea muncii", "ocrotirii sănătăţii şi securităţii muncii" conform Acordului adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010

5.1. Baza normativă de ocrotire a sănătăţii şi securitate a muncii salariaţilor din unităţile sectorului electroenergetic o constituie Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr.186 din 10 iulie 2008, Codul muncii şi alte acte legislative ale Republicii Moldova, standardele, normele, regulamentele, instrucţiunile de ocrotire a sănătăţii şi securitate a muncii, precum şi actele normativ-juridice internaţionale ratificate de Republica Moldova şi care stabilesc cerinţe de securitate şi igienă, de organizare a muncii, precum şi faţă de mijloacele de producţie etc.

[Pct.5.1 modificat prin Acordul adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

5.2. Acţiunea legislaţiei de ocrotire a sănătăţii şi securitate a muncii din Republica Moldova se extinde asupra tuturor unităţilor din sectorul electroenergetic şi este obligatorie pentru toţi angajatorii, pentru toate persoanele cu funcţii de răspundere, pentru angajaţi.

5.3. Accidentele, bolile profesionale ale salariatului cauzate de unităţi sînt evenimente extraordinare care necesită măsuri prevăzute de sistemul de ocrotire a sănătăţii şi securitate a muncii în unitate şi de contractul colectiv de muncă.

5.4. Pentru restabilirea sănătăţii salariatului care a suferit în urma accidentului cauzat din vina unităţii, angajatorul alocă mijloacele unităţii pentru însănătoşirea lui.

5.5. Angajatorul efectuează cheltuieli parţiale ce ţin de înmormîntarea salariatului decedat.

5.6. Angajatorii efectuează finanţarea activităţii punctului medical, cantinei (bufetului) de la unitate, precum şi compensează parţial cheltuielile gospodăreşti destinate întreţinerii bazei de întremare a copiilor "Energeticianul" din Vadul lui Vodă din contul mijloacelor rămase la dispoziţia unităţii.

Participă prin cotitate la procurarea biletelor pentru copii la baza "Energeticianul", ţinînd cont de cheltuielile pentru biletele procurate:

angajatorul – 60%

comitetul sindical – 40%.

Garanţiile de activitate a sindicatului de ramură "Sindenergo"

6.1. Angajatorii respectă dreptul Sindicatului Federativ "Sindenergo" al Lucrătorilor din Energetica Republicii Moldova, bazat pe Constituţie, Legea sindicatelor, alte acte normative, inclusiv internaţionale la care a aderat Republica Moldova.

6.2. Agenţii economici în persoana angajatorului (administraţiei) unităţii din sectorul electroenergetic prezintă Consiliului Republican al sindicatului de ramură "Sindenergo" şi organizaţiilor sindicale primare din componenţa acestuia garanţiile de utilizare gratuită a încăperilor utilate, a mijloacelor de telecomunicaţie, serviciilor de tehnică pentru copiere şi multiplicare, mijloacelor de transport necesare pentru efectuarea măsurilor sportive şi culturale de masă.

[Pct.6.2 modificat prin Acordul adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

6.3. În caz de modificare a formei de organizare juridică a agentului economic organizaţia sindicală primară va continua activitatea la unitate în conformitate cu legislaţia sindicatelor.

6.4. Angajatorul (administraţia ) efectuează în ordinea stabilită încasarea cotizaţiilor sindicale şi le transferă în fiecare lună pe contul de decontare al Consiliului Republican al Sindicatului Federativ "Sindenergo", al comitetului sindical al unităţii în cuantumurile stabilite de Statutul Sindicatului "Sindenergo".

[Pct.6.4 introdus prin Acordul adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

Principii finale

7.1. Prezenta Convenţie colectivă este obligatorie spre a fi executată de angajatori, administraţii şi salariaţi ai unităţilor sectorului electroenergetic al Republicii Moldova, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică.

7.2. În cazul reorganizării organelor puterii, structurilor economice sau sindicale în perioada de valabilitate a prezentei Convenţii colective executarea acesteia se va pune în sarcina succesorului de drepturi.

7.3. Valabilitatea prezentei Convenţii colective se extinde asupra tuturor membrilor sindicatului din sectorul electroenergetic.

[Pct.7.3 modificat prin Acordul adiţional nr.11-6329 din 24.11.2010, nr.37 din 04.11.2010, în vigoare 14.01.2011]

7.4. Nici una din părţile care au încheiat prezenta Convenţie colectivă nu va putea modifica în mod unilateral acţiunea acestei Convenţii pînă la expirarea termenului prevăzut, nu va sista executarea garanţiilor acceptate, cu excepţia cazurilor de forţă majoră.

Pînă la expirarea termenului de valabilitate Convenţia colectivă poate fi modificată de comun acord al Părţilor la adoptarea noilor acte legislative, a acordului colectiv (de nivel naţional).

7.5. Părţile au convenit, că la executarea garanţiilor Convenţiei vor fi depuse toate eforturile pentru a preveni apariţia conflictelor colective de muncă atît la nivelul unui grup de unităţi, cît şi la nivelul unei unităţi.

7.6. În cazul modificării formei de stat a proprietăţii unităţii din sectorul electroenergetic Părţile vor contribui la includerea în comisia de privatizare a reprezentantului sindicatului.

7.7. Părţile se obligă să respecte garanţiile stipulate în prezenta Convenţie.

7.8. Garanţiile stipulate în contractele colective de muncă nu pot fi sub nivelul prezentei Convenţii.

7.9. În caz dacă nici una din Părţi nu va declara despre modificarea principiilor din prezenta Convenţie colectivă în cursul unei luni pînă la expirarea termenului acesteia, atunci Convenţia colectivă se va continua şi pentru anul viitor.

7.10. De dreptul de a interpreta şi comenta principiile prezentei Convenţii se bucură numai Părţile semnatare.