Documente
Convenţie din 21.02.95 între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul României pentru evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi pe capital
Notă: Ratificată prin Hot. Parl. nr.628-XIII din 03.11.95
Convenţie
între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul României pentru
evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale
cu privire la impozitele pe venit şi pe capital
din 21.02.95
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.16-17 din 13.03.1997
* * *
Publicată în ediţia oficială
"Tratate internaţionale", 1999, volumul 20, pag.326
-------------------------
* Semnată la Chişinău, la 21 februarie 1995.
În vigoare din 10 aprilie 1996.
Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul României
Dorind să promoveze şi să întărească relaţiile economice prin
încheierea unei Convenţii pentru evitarea dublei impuneri şi prevenirea
evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi pe capital, au
convenit după cum urmează:
Articolul 1
Persoane vizate
Prezenta Convenţie se va aplica persoanelor care sînt rezidente ale
unuia sau ale ambelor State Contractante.
Articolul 2
Impozite vizate
1. Prezenta Convenţie se va aplica impozitelor pe venit şi pe
capital stabilite în numele fiecărui Stat Contractant sau autorităţilor
sale locale ori al unităţilor sale administrativ-teritoriale, indiferent
de modul în care sunt percepute.
2. Vor fi considerate impozite pe venit şi pe capital toate
impozitele stabilite pe venitul total, pe capitalul total sau pe
elementele de venit sau de capital, inclusiv impozitele pe cîştigurile
provenite din înstrăinarea proprietăţii mobiliare sau imobiliare, precum
şi impozitele asupra creşterii capitalului.
3. Impozitele existente asupra cărora se va aplica prezenta
Convenţie sînt:
a) În cazul Republicii Moldova:
(I) impozitul pe beneficiul întreprinderilor;
(II) impozitul pe venitul băncilor şi societăţilor de asigurare;
(III) impozitul pe veniturile persoanelor fizice;
(IV) impozitul pe proprietăţile imobiliare.
b) în cazul României:
(I) impozitul pe veniturile realizate de persoanele fizice;
(II) impozitul pe profiturile persoanelor juridice;
(III) impozitul pe salarii şi alte remuneraţii similare;
(IV) impozitul pe veniturile realizate din activităţi agricole;
(V) impozitul pe dividende;
(VI) impozitul pe proprietăţile imobiliare.
4. Convenţia se va aplica, de asemenea, oricăror impozite identice
sau în esenţă similare, care sînt stabilite după data semnării acestei
Convenţii, în plus, sau în locul impozitelor existente la care se face
referire în paragraful
3. Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor informa
reciproc asupra oricăror modificări importante aduse în legislaţiile lor
fiscale.
Articolul 3
Definiţii Generale
1. În sensul prezentei Convenţii în măsura în care contextul nu cere
o interpretare diferită:
a) expresiile "un Stat Contractant" şi "celălalt Stat Contractant"
înseamnă Republica Moldova sau România după cum cere contextul;
b) termenul "Republica Moldova" folosit în sens geografic înseamnă
teritoriul Republicii Moldova asupra căruia îşi exercită suveranitatea
în concordanţă cu propria sa legislaţie şi cu dreptul internaţional;
c) termenul "România" înesamnă România şi folosit în sens geografic,
înseamnă teritoriul României, inclusiv marea sa teritorială, precum şi
zona economică exclusivă, asupra cărora România îşi exercită
suveranitatea, drepturile suverane sau jurisdicţia în concordanţă cu
propria sa legislaţie şi cu dreptul internaţional cu privire la
explorarea şi exploatarea resurselor naturale, biologice şi minerale,
aflate în apele mării pe fundul şi subsolul acestor ape;
d) termenul "persoană" include o persoană fizică, o societate sau
orice altă asociere de persoane legal constituită în fiecare din Statele
Contractante;
e) termenul "societate" înseamnă orice persoană juridică sau orice
altă entitate care este considerată ca o persoană juridică în scopul
impozitării;
f) expresiile "întreprindere a unui Stat Contractant" şi
"întreprindere a celuilalt Stat Contractant" înseamnă, după caz, o
întreprindere exploatată de un rezident al unui Stat Contractant şi o
întreprindere exploatată de un rezident al celuilalt Stat Contractant;
g) expresia "transport internaţional" înseamnă orice transport
efectuat cu o navă, vapor, aeronavă, vehicul feroviar sau rutier,
exploatate de o întreprindere rezidentă într-un Stat Contractant, cu
excepţia cazului cînd asemenea transport este efectuat numai între
locuri situate în celălalt Stat Contractant;
h) expresia "autoritate competentă" înseamnă:
(I) În cazul Republicii Moldova, Ministrul Finanţelor sau
reprezentantul său autorizat;
(II) În cazul României, Ministrul Finanţelor sau reprezentanul său
autorizat.
2. În ce priveşte aplicarea acestei Convenţii de un Stat
Contractant, orice termen care nu este altfel definit în Convenţie va
avea, dacă contextul nu cere o interpretare diferită, înţelesul pe care
îl are în cadrul legislaţiei acestui stat cu privire la impozitele la
care prezenta Convenţie se aplică.
Articolul 4
Rezident
1. În sensul prezentei Convenţii, expresia "rezident al unui Stat
Contractant" înseamnă orice persoană care, potrivit legislaţiei acelui
Stat, este supusă impunerii conform domiciliului său, rezidenţei sale,
locului conducerii efective sau oricărui alt criteriu de natură
similară. Dar această expresie nu include o persoană care este supusă
impozitării în acel stat numai pentru faptul că realizează venituri din
surse aflate în acel stat ori are capital situat acolo.
2. Cînd, în conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoană
fizică este rezidentă a ambelor State Contractante, atunci statutul său
va fi determinat după cum urmează:
a) aceasta va fi considerată rezidentă a Statului Contractant în
care are o locuinţă permanentă la dispoziţia sa; dacă dispune de o
locuinţă permanentă la dispoziţia sa în ambele State Contractante, va fi
considerată rezidentă a Statului Contractant cu care legăturile sale
personale şi economice sînt mai strînse (centrul intereselor vitale);
b) dacă Statul Contractant, în care această persoană are centrul
intereselor sale vitale, nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune
de o locuinţă permanentă la dispoziţia sa în nici unul din Statele
Contractante, atunci ea va fi considerată rezidentă a Statului
Contractant în care locuieşte în mod obişnuit;
c) dacă această persoană locuieşte în mod obişnuit în ambele State
Contractante sau în nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezidentă
a Statului Contractant a cărui cetăţenie o are;
d) dacă această persoană nu are cetăţenia a nici unuia dintre
Statele Contractante, autorităţile competente ale Statelor Contractante
vor rezolva problema de comun acord.
3. Cînd, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoană, alta
decît o persoană fizică, este rezidentă a ambelor State Contractante,
autorităţile competente vor rezolva problema de comun acord.
Articolul 5
Sediu permanent
1. În sensul prezentei Convenţii, expresia "Sediu Permanent"
înseamnă un loc fix de afaceri prin care întreprinderea îşi desfăşoară
în întregime sau în parte activitatea sa.
2. Expresia "Sediu Permanent" include îndeosebi:
a) un loc de conducere;
b) o sucursală;
c) un birou;
d) o uzină;
e) un atelier;
f) o fermă, o plantaţie, o livadă sau o vie; şi
g) o mină, un puţ petrolier sau de gaze, o carieră sau orice alt loc
de extracţie a resurselor naturale.
3. Expresia "Sediu Permanent" cuprinde, de asemenea:
a) un şantier de construcţii, un proiect de montaj sau instalaţie
sau activităţile de supraveghere în legătură cu acestea, dar numai cînd
asemenea şantier, proiect sau activităţi continuă pentru o perioadă mai
mare de 12 luni;
b) furnizarea de servicii, inclusiv servicii de consultantă, de o
întreprindere a unui Stat Contractant prin angajaţii săi sau alt
personal angajaţ de întreprindere în acest scop în celălalt Stat
Contractant, cu condiţia ca această activitate să continue pentru
acelaşi proiect sau un proiect conex, pentru o perioadă sau perioade
care însumează mai mult de 6 luni în orice perioadă de 12 luni.
4. Independent de prevederile anterioare ale acestui articol,
expresia "Sediu Permanent" va fi considerată că nu include:
a) folosirea de instalaţii exclusiv în scopul depozitării, expunerii
sau livrării de produse sau mărfuri aparţinînd întreprinderii;
b) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii exclusiv în scopul depozitării, expunerii sau livrării;
c) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii, exclusiv în scopul prelucrării de către o altă
întreprindere;
d) vînzarea de produse sau mărfuri aparţinînd întreprinderii, expuse
în cadrul unui tîrg sau expoziţii temporare ocazionale internaţionale,
într-o perioadă de maximum 30 de zile după închiderea tîrgului sau
expoziţiei menţionate;
e) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv în scopul cumpărării
de produse sau mărfuri sau colectării de informaţii pentru întreprindere;
f) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv în scopul
desfăşurării, pentru întreprindere, a oricărei alte activităţi cu
caracter pregătitor sau auxiliar;
g) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv pentru orice
combinare de activităţi menţionate în subparagrafele a) la f), cu
condiţia ca întreaga activitate a locului fix de afaceri ce rezultă din
această combinare să aibă un caracter pregătitor sau auxiliar.
5. Independent de prevederile paragrafelor 1 şi 2, o persoană care
desfăşoară activitatea într-un Stat Contractant în numele unei
întreprinderi a celuilalt Stat Contractant - alta decît un agent cu
statut independent, căruia i se aplică prevederile paragrafului 6, va fi
considerată a avea un sediu permanent în primul stat menţionat dacă:
a) are în primul stat menţionat împuternicirea de a negocia şi
încheia contracte pentru sau în numele unei asemenea întreprinderi, sau
b) menţine în primul stat menţionat un stoc de produse şi mărfuri,
din care efectuează în mod regulat vînzări de produse sau mărfuri pentru
sau în numele unei asemenea întreprinderi sau
c) primeşte dispoziţii în primul stat menţionat în exclusivitate sau
aproape în exclusivitate pentru întreprinderea însăşi sau pentru o
asemenea întreprindere şi alte întreprinderi care sînt controlate de
aceasta sau are interese în a o controla.
6. O întreprindere nu va fi considerată că are un sediu permanent
într-un Stat Contractant, numai prin faptul că aceasta exercită
activitatea de afaceri în acel stat printr-un broker, agent comisionar
general sau orice alt agent cu statut independent, cu condiţia că aceste
persoane să acţioneze în cadrul activităţii lor obişnuite.
7. Faptul că o societate care este rezidentă a unui Stat Contractant
controlează sau este controlată de o societate care este rezidentă a
celuilalt Stat Contractant, sau care exercită activitate de afaceri în
acel celălalt Stat (printr-un sediu permanent sau în alt mod), nu este
suficient pentru a face una din aceste societăţi un sediu permanent al
celeilalte.
Articolul 6
Venitul din proprietăţi imobiliare
1. Veniturile realizate de un rezident al unui Stat Contractant din
proprietăţi imobiliare (inclusiv venitul din agricultură sau din
exploatări forestiere) situate în celălalt Stat Contractant pot fi
impuse în acel celălalt Stat.
2. Expresia "Proprietăţi imobiliare" are înţelesul care este
atribuit de legislaţia Statului Contractant în care proprietăţile în
cauză sînt situate. Expresia va include, în orice caz, accesoriile
proprietăţii imobiliare, inventarul viu şi echipamentul utilizat în
agricultură şi exploatări forestiere, drepturile asupra cărora se aplică
prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciară,
uzufructul proprietăţilor imobiliare şi drepturile la rente variabile
sau fixe pentru exploatarea sau concesionarea exploatării zăcămintelor
minerale, izvoarelor şi a altor resurse naturale; navele, vapoarele,
aeronavele, vehiculele feroviare şi rutiere nu vor fi considerate
proprietăţi imobiliare.
3. Prevederile paragrafului 1 se aplică, de asemenea, veniturilor
obţinute din exploatarea directă, din închirierea sau din folosirea în
orice altă formă a proprietăţii imobiliare.
4. Prevederile paragrafelor 1 şi 3 se vor aplica, de asemenea,
veniturilor provenind din proprietăţi imobiliare ale unei întreprinderi
şi veniturilor din proprietăţi imobiliare utilizate pentru exercitarea
unei profesii independente.
Articolul 7
Profiturile întreprinderii
1. Profiturile unei întreprinderi a unui Stat Contractant vor fi
impozabile numai în acel stat, în afară de cazul cînd întreprinderea
exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant printr-un
sediu permanent situat acolo. Dacă întreprinderea exercită activitate de
afaceri în acest mod, profiturile întreprinderii pot fi impuse în
celălalt stat, dar numai acea parte din ele care este atribuibilă acelui
sediu permanent.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, cînd o întreprindere a
unui Stat Contractant exercită activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant printr-un sediu permanent situat acolo, atunci se atribuie
în fiecare Stat Contractant, acelui sediu permanent, profiturile pe care
le-ar fi putut realiza, dacă ar fi constituit o întreprindere distinctă
şi separată, exercitînd activităţi identice sau similare în condiţii
identice sau similare şi tratînd cu toată independenţa cu întreprinderea
a cărui sediu permanent este.
3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent vor fi admise
la scădere cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate pentru
scopurile urmărite de acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de
conducere şi cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent
de faptul că s-au efectuat în statul în care se află situat sediul
permanent sau în altă parte. Aceste prevederi vor fi aplicabile sub
rezerva restricţiilor prevăzute de legislaţia internă.
4. În măsura în care într-un Stat Contractant se obişnuieşte ca
profitul care se atribuie unui sediu permanent să fie determinat prin
repartizarea profitului total al întreprinderii în diversele sale părţi
componente, nici o prevedere a paragrafului 2 nu va împiedica acel Stat
Contractant să determine profitul impozabil în conformitate cu
repartiţia uzuală; metoda de repartizare adoptată va fi, totuşi, aceea
prin care rezultatul va fi în concordanţă cu principiile enunţate în
prezentul articol.
5. Nici un profit nu se va atribui unui sediu permanent numai pentru
faptul că acest sediu permanent cumpără produse sau mărfuri pentru
întreprindere.
6. În vederea aplicării prevederilor paragrafelor precedente,
profitul care se atribuie unui sediu permanent va fi determinat în
fiecare an prin aceeaşi metodă, în afară de cazul cînd există motive
temeinice şi suficiente de a proceda altfel.
7. Cînd profiturile includ elemente de venit care sînt tratate
separat în alte articole ale prezentei Convenţii, atunci prevederile
acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.
Articolul 8
Transporturi internaţionale
1. Profiturile obţinute din exploatarea în trafic internaţional a
navelor, vapoarelor, aeronavelor, vehiculelor feroviare şi rutiere de un
rezident al unui Stat Contractant vor fi impozabile numai în acest Stat
Contractant.
2. Prevederile paragrafului 1 se vor aplica, de asemenea,
profiturilor obţinute din participarea la un pool, la o exploatare în
comun sau la o agenţie internaţională de transporturi, precum şi asupra
dobînzilor aferente fondurilor legate numai de exploatarea navelor,
vapoarelor, aeronavelor, vehiculelor feroviare şi rutiere.
Articolul 9
Întreprinderi asociate
1. Cînd:
a) o întreprindere a unui Stat Contractant participă, direct sau
indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a
celuilalt Stat Contractant, sau
b) aceleaşi persoane participă, direct sau indirect, la conducerea,
controlul sau la capitalul unei întreprinderi a unui Stat Contractant şi
a unei întreprinderi a celuilalt Stat Contractant şi fie într-un caz,
fie în celălalt, cele două întreprinderi sînt legate în relaţiile lor
financiare sau comerciale prin condiţii acceptate sau impuse, care
diferă de acelea care ar fi fost stabilite între întreprinderi
independente, atunci profiturile, care fără aceste condiţii ar fi fost
obţinute de una din întreprinderi, dar nu au putut fi obţinute în fapt
datorită acestor condiţii, pot fi incluse în profiturile acelei
întreprinderi şi impozitate în consecinţă.
2. Cînd un Stat Contractant include în profiturile unei
întreprinderi aparţinînd acelui stat şi impune, în consecinţă,
profiturile asupra cărora o întreprindere a celuilalt Stat Contractant a
fost supusă impozitării în acel celălalt Stat şi profiturile astfel
incluse sînt profituri care ar fi revenit întreprinderii primului Stat
menţionat, dacă condiţiile stabilite între cele două întreprinderi ar fi
fost acelea care ar fi fost stabilite între întreprinderi independente,
atunci celălalt stat va proceda la modificarea corespunzătoare a sumei
impozitului stabilit asupra acelor profituri. La efectuarea unor astfel
de modificări se va ţine seama de celelalte prevederi ale prezentei
Convenţii în care sens autorităţile competente ale Statelor Contractante
se vor consulta reciproc.
Articolul 10
Dividende
1. Dividendele plătite de o societate care este rezidentă a unui
Stat Contractant unei persoane rezidentă a celuilalt Stat Contractant
pot fi impuse în acel celălalt stat.
2. Totuşi, aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant în care este rezidentă societatea plătitoare de dividende şi
potrivit legislaţiei acelui stat, dar dacă primitorul este beneficiarul
efectiv al dividendelor, impozitul astfel stabilit nu va depăşi 10 la
sută din suma brută a dividendelor. Prezentul paragraf nu va afecta
impunerea societăţii în ce priveşte profiturile din care se plătesc
dividendele.
3. Termenul "dividende" folosit în acest Articol înseamnă veniturile
provenind din acţiuni, din acţiuni şi din drepturile de folosinţă, din
părţi miniere, din părţi de fondator sau alte drepturi, care nu sînt
titluri de creanţă, din participarea la profituri, precum şi veniturile
din alte părţi sociale care sînt supuse aceluiaşi regim de impunere ca
veniturile din acţiuni, de către legislaţia fiscală a statului în care
este rezidentă societatea distribuitoare a dividendelor.
4. Prevederile paragrafelor 1 şi 2 nu se vor aplica dacă
beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind rezident al unui Stat
Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant, în care societatea plătitoare de dividende este rezidentă,
printr-un sediu permanent situat acolo, sau desfăşoară în acel celălalt
stat profesii în mod independent printr-o bază fixă situată acolo, iar
deţinerea drepturilor generatoare de dividende în legătură cu care
dividendele sînt plătite, este efectiv legată de un asemenea sediu
permanent sau bază fixă. În această situaţie se vor aplica prevederile
articolelor 7 sau 14 după caz.
5. Cînd o societate rezidentă a unui Stat Contractant realizează
profituri sau venituri din celălalt Stat Contractant, acel celălalt stat
nu poate percepe nici un impozit asupra dividendelor, plătite de acea
societate, cu excepţia cazului cînd asemenea dividende sînt plătite unui
rezident al acelui celălalt stat sau cînd deţinerea drepturilor
generatoare de dividende în legătură cu care dividendele sînt plătite
este efectiv legată de un sediu permanent sau o bază fixă situate în
acel celălalt stat, nici să supună profiturile nedistribuite ale
societăţii unui impozit asupra profiturilor nedistribuite, chiar dacă
dividendele plătite sau profiturile nedistribuite reprezintă în
întregime sau în parte profituri sau venituri provenind din acel
celălalt stat.
Articolul 11
Dobînzi
1. Dobînzile provenind dintr-un Stat Contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat Contractant pot fi impuse în acel celălalt
stat.
2. Totuşi, aceste dobînzi pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin potrivit legislaţiei acelui stat, dar dacă
primitorul este beneficiarul efectiv al dobînzilor, impozitul astfel
stabilit nu va depăşi 10 la sută din suma brută a dobînzilor.
3. Independent de prevederile paragrafului 2 ale acestui articol,
dobînzile provenind dintr-un Stat Contractant vor fi scutite de impozit
în acel stat dacă sînt obţinute şi deţinute efectiv de guvernul
celuilalt Stat Contractant, de o autoritate locală sau o unitate
administrativ-teritorială a acestuia sau orice agenţie sau unitate
bancară sau instituţie a acelui guvern, a autorităţii locale sau
unităţii administrativ- teritoriale sau dacă creanţele unui rezident al
celuilalt Stat Contractant sînt garantate sau finanţate direct ori
indirect de o instituţie financiară aparţinînd in întregime guvernului
celuilalt Stat Contractant, cu condiţia ca împrumutul sau creanţa care
dă naştere la asemenea dobînzi să nu fie pe bază comercială.
4. Termenul "Dobînzi" astfel cum este folosit în prezentul articol
înseamnă veniturile din titluri de creanţă de orice natură însoţite sau
nu de garanţii ipotecare sau de o clauză de participare la profiturile
debitorului, şi în special veniturile din efecte publice, titluri de
creanţă sau obligaţiuni inclusiv primele şi premiile legate de asemenea
efecte, titluri de creanţă sau obligaţiuni. Penalităţile pentru plata cu
întîrziere, nu sînt considerate dobînzi în sensul prezentului articol.
5. Prevederile paragrafelor 1 şi 2 nu se vor aplica dacă
beneficiarul efectiv al dobînzilor, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant, din care provin dobînzile, printr-un sediu permanent situat
acolo, sau prestează în acel celălalt stat profesii independente
printr-o bază fixă situată acolo, iar creanţa în legătură cu care sînt
plătite dobînzile - este efectiv legată de un asemenea sediu permanent
sau o bază fixă. În această situaţie se vor aplica prevederile
articolelor 7 sau 14 după caz.
6. Dobînzile se consideră că provin dintr-un Stat Contractant cînd
plătitorul este însuşi acel stat, o autoritate locală, o unitate
administrativ-teritorială, sau un rezident al acelui stat. Totuşi cînd
plătitorul dobînzilor, fie că este sau nu rezident al unui Stat
Contractant are într-un Stat Contractant un sediu permanent sau o bază
fixă în legătură cu care a fost contractată creanţa generatoare de
dobînzi şi aceste dobînzi se suportă de acel sediu permanent sau bază
fixă, atunci aceste dobînzi vor fi considerate că provin din Statul
Contractant în care este situat sediul permanent sau baza fixă.
7. Cînd datorită relaţiilor speciale existente între debitor şi
creditor sau între ambii şi o altă persoană, suma dobînzilor, ţinînd
seama de creanţa pentru care sînt plătite, depăşeşte suma care s-ar fi
convenit între debitor şi creditor în lipsa unor astfel de relaţii,
prevederile prezentului Articol se vor aplica numai la această ultimă
sumă menţionată. În acest caz partea excedentară a plăţilor va fi
impozabilă potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant, ţinînd seama
de celelalte prevederi ale prezentei Convenţii.
Articolul 12
Redevenţe
1. Redevenţele provenind dintr-un Stat Contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat Contractant pot fi impuse în acel celălalt
stat.
2. Totuşi, aceste redevenţe pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin, potrivit legislaţiei acelui stat, dar dacă
primitorul este beneficiarul efectiv al redevenţelor, impozitul astfel
stabilit nu va depăşi:
a) 10 la sută din suma brută a redevenţelor pentru folosirea sau
concesionarea oricărui patent, marcă de comerţ, desen sau model, plan,
formulă secretă sau procedeu de fabricaţie sau pentru imformaţii
referitoare la experienţă în domeniul industrial, comercial sau
ştiinţific;
b) 15 la sută din suma brută a redevenţelor în toate celelalte
cazuri.
3. Termenul "Redevenţe" folosit în prezentul articol înseamnă plăţi,
de orice natură primite pentru folosirea sau concesionarea oricărui
drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau ştiinţifice,
inclusiv asupra filmelor de cinematograf şi filmelor sau benzilor
folosite pentru emisiunile de radio sau televiziune, transmisiilor prin
satelit ori cablu sau prin oricare mijloace electronice folosite pentru
emisiunile destinate publicului, orice patent, sau marcă de comerţ,
desen sau model, plan, formulă secretă sau procedeu de fabricaţie sau
pentru folosirea sau concesionarea oricărui echipament industrial,
comercial sau ştiinţific, pentru informaţii referitoare la experienţă în
domeniul industrial ("Know-How"), comercial sau ştiinţific.
4. Prevederile paragrafelor 1 şi 2 nu se vor aplica dacă
beneficiarul efectiv al redevenţelor, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant din care provin redevenţele, printr-un sediu permanent
situat acolo sau prestează în acel celălalt stat profesii independente
printr-o bază fixă situată acolo, iar dreptul sau proprietatea pentru
care se plătesc redevenţele sînt efectiv legate de un asemenea sediu
permanent sau bază fixă. În această situaţie se vor aplica prevederile
articolelor 7 sau 14, după caz.
5. Redevenţele vor fi considerate că provin dintr-un Stat
Contractant cînd plătitorul este însuşi acel stat, o autoritate locală,
o unitate administrativ-teritorială, sau un rezident al acelui stat.
Totuşi, cînd plătitorul redevenţelor, fie că este sau nu rezident al
unui Stat Contractant, are într-un Stat Contractant un sediu permanent
sau o bază fixă de care este legată obligaţia de a plăti redevenţele, şi
aceste redevenţe sînt suportate de un asemenea sediu permanent sau bază
fixă, atunci aceste redevenţe sînt considerate ca provenind din Statul
Contractant în care este situat sediul permanent sau baza fixă.
6. Cînd, datorită relaţiilor speciale existente între plătitorul şi
beneficiarul efectiv sau între ambii şi o altă persoană, suma
redevenţelor, avînd în vedere utilizarea, dreptul sau informaţia pentru
care sînt plătite depăşeşte suma care ar fi fost convenită între
plătitor şi beneficiarul efectiv în lipsa unor astfel de relaţii,
prevederile prezentului Articol se vor aplica numai la această ultimă
sumă menţionată. În acest caz, partea excedentară a plăţilor va fi
impozabilă potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant, ţinînd seama
de celelalte prevederi ale prezentei Convenţii.
Articolul 13
Cîştiguri de capital
1. Cîştigurile obţinute de un rezident al unui Stat Contractant din
înstrăinarea proprietăţii imobiliare, astfel cum este definită la
Articolul 6, situată în celălalt Stat Contractant pot fi impuse în
Statul Contractant în care este situată această proprietate.
2. Cîştigurile provenite din înstrăinarea proprietăţii mobiliare
făcînd parte din activul unui sediu permanent pe care o întreprindere a
unui Stat Contractant îl are în celălalt Stat Contractant sau a
proprietăţii mobiliare ţinînd de o bază fixă de care dispune un rezident
al unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant pentru exercitarea
unei profesii independente, inclusiv cîştigurile provenind din
înstrăinarea unui asemenea sediu permanent (singur sau cu întreaga
întreprindere) sau a acelei baze fixe, pot fi impuse în acel celălalt
stat.
3. Cîştigurile provenite din înstrăinarea navelor, vapoarelor,
aeronavelor, vehiculelor feroviare şi rutiere exploatate în trafic
internaţional sau a proprietăţii mobiliare necesare exploatării acestor
mijloace de transport vor fi impozabile numai în Statul Contractant în
care este rezident beneficiarul acestor cîştiguri.
4. Cîştigurile provenite din înstrăinarea oricărei proprietăţi, alta
decît cea la care se face referire în paragrafele 1, 2 şi 3, vor fi
impozabile numai în Statul Contractant în care este rezident cel care
înstrăinează.
Articolul 14
Profesii exercitate independent
1. Veniturile realizate de un rezident al unui Stat Contractant din
exercitarea unei profesii în mod independent sau a altor activităţi cu
caracter independent vor fi impozabile numai în acel stat, dacă nu
dispune în mod obişnuit, în celălalt Stat Contractant de o bază fixă
pentru exercitarea activităţilor sale. Dacă dispune de o astfel de bază
fixă, veniturile pot fi impuse în celălalt Stat Contractant, dar numai
partea care este atribuibilă acelei baze fixe.
2. Expresia "profesii exercitate independent" cuprinde în special
activităţile independente de ordin ştiinţific, literar, artistic,
educativ sau pedagogic, precum şi exercitarea independentă a profesiilor
de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist şi contabil.
Articolul 15
Profesii dependente
1. Sub rezerva prevederilor articolelor 16, 18, 19, 20 şi 21,
salariile şi alte remuneraţii similare obţinute de un rezident al unui
Stat Contractant pentru o activitate salariată vor fi impozabile numai
în acel stat, în afară de cazul cînd activitatea salariată este
exercitată în celălalt Stat Contractant. Dacă activitatea salariată este
exercitată în celălalt Stat Contractant, remuneraţiile primite pot fi
impuse în acel celălalt stat.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, remuneraţiile obţinute
de un rezident al unui Stat Contractant pentru o activitate salariată
exercitată în celălalt Stat Contractant vor fi impozabile numai în
primul Stat menţionat dacă:
a) beneficiarul este prezent în celălalt Stat pentru o perioadă sau
peroade care nu depăşesc în total 183 zile în orice perioadă de 12 luni;
şi
b) remuneraţiile sînt plătite de o persoană sau în numele unei
persoane care angajează şi care nu este rezidentă a celuilalt Stat; şi
c) remuneraţiile nu sînt suportate de un sediu permanent sau de o
bază fixă pe care cel care angajează le are în celălalt Stat.
3. Independent de prevederile precedente ale acestui articol,
remuneraţiile pe care un rezident al unui Stat Contractant le primeşte
pentru o activitate salariată exercitată la bordul unei nave, vapor,
aeronave, vehicul feroviar şi rutier exploatate în trafic internaţional
vor fi impozabile numai în Statul Contractant în care este rezidentă
întreprinderea.
Articolul 16
Renumeraţiile membrilor consiliului de administraţie
1. Remuneraţiile şi alte plăţi similare primite de un rezident al
unui Stat Contractant în calitatea sa de membru al Consiliului de
Administraţie al unei societăţi care este rezidentă a celuilalt Stat
Contractant, pot fi impuse în acel celălalt Stat.
Articolul 17
Artişti şi sportivi
1. Independent de prevederile articolelor 14 şi 15 veniturile
obţinute de un rezident al unui Stat Contractant în calitate de artist
de spectacol cum sînt artiştii de teatru, de film, de radio sau
televiziune ori ca interpreţi muzicali, sau ca sportivi, din activitatea
lor personală desfăşurată în celălalt Stat Contractant, pot fi impuse în
acel celălalt Stat.
2. Cînd veniturile în legătură cu activităţile personale desfăşurate
de un artist de spectacol sau un sportiv nu revin artistului de
spectacol sau sportivului ci unei alte persoane, acele venituri,
independent de prevederile articolelor 7, 14 şi 15 pot fi impuse în
Statul Contractant în care sînt exercitate activităţile artistului de
spectacol sau sportivului.
3. Independent de prevederile paragrafelor 1 şi 2, veniturile
obţinute din activităţi desfăşurate în cadrul schimburilor culturale,
stabilite prin acorduri culturale încheiate între cele două State
Contractante, vor fi scutite reciproc de impozit, doar dacă aceste
activităţi sînt finanţate de Guvernul unui Stat Contractant iar
activităţile nu sînt exercitate în scopul de a obţine profituri.
Articolul 18
Pensii
1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al Articolului 19,
pensiile şi alte remuneraţii similare plătite unui rezident al unui Stat
Contractant pentru munca salariată desfăşurată în trecut vor fi
impozitate numai în acel Stat.
2. Independent de prevederile paragrafului 1 al acestui articol
pensiile şi alte plăţi similare făcute în cadrul legislaţiei referitoare
la asigurările sociale a unui Stat Contractant pot fi impozitate numai
în acel Stat.
Articolul 19
Funcţii guvernamentale
1. a) Remuneraţiile, altele decît pensiile, plătite de un Stat
Contractant, o autoritate locală, sau o unitate
administrativ-teritorială a acestuia unei persoane fizice pentru
serviciile prestate acelui Stat, autorităţii locale sau unităţii
administrativ-teritoriale vor fi impozabile numai în acel Stat.
b) Totuşi, aceste remuneraţii vor fi impozabile numai în celălalt
Stat Contractant, dacă serviciile sînt prestate în acel stat şi persoana
fizică este rezidentă a acelui stat, şi
(I) are cetăţenia acelui Stat, sau
(II) nu a devenit rezidentă a acelui Stat, numai în scopul prestării
serviciilor.
2. a) Orice pensii plătite de, sau din fonduri create de un Stat
Contractant, de o autoritate locală a acestuia sau de o unitate
administrativ-teritorială a acestuia unei persoane fizice pentru
serviciile prestate acelui Stat, autorităţii sau unităţii sînt
impozabile numai în acel Stat.
b) Totuşi, aceste pensii pot fi impozitate numai în celălalt Stat
Contractant, dacă persoana fizică este rezidentă şi are cetăţenia acelui
Stat.
3. Prevederile Articolelor 15, 16 şi 18, se vor aplica
remuneraţiilor şi pensiilor plătite pentru serviciile prestate în
legătură cu o activitate de afaceri desfăşurată de un Stat Contractant,
de o autoritate locală sau de o unitate administrativ-teritorială a
acestuia.
Articolul 20
Studenţi şi practicanţi
1. Un student sau un practicant care este sau a fost imediat înainte
de sosirea sa într-un Stat Contractant rezident al celuilalt Stat
Contractant şi care este prezent în primul Stat Contractant menţionat în
scopul educării sau pregătirii sale, va fi scutit de impozit în primul
Stat Contractant pentru o perioadă de 7 ani de studii sau pregătire
pentru următoarele plăţi primite în scopul întreţinerii, educării sau
pregătirii:
a) plăţi primite din surse aflate în afara acestui Stat Contractant,
în scopul întreţinerii, educării, cercetării sau pregătirii;
b) donaţii, burse sau alte plăţi făcute de Guvern sau de organizaţii
ştiinţifice, educaţionale, culturale sau de alte organizaţii non-profit.
Articolul 21
Profesori
1. O persoană fizică care este sau a fost rezidentă a unui Stat
Contractant, imediat înainte de sosirea sa în celălalt Stat Contractant
şi care, la invitaţia unei universităţi, colegiu, şcoală sau altă
instituţie educaţională similară, non-profit care sînt recunoscute de
Guvernul acelui celălalt Stat Contractant este prezentă pentru o
perioadă care nu depăşeşte 2 ani de la data primei sale sosiri în acel
celălalt Stat Contractant, numai în scopul de a preda la astfel de
instituţii educaţionale, va fi scutită de impozit în acel celălalt Stat
Contractant pentru remuneraţia primită pentru predare.
Articolul 22
Alte venituri
1. Elementele de venit realizate de un rezident al unui Stat
Contractant, care nu sînt tratate la articolele precedente ale prezentei
Convenţii pot fi impuse în Statul Contractant din care provin.
2. Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica asupra veniturilor,
altele decît veniturile provenind din proprietăţile imobiliare aşa cum
sînt definite în paragraful 2 al articolului 6, dacă primitorul unor
astfel de venituri, fiind un rezident al unui Stat Contractant
desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant printr-un
sediu permanent situat acolo, sau exercită în acel celălalt Stat
profesii în mod independent printr-o bază fixă situată acolo şi dreptul
sau proprietatea în legătură cu care venitul este plătit sînt efectiv
legate de un asemenea sediu permanent sau bază fixă. În această situaţie
se vor aplica prevederile articolului 7 sau 14 după caz.
Articolul 23
Impunerea capitalului
1. Capitalul reprezentat de proprietăţi imobiliare, astfel cum sînt
definite în paragraful 2 al articolului 6, poate fi impus în Statul
Contractant în care sînt situate aceste proprietăţi.
2. Capitalul reprezentat de proprietăţi mobiliare, făcînd parte din
activul unui sediu permanent al unei întreprinderi sau de proprietăţi
mobiliare aparţinînd unei baze fixe utilizate pentru exercitarea unei
profesii în mod independent, poate fi impus în Statul Contractant în
care este situat sediul permanent sau baza fixă.
3. Navele, vapoarele, aeronavele, vehiculele feroviare şi rutiere,
exploatate în trafic internaţional şi proprietăţile mobiliare ţinînd de
exploatarea unor asemenea mijloace de transport vor fi impozabile numai
în Statul Contractant în care este rezidentă întreprinderea.
4. Toate celelalte elemente de capital ale unui rezident al unui
Stat Contractant vor fi impozabile numai în acel Stat.
Articolul 24
Eliminarea dublei impuneri
1. În cazul unui rezident al României, dubla impunere va fi
eliminată după cum urmează:
a) cînd un rezident al Rom'niei realizează venit sau deţine capital,
care conform prevederilor acestei Convenţii sînt impozabile în Republica
Moldova atunci România va scuti de impozit acest venit sau capital,
exceptînd veniturile menţionate la subparagraful b), şi ia în
considerare pentru determinarea cotei de impozit venitul total obţinut,
cota de impozit rezultată aplicîndu-se numai asupra venitului rămas;
b) cînd un rezident al României realizează elemente de venit care
potrivit prevederilor Articolelor 10, 11 şi 12 pot fi impuse în
Republica Moldova, atunci Rom'nia va acorda ca deducere din impozitul pe
venit al acelui rezident, o sumă egală cu impozitul plătit în Republica
Moldova. Totuşi, această deducere nu va putea depăşi acea parte a
impozitului, calculată înainte de deducere, care este atribuibilă unor
asemenea elemente de venit impuse în Republica Moldova.
2. În cazul unui rezident al Republicii Moldova dubla impunere va fi
eliminată prin scăderea din impozitul pe profitul (venitul) total al
acestui rezident a unei sume egale cu impozitul pe profit (venit),
plătită în România.
Totuşi, această scădere nu poate depăşi suma impozitului pe profit
(venit), calculată conform legislaţiei Republicii Moldova atribuibilă
sumei de profit (venit) obţinută în România.
Articolul 25
Nediscriminarea
1. Rezidenţii unui Stat Contractant nu vor fi supuşi în celălalt
Stat Contractant la nici o impozitare sau obligaţie legate de aceasta,
diferită sau mai împovărătoare decît impozitarea sau obligaţia la care
sînt sau pot fi supuşi rezidenţii celuilalt stat aflaţi în aceeaşi
situaţie.
Independent de prevederile articolului 1, prevederile acestui
paragraf se vor aplica de asemenea şi persoanelor care nu sînt rezidente
ale unuia sau ale ambelor State Contractante.
2. Impunerea unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui
Stat Contractant îl are în celălalt Stat Contractant, nu va fi stabilită
în condiţii mai puţin favorabile, în celălalt Stat Contractant, decît
impunerea stabilită întreprinderilor acelui celălalt stat care
desfăşoară aceleaşi activităţi. Această prevedere nu va fi interpretată
ca obligînd un Stat Contractant să acorde rezidenţilor celuilalt Stat
Contractant nici o deducere, înlesnire sau reducere cu titlu personal în
ce priveşte impunerea, ce se pot acorda rezidenţilor săi.
3. Cu excepţia cazului cînd se aplică prevederile articolului 9,
paragrafului 7 al articolului 11 sau paragraful 6 al articolului 12,
dobînzile, redevenţele şi alte plăţi făcute de o întreprindere a unui
Stat Contractant unui rezident al celuilalt Stat Contractant se vor
deduce, în scopul determinării profiturilor impozabile ale unei asemenea
întreprinderi, în aceleaşi condiţii ca şi cum ar fi fost plătite unui
rezident al primului stat menţionat. În mod similar, orice datorii ale
unei întreprinderi a unui Stat Contractant faţă de un rezident al
celuilalt Stat Contractant, vor fi deductibile, în vederea determinării
capitalului impozabil al acestei întreprinderi, ca şi cînd ar fi fost
contractate faţă de un rezident al primului stat menţionat.
4. Întreprinderile unui Stat Contractant, al căror capital este
integral sau parţial deţinut sau controlat în mod direct sau indirect,
de unul sau mai mulţi rezidenţi ai celuilalt Stat Contractant, nu vor fi
supuse în primul Stat Contractant menţionat, nici unei impuneri sau nici
unei obligaţii legată de aceasta, care să fie diferită sau mai
împovărătoare decît impunerea şi obligaţia legată de aceasta, la care
sînt sau pot fi supuse alte întreprinderi similare ale acelui prim stat
menţionat.
Articolul 26
Procedura amiabilă
1. Cînd un rezident al unui Stat Contractant consideră că datorită
măsurilor luate de unul sau de ambele State Contractante rezultă sau va
rezulta pentru el o impozitare care nu este conformă cu prevederile
prezentei Convenţii, el poate, indiferent de căile de atac prevăzute de
legislaţia internă a acestor State, să supună cazul său autorităţii
competente a Statului Contractant al cărui rezident este sau, dacă
situaţia sa se încadrează în prevederile paragrafului 1 al articolului
25, acelui Stat Contractant al cărui rezident este.
Cazul trebuie prezentat în 2 ani de la prima notificare a acţiunii
din care rezultă că impunerea este contrară prevederilor Convenţiei.
2. Autoritatea competentă se va strădui, dacă reclamaţia pare
întemeiată şi dacă ea însăşi nu este în măsură să ajungă la o
soluţionare corespunzătoare, să rezolve cazul pe calea unei înţelegeri
amiabile cu autoritatea competentă a celuilalt Stat Contractant, în
vederea evitării unei impozitări care nu este în conformitate cu
Convenţia. Orice înţelegere realizată va fi aplicată indiferent de
perioada de prescripţie prevăzută în legislaţia internă a Statelor
Contractante.
3. Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor strădui
să rezolve pe calea înţelegerii amiabile orice dificultăţi sau dubii
rezultate ca urmare a interpretării sau aplicării acestei Convenţii. De
asemenea, se pot consulta reciproc pentru evitarea dublei impuneri în
cazurile neprevăzute de Convenţie.
4. Autorităţile competente ale Statelor Contractante pot comunica
direct între ele, în scopul realizării unei înţelegeri, în sensul
paragrafelor precedente. Cînd, pentru a se ajunge la o înţelegere apare
necesar un schimb oral de opinii, un atare schimb poate avea loc prin
intermediul unei comisii formată din reprezentanţi ai autorităţilor
competente ale Statelor Contractante.
Articolul 27
Schimb de informaţii
1. Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor face schimb
de informaţii necesare aplicării prevederilor prezentei Convenţii sau
ale legislaţiei interne ale Statelor Contractante privitoare la
impozitele vizate de Convenţie, în măsura în care impozitarea la care se
referă nu este contrară prevederilor Convenţiei. Schimbul de informaţii
nu este limitat de prevederile articolului 1. Orice informaţie obţinută
de un Stat Contractant va fi tratată ca secret în acelaşi mod ca şi
informaţia obţinută conform prevederilor legislaţiei interne a acelui
stat, şi va fi dezvăluită numai persoanelor sau autorităţilor (inclusiv
la instanţe judecătoreşti şi organe administrative) însărcinate cu
stabilirea sau încasarea, aplicarea sau urmărirea, sau soluţionarea
contestaţiilor cu privire la impozitele care fac obiectul Convenţiei.
Asemenea persoane sau autorităţi vor folosi informaţia numai în aceste
scopuri. Acestea pot dezvălui informaţia în procedurile judecătoreşti
sau deciziile judiciare.
2. Prevederile paragrafului 1 nu vor impune în nici un caz unui Stat
Contractant obligaţia:
a) de a lua măsuri administrative contrare propriei legislaţii şi
practicii administrative a acelui sau a celuilalt Stat Contractant;
b) de a furniza informaţii care nu pot fi obţinute pe baza
legislaţiei proprii sau în cadrul practicii administrative normale a
acelui sau a celuilalt Stat Contractant;
c) de a furniza informaţii care ar dezvălui un secret de afaceri,
industrial, comercial sau profesional, sau un procedeu de fabricaţie sau
informaţii a căror divulgare ar fi contrară legislaţiei interne.
Articolul 28
Agenţi diplomatici şi funcţionari consulari
Prevederile prezentei Convenţii nu vor afecta privilegiile fiscale
de care beneficiază agenţii diplomatici sau funcţionarii consulari în
virtutea regulilor generale ale dreptului internaţional sau a
prevederilor unor Acorduri speciale.
Articolul 29
Intrarea în vigoare
1. Prezenta Convenţie va fi ratificată şi instrumentele de
ratificare vor fi schimbate cît mai curînd posibil.
2. Convenţia va intra în vigoare în a 30-a zi după data schimbului
instrumentelor de ratificare la care se referă paragraful 1 al acestui
articol şi prevederile Convenţiei se vor aplica:
a) în ce priveşte impozitul reţinut prin stopaj la sursă la venitul
realizat la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic
imediat următor anului în care Convenţia a intrat în vigoare; şi
b) în ce priveşte celelalte impozite pe venit şi pe capital
realizate la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic
imediat următor anului în care Convenţia a intrat în vigoare.
Articolul 30
Denunţarea
1. Prezenta Convenţie va rămîne în vigoare o perioadă nedeterminată.
2. Fiecare din Statele Contractante, poate să remită celuilalt Stat
Contractant, pe canale diplomatice, o notă de denunţare scrisă la sau
înainte de a 30-a zi a lunii iunie a fiecărui an calendaristic, începînd
din al 5-lea an următor celui în care Convenţia a intrat în vigoare.
În această situaţie, prezenta Convenţie va inceta să aibă efect:
a) în ce priveşte impozitul reţinut prin stopaj la sursă la venitul
realizat la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic
imediat următor anului în care a fost remisă nota de denunţare; şi
b) în ce priveşte celelalte impozite pe venit şi pe capital
realizate la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic
imediat următor anului în care a fost remisă nota de denunţare.
Drept care, subsemnaţii, autorizaţi în buna şi cuvenita formă de
către Guvernele lor, au semnat prezenta Convenţie.
Întocmită în dublu exemplar la Chişinău la 21 februarie 1995, ambele
texte sînt egal autentice.