BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Documente

Guvernul, Patronatele, Sindicatele şi Confederaţia Sindicatelor Libere din RM "Solidaritate" \rConvenţia colectivă (nivel naţional) nr.2 din 09.07.2004

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
09.07.2004

GUVERNUL, SINDICATELE ŞI PATRONATELE

CONVENŢIE COLECTIVĂ

(nivel naţional)

nr. 2  din  09.07.2004

 (în vigoare 16.07.2004) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.112-118 art.968 din 16.07.2004

* * *

Timpul de muncă şi timpul de odihnă

În scopul stabilirii unor condiţii optime de activitate, al folosirii eficiente a timpului de muncă şi de odihnă al salariaţilor şi în conformitate cu prevederile Codului muncii, părţile semnatare au convenit asupra următoarelor.

Ţinînd cont de specificul muncii, se permite aplicarea altor tipuri de săptămînă de lucru, cu repartizarea timpului de muncă după cum urmează:

a) săptămîna de lucru de 6 zile cu o zi de repaus, durata zilei de muncă fiind de 7 ore în primele 5 zile şi de 5 ore în ziua a şasea;

b) săptămîna de lucru de 4 zile cu durata muncii de 10 ore pe zi şi 3 zile de repaus;

c) săptămîna de lucru de 4 zile şi jumătate cu durata muncii de 9 ore în primele 4 zile şi de 4 ore în ziua a cincea şi 2 zile şi jumătate de repaus.

Tipul săptămînii de lucru, timpul începerii şi încheierii lucrului, durata schimbului, întreruperile, alternarea zilelor lucrătoare şi nelucrătoare se stabilesc prin regulamentul intern al unităţii şi pot fi clauze ale contractului colectiv sau individual de muncă.

- pregătirea locului de muncă pentru începerea activităţii;

- îndeplinirea obligaţiilor de muncă;

- refacerea capacităţii de muncă în timpul programului de muncă în legătură cu condiţiile climaterice deosebite, eforturi fizice şi alţi factori, care se stabilesc în actele normative ale unităţii, în contractele colective sau individuale de muncă;

- timpul staţionării în aşteptarea dispoziţiei despre începutul activităţii;

- timpul aflării la unitate în cazul deplasării organizate la locul de muncă;

- timpul destinat igienei personale în cazul muncilor insalubre, cu durata stabilită în regulamentul intern al unităţii sau în contractul colectiv de muncă;

- timpul destinat îmbrăcării şi dezbrăcării echipamentului individual de protecţie, cu durata stabilită în regulamentul intern al unităţii sau în contractul colectiv de muncă.

Convenţiile colective (nivel teritorial sau ramural) şi contractele colective de muncă pot prevedea şi alte perioade de timp care se includ în durata normală a timpului de muncă.

[Art.2 completat prin Convenţia colectivă nr.15 din 09.06.2015, în vigoare 26.06.2015]

[Art.21 introdus prin Convenţia colectivă nr.15 din 09.06.2015, în vigoare 26.06.2015]

Timpul de muncă şi de odihnă în perioada acestei evidenţe este reglementat prin programul muncii în tură continuă, care se aprobă de angajator în comun cu reprezentanţii salariaţilor şi se aduce la cunoştinţa salariaţilor cu cel puţin o lună înainte de aplicarea lui.

În cazul în care salariatul aflat în unul dintre concediile pentru îngrijirea copilului doreşte să reînceapă munca înainte de expirarea termenului concediului, acesta va informa, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte, angajatorul în scris despre intenţia sa.

[Art.7 în redacţia Convenţiei colective nr.15 din 09.06.2015, în vigoare 26.06.2015]

Concediul de odihnă se acordă anual, în baza unei cereri scrise a salariatului, conform programării prevăzute la art.116 din Codul muncii.

Programarea concediilor de odihnă anuale se face de angajator, de comun acord cu reprezentanţii salariaţilor şi este obligatorie atît pentru angajator, cît şi pentru salariat. La programarea concediilor de odihnă anuale se ţine cont atît de dorinţa salariaţilor, cît şi de necesitatea asigurării bunei funcţionări a unităţii. La programarea concediilor de odihnă anuale se vor respecta următoarele condiţii:

- concediul va fi planificat pentru fiecare salariat, astfel încît o dată la 3 ani să coincidă cu sezonul estival;

- soţii care lucrează la aceeaşi unitate au dreptul la concediu în acelaşi timp.

Angajatorul este obligat să prevină salariatul, în formă scrisă, despre data începerii concediului de odihnă anual cu cel puţin 14 zile calendaristice înainte.

În cazul amînării concediului de odihnă anual în legătură cu aflarea salariatului în concediu medical, îndeplinirea de către acesta a unei îndatoriri de stat sau în alte cazuri prevăzute de lege, angajatorul şi salariatul vor conveni asupra unei noi perioade de acordare a acestuia.

[Art.8 în redacţia Convenţiei colective nr.15 din 09.06.2015, în vigoare 26.06.2015]

În temeiul alin.(5) art.121 al Codului muncii, personalului de conducere şi de specialitate a cărui muncă implică eforturi psiho-emoţionale sporite i se poate acorda un concediu suplimentar plătit cu durata de pînă la 7 zile calendaristice. Condiţiile de acordare a concediului suplimentar se stabilesc în contractul colectiv sau individual de muncă.

Concediul menţionat se acordă strict în timpul survenirii evenimentului şi nu poate fi transferat în altă perioadă.

[Art.11 modificat prin Convenţia colectivă nr.15 din 09.06.2015, în vigoare 26.06.2015]

[Art.11 modificat prin Convenţia colectivă nr.10 din 10.08.2010, în vigoare 07.09.2010]

Concediul paternal se acordă în primele 56 de zile de la naşterea copilului, în baza unei cereri scrise a salariatului.

[Art.111 introdus prin Convenţia colectivă nr.15 din 09.06.2015, în vigoare 26.06.2015]

- în cazul duratei zilnice a timpului de muncă de 6-10 ore – la mijlocul programului;

- în cazul duratei zilnice a timpului de muncă de 12 ore – după fiecare 4 ore de muncă;

- în cazul duratei zilnice a timpului de muncă mai mică de 6 ore – la decizia unităţii.

Pauzele pentru odihnă şi refacere a capacităţii de muncă, condiţionate de tehnologia de producţie şi/sau de condiţiile climaterice nefavorabile, se stabilesc cu o durată de cel puţin 10 minute la fiecare 2 ore, în încăperi speciale, amenajate de către angajator.

La unităţile cu flux continuu, durata pauzei de masă se include în timpul de muncă doar pentru profesiile (funcţiile) şi lucrările cu regim de muncă neîntrerupt.

Durata pauzei de masă se va include în timpul de muncă şi pentru salariaţii care activează la alte unităţi decît cele cu flux continuu, dacă specificul muncii acestor salariaţi face necesară prezenţa lor permanentă la locul de muncă (paznici, garda de corp, recepţionişti etc.). Lista acestor profesii (funcţii) şi activităţi se aprobă prin contractul colectiv de muncă sau prin regulamentul intern al unităţii.

[Art.121 introdus prin Convenţia colectivă nr.15 din 09.06.2015, în vigoare 26.06.2015]

[Anexa în redacţia Convenţiei colective nr.15 din 09.06.2015, în vigoare 26.06.2015]

[Anexa completată prin Convenţia colectivă nr.10 din 10.08.2010, în vigoare 07.09.2010]

[Anexa completată prin Convenţia nr.3 din 25.07.2005, în vigoare 29.07.2005]