Documente
Convenţie din 15.09.98 între Republica Moldova şi Republica Bulgaria pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe proprietate
Notă: Ratificată prin Hot. Parl. nr.271-XIV din 10.02.99
Convenţie* între Republica Moldova şi Republica Bulgaria
pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele
pe venit şi pe proprietate
din 15.09.1998
* * *
Publicată în ediţia oficială
"Tratate internaţionale", 1999, volumul 23, pag.85
--------------------------
* Semnată la Sofia, la 15 septembrie 1998.
În vigoare din 24 martie 1999.
Republica Moldova şi Republica Bulgaria,
animate de dorinţa de a încheia o Convenţie pentru evitarea dublei
impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe proprietate întru
confirmarea eforturilor spre dezvoltarea şi intensificarea relaţiilor
economice reciproce,
au convenit după cum urmează:
CAPITOLUL I
SCOPUL CONVENŢIEI
Articolul 1
Persoane vizate
Prezenta Convenţie se va aplica persoanelor care sunt rezidente ale
unuia sau ale ambelor State Contractante.
Articolul 2
Impozite vizate
1) Prezenta Convenţie se va aplica impozitelor pe venit şi pe
proprietate stabilite în numele unui Stat Contractant sau al
autorităţilor locale, indiferent de modul în care sunt percepute.
2) Vor fi considerate impozite pe venit şi pe proprietate toate
impozitele stabilite pe venitul total, pe proprietatea totală, sau pe
elementele de venit sau de proprietate, inclusiv impozitele pe
cîştigurile provenite din înstrăinarea proprietăţii mobiliare sau
imobiliare şi impozitele pe suma totală a simbriilor şi salariilor
plătite de întreprinderi.
3) Impozitele existente, asupra cărora se va extinde Convenţia,
sunt, în particular:
(a) în Moldova:
(i) impozitul pe beneficiul (venitul) întreprinderilor;
(ii) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
(iii) impozitul pe proprietăţi imobiliare;
(în continuare impozit moldovenesc).
(b) în Bulgaria:
(i) impozitul pe venitul total;
(ii) impozitul pe profit;
(iii) impozitul pe clădiri;
(în continuare impozit bulgar).
4) Convenţia se va aplica, de asemenea, oricăror impozite similare,
care sunt stabilite după data semnării Convenţiei, în plus, sau în locul
impozitelor existente. Autorităţile competente ale Statelor Contractante
se vor informa reciproc asupra oricăror modificări importante aduse
legislaţiilor lor fiscale respective.
CAPITOLUL II
DEFINIŢII
Articolul 3
Definiţii generale
1) În sensul prezentei Convenţii, în măsura în care contextul nu
cere o interpretare diferită:
a) termenul un Stat Contractant şi celălalt Stat Contractant
înseamnă Moldova sau Bulgaria, după cum cere contextul;
b) termenul Moldova înseamnă Republica Moldova, şi, folosit în sens
geografic, înseamnă teritoriul Moldovei, inclusiv subsolul, apele şi
coloana de aer de deasupra solului, cuprinse între frontierele sale,
asupra cărora Republica Moldova îşi exercită suveranitatea sa exclusivă
şi deplină;
c) termenul Bulgaria înseamnă Republica Bulgaria şi, folosit în sens
geografic, înseamnă teritoriul şi marea teritorială, asupra cărora îşi
exercită suveranitatea statală, precum şi şelful continental şi zona
economică exclusivă, asupra căreia îşi exercită drepturile suverane şi
jurisdicţia, în conformitate cu dreptul internaţional;
d) termenul persoană include o persoană fizică, o companie şi orice
altă asociere de persoane;
e) termenul companie înseamnă o persoană juridică sau orice
entitate, care este considerată ca o persoană juridică în scopul
impozitării;
f) termenii întreprindere a unui Stat Contractant şi întreprindere a
celuilalt Stat Contractant înseamnă, respectiv, o întreprindere
exploatată de un rezident al unui Stat Contractant şi o întreprindere
exploatată de un rezident al celuilalt Stat Contractant;
g) termenul persoană naţională înseamnă:
(i) orice persoană fizică care are cetăţenia unui Stat Contractant;
(ii) orice persoană juridică, parteneriat sau asociaţie care au
primit acest statut, în baza legislaţiei în vigoare a unui Stat
Contractant;
h) termenul trafic internaţional înseamnă orice transport efectuat
cu o navă, aeronavă, vehicul de transport feroviar sau rutier exploatat
de o întreprindere a unui Stat Contractant, cu excepţia cazului, cînd
nava, aeronava, vehiculul de transport feroviar sau rutier este
exploatat numai între locuri situate în celălalt Stat Contractant;
i) termenul autoritate competentă înseamnă:
(i) în cazul Moldovei, Ministrul Finanţelor sau reprezentantul său
autorizat;
(ii) în cazul Bulgariei, Ministrul Finanţelor sau reprezentantul său
autorizat.
2) În ce priveşte aplicarea prevederilor prezentei Convenţii pentru
o anumită perioadă de timp de un Stat Contractant, orice termen, care nu
este altfel definit, va avea, dacă contextul nu cere o interpretare
diferită, înţelesul pe care îl are potrivit legislaţiei acestui Stat la
acea perioadă de timp, cu privire la impozitele la care Convenţia se
aplică. Orice înţeles dat, potrivit legislaţiei fiscale în vigoare a
acestui Stat, va prevala asupra înţelesului dat termenului potrivit
altor legi ale acestui Stat.
Articolul 4
Rezident
1) În sensul prezentei Convenţii, termenul rezident al unul Stat
Contractant înseamnă orice persoană, care, potrivit legislaţiei acestui
Stat, este supusă impunerii conform domiciliului său, reşedinţei sale,
naţionalităţii, locului de încorporare, locului de conducere sau
oricărui alt criteriu de natură similară. Dar acest termen nu include o
persoană, care este supusă impozitării în acest Stat numai pentru faptul
că realizează venituri din surse aflate în acest Stat ori are
proprietate situată acolo.
2) Cînd, în conformitate cu prevederile paragrafului 1), o persoană
fizică este rezidentă a ambelor State Contractante, atunci statutul său
va fi determinat după cum urmează:
a) aceasta va fi considerată rezidentă numai a Statului în care are
o locuinţă permanentă la dispoziţia sa; dacă ea dispune de o locuinţă
permanentă la dispoziţia sa în ambele State, va fi considerată rezidentă
a Statului cu care legăturile sale personale şi economice sunt mai
strînse (centrul intereselor vitale);
b) dacă Statul, în care această persoană are centrul intereselor
sale vitale, nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune de o locuinţă
permanentă la dispoziţia sa în nici unul din State, atunci ea va fi
considerată rezidentă numai a Statului în care locuieşte în mod obişnuit;
c) dacă această persoană locuieşte în mod obişnuit în ambele State
sau în nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezidentă a Statului a
cărui cetăţenie o are;
d) dacă această persoană are cetăţenia ambelor State sau a nici
unuia dintre ele, autorităţile competente ale Statelor Contractante vor
rezolva problema de comun acord.
3) Cînd, potrivit prevederilor paragrafului 1) al prezentului
articol, o persoană, alta decît o persoană fizică, este rezidentă a
ambelor State Contractante, atunci ea va fi considerată rezidentă a
Statului, în conformitate cu legislaţia căruia a fost înfiinţată.
Articolul 5
Reprezentanţă permanentă
1) În sensul prezentei Convenţii, termenul reprezentanţă permanentă
înseamnă un loc fix de afaceri, prin care o întreprindere îşi
desfăşoară, în întregime sau în parte, activitatea sa.
2) Termenul reprezentanţă permanentă include în special:
a) un loc de conducere;
b) o sucursală;
c) un birou;
d) o uzină;
e) un atelier;
f) o mină, o sondă petrolieră sau de gaze, o carieră sau orice alt
loc de extracţie a resurselor naturale.
3) Un şantier de construcţie sau un proiect de construcţie sau o
instalare constituie o reprezentanţă permanentă, dar numai atunci cînd
continuă pentru o perioadă mai mare de 12 luni.
4) Independent de prevederile precedente ale acestui articol,
termenul reprezentanţă permanentă va fi considerat că nu include:
a) folosirea de instalaţii exclusiv în scopul depozitării sau
expunerii de produse sau mărfuri aparţinînd întreprinderii;
b) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii exclusiv în scopul depozitării sau expunerii;
c) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii, exclusiv în scopul prelucrării de către o altă
întreprindere;
d) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv în scopul cumpărării
de produse sau mărfuri, sau colectării de informaţii pentru
întreprindere;
e) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv în scopul
desfăşurării, pentru întreprindere, a oricărei alte activităţi cu
caracter pregătitor sau auxiliar; şi
f) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv pentru orice
combinare de activităţi menţionate în subparagrafele de la a) la e), cu
condiţia ca întreaga activitate a locului fix de afaceri, ce rezultă din
această combinare, să aibă un caracter pregătitor sau auxiliar.
5) Independent de prevederile paragrafelor 1) şi 2), cînd o
persoană, alta decît un agent, cu statut independent căruia i se aplică
prevederile paragrafului 6), desfăşoară activitate într-un Stat
Contractant în numele unei întreprinderi a celuilalt Stat Contractant,
această întreprindere va fi considerată ca avînd o reprezentanţă
permanentă în primul Stat menţionat, referitor la orice activităţi
efectuate de această persoană pentru întreprindere, cu excepţia cazului
cînd activităţile acestei persoane sunt limitate de cele menţionate în
paragraful 4, care, fiind exercitate printr-un loc fix de afaceri, nu
transformă acest loc fix de afaceri într-o reprezentanţă permanentă,
potrivit prevederilor acestui paragraf.
6) O întreprindere nu va fi considerată că are o reprezentanţă
permanentă într-un Stat Contractant numai prin faptul că aceasta
exercită activitate de afaceri în acest Stat printr-un broker, agent
comisionar general sau orice alt agent cu statut independent, cu
condiţia ca aceste persoane să acţioneze în cadrul activităţii lor
obişnuite.
7) Faptul că o companie, care este rezidentă a unui Stat
Contractant, controlează sau este controlată de o companie, care este
rezidentă a celuilalt Stat Contractant, sau care exercită activitate de
afaceri în acel celălalt Stat (printr-o reprezentanţă permanentă sau în
alt mod), nu este suficient pentru a face una din aceste companii o
reprezentanţă permanentă a celeilalte.
CAPITOLUL III
IMPUNEREA VENITULUI
Articolul 6
Venitul din proprietăţi imobiliare
1) Veniturile realizate de rezidentul unui Stat Contractant din
proprietăţi imobiliare (inclusiv venitul din agricultură sau din
exploatări forestiere), situate în celălalt Stat Contractant, pot fi
impuse în acel celălalt Stat.
2) Termenul proprietăţi imobiliare va avea înţelesul care îi este
atribuit de legislaţia Statului Contractant în care proprietăţile în
cauză sunt situate. Termenul va include, în orice caz, accesoriile
proprietăţii imobiliare, inventarul viu şi echipamentul utilizat în
agricultură şi exploatări forestiere, drepturile cărora li se aplică
prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciară,
uzufructul proprietăţilor imobiliare şi drepturile la rente variabile
sau fixe pentru exploatarea sau concesionarea exploatării zăcămintelor
minerale, izvoarelor şi altor resurse naturale. Navele, aeronavele şi
vehiculele de transport feroviar şi rutier nu vor fi considerate
proprietăţi imobiliare.
3) Prevederile paragrafului 1) al prezentului articol se vor aplica
veniturilor obţinute din exploatarea directă, din închirierea sau din
folosirea în orice altă formă a proprietăţii imobiliare.
4) Prevederile paragrafului 1) şi 3) ale prezentului articol se vor
aplica, de asemenea, veniturilor provenind din proprietăţi imobiliare
ale unei întreprinderi şi veniturilor din proprietăţi imobiliare
utilizate pentru exercitarea serviciilor personale independente.
Articolul 7
Profituri din activităţi de afaceri
1) Profiturile întreprinderii unui Stat Contractant vor fi
impozabile numai în acest Stat, în afară de cazul cînd întreprinderea
exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant printr-o
reprezentanţă permanentă situată acolo. Dacă întreprinderea exercită
activitate de afaceri în acest mod, profiturile întreprinderii pot fi
impuse în celălalt Stat, dar numai acea parte din ele, care este
atribuibilă acelei reprezentanţe permanente.
2) Sub rezerva prevederilor paragrafului 3) al acestui articol, cînd
o întreprindere a unui Stat Contractant exercită activitate de afaceri
în celălalt Stat Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată
acolo, atunci se atribuie în fiecare Stat Contractant, acelei
reprezentanţe permanente, profiturile care le-ar fi putut realiza, dacă
ar fi constituit o întreprindere distinctă şi separată, exercitînd
activităţi identice sau similare în condiţii identice sau similare şi
tratînd cu toată independenţa cu întreprinderea, a cărei reprezentanţă
permanentă este.
3) La determinarea profiturilor unei reprezentanţe permanente vor fi
admise la scădere cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate
pentru scopurile reprezentanţei permanente, inclusiv cheltuielile de
conducere şi cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent
de faptul că s-au efectuat în Statul în care se află situată
reprezentanţa permanentă sau în altă parte. Totuşi, o asemenea scădere
nu se admite cu privire la plăţile efectuate (altfel decît pentru
rambursarea cheltuielilor actuale) de către reprezentanţa permanentă
oficiului central al întreprinderii sau oricărui altuia din oficiile
sale, în ce priveşte redevenţele sau orice alte plăţi similare pentru
folosirea patentelor sau altor drepturi, sau a comisioanelor, pentru
serviciile specifice prestate sau pentru administrare, sau (cu excepţia
cazului unei întreprinderi bancare) cu privire la dobînda din împrumutul
acordat reprezentanţei permanente de către întreprindere.
4) Nici un profit nu se va atribui unei reprezentanţe permanente
numai pentru faptul că această reprezentanţă permanentă cumpără produse
sau mărfuri pentru întreprindere.
5) În sensul paragrafelor precedente, profiturile care se atribuie
reprezentanţei permanente vor fi determinate în fiecare an prin aceeaşi
metodă, în afară de cazul cînd există motive temeinice şi suficiente de
a proceda altfel.
6) Cînd profiturile includ elemente de venit care sunt tratate
separat în alte articole ale prezentei Convenţii, atunci prevederile
acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.
Articolul 8
Transportul internaţional
1) Profiturile obţinute de o întreprindere a unui Stat Contractant
din exploatarea în trafic internaţional a navelor, aeronavelor,
vehiculelor feroviare şi rutiere vor fi impozabile numai în acest Stat.
2) Prevederile paragrafului 1) se vor aplica, de asemenea,
profiturilor obţinute din participarea la un pool, la o exploatare în
comun sau la o agenţie internaţională de transporturi.
Articolul 9
Întreprinderi asociate
1) Cînd:
a) o întreprindere a unui Stat Contractant participă, direct sau
indirect, la conducerea, controlul sau la proprietatea unei
întreprinderi a celuilalt Stat Contractant, sau
b) aceleaşi persoane participă, direct sau indirect, la conducerea,
controlul sau la proprietatea unei întreprinderi a unui Stat Contractant
şi a unei întreprinderi a celuilalt Stat Contractant,
şi fie într-un caz, fie în celălalt, cele două întreprinderi sunt
legate în relaţiile lor financiare sau comerciale prin condiţii
acceptate sau impuse, care diferă de acelea care ar fi fost stabilite
între întreprinderi independente, atunci orice profituri, care fără
aceste condiţii ar fi fost obţinute de una din întreprinderi, dar nu au
putut fi obţinute în fapt datorită acestor condiţii, pot fi incluse în
profiturile acelei întreprinderi şi impozitate în consecinţă.
2) Cînd un Stat Contractant include în profiturile unei
întreprinderi aparţinînd acestui Stat şi impune, în consecinţă,
profiturile asupra cărora o întreprindere a celuilalt Stat Contractant a
fost supusă impozitării în acel celălalt Stat şi profiturile astfel
incluse sunt profituri care ar fi revenit întreprinderii primului Stat
menţionat, dacă condiţiile stabilite între cele două întreprinderi ar fi
fost acelea care ar fi fost stabilite între întreprinderi independente,
atunci acel celălalt Stat va proceda la o modificare corespunzătoare a
sumei impozitului încasat pe acele profituri. La efectuarea unor astfel
de modificări se va ţine seama de celelalte prevederi ale prezentei
Convenţii şi, în caz de necesitate, autorităţile competente ale Statelor
Contractante se vor consulta reciproc.
Articolul 10
Dividende
1) Dividendele plătite de o companie, care este rezidentă a unui
Stat Contractant, rezidentului celuilalt Stat Contractant pot fi impuse
în acel celălalt Stat.
2) Totuşi, aceste dividende pot fi impuse în Statul Contractant în
care este rezidentă compania plătitoare de dividende şi potrivit
legislaţiei acestui Stat, dar dacă destinatarul este beneficiarul
efectiv al dividendelor, impozitul astfel stabilit nu va depăşi:
a) 5 la sută din suma brută a dividendelor, dacă beneficiarul
efectiv este o companie, care deţine direct cel puţin 25 la sută din
proprietatea companiei plătitoare de dividende;
b) 15 la sută din suma brută a dividendelor în toate celelalte
cazuri.
Autorităţile competente ale Statelor Contractante, printr-un acord
reciproc, vor stabili modul de aplicare a acestor limite.
Prezentul paragraf nu va afecta impunerea companiei în ce priveşte
profiturile din care se plătesc dividendele.
3) Termenul dividende folosit în acest articol înseamnă veniturile
provenind din acţiuni de orice fel sau alte drepturi, care nu sunt
titluri de creanţă, din participarea la profituri, precum şi veniturile
din alte drepturi corporative, care sunt supuse aceluiaşi regim de
impunere ca şi veniturile din acţiuni, de către legislaţia Statului a
cărui rezidentă este compania distribuitoare a dividendelor.
4) Prevederile paragrafelor 1) şi 2) ale prezentului articol nu se
vor aplica dacă beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind rezidentul
unui Stat Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant, în care compania plătitoare de dividende este rezidentă,
printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo, sau exercită în acel
celălalt Stat servicii personale independente printr-o bază fixă situată
acolo, iar deţinerea drepturilor generatoare de dividende în legătură cu
care dividendele sunt plătite, este efectiv legată de o asemenea
reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această situaţie se vor
aplica prevederile articolului 7 sau articolului 14, după caz.
5) Cînd o companie rezidentă a unui Stat Contractant realizează
profituri sau venituri din celălalt Stat Contractant, acel celălalt Stat
nu poate percepe nici un impozit asupra dividendelor plătite de
companie, cu excepţia cazului cînd asemenea dividende sunt plătite
rezidentului acelui celălalt Stat sau cînd deţinerea drepturilor
generatoare de dividende, în legătură cu care dividendele sunt plătite,
este efectiv legată de o reprezentanţă permanentă sau o bază fixă
situată în acel celălalt Stat, nici să supună profiturile nedistribuite
ale companiei unui impozit asupra profiturilor nedistribuite, chiar dacă
dividendele plătite sau profiturile nedistribuite reprezintă, în
întregime sau în parte, profituri sau venituri provenind din acel
celălalt stat.
Articolul 11
Dobînzi
1) Dobînzile provenind dintr-un Stat Contractant şi plătite
rezidentului celuilalt Stat Contractant pot fi impuse în acel celălalt
Stat.
2) Totuşi, aceste dobînzi pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acestui Stat, dar,
dacă destinatarul este beneficiarul efectiv al dobînzilor, impozitul
astfel stabilit nu va depăşi 10 la sută din suma brută a dobînzilor.
Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor stabili de
comun acord modul de aplicare a acestor limite.
3) Independent de prevederile paragrafului 2), dobînzile provenind
dintr-un Stat Contractant şi plătite Guvernului celuilalt Stat
Contractant sau Băncii Naţionale a acelui celălalt Stat vor fi scutite
de impunere în primul Stat Contractant menţionat.
4) Termenul dobînzi, astfel cum este folosit în prezentul articol,
înseamnă venituri din titluri de creanţă de orice natură, însoţite sau
nu de garanţii ipotecare sau de o clauză de participare la profiturile
debitorului, şi, în special, venituri din hîrtii de valoare
guvernamentală şi venituri din titluri de creanţă sau obligaţiuni,
inclusiv onorariile şi primele legate de asemenea hîrtii de valoare,
titluri de creanţă sau obligaţiuni. Penalităţile pentru plata cu
întîrziere nu sunt considerate dobînzi în sensul prezentului articol.
5) Prevederile paragrafelor 1) şi 2) ale prezentului articol nu se
vor aplica dacă beneficiarul efectiv al dobînzilor, fiind rezidentul
unui Stat Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant, din care provin dobînzile, printr-o reprezentanţă
permanentă situată acolo, sau prestează în acel celălalt Stat servicii
personale independente printr-o bază fixă situată acolo, şi creanţa în
legătură cu care sunt plătite dobînzile este efectiv legată de o
asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această situaţie se
vor aplica prevederile articolelor 7 sau 14, după caz.
6) Dobînzile se consideră că provin dintr-un Stat Contractant cînd
plătitorul este însuşi acest Stat, o autoritate locală sau rezidentul
acestui Stat. Totuşi, cînd plătitorul dobînzilor, fie că este sau nu
rezidentul unui Stat Contractant, are într-un Stat Contractant o
reprezentanţă permanentă sau o bază fixă în legătură cu care a fost
contractată creanţa generatoare de dobînzi şi aceste dobînzi se suportă
de acea reprezentanţă permanentă sau bază fixă, atunci aceste dobînzi
vor fi considerate că provin din Statul în care este situată
reprezentanţa permanentă sau baza fixă.
7) Cînd, datorită relaţiilor speciale existente între plătitor şi
beneficiarul efectiv sau între ambii şi o altă persoană, suma
dobînzilor, ţinînd seama de creanţa pentru care sunt plătite, depăşeşte
suma care s-ar fi convenit între plătitor şi beneficiarul efectiv în
lipsa unor astfel de relaţii, prevederile prezentului articol se vor
aplica numai la această ultimă sumă menţionată. În acest caz, partea
excedentară a plăţilor va fi impozabilă potrivit legislaţiei fiecărui
Stat Contractant, ţinînd seama de celelalte prevederi ale prezentei
Convenţii.
8) Prevederile prezentului articol nu se vor aplica, dacă scopul
principal sau unul din scopurile principale ale unei persoane, care are
atribuţie la constituirea sau transmiterea titlului de creanţă pentru
care sunt plătite dobînzile, a fost obţinerea avantajelor prevăzute în
acest articol printr-o atare constituire sau transmitere a drepturilor.
Articolul 12
Redevenţe
1) Redevenţele provenind dintr-un Stat Contractant şi plătite
rezidentului celuilalt Stat Contractant pot fi impuse în acel celălalt
Stat.
2) Totuşi, aceste redevenţe pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acestui Stat, dar,
dacă destinatarul este beneficiarul efectiv al redevenţelor, impozitul
astfel stabilit nu va depăşi 10 la sută din suma brută a redevenţelor.
3) Termenul redevenţe folosit în prezentul articol înseamnă plăţi de
orice natură primite pentru folosirea sau concesionarea oricărui drept
de autor asupra unei opere literare, artistice sau ştiinţifice, inclusiv
asupra filmelor de cinematograf, filmelor, benzilor sau discurilor
folosite pentru emisiunile de radio sau televiziune, orice patent, marcă
de comerţ, desen sau model, plan, formulă secretă sau procedeu, sau
pentru folosirea sau concesionarea oricărui echipament industrial,
comercial sau ştiinţific, sau pentru informaţii referitoare la
experienţa în domeniul industrial, comercial sau ştiinţific.
4) Prevederile paragrafului 1) şi 2) ale acestui articol nu se vor
aplica dacă beneficiarul efectiv al redevenţelor, fiind rezidentul unui
Stat Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant, din care provin redevenţele, printr-o reprezentanţă
permanentă situată acolo sau prestează în acel celălalt Stat servicii
personale independente printr-o bază fixă situată acolo, iar dreptul sau
proprietatea pentru care se plătesc redevenţele este efectiv legată de o
asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această situaţie se
vor aplica prevederile articolului 7 sau 14, după caz.
5) Redevenţele vor fi considerate că provin dintr-un Stat
Contractant cînd plătitorul este însuşi acest Stat, o autoritate locală
sau rezidentul acestui Stat. Totuşi, cînd plătitorul redevenţelor, fie
că este sau nu rezident al unul Stat Contractant, are într-un Stat
Contractant o reprezentanţă permanentă sau o bază fixă de care este
legată obligaţia de a plăti redevenţe, şi aceste redevenţe sunt
suportate de o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă, atunci
aceste redevenţe sunt considerate ca provenind din Statul în care este
situată reprezentanţa permanentă sau bază fixă.
6) Cînd, datorită relaţiilor speciale existente între plătitor şi
beneficiarul efectiv sau între ambii şi o altă persoană, suma
redevenţelor, avînd în vedere utilizarea, dreptul sau informaţia pentru
care sunt plătite, depăşeşte suma care ar fi fost convenită între
plătitor şi beneficiarul efectiv în lipsa unor astfel de relaţii,
prevederile prezentului articol se vor aplica numai la această ultimă
sumă menţionată. În acest caz, partea excedentară a plăţilor va fi
impozabilă potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant, ţinînd seama
de celelalte prevederi ale prezentei Convenţii.
7) Prevederile prezentului articol nu se vor aplica, dacă scopul
principal sau unul din scopurile principale ale unei persoane, care are
atribuţie la constituirea sau transmiterea dreptului pentru care sunt
achitate redevenţele, a fost obţinerea avantajelor prevăzute în acest
articol printr-o atare constituire sau transmitere a drepturilor.
Articolul 13
Cîştiguri obţinute din înstrăinarea proprietăţii
1) Cîştigurile obţinute de rezidentul unui Stat Contractant din
înstrăinarea proprietăţii imobiliare, astfel cum este definită la
articolul 6, şi situată în celălalt Stat Contractant pot fi impuse în
acel celălalt Stat.
2) Cîştigurile obţinute de rezidentul unui Stat Contractat din
înstrăinarea:
a) acţiunilor, cu excepţia celor care se cotează la bursa de valori
recunoscută, beneficiară de costul lor sau de majoritatea costului
direct sau indirect din proprietatea imobiliară situată în celălalt Stat
Contractant, sau
b) părţilor sociale în activul unei persoane, alta decît o persoană
fizică, activul căreia constituie în special din proprietăţi imobiliare,
situate în celălalt Stat Contractant sau acţiunilor definite în
subpunctul a),
pot fi impuse în acel celălalt Stat.
3) Cîştigurile, provenite din înstrăinarea proprietăţii mobiliare
făcînd parte din activul unei reprezentanţe permanente pe care o
întreprindere a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant
sau a proprietăţii mobiliare ţinînd de o bază fixă de care dispune
rezidentul unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant pentru
exercitarea serviciilor personale independente, inclusiv cîştigurile
provenind din înstrăinarea unei asemenea reprezentanţe permanente
(singură sau cu întreaga întreprindere) sau a acelei baze fixe, pot fi
impuse în acel celălalt Stat.
4) Cîştigurile, provenite din înstrăinarea navelor, aeronavelor,
vehiculelor feroviare sau rutiere exploatate în trafic internaţional de
o întreprindere a unui Stat Contractant sau proprietăţii mobiliare ce
ţine de exploatarea transportului menţionat, vor fi impozabile numai în
acest Stat.
5) Cîştigurile, provenite din înstrăinarea oricărei proprietăţi,
alta decît cea la care se face referite în paragrafele 1), 2), 3) şi 4)
ale prezentului articol, vor fi impozabile numai în Statul Contractant
în care este rezident cel care înstrăinează.
Articolul 14
Venituri din servicii profesionale independente
şi alte servicii personale
1) Veniturile realizate de o persoană fizică, care este rezidentă a
unui Stat Contractant, din exercitarea unor servicii profesionale sau a
altor activităţi cu caracter independent vor fi impozabile numai în
acest Stat, dacă nu dispune în mod obişnuit, în celălalt Stat
Contractant, de o bază fixă la dispoziţia sa pentru exercitarea
activităţilor sale. Dacă dispune de o astfel de bază fixă, veniturile
pot fi impuse în celălalt Stat, dar numai la partea care se atribuie
acelei baze fixe.
2) Termenul servicii profesionale include, în special, activităţile
independente de ordin ştiinţific, literar, artistic, educativ sau
pedagogic, precum şi exercitarea independentă a profesiilor de medic,
dentist, avocat, inginer, arhitect şi contabil.
Articolul 15
Venituri din activităţi salariate
1) Potrivit prevederilor articolelor 16, 18, 19, 20 şi 21,
salariile, simbriile şi alte remuneraţii similare obţinute de rezidentul
unui Stat Contractant pentru o activitate salariată vor fi impozabile
numai în acest Stat, în afară de cazul cînd activitatea salariată este
exercitată în celălalt Stat Contractant. Dacă activitatea salariată este
exercitată în acest mod, remuneraţiile primite pot fi impuse în acel
celălalt Stat.
2) Independent de prevederile paragrafului 1), remuneraţiile
obţinute de rezidentul unui Stat Contractant pentru o activitate
salariată exercitată în celălalt Stat Contractant vor fi impozabile
numai în primul Stat menţionat, dacă există următoarele condiţii:
a) destinatarul este prezent în celălalt Stat pentru o perioadă sau
perioade care nu depăşesc în total 183 zile în orice perioadă de 12 luni
ce începe sau se termină în anul fiscal dat;
b) remuneraţiile sunt plătite de o persoană sau în numele unei
persoane care angajează, dar care nu este rezidentă a celuilalt Stat, şi
c) remuneraţiile nu sunt suportate de o reprezentanţă permanentă sau
de o bază fixă pe care cel care angajează le are în celălalt Stat.
3) Independent de prevederile precedente ale acestui articol,
remuneraţiile, primite pentru o activitate salariată exercitată la
bordul unei nave, aeronave, vehicul feroviar sau rutier exploatat în
trafic internaţional de o întreprindere a unui Stat Contractant, vor fi
impozabile numai în acest Stat.
Articolul 16
Remuneraţiile directorilor
Remuneraţiile directorilor şi alte plăţi similare primite de
rezidentul unui Stat Contractant în calitatea sa de membru al
consiliului de administraţie sau oricărui alt organ similar al unei
companii, care este rezidentă a celuilalt Stat Contractant, pot fi
impuse în acel celălalt Stat.
Articolul 17
Artişti şi sportivi
1) Independent de prevederile articolelor 14 şi 15, veniturile
obţinute de rezidentul unui Stat Contractant în calitate de artist de
spectacol, cum sunt artiştii de teatru, de film, de radio sau
televiziune ori ca interpreţi muzicali, sau ca sportivi, din activitatea
lor personală desfăşurată în celălalt Stat Contractant, pot fi impuse în
acel celălalt Stat.
2) Cînd veniturile, provenite din activităţile personale desfăşurate
de un artist de spectacol sau un sportiv, nu revin artistului de
spectacol sau sportivului, ci unei alte persoane, acele venituri,
independent de prevederile articolelor 7, 14 şi 15, pot fi impuse în
Statul Contractant în care sunt exercitate activităţile artistului de
spectacol sau sportivului.
Articolul 18
Pensiile
Potrivit prevederilor paragrafului 2 al articolului 19, pensiile şi
alte remuneraţii similare, plătite rezidentului unui Stat Contractant
pentru munca salariată efectuată în trecut, vor fi impuse numai în acest
Stat.
Articolul 19
Funcţii guvernamentale
1) a) Remuneraţiile, altele decît pensiile, plătite de un Stat
Contractant sau de o autoritate locală a acestuia unei persoane fizice
pentru serviciile prestate acestui Stat sau autorităţii, vor fi
impozabile numai în acest Stat.
b) Totuşi, aceste remuneraţii vor fi impozabile numai în celălalt
Stat Contractant, dacă serviciile sunt prestate în acel Stat şi persoana
fizică este rezidentă a acelui Stat, şi
(i) are cetăţenia acelui Stat; sau
(ii) nu a devenit rezidentă a acelui Stat, numai în scopul prestării
serviciilor.
2) a) Orice pensii, plătite de sau din fondurile create de un Stat
Contractant, de o autoritate locală a acestuia unei persoane fizice
pentru serviciile prestate acestui Stat sau autorităţii locale, vor fi
impozabile numai în acest Stat.
b) Totuşi, aceste pensii vor fi impozabile numai în celălalt Stat
Contractant, dacă persoana fizică este rezidentă şi are cetăţenia acelui
celălalt Stat.
3) Prevederile articolelor 15, 16 şi 18 se vor aplica remuneraţiilor
şi pensiilor pentru serviciile prestate în legătură cu o activitate de
afaceri exercitată de un Stat Contractant sau de o autoritate locală a
acestuia.
Articolul 20
Studenţi
1) Plăţile primite de un student sau un practicant în scopul
întreţinerii, educării sau instruirii, care este sau a fost imediat
înainte de sosirea sa într-un Stat Contractant rezident al celuilalt
Stat Contractant şi care este prezent în primul Stat menţionat exclusiv
în scopul educării sau instruirii sale, nu vor fi impuse în acest Stat,
cu condiţia ca aceste plăţi să fie primite din surse aflate în afara
acelui Stat.
2) În ce priveşte alocaţiile, bursele şi remuneraţiile primite din
activitatea salariată necuprinsă în paragraful 1), un student sau
practicant, la care se referă paragraful 1), va fi supus aceloraşi
scutiri, scăderi sau reduceri cu privire la impozitele la care e supus
rezidentul Statului Contractant pe care îl vizează.
Articolul 21
Profesori şi învăţători
O persoană fizică, care este sau a fost rezidentă a unui Stat
Contractant imediat înaintea efectuării vizitei în celălalt Stat
Contractant şi care, la invitaţia unor universităţi, colegii, şcoli sau
altor instituţii educative non-profit care sunt recunoscute de Guvernul
acelui celălalt Stat Contractant, este prezentă în acel celălalt Stat
Contractant pentru o perioadă ce nu depăşeşte doi ani de la data primei
sale vizite în acel celălalt Stat Contractant, numai în scopul de a
instrui sau de a preda la această instituţie educativă, va fi scutită de
impunere în acel celălalt Stat Contractant pe remuneraţiile primite
pentru asemenea instruire sau predare.
Articolul 22
Alte venituri
1) Elementele de venit ale rezidentului unui Stat Contractant,
indiferent de sursa lor de provenienţă, care nu sunt tratate în
articolele precedente ale prezentei Convenţii, vor fi impuse numai în
acest Stat.
2) Prevederile paragrafului 1) ale prezentului articol nu se vor
aplica veniturilor, altele decît veniturile provenind din proprietăţi
imobiliare aşa cum sunt definite la paragraful 2) al articolului 6, dacă
destinatarul unor astfel de venituri, fiind rezidentul unui Stat
Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo, sau
exercită în acel celălalt Stat servicii personale independente printr-o
bază fixă situată acolo şi dreptul său la proprietatea în legătură cu
care venitul este plătit este efectiv legată de o asemenea reprezentanţă
permanentă sau bază fixă. În acsîeastă situaţie se vor aplica
prevederile articolului 7 sau ale articolului 14, după caz.
CAPITOLUL IV
IMPUNEREA PROPRIETĂŢII
Articolul 23
Proprietatea
1) Proprietatea reprezentată de proprietăţi imobiliare, astfel cum
sunt definite în paragraful 2) al articolului 6, deţinută de rezidentul
unui Stat Contractant şi situată în celălalt Stat Contractant, poate fi
impusă în acel celălalt Stat.
2) Proprietatea reprezentantă de proprietăţi imobiliare, făcînd
parte din activul unei reprezentanţe permanente pe care o întreprindere
a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant sau de
proprietăţi mobiliare aparţinînd unei baze fixe ce se află la dispoziţia
rezidentului unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant pentru
prestarea serviciilor personale independente, poate fi impusă în acel
celălalt Stat.
3) Proprietatea reprezentată de nave, aeronave, vehicule feroviare
şi rutiere exploatate în trafic internaţional de rezidentul unui Stat
Contractant şi de proprietăţi mobiliare, ce ţin de exploatarea unor
asemenea unităţi de transport, va fi impusă numai în acest Stat.
4) Toate celelalte elemente de proprietate ale rezidentului unui
Stat Contractant vor fi impozabile numai în acest Stat.
CAPITOLUL V
METODELE ELIMINĂRII DUBLEI IMPUNERI
Articolul 24
Eliminarea dublei impuneri
1) Cînd rezidentul unui Stat Contractant realizează venit sau deţine
proprietate, care, conform prevederilor prezentei Convenţii, poate fi
impusă în celălalt Stat Contractant, primul Stat menţionat va permite;
a) scăderea din impozitul pe venit al acestui rezident a sumei egale
cu impozitul pe venit, plătită în celălalt Stat;
b) scăderea din impozitul pe proprietate al acestui rezident a sumei
egale cu impozitul pe proprietate, plătită în celălalt Stat.
Aceste scăderi, în orice caz, nu vor depăşi partea impozitului pe
venit sau pe proprietate, calculată pînă la scăderea atribuibilă
venitului sau proprietăţii care poate fi impozitată în acel celălalt
Stat după caz.
2) În caz dacă, conform oricărei prevederi a prezentei Convenţii,
venitul realizat sau proprietatea deţinută de rezidentul unui Stat
Contractant sunt scutite de impunere în acest Stat, acest Stat poate,
totuşi, la calcularea sumei impozitului pe venitul sau pe proprietatea
rămasă al acelui rezident, să ţină cont de venitul sau proprietatea
scutită.
CAPITOLUL VI
PREVEDERI SPECIALE
Articolul 25
Nediscriminarea
1) Persoanele naţionale ale unui Stat Contractant nu vor fi supuse
în celălalt Stat Contractant la nici o impozitare sau obligaţie legată
de aceasta, diferită sau mai împovărătoare decît impozitarea sau
obligaţia la care sunt sau pot fi supuse persoanele naţionale ale acelui
Stat aflate în aceeaşi situaţie. Independent de prevederile articolului
1, această prevedere se va aplica, de asemenea, persoanelor care nu sunt
rezidente ale unuia sau ale ambelor State Contractante.
2) Persoanele fără cetăţenie, rezidente ale unui Stat Contractant,
nu pot fi supuse în nici unul din Statele Contractante oricăror
impozitări sau oricăror obligaţiuni legate de ea, diferite sau mai
împovărătoare, decît impozitarea sau obligaţia, la care sunt sau pot fi
supuse persoanele naţionale ale acestor State în condiţii similare.
3) Impunerea unei reprezentanţe permanente, pe care o întreprindere
a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant, nu va fi
stabilită în condiţii mai puţin favorabile în acel celălalt Stat decît
impunerea stabilită întreprinderilor acelui celălalt Stat care
desfăşoară aceleaşi activităţi. Această prevedere nu va fi interpretată
ca obligînd un Stat Contractant să acorde rezidenţilor celuilalt Stat
Contractant vreo deducere, înlesnire sau reducere cu titlu personal pe
baza statutului civil sau obligaţiunilor familiale în ce priveşte
impunerea, ce se pot acorda rezidenţilor săi.
4) Cu excepţia cazului cînd se aplică prevederile paragrafului 1) al
articolului 9, paragrafelor 7) sau 8) ale articolului 11, sau
paragrafelor 6) sau 7) ale articolului 12, dobînzile, redevenţele şi
alte plăţi efectuate de o întreprindere a unui Stat Contractant unui
rezident al celuilalt Stat Contractant, se vor deduce, în scopul
determinării profiturilor impozabile ale unei asemenea întreprinderi, în
aceleaşi condiţii ca şi cum ar fi fost plătite unui rezident al primului
Stat menţionat. În mod similar, orice datorii ale unei întreprinderi a
unui Stat Contractant în vederea determinării proprietăţii impozabile al
acestei întreprinderi, se va deduce, în aceleaşi condiţii ca şi cînd ar
fi fost contactate faţă de rezidentul primului Stat menţionat.
5) Întreprinderile unui Stat Contractant, a căror proprietate este
integral sau parţial deţinută sau controlată în mod direct sau indirect,
de unul sau mai mulţi rezidenţi ai celuilalt Stat Contractant, nu vor fi
supuse în primul Stat menţionat, nici unei impuneri sau nici unei
obligaţii legate de aceasta, care să fie diferită sau mai împovărătoare
decît impunerea şi obligaţia la care sunt sau pot fi supuse alte
întreprinderi similare ale primului Stat menţionat.
Articolul 26
Procedura amiabilă
1) Cînd o persoană consideră că datorită măsurilor luate de unul sau
de ambele State Contractante rezultă sau va rezulta pentru ea o
impozitare, care nu este conformă cu prevederile prezentei Convenţii, ea
poate indiferent de căile de atac prevăzute de legislaţia internă a
acestor State, să supună cazul sau autorităţii competente a Statului
Contractant a cărui rezidentă este sau, dacă situaţia sa se încadrează
în prevederile paragrafului 1) al articolului 25, - acelui Stat
Contractant a cărui cetăţenie o are. Cazul trebuie prezentat în termen
de 3 ani de la prima notificare a acţiunii, din care rezultă că
impunerea este contrară prevederilor Convenţiei.
2) Autoritatea competentă se va strădui, dacă reclamaţia pare
întemeiată şi dacă ea însăşi nu este în măsură să ajungă la o
soluţionare corespunzătoare, să rezolve cazul pe calea unei înţelegeri
amiabile cu autoritatea competentă a celuilalt Stat Contractant, în
vederea evitării unei impozitări care nu este în conformitate cu
Convenţia. Orice înţelegere atinsă va fi aplicată indiferent de perioada
de prescripţie prevăzută de legislaţia internă a Statelor Contractante.
3) Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor strădui
să rezolve pe calea înţelegerii amiabile orice dificultăţi sau dubii
rezultate ca urmare a interpretării sau aplicării acestei Convenţii. De
asemenea, ele se pot consulta reciproc pentru evitarea dublei impuneri
în cazurile neprevăzute de Convenţie.
4) Autorităţile competente ale Statelor Contractante pot comunica
direct între ele, în scopul realizării unei înţelegeri, în sensul
paragrafelor precedente. Cînd, pentru a se ajunge la o înţelegere este
necesar un schimb oral de opinii, un atare schimb poate avea loc prin
intermediul unei comisii formate din reprezentanţi ai autorităţilor
competente ale Statelor Contractante.
Articolul 27
Schimb de informaţii
1) Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor face schimb
de informaţii necesare aplicării prevederilor prezentei Convenţii sau a
legislaţiei interne ale Statelor Contractante privitoare la impozitele
vizate de Convenţie, în măsura în care impozitarea, la care se referă,
nu este contrară prevederilor Convenţiei. Orice informaţie obţinută de
un Stat Contractant va fi tratată ca secretă în acelaşi mod ca şi
informaţia obţinută conform prevederilor legislaţiei interne a acestui
Stat, şi va fi dezvăluită numai persoanelor sau autorităţilor (inclusiv
instanţelor judecătoreşti şi organelor administrative) însărcinate cu
stabilirea sau încasarea, aplicarea sau urmărirea, sau soluţionarea
contestaţiilor cu privire la impozitele care fac obiectul Convenţiei.
Asemenea persoane sau autorităţi vor folosi informaţia numai în aceste
scopuri. Acestea pot dezvălui informaţia în procedurile judecătoreşti
sau deciziile judiciare.
2) Prevederile paragrafului 1) nu vor impune în nici un caz unui
Stat Contractant obligaţia:
a) de a lua măsuri administrative contrare legislaţiei şi practicii
administrative a acestui sau a celuilalt Stat Contractant;
b) de a furniza informaţii care nu pot fi obţinute în baza
legislaţiei proprii sau în cadrul practicii administrative normale a
acestui sau a celuilalt Stat Contractant;
c) de a furniza informaţii care ar dezvălui un secret de afaceri,
industrial, comercial sau profesional, sau un procedeu de fabricaţie,
sau informaţii a căror divulgare ar fi contrară ordinii publice.
Articolul 28
Membrii misiunilor diplomatice şi consulare
Nimic în prezenta Convenţie nu va afecta privilegiile fiscale de
care beneficiază membrii misiunilor diplomatice şi consulare în virtutea
regulilor generale ale dreptului internaţional sau a prevederilor unor
acorduri speciale.
CAPITOLUL VII
PREVEDERI FINALE
Articolul 29
Intrarea în vigoare
1) Prezenta Convenţie va fi ratificată şi Statele Contractante se
vor informa reciproc despre încheierea procedurilor lor interstatale
necesare intrării în vigoare a prezentei Convenţii.
2) Convenţia va intra în vigoare la data primirii ultimei
înştiinţări prevăzute la paragraful 1) şi prevederile ei se vor aplica:
a) în ce priveşte impozitul reţinut la sursa din suma venitului
realizat la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic
imediat următor anului în care Convenţia a intrat în vigoare;
b) în ce priveşte celelalte impozite pe venit şi pe proprietate
percepute pentru fiecare an fiscal la sau după prima zi a lunii ianuarie
a anului calendaristic imediat următor anului în care Convenţia a intrat
în vigoare.
Articolul 30
Denunţarea
Prezenta Convenţie va rămîne în vigoare pînă atunci, cînd un Stat
Contractant nu o va denunţa. Fiecare Stat Contractant poate denunţa
acţiunea Convenţiei, pe canele diplomatice, înaintînd o notă de
denunţare scrisă, cu cel puţin şase luni pînă la finele oricărui an
calendaristic ce urmează după o perioadă de cinci ani de la data în care
Convenţia a intrat în vigoare. În această situaţie Convenţia va înceta
să aibă efect:
a) în ce priveşte impozitul reţinut la sursa din suma venitului
realizat la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic
imediat următor anului în care a fost remisă nota de denunţare;
b) în ce priveşte celelalte impozite pe venit şi pe proprietate,
percepute pentru fiecare an fiscal ce se începe la sau după prima zi a
lunii ianuarie a anului calendaristic imediat următor anului în care a
fost remisă nota de denunţare.
Drept care, subsemnaţii autorizaţi au semnat prezenta Convenţie.
Întocmit în dublu exemplar, la Sofia, la 15 septembrie 1998, în
limbile moldovenească, bulgară şi engleză, toate textele fiind egal
autentice. În cazul divergenţelor de interpretare textul în limba
engleză va prevala.