Documente
Convenţie din 15.11.94 între Republica Moldova şi Republica Polonia privind evitarea dublei impuneri pe venit şi pe proprietate şi prevenirea evaziunii fiscale
Notă: Ratificat prin Hot. Parl. nr.600-XIII din 03.10.95
Convenţie între Republica Moldova şi Republica Polonia
privind evitarea dublei impuneri pe venit şi pe
proprietate şi prevenirea evaziunii fiscale
din 15.11.94
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.72-73 din 07.11.1996
* * *
Publicată în ediţia oficială
"Tratate internaţionale", 1999, volumul 20, pag.69
------------------------
Semnată la Varşovia, la 15 noiembrie 1994.
În vigoare din 27 octombrie 1995.
Republica Moldova şi Republica Polonia dorind să încheie Convenţia
privind evitarea dublei impuneri pe venit şi pe proprietate şi
prevenirea evaziunii fiscale şi confirmînd tendinţa spre dezvoltarea şi
aprofundarea relaţiilor economice reciproce, au convenit următoarele:
Articolul 1
PERSOANE VIZATE
Prezenta Convenţie se va aplica persoanelor care sînt rezidenţi ale
unui sau ale ambelor State Contractante.
Articolul 2
IMPOZITE VIZATE
1. Prezenta Convenţie se va aplica impozitelor pe venit şi pe
proprietate reţinute în numele Statului Contractant sau autorităţilor
sale locale ori al unităţilor sale politico-administrative, indiferent
de modul în care sînt percepute.
2. Vor fi considerate impozite pe venit şi pe proprietate toate
impozitele percepute pe venitul total, pe costul total al proprietăţii
sau pe elementele de venit, inclusiv impozitele pe proprietate imobilă
şi impozitul pe suma totală a salariilor şi a remuneraţiilor, plătite de
întreprindere.
3. Impozitele asupra cărora se va aplica prezenta Convenţie sînt:
a) în Republica Moldova:
- impozitul pe beneficiul (venitul) întreprinderilor;
- impozitul pe venitul persoanelor fizice;
- impozitul pe proprietate;
(în continuare "impozit moldovenesc");
b) în Republica Polonia:
(I) impozitul pe venitul persoanelor juridice;
(II) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
(în continuare "impozit polonez").
4. Prezenta Convenţie se va aplica, de asemenea, oricăror impozite
identice sau în esenţă similare, care sînt percepute din partea unuia
dintre Statele Contractante după data semnării acestei Convenţii, în
plus, sau în locul impozitelor existente în acest Stat Contractant.
Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor informa
reciproc asupra oricăror modificări importante aduse în legislaţiile lor
fiscale.
Articolul 3
DEFINIŢII GENERALE
1. În sensul prezentei Convenţii, dacă din context nu reiese altă
interpretare:
a) termenul "Moldova" în sens georgrafic înseamnă teritoriul
Republicii Moldova;
b) termenul "Polonia" în sens geografic înseamnă teritoriul
Republicii Polonia, inclusiv fiecare teritoriu în afara apelor sale
teritoriale, asupra căruia în concordanţă cu propria sa legislaţie şi cu
dreptul internaţional Polonia îşi exercită drepturile suverane
referitoare la fundul mării, subsolurile ei şi resursele naturale;
c) termenii "un Stat Contractant" şi "celălalt Stat Contractant"
înseamnă Republica Moldova sau Republica Polonia după cum cere contextul;
d) termenul "persoană" include o persoană fizică, o persoană
juridică sau orice altă asociere de persoane;
e) termenul "companie" înseamnă orice asociere corporativă sau
orice altă organizaţie, care este considerată în scopul impozitării ca o
asociere corporativă;
f) termenii "întreprindere a unui Stat Contractant" şi
"întreprindere a celuilalt Stat Contractant" înseamnă, respectiv, o
întreprindere care este rezident al unui Stat Contractant şi o
întreprindere care este rezident al celuilalt Stat Contractant;
g) termenul "transport internaţional" înseamnă orice transport
efectuat cu o navă maritimă, fluvială sau aeriană, vehicul feroviar sau
rutier, exploatate de o întreprindere a unui Stat Contractant, cu
excepţia cazurilor cînd transporturile sus-numite sînt exploatate numai
între locuri situate în celălalt Stat Contractant;
h) termenul "autoritate competentă" înseamnă în cazul Republicii
Moldova - Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova sau organul său
împuternicit şi în cazul Republicii Polonia - Ministerul Finanţelor al
Republicii Polonia sau reprezentantul său plenipotenţiar.
2. La aplicarea acestei Convenţii de un Stat Contractant, orice
termen care nu este definit în Convenţie va avea sensul pe care îl are
în cadrul legislaţiei acestui Stat Contractant privind impozitele asupra
cărora se răspîndeşte Convenţia dacă din context nu reiese altă
interpretare.
Articolul 4
REZIDENT
1. La aplicarea prezentei Convenţii, termenul "rezident al unul Stat
Contractant" înseamnă persoana care, potrivit legislaţiei acestui Stat,
este supusă impozitării în el în baza domiciliului, aflării permanente,
locului aflării conducerii, locului înregistrării sau oricărui alt
criteriu de natură similară. Dar acest termen nu include o persoană care
este supusă impozitării în acest Stat, numai dacă această persoană
capătă venituri din surse aflate în acest Stat ori privind proprietatea
situată în acest Stat.
2. Cînd, în conformitate cu prevederile punctului 1 al acestui
articol, o persoană fizică este rezidentă a ambelor State Contractante,
atunci statutul său va fi determinat în conformitate cu următoarele
reguli:
a) această persoană va fi considerată rezident al Statului
Contractant în care are o locuinţă permanentă la dispoziţia sa. Dacă
această persoană dispune de o locuinţă permanentă la dispoziţia sa în
ambele State Contractante, va fi considerată rezident al Statului
Contractant cu care legăturile sale personale şi economice sînt mai
strînse (centrul intereselor vitale);
b) dacă Statul Contractant, în care această persoană are centrul
intereselor sale vitale, nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune
de o locuinţă permanentă în nici unul din Statele Contractante, atunci
ea va fi considerată rezident al Statului Contractant în care, de
obicei, locuieşte;
c) dacă această persoană, de obicei, locuieşte în ambele State
Contractante sau în nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezident
al Statului Contractant al cărui cetăţean este;
d) dacă această persoană este cetăţean al ambelor State Contractante
sau a nici unuia dintre ele, autorităţile competente ale Statelor
Contractante vor rezolva problema aceasta de comun acord.
3. Cînd, potrivit prevederilor punctului 1, o persoană, care nu este
persoană fizică, este rezident al ambelor State Contractante, atunci ea
va fi considerată rezident al Statului Contractant în care se află locul
conducerii sale efective.
Articolul 5
REPREZENTANŢA PERMANENTĂ
1. În sensul prezentei Convenţii, termenul "Reprezentanţa
Permanentă" înseamnă locul permanent de afaceri prin care întreprinderea
îşi desfăşoară în întregime sau în parte activitatea sa de
antreprenoriat.
2. Termenul "Reprezentanţa Permanentă" include îndeosebi:
a) sediul conducerii;
b) o sucursală;
c) un birou;
d) o fabrică;
e) un atelier;
f) o mină, un puţ petrolier sau de gaze, o carieră sau orice alt loc
de extragere a resurselor naturale.
3. Un şantier de construcţii, un obiect de montaj sau asamblare este
repezentanţă permanentă numai dacă ele activează o perioadă mai mare de
12 luni. Autorităţile competente ale Statelor Contractante, unde se
efectuează aceste lucrări, pot, în cazuri excepţionale, în baza
demersului persoanei, care efectuează aceste lucrări, să nu aprecieze
această activitate ca reprezentanţă permanentă şi în cazurile, cînd
această activitate depăşeşte perioada de 12 luni, dar pe o perioadă ce
nu-i mai mare de 24 luni.
4. În pofida prevederilor anterioare ale acestui articol, termenul
"Reprezentanţa Permanentă" nu va fi considerat ca incluzînd:
a) folosirea de instalaţii exclusiv în scopul depozitării, expunerii
sau livrării de produse sau mărfuri, ce aparţin întreprinderii;
b) menţinerea unor rezerve de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii exclusiv în scopul depozitării, expunerii sau livrării;
c) menţinerea unor rezerve de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii, exclusiv în scopul prelucrării de către o altă
întreprindere;
d) menţinerea unui loc permanent de activitate, exclusiv în scopul
achiziţionării de produse sau mărfuri, sau colectării de informaţii
pentru întreprindere;
e) menţinerea unui loc permanent de activitate, exclusiv în scopul
desfăşurării pentru întreprindere a oricărei alte activităţi cu caracter
pregătitor sau auxiliar;
f) menţinerea unui loc permanent de activitate exclusiv pentru orice
combinare de activităţi, menţionate în subpunctele de la a) la e), cu
condiţia că întreaga activitate a locului permanent de activitate, ce
rezultă din această combinare, are un caracter pregătitor sau auxiliar.
5. În caz dacă în afară de agentul cu statut independent, la care se
referă punctul 6 al prezentului articol, o altă persoană independent de
prevederile punctelor 1 şi 2 al prezentului articol activează în numele
întreprinderii, are şi ca regulă foloseşte în Statul Contractant
împuternicirile de a încheia contracte în numele întreprinderii, atunci
această întreprindere se consideră ca avînd reprezentanţă permanentă în
acest Stat referitor la orice activitate pe care o desfăşoară această
persoană în favoarea întreprinderii, cu excepţia cazurilor cînd
activitatea acestei persoane este limitată de prevederile punctului 4
care deşi se efectuează printr-un loc permanent de activitate fără a
forma o reprezentanţă permanentă din acest loc permanent de activitate.
6. O întreprindere nu va fi considerată că are o reprezentanţă
permanentă în Statul Contractant, numai dacă ea exercită activitatea de
afaceri în acest Stat printr-un broker, comisionar sau orice alt agent
cu statut independent, în condiţia că aceste persoane acţionează în
cadrul activităţii lor obişnuite.
7. Faptul că compania, care este rezident al Statului Contractant
controlează sau este controlată de o companie, care este rezident al
altui Stat Contractant, sau care exercită activitate de afaceri în acest
celălalt Stat (sau printr-o reprezentanţă permanentă sau în alt mod),
singur, luat ca atare, nu transformă una din aceste companii într-o
reprezentanţă permanentă a celeilalte companii.
Articolul 6
VENITUL DIN PROPRIETĂŢI IMOBILIARE
1. Veniturile realizate de un rezident al Statului Contractant din
proprietăţi imobiliare (inclusiv venitul din agricultură sau din
exploatări forestiere) situate în alt Stat Contractant pot fi impozitate
în acest alt Stat.
2. Termenul "Proprietăţi imobiliare" trebuie să aibă sensul, pe care
îl are în legislaţia Statului Contractant, în care sînt situate
proprietăţile în cauză. Acest termen, în orice caz, e necesar să includă
proprietatea accesorie proprietăţii imobiliare, vitele şi utilajul, care
se foloseşte în agricultură şi la exploatări forestiere, drepturile,
asupra cărora se aplică prevederile dreptului comun cu privire la
proprietatea funciară, uzufructul proprietăţilor imobiliare şi
drepturile la rente variabile sau fixe în calitate de recompensă pentru
exploatarea sau dreptul de exploatare a zăcămintelor minerale,
izvoarelor şi a altor resurse naturale. Navele maritime, fluviale şi
aeriene, vehiculele feroviare şi rutiere nu vor fi considerate ca
proprietăţi imobiliare.
3. Prevederile punctului 1 al acestui articol se aplică, de
asemenea, către veniturile, obţinute din folosirea directă, închirierea
sau folosirea în orice altă formă a proprietăţii imobiliare.
4. Prevederile punctelor 1 şi 3 ale prezentului articol se vor
aplica, de asemenea, veniturilor provenind din proprietăţi imobiliare
ale unei întreprinderi şi veniturilor din proprietăţi imobiliare
utilizate pentru prestarea unor servicii individuale independente.
Articolul 7
PROFITUL DIN ACTIVITATEA DE ANTREPRENORIAT
1. Profitul întreprinderilor Statului Contractant va fi impozabil
numai în acest Stat, în afară de cazul cînd întreprinderea exercită
activitate de afaceri în alt Stat Contractant printr-o reprezentanţă
permanentă situată în el. Dacă întreprinderea exercită activitate de
antreprenoriat în acest mod, profitul întreprinderii se impune în alt
Stat, dar numai acea parte din el care poate fi atribuită acestei
reprezentanţe permanente.
2. Luînd în consideraţie principiile punctului 3 al prezentului
articol, dacă întreprinderea unui Stat Contractant exercită activitate
de antreprenoriat în alt Stat Contractant printr-o reprezentanţă
permanentă situată acolo, atunci în fiecare Stat Contractant, acelei
reprezentanţe permanente i se atribuie profitul pe care l-ar fi putut
obţine, dacă ar fi constituit o întreprindere separată şi sine
stătătoare, care ar fi realizat o activitate identică sau similară în
condiţii identice sau similare şi activînd cu totul independent faţă de
întreprinderea, a cărei reprezentanţă permanentă este.
3. La determinarea profitului reprezentanţei permanente se admite
scăderea cheltuielilor, efectuate pentru necesităţile reprezentanţei
permanente, incluzînd repartizarea cheltuielilor adeverite, legate de
conducere şi de administrare generală, suportate pentru necesităţile
întreprinderii în întregime cum în Statul, în care este situată
reprezentanţa permanentă, aşa şi în orice alt loc.
4. În măsura în care în Statul Contractant conform legislaţiei lui
se obişnuieşte determinarea profitului, ce se referă la reprezentanţa
permanentă, pe baza repartizării proporţionale a profitului total al
întreprinderii diferitor sale părţi, nici o prevedere a punctului 2 al
acestui articol nu va împiedica acestui Stat Contractant să determine
profitul impozabil printr-o aşa repartizare, cum se impune în practică,
însă metoda de repartizare aleasă trebuie să fie aceea, prin care
rezultatele vor corespunde principiilor, ce se cuprind în acest articol.
5. Nici un profit nu se va atribui reprezentanţei permanente în baza
faptului, că reprezentanţa permanentă pur şi simplu aciziţionează
produse sau mărfuri pentru întreprindere.
6. Pentru scopurile prevăzute în punctele precedente, profitul care
se referă la reprezentanţa permanentă, se determină în fiecare an prin
una şi aceeaşi metodă, numai dacă nu există motive temeinice pentru
modificare.
7. Dacă profitul include elemente de venit sau creşterea costului
averii imobile, care se examinează separat în alte articole ale
prezentei Convenţii, atunci prevederile acelor articole nu vor fi
afectate de prevederile prezentului articol.
Articolul 8
TRANSPORTURI INTERNAŢIONALE
1. Profiturile obţinute de rezidentul Statului Contractant din
exploatarea în trafic internaţional a navelor maritime, fluviale şi
aeriene, vehiculelor feroviare şi rutiere vor fi impozabile numai în
acest Stat.
2. În scopurile acestui articol profiturile obţinute din exploatarea
în trafic internaţional a navelor maritime sau aeriene include:
a) veniturile de la darea în arendă a navelor maritime sau aeriene
goale; şi
b) profiturile de la folosirea, întreţinerea sau darea în arendă a
containerelor (inclusiv treilere şi utilaj pentru transportarea
containerelor), folosite pentru transportarea produselor şi mărfurilor;
unde o aşa arendă sau o aşa folosire, întreţinere, în dependenţă de
caz, sînt auxiliare faţă de exploatarea în traficul internaţional a
navelor maritime sau aeriene.
3. Dacă profitul, în conformitate cu punctul 1 al acestui articol,
este obţinut de rezidentul Statului Contractant din participarea la un
pool, într-o întreprindere mixtă la o exploatare în comun sau la o
agenţie internaţională de transporturi, atunci profitul ce se referă
acestui rezident se va impozita numai în Statul Contractant, rezidentul
căruia el este.
Articolul 9
ÎNTREPRINDERI ASOCIATE
1. În cazul cînd:
a) întreprinderile Statului Contractant participă, direct sau
indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul întreprinderii altui
Stat Contractant; sau
b) unele şi aceleiaşi persoane participă, direct sau indirect, la
conducerea, controlul sau la capitalul întreprinderii unui Stat
Contractant şi al întreprinderii celuilalt Stat Contractant şi, în
fiecare caz, în relaţiile reciproce de antreprenor şi financiare dintre
două întreprinderi se creează sau se stabilesc condiţii, ce diferă de
acelea, care ar fi avut loc între două întreprinderi independente,
atunci orice profit, care ar fi fost posibil să fie calculat uneia din
ele, poate fi inclus de Statul Contractant în profitul acestei
întreprinderi şi respectiv impozitate.
2. În cazul cînd un Stat Contractant include în profiturile unei
întreprinderi a acestui Stat şi, respectiv, impozitează profiturile,
pentru care o întreprindere a celuilalt Stat Contractant a fost supusă
impozitării în acest celălalt Stat şi profiturile astfel incluse sînt
profituri care ar fi revenit întreprinderii primului Stat menţionat,
dacă condiţiile relaţiilor reciproce dintre două întreprinderi ar fi
fost condiţii ce există între întreprinderi independente, atunci acest
celălalt Stat trebuie să reducă respectiv suma impozitului perceput
(încasat) din aceste profituri. La determinarea unei asemenea
rectificări e necesar să fie examinate alte prevederi ale prezentei
Convenţii, iar autorităţile competente ale Statelor Contractante, în caz
de necesitate, se pot consulta reciproc.
Articolul 10
DIVIDENDE
1. Divdidendele plătite de o companie care este rezident al Statului
Contractant rezidentului celuilalt Stat Contractant pot fi impozitate în
acest celălalt Stat.
2. Totuşi, aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant în care rezident este compania, plătitoare de dividende şi,
potrivit legislaţiei acestui Stat, dar dacă destinatarul în realitate
are dreptul la dividende, impozitul încasat nu trebuie să depăşească:
a) cinci la sută din suma totală a dividendelor, dacă dreptul la
dividende, în realitate, îl are compania (spre deosebire de
întovărăşiri) şi această companie deţine, cel puţin, 25 la sută din
capitalul companiei plătitoare de dividende;
b) 15 la sută din suma totală a dividendelor în alte cazuri.
Prezentul punct nu se referă la impozitarea companiei în ce priveşte
profitul, din care se plătesc dividendele.
3. Termenul "Dividende" la folosirea în acest articol înseamnă
veniturile provenite din acţiuni sau alte drepturi, care nu sînt titluri
de creanţă ce dau dreptul la participarea în profit, precum şi venitul
din alte drepturi corporative, care se supune impozitării analogic
veniturilor provenite din acţiuni, în conformitate cu legislaţia fiscală
a statului, rezident al căruia este compania distribuitoare a profitului.
4. Prevederile punctelor 1 şi 2 ale acestui articol nu se aplică
dacă persoana, care în realitate are dreptul la dividende, fiind
rezident al Statului Contractant, desfăşoară activitate de
antreprenoriat în alt Stat Contractant, în care compania plătitoare de
dividende este rezident, printr-o reprezentanţă permanentă situată în el
sau prestează în acest alt Stat servicii personale independente printr-o
bază permanentă situată în el şi holding, în privinţa căruia se plătesc
dividende, într-adevăr se referă la o asemenea reprezentanţă permanentă
sau bază permanentă. În aşa caz, în dependenţă de situaţie se aplică
prevederile articolelor 7 sau 14 ale acestei Convenţii.
5. În cazul cînd compania care este rezident al unui Stat
Contractant obţine profit sau venituri din alt Stat Contractant, acest
alt Stat poate să nu perceapă vreun impozit pe dividendele, plătite de
acea companie, cu excepţia dacă aceste dividende se plătesc rezidentului
acestui Stat, sau dacă holding-ul, în privinţa căruia se plătesc
dividende, într-adevăr se referă la reprezentanţa permanentă sau baza
permanentă, situată în acest Stat, şi din beneficiul nedistribuit nu se
încasează impozite asupra profitului nedistribuit, chiar dacă
dividendele se plătesc sau profitul nedistribuit constă în întregime,
sau în parte, din profitul sau venitul, provenit din acest Stat.
Articolul 11
DOBÎNZI
1. Dobînzile, care apar într-un Stat Contractant şi plătite
rezidentului altui Stat Contractant, vor fi impozitate în acest alt
Stat, dacă acest rezident are, în realitate, dreptul la aceste dobînzi.
2. Însă asemenea dobînzi pot fi, de asemenea, impozitate în acel
Stat Contractant din care provin potrivit legislaţiei acestui Stat, dar
dacă primitorul are în realitate dreptul la dobînzi, impozitul încasat
nu poate depăşi 10 la sută din suma totală a dobînzilor.
3. Termenul "Dobînzi" la folosirea în prezentul articol înseamnă
venitul din titluri de creanţă de orice natură, indiferent de asigurarea
ipotecară şi indiferent de posesia dreptului de participare la
profiturile debitorului, venit de la hîrtii de valoare guvernamentale şi
venit de la titluri de creanţă sau obligaţiuni, inclusiv cîştigurile şi
premiile, legate de aceste hîrtii de valoare, titluri de creanţă sau
obligaţiuni. Penalităţile pentru plata cu întîrziere, nu sînt
considerate ca dobînzi în sensul prezentului articol.
4. Prevederile punctelor 1 şi 2 ale acestui articol nu se aplică
dacă persoana, care în realitate are drept la dobînzi, fiind rezident al
unui Stat Contractant, desfăşoară activitate de antreprenor în alt Stat
Contractant, din care provin dobînzile, printr-o reprezentanţă
permanentă situată acolo, sau prestează în acest celălalt Stat servicii
personale independente printr-o bază permanentă situată acolo şi creanţa
în baza căreia se plătesc dobînzile într-adevăr se referă la o asemenea
reprezentanţă permanentă sau o bază permanentă. În aşa caz în dependenţă
de situaţie se aplică prevederile articolelor 7 sau 14 ale prezentei
Convenţii.
5. Se consideră, că dobînzile provin dintr-un Stat Contractant cînd
plătitorul este însuşi Statul, unitatea lui politico-administrativă,
organele puterii locale sau rezidentul acestui Stat. Dacă însă persoana
care plăteşte dobînzile fie că este sau nu rezident al unui Stat
Contractant are într-un Stat Contractant o reprezentanţă permanentă sau
o bază permanentă, în legătură cu care a apărut datoria în baza căreia
se plătesc dobînzile, şi cheltuielile privind plata acestor dobînzi, le
suportă reprezentanţa permanentă sau baza permanentă, atunci se
consideră că asemenea dobînzi provin din Statul în care este situată
reprezentanţa permanentă sau baza permanentă.
6. În caz dacă datorită relaţiilor deosebite existente între
plătitor şi persoană de fapt avînd dreptul la dobîndă sau între ambii şi
o persoană terţă, suma dobînzilor, achitate referitor la vindicaţia de
datorie în baza căreia suma se plăteşte, depăşeşte suma care s-ar fi
convenit între plătitor şi persoana de fapt avînd dreptul la dobîndă în
lipsa unor astfel de relaţii, prevederile prezentului articol se vor
aplica numai la această ultimă sumă menţionată. În acest caz partea
excedentară a plăţilor, de asemenea, va fi impozabilă potrivit
legislaţiei fiecărui Stat Contractant, ţinînd seama de celelalte
prevederi ale prezentei Convenţii.
7. Prevederile acestui articol nu se aplică dacă scopul principal
sau unul din scopurile principale ale unei persoane care are atribuţie
la formarea sau transmiterea creanţei, în baza căreia se achită
dobînzile, a fost obţinerea avantajelor acestui articol prin crearea sau
transmiterea creanţei.
8. În pofida prevederilor punctului 2 al acestui articol, dobînzile
provenite în Statul Contractant vor fi scutite de impozit în acest Stat,
dacă ele sînt obţinute şi aparţin efectiv Guvernului celuilalt Stat
Contractant sau autorităţii sale locale, sau oricărei agenţii ori cu
ajutorul acestui Guvern sau autoritate locală.
9. În pofida prevederilor articolului 7 al prezentei Convenţii şi
punctului 2 al acestui articol, dobînzile provenite într-un Stat
Contractant, care se plătesc şi nemijlocit aparţin rezidentului altui
Stat Contractant vor fi scutite de impozit în primul Stat, dacă ele sînt
achitate referitor la împrumutul efectuat garantat sau asigurat sau
oricare altă creanţă sau credit, garantat sau asigurat în numele
celuilalt Stat Contractant de către autorităţile sale împuternicite.
Articolul 12
REDEVENŢE
1. Redevenţele provenind dintr-un Stat Contractant şi achitate unui
rezident al celuilalt Stat Contractant pot fi supuse impozitării în
acest celălalt Stat, dacă acest rezident este beneficiar efectiv al
acestor redevenţe şi este supus impozitării referitor la redevenţele în
acest celălalt Stat Contractant.
2. Totuşi, aceste venituri pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin, potrivit legislaţiei acestui Stat, dar
impozitul astfel stabilit nu poate depăşi 10 la sută din suma totală a
încasărilor.
3. Termenul "Redevenţe" folosit în prezentul articol înseamnă plăţi,
de orice gen, primite pentru folosirea sau concesionarea oricărui drept
de autor asupra unei opere literare, de artă sau ştiinţifice (inclusiv
asupra filmelor de cinematograf şi oricăror filme sau benzi folosite
pentru tele sau radiodifuziune) orice patent sau marcă de comerţ, design
sau model, plan, formulă secretă sau proces, ori pentru folosirea sau
concesionarea oricărui echipament industrial, comercial sau ştiinţific,
sau pentru informaţie ("Know-How") referitoare la experienţa în domeniul
industrial, comercial sau ştiinţific.
4. Prevederile punctelor 1 şi 2 nu se vor aplica în caz dacă
beneficiarul efectiv al redevenţelor, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, desfăşoară activitatea de afaceri în celălalt Stat
Contractant din care provin redevenţele, printr-o reprezentanţă
permanentă situată acolo sau prestează în acest celălalt Stat servicii
individuale independente printr-o bază permanentă situată acolo, iar
dreptul sau proprietatea pentru care se plătesc redevenţele sînt efectiv
legate de o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază permanentă. În
acest caz se vor aplica prevederile articolelor 7 sau 14 ale prezentei
Convenţii, după caz.
5. În caz dacă datorită relaţiilor deosebite existente între
plătitorul şi beneficiarul efectiv sau între ambii şi o persoană terţă,
suma redevenţelor, avînd în vedere utilizarea, dreptul sau informaţia
pentru care sînt achitate, depăşeşte suma care ar fi fost convenită
între plătitor şi beneficiarul efectiv în lipsa unor astfel de relaţii,
prevederile prezentului articol se vor aplica numai la această ultimă
sumă menţionată. În acest caz, partea excedentară a plăţilor va fi
supusă impozitării potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant,
ţinînd seama de celelalte prevederi ale prezentei Convenţii.
6. Prevederile acestui articol nu se aplică, dacă scopul principal
sau unul din scopurile principale ale unei persoane, care are atribuţie
la formarea sau transmiterea dreptului, pentru care sînt achitate
redevenţele, a fost obţinerea avantajelor acestui articol prin astfel de
formare sau transmitere.
Articolul 13
VENITURI OBŢINUTE DIN ÎNSTRĂINAREA PROPRIETĂŢII
1. Veniturile obţinute de un rezident al unul Stat Contractant din
înstrăinarea proprietăţii imobiliare, astfel cum aceasta este
determinată în Articolul 6 al prezentei Convenţii şi situate în celălalt
Stat Contractant pot fi impuse în acest celălalt Stat Contractant.
2. Veniturile, obţinute de rezidentul Statului Contractant din
înstrăinarea:
a) acţiunilor cu excepţia acelor acţiuni care se cotează la bursa de
fonduri recunoscută, beneficiară de costul lor sau de majoritatea
costului direct sau indirect din proprietatea imobiliară situată în alt
Stat Contractant;
b) părţilor sociale într-o asociaţie (întovărăşire), activele căreia
constituie mai cu seamă proprietăţi imobile, situate în celălalt Stat
Contractant sau acţiunilor determinate în subpunctul a) de mai sus, pot
fi supuse impozitării în acest celălalt Stat Contractant.
3. Veniturile provenite din înstrăinarea proprietăţii mobiliare
făcînd parte din proprietatea comercială a unei reprezentanţe permanente
pe care o întreprindere a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat
Contractant sau a proprietăţii mobiliare ţinînd de o bază permanentă de
care dispune un rezident al unui Stat Contractant în celălalt Stat
Contractant pentru prestarea unor servicii independente, inclusiv
veniturile provenind din înstrăinarea unei asemenea reprezentanţe
permanente (separat sau cu o întreagă întreprindere) sau a acelei baze
permanente, pot fi supuse impozitării în acest celălalt Stat.
4. Veniturile rezidentului Statului Contractant provenite din
înstrăinarea navelor maritime, fluviale sau aeriene, vehiculelor
feroviare şi rutiere exploatate în trafic internaţional de către
întreprinderea Statului Contractant sau a proprietăţii mobiliare
referitoare la exploatarea navelor maritime sau aeriene de acest fel vor
fi supuse impozitării numai în acest Stat Contractant.
5. Veniturile provenite din înstrăinarea oricărei proprietăţi, alta
decît cea la care se face referire în punctele 1, 2, 3 şi 4 ale
prezentului Articol vor fi impozabile numai în Statul Contractant în
care este rezident persoana care înstrăinează şi care este supusă
impozitării referitor la veniturile nominalizate în Statul Contractant.
Articolul 14
SERVICII INDIVIDUALE
INDEPENDENTE
1. Veniturile obţinute de un rezident al unui Stat Contractant din
prestarea unor servicii profesionale sau a altor activităţi cu caracter
independent sînt supuse impozitării numai în acest Stat, cu excepţia
cazului cînd acesta dispune în mod regulat, în celălalt Stat Contractant
de o bază permanentă pentru exercitarea activităţii nominalizate. În caz
dacă, el dispune de o astfel de bază permanentă, venitul poate fi
impozabil în celălalt Stat Contractant, dar numai venitul care este
raportat la această bază permanentă.
2. Termenul "servicii profesionale" cuprinde în special activităţile
independente de ordin ştiinţific, literar, artistic, educativ sau
pedagogic, precum şi exercitarea activităţii independente de medic,
avocat, inginer, arhitect, dentist şi contabil.
Articolul 15
SERVICII INDIVIDUALE
DEPENDENTE
1. Luînd în consideraţie prevederile articolelor 16, 17 şi 19 ale
prezentei Convenţii salariile şi alte remuneraţii similare obţinute de
un rezident al unui Stat Contractant pentru munca salariată sînt supuse
impozitării numai în acest Stat, cu excepţia cazurilor cînd munca
salariată este exercitată în celălalt Stat Contractant. În caz dacă
munca salariată este exercitată în acest mod, remuneraţiile obţinute în
legătură cu aceasta pot fi impozitate în acest celălalt Stat Contractant.
2. Independent de prevederile punctului 1 al acestui articol,
remuneraţia obţinută de un rezident al unui Stat Contractant pentru
munca salariată exercitată în celălalt Stat Contractant este supusă
impozitării numai în primul Stat menţionat dacă:
a) beneficiarul este prezent în celălalt Stat pentru o perioadă sau
perioade care nu depăşesc în total 183 zile pe parcursul anului
calendaristic; şi
b) remuneraţia este plătită de un chiriaş sau în numele chiriaşului
care nu este rezident al celuilalt Stat; şi
c) cheltuielile pentru remuneraţii nu sînt suportate de o
reprezentanţă permanentă sau de o bază permanentă de care dispune
chiriaşul în celălalt Stat.
3. Independent de prevederile precedente al acestui articol,
remuneraţia obţinută în legătură cu munca salariată exercitată la bordul
unei nave maritime sau aeriene, exploatate în trafic internaţional sau
la bordul unei nave fluviale poate fi impozitată în Statul Contractant,
rezidentul căruia este întreprinderea care exploatează nava maritimă,
fluvială sau aeriană.
Articolul 16
REMUNERAŢIILE MEMBRILOR CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
1. Remuneraţiile şi alte plăţi similare obţinute de un rezident al
unui Stat Contractant în calitatea sa de membru al Consiliului de
Administraţie al unei companii care este rezident a celuilalt Stat
Contractant, pot fi impozabile în acest celălalt Stat.
Articolul 17
ARTIŞTI ŞI SPORTIVI
1. Independent de prevederile articolelor 14 şi 15 ale prezentei
Convenţii venitul obţinut de rezidentul unui Stat Contractant în
calitate de lucrător de artă cum sînt artiştii de teatru, de film, de
radio sau televiziune ori ca interpreţi muzicali, sau ca sportivi, din
activitatea lui personală desfăşurată în celălalt Stat Contractant,
poate fi impozitat în acest celălalt Stat.
2. În caz dacă venitul din actvitatea personală desfăşurată de un
lucrător de artă sau un sportiv în această calitate, nu revin
lucrătorului de artă sau sportivului, ci unei alte persoane, acest
venit, independent de prevederile articolelor 7, 14 şi 15 ale prezentei
Convenţii poate fi impozitat în Statul Contractant în care este
exercitată actvitatea lucrătorului de artă sau sportivului.
Articolul 18
PENSII
1. Luînd în consideraţie prevederile punctului 2 al Articolului 19,
pensiile şi alte remuneraţii similare plătite unui rezident al unui Stat
Contractant pentru munca salariată desfăşurată în trecut vor fi
impozitate numai în acest Stat.
Articolul 19
SERVICIUL DE STAT
1. a) Remuneraţia, alta decît pensia, plătită de un Stat
Contractant, o autoritate locală sau o unitate politico-administrativă a
acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui Stat,
autorităţii locale sau unităţii politico-administrative vor fi
impozabile numai în acest Stat;
b) În pofida prevederilor subpunctului a), al prezentului punct
această remuneraţie este impozabilă numai în celălalt Stat Contractant,
dacă serviciile sînt prestate în acest Stat şi persoana fizică este
rezident al acestui Stat, care:
(I) este cetăţean al acestui Stat, sau
(II) nu a devenit rezident al acestui Stat, numai în scopul
prestării serviciilor.
2. a) Orice pensii plătite de un Stat Contractant, de o autoritate
locală a acestuia sau de o unitate politico-administrativă a acestuia
sau din fonduri create de acest Stat Contractant unei persoane fizice
pentru serviciile prestate acestui Stat, autorităţii sale locale sau
unităţii politico-administrative a acestuia sînt impozabile numai în
acest Stat;
b) în pofida prevederilor subpunctului a) al acestui punct aceste
pensii pot fi impozitate numai în celălalt Stat Contractant, dacă
persoana fizică este rezident sau are cetăţenia acestui Stat.
3. Prevederile Articolelor 15, 16 şi 18 ale prezentei Convenţii se
vor aplica remuneraţiilor plătite pentru serviciile prestate în legătură
cu o activitate de afaceri desfăşurată de un Stat Contractant, de o
autoritate locală sau de o unitate politico-administrativă a acestuia.
Articolul 20
STUDENŢII
1. Remuneraţiile primite de un student sau un practicant care sînt
sau au fost imediat înainte de sosirea sa într-un Stat Contractant
rezidenţi ai celuilalt Stat Contractant şi care sînt prezenţi în primul
Stat Contractant menţionat, exclusiv în scopul studierii sau instruirii
şi menite pentru cazare, instruire şi studiere, vor fi scutite de
impozit în primul Stat Contractant dacă sursa acestor remuneraţii se
află în afara acestui Stat.
Articolul 21
ALTE VENITURI
1. Felurile de venit ale unui rezident al unui Stat Contractant,
indiferent de originea lor, care nu sînt tratate în articolele
precedente ale prezentei Convenţii vor fi impozitate în acest Stat.
2. Prevederile punctului 1 al acestui articol nu se vor aplica
asupra veniturilor, altele decît veniturile provenite din proprietăţile
imobiliare, aşa cum sînt definite în punctul 2 al Articolului 6 al
prezentei Convenţii, dacă primitorul unor astfel de venituri, fiind un
rezident al unui Stat Contractant desfăşoară activivtatea de afaceri în
celălalt Stat Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată
acolo, şi prestează în acest stat servicici individuale independente
printr-o bază permanentă situată acolo şi dreptul sau proprieatea în
legătură cu care venitul este obţinut, sînt efectiv legate de o asemenea
reprezentanţă permanentă sau bază permanentă. În această situaţie se vor
aplica prevederile articolelor 7 sau 14 ale prezentei Convenţii, după
caz.
Articolul 22
PROPRIETATEA
1. Proprietatea reprezentată de proprietate imobiliară, astfel cum
este definită în Articolul 6 care este proprietate a rezidentului unui
Stat Contractant şi se află în alt Stat Contractant poate fi impozitată
în acest celălalt Stat.
2. Proprietatea reprezentată de proprietate imobiliară, făcînd parte
din proprietatea comercială a reprezentanţei permanente de care dispune
întreprinderea unui Stat Contractant în alt Stat Contractant sau
proprietatea reprezentată de proprietate imobiliară legată de o bază
permanentă de care dispune rezidentul unui Stat Contractant în alt Stat
Contractant în scopul prestării serviciilor individuale independente,
poate fi impozitată în acest celălalt Stat, în care este situată această
proprietate.
3. Proprietatea reprezentată de nave maritime sau aeriene, vehicule
feroviare şi rutiere exploatate în trafic internaţional de către o
întreprindere a unui Stat Contractant sau de nave fluviale sau de
proprietate imobiliară ţinînd de exploatarea unor asemenea nave
maritime, fluviale şi aeriene, vehicule feroviare şi rutiere vor fi
impozabile numai în acest Stat Contractant.
4. Toate celelalte elemente ale proprietăţii unui rezident al unui
Stat Contractant vor fi impozabile numai în acest Stat.
Articolul 23
ELIMINAREA DUBLEI IMPUNERI
1. În caz dacă rezidentul unui Stat Contractant obţine venit sau
deţine un capital care conform prevederilor prezentei Convenţii pot fi
impozitate în celălalt Stat Contractant, primul Stat menţionat va
permite:
a) scăderea, din impozitul pe venit al acestui rezident, suma egală
cu impozitul pe venit, plătită în acest celălalt Stat;
b) scăderea din impozitul pe capital al acestui rezident suma egală
cu impozitul pe capital, plătită în acest celălalt Stat.
Aceste scăderi, în orice caz, nu pot depăşi partea impozitului pe
venit sau pe capital, calculată pînă la scăderea atribuită venitului sau
capitalului, care poate fi impozitată în acest celălalt Stat, după caz.
2. În caz dacă conform oricărei prevederi a prezentei Convenţii
venitul sau capitalul, primit de rezidentul Statului Contractant, este
eliberat de impozit în acest Stat, Statul acesta poate totuşi ca la
calcularea sumei impozitului pe restul venitului ori capitalului acestui
rezident să ţină cont de venitul ori capitalul eliberat de impozit.
Articolul 24
NEDISCRIMINAREA
1. Cetăţenii şi persoanele juridice - rezidenţi ai Statului
Contractant nu vor fi supuşi în celălalt Stat Contractant la nici o
impozitare sau obligaţie legată de aceasta, care este diferită sau mai
împovărătoare decît impozitarea şi obligaţiile legate de ea la care sînt
sau pot fi supuşi cetăţenii acestui celălalt Stat aflaţi în aceeaşi
situaţie. Independent de prevederile Articolului 1, această prevedere se
va aplica, de asemenea, şi persoanelor fizice, care nu sînt rezidenţi ai
unuia sau ai ambelor State Contractante.
2. Impunerea unei reprezentanţe permanente de care dispune o
întreprindere a unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant, nu
va fi stabilită în condiţii mai puţin favorabile, în acest celălalt Stat
Contractant, decît impunerea stabilită întreprinderilor acestui celălalt
Stat care desfăşoară activităţi similare în acest celălalt Stat.
3. Întreprinderile unui Stat Contractant, a căror proprietate
integral sau parţial aparţine sau este controlată în mod direct sau
indirect de unul sau mai mulţi rezidenţi ai celuilalt Stat Contractant,
nu vor fi supuse în primul Stat Contractant menţionat nici unei impuneri
sau nici unei obligaţii legate de aceasta, care să fie diferită sau mai
împovărătoare decît impunerea şi obligaţiile legate de aceasta la care
sînt sau pot fi supuse alte întreprinderi similare ale primului Stat
menţionat.
4. Nimic ce se conţine în articolul prezent nu va fi interpretat ca
obligaţie a unuia din Statele Contractante de a acorda persoanei, care
nu este rezident al acestui Stat, careva scutiri, înlesniri personale şi
scăderi în scopuri fiscale, care sînt acordate persoanelor ce sînt
rezidenţi.
Articolul 25
PROCEDURA COORDONĂRII RECIPROCE
1. În caz cînd un rezident al Statului Contractant consideră că
măsurile luate de unul sau de ambele State Contractante rezultă sau va
rezulta pentru el o impozitare care nu este conformă cu prevederile
prezentei convenţii, el poate, indiferent de căile de apărare prevăzute
de legislaţia internă a acestor State, să prezinte cazul său autorităţii
competente a Statului Contractant al cărui rezident este el. Prevederea
precedentă în aceeaşi măsură se referă şi la persoanele fizice, cazul
cărora se încadrează în prevederile punctului 1 al Articolului 24 al
prezentei Convenţii. Solicitarea trebuie prezentată în termen de 3 ani
de la prima notificare a acţiunilor din care rezultă impunerea contrară
prevederilor prezentei Convenţii.
2. Autoritatea competentă se va strădui, dacă reclamaţia pare
întemeiată şi dacă ea însăşi nu este în stare să ajungă la o soluţionare
adecvată, să rezolve cazul pe calea unei înţelegeri reciproce cu
autoritatea competentă a celuilalt Stat Contractant, în scopul evitării
unei impozitări care nu este în conformitate cu prezenta Convenţie.
3. Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor strădui
să rezolve pe calea înţelegerii reciproce orice dificultăţi sau dubii
rezultate ca urmare a interpretării sau aplicării prezentei Convenţii.
4. Autorităţile competente ale Statelor Contractante pot comunica
direct între ele, în scopul realizării unei înţelegeri, în sensul
punctelor precedente.
Articolul 26
SCHIMB DE INFORMAŢII
1. Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor face schimb
de informaţii necesare aplicării prevederilor prezentei Convenţii sau a
legislaţiei interne a Statelor Contractante privitoare la impozitare,
vizate de Convenţie, în măsura în care impozitarea nu este contrară
prevederilor prezentei Convenţii, mai cu seamă pentru a preîntîmpina
evaziunea fiscală şi a simplifica aplicarea prevederilor stabilite de
lege. Orice informaţie obţinută de un Stat Contractant va fi tratată ca
secret şi va fi dezvăluită numai persoanelor sau autorităţilor (inclusiv
la instanţe judecătoreşti şi organe administrative) atrase în aprecierea
sau culegerea, încasarea forţată sau urmărirea judiciară sau cercetarea
apelurilor cu privire la impozitele care fac obiectul prezentei
Convenţii. Asemenea persoane sau autorităţi vor folosi informaţia numai
în aceste scopuri. Persoanele acestea pot dezvălui informaţia în
procedurile judecătoreşti publice sau în deciziile judiciare.
Schimbul de informaţii nu se restrînge cu impozitele prevăzute de
prevederile Articolului 2 din Convenţia prezentă.
2. Prevederile punctului 1 nu vor impune în nici un caz
autorităţilor competente ale unui Stat Contractant obligaţia:
a) de a lua măsuri administrative contrare legislaţiei şi practicii
administrative predominante în unul din Statele Contractante;
b) de a furniza informaţii care nu pot fi obţinute în baza
legislaţiei sau în cadrul practicii administrative normale în unul din
Statele Contractante;
c) de a furniza informaţii care ar dezvălui un secret de afaceri,
industrial, comercial sau profesional, sau un proces de comerţ sau
informaţii a căror dezvăluire ar fi contrară legislaţiei interne.
Articolul 27
MEMBRII REPREZENTANŢELOR ŞI CONSULATELOR DIPLOMATICE
Prevederile prezentei Convenţii în nici un caz nu vor afecta
privilegiile acordate membrilor reprezentanţelor şi consulatelor
diplomatice în virtutea regulilor generale ale dreptului internaţional
sau a prevederilor unor acorduri speciale.
Articolul 28
INTRAREA ÎN VIGOARE
Statele Contractante vor înştiinţa unul pe altul prin căi
diplomatice despre terminarea procedurii stabilite de legislaţia internă
privind intrarea în vigoare a prezentei Convenţii. Prezenta convenţie va
intra în vigoare în data ultimei astfel de înştiinţări şi după aceasta
se va aplica:
a) asupra impozitelor percepute la sursă pe veniturile obţinute,
începînd cu 1 ianuarie a anului următor anului, în care Convenţia va
intra în vigoare;
b) asupra altor impozite pe venit şi pe proprietate, percepute
pentru fiecare an fiscal, începînd cu 1 ianuarie sau după această dată
în anul calendaristic imediat următor anului în care Convenţia a intrat
în vigoare.
Articolul 29
DENUNŢAREA
Prezenta Convenţie va rămîne în vigoare pînă la denunţarea ei de
către unul din Statele Contractante. Fiecare din Statele Contractante
poate să denunţe prezenta Convenţie prin remiterea pe căile diplomatice
a unei note de denunţare cu cel puţin şase luni pînă la sfîrşitul
oricărui an calendaristic, care începe peste cinci ani după data în care
prezenta convenţie a intrat în vigoare.
În acest caz, prezenta Convenţie va fi denunţată:
a) asupra impozitelor percepute la sursă pe venitul primit, începînd
cu 1 ianuarie a acelui an care este următor anului în care a fost remisă
nota de denunţare;
b) asupra altor impozite pe venit şi pe proprietate, percepute
pentru fiecare an fiscal, începînd cu 1 ianuarie sau după această dată
în anul calendaristic imediat următor anului în care a fost remisă nota
de denunţare.
Drept care, subsemnaţii, autorizaţi în buna şi cuvenita formă, au
semnat prezenta Convenţie.
Făcută în dublu exemplar la Varşovia la 15 noiembrie 1994 în limbile
moldovenească, polonă, rusă şi toate textele avînd aceeaşi valabilitate.
În caz de aparenţă a divergenţelor în interpretarea prevederilor
convprezentei Convenţii textul în limba rusă va prevala.