Documente
Convenţie din 03.07.2002 între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Italiene pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe capital şi prevenirea evaziunii fiscale
Notă: Ratificată prin Legea R.Moldova nr.1468-XV din 21.11.2002
Convenţie între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul
Republicii Italiene pentru evitarea dublei impuneri cu
privire la impozitele pe venit şi pe capital
şi prevenirea evaziunii fiscale
din 03.07.2002
* * *
Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Italiene,
dorind să încheie o Convenţie pentru a evita dubla impunere cu
privire la impozitele pe venit şi pe capital şi a preveni evaziunea
fiscală,
au convenit după cum urmează:
Capitolul I
Domeniul de aplicare a Convenţiei
Articolul 1
Persoane vizate
Prezenta Convenţie se va aplica persoanelor care sînt rezidente ale
unui sau ale ambelor State Contractante.
Articolul 2
Impozite vizate
1. Prezenta Convenţie se va aplica impozitelor pe venit şi pe
capital, percepute în numele fiecărui Stat Contractant sau
subdiviziunilor sale politice sau administrative, sau autorităţilor
locale, indiferent de modul în care sînt percepute.
2. Vor fi considerate ca impozite pe venit şi pe capital toate
impozitele, percepute pe venitul total, pe capitalul total sau pe
elementele de venit şi de capital, inclusiv impozitele pe cîştigurile
din înstrăinarea proprietăţii mobiliare sau imobiliare, impozitele pe
sumele totale ale simbriilor sau salariilor, plătite de către
întreprinderi, precum şi impozitele pe creşterea de capital.
3. Impozitele existente asupra cărora se va aplica Convenţia, în
particular, sînt:
(a) în cazul Moldovei:
1) impozitul pe venit;
2) impozitul pe proprietate;
(în continuare "impozit moldovenesc");
(b) în cazul Italiei:
1) impozitul pe venitul persoanelor fizice (l'imposta sul reditto
delle persone fisiche);
2) impozitul pe venitul corporativ (l'imposta sul reditto delle
persone giuridiche);
3) impozitul regional pe activităţi productive (l'imposta regionale
sulle attivita produttive);
indiferent de faptul, dacă ele sînt sau nu încasate prin reţinere la
sursă;
(în continuare "impozit italian").
4. Prezenta Convenţie se va aplica, de asemenea, oricăror impozite
identice sau substanţial similare, care sînt percepute după data
semnării acestei Convenţii, în plus, sau în locul impozitelor existente.
Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor notifica
reciproc asupra oricăror modificări importante operate în legislaţiile
lor fiscale respective.
Capitolul II
Definiţii
Articolul 3
Definiţii generale
1. În prezenta Convenţie, în măsura în care contextul nu cere o
interpretare diferită:
(a) termenii "un Stat Contractant" şi "celălalt Stat Contractant"
înseamnă, Moldova sau Italia, după cum cere contextul;
(b) termenul "Moldova" înseamnă Republica Moldova şi, utilizat în
sens geografic, înseamnă teritoriul Moldovei, inclusiv apele sale
interne şi spaţiul aerian, asupra căruia Republica Moldova îşi exercită
drepturile suverane privind exploararea şi exploatarea resurselor
naturale, în conformitate cu normele dreptului internaţional;
(c) termenul "Italia" înseamnă Republica Italiană şi include orice
suprafaţă în afara apelor teritoriale care este desemnată ca o suprafaţă
în limitele căreia Italia îşi exercită drepturile suverane privind
explorarea şi exploatarea resurselor naturale ale fundului mării,
subsolului şi a apelor situate deasupra, în conformitate cu legislaţia
sa şi dreptul internaţional;
(d) termenul "persoană" include o persoană fizică, o companie sau
orice altă asociere de persoane;
(e) termenul "companie" înseamnă orice asociere corporativă sau
orice altă entitate care este tratată, în scopuri fiscale, ca o asociere
corporativă;
(f) termenii "întreprindere a unui Stat Contractant" şi
"întreprindere a celuilalt Stat Contractant" înseamnă, respectiv, o
întreprindere gestionată de un rezident al unui Stat Contractant şi o
întreprindere gestionată de un rezident al celuilalt Stat Contractant;
(g) termenul "trafic internaţional" înseamnă orice transport cu o
navă maritimă sau aeronavă, exploatată de o întreprindere care are locul
conducerii sale efective într-un Stat Contractant, cu excepţia cazului,
cînd nava maritimă sau aeronava este exploatată numai între locurile
situate în celălalt Stat Contractant;
(h) termenul "persoană naţională" înseamnă:
(i) orice persoană fizică care are cetăţeania unui Stat Contractant;
(ii) orice persoană juridică, societate şi asociaţie, care au primit
un asemenea statut al lor, potrivit legislaţiei în vigoare a unui Stat
Contractant;
(i) termenul "autoritate competentă" înseamnă:
(i) în cazul Moldovei - Ministerul Finanţelor;
(ii) în cazul Italiei - Ministerul Finanţelor.
2. În ce priveşte aplicarea prezentei Convenţii de către un Stat
Contractant, orice termen, care nu este definit în ea, dacă contextul nu
cere o interpretare diferită, va avea înţelesul pe care îl are în cadrul
legislaţiei acestui Stat Contractant cu privire la impozitele la care se
aplică Convenţia.
Articolul 4
Rezident
1. În sensul prezentei Convenţii, termenul "rezident al unui Stat
Contractant" înseamnă orice persoană, care, potrivit legislaţiei acestui
Stat, este supusă impunerii conform domiciliului său, reşedinţei,
locului de conducere sau oricărui alt criteriu de natură similară. Dar
acest termen nu va include orice persoană care este supusă impunerii în
acest Stat numai în legătură cu veniturile realizate din surse aflate în
acest Stat sau capitalul situat acolo.
2. Cînd, în conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoană
fizică este rezidentă a ambelor State Contractante, atunci statutul său
va fi determinat după cum urmează:
(a) aceasta va fi considerată rezidentă numai a Statului în care are
o locuinţă permanentă la dispoziţia sa. Dacă aceasta are o locuinţă
permanentă la dispoziţia sa în ambele State, ea va fi considerată
rezidentă a Statului cu care relaţiile sale personale şi economice sînt
mai strînse (centrul intereselor vitale);
(b) dacă Statul, în care aceasta are centrul intereselor sale vitale
nu poate fi determinat sau dacă ea nu are o locuinţă permanentă la
dispoziţia sa în nici unul dintre State, ea va fi considerată rezidentă
numai a Statului Contractant în care ea locuieşte în mod obişnuit;
(c) dacă aceasta locuieşte în mod obişnuit în ambele State sau în
nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezidentă numai a Statului, a
cărui cetăţenie o are;
(d) dacă aceasta are cetăţenia ambelor State sau a nici unuia dintre
ele, autorităţile competente ale Statelor Contractante vor rezolva
porblema de comun acord.
3. Cînd, potivit prevederilor paragrafului 1, o persoană, alta decît
o persoană fizică, este rezidentă a ambelor State Contractante, atunci
ea va fi considerată rezidentă numai a Statului în care este situat
locul conducerii sale efective.
Articolul 5
Reprezentanţă permanentă
1. În sensul prezentei Convenţii, termenul "reprezentanţă
permanentă" înseamnă un loc fix de afaceri prin care este exercitată,
integral sau parţial, activitatea de afaceri a unei întreprinderi.
2. Termenul "reprezentaţă permanentă", în special, include:
(a) un loc de conducere;
(b) o filială;
(c) un birou;
(d) o fabrică;
(e) un atelier;
(f) o mină, o carieră sau alt loc de extracţie a resurselor
naturale;
(g) un şantier de construcţie sau un proiect de construcţie sau de
asamblare care există mai mult de douăsprezece luni.
3. Termenul "reprezentanţă permanentă" va fi considerat, că nu
include;
(a) utilizarea de instalaţii, exclusiv, în scopul depozitării,
expunerii sau livrării produselor sau mărfurilor aparţinînd
întreprinderii;
(b) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii, exclusiv, în scopul depozitării, expunerii sau livrării;
(c) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii, exclusiv, în scopul prelucrării de către altă
întreprindere;
(d) menţinerea unui loc fix de afaceri, exclusiv, în scopul
achiziţionării produselor sau mărfurilor, sau colectării de informaţii
pentru întreprindere;
(e) menţinerea unui loc fix de afaceri, exclusiv, în scopul
publicităţii, pentru furnizarea de informaţii, pentru cercetare
ştiinţifică, sau pentru activităţi similare care au un caracter
pregătitor sau auxiliar, pentru întreprindere.
4. Indiferent de prevederile paragrafelor 1 şi 2, cînd o persoană -
alta decît un agent cu statut independent, căruia i se aplică
prevederile paragrafului 5 - acţionează în numele unei întreprinderi,
are, şi de regulă, utilizează în Statul Contractant împuternicirea de a
încheia contracte în numele întreprinderii, atunci această întreprindere
va fi considerată că are o reprezentanţă permanentă în acest Stat,
referitoare la orice activităţi pe care această persoană le exercită
pentru întreprindere, cu excepţia cazurilor, cînd activităţile acestei
persoane sînt limitate de prevederile specificate în paragraful 3, care
fiind exercitate printr-un loc fix de afaceri, nu transformă acest loc
fix de afaceri într-o reprezentanţă permanentă, potrivit prevederilor
acestui paragraf.
5. O întreprindere a unui Stat Contractant nu va fi considerată, că
are o reprezentanţă permanentă în celălalt Stat Contractant, numai prin
faptul, că aceasta exercită activitate de afaceri în acel celălalt Stat
prinr-un broker, agent comisionar general sau orice alt agent cu statut
independent, cu condiţia, ca asemenea persoane să acţioneze în cadrul
activităţii lor obişnuite.
6. Faptul, că o companie, care este rezidentă a unui Stat
Contractant, controlează sau este controlată de o companie, care este
rezidentă a celuilalt Stat Contractant sau, care exercită activitate de
afaceri în acel celălalt Stat (fie, printr-o reprezentanţă permanentă
sau în alt mod), nu este suficient pentru a face una din aceste companii
o reprezentanţă permanentă a celeilalte.
Capitolul III
Impunerea venitului
Articolul 6
Veniturl din proprietăţi imobiliare
1. Venitul, realizat de un rezident al unui Stat Contractant din
proprietăţi imobiliare (inclusiv venitul din agricultură sau din
silvicultură), situate în celălalt Stat Contractant, poate fi impus în
acel celălalt Stat.
2. Termenul "proprietăţi imobiliare" va fi definit, în conformitate
cu legislaţia Statului Contractant, în care proprietăţile în cauză sînt
situate. Termenul va include, în orice caz, accesoriile proprietăţii
imobiliare, inventarul viu şi utilajul, utilizat în agricultură şi
silvicultură, drepturile, asupra cărora se aplică prevederile dreptului
comun cu privire la proprietatea funciară. Uzufructul proprietăţilor
imobiliare şi drepturile la plăţile variabile sau fixe ca compensaţii
pentru exploatarea sau concesionarea zăcămintelor minerale, izvoarelor
şi altor resurse naturale, de asemenea, vor fi considerate ca
"proprietăţi imobiliare". Navele maritime, fluviale şi aeronavele nu vor
fi considerate ca proprietăţi imobiliare.
3. Prevederile paragrafului 1 se vor aplica venitului, realizat din
utilizarea directă, darea în arendă sau utilizarea în orice altă formă a
proprietăţilor imobiliare.
4. Prevederile paragrafelor 1 şi 3 se vor aplica, de asemenea,
venitului din proprietăţile imobiliare ale unei întreprinderi şi
venitului din proprietăţile imobiliare, utilizate pentru prestarea
serviciilor personale independente.
Articolul 7
Profituri din activitatea de afaceri
1. Profiturile unei întreprinderi a unui Stat Contractant vor fi
impuse numai în acest Stat, cu excepţia cazului, cînd întreprinderea
exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant printr-o
reprezentanţă permanentă situată acolo. Dacă întreprinderea exercită
activitate de afaceri în acest mod, profiturile întreprinderii pot fi
impuse în celălalt Stat, dar numai acea parte a lor care este atribuită
acestei reprezentanţe permanente.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, cînd o întreprindere a
unui Stat Contractant exercită activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo, atunci în
fiecare Stat Contractant, acestei reprezentanţe permanente i se vor
atribui profiturile pe care le-ar fi putut realiza, dacă ar fi
constituit o întreprindere distinctă şi separată, exercitînd activităţi
identice sau similare în condiţii identice sau similare şi tratînd cu
toată independenţa cu întreprinderea, a cărei reprezentanţă permanentă
este.
3. La determinarea profiturilor unei reprezentanţe permanente vor fi
admise spre deducere cheltuielile care au fost efectuate pentru
scopurile reprezentanţei permanente, inclusiv cheltuielile de conducere
şi cheltuielile generale de administrare astfel suportate, indiferent de
faptul, că s-au efectuat în Statul în care este situată reprezentanţa
permanentă sau în altă parte.
4. În măsura, în care într-un Stat Contractant se obişnuieşte ca
profiturile, atribuite unei reprezentanţe permanente, să fie determinate
în baza repartizării proporţionale a profiturilor totale ale
întreprinderii către diversele sale oficii, nimic în paragraful 2 nu va
impiedica acest Stat Contractant să determine profiturile impozabile în
baza unei asemenea repartizări obişnuite. Metoda de repartizare adoptată
va fi, totuşi, acea ca rezultatul să fie în conformitate cu principiile
incluse în acest articol.
5. Nici un profit nu va fi atribuit unei reprezentanţe permanente
din simplul motiv, că această reprezentanţă permanentă achiziţionează
produse sau mărfuri pentru întreprindere.
6. În sensul paragrafelor precedente, profiturile, atribuite
reprezentanţei permanente, vor fi determinate în fiecare an prin aceeaşi
metodă, dacă nu există motiv temeinic şi suficient de a proceda altfel.
7. Cînd profiturile includ elemente de venit, care sînt tratate
separat în alte articole ale prezentei Convenţii, atunci prevederile
acelor articole nu vor fi afectate de prevederile acestui articol.
Articolul 8
Transporturi maritime şi aeriene
1. Profiturile din exploatarea în trafic internaţional a navelor
maritime sau aeronavelor vor fi impuse numai în Statul Contractant în
care este situat locul conducerii efective al întreprinderii.
2. Dacă locul conducerii efective al unei întreprinderi navale se
află la bordul navei maritime, atunci el va fi considerat ca situat în
Statul Contractant în care se află portul de înregistrare al navei
maritime sau, dacă asemenea port de înregistrare nu există, în Statul
Contractant, al cărui rezident este operatorul navei maritime.
3. Prevederile paragrafului 1 se vor aplica, de asemenea,
profiturilor din participarea la un pool, o afacere în comun sau o
agenţie internaţională de transporturi.
Articolul 9
Întreprinderi asociate
1. Cînd:
(a) o întreprindere a unui Stat Contractant participă, direct sau
indirect, la conducerea, controlul sau capitalul unei întreprinderi a
celuilalt Stat Contractant, sau
(b) aceleaşi persoane participă, direct sau indirect, la conducerea,
controlul, sau capitalul unei întreprinderi a unui Stat Contractant şi a
unei întreprinderi a celuilalt Stat Contractant, şi, fie într-un caz,
fie în celălalt, cele două întreprinderi sînt legate în relaţiile lor
comerciale sau financiare prin condiţii acceptate sau impuse, care
diferă de acelea care ar fi fost stabilite între întreprinderi
independente, atunci orice profituri, care fără aceste condiţii ar fi
fost calculate uneia din întreprinderi, dar nu au fost astfel calculate,
datorită acestor condiţii, pot fi incluse în profiturile acestei
întreprinderi şi impuse, în consecinţă.
2. Cînd un Stat Contractant include în profiturile unei
întreprinderi a acestui Stat şi impune, în consecinţă, profiturile,
asupra cărora o întreprindere a celuilalt Stat Contractant a fost supusă
impunerii în acel celălalt Stat şi profiturile astfel calculate sînt
profituri care ar fi fost calculate întreprinderii primului Stat
menţionat, dacă relaţiile stabilite între cele două întreprinderi ar fi
fost aceleaşi ca şi cele, care ar fi fost stabilite între
întreprinderile independente, atunci acel celălalt Stat va proceda la
modificarea corespunzătoare a sumei impozitului perceput asupra acelor
profituri. Orice modificare similară se va efectua în conformitate cu
procedura amiabilă prevăzută în articolul 26 al prezentei Convenţii.
Articolul 10
Dividende
1. Dividendele, plătite de o companie rezidentă a unui Stat
Contractant unui rezident al celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse
în acel celălalt Stat.
2. Totuşi, aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant, a cărui rezidentă este compania plătitoare de dividende şi
potrivit legislaţiei acestui Stat, dar dacă primitorul este proprietarul
beneficiar al dividendelor, impozitul astfel stabilit nu va depăşi:
(a) 5 la sută din suma brută a dividendelor, dacă proprietarul
beneficiar este o companie, care deţine cel puţin 25 la sută din
capitalul companiei plătitoare de dividende;
(b) 15 la sută din suma brută a dividendelor în toate celelalte
cazuri.
Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor stabili de
comun acord modul de aplicare a acestor limitări.
Acest paragraf nu va afecta impunerea companiei în ce priveşte
profiturile din care se plătesc dividendele.
3. Termenul "dividende", cum este utilizat în acest articol,
înseamnă veniturile din acţiuni, acţiunile "jouissance" sau drepturile
"jouissance", acţiunile industriei miniere, acţiunile de fondator sau
alte drepturi, ce nu sînt titluri de creanţă, participante la profituri,
precum şi veniturile din alte drepturi corporative, care sînt supuse
aceluiaşi regim de impunere ca şi veniturile din acţiuni, potrivit
legislaţiei fiscale a Statului, a cărui rezidenţă este compania
distribuitoare de profituri.
4. Prevederile paragrafelor 1 şi 2 nu se vor aplica, dacă
proprietarul beneficiar al dividendelor, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant
a cărui rezidenţă este compania plătitoare de dividende, printr-o
reprezentanţă permanentă situată acolo, sau prestează în acel celălalt
Stat servicii personale independente printr-o bază fixă situată acolo şi
holdingul, în legătură cu care dividendele sînt plătite, este efectiv
legat de această reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În asemenea
situaţie dividendele vor fi impuse în acel celălalt Stat Contractant în
conformitate cu propria sa legislaţie.
5. Cînd o companie rezidentă a unui Stat Contractant realizează
profituri sau venituri din celălalt Stat Contractant, acel celălalt Stat
nu poate supune nici unui impozit dividendele plătite de companie, cu
excepţia cazului, cînd asemenea dividende sînt plătite unui rezident al
acelui celălalt Stat sau cînd holdingul, în legătură cu care dividendele
sînt plătite, este efectiv legat de o reprezentanţă permanentă sau o
bază fixă situată în acel celălalt Stat, nici să supună profiturile
nedistribuite ale companiei unui impozit asupra profiturilor
nedistribuite ale companiei, chiar dacă dividendele plătite sau
profiturile nedistribuite constau integral sau parţial din profituri sau
venituri ce provin din acel celălalt Stat.
Articolul 11
Dobînzi
1. Dobînzile, ce provin într-un Stat Contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat Contactant, pot fi impuse în acel celălalt
Stat.
2. Totuşi, aceste dobînzi pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acestui Stat, dar
dacă primitorul este proprietarul beneficiar al dobînzilor, impozitul
astfel stabilit nu va depăşi 5 la sută din suma brută a dobînzilor.
Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor stabili de comun
acord modul de aplicare a acestei limitări.
3. Termenul "dobînzi", cum este utilizat în acest articol, înseamnă
veniturile din hîrtii de valoare de stat, titluri de creanţă sau
obligaţiuni, însoţite sau nu de garanţii ipotecare şi de dreptul de
participare la profituri, şi titluri de creanţă de orice natură, precum
şi toate celelalte venituri asimilate venitului din împrumuturi băneşti,
potrivit legislaţiei fiscale a Statului din care provin veniturile.
4. Prevederile paragrafelor 1 şi 2 nu se vor aplica, dacă
proprietarul beneficiar al dobînzilor, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant
din care provin dobînzile, printr-o reprezentanţă permanentă situată
acolo, sau prestează în acel celălalt Stat servicii personale
independente printr-o bază fixă situată acolo, şi titlurile de creanţă,
în legătură cu care sînt plătite dobînzile, sînt efectiv legate de
această reprezentaţă permanentă sau bază fiză. În asemenea situaţie,
dobînzile vor fi impuse în celălalt Stat Contractant în conformitate cu
propria sa legislaţie.
5. Dobînzile vor fi considerate că provin într-un Stat Contractant,
cînd plătitorul este însuşi acest Stat, o subdiviziune politică sau
administrativă, o autoritate locală sau un rezident al acestui Stat.
Totuşi, cînd plătitorul dobînzilor, fie, că este sau nu rezident al unui
Stat Contractant, are într-un Stat Contractant o reprezentanţă
permanentă sua o bază fixă, în legătură cu care a apărut datoria, pentru
care se plătesc dobînzile, şi aceste dobînzi se suportă de o asemenea
reprezentanţă permanentă sau bază fixă, atunci aceste dobînzi vor fi
considerate că provin din Statul Contractant, în care este situată
reprezentanţa permanentă sau baza fixă.
6. Cînd, datorită unei relaţii speciale existente între plătitor şi
proprietarul beneficiar sau între ambii şi o oarecare terţă persoană,
suma dobînzilor, referitoare la titlul de creanţă pentru care sînt
plătite, depăşeşte suma care s-ar fi convenit între plătitor şi
proprietarul beneficiar, în lipsa acestei relaţii, atunci prevederile
acestui articol se vor aplica numai la ultima sumă menţionată. În
această situaţie, partea excedentară a plăţilor va rămîne impozabilă,
potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant, ţinînd seama de
celelalte prevederi ale prezentei Convenţii.
Articolul 12
Royalty
1. Royalty, ce provin într-un Stat Contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt
Stat.
2. Totuşi, aşa royalty pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acestui Stat, dar
dacă primitorul este proprietarul beneficiar al royalty, impozitul
astfel stabilit nu va depăşi 5 la sută din suma brută al royalty.
Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor stabili de comun
acord modul de aplicare a acestei limitări.
3. Termenul "royalty", cum este utilizat în acest articol, înseamnă
plăţi de orice natură, primite ca compensaţie pentru utilizarea sau
concesionarea oricărui drept de autor asupra unei opere literare,
artistice sau ştiinţifice, inclusiv produse soft, filme de cinema sau
benzi pentru televiziune sau radiodifuziune, orice brevet de invenţii,
emblemă comercială, design sau model, plan, formulă secretă sau proces,
sau pentru utilizarea sau concesionarea utilajului industrial, comercial
sau ştiinţific, şi pentru informaţii referitoare la experienţa în
domeniul industrial, comercial sau ştiinţific.
4. Prevederile paragrafelor 1 şi 2 nu se vor aplica, dacă
proprietarul beneficiar al royalty, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant
din care provin royalty, printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo
sau prestează în acel celălalt Stat servicii personale independente
printr-o bază fixă situată acolo, şi dreptul sau proprietatea pentru
care se plătesc royalty este efectiv legată de această reprezentanţă
permanentă sau bază fixă. În asemenea situaţie, royalty vor fi impuse în
acel celălalt Stat Contractant în conformitate cu propria sa legislaţie.
5. Royalty vor fi considerate, că provin dintr-un Stat Contractant
cînd plătitorul este însuşi acest Stat, o subdiviziune politică sau
administrativă, o autoritate locală, sau un rezident al acestui Stat.
Totuşi, cînd plătitorul de royalty, fie, că este sau nu rezident al unui
Stat Contractant, are într-un Stat Contractant o reprezentanţă
permanentă sau o bază fixă de care este efectiv legat dreptul sau
proprietatea pentru care se plătesc royalty, şi aceste royalty sînt
suportate de această reprezentanţă permanentă sau bază fixă, atunci
aceste royalty vor fi considerate că provin din Statul, în care este
situată reprezentanţa permanentă sau baza fixă.
6. Cînd, datorită unei relaţii speciale existente între plătitor şi
proprietarul beneficiar sau între ambii şi o oarecare terţă persoană,
suma royalty referitoare la utilizarea, dreptul sau informaţia pentru
care sînt plătite, depăşeşte suma care ar fi fost convenită între
plătitor şi proprietarul beneficiar în lipsa acestei relaţii,
prevederile acestui articol se vor aplica numai la ultima sumă
menţionată. În această situaţie partea excedentară a plăţilor va rămîne
impozabilă, potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant, ţinînd seama
de celelalte prevederi ale prezentei Convenţii.
Articolul 13
Cîştiguri de capital
1. Cîştigurile, realizate de un rezident al unui Stat Contractant
din înstrăinarea proprietăţii imobiliare, specificată în paragraful 2 al
articolului 6, şi situată în celălalt Stat Contractant, pot fi impuse în
acel celălalt Stat.
2. Cîştigurile din înstrăinarea proprietăţii mobiliare, ce face
parte din proprietatea comercială a unei reprezentanţe permanente pe
care o întreprindere a unui Stat Contractant o are în celălalt stat
Contractant sau a proprietăţii mobiliare ce ţine de o bază fixă, de care
dispune un rezident al unui Stat Contractant în celălalt Stat
Contractant, în scopul prestării serviciilor personale independente,
inclusiv aşa cîştiguri din înstrăinarea unei asemenea reprezentanţe
permanente (separat sau cu întreaga întreprindere) sau a acelei baze
fixe, pot fi impuse în acel celălalt Stat.
3. Cîştigurile din înstrăinarea navelor maritime sau aeronavelor,
exploatate în trafic internaţional, sau proprietăţii mobiliare, ce ţine
de exploatarea acestor nave maritime sau aeronave, vor fi impuse numai
în Statul Contractant în care este situat locul conducerii efective al
întreprinderii.
4. Cîştigurile din înstrăinarea oricărei proprietăţi, alta decît cea
specificată în paragrafele 1, 2 şi 3, vor fi impuse numai în Statul
Contractant a cărui rezidenţă este persoana care înstrăinează.
Articolul 14
Servicii personale independente
1. Venitul, realizat de un rezident al unui Stat Contractant în
legătură cu serviciile profesionale sau alte activităţi independente cu
caracter similar, va fi impus numai în acest Stat, cu excepţia cazului,
cînd el are în mod regulat o bază fixă la dispoziţia sa în celălalt Stat
Contractant în scopul exercitării activităţilor sale. Dacă el dispune de
o astfel de bază fixă, venitul poate fi impus în celălalt Stat
Contractant, dar numai acea parte a lui care se atribuie acestei baze
fixe.
2. Termenul "servicii profesionale" include, în special,
activităţile independente de ordin ştiinţific, literar, artistic,
educativ sau pedagogic, precum şi activităţile independente de medici,
avocaţi, ingineri, arhitecţi, dentişti şi contabili.
Articolul 15
Servicii personale dependente
1. Sub rezerva prevederilor articolelor 16, 18, 19 şi 20, salariile,
simbriile şi alte remuneraţii similare, primite de un rezident al unui
Stat Contractant în legătură cu munca salariată, vor fi impuse numai în
acest Stat, cu excepţia cazului, cînd munca salariată este exercitată în
celălalt Stat Contractant. Dacă munca salariată este exercitată în acest
mod, remuneraţiile astfel primite pot fi impuse în acel celălalt Stat.
2. Indiferent de prevederile paragrafului 1, remuneraţiile, primite
de un rezident al unui Stat Contractant în legătură cu munca salariată
exercitată în celălalt Stat Contractant, vor fi impuse numai în primul
Stat menţionat, dacă:
(a) primitorul este prezent în celălalt Stat pentru o perioadă sau
perioade care nu depăşesc în total 183 zile în orice perioadă de
douăsprezece luni, ce începe sau se termină în anul fiscal dat, şi
(b) remuneraţiile sînt plătite de un patron sau în numele unui
patron, care nu este un rezident al celuilalt Stat, şi
(c) remuneraţiile nu sînt suportate de o reprezentanţă permanentă
sau o bază fixă pe care patronul o are în celălalt Stat.
3. Indiferent de prevederile precedente ale acestui articol,
remuneraţiile primite în legătură cu munca salariată exercitată la
bordul unei nave maritime sau aeronave, exploatate în trafic
internaţional, pot fi impuse în Statul Contractant în care este situat
locul conducerii efective al întreprinderii.
Articolul 16
Onorariile directorilor
Onorariile directorilor şi alte plăţi similare, primite de un
rezident al unui Stat Contractant în calitatea sa de membru al
comitetului de conducere al unei companii, care este rezidentă a
celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt Stat.
Articolul 17
Artişti şi sportivi
1. Indiferent de prevederile articolelor 14 şi 15, venitul realizat
de un rezident al unui Stat Contractant ca un artist de estradă, aşa cum
sînt artiştii de teatru, cinema, radio sau televiziune, sau un muzician,
sau ca un sportiv, din activităţile sale personale astfel exercitate în
celălalt Stat Contractant, poate fi impus în acel celălalt Stat.
2. Cînd venitul, în legătură cu activităţile personale, exercitate
de un artist de estradă sau un sportiv în această calitate a sa, nu
revine însuşi artistului de estradă sau sportivului, ci altei persoane,
acest venit, indiferent de prevederile articolelor 7, 14 şi 15, poate fi
impus în Statul Contractant în care sînt exercitate activităţile
artistului de estradă sau sportivului.
Articolul 18
Pensii
1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al articolului 19,
pensiile şi alte remuneraţii similare, plătite unui rezident al unui
Stat Contractant pentru munca salariată exercitată în trecut, vor fi
impuse numai în acest Stat.
2. Dacă un rezident al unui Stat Contractant devine un rezident al
celuilalt Stat Contractant, plăţile primite de acest rezident în urma
încetării muncii sale salariate în primul Stat menţionat ca indemnizaţii
de concediere sau plăţi similare unice vor fi impuse numai în acel prim
Stat Contractant menţionat. În acest paragraf, expresia "indemnzaţii de
concediere" include orice plată, efectuată drept urmare a încetării
oricărei angajări sau munci salariate a unei persoane.
Articolul 19
Serviciul public
1. (a) Salariile, simbriile şi alte remuneraţii similare, altele
decît pensia, plătite de un Stat Contractant sau o subdiviziune politică
sau administrativă, sau o autoritate locală a acestuia oricărei persoane
fizice pentru serviciile prestate acestui Stat sau subdiviziuni, sau
autorităţi, vor fi impuse numai în acest Stat.
(b) Totuşi, asemenea remuneraţii vor fi impuse numai în celălalt
Stat Contractant, dacă serviciile sînt prestate în acel Stat şi persoana
fizică este rezidentă a acelui Stat, care:
(i) are cetăţenia acelui Stat, sau
(ii) nu a devenit rezidentă a acelui Stat, numai în scopul prestării
serviciilor.
2. (a) Orice pensie, plătită de sau din fonduri create de un Stat
Contractant sau o subdiviziune politică sau administrativă, sau o
autoritate locală a acestuia oricărei persoane fizice pentru serviciile
prestate acestui Stat sau subdiviziuni, sau autorităţi vor fi impuse
numa în acest Stat.
(b) Totuşi, aceste pensii vor fi impuse numai în celălalt Stat
Contractant, dacă persoana fizică are cetăţenia şi este rezidentă a
acelui Stat.
3. Prevederile articolelor 15, 16 şi 18 se vor aplica remuneraţiilor
sau pensiilor pentru serviciile prestate, în legătură cu o activitate de
afaceri, exercitată de unul dintre Statele Contractante sau o
subdiviziune politică sau administrativă, sau o autoritate locală a
acestuia.
Articolul 20
Profesori şi învăţători
Un profesor sau învăţător, care efectuează o vizită temporară
într-un Stat Contractant pentru o perioadă care nu depăşeşte doi ani în
scopul predării sau efectuării cercetării ştiinţifice la o universitate,
colegiu, şcoală sau altă instituţie de învăţămînt, şi care este sau a
fost imediat înainte de această vizită rezident al celuilalt Stat
Contractant, va fi scutit de impunere în primul Stat Contractant
menţionat în privinţa remuneraţiilor pentru asemenea predare sau
cercetare ştiinţifică.
Articolul 21
Studenţi
Plăţile, primite de către un student sau un stagiar care este sau a
fost imediat înainte de a vizita un Stat Contractant, rezident al
celuilalt Stat Contractant şi care este prezent în primul Stat
Contractant menţionat, exclusiv, în scopul instruirii sau pregătirii
sale, destinate pentru întreţinerea, instruirea şi pregătirea sa, nu vor
fi impuse în acest Stat, cu condiţia, ca aceste plăţi să provină din
surse aflate în afara acestui Stat.
Articolul 22
Alte venituri
1. Elementele de venit ale unui rezident al unui Stat Contractant,
indiferent de sursa de provenienţă, care nu sînt tratate în articolele
precedente ale prezentei Convenţii, vor fi impuse numai în acest stat.
2. Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica venitului, altul
decît venitul din proprietăţi imobiliare, aşa cum sînt definite în
paragraful 2 al articolului 6, dacă primitorul acestui venit, fiind un
rezident al unui Stat Contractant, exercită activitate de afaceri în
celălalt Stat Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată
acolo, sau prestează în acel celălalt Stat servicii personale
independente printr-o bază fixă situată acolo, şi dreptul sau
proprietatea, în legătură cu care venitul plătit, este efectiv legată de
această reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această situaţie,
elementele de venit sînt impuse în acel celălalt Stat Contractant,
potrivit propriei sale legislaţii.
Capitolul IV
Impunerea capitalului
Articolul 23
Capital
1. Capitalul, reprezentat de proprietăţi imobiliare, menţionate în
articolul 6, deţinut de un rezident al unui Stat Contractant şi situat
în celălalt Stat Contractant, poate fi impus în acel celălalt Stat.
2. Capitalul, reprezentat de proprietăţi mobiliare, ce fac parte din
proprietatea comercială a unei reprezentanţe permanente, pe care o
întreprindere a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant
sau de proprietăţi mobiliare aparţinînd unei baze fixe, accesibilă unui
rezident al unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant în scopul
prestării serviciilor personale independente, poate fi impus în acel
celălalt Stat.
3. Capitalul, reprezentat de nave maritime şi aeronave, exploatate
de o întreprindere a unui Stat Contractant în trafic internaţional, sau
de nave fluviale, angajate în transport pe căile navigabile interne, sau
de proprietăţi mobiliare ce ţin de exploatarea acestor nave maritime şi
aeronave, va fi impus numai în Statul Contractant în care este situat
locul conducerii efective al întreprinderii.
4. Toate celelalte elemente de capital ale unui rezident al unui
Stat Contractant vor fi impuse numai în acest Stat.
Capitolul V
Metodele eliminării dublei impuneri
Articolul 24
Eliminarea dublei impuneri
1. S-a convenit, că dubla impunere va fi evitată în conformitate cu
următoarele paragrafe ale acestui articol.
2. În cazul Moldovei:
Cînd un rezident al Moldovei realizează venit sau deţine capital
care, în conformitate cu prevederile prezentei Convenţii, poate fi impus
în Italia, Moldova va permite:
(a) ca deducere din impozitul pe venit al acestui rezident, o sumă
egală cu impozitul pe venit, plătit în Italia;
(b) ca deducere din impozitul pe capital al acestui rezident, o sumă
egală cu impozitul pe capital, plătit în Italia.
Asemenea deducere, în orice caz, totuşi nu va depăşi acea parte a
impozitului pe venit sau impozitului pe capital, calculată pînă la
acordarea deducerii, ce se atribuie, după caz, venitului sau capitalului
care poate fi impus în Italia.
3. În cazul Italiei:
Dacă un rezident al Italiei deţine elemente de venit care sînt
impuse în Moldova, Italia, la determinarea impozitelor sale pe venit,
specificate în articolul 2 al prezentei Convenţii, poate include în baza
impozabilă elementele menţionate de venit, numai dacă prevederile
specifice ale prezentei Convenţii nu prevăd altceva.
În asemenea situaţie, Italia va deduce din impozitele astfel
calculate impozitul pe venit, plătit în Moldova, dar într-o sumă care nu
depăşeşte acea proporţie a impozitului italian, menţionat anterior, pe
aceste elemente de venit, achitat pe întregul venit.
Totuşi, nu va fi permisă nici o deducere, dacă elementele de venit
sînt supuse în Italia impozitului final, reţinut la sursă, la cererea
primitorului venitului menţionat, în conformitate cu legislaţia
italiană.
Capitolul VI
Prevederi speciale
Articolul 25
Nediscriminarea
1. Persoanele naţionale ale unui Stat Contractant nu vor fi supuse
în celălalt Stat Contractant nici unei impuneri sau nici unei obligaţii
legate de aceasta, diferită sau mai împovărătoare decît impunerea şi
obligaţiile aferente la care sînt sau pot fi supuse persoanele naţionale
ale acelui celălalt Stat, aflate în aceleaşi circumstanţe. Indiferent de
prevederile articolului 1, această prevedere se va aplica, de asemenea,
persoanelor care nu sînt rezidente ale unui sau ale ambelor State
Contractante.
2. Persoanele fără cetăţenie, care sînt rezidente ale unui Stat
Contractant, nu vor fi supuse în nici un Stat Contractant nici unei
impuneri sau nici unei obligaţii legate de aceasta, diferită sau mai
împovărătoare decît impunerea şi obligaţiile aferente la care sînt sau
pot fi supuse persoanele naţionale ale Statului menţionat, aflate în
aceleaşi circumstanţe.
3. Impunerea unei reprezentanţe permanente, pe care o întreprindere
a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant, nu va fi
stabilită în condiţii mai puţin favorabile în acel celălalt Stat, decît
impunerea stabilită întreprinderilor acelui celuilalt Stat, care
exercită aceleaşi activităţi. Această prevedere nu va fi interpretată ca
obligînd un Stat Contractant să acorde rezidenţilor celuilalt Stat
Contractant orice deduceri, înlesniri şi scutiri cu titlu personal pe
baza statutului civil sau obligaţiilor familiale, în ce priveşte
impunerea, pe care le acordă propriilor săi rezidenţi.
4. Cu excepţia cazului, cînd se aplică prevederile paragrafului 1 al
articolului 9, paragrafului 6 al articolului 11 sau paragrafului 6 al
articolului 12, dobînzile, royalty şi alte plăţi efectuate de o
întreprindere a unui Stat Contractant unui rezident al celuilalt Stat
Contractant, vor fi deduse, în scopul determinării profiturilor
impozabile ale acestei întreprinderi, în aceleaşi condiţii, ca şi cum ar
fi fost plătite unui rezident al primului Stat menţionat. În mod similar
orice datorii ale unei întreprinderi a unui Stat Contractant faţă de un
rezident al celuilalt Stat Contractant, în scopul determinării
capitalului impozabil al acestei întreprinderi, vor fi deduse, în
aceleaşi condiţii, ca şi cum ar fi fost contractate faţă de un rezident
al primului Stat menţionat.
5. Întreprinderile unui Stat Contractant, al căror capital este
integral sau parţial deţinut sau controlat, în mod direct sau indirect,
de unul sau mai mulţi rezidenţi ai celuilalt Stat Contractant, nu vor fi
supuse în primul Stat Contractant menţionat nici unei impuneri sau nici
unei obligaţii legate de aceasta, diferită sau mai împovărătoare decît
impunerea şi obligaţiile aferente la care sînt sau pot fi supuse alte
întreprinderi similare ale acelui prim Stat menţionat.
6. Indiferent de prevederile articolului 2, prevederile acestui
articol se vor aplica impozitelor de orice gen şi tip.
7. Totuşi, prevederile menţionate în paragrafele precedente ale
acestui articol nu vor afecta prevederile interne pentru prevenirea
evaziunii fiscale şi evitarea dublei impuneri. În particular, expresia
"prevederile interne" va include, în orice caz, prevederile pentru
limitarea deducerii cheltuielilor şi altor cheltuieli similare
deductibile, rezultate din tranzacţiile dintre întreprinderile unui Stat
Contractant şi întreprinderile situate în celălalt Stat Contractant.
Articolul 26
Procedura amiabilă
1. Cînd o persoană consideră, că din acţiunile unui sau ambelor
State Contractante rezultă sau va rezulta pentru ea o impunere care nu
este în conformitate cu prevederile prezentei Convenţii, ea poate,
indiferent de căile de atac prevăzute de legislaţia internă a acestor
State, să supună cazul său autorităţii competente a Statului Contractant
a cărui rezidentă ea este, sau, dacă cazul său cade sub incidenţa
prevederilor paragrafului 1 al articolului 25, a acelui Stat Contractant
a cărui persoană naţională ea este. Cazul trebuie prezentat în decurs
de doi ani de la prima notificare a acţiunii din care rezultă, că
impunerea nu este în conformitate cu prevederile Convenţiei.
2. Autoritatea competentă se va strădui, dacă reclamaţia i se pare
întemeiată, şi dacă ea însăşi nu este în stare să ajungă la o
soluţionare satisfăcătoare, să rezolve cazul de comun acord cu
autoritatea competentă a celuilalt Stat Contractant, în scopul evităii
impunerii care nu este în conformitate cu Convenţia. Orice înţelegere
realizată va fi aplicată indiferent de orice perioadă de prescripţie
prevăzută de legislaţia internă a Statelor Contractante.
3. Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor strădui
să rezolve de comun acord orice dificultăţi sau dubii, rezultate ca
urmare a interpretării sau aplicării Convenţiei. De asemenea, acestea se
pot consulta reciproc pentru eliminarea dublei impuneri în cazurile
neprevăzute de Convenţie.
4. Autorităţile competente ale Statelor Contractante pot comunica
direct între ele în scopul realizării unei înţelegeri, în sensul
paragrafelor precedente. Cînd pentru a se ajunge la o înţelegere este
raţional de a efectua un schimb verbal de opinii, un atare schimb poate
avea loc prin intermendiul unei comisii, formate de reprezentanţii
autorităţilor competente ale Statelor Contractante.
5. În cazurile prevăzute de paragrafele precedente, dacă
autorităţile competente ale Statelor Contractante nu realizează o
înţelegere privind evitarea dublei impuneri în decurs de doi ani din
data la care cazul a fost prezentat mai întîi uneia dintre ele, şi
contribuabilului(ii) acceptă să fie obligat prin decizia unui consiliu
de arbitraj, pentru fiecare caz specific, autorităţile competente pot
constitui un asemenea consiliu de arbitraj abilitat cu prezentarea unei
opinii de experţi privind metoda eliminării dublei impuneri. Consiliul
poate fi instituit numai dacă părţile implicate renunţă, în prealabil -
fără orice rezerve sau clauze - la procedurile judiciare aflate în
proces de examinare în judecătoriile naţionale.
Consiliul de arbitraj va consta din trei membri, desemnaţi în felul
următor: fiecare autoritate competentă va desemna cîte un membru şi cei
doi membri de comun acord vor desemna Preşedintele, care va fi ales
dintre experţii independenţi din orice Stat Contractant sau altă ţară
membră a OCDE.
La prezentarea opiniei sale, consiliul de arbitraj va aplica
prevederile prezentei Convenţii şi principiile dreptului internaţional,
ţinînd cont de legislaţia naţională a Statelor Contractante. Consiliul
de arbitraj va stabili propriile sale reguli de procedură.
La cerere, persoana implicată poate să fie audiată sau să fie
reprezentată în faţa consiliului de arbitraj şi, la solicitarea
consiliului, asemenea persoană va apărea în faţa ei sau va desemna un
reprezentant în acest scop.
6. Opinia consiliului de arbitraj va fi înaintată în termen de şase
luni de la data în care a fost prezentat cazul. Consiliul va fi condus
prin votul majorităţii membrilor săi. În cazul divergenţei de voturi a
membrilor desemnaţi de fiecare autoritate competentă, votul
Preşedintelui va prevala.
În decurs de şase luni din data în care consiliul de arbitraj şi-a
exprimat opinia de experţi, autorităţile competente vor adopta, de comun
acord, măsurile orientate spre eliminarea cauzei disputei fiscale.
Măsurile astfel adoptate pot, de asemenea, să nu fie supuse deciziei
consiliului de arbitraj. Dacă autorităţile competente nu realizează o
înţelegere pentru eliminarea cauzei disputei fiscale în decurs de şase
luni din data în care consiliul de arbitraj şi-a exprimat opinia, ele se
vor supune şi vor executa această decizie.
7. Cheltuielile pentru procedura arbitrală vor fi divizate egal
între Statele Contractante.
Articolul 27
Schimb de informaţii
1. Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor face schimb
de informaţii, necesare realizării prevederilor prezentei Convenţii sau
ale legislaţiei interne a Statelor Contractante, referitoare la
impozitele vizate de Convenţie, în măsura, în care impunerea, la care se
referă nu este contrară Convenţiei, precum şi pentru a preveni evaziunea
fiscală. Schimbul de informaţii nu este limitat de articolul 1. Orice
informaţie primită de un Stat Contractant va fi tratată ca secret în
acelaşi mod ca şi informaţia primită potrivit legislaţiei interne a
acestui Stat, şi va fi dezvăluită numai persoanelor sau autorităţilor
(inclusiv instanţele judecătoreşti şi organele administrative),
abilitate cu stabilirea sau perceperea, încasarea forţată sau urmărirea
judiciară, sau soluţionarea contestaţiilor cu privire la impozitele
vizate de Convenţie. Asemenea persoane sau autorităţi vor utiliza
informaţia numai în aceste scopuri. Acestea pot dezvălui informaţia în
procedurile judecătoreşti publice sau în deciziile judiciare.
2. Prevederile paragrafului 1, în nici un caz, nu vor fi
interpretate ca impunînd unui Stat Contractant obligaţia:
(a) de a lua măsuri administrative contrare legislaţiei sau
practicii administrative ale acestui sau a celuilalt Stat Contractant;
(b) de a furniza informaţii care nu pot fi accesibile potrivit
legislaţiei sau în procesul administrării obişnuite a acestui sau a
celuilalt Stat Contractant;
(c) de a furniza informaţii care ar dezvălui orice secret de negoţ,
de afaceri, industrial, comercial sau profesional, sau un proces
comercial, sau informaţii a căror divulgare ar fi contrară politicii de
stat (ordre public).
Articolul 28
Agenţii diplomatici şi funcţionarii consulari
Nimic în prezenta Convenţie nu va afecta privilegiile fiscale ale
agenţilor diplomatici sau funcţionarilor consulari în virtutea normelor
generale ale dreptului internaţional sau ale prevederilor acordurilor
speciale.
Articolul 29
Rambursări
1. Impozitele reţinute la sursă într-un Stat Contractant vor fi
rambursate la cererea contribuabilului sau Statului, al cărui rezident
el este, dacă dreptul de a percepe impozitele menţionate este afectat de
prevederile prezentei Convenţii.
2. Cererile pentru rambursare, care vor fi prezentate în limitele
termenelor, stabilite de legislaţia Statului Contractant, obligat să
efectueze rambursarea, vor fi însoţite de un certificat oficial eliberat
de Statul Cotnractant, al cărui rezident este contribuabilul,
certificînd existenţa condiţiilor, necesare pentru acordarea dreptului
la solicitarea înlesnirilor, prevăzute de prezenta Convenţie.
3. Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor stabili de
comun acord modul de aplicare a acestui articol, în conformitate cu
prevederile articolului 26 al prezentei Conveniţii.
Capitolul VII
Prevederi finale
Articolul 30
Intrarea în vigoare
Prezenta Convenţie va intra în vigoare din data primirii celei de-a
doua note din cele două prin care Statele Contractante îşi vor notifica
reciproc că procedurile de ratificare, cerute de legislaţiile lor
respective, au fost îndeplinite pentru intrarea în vigoare a prezentei
Convenţii şi prevederile sale vor avea efect:
(a) cu referinţă la impozitele reţinute la sursă, la venitul,
realizat la sau după 1 ianuarie în anul calendaristic, imediat următor
anului, în care Convenţia a intrat în vigoare;
(b) cu referinţă la celelalte impozite pe venit şi pe capital,
asupra impozitelor percepute pentru orice an fiscal, ce se începe la sau
după 1 ianuarie în anul calendaristic, imediat următor anului, în care
Convenţia a intrat în vigoare.
Articolul 31
Denunţarea
Prezenta Convenţie va rămîne în vigoare pînă la denunţarea de către
unul dintre Statele Contractante. Fiecare Stat Contractant poate denunţa
Convenţia prin canale diplomatice, înaintînd o notă de denunţare, cu cel
puţin şase luni pînă la finele oricărui an calendaristic, după o
perioadă de cinci ani de la data în care Convenţia a intrat în vigoare.
În această situaţie Convenţia îşi va înceta efectul:
(a) cu referinţă la impozitele reţinute la sursă, la venitul,
realizat la sau după 1 ianuarie în anul calendaristic, imediat următor
anului, în care a fost remisă notificarea;
(b) cu referinţă la celelalte impozite pe venit şi pe capital,
asupra impozitelor percepute pentru orice an fiscal, ce se începe la sau
după 1 ianuarie în anul calendaristic, imediat următor anului, în care a
fost remisă notificarea.
Drept care, subsemnaţii, autorizaţi în bună şi cuvenită formă, au
semnat prezenta Convenţie.
Întocmit la Roma la 3 iulie 2002, în două exemplare originale,
fiecare în limbile moldovenească, italiană şi engleză, toate textele
fiind egal autentice. În cazul diferendelor la interpretare sau aplicare
textul în limba engleză va prevala.