Documente
Convenţie din 29.08.95 între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Ucrainei pentru evitarea dublei impuneri pe venit şi pe proprietate şi prevenirea evaziunii fiscale
Notă: Ratificată prin Hot. Parl. nr.764-XIII din 06.03.96
Convenţie între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Ucrainei
pentru evitarea dublei impuneri pe venit şi pe proprietate
şi prevenirea evaziunii fiscale
din 29.08.95
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.81-82/2 din 19.12.1996
* * *
Publicată în ediţia oficială
"Tratate internaţionale", 1999, volumul 22, pag.159
-------------------------
* Semnată la Chişinău, la 29 august 1995.
În vigoare din 20 mai 1996.
Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Ucrainei, denumite în
continuare State contractante, dorind să încheie o Convenţie pentru
evitarea dublei impuneri pe venit şi pe proprietate şi prevenirea
evaziunii fiscale, şi reiterîndu-şi aspiraţia de a dezvolta şi aprofunda
relaţiile economice reciproce, au convenit următoarele:
Articolul 1
PERSOANE VIZATE
Prezenta Convenţie se va aplica persoanelor care sînt rezidente ale
unuia sau ale ambelor State contractante.
Articolul 2
IMPOZITE VIZATE
1. Prezenta Convenţie se va aplica impozitelor pe venit şi pe
proprietate reţinute în numele unui Stat contractant sau al
autorităţilor locale ori al unităţilor politico-administrative ale
acestui Stat, indiferent de modul în care sînt percepute.
2. Sînt considerate impozite pe venit şi pe proprietate toate
impozitele percepute pe venitul global şi pe valoarea proprietăţii sau
pe o parte din venit, inclusiv impozitele pe veniturile de la
înstrăinarea proprietăţilor şi impozitele pe suma totală a salariilor şi
remuneraţiilor, plătite de o întreprindere.
3. Impozitele ce fac obiectul prezentei Convenţii sînt:
a) în Republica Moldova:
(i) impozitul pe beneficiul (venitul) întreprinderilor;
(ii) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
(iii) impozitul pe proprietate;
(în continuare - "impozitul moldovenesc");
b) în Ucraina:
(i) impozitul pe beneficiul (venitul) întreprinderilor;
(ii) impozitul pe venitul cetăţenilor;
(în continuare - "impozitul ucrainean").
4. Prezenta Convenţie se va aplica, de asemenea, oricăror impozite
identice sau în esenţă similare, care vor fi percepute de unul din
Statele contractante după data semnării prezentei Convenţii, suplimentar
sau în locul impozitelor existente în acel Stat contractant.
Autorităţile competente ale ambelor State contractante se vor informa
reciproc despre orice modificări esenţiale, operate în legislaţiile lor
fiscale.
Articolul 3
DEFINIŢII GENERALE
1. În sensul prezentei Convenţii, în măsura în care contextul nu
impune o altă interpretare:
a) termenul "Republica Moldova" înseamnă Republica Moldova şi,
utilizat în sens geografic, include teritoriul, apele şi spaţiul ei
aerian, asupra cărora Republica Moldova îşi exercită drepturile sale
suverane şi jurisdicţia, inclusiv dreptul la exploatarea subsolurilor şi
resurselor naturale, conform normelor dreptului internaţional;
b) termenul "Ucraina", utilizat în sens geografic, înseamnă
teritoriul Ucrainei, şelful ei şi în exclusivitate zona economică,
precum şi orice alt teritoriu, situat dincolo de apele teritoriale ale
Ucrainei, care, potrivit dreptului internaţional, poate fi definit ca un
teritoriu, în limitele căruia pot fi aplicate drepturile Ucrainei
referitoare la fundul mării, subsolul şi resursele naturale ale acestora;
e) termenul "persoană naţională" înseamnă:
(i) o persoană fizică avînd cetăţenia unui Stat contractant;
(ii) toate persoanele fizice, societăţile de parteneriat şi
asociaţiile, constituite cu acest statut conform legislaţiei în vigoare
a unuia dintre Statele contractante;
d) termenii "un Stat contractant" şi "celălalt Stat contractant"
înseamnă, după cum cere contextul, Republica Moldova sau Ucraina;
e) termenul "persoană" înseamnă o persoană fizică, o companie sau
orice altă asociere de persoane;
f) termenul "companie" înseamnă orice asociere corporativă sau orice
altă organizaţie, considerată drept o asociere corporativă în scopul
impozitării;
g) termenii "întreprindere a unui Stat contractant" şi
"întreprindere a celuilalt Stat contractant" înseamnă, respectiv, o
întreprindere care activează sub conducerea rezidentului unui Stat
contractant şi o întreprindere care activează sub conducerea
rezidentului celuilalt Stat contractant;
h) termenul "trafic internaţional" înseamnă orice transport efectuat
cu o navă maritimă, fluvială sau aeriană, cu un vehicul feroviar sau
rutier, exploatate de o întreprindere a unui Stat contractant, cu
excepţia cazurilor cînd transporturile sus-numite sînt exploatate între
punctele situate pe teritoriul celuilalt Stat contractant;
i) termenul "organ de resort" înseamnă în cazul Republicii Moldova -
Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova sau organul său
împuternicit; în cazul Ucrainei - Ministerul Finanţelor al Ucrainei sau
organul său împuternicit.
2. La aplicarea acestei Convenţii de către un Stat contractant,
orice termen care nu este definit în ea va avea sensul pe care îl are în
cadrul legislaţiei acelui Stat contractant privind impozitele, ce fac
obiectul prezentei Convenţii, dacă contextul nu cere o altă interpretare.
Articolul 4
REZIDENT
1. La aplicarea prezentei Convenţii, termenul "rezident al unui Stat
contractant" înseamnă orice persoană care, potrivit legislaţiei acestui
Stat, este supusă impozitării în el în baza domiciliului său, sediului
permanent, sediului organului de conducere şi oricărui alt criteriu de
natură similară. Totuşi, acest termen nu include persoane care sînt
supuse impozitării în acest stat numai pentru veniturile căpătate din
sursele sau pentru averea aflate în acest Stat.
2. Dacă potrivit prevederilor punctului 1 al acestui articol, o
persoană fizică este rezidentă ambelor State contractante, atunci
statutul ei va fi determinat în conformitate cu următoarele reguli:
a) această persoană va fi considerată rezidenta Statului contractant
în care are o locuinţă permanentă la dispoziţia sa. Dacă această
persoană dispune de o locuinţă permanentă la dispoziţia sa în ambele
State contractante, ea va fi considerată rezidentă a acelui Stat
contractant, cu care legăturile sale personale şi economice sînt mai
strînse (centrul intereselor vitale);
b) dacă Statul contractant, în care această persoană îşi are centrul
intereselor sale vitale, nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune
de o locuinţă permanentă în nici unul din Statele contractante, atunci
ea va fi considerată rezidentă a acelui Stat contractant, în care de
obicei locuieşte;
c) dacă această persoană de obicei locuieşte în ambele State
contractante sau în nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezidentă
a Statului contractant al cărui cetăţean este;
d) dacă această persoană este naţionalul ambelor State contractante
sau al nici unuia dintre ele, organele de resort ale Statelor
contractante vor soluţiona această problemă de comun acord.
3. Cînd, potrivit prevederilor punctului 1, o persoană, alta decît o
persoană fizică, este rezidenta ambelor State contractante, ea va fi
considerată rezidentă a Statului contractant în care se află sediul
conducerii sale efective.
Articolul 5
REPREZENTANŢA PERMANENTĂ
1. În sensul prezentei Convenţii, termenul "reprezentanţă
permanentă" înseamnă locul permanent de activitate, prin care
întreprinderea unui Stat contractant îşi desfăşoară în întregime sau
parţial activitatea sa de antreprenoriat în celălalt Stat contractant.
2. Termenul "reprezentanţă permanentă" include îndeosebi:
a) sediul conducerii;
b) o sucursală;
c) un birou;
d) o fabrică;
e) un atelier;
f) o mină, un puţ petrolier sau de gaze, o carieră sau orice alt loc
de extragere a resurselor naturale;
h) un depozit ori o construcţie utilizată pentru livrările de
mărfuri.
3. Termenul "reprezentanţă permanentă" include, de asemenea, un
şantier de construcţii, un obiect de montaj sau asamblare numai dacă ele
funcţionează o perioadă mai mare de 12 luni.
4. Independent de prevederile anterioare ale acestui articol,
termenul "reprezentanţă permanentă" nu include:
a) folosirea de instalaţii exclusiv în scopul depozitării, expunerii
sau livrării de produse sau mărfuri, ce aparţin întreprinderii;
b) menţinerea unor rezerve de produse sau mărfuri, ce aparţin
întreprinderii, exclusiv în scopul depozitării, expunerii sau livrării;
c) menţinerea unor rezerve de produse sau mărfuri, ce aparţin
întreprinderii, exclusiv în scopul prelucrării lor de către altă
întreprindere;
d) menţinerea unui loc permanent de activitate exclusiv în scopul
achiziţionării de produse ori mărfuri sau colectării de informaţii
pentru întreprindere;
e) menţinerea unui loc permanent de activitate exclusiv în scopul
desfăşurării pentru întreprindere a oricărei alte activităţi cu caracter
pregătitor sau auxiliar;
f) menţinerea unui loc permanent de activitate exclusiv pentru orice
combinare de activităţi, menţionate în subpunctele a) - e), cu condiţia
că întreaga activitate a locului permanent ce rezultă din această
combinare, are un caracter pregătitor sau auxiliar.
5. În cazul cînd o persoană, alta decît agentul cu statut
independent la care se referă punctul 6 al prezentului articol, care
activează într-un Stat contractant din numele întreprinderii celuilalt
Stat contractant, independent de prevederile punctelor 1 şi 2 ale
prezentului articol, are şi, ca regulă, foloseşte în Statul contractant
împuterniciri de a încheia contracte în numele întreprinderii, atunci
această întreprindere se consideră ca avînd reprezentanţă permanentă în
acest Stat referitor la orice activitate pe care o desfăşoară această
persoană în favoarea întreprinderii, cu excepţia situaţiilor cînd
activitatea acestei persoane, fiind limitată potrivit prevederilor
punctului 4 şi efectuată prin intermediul unui loc permanent de
activitate, nu face din acest loc permanent o reprezentanţă permanentă.
6. O întreprindere a unui Stat contractant nu se va considera ca
avînd o reprezentanţă permanentă în celălalt Stat contractant numai dacă
ea îşi exercită activităţile de antreprenoriat în acest Stat printr-un
broker, comisionar sau orice alt agent cu statut independent, cu
condiţia că aceste persoane acţionează în cadrul activităţii lor
obişnuite.
7. Faptul că o companie, care este rezidenta unui Stat contractant,
controlează sau este controlată de o companie ce este rezidenta
celuilalt Stat contractant sau care îşi exercită activitatea
antreprenorială în acest celălalt Stat (printr-o reprezentanţă
permanentă sau un alt mod), luat ca atare, nu transformă una din aceste
companii într-o reprezentanţă permanentă a celeilalte companii.
Articolul 6
VENITUL DIN PROPRIETĂŢI IMOBILIARE
1. Veniturile, obţinute de rezidentul unui Stat contractant din
proprietăţi imobiliare (inclusiv venitul din agricultură sau gospodăria
forestieră), situate în celălalt Stat contractant pot fi impozitate în
acest celălalt Stat.
2. Termenul "Proprietăţi imobiliare" va avea sensul, pe care îl are
în legislaţia acelui Stat contractant, în care sînt situate
proprietăţile în cauză. Acest termen va include, în orice caz,
proprietatea accesorie proprietăţii imobiliare, vitele şi utilajul, care
se folosesc în agricultură şi exploatări forestiere, drepturile, asupra
cărora se aplică prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea
funciară, uzufructul proprietăţilor imobiliare şi drepturile la rente
variabile sau fixe în calitate de recompensă pentru exploatare sau
dreptul de exploatare a zăcămintelor minerale, izvoarelor si a altor
resurse naturale. Navele maritime, fluviale şi aeriene, mijloacele de
transport feroviar şi auto nu vor fi considerate ca proprietăţi
imobiliare.
3. Prevederile punctului 1 al acestui articol se aplică, de
asemenea, veniturilor obţinute din folosirea directă, închirierea sau
folosirea în orice altă formă a proprietăţii imobiliare.
4. Prevederile punctelor 1 şi 3 ale prezentului articol se vor
aplica de asemenea veniturilor provenite din proprietăţile imobiliare
ale unei întreprinderi şi veniturilor din proprietăţi imobiliare
utilizate pentru prestarea unor servicii individuale independente.
Articolul 7
PROFITUL DIN ACTIVITATEA DE ANTREPRENORIAT
1. Profitul întreprinderilor unui Stat contractant va fi impozabil
numai în acest Stat, afară de cazul cînd întreprinderea exercită
activităţi de antreprenoriat în celălalt Stat contractant printr-o
reprezentanţă permanentă situată în el. Dacă o întreprindere exercită
activităţi de antreprenoriat în acest mod, profitul ei se impune în
celălalt Stat contractant, dar numai acea parte din el, care poate fi
raportată la activitatea acestei reprezentanţe permanente.
2. În conformitate cu prevederile punctului 3 al prezentului
articol, dacă întreprinderea unui Stat contractant exercită activităţi
de antreprenoriat în celălalt Stat contractant printr-o reprezentanţă
permanentă situată acolo, atunci în fiecare Stat contractant acestei
reprezentanţe permanente i se atribuie profitul pe care l-ar fi putut
obţine, dacă ea ar fi constituit o întreprindere separată şi de sine
stătătoare, care ar fi realizat o activitate identică sau similară în
condiţii identice sau similare şi activînd cu totul independent faţă de
întreprinderea a cărei reprezentanţă permanentă este.
3. La determinarea profitului reprezentanţei permanente se admite
scăderea cheltuielilor efectuate pentru necesităţile reprezentanţei
permanente, incluzînd repartizarea cheltuielilor legate de conducerea şi
de administrarea generală, suportate atît în statul în care este situată
reprezentanţa permanentă, cît şi în orice alt loc.
Nu se admite scăderea sumelor reprezentanţei permanente, care au
fost plătite reprezentanţei sale principale sau oricărei alte
reprezentanţe a rezidentului prin plata redevenţei de exploatare a
licenţelor, taxelor sau altor plăţi analoge pentru folosirea patentelor
sau altor drepturi, sau prin plata comisioanelor, pentru prestarea
serviciilor speciale sau pentru management, sau, ocolind procedura
bancară, prin achitarea dobînzii pe sumele împrumutate reprezentanţei
permanente.
4. În măsură în care într-un Stat contractant determinarea
profitului ce se referă la reprezentanţa permanentă se obişnuieşte
conform legislaţiei lui, pe baza repartizării proporţionale a profitului
total al întreprinderii, diferitor subdiviziuni ale sale, nici o
prevedere a punctului 2 al acestui articol nu va impiedica acest Stat
contractant să determine profitul impozabil în funcţie de repartiţia
uzuală, însă metoda adoptată de repartizare trebuie să corespundă, ca şi
rezultatele principiilor cuprinse în acest articol.
5. Nici un profit nu se va atribui reprezentanţei permanente în baza
faptului că reprezentanţa permanentă pur şi simplu achiziţionează
produse sau mărfuri pentru întreprindere.
6. Pentru scopurile prevăzute în punctele precedente, profitul care
se referă la reprezentanţa permanentă se determină în fiecare an prin
una şi aceeaşi metodă, numai dacă nu există motive suficiente şi
temeinice pentru modificarea ei.
7. Dacă profitul include elemente de venit, care se definesc separat
în alte articole ale acestei Convenţii, atunci prevederile acestor
articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.
Articolul 8
TRANSPORTURI INTERNAŢIONALE
1. Profiturile întreprinderii unui Stat contractant, obţinute din
exploatarea în trafic internaţional a navelor maritime, fluviale şi
aeriene, transporturilor feroviare şi rutiere, vor fi impozabile numai
în acel Stat.
2. În scopurile acestui articol, profiturile obţinute din
exploatarea în trafic internaţional a navelor maritime, fluviale şi
aeriene, transportului feroviar sau rutier includ:
a) veniturile de la cedarea în arendă a navelor maritime, aeriene, a
transportului feroviar şi rutier; şi
b) profiturile de la folosirea, întreţinerea sau cedarea în arendă a
conteinerelor (inclusiv treilere şi utilaje pentru transportarea
conteinerelor), folosite pentru transportarea produselor şi mărfurilor,
cînd o astfel de folosire, întreţinere sau arendare sînt, după caz,
inerente exploatării în traficul internaţional al navelor maritime,
aeriene, transportului feroviar şi rutier.
3. Dacă profitul este obţinut de rezidentul unui Stat contractant
conform prevederilor punctului 1 de la participarea la un pool (în
fondul general), într-o întreprindere mixtă sau organizaţie
internaţională pentru exploatarea mijloacelor de transport, profitul
atribuit acestui rezident se va impozita numai în Statul contractant al
cărui naţional este el.
Articolul 9
ÎNTREPRINDERI ASOCIATE
1. În cazul cînd:
a) o întreprindere a unui Stat contractant participă, direct sau
indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a
celuilalt Stat contractant, sau
b) unele şi aceleaşi persoane participă, direct sau indirect, la
conducerea, controlul sau la capitalul întreprinderii unui Stat
contractant şi ale întreprinderii celuilalt Stat contractant şi, în
fiecare caz, în relaţiile reciproce comerciale şi financiare dintre două
întreprinderi se creează sau se stabilesc condiţii, ce diferă de acelea
care s-ar fi constituit între două întreprinderi independente, atunci
orice profituri, care ar fi fost posibil să fie atribuite uneia din ele,
dar care nu au fost obţinute din cauza acestor condiţii impuse, pot fi
incluse de Statul contractant în profitul acestei întreprinderi şi,
respectiv, impozitate.
2. În cazul cînd un Stat contractant include în profiturile
întreprinderii aparţinînd acestui Stat şi, respectiv, impozitează
profiturile pentru care o întreprindere a celuilalt Stat contractant a
fost supusă impozitării în acel celălalt Stat şi profiturile, astfel
incluse, sînt profituri care ar fi revenit întreprinderii primului Stat
contractant, dacă condiţiile relaţiilor reciproce dintre două
întreprineri, ar fi fost acelea care există între întreprinderi
independente, atunci acest celălalt Stat va crea respectiv suma
impozitului perceput (încasat) din aceste profituri. La determinarea
unei asemenea rectificări se vor examina şi alte pevederi ale prezentei
Convenţii, iar organele de resort ale Statelor contractante, în caz de
necesitate, se vor consulta reciproc.
Articolul 10
DIVIDENDE
1. Dividendele plătite de o companie care este rezidenta unui Stat
contractant rezidentului celuilalt Stat contractant pot fi impozitate în
acest celălalt Stat.
2. Totuşi, aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în Statul
contractant a cărei rezidentă este compania plătitoare de dividende
potrivit legislaţiei acestui Stat, dar dacă destinatarul efectiv este
posesorul dividendelor şi este supus impozitului, acest impozit nu
trebuie să depăşească:
a) 5 la sută din suma totală a dividendelor, dacă beneficiarul
(posesorul care profită de dividende) este în compania care controlează,
direct sau indirect, cel puţin 10 la sută din votul decisiv al companiei
plătitoare de dividende;
b) 15 la sută din suma totală a dividendelor în alte cazuri.
Prezentul punct nu se referă la impozitarea companiei în ceea ce
priveşte profitul din care se plătesc dividendele.
3. Utilizat în acest articol termenul "dividende" înseamnă
veniturile provenite din acţiuni sau alte drepturi, care nu sînt titluri
de creanţă, ce dau dreptul la participarea la profit, precum şi venitul
din alte drepturi corporative, care se supune impozitării analogic
veniturilor provenite din acţiuni, în conformitate cu legislaţia fiscală
a Statului al cărei rezidentă este compania distribuitoare de profit.
4. Prevederile punctelor 1 şi 2 ale acestui articol nu se aplică,
dacă beneficiarul dividendelor, fiind rezident al unui Stat contractant,
desfăşoară activităţi de antreprenoriat în celălalt Stat contractant,
rezidenta căruia este compania ce plăteşte dividende, printr-o
reprezentanţă permanentă situată în el, sau prestează în acest celălalt
Stat servicii individuale independente printr-o bază permanentă situată
în el, şi holdingul, în privinţa căruia se plătesc dividende, se referă
efectiv la o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază permanentă. În
atare caz, în dependenţă de situaţie, se aplică prevederile articolelor
7 sau 14 ale acestei Convenţii.
5. În cazul cînd compania, care este rezidenta unui Stat
contractant, obţine profit sau venituri din celălalt Stat contractant,
acest celălalt Stat poate să nu perceapă vreun impozit pe dividendele
plătite de această companie, cu excepţia cazurilor cînd aceste dividende
se plătesc rezidentului acestui Stat, sau dacă holdingul, în privinţa
căruia se plătesc dividende, se referă efectiv la o reprezentanţă
permanentă sau o bază permanentă, situată în acest celălalt Stat, şi din
beneficiul nedistribuit al companiei nu se încasează impozite, chiar
dacă dividendele plătite sau profitul nedistribuit constă în întregime
sau parţial din profitul sau venitul provenite din acest Stat.
Articolul 11
DOBÎNZI
1. Dobînzile, provenind dintr-un Stat contractant şi plătite
rezidentului celuilalt Stat contractant, pot fi impozitate în acest
celălalt Stat.
2. Totuşi, atare dobînzi pot fi, de asemenea, impozitate în Statul
contractant din care provin potrivit legislaţiei acestui Stat, dar dacă
beneficiarul (posesorul care profită de dobînzi) este rezidentul
celulialt Stat contractant, impozitul încasat nu poate depăşi 10 la sută
din suma totală a dobînzilor. Organele de resort ale Statelor
contractante vor constitui de comun acord metoda aplicării unor astfel
de restricţii.
3. În sensul prezentei Convenţii, termenul "dobînzi" înseamnă
venitul din titluri de creanţă de orice natură, indiferent de asigurarea
ipotecară şi indiferent de posesia dreptului de participare la
profiturile debitorului, în special venitul din hîrtii de valoare
guvernamentale şi venitul din titluri de creanţă sau obligaţiuni,
inclusiv cîştigurile şi premiile, legate de aceste hîrtii de valoare,
titluri de creanţă sau obligaţiuni.
4. Prevederile punctelor 1 şi 2 ale acestui articol nu se vor aplica
dacă beneficiarul, fiind rezident al unui Stat contractant, desfăşoară
activităţi de antreprenoriat în celălalt Stat contractant, din care
provin dobînzile, printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo, sau
prestează în acest celălalt Stat servicii individuale independente
printr-o bază permanentă situată acolo, şi creanţa în baza căreia se
plătesc dobînzile se referă efectiv la o asemenea reprezentanţă
permanentă sau o bază permanentă. În atare caz, în dependenţă de
situaţie, se vor aplica prevederile articolelor 7 sau 14 ale prezentei
Convenţii.
5. Se consideră că dobînzile provin dintr-un Stat contractant cînd
plătitorul este însuşi Statul, subdiviziunile politico-administrative,
autorităţile lui locale sau rezidentul acestui Stat. Totuşi, dacă
persoana, care plăteşte dobînzile, fiind sau nu rezidentă a unui Stat
contractant, are în acel Stat contractant o reprezentanţă permanentă sau
o bază permanentă, care a generat dobînzile plătite pentru datorie,
atunci se consideră că asemenea dobînzi provin din Statul contractant,
în care este situată reprezentanţa permanentă sau baza permanentă.
6. În caz că, datorită relaţiilor deosebite ce există între plătitor
şi persoana care are dreptul real la dobîndă sau între ambii şi o
persoană terţă, suma dobînzilor referitoare la creanţa în baza căreia
această sumă se plăteşte depăşeşte suma care s-ar fi convenit între
plătitor şi persoana care ar fi avut dreptul real la dobîndă în lipsa
unor atare relaţii, prevederile prezentului articol se vor aplica numai
ultimei sume menţionate. În acest caz, partea excedentară a plăţilor va
fi, de asemenea, impozabilă conform legislaţiei fiecărui Stat
contractant, ţinîndu-se respectiv cont de celelalte prevederi ale
prezentei Convenţii.
7. Prevederile acestui articol nu se vor aplica în cazul cînd
principalul scop sau unul din principalele scopuri ale oricărei persoane
care contribuie la formarea sau transmiterea titlului de creanţă, pentru
care se plătesc dobînzile, a fost obţinerea privilegiului stipulat în
prezentul articol printr-o atare formare sau transmitere.
8. Prin derogare de la prevederile punctului 2 al acestui articol,
dobînzile provenite dintr-un Stat contractant se vor scuti de impozitare
în acest Stat, dacă ele sînt obţinute şi aparţin realmente Guvernului
celuilalt Stat contractant, autorităţii lui locale sau oricărei agenţii
ori au fost realizate cu ajutorul acelui Guvern sau al autorităţii lui
locale.
9. Independent de dispoziţiile articolului 7 al prezentei Convenţii
şi ale punctului 2 din acest articol, dobînzile provenind dintr-un Stat
contractant, care se achită şi aparţin efectiv rezidentului celuilalt
Stat contractant, vor fi scutite de impozitare în primul Stat menţionat,
dacă ele se vor plăti referitor la împrumutul efectuat, garantat ori
asigurat, sau la alt titlu de creanţă ori de credit, garantat ori
asigurat din numele celuilalt Stat contractant de către un organ special
abilitat.
Articolul 12
REDEVENŢE
1. Redevenţele provenind dintr-un Stat contractant şi achitate unui
rezident al celuilalt Stat contractant pot fi supuse impozitării în
acest celălalt Stat, dacă acest rezident este beneficiarul efectiv al
acestor redevenţe.
2. Totuşi, aceste venituri pot fi, de asemenea, impuse în Statul
contractant din care provin, conform legislaţiei acestui Stat, dar
impozitul nu va depăşi 10 la sută din suma globală a redevenţei.
3. Termenul "redevenţă", utilizat în acest articol, înseamnă orice
plăţi, primite pentru folosirea sau concesionarea oricărui drept de
autor asupra unei opere literare, de artă sau ştiinţifice (inclusiv
asupra filmelor cinematografice şi înregistrărilor pentru radio şi
televiziune), orice brevete şi embleme comerciale, design sau model,
scheme, programe computerizate, formule secrete sau procese, ori pentru
folosirea sau concesionarea oricărei informaţii know-how referitoare la
experienţa în domeniul industrial, comercial sau ştiinţific.
4. Prevederile punctelor 1 şi 2 ale acestui articol nu se vor aplica
în cazul cînd beneficiarul efectiv al redevenţelor, fiind rezidentul
unui Stat contractant, desfăşoară activităţi de afaceri în celălalt Stat
contractant din care provin redevenţele, printr-o reprezentanţă sau bază
permanentă situată acolo, şi dreptul sau proprietatea pentru care se
plătesc redevenţele sînt efectiv legate de o asemenea reprezentanţă
permanentă sau bază permanentă. În acest caz, se vor aplica prevederile
articolelor 7 sau 14 ale prezentei Convenţii.
5. Dacă, datorită relaţiilor deosebite dintre plătitor şi
beneficiarul efectiv sau dintre ambii şi orice persoană terţă, suma
redevenţelor, generată de utilizarea, dreptul sau informaţia pentru care
sînt achitate, depăşeşte suma care ar fi fost convenită între plătitor
şi beneficiarul efectiv care ar fi avut dreptul la aceste venituri în
lipsa unor astfel de relaţii impuse, prevederile prezentului articol se
vor aplica numai la ultima sumă menţionată. În acest caz, partea
excedentară a plăţilor va fi supusă impozitării potrivit legislaţiei
fiecărui Stat contractant, ţinîndu-se cont de celelalte prevederi ale
prezentei Convenţii.
6. Prevederile acestui articol nu se vor aplica în cazul cînd scopul
principal sau unul din scopurile principale ale unei persoane, care are
atribuţie la formarea sau transmiterea dreptului pentru care sînt
achitate redevenţele, a fost obţinerea avantajelor acestui articol
printr-o atare formare sau transmitere a drepturilor.
7. Se consideră că redevenţele apar într-un Stat contractant, dacă
plătitorul lor este însuşi acel Stat, organul autorităţii lui locale sau
rezidentul acelui Stat contractant. Cînd însă persoana care achită
redevenţele, independent de faptul dacă este sau nu rezidenta unui Stat
contractant, are în ambele state o întreprindere sau o bază permanentă,
faţă de care a apărut angajamentul de a achita redevenţe, şi
cheltuielile privind plata le suportă instituţia sau baza permanentă,
se consideră că astfel de redevenţe provin din acel Stat contractant în
care sînt amplasate instituţia sau baza permanentă în cauză.
Articolul 13
VENITURI OBŢINUTE DIN ÎNSTRĂINAREA PROPRIETĂŢII
1. Veniturile obţinute de un rezident al unui Stat contractant din
vînzarea bunurilor imobiliare, aşa cum sînt definite în articolul 6 al
acestei Convenţii şi situate în celălalt Stat contractant, pot fi impuse
în acest celălalt Stat contractant.
2. Veniturile rezidentului unui Stat contractant, provenite din
vînzarea:
a) acţiunilor, altele decît acţiunile ce sînt cotate la bursa
desemnată de fonduri, deţinătorul primind, direct sau indirect, valoarea
lor sau partea majoritară a valorii lor din proprietăţile imobiliare
amplasate în celălalt Stat contractant; sau
b) cotelor din activităţile de parteneriat, activele cărora
constituie preponderent proprietăţi imobiliare, amplasate în celălalt
Stat contractant, sau a cotelor din acţiunile definite în subpunctul
precedent, pot fi impozitate în acel Stat contractant.
3. Veniturile provenite din înstrăinarea proprietăţii mobiliare,
care constituie o parte din proprietatea comercială a reprezentanţei
permanente, deţinută de întreprinderea unui Stat contractant în celălat
Stat contractant, sau din proprietatea mobiliară a acelei baze
permanente de care dispune cu regularitate un rezident al unui Stat
contractant în celălalt Stat contractant pentru prestarea unor servicii
individuale independente, incluzînd veniturile, obţinute din
înstrăinarea unei asemenea reprezentanţe permanente (separat sau cu
întreaga întreprindere), sau a acelei baze permanente, pot fi supuse
impozitării în acel celălalt Stat.
4. Veniturile întreprinderii unui Stat contractant, provenite din
vînzarea navelor maritime, fluviale sau aeriene, transporturilor
rutiere, utilizate în traficul internaţional de către întreprinderea
acestui Stat contractant, sau din înstrăinarea proprietăţii mobiliare,
utilizate la exploatarea acestor mijloace de transport, vor fi supuse
impozitării numai în acest Stat contractant.
5. Veniturile, provenite din înstrăinarea oricărei proprietăţi, alta
decît cea definită în punctele 1, 2 şi 3 ale prezentului articol, pot fi
impozitate numai în Statul contractant în care este rezidentă persoana,
care vinde proprietatea.
Articolul 14
SERVICII INDIVIDUALE INDEPENDENTE
1. Venitul obţinut de către rezidentul unui Stat contractant din
prestarea unor servicii profesionale sau a altor servicii analoge cu
caracter independent, se va impozita numai în acest Stat, cu excepţia
cazurilor cînd prestatorul dispune de o bază permanentă, oricînd
accesibilă pentru el în celălalt Stat contractant pentru scopul
serviciilor sale. Dacă el dispune de o atare bază permanentă, venitul
lui poate fi impozitat în acest Stat contractant, dar numai acea parte a
lui, care este raportată la această bază permanentă.
2. Termenul "servicii individuale independente" include, în
particular, activităţile independente de ordin ştiinţific, literar,
artistic, instructiv sau pedagogic, precum şi exercitarea activităţii
independente de medic, jurist, inginer, arhitect, stomatolog şi contabil.
Articolul 15
SERVICII INDIVIDUALE DEPENDENTE
1. Luînd în considerare prevederile articolelor 16, 18, 19 şi 20 ale
prezentei Convenţii, salariile şi alte recompense similare, primite de
un rezident al unui Stat contractant pentru munca lui salariată, sînt
supuse impozitării numai în acest Stat, cu excepţia cazurilor cînd
această muncă salariată se efectuează în celălalt Stat contractant. Dacă
munca salariată este exercitată în acest mod, recompensele primite în
legătură cu ea pot fi impozitate în acest celălalt Stat contractant.
2. Independent de prevederile punctului 1 al acestui articol,
recompensa primită de rezidentul unui Stat contractant pentru munca
salariată, exercitată în celălalt Stat contractant, este supusă
impozitării numai în primul Stat menţionat dacă:
a) beneficiarul se află în celălalt Stat contractant în decurs de o
perioadă sau mai multe perioade, care, însumate, nu vor depăşi 183 zile
în limitele a 12 luni; şi
b) recompensa este plătită de un patron sau din numele unui patron,
care nu este rezident al celuilalt Stat; şi
c) cheltuielile pentru recompensă nu sînt suportate de o instituţie
sau bază permanentă, de care dispune patronul în celălalt Stat.
3. Independent de prevederile articolului precedent, recompensele
primite de către rezidentul unui Stat contractant pentru munca lui
salariată, executată la bordul unei nave maritime sau aeriene, în
transporturi feroviar sau rutier, exploatate în traficul internaţional,
pot fi impozitate în Statul contractant a cărui rezidentă este
întreprinderea ce exploatează respectivele transporturi, nave maritime,
fluviale sau aeriene.
Articolul 16
ONORARIILE MEMBRILOR CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
Onorăriile şi alte plăţi similare ale rezidentului unui Stat
contractant în calitatea sa de membru al consiliului de administraţie
sau al altui organ al companiei ori al oricărei alte persoane juridice,
care este rezidenta celuilalt Stat contractant, pot fi impozitate în
acest celălalt Stat.
Articolul 17
ARTIŞTI ŞI SPORTIVI
1. Independent de prevederile articolelor 14 şi 15 ale prezentei
Convenţii, venitul primit de rezidentul unui Stat contractant în
calitate de lucrător de artă, cum sînt artiştii de teatru, de film, de
radio sau televiziune, ori ca interpreţi muzicali, sau ca sportivi, din
activitatea lui personală, desfăşurată în celălalt Stat contractant,
poate fi impozitată în acest celălalt Stat.
2. În cazul cînd venitul din activitatea individuală desfăşurată de
un lucrător de artă, cum ar fi un artist de teatru, film, radio şi
televiziune sau de un muzician, ori un sportiv în această calitate, nu
se calculează executantului prestaţiei, ci unei alte persoane, acest
venit, independent de prevederile articolelor 7, 14 şi 15 ale prezentei
Convenţii, se impozitează în acel Stat contractant în care a fost
prestată activitatea lucrătorului de artă sau a sportivului.
3. Prevederile punctelor 1 şi 2 nu se vor aplica venitului, obţinut
din activitatea desfăşurată într-un Stat contractant de către lucrătorii
de artă şi sportivi dacă vizitarea acestui Stat se finanţează integral
din fondurile sociale ale unuia sau ale ambelor State contractante.
Organele de resort ale Statelor contractante vor examina fiece asemenea
caz concret în cadrul unei proceduri amiabile.
Articolul 18
PENSII
Luînd în considerare prevederile punctului 2 al articolului 19 din
prezenta Convenţie, pensiile şi alte recompense similare, plătite
rezidentului celuilalt Stat contractant pentru munca salariată
desfăşurată în trecut, se impun numai în Statul din care acestea se
virează.
Articolul 19
SERVICIUL PUBLIC
1. a) Remuneraţia, alta decît pensia plătită de un Stat contractant,
subdiviziunile politico-administrative sau autorităţile lui locale
oricărei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui Stat,
subdiviziunilor politico-administrative sau autorităţilor lui locale, se
impozitează numai în acest Stat;
b) Independent de prevederile subpunctului a) al punctului 2 din
acest articol, astfel de pensii se impozitează numai în celălalt Stat
contractant, dacă serviciul dependent se prestează în acel Stat şi
persoana fizică, fiind rezidenta acelui Stat,
(i) este cetăţeana acestui Stat, sau
(ii) nu a devenit rezidenta acestui Stat numai în scopul prestării
serviciului.
2. a) Orice pensii, plătite de un Stat contractant sau organ al
autorităţii de stat ori de o subdiviziune administrativă, sau din
fonduri create de acest Stat contractant oricărei persoane fizice pentru
serviciile prestate acestui Stat, autorităţii locale sau subdiviziunii
administrative ale acestuia, se impozitează numai în acest Stat;
b) Independent de prevederile subpunctului a) al punctului 2 al
acestui articol, astfel de pensii se impozitează numai în celălalt Stat
contractant, dacă persoana fizică este rezidenta sau este cetăţeana
acelui Stat.
3. Prevederile articolelor 15, 16 şi 17 ale prezentei Convenţii se
vor aplica asupra recompenselor şi pensiilor, plătite pentru serviciile
prestate în legătură cu o activitate de afaceri desfăşurată de Statul
contractant sau autorităţile lui locale.
Articolul 20
STUDENŢII
1. Plăţile, primite de un student sau un stagiar care sînt sau au
fost imediat anterior sosirii lor într-un Stat contractant rezidenţi ai
celuilalt Stat contractant şi se află în primul Stat contractant
menţionat exclusiv în scopul învăţării sau obţinerii studiilor, şi
destinate pentru cazare, învăţătură şi obţinere a studiilor, nu se
impozitează în primul Stat contractant menţionat, dacă sursele acestor
plăţi se află în afara acestui Stat.
2. Venitul, obţinut de către un student sau un stagiar, menţionaţi
în paragraful 1, de la activitatea desfăşurată într-un Stat contractant
în legătură cu un curs obişnuit de studii sau învăţămînt, nu va fi supus
impozitării în acest Stat.
Articolul 21
ALTE VENITURI
1. Tipurile de venituri ale rezidentului unui Stat contractant,
indiferent de originea lor, nespecificate în articolele precedente ale
prezentei Convenţii, sînt impozabile numai în acest Stat.
2. Prevederile punctului 1 din acest articol nu se vor aplica asupra
veniturilor, altele decît veniturile provenite din proprietăţi
imobiliare, definite în punctul 2 al articolului 6 din prezenta
Convenţie, dacă beneficiarul unor astfel de venituri, fiind rezidentul
unui Stat contractant, desfăşoară activităţi de antreprenoriat în
celălalt Stat contractant prin intermediul unei reprezentanţe permanente
situate acolo sau prestează în acest Stat servicii individuale
independente printr-o bază permanentă situată acolo şi dreptul sau
proprietatea, în legătură cu care venitul este obţinut, sînt efectiv
legate de o atare reprezentanţă permanentă sau bază permanentă. În
această situaţie se vor aplica prevederile articolelor 7 sau 14 ale
prezentei Convenţii, după caz.
Articolul 22
PROPRIETATEA
1. Proprietatea, reprezentată ca proprietate imobiliară aşa cum este
definită în articolul 6, care este un bun al rezidentului unui Stat
contractant şi se află în celălalt Stat contractant, poate fi impozitată
în acest celălalt Stat contractant.
2. Proprietatea, reprezentată ca proprietate imobiliară şi făcînd
parte din proprietatea comercială a reprezentanţei permanente, de care
dispune întreprinderea unui Stat contractant în celălalt Stat
contractant, sau cea reprezentată ca proprietate imobiliară aparţinînd
de o bază permanentă, oricănd accesibilă rezidentului unui stat
contractant în celălalt Stat contractant în scopul prestării serviciilor
individuale independente, poate fi impozitată în acest celălalt Stat.
3. Proprietatea, reprezentată prin nave maritime, fluviale şi
aeriene, mijloace de transport rutier, exploatate de către o
întreprindere a unui Stat contractant în trafic internaţional, precum şi
bunurile imobiliare ţinînd de exploatarea unor asemenea nave maritime,
fluviale şi aeriene şi a transporturilor rutiere, se impozitează numai
în acest Stat contractant.
4. Toate celelalte elemente ale proprietăţii unui rezident al unui
Stat contractant sînt impozabile numai în acest Stat.
Articolul 23
ELIMINAREA DUBLEI IMPUNERI
1. Dacă rezidentul unui Stat contractant obţine venit sau deţine o
avere, care, conform prevederilor prezentei convenţii, pot fi impozitate
în celălalt Stat contractant, primul stat menţionat, luînd în
considerare dispoziţiile legislaţiei sale interne referitoare la
eliminarea dublei impuneri, va permite:
a) să reţină din impozitul pe venit al acestui rezident suma
impozitului pe venit plătită în acest celălalt Stat;
b) să reţină din impozitul pe averea acestui rezident suma
impozitului pe averea plătită în acest celălalt Stat.
2. Totuşi, reţinerile stipulate în punctul 1 al prezentului articol
nu trebuie să depăşească cota de impozit pe venit sau pe avere,
calculată înainte de deducere, care este atribuită venitului sau averii
ce pot fi impozitate în acel celălalt Stat, după caz.
3. Dacă, în conformitate cu vreo prevedere a prezentei Convenţii,
venitul sau averea de care dispune rezidentul Statului contractant sînt
scutite de impozit în acest Stat, Statul acesta poate, totuşi, la
calcularea sumei impozitului pe partea restantă a venitului ori averii
acestui rezident, să ţină cont de venitul ori averea scutită de impozit.
Articolul 24
NEDISCRIMINAREA
1. Cetăţenii şi persoanele juridice, naţionali ai Statului
contractant, nu vor fi supuşi în celălalt Stat contractant nici unei
impozitări sau obligaţii legate de aceasta, diferită sau mai
împovărătoare decît impozitarea şi obligaţia legată de aceasta, la care
sînt sau pot fi supuse persoanele naţionale ale acestui celuilalt Stat
în aceleaşi circumstanţe. Aceasta prevedere se aplică, de asemenea,
independent de prevederile articolului 1, persoanelor fizice care nu
sînt rezidente ale unuia sau ale ambelor State contractante.
2. Persoanele fără cetăţenie, rezidente ale Statului contractant, nu
vor fi supuse în nici unul dintre Statele contractante nici unei
impozitări sau obligaţii legate de aceasta, diferită sau mai
împovărătoare decît impozitarea şi obligaţiile legate de aceasta, la
care sînt sau pot fi supuse persoanele naţionale ale acestui Stat în
aceleaşi condiţii.
3. Impunerea unei reprezentanţe permanente, de care dispune o
întreprindere a unui Stat contractant în celălalt Stat contractant, nu
trebuie să fie mai puţin favorabilă, în acest celălalt Stat contractant,
decît impunerea întreprinderilor acestui celălalt Stat care desfăşoară
activităţi similare în acest celălalt Stat.
4. Cu excepţia cazurilor cînd se aplică prevederile punctului 1 al
articolului 9, punctului 6 al articolului 11 sau punctului 5 al
articolului 12 ale prezentei Convenţii, dobînda, redevenţa şi alte plăţi
operate de întreprinderea Statului contractant rezidentului celuilalt
Stat contractant, în scopul determinării beneficiului impozabil al unei
asemenea întreprinderi, se vor deduce în aceleaşi condiţii ca şi cum ar
fi fost plătite unui rezident al primului Stat contractant menţionat. În
mod similar, orice datorii ale întreprinderii unui Stat contractant
către rezidentul altui Stat contractant, în scopul determinării averii
impozabile a acestei întreprinderi, trebuie să fie supusă reţinerilor în
aceleaşi condiţii ca şi datoriile rezidentului primului Stat menţionat.
5. Întreprinderile unui Stat contractant, a căror proprietate
aparţine, integral sau parţial, sau este controlată, în mod direct sau
indirect, de unul sau mai mulţi rezidenţi ai celuilalt Stat contractant,
nu vor fi supuse, în primul Stat contractant menţionat, nici unei
impuneri sau nici unei obligaţii legate de aceasta, diferită sau mai
împovărătoare decît impozitarea sau obligaţiile legate de aceasta, la
care sînt sau pot fi supuse alte întreprinderi similare ale primului
Stat menţionat.
6. Nici o prevedere din acest articol nu va fi interpretată ca
impunînd unuia dintre Statele contractante să acorde persoanei care nu
este rezidentă a acestui Stat careva scutiri, înlesniri şi reţineri
personale, ce se acordă persoanelor care sînt rezidente, în baza unor
criterii neprevăzute de legislaţia fiscală generală.
7. Prevederile prezentului articol se vor aplica impozitelor care
constituie obiectul prezentei Convenţii.
Articolul 25
PROCEDURA COORDONĂRII RECIPROCE
1. Cînd un rezident al Statului contractant consideră că acţiunile
unuia sau ale ambelor State contractante conduc sau vor conduce la o
proprie impozitare, care nu este conformă cu prevederile prezentei
Convenţii, el poate, indiferent de mijloacele de apărare prevăzute de
legislaţia naţională a acestor State, să prezinte spre examinare cazul
său organelor de resort ale Statului contractant, al cărui rezident
este, sau, dacă cazul său intră sub incidenţa punctului 1 al articolului
24 - acelui Stat contractant, al cărui naţional este el. Cazul trebuie
prezentat în termen de 3 ani de la prima notificare a acţiunilor din
care rezultă impunerea neconformă prevederilor prezentei Convenţii.
2. Organul de resort se va strădui, dacă va considera reclamaţia
întemeiată şi dacă el însuşi nu este în stare să ia o decizie adecvată,
să soluţioneze cazul pe cale amiabilă cu organul de resort al celuilalt
Stat contractant, în scopul evitării unei impozitări care nu este în
conformitate cu prezenta Convenţie. Orice înţelegere atinsă trebuie să
se execute îndependent de restricţiile temporare, care există în
legislaţiile interne ale Statelor contractante.
3. Organele de resort ale Statelor contractante se vor strădui să
soluţioneze pe cale amiabilă orice dificultăţi sau dubii rezultate ca
urmare a interpretării sau aplicării prezentei Convenţii.
4. Organele competente ale Statelor contractante pot comunica direct
între ele în scopul realizării unei înţelegeri în interpretarea
punctelor precedente.
Articolul 26
SCHIMB DE INFORMAŢII
1. Organele competente ale Statelor contractante vor face schimb de
informaţii necesare pentru realizarea prevederilor prezentei Convenţii
sau ale legislaţiei naţionale a Statelor contractante privitoare la
impozitele, asupra cărora se extinde prezenta Convenţie, în măsura în
care impozitarea nu este contrară prevederilor prezentei Convenţii, ca
de exemplu, pentru a preîntîmpina evaziunea fiscală şi a simplifica
aplicarea prevederilor stabilite de lege împotriva evaziunilor fiscale.
Orice informaţie obţinută de un Stat contractant va fi considerată drept
confidenţială şi va fi dezvăluită numai persoanelor sau autorităţilor
(inclusiv instanţelor judecătoreşti şi organelor administrative) care se
ocupă cu evaluarea, perceperea, încasarea forţată sau urmărirea
judiciară ori cercetarea apelurilor cu privire la impozitele asupra
cărora se extinde prezenta Convenţie. Asemenea persoane sau organe vor
folosi informaţiile numai în aceste scopuri. Ele pot divulga aceste
informaţii în procedurile judecătoreşti publice sau la adoptarea
deciziilor judiciare. Organele de resort vor crea, prin consultări
amiabile, condiţiile, metodele şi procedurile tehnice, referitoare la
acele afaceri privitor la care este posibil un atare schimb de
informaţii, incluzînd, după necesităţi, schimburi de informaţii vizînd
evaziunile fiscale.
2. Prevederile punctului 1 din acest articol nu vor fi în nici un
caz interpretate ca impunînd organelor de resort ale unui Stat
contractant obligaţia:
a) să realizeze măsuri administrative care contravin legislaţiei şi
practicii administrative ale vreunui Stat contractant;
b) să furnizeze informaţii care nu pot fi obţinute conform
legislaţiei sau în cadrul practicii administrative normale în unul din
Statele contractante;
c) să furnizeze informaţii care divulgă un secret comercial, de
afaceri industrial sau profesional, sau un proces comercial, ori
informaţii, a căror dezvăluire ar fi în contradicţie cu interesele
Statului.
Articolul 27
MEMBRII REPREZENTANŢELOR ŞI CONSULATELOR DIPLOMATICE
Nimic din prezenta Convenţie nu va afecta privilegiile fiscale,
acordate membrilor reprezentanţelor şi consulatelor diplomatice în baza
regulilor generale ale dreptului internaţional sau prevederilor unor
acorduri speciale.
Articolul 28
INTRAREA ÎN VIGOARE
Statele contractante se vor informa reciproc pe căi diplomatice
asupra încheierii procedurii necesare conform legislaţiei lor interne
privind intrarea în vigoare a prezentei Convenţii. Această Convenţie va
intra în vigoare în ziua ultimei asemenea notificări şi se va aplica:
a) în Moldova:
(i) asupra impozitelor, percepute la sursă pe veniturile obţinute,
începînd cu 1 ianuarie a anului ce urmează după anul în care prezenta
Convenţie va intra în vigoare;
(ii) asupra altor impozite pe venit şi pe proprietate, percepute
pentru fiecare an fiscal, începînd cu 1 ianuarie sau după această dată
în anul calendaristic, imediat următor anului în care Convenţia a intrat
în vigoare;
b) în Ucraina:
(i) asupra impozitelor pe dividende, dobînzi sau royalty pentru
orice achitări, efectuate în ziua a 60-a sau după 60 de zile din data
intrării în vigoare a prezentei Convenţii;
(ii) asupra impozitelor pe beneficiul întreprinderilor pe orice
perioadă de impozitare, care începe cu sau după 1 ianuarie a anului
calendaristic, imediat următor anului în care a intrat în vigoare
prezenta Convenţie;
(iii) asupra impozitului pe veniturile cetăţenilor Ucrainei,
cetăţenilor străini şi persoanelor fără cetăţenie pentru careva plăţi
efectuate în ziua a 60-a sau după 60 de zile din data intrării în
vigoare a Convenţiei.
Articolul 29
DENUNŢAREA
Prezenta Convenţie va rămîne în vigoare pînă la denunţarea ei de
către unul din Statele contractante. Fiecare Stat contractant poate să
denunţe prezenta Convenţie prin remiterea pe căi diplomatice a unei note
de denunţare cu cel puţin 6 luni pînă la sfîrşitul oricărui an
calendaristic, care începe după expirarea a 5 ani din data în care
prezenta Convenţie a intrat în vigoare.
În acest caz, această Convenţie va fi denunţată:
a) în Moldova:
(i) asupra impozitelor percepute la sursă pe venitul obţinut,
începînd cu 1 ianuarie a acelui an ce urmează anului în care a fost
remisă nota de denunţare;
(ii) asupra altor impozite pe venit şi pe proprietate, percepute
pentru fiecare an fiscal începînd cu 1 ianuarie sau după această dată în
anul calendaristic, imediat următor anului în care a fost remisă nota de
denunţare;
b) în Ucraina:
(i) asupra impozitelor pe dividende, dobînzi sau royalty pentru
orice achitări efectuate în ziua a 60-a sau după 60 de zile din data
cînd a fost remisă nota de denunţare;
(ii) asupra impozitelor pe beneficiul întreprinderilor pe orice
perioadă de impozitare, care începe cu sau după 1 ianuarie a anului
calendaristic, imediat următor anului în care a fost remică nota de
denunţare.
(iii) asupra impozitului pe veniturile cetăţenilor Ucrainei,
cetăţenilor străini şi persoanelor fără cetăţenie pentru careva
achitări, efectuate în ziua a 60-a sau după 60 de zile din data cînd a
fost remisă nota de denunţare.
Drept care subsemnaţii, autorizaţi în modul cuvenit, au semnat
prezenta Convenţie.
Încheiată în or. Chişinău, la 29 august 1995, în cîte 2 exemplare
autentice, fiecare în limbile moldovenească, ucraineană şi rusă, toate
textele avînd aceeaşi valabilitate. În cazul divergenţelor privind
interpretarea prevederilor prezentei Convenţii, va prevala textul în
limba rusă.