BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Documente

Convenţie colectivă la nivelul ramurii Comunicaţii pentru anii 2010-2012

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
01.06.2010

MINISTERUL TEHNOLOGIEI INFORMAŢIEI
ŞI COMUNICAŢIILOR

MINISTERUL TEHNOLOGIILOR INFORMAŢIONALE ŞI

COMUNICAŢIILOR,FEDERAŢIA SINDICATELOR DIN

COMUNICAŢII ŞI FEDERAŢIA PATRONATELOR

DIN COMUNICAŢII

C O N V E N Ţ I E

colectivă la nivelul ramurii Comunicaţii pentru anii 2010-2012

 (în vigoare 09.06.2010) 

Monitorul Oficial nr.131-134 art.464 din 30.07.2010

* * *

Părţile semnatare – Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor al Republicii Moldova, Federaţia Sindicatelor din Comunicaţii din Republica Moldova, care reprezintă salariaţii-membri de sindicat din ramură şi Federaţia Patronatelor din Comunicaţii din Republica Moldova, care reprezintă angajatorii întreprinderilor din ramura Comunicaţii ce utilizează munca salariată, în scopul asigurării realizării prevederilor Codului muncii, Legii salarizării şi altor acte normative ce reglementează salarizarea, precum şi în scopul stabilirii unor condiţii optime de activitate şi utilizare a forţei de muncă, folosire eficientă a timpului de muncă şi de odihnă a salariaţilor, antrenaţi în ramura Comunicaţii, au convenit asupra celor ce urmează:

ORGANIZAREA, REMUNERAREA ŞI NORMAREA MUNCII

a) sisteme:

- sistemul tarifar de salarizare;

- sistemul netarifar de salarizare;

b) forme:

- pe unitate de timp;

- în acord individual direct;

- în acord colectiv;

- prin contract individual de muncă cu condiţii speciale de salarizare.

Remunerarea muncii, conform acestor sisteme şi forme se va efectua în baza Regulamentului vizînd sistemele şi formele de organizare şi remunerare a muncii salariaţilor de la întreprindere, elaborat şi aprobat de comun acord cu organul sindical de la întreprinderea respectivă.

În timpul de muncă al salariaţilor, care activează cu caracter flotant, nu se include timpul deplasării de la locul de pornire (întreprinderea, filiala etc.) către locul de destinaţie (sectorul de deservire) şi, respectiv, timpul deplasării de la locul de destinaţie (sectorul de deservire) spre locul de pornire (întreprinderea, filiala etc.).

Salariaţilor li se vor acorda anual ajutor material în mărime de cel puţin un salariu tarifar (de funcţie) în modul şi condiţiile prevăzute de contractul colectiv de muncă.

TIMPUL DE MUNCĂ ŞI TIMPUL DE ODIHNĂ

Ţinînd cont de specificul muncii, se permite aplicarea şi altor tipuri de săptămînă de lucru cu repartizarea timpului de muncă după cum urmează:

a) săptămîna de lucru de şase zile cu o zi de repaus, durata zilei de muncă fiind de 7 ore primele 5 zile şi 5 ore ziua a şasea;

b) săptămîna de lucru de patru zile cu durata de 10 ore şi trei zile de repaus;

c) săptămîna de lucru de patru zile cu durata de 9 ore primele 4 zile şi 4 ore de muncă în ziua a cincea şi 2 zile şi jumătate de repaus.

Tipul săptămînii de lucru, timpul începerii şi terminării lucrului, durata schimbului, întreruperile, alternarea zilelor lucrătoare şi nelucrătoare se stabilesc prin regulamentul intern al întreprinderii, cu consultarea prealabilă a organului sindical, şi pot fi clauze ale contractului colectiv de muncă.

- căsătoria salariatului – 3 zile;

- căsătoria copiilor salariatului – 3 zile;

- naşterea sau înfierea copilului – 1 zi;

- decesul unui membru al familiei (părintele, soţul, soţia, copilul) – 3 zile;

- decesul rudelor apropiate (bunici, frate, soră, socri) – 1 zi;

- mamelor care au copii în clasele I şi II – 1 zi la începutul anului şcolar;

- încorporarea în rîndurile Armatei naţionale a unui membru al familiei – 1 zi.

GARANTAREA UTILIZĂRII FORŢEI DE MUNCĂ

- dispunerea contractului de formare profesională;

- nivelul de studii pe funcţia sau profesia prestată;

- rezultatele ultimei atestări;

- dispunerea titlului onorific în domeniul comunicaţiilor;

- nivelul şi calitatea executării obiectivelor individuale;

- respectarea disciplinei de muncă (lipsa sancţiunilor disciplinare).

Criteriile menţionate vor fi examinate în ansamblu. În caz că persoanele supuse disponibilizării vor corespunde cîtorva criterii din cele menţionate, dreptul preferenţial de a fi lăsat la lucru aparţine persoanelor, care corespund mai multor criterii în comparaţie cu celelalte persoane. În caz de egalitate a numărului de criterii, dreptul preferenţial aparţine persoanelor care au studii pe funcţia sau profesia prestată.

Se consideră concediere în masă pentru întreprinderile cu numărul total de angajaţi: de la 20 pînă la 50 persoane – 30% lunar, de la 51 pînă la 100 – 20% lunar, de la 101 – 1000 – 10% lunar, peste 1000 angajaţi – 5% lunar.

- să limiteze sau temporar să întrerupă angajarea la muncă a unor noi lucrători;

- să întreprindă măsuri pentru desfacerea contractelor individuale de muncă cu cumularzii;

- să propună lucrătorilor secţiilor lichidate sau locurilor de muncă reduse posturile de muncă vacante sau nou create.

DISPOZIŢII FINALE

Salariaţii, care nu sînt membri de sindicat, pot beneficia de garanţiile stipulate în convenţia în cauză numai în cazul în care vor achita sindicatului de la întreprinderea în care activează un procent din salariu în modul stabilit de art.390 al Codului muncii al Republicii Moldova.