Documente
Instrucţiune din 23.10.98 cu privire la modul de calculare şi achitare a impozitului pe venit de către persoanele ce practică activitatea de antreprenoriat
INSPECTORATUL FISCAL DE STAT
Instrucţiune cu privire la modul de calculare şi achitare
a impozitului pe venit de către persoanele ce practică
activitatea de antreprenoriat
din 23.10.98
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.12-13/35 din 09.02.1999
* * *
Abrogat: 27.02.2001
Instrucţiunea IFPS din 29.01.2001
"Aprobat"
Ministrul Finanţelor
al Republicii Moldova
"23" octombrie 1998, nr.1
________Anatol Arapu
INSTRUCŢIUNE
cu privire la modul de calculare şi achitare a impozitului pe
venit de către persoanele ce practică activitatea de antreprenoriat
Capitolul I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezenta Instrucţiune este elaborată în baza Codului fiscal
nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (în continuare "Cod") şi Legii cu
privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în
aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal nr. 1164-XIII din 24
aprilie 1997 (in continuare "Lege").
2. În ea se reglementează modul de calculare şi achitare a
impozitului pe venit de către persoanele ce practică activitatea de
întreprinzător, afacere (business): modul de determinare a obiectului
impunerii şi a impozitului pe venit, principiile evidenţei veniturilor
şi a cheltuielilor ce se deduc, ordinea de prezentare a declaraţiei cu
privire la impozitul pe venit, termenele, modul, forma şi locul
achitării acestui impozit, modul şi condiţiile de tragere la răspundere
a contribuabililor pentru încălcarea legislaţiei fiscale, precum şi
modul de contestare a acţiunilor organelor fiscale şi ale persoanelor cu
funcţii de răspundere ale acestora.
Capitolul II. SUBIECŢII IMPUNERII
3. Subiecţi ai impunerii cu impozitul pe venit sînt persoanele
juridice şi fizice cu excepţia societăţilor, care obţin pe parcursul
anului fiscal venit din orice surse aflate în Republica Moldova precum
şi persoanele juridice şi fizice rezidente care obţin venit
investiţional şi financiar din sursele aflate în afara Republicii
Moldova.
4. Noţiunile din prezentul capitol, care se referă la contribuabili
se aplică în scopul legislaţiei fiscale fără modificarea statutului
juridic al lor prevăzut de legislaţia în vigoare.
Contribuabil se consideră orice persoană juridică sau fizică cu
venit impozabil, care pentru scopuri fiscale se defineşte, ca:
5. Persoană juridică - orice întreprindere, instituţie, organizaţie
din Republica Moldova care desfăşoară o activitate de întreprinzător, cu
excepţia întreprinderilor individuale şi a gospodăriilor ţărăneşti (de
fermier). Ca persoană juridică se defineşte şi orice nerezident care are
o prezenţă economică substanţială pe teritoriul Republicii Moldova.
Activitate de întreprinzător, afacere (business) - orice activitate
desfăşurată de contribuabil, avînd ca scop obţinerea venitului.
În scopul impozitării venitului noţiunea de nerezident se referă la
orice persoană, ce nu corespunde cerinţelor de rezident.
Pentru nerezidenţi prezenţă economică substanţială se consideră
orice activitate de întreprinzător desfăşurată în Republica Moldova şi
orice venit obţinut de ei în Republica Moldova, cu excepţia veniturilor
obţinute de persoanele fizice nerezidente de pe urma activităţii de
muncă.
Venituri obţinute în Republica Moldova pentru nerezidenţi se
consideră:
a) dobînzile pentru creanţele organului administraţiei publice
locale din Republica Moldova sau ale agentului economic rezident, sau
ale societăţii rezidente;
b) dividendele plătite de un agent economic rezident;
c) venitul de pe urma activităţii de muncă şi serviciilor prestate
în Republica Moldova;
d) venitul de pe urma dării în folosinţă a proprietăţii imobiliare
aflate în Republica Moldova;
e) venitul obţinut din vînzarea proprietăţii imobiliare aflate în
Republica Moldova;
f) venitul obţinut din vînzarea proprietăţii mobiliare (cu excepţia
stocurilor de mărfuri şi materiale), dacă cumpărătorul este rezident;
g) royalty;
h) primele pe baza contractelor de asigurare sau de reasigurare
încheiate în Republica Moldova.
6. Persoană fizică se consideră orice rezident determinat ca
persoană fizică conform statutului juridic, inclusiv întreprinderile
individuale şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier) şi orice nerezident -
persoană fizică, pentru veniturile obţinute de pe urma activităţii de
muncă.
Întreprindere individuală în scopuri fiscale se consideră
întreprinderea care se află în proprietatea persoanei fizice sau a
membrilor unei familii.
Gospodărie ţărănească (de fermier) este forma primară de organizare
a muncii în agricultură, bazată pe proprietate privată asupra pămîntului
sau pe arenda pămîntului şi pe utilizarea mijloacelor de producţie de
către membrii unei familii în vederea producerii şi prelucrării materiei
prime agricole, în scop de consum personal sau de afaceri, în
conformitate cu legislaţia.
Familia contribuabilului include soţul, soţia, orice ascendent sau
descendent al soţiei (soţului) (părinţii sau copiii, inclusiv înfietorii
şi înfiaţii), precum şi soţia (soţul) oricărui ascendent sau descendent
direct al soţului (soţiei).
7. Societate în scopuri fiscale se consideră orice organizaţie ce
desfăşoară activitate de întreprinzător pe bază de parteneriat şi se
constituie în conformitate cu legislaţia, care:
a) are nu mai mult de 20 membri rezidenţi sau persoane care, în
cazul decesului membrilor societăţii, administrează averea celor
decedaţi;
b) corespunde cerinţelor repartizării proporţionale între
proprietarii capitalului a veniturilor şi pierderilor, conform modului
stabilit de Ministerul Finanţelor.
8. Subiecţi ai impunerii sînt şi organizaţiile necomerciale, care
practică afaceri auxiliare.
Organizaţie necomercială se consideră persoana juridică a cărei
activitate nu are ca scop obţinerea venitului şi care nu distribuie
venitul obţinut între fondatori, membri şi participanţi.
Afaceri auxiliare înseamnă orice activitate comercială, industrială
sau de orice altă natură, desfăşurată de către agenţi economici, care nu
sînt scutiţi de impozit conform articolului 52 al Codului.
Organizaţiile necomerciale sînt subiecţii impunerii şi în cazurile
dacă:
a) nu sînt înregistrate în conformitate cu legislaţia şi nu sînt
incluse în lista organizaţiilor scutite de impozit în conformitate cu
legislaţia;
b) întregul venit, definit conform prevederilor articolului 18 al
Codului fiscal, nu este folosit exclusiv în scopuri statutare;
c) folosesc vreo parte din proprietate sau din venit în interesele
personale ale vreunui membru al organizaţiei sau ale unei persoane
particulare;
d) susţin vreun partid politic, bloc electoral sau candidat la vreo
funcţie în cadrul autorităţilor publice şi folosesc vreo parte din
venitul sau activele sale pentru finanţarea acestora.
Restricţiile prevăzute la litera "d)" nu produc efect asupra
partidelor şi altor organizaţii social - politice.
9. Subiecţii impunerii sînt obligaţi să declare venitul brut obţinut
din toate sursele.
Capitolul III. COMPOZIŢIA VENITULUI IMPOZABIL
10. Conform art. 18 al Codului, în venitul brut se includ toate
tipurile de venit, inclusiv:
1) venitul provenit din activitatea de întreprinzător, din
activitatea profesională sau din alte activităţi similare.
În cazurile, cînd subiectul impunerii nu este înregistrat, conform
modului stabilit la Camera Înregistrării de Stat sau practică o
activitate interzisă conform legii, orice venit obţinut de pe urma
activităţii acestui subiect se consideră impozabil.
Noţiunea "alte activităţi similare" include celelalte tipuri de
activităţi, neindicate în art. 18 al Codului, desfăşurate în scopul
obţinerii venitului.
2) venitul de la activitatea societăţilor, obţinut de către membrii
societăţilor şi venitul obţinut de către acţionarii fondurilor de
investiţii conform prevederilor cap. 9 al Codului;
3) venitul de la darea proprietăţii în arendă în conformitate cu
Legea cu privire la arendă nr. 861-XII din 14.01.1992 şi Codul civil.
În conformitate cu Legea cu privire la arendă, de dreptul de a da
bunuri în arendă beneficiază orice proprietar din Republica Moldova cu
statut de persoană fizică şi juridică.
Arenda se admite în toate ramurile economiei naţionale. Pot fi
arendate bunurile întreprinderilor de toate formele organizatorico-
juridice şi tipurile de proprietate.
Se pot da în arendă: pămîntul şi alte resurse naturale,
întreprinderi, organizaţii, unităţi ale întreprinderilor şi
organizaţiilor, clădiri, instalaţii, încăperi, utilaje, tehnica agricolă
şi de altă natură, mijloace de transport, inventar, instrumente, alte
valori materiale.
Conform art. 7 al aceleiaşi Legi, documentul de bază, care
reglementează relaţiile dintre persoana care dă în arendă şi arendaş,
este contractul de arendă. El se încheie în scris pe un termen anumit,
dar nu mai mare de 99 ani.
4) creşterea de capital definită conform capitolului IV al prezentei
Instrucţiuni;
5) creşterea de capital peste pierderile de capital, neluat în
consideraţie în alte tipuri de venit.
Către acest tip de venit se raportă venitul obţinut de la realizarea
(scoaterea din uz) activelor neincluse în categoria activelor de capital
conform art. 37 (2) şi folosite în activitatea de afacere
(întreprinzător), pentru care se calculează uzura dedusă din venitul
brut.
În conformitate cu art. 27 (2) al Codului, în cazul, cînd pe
parcursul anului fiscal proprietatea, aflată pe contul mijloacelor fixe
a fost vîndută, valoarea ei de bilanţ se micşorează cu suma obţinută de
pe urma vînzării. Dacă această vînzare crează un sold negativ pe contul
mijloacelor fixe, o mărime egală cu acest sold negativ se include în
venit, iar soldul de pe contul mijloacelor fixe se egalează cu zero.
Pentru proprietatea, care conform hotărîrii Guvernului Republicii
Moldova nr. 1218 din 31 decembrie 1997 este inclusă în categoria I de
proprietate a mijloacelor fixe (clădiri, edificii), rezultatul de la
realizarea lor (creştere sau pierdere) se determină separat pe fiecare
obiect în parte, iar pentru mijloacele fixe, inclusă în categoriile
II-V, rezultatul se determină în întregime pe categorie (grupă);
6) venitul obţinut sub formă de dobîndă.
Venitul sub formă de dobîndă poate fi obţinut în rezultatul:
- acordării creditelor;
- procurării obligaţiunilor sau altor hîrtii de valoare;
- depunerii mijloacelor băneşti la conturile de depozit şi alte
conturi bancare;
- supraplăţilor la impozite, taxe şi alte obligaţiuni faţă de buget.
La venit se raportă toată suma dobînzilor primite, indiferent de
forma primirii: au fost capitalizate (de exemplu la depozite) sau au
fost îndreptate la achitarea unor oarecare datorii etc.;
7) royalty.
Royalty - se consideră venitul obţinut de pe urma dării în folosinţă
a proprietăţii nemateriale (patentului, dreptului de autor, programelor
pentru calculatoare) sau din dreptul de folosinţă a acesteia, precum şi
din dreptul de exploatare a resurselor naturale din Republica Moldova;
8) venitul rezultat din neachitarea datoriilor de către agentul
economic în cazurile expirării termenului de prescripţie, lichidării
creditorului, cu excepţia cazurilor cînd formarea acestei datorii este o
urmare a insolvabilităţii contribuabilului, declarate prin decizia
instanţei judecătoreşti.
Termenul de prescripţie privind achitarea datoriilor conform Codului
civil constituie:
- pentru întreprinderile de stat - 1 an;
- pentru celelalte persoane, antrenate în activitatea de
întreprinzător - 3 ani.
Conform Legii cu privire la faliment nr. 786-XIII din 26 martie 1996
(în redacţia Legii nr. 1254-XIII din 16.07.1997), insolvabilitatea
reprezintă situaţia economico-financiară în care se află debitorul, ale
cărui active sînt de o valoare mai mică decît a capitatului social, în
cazul, cînd acesta este declarat, sau ale cărui pasive depăşesc
activele, în celelalte cazuri, şi care este incapabil să-şi achite
datoriile în volumul stabilit, ajunse la scadenţă, indiferent de cauză,
timpul şi locul provenienţei lor.
9) dotaţiile din partea statului, primele şi premiile, care nu sînt
specificate ca neimpozabile în legile prin care se stabilesc aceste
plăţi;
10) sumele obţinute de pe urma acordului (convenţiei) de neangajare
în activitatea de concurenţă;
11) dividendele obţinute de la un agent economic nerezident;
Dividend - se consideră orice plată efectuată de către o persoană
juridică în folosul unui acţionar al acestei persoane juridice, în
conformitate cu cota sa de participaţie (cu excepţia dividendelor sub
formă de acţiuni, prevăzute în art.56 alin.(2), şi a plăţilor efectuate
în cazul lichidării complete a întreprinderii, conform art. 57 alin. (2)
din Cod. Este sau nu o plată dividend se stabileşte indiferent de faptul
dacă persoana juridică a avut sau nu venit în anul fiscal curent sau în
anii precedenţi.
Întru evitarea impozitării duble a unuia şi aceluiaşi venit,
dividendele se impozitează numai o singură dată - la agentul economic -
plătitor de dividende. De aceea la agentul economic, căruia i se plătesc
aceste dividende, la calcularea venitului impozabil, sumele date se
exclud din componenţa venitului brut. Excepţie fiind doar dividendele,
primite de la agenţii economici nerezidenţi.
Capitolul IV. CREŞTEREA ŞI PIERDEREA DE CAPITAL
11. Creşterea sau pierderea de capital are loc în rezultatul
vînzării, schimbului sau altei forme de înstrăinare (scoatere din uz) a
activelor de capital.
12. Mărimea creşterii de capital, obţinute în rezultatul acestor
operaţiuni sau a pierderilor suportate, se determină ca diferenţa dintre
suma încasată şi baza valorică a acestor active.
În cazul dacă suma încasată depăşeşte baza valorică a activelor -
are loc creşterea de capital, în caz contrar - pierderile de capital.
13. Suma încasată este egală cu suma primită a mijloacelor băneşti,
iar în cazul primirii în schimbul activului de capital realizat a unui
alt activ, suma încasată este egală cu preţul de piaţă a activului
primit.
14. Baza valorică a activelor de capital înseamnă:
a) valoarea activelor de capital procurate sau create de
contribuabil;
b) baza valorică ajustată a activelor de capital:
- pentru persoana care transmite activele de capital
contribuabilului; sau
- pentru activele de capital înlocuite cu active noi.
Valoarea de procurare a activelor reprezintă costul lor, majorat cu
suma cheltuielilor legate de procurarea acestor active.
Valoarea activelor create de contribuabil (pentru proprietatea
privată nefolosită în activitatea de întreprinzător) reprezintă suma
cheltuielilor legate de crearea acestor active - costul materialelor,
cheltuielile pentru remunererea muncii, plata impozitelor etc.
Baza valorică ajustată a activelor de capital reprezintă baza ei
valorică:
- redusă cu mărimea uzurii, epuizării sau altor modificări ale
valorii activelor de capital, care se anulează de pe contul mijloacelor
fixe;
- majorată cu valoarea recondiţionărilor (restabilirii) şi a altor
modificări ale valorii activelor de capital, care se acumulează pe
contul mijloacelor fixe.
În conformitate cu art. 37 (4) al Codului, la primirea proprietăţii
în rezultatul unei tranzacţii de barter, baza valorică a activului
primit în schimb v-a constitui preţul lui de piaţă la momentul
tranzacţiei efectuate.
Exemplul 1. În rezultatul realizării unui automobil, întreprinderea
"A" a încasat 10 mii lei şi un teren cu o suprafaţă de 0,7 ha. Preţul de
piaţă la acest moment a 1 ha de teren de acest fel constituie 12 mii lei
şi deci baza valorică a suprafeţei de teren primit în schimb, va
constitui preţul de piaţă - 8,4 mii lei (12 mii lei x 0,7 ha).
Pentru unele tipuri de operaţii de primire a proprietăţii există
reguli speciale de determinare a bazei valorice a acestei proprietăţi.
La primirea proprietăţii sub formă de donaţie (în conformitate cu
art. 42), valoarea iniţială a bunului donat este egală cu mărimea, la
care acest bun a fost evaluat pentru determinarea obligaţiunilor fiscale
a persoanei, care a efectuat donaţia.
În cazul schimbului proprietăţii, baza valorică a proprietăţii
contribuabilului, primită în rezultatul acestui schimb, este baza
valorică ajustată - baza iniţială a proprietăţii transmise, corectată cu
suma compensaţiilor. Dacă contribuabilul achită adăugător o anumită sumă
- baza iniţială se v-a majora la această sumă, iar dacă contribuabilul
primeşte o compensaţie respectivă - baza iniţială a acestei proprietăţi
respectiv se va micşora.
15. Suma creşterii de capital în anul fiscal este egală cu 50 % din
suma cu care creşterea de capital recunoscută, depăşeşte suma
pierderilor de capital, suportate pe parcursul anului fiscal.
16. Creşterea (pierderile) de capital reprezintă rezultatul obţinut
în urma unei operaţiuni, pe cînd suma creşterii de capital în anul
fiscal reprezintă suma tuturor operaţiunilor (creşteri, pierderi) cu
activele de capital efectuate pe parcursul anului fiscal.
Exemplul 2. Suma creşterii de capital de la toate operaţiunile în
anul 1998 a constituit 12 mii lei, iar suma pierderilor de capital - 7
mii lei. Excedentul creşterilor asupra pierderilor de capital constituie
5 mii lei (12 - 7), iar suma, care v-a fi inclusă în componenţa
venitului brut constituie - 2,5 mii lei (5 mii lei x 50%).
17. Către activele de capital se atribuie:
a) acţiunile şi alte titluri de proprietate în activitatea de
întreprinzător.
Conform prevederilor Legii Cu privire la societăţile pe acţiuni nr.
1134-XIII din 2 aprilie 1997, acţiunea reprezintă un document, avînd una
din formele:
- certificat confecţionat prin metoda tipografică şi/sau
- înscriere în contul analitic, deschis pe numele proprietarului lor
sau deţinătorului nominal, în registrul deţinătorilor hîrtiilor de
valoare a societăţii, care atestă dreptul proprietarului de a participa
la conducerea societăţii, de a primi dividende, precum şi o parte din
bunurile societăţii în cazul lichidării acesteia.
Către alte titluri de proprietate din această categorie de active se
referă toate activele, ce certifică deţinerea unei anumite cote-părţi în
capitalul întreprinderii.
Creşterea (pierderea) de capital pentru aceste active se va
considera diferenţa dintre valoarea acţiunilor procurate (suma cotei de
participaţie) şi valoarea acţiunilor realizate (suma cotei de
participaţie).
La aceste categorii de active nu se referă dividendele primite de la
deţinerea acţiunilor şi cotelor de participaţie, care în conformitate cu
art. 20 (j) al Codului fiscal reprezintă surse de venit neimpozabile.
b) titlurile de creanţă. La ele se referă: cambiile, obligaţiunile,
hîrtii de valoare de stat ş.a.;
c) proprietatea privată, nefolosită în activitatea de
întreprinzător, care este vîndută la un preţ ce depăşeşte baza ei
valorică ajustată.
Proprietatea privată include toate mijloacele fixe, cu excepţia
pămîntului. Pentru scopurile impozitării proprietatea privată folosită
în activitatea de afaceri este exclusă din definiţia activului de
capital şi venitul rezultat din aceste tranzacţii se impozitează în
conformitate cu art. 27 (2) al Codului.
În scopul impozitării, proprietate privată, nefolosită în
activitatea de întreprinzător se consideră proprietatea investiţională.
Noţiunea de proprietate investiţională este definită în SNC nr. 25
"Contabilitatea investiţiilor" şi constituie investiţii în terenuri,
clădiri sau alte active, care nu se utilizează şi nu se exploatează la
întreprinderea - investor, adică sînt date în arendă pe termen lung. Ca
arendă pe termen lung se consideră arenda mai mult de 1 an.
Creşterea sau pierderea de capital se v-a determina numai în
rezultatul realizării sau altei forme de înstrăinare a proprietăţii,
nefolosite în activitatea de întreprinzător.
d) terenurile.
Terenurile, de rînd cu alte active ale întreprinderii prezintă o
anumită valoare şi în evidenţa agentului economic necesită să fie supusă
evaluării. Evaluarea terenurilor se efectuează în conformitate cu
tarifele, indicate în anexă la Legea privind preţul normativ şi modul de
vînzare - cumpărare al pămîntului nr.1308-XIII din 25 iunie 1997 şi cu
alte acte normative, care vor fi emise posterior;
e) opţionul la procurarea sau vînzarea activelor de capital.
Opţiunea este condiţia sau dreptul de a alege.
18. Dreptul de a obţine venituri din activele de capital pe
parcursul unei perioade ce depăşeşte 10 ani se consideră activ de
capital, dacă este tratat separat.
19. Dacă în anul fiscal, suma tuturor operaţiunilor v-a reprezenta
creştere de capital, atunci acest excedent se v-a impozita în mărime de
50 la sută, iar dacă se vor obţine pierderi de capital, atunci pentru
ele există anumite restricţii.
20. Pierderile de capital, suportate de contribuabil pe parcursul
anului fiscal se deduc numai în limita creşterii de capital. Pierderile
de capital, a căror deducere nu este permisă în anul fiscal respectiv
(care depăşesc creşterea de capital) sînt considerate ca pierderi de
capital, suportate în anul următor.
Exemplul 3. În anul 1999 în rezultatul răscumpărării de către
compania "S" a 1000 de obligaţiuni (procurate la valoare de 80 lei şi
realizate la 100 lei fiecare) s-a obţinut un venit în sumă de 20 mii lei
(1000 acţiuni x 100 lei - 1000 acţiuni x 80 lei). De la celelalte
realizări sau scoateri din uz a activelor de capital s-a înregistrat
pierderi în sumă de 30 mii lei. În acest caz pierderile pot fi deduse
numai în sumă de 20 mii lei, iar celelalte 10 mii lei (30 mii - 20 mii)
vor fi reportate pentru anul 2000.
Capitolul V. REGULI SPECIALE REFERITOARE LA
DETERMINAREA VENITULUI
21. Venitul brut obţinut sub formă nemonetară se evaluează la
preţuri de piaţă în ordinea stabilită de Guvern.
22. În cazul efectuării operaţiunilor în valută străină:
1) la calcularea venitului impozabil, venitul brut şi alte încasări,
precum şi cheltuielile suportate în valută străină se recalculează în
lei moldoveneşti la cursul de schimb al Băncii Naţionale a Moldovei la
data tranzacţiei;
2) orice datorie atît a contribuabilului, cît şi faţă de
contribuabil, a cărei sumă de bază (fără dobîndă) este exprimată în
valută străină, se recalculează conform preţurilor de piaţă şi se
consideră ca fiind vîndută de către contribuabil în ultima zi a anului
fiscal la preţul ei de piaţă la această dată;
3) orice venit sau pierdere de pe urma vînzării presupuse a datoriei
conform punctului 2) se consideră venit obţinut sau pierdere suportată
în ultima zi a anului fiscal, iar baza valorică a acestei datorii a
contribuabilului sau faţă de contribuabil devine valoarea ei de piaţă.
23. La sfîrşitul anului datoriile debitoriale şi creditoriale în
valută străină urmează a fi recalculată în lei moldoveneşti cu
reflectarea ulterioară a rezultatelor obţinute respectiv în componenţa
veniturilor sau pierderilor (deducerilor).
Recalcularea datoriilor (debitoare, creditoare) se v-a efectua
reieşind din preţurile de piaţă (cursul Băncii Naţionale) stabilite în
ultima zi a anului fiscal - 31 decembrie.
Exemplul 4. La 31 decembrie 1998 soldul datoriei debitoare a
companiei "A", apărute în rezultatul realizării producţiei companiei "B"
la 12.03.1998, exprimată în valută străină, constituie 1000 dolari SUA.
La 12.03.1998 1 dolar SUA conform cursului Băncii Naţionale constituia 1
dolar SUA - 4,57 lei. Conform metodei calculelor în luna martie au fost
reflectate în componenţa venitului brut 4570 lei, iar la 31 decembrie
cursul 1 dolar SUA, conform datelor Băncii Naţionale, constituie - 4,64
lei. În aşa mod în rezultatul recalculării suma datoriei deja v-a
constitui 4640 lei, iar în componenţa venitului brut este necesar de
reflectat adăugător 70 lei (4640 lei - 4570 lei).
24. Modul evaluării rezultatelor de la efectuarea operaţiunilor în
valută străină pentru determinarea obligaţiunilor fiscale se determină
în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.488 din 4
mai 1998 "Despre aprobarea Regulamentului privind modul de calculare al
obligaţiilor fiscale în cazul efectuării operaţiilor în valută străină".
25. Nerecunoaşterea venitului în cazul înlocuirii forţate a
proprietăţii.
Înlocuirea forţată a proprietăţii reprezintă construcţia, procurarea
altei proprietăţi în schimbul proprietăţii distruse, deteriorate
lichidate în rezultatul unor circumstanţe ca: cutremur de pămînt,
incendiu, inundaţii, sechestrare, altor circumstanţe majore.
Prevederile acestui punct se referă la acele cazuri, cînd în
rezultatul pierderii proprietăţii, contribuabilul a primit o compensaţie
anumită sub formă de despăgubire de asigurare de la compania de
asigurări (în cazul cînd această proprietate a fost asigurată), venitul
de la realizarea deşeurilor şi altor tipuri de compensaţii.
Venitul de la înlocuirea forţată poate fi obţinut în cazul, cînd
suma compensaţiei primite depăşeşte baza valorică ajustată a obiectului
pierdut.
26. Operaţia se consideră forţată fără recunoaşterea venitului, dacă
compensaţia primită este reinvestită (îndreptată pentru construcţie sau
procurare) în altă proprietate de acelaş tip pe parcursul perioadei
permise pentru înlocuire.
Perioada permisă pentru înlocuire se consideră perioada, care expiră
în al doilea an fiscal după cel, în care s-a produs pierderea.
Proprietate de înlocuire de acelaş tip se consideră atunci, cînd ea
are aceleaşi însuşiri sau este de aceeaşi natură ca şi proprietatea
înlocuită (indiferent de faptul dacă este sau nu o proprietate de acelaş
nivel sau calitate).
27. Dacă pe parcursul perioadei, permise pentru înlocuire,
contribuabilul nu a efectuat înlocuirea proprietăţii, venitul primit v-a
fi recunoscut şi impozitat pe principii generale la sfîrşitul anului
fiscal doi, dacă acest venit n-a fost declarat în primul an, cu
calcularea penalităţii pentru netransferarea la termen a impozitului pe
venit, calculată din momentul apariţiei acestei datorii.
În cazul dacă contribuabilul a decis să nu efectueze înlocuirea
proprietăţii pierdute cu altă proprietate şi totodată a primit
compensaţie, care depăşeşte baza valorică ajustată a proprietăţii
pierdute, atunci depăşirea dată urmează a fi inclusă în componenţa
venitului brut şi impozitat în modul stabilit în primul an fiscal.
Exemplul 5. Valoarea proprietăţii pierdute - 40 mii lei, suma
compensaţiei primite - 45 mii lei. Contribuabilul a decis să nu
efectueze înlocuirea proprietăţii nici în I nici în al II an. În acest
caz contribuabilul sinestător trebuie să includă în componenţa venitului
brut 5 mii lei (45 - 40) în anul, în care a avut loc pierderea. Dacă la
sfîrşitul anului fiscal II înlocuirea proprietăţii n-a avut loc, atunci
suma de 5 mii lei se include în componenţa venitului brut plus
penalitatea, care se calculează începînd cu momentul apariţiei datoriei.
28. Dacă suma îndreptată pentru înlocuirea proprietăţii de acelaş
tip este mai mică decît suma compensaţiei primite, atunci diferenţa dată
se adiţionează la venitul impozabil în anul, în care a avut loc
înlocuirea.
29. Baza valorică a proprietăţii, determinată în scopuri fiscale
este egală cu:
1) pentru proprietatea pierdută, ce se referă la categoria I de
proprietate a mijloacelor fixe - baza valorică a acestor obiecte la
începutul anului;
2) pentru proprietatea pierdută, ce se referă la celelalte categorii
de proprietate a mijloacelor fixe (II-V), - valoarea obiectului pierdut,
determinat prin calcul, reieşind din valoarea iniţială, normele de
amortizare şi a altor corectări pe acest obiect.
Exemplul 6. În anul 2002 în rezultatul avariei a pierdut total
starea de funcţionare autovehiculul, care se află la bilanţul
întreprinderii. Această proprietate conform clasificaţiei se referă la a
IV-a categorie de proprietate, suma căreia este egală cu 185 mii lei.
Conform datelor evidenţei valoarea iniţială a acestui autovehicul
constituie 50 mii lei, perioada de exploatare - 5 ani ( 4 ani 5 luni) -
din 1998 pînă în 2002. Norma uzurii pentru această categorie - 20 %.
Baza valorică în scopuri fiscale a autovehicUlului se v-a determina în
următorul mod:
1. Reieşind din norma uzurii se determină baza valorică a acestui
obiect:
-------------------------------------------------------------
Anul | Valoarea | Norma | Corec- | Suma | Valoarea
|la începutul| uzurii| tări | uzurii | la sfîr-
| anului | (%) | | | şitul
| | | | | anului
-------------------------------------------------------------
1998 50 20 - 10 40
1999 40 20 - 8 32
2000 32 20 - 6,4 25,6
-------------------------------------------------------------
În anul 2001 pe această categorie de proprietate a mijloacelor fixe,
valoarea căreia constituie 160 mii lei, au fost reflectate corectările
(majorată valoarea mijloacelor fixe) în rezultatul reparaţiei efectuate
în sumă de 16 mii lei, ceea ce constituie 10 % din suma grupei (16/160 x
100). În aşa mod, pentru determinarea bazei valorice a autovehiculului
la sfîrşitul anului 2001, la valoarea de la începutul anului 2001 se
adaugă suma corectărilor, ce revine la valoarea acestui autovehicul şi
va constitui 28,16 mii lei (25,6 plus 10 % din 25,6 mii lei).
------------------------------------------------------------
2001 25,6 20 2,56 5,63 22,53
2002 22,53 - - - -
------------------------------------------------------------
2. Valoarea obiectului ieşit pe parcursul anului fiscal (2002) este
egală cu valoarea determinată prin calcul conform datelor evidenţei
fiscale la începutul anului. Din exemplul dat baza valorică constituie
22,53 mii lei.
Exemplul 7. Valoarea proprietăţii pierdute constituie 22,53 mii lei,
suma compensaţiilor primite - 30 mii lei. Venitul, care nu v-a fi
recunoscut la respectarea condiţiilor sus menţionate constituie 7,47 mii
lei (30-22,53).
Exemplul 8. Dacă pe parcursul perioadei permise pentru efectuarea
înlocuirii s-a folosit pentru procurarea noii proprietăţi 28 mii lei,
iar suma compensaţiilor primite constituie 30 mii lei, atunci diferenţa
de 2 mii lei v-a fi considerată ca venit şi inclusă în componenţa
venitului brut şi impozitată cu impozitul pe venit în anul, în care a
avut loc înlocuirea.
30. Suma compensaţiei include suma despăgubirii primite şi suma
venitului, obţinut de la realizarea deşeurilor utilizabile în
rezuiltatul înlocuirii proprietăţii.
Exemplul 9. În rezultatul cutremurului a fost demolat depozitul
central al întreprinderii, valoarea căruia constituie 30 mii lei, ca
rezultat s-au obţinut deşeuri utilizabile în valoare de 5 mii lei. Suma
despăgubirilor primite constituie 28 mii lei. În acest caz venitul,
nerecunoscut la respectarea condiţiilor sus-numite v-a constitui 3 mii
lei ((28+5) - 30).
31. Dacă la procurarea sau înlocuirea unei proprietăţi noi de acelaş
tip în schimbul proprietăţii pierdute (deteriorate), a fost îndreptat
mai puţin sau în aceiaş mărime din suma compensaţiei primite de la
înlocuirea forţată a proprietăţii, baza valorică a noii proprietăţi v-a
fi echivalentă cu baza valorică a proprietăţii vechi.
Exemplul 10. Valoarea autovehiculului distrus în rezultatul avariei
constituie 22,53 mii lei. Compania de asigurare a achitat sub formă de
despăgubire de asigurare 30 mii lei. La procurarea unui nou automobil
s-au folosit 28 mii lei. Noul autovehicul urmează a fi evaluat în
scopuri fiscale după valoarea autovehiculului vechi, care constituie
22,53 mii lei.
Dacă pentru înlocuirea proprietăţii se îndreaptă mai mult decît suma
despăgubirii primite, baza valorică a noii proprietăţi este egală cu
baza valorică a proprietăţii vechi plus cheltuielile adăugătoare, legate
cu această înlocuire.
Exemplul 11. Valoarea autovehiculului înlocuit (vechi, distrus)
constituie 22,53 mii lei. Compania de asigurare a achitat despăgubirea
de asigurare în sumă de 30 mii lei. Pentru procurarea unui nou
autovehicul au fost folosite 35 mii lei. Prin urmare, valoarea noului
autovehicul v-a constitui 27,53 mii lei (22,53 mii lei + 5 mii lei -
cheltuielile adăugătoare legate cu înlocuirea (procurarea) (35 mii lei -
30 mii lei).
32. În rezultatul circumstanţelor forţ-majore şi de altă natură
poate fi afectată o parte a obiectului (proprietăţii), care pentru a fi
într-o stare funcţională normală este îndeajuns o reparaţie. Dacă pentru
efectuarea reparaţiei s-au folosit mai mult decît suma compensaţiei
primite (despăgubirea de asigurare), atunci diferenţa se consideră ca
cheltuieli pentru recondiţionarea proprietăţii, pentru care în
conformitate cu art. 27 (8) al Codului este stabilită limita de 5 %.
Exemplul 12. În rezultatul cutremurului a fost distrusă o parte a
clădirii, aflate la bilanţul întreprinderii, baza valorică a căreia
constituie 95 mii lei. De la compania de asigurare s-a primit o
despăgubire de asigurare în sumă de 40 mii lei, iar pentru reparaţie
efectiv s-au cheltuit 43 mii lei. Deci, 3 mii lei (43 - 40) constituie
cheltuieli de recondiţionare şi în conformitate cu art. 27 (8) vor fi
deduse din venitul brut, deoarece nu depăşesc 5 % din baza valorică (3
mii lei < 4,75 mii lei ( 95 mii lei x 5 %).
33. Evidenţa deducerilor recuperate. În cazul, în care
contribuabilului i se restituie pe parcursul anului fiscal cheltuielile,
pierderile sau datoriile compromise deduse anterior, suma restituită se
ia în calcul şi se include în venitul brut al contribuabilului pe anul
în care ea a fost încasată.
Exemplul 13. În luna martie 1999 s-a încasat datoria de debitor în
sumă de 10 mii lei, care în anul 1998 a fost dedusă din componenţa
venitului brut ca datorie compromisă. În aşa mod pentru anul 1999
această sumă de 10 mii lei urmează a fi inclusă în componenţa venitului
brut şi impozitată cu impozitul pe venit.
34. Determinarea venitului la efectuarea donaţiilor. Persoana care
face o donaţie (inclusiv organizaţiilor indicate la art. 52 ) se
consideră că a vîndut bunul donat la un preţ ce reprezintă mărimea
maximă din baza lui valorică ajustată sau preţul lui de piaţă la
momentul donării. Dacă valoarea ajustată este mai mică decît preţul de
piaţă, atunci pentru determinarea obligaţiunilor fiscale pentru cel ce
efectuează donaţia cît şi pentru determinarea bazei valorice a celui ce
o primeşte, se v-a aplica preţul de piaţă.
Exemplul 14. Compania "B" a donat Asociaţiei veteranilor un
automobil "Vaz", a cărei bază valorică constituie 12 mii lei, pe cînd
valoarea de piaţă a unui activ analogic constituie 14 mii lei. În acest
caz activul donat (automobilul) se v-a considera vîndut la suma de 14
mii lei.
La destinatar proprietatea donată se va evalua în modul analogic
celui descris mai sus.
În conformitate cu art. 257 al Codului civil, aprobat prin Legea
R.S.S. Moldoveneşti din 26 decembrie 1964, în baza contractului de
donaţie o parte (donatorul) transmite cu titlu gratuit celeilalte părţi
(donatarului) a proprietăţii în proprietate.
Contractul de donaţie se încheie în modul, stabilit în art. 258 al
Codului civil, şi se autentifică notarial.
35. Donaţia se poate efectua sub forma transmiterii:
- mijloacelor fixe;
- activelor de capital;
- altor active circulante (producţie finită, materiale, mărfuri).
Venitul, obţinut în rezultatul efectuării donaţiilor, supus
impozitării, se determină în dependenţă de categoria activelor donate:
a) pentru mijloacele fixe şi activele de capital - ca diferenţa
dintre valoarea de piaţă la momentul donării şi baza lor valorică
ajustată;
Baza valorică ajustată a mijloacelor fixe la efectuarea donaţiilor
se determină în modul, prevăzut în punctul 29 al Instrucţiunii.
Exemplul 15. În calitate de donaţie întreprinderea "Prim" a transmis
altei întreprinderi un autovehicul, ce se referă la categoria a IV de
mijloace fixe, baza valorică a căreia constituie 27 mii lei (se
determină prin calcul). Preţul de piaţă a automobilului la momentul
donării constituie 30 mii lei. În acest caz de la această operaţiune în
scopuri fiscale se va recunoaşte venit în sumă de 3 mii lei (30-27).
Exemplul 16. Baza valorică ajustată a unui lot de teren de 0,5 ha
donat de SRL "Orem" altei întreprinderi constituie 10 mii lei. Preţul de
piaţă la momentul donării acestui lot constituie 13 mii lei. În aşa mod
creşterea de capital constituie 3 mii lei (13 - 10), iar în componenţa
venitului brut se v-a include 1,5 mii lei (3 mii x 50:100).
b) pentru activele materiale circulante, neindicate în punctul 35 a)
- diferenţa dintre preţul de piaţă a acestor active şi cheltuielile
suportate, legate de procurarea sau producerea acestor active.
Exemplul 17. Preţul de piaţă a mărfurilor transmise de către
compania "A" altei persone la momentul donării constituie 7 mii lei.
Cheltuielile, legate de procurarea acestor mărfuri - 5 mii lei. În aşa
mod, venitul, ce urmează a fi supus impozitării, constituie 2 mii lei
(7-5).
Capitolul VI. SURSE DE VENIT NEIMPOZABILE
36. În venitul brut a persoanelor, ce practică activitatea de
întreprinzător la calcularea venitului impozabil nu se includ
următoarele tipuri de venit:
a) dividendele, cu excepţia celor primite de la agenţii economici
nerezidenţi.
Întru evitarea impozitării duble, suma dividendelor primite în
rezultatul deţinerii unui pachet de acţiuni (unei cote părţi) în
capitalul statutar unui agent economic rezident, nu se includ în
componenţa venitului brut, deoarece ele au fost impozitate cu impozitul
pe venit prealabil de către întreprinderea plătitoare de dividende.
b) contribuţiile la capitalul agentului economic în conformitate cu
art.55 al Codului.
Conform prevederilor acestui articol, contribuţiile vărsate în
schimbul unei cote de participaţie în capitalul agentului economic de
către una sau mai multe persoane, care în acest fel obţin controlul
asupra agentului economic, nu sînt supuse impozitării. Contribuţiile pot
fi efectuate sub formă de mijloace fixe, active nemateriale, royalty etc.
Prin control în sensul articolului menţionat se înţelege deţinerea
unei cote de participaţie în capitalul agentului economic, în care se
includ:
- cel puţin 80 % din drepturile de vot decesiv ale tuturor formelor
de participaţie cu drept de vot decesiv;
- cel puţin 80 % din numărul total de acţiuni în cazul oricăror
altor forme de participare.
Prevederile acestui articol practic se referă numai la cazurile
efectuării contribuţiilor de capital sub formă de transmitere a
proprietăţii.
Exemplul 18. SRL "Omega" a transmis SRL "Com" sub formă de
contribuţii la capital (participare la fondul statutar ca fondator)
utilaj în schimbul unui pachet de acţiuni în valoare de 40 mii lei, prin
care a obţinut o cotă de participare în fondul statutar de 82 %. Baza
valorică a utilajului transmis constituie 32 mii lei. Deoarece în
rezultatul contribuţiilor efectuate SRL "Omega" a obţinut controlul
(cota de participaţie > 80 %) asupra SRL "Com", venitul în sumă de 8 mii
lei (40-32) pentru SRL "Omega" este considerat neimpozabil;
c) averea primită ca donaţie.
În scopul impozitării, valoarea averii primite ca donaţie nu se
include în componenţa venitului brut, deoarece plătitorul impozitului pe
venit (în cazul existenţei venitului) este persoana, care efectuează
donaţia, reieşind din prevederile art.42 din Cod.
În evidenţă, proprietatea donată se evaluează de către destinatar ca
şi de persoana, care a efectuat donaţia, adică la mărimea maximă din
baza valorică ajustată la persoana ce efectuează donaţia sau preţul de
piaţă la momentul donării a acestei proprietăţi.
Capitolul VII. DEDUCERI
37. Deducere - sumă, care, la calcularea venitului impozabil, se
scade din venitul brut al contribuabilului la calcularea venitului
impozabil.
38. Pentru determinarea venitului impozabil, din venitul brut se
deduc cheltuielile ce ţin de fabricarea (executarea, prestarea) şi
desfacerea producţiei (lucrărilor, serviciilor) realizate, producerea şi
desfacerea mărfurilor, mijloacelor fixe şi altor bunuri, precum şi
cheltuielile legate de obţinerea altor venituri impozabile, care se
determină conform Standardelor Naţionale de Contabilitate, luînd în
consideraţie prevederile Codului.
39. Deducerea se permite în anul fiscal pe parcursul căruia au fost
calculate sau suportate cheltuielile, cu excepţia cazurilor cînd aceste
cheltuieli urmează să fie raportate la un alt an fiscal, în scopul
reflectării corecte a venitului.
40. În componenţa deducerilor se includ:
a) cheltuielile ordinare şi necesare, achitate sau suportate de
contribuabil pe parcursul anului fiscal, exclusiv în cadrul activităţii
de întreprinzător.
Cheltuielile ordinare şi necesare, reprezintă cheltuielile,
caracteristice pentru gestionarea anumitor tipuri de activităţi de
întreprinzător, fără de care este imposibil de a face business, care
sînt definite atît cu indici calitativi cît şi indici cantitativi.
Cheltuielile achitate - reprezintă cheltuielile ordinare şi necesare
achitate, recunoscute spre deducere.
Cheltuielile suportate - cheltuielile ordinare şi necesare, plata
cărora nu s-a efectuat, dar au fost determinate obligaţiuni privind
plata lor;
b) cota cheltuielilor din cheltuielile mixte (cheltuielile legate de
desfăşurarea activităţii de întreprinzător şi personale) aferente
activităţii de întreprinzător, cu condiţia ca cheltuielile realizate în
scopul de afacere să predomine asupra cheltuielilor personale (mai mult
de 50 procente).
Exemplul 19: La arenda clădirii cu două etaje, unde primul etaj
serveşte pentru gestionarea activităţii de business al căror cheltuieli
de arendă alcătuiesc 70 procente din suma totală către plată, iar etajul
doi serveşte ca locuinţă, arenda se plăteşte cu o sumă unică.
Cheltuielile pentru închirierea spaţiului locativ nu se deduc. Deci,
este necesar de determinat prin calcul suma de arendă pentru încăperea,
care este recunoscută ca deducere la determinarea venitului impozabil;
c) cheltuielile de delegaţii, de reprezentanţă, de asigurare a
persoanelor juridice în limita normelor şi normativelor stabilite de
Guvern.
Deducerea cheltuielilor de delegaţii se efectuează în conformitate
cu normativele prevăzute de hotărîrile Guvernului Republicii Moldova nr.
805 din 7 noiembrie 1994 "Cu privire la delegaţiile de serviciu ale
salariaţilor de la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile
Republicii Moldova" ţinînd cont de modificările efectuate şi nr. 613 din
4 septembrie 1995 "Despre aprobarea Regulamentului cu privire la
detaşarea în străinătate a personalului instituţiilor şi agenţilor
economici".
Deducerea cheltuielilor de reprezentanţă se efectuează în
conformitate cu Regulamentul cu privire la limitarea cheltuielilor de
reprezentanţă permise spre deducere din venitul brut, aprobate prin
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 130 din 6 februarie 1998 "Cu
privire la limitarea unor tipuri de cheltuieli permise spre deducere din
venitul brut".
Deducerea cheltuielilor de asigurare a persoanelor juridice se
reglementează prin Regulamentul cu privire la cheltuielile de asigurare
a persoanelor juridice, permise spre deducere din venitul brut aferente
activităţii de întreprinzător în scopul impozitării aprobat prin
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 484 din 4 mai 1998 "Cu
privire la limitele cheltuielilor de asigurare ale persoanelor juridice,
permise ca deduceri de cheltuieli aferente activităţii de întreprinzător
pentru scopuri fiscale";
d) cheltuielile pentru plata dobînzilor, care exclusiv se referă la
efectuarea activităţii de întreprinzător, cu excepţia dobînzii aferente
procurării (construcţiei) mijloacelor fixe pînă la punerea lor în
exploatare;
Conform art. 25 al Codului, cheltuielile pentru plata dobînzilor
efectuate acţionarilor săi, în cazul în care marea lor majoritate sînt
cetăţeni străini sau persoane scutite de plata impozitului şi o mare
parte din capitalul contribuabilului se finanţează direct sau indirect,
prin împrumuturi sau credite acordate de (acţionari) asociaţi, se
permite spre deducere în limita ratei de bază a dobînzii (rotungită pînă
la următorul procent întreg), conform căreia Banca Naţională a Moldovei
a acordat credit în mod ordinar în luna noiembrie a anului calendaristic
precedent.
Aceste restricţii se aplică în cazul, cînd cota parte a acţionarilor
- persoane scutite de impozit sau cetăţeni străini în capitalul statutar
al contribuabilului depăşeşte 50 la sută şi suma creditelor acordate de
acţionari (asociaţi) în totalul capitalului înprumutat constituie peste
50 la sută.
Cheltuielile pentru plata dobînzilor (discontului) pe titlurile de
creanţe pe termen lung, emisia cărora s-a efectuat după 1 ianuarie 1998,
permise ca deducere a dobînzii emitentului, se determină prin
repartizarea proporţională sumei acestui discont la perioada de
valabilitate a titlului de creanţă.
Exemplul 20. Întreprinderea "A" emite hîrtii de valoare cu o valoare
nominală de 1000 lei şi pe un termen de 5 ani. Obligaţiunile sînt
realizate cu o valoare de 800 lei şi peste 5 ani pentru fiecare
obligaţie întoarsă se plăteşte 1000 lei. Pentru întreprinderea "A" în
fiecare perioadă gestionară (an fiscal) la deducere se permite
cheltuieli în mărime de 40 lei, adică pentru fiecare obligaţie realizată
discontul 200 lei se împarte la perioada de valabilitate a obligaţiunei
- 5 ani;
e) uzura mijloacelor fixe;
f) suma ce este mai mică de 1000 lei, rămasă pe contul mijloacelor
fixe, după efectuarea ajustărilor;
g) cheltuielile pentru întreţinerea, reparaţia şi recondiţionarea
proprietăţii în mărime nu mai mare de 5 procente din valoarea lor la
începutul perioadei gestionare.
Modul de determinare şi deducere a cheltuielilor, indicate la
literele e), f) şi g) ale prezentului capitol este reflectat în
Regulamentul cu privire la modul de calculare a uzurii mijloacelor fixe
în scopul impozitării nr. 05/1-CF-07/92 din 25 decembrie 1997, aprobat
de Ministerul Finanţelor;
Către aceste tipuri de cheltuieli se atribuie cheltuielile achitate
sau suportate în legătură cu efectuarea tuturor categoriilor de
reparaţii.
h) cheltuielile legate de investigaţii şi cercetări ştiinţifice, cu
excepţia cheltuielilor analogice, legate de procurarea terenului sau
altor bunuri supuse uzurii, precum şi faţă de orice alte cheltuieli
achitate sau suportate în scopul descoperirii sau precizării locului de
amplasare a resurselor naturale, determinării cantităţii şi calităţii
lor;
i) amortizarea activelor nemateriale.
Se permite deducerea amortizării fiecărei unităţi a proprietăţii
nemateriale, avînd termenul de exploatare limitat, luînd în consideraţie
termenul ei de exploatare prin aplicarea metodei liniare.
La activele nemateriale se atribuie valoarea dreptului pentru
utilizarea terenurilor, resurselor materiale, mijloacelor fixe (maşini,
utilaje, clădiri), brevete, licenţe pentru anumite genuri de activitate,
elementele know-how, produsele soft (complexe de programare) şi aparate
cu dirijare programată, drepturile monopole şi privilegii, inclusiv
dreptul pentru cinemacom, folosirea licenţelor şi certificatelor pentru
anumite genuri de activitate, cheltuielile de organizare (inclusiv plata
pentru înregistrarea de stat şi reînregistrarea întreprinderii,
procurarea şi înregistrarea locului de broker, perfectarea documentelor
etc), mărcile comerciale şi emblemele comerciale de firmă, mostrele
industriale, modelele, preţul firmei (goodwill), drepturile de autor,
drepturile adiacente, drepturile de marketing, alte obiecte ale
proprietăţii intelectuale.
Pentru stabilirea sumei deducerii amortizaţiei valoarea iniţială a
activului nematerial se distribuie pe perioada, ce nu depăşeşte termenul
funcţionării utile, începînd din data recunoaşterii iniţiale a
activului. Termenul exploatării utile a activului nematerial se
determină pe termenul în decursul căruia el e util întreprinderii. Modul
de stabilire a termenului exploatării utile a activelor nemateriale se
efectuează potrivit cerinţelor Standardului Naţional de Contabilitate 13
"Evidenţa activelor nemateriale".
Deducerea amortizării proprietăţii nemateriale se determină prin
aplicarea metodei liniare din momentul procurării activului nematerial
pînă la amortizarea lui completă sau ieşirii din uz;
k) cheltuielile legate de extracţia resurselor naturale.
Toate cheltuielile legate de explorarea şi exploatarea resurselor
naturale, precum şi plăţile aferente ale dobînzii se reflectă separat
pentru fiecare resurse naturale pe contul activelor materiale "Resurse
naturale".
Suma cheltuielilor legate de extracţia resurselor naturale
irecuperabile se determină prin înmulţirea valorii de bilanţ (valorii
reziduale la începutul perioadei gestionare) a resurselor naturale cu
rezultatul obţinut de la împărţirea volumului extracţiei resurselor
naturale pe parcursul perioadei gestionare la volumul total al
extracţiei prognozat pentru zăcămîntul dat (în expresie naturală).
Exemplul 21: Valoarea de bilanţ a resurselor naturale - zăcămîntul
pietrei de construcţie la începutul anului 1998 alcătuieşte 45000 lei.
Volumul total al pietrei de construcţie prognozat - 500 m.cub. Pe
parcursul anului 1998 volumul extracţiei alcătuieşte 100 m.cub. Suma
cheltuielilor legate de extracţie pentru anul 1998 - 100:500x45000=9000.
Spre deducere la calcularea venitului impozabil în anul 1998 se permite
9000 lei. În anul 1999 volumul extracţiei alcătuieşte 150 m.cub.
Cheltuielile legate de extracţie pentru anul 1999 -
150:400x36000=13500. Spre deducere la calcularea venitului impozabil în
anul 1999 se permite 13500 lei.
Tabela nr.1
------------------------------------------------------------------------
Perioa-|Valoarea | Volumul | Volumul |Cheltuieli-|Valoarea |Volumul
dele |de bilanţ|resurselor|extracţiei|le legate |reziduală |rezidual
gestio-|a resur- |naturale |resurselor|de extrac- |a resurse-|a resur-
nare |selor na-|la începu-|naturale |ţia resur- |lor natu- |selor na-
|turale la|tul peri- |pe parcur-|selor natu-|rale la |turale la
|începutul|oadei ges-|sul peri- |rale în pe-|finele pe-|finele
|perioadei|tionare |oade ges- |rioada ges-|rioadei |perioadei
|gestio- | |tionare |tionară |gestionare|gestio-
|nare | | | | |nare
-------------------------------------------------------------------------
1998 45000 500 100 9000
(100:500X45000) 36000 400
1999 36000 400 150 13500
(150:400X36000) 22500 250
2000 22500 250 175 15750
(175:250X22500) 6750 75
2001 6750 75 75 6750 - -
------------------------------------------------------------------------
Dacă depozitul natural continuă să fie exploatat după întreaga
epuizare a valorii de bilanţ a resurselor naturale, atunci pentru
determinarea cheltuielilor către deducere - suma cheltuielilor legate de
extracţia resurselor naturale nu se calculează şi valoarea de bilanţ a
resurselor naturale se egalează cu zero.
Dacă extracţia resurselor naturale din depozitul natural s-a
terminat pînă la deducerea totală a cheltuielilor legate de explorarea
şi exploatarea resurselor naturale, atunci valoarea reziduală a
resurselor naturale se deduce în perioada gestionară curentă şi valoarea
de bilanţ a resurselor naturale se egalează cu zero;
l) suma datoriilor compromise în legătură cu efectuarea activităţii
de întreprinzător.
Datorie compromisă este considerată datoria debitorială, pentru care
termenul de prescripţie a acţiunii, stabilit prin art. 74 al Codului
civil, a expirat, neasigurată de garanţii corespunzătoare, pentru care
s-au prezentat revendicări privind nerespectarea îndeplinirii
obligaţiilor şi s-a înaintat o cerere de acţiune.
Mărimea deducerii datoriilor compromise se determină aparte pe
fiecare datorie compromisă în dependenţă de starea financiară
(solvabilitatea) a debitorului şi de aprecierea probabilităţii stingerii
totale sau parţiale a datoriei, după intentarea acţiunii pentru
nerespectarea îndeplinirii obligaţiilor.
Nu se permite deducerea defalcărilor în fondurile de rezervă;
m) defalcări de reduceri pentru pierderi la credite ( în fondul de
risc).
Instituţiilor financiare li se permite deducerea defalcărilor de
reduceri pentru pierderi la credite (în fondul de risc), volumul cărora
se determină conform Regulamentului cu privire la clasificarea
creditelor şi formarea reducerilor pentru pierderile la credite (fondul
de risc), aprobat de Banca Naţională a Moldovei nr. 158 din 22.06.1998.
Dacă volumul reducerilor pentru pierderi la credite (fondul de
risc), calculat la sfîrşitul anului fiscal (perioadei gestionare), este
mai mic decît mărimea reală, reflectată în bilanţul instituţiei
financiare la aceeaş dată, diferenţa se include în venitul impozabil
anual (pentru perioada gestionară), cu micşorarea defalcărilor în acest
fond, efectuate din mijloacele proprii în perioada anterioară.
n) defalcări în fondul de asigurări.
Companiilor de asigurări li se permite deducerea cheltuielilor
legate de formarea rezervei de prime a asigurărilor pe termen lung şi a
fondului de asigurare a pensiilor, a fondului de rezervă pentru alte
tipuri de asigurare (rezerve tehnice) şi a fondului măsurilor preventive
în modul stabilit prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 483
din 4 mai 1998 "Cu privire la deducerea mijloacelor din rezerva de prime
a asigurărilor pe termen lung şi a fondului de asigurare a pensiilor";
o) toate impozitele cu excepţia impozitului pe venit;
p) donaţii în scopuri filantropice, cu condiţia ca acestea să nu fie
mai mari de 7 procente din venitul impozabil. Totodată, venitul
impozabil al contribuabilului se determină fără a se lua în consideraţie
scutirile care i se acordă.
Donaţiile în scopuri filantropice reprezintă daruri sau donaţii în
favoarea organizaţiilor, incluse în lista organizaţiilor scutite de
impozit, inclusiv instituţiile care activează în sferele ocrotirii
sănătăţii, a învăţămîntului, culturii şi ştiinţei, societăţile orbilor,
surzilor şi invalizilor, precum şi întreprinderile create pentru
realizarea scopurilor statutare ale acestor societăţi, asociaţiile
obşteşti, organizaţiile religioase, filantropice care se ocupă în mod
exclusiv cu:
- acordarea de ajutor material şi de servicii gratuite invalizilor,
oamenilor bolnavi (conform art. 36 alin. (3) din cod), persoanelor
singure, orfanilor sau copiilor rămaşi fără ocrotire părintească,
familiilor cu mulţi copii, şomerilor, persoanelor care au avut de
suferit în urma războaielor, calamităţilor naturale, catastrofelor
ecologice, epidemiilor;
- activitatea ţinînd de apărarea drepturilor omului, învăţămînt,
căpătarea şi aplicarea cunoştinţelor, ocrotirea sănătăţii, acordarea
ajutorului social populaţiei, cultură, artă, sport de amatori,
lichidarea urmărilor calamităţilor naturale, protecţia mediului
înconjurător şi alte activităţi cu caracter social-util, în conformitate
cu Legea nr. 837-XIII din 17 mai 1996 cu privire la asociaţiile obşteşti.
Donaţiile în scopuri filantropice vor fi deduse numai în cazul în
care ele pot fi confirmate în modul stabilit prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 489 din 4 mai 1998 "Despre aprobarea
Regulamentului cu privire la modul de confirmare a donaţiilor pentru
scopuri filantropice".
Exemplul 22. Venitul impozabil fără sumele donaţiilor pe perioada de
gestiune alcătuieşte 134825 lei. Donaţiile efective în scopuri
filantropice - 10000 lei. La deducere se recunoaşte donaţia în sumă nu
mai mare de 8820 lei (134825x7%) : 107%.
Astfel, venitul impozabil pe perioada de gestiune va alcătui 126005
lei (134825 - 8820);
r) cheltuielile de investiţii.
La activitatea de investiţii se raportă operaţiunile legate de
circulaţia activelor pe termen lung. La ele se raportă: realizarea
mijloacelor fixe, veniturile sau cheltuielile primite din cota parte în
alte întreprinderi, venitul din acţiuni, obligaţii şi alte hîrtii de
valoare, ce aparţin întreprinderii, procentele primite, creşterea de
capital, venitul de la royalty, alte venituri (cheltuieli) de la
activitatea de investiţii.
Venit din investiţii - venit obţinut din investiţiile de capital şi
din investiţiile în activele financiare, dacă participarea
contribuabilului la astfel de activităţi nu este regulată, permanentă şi
substanţială.
La calcularea venitului impozabil din activitatea de investiţii se
deduc cheltuielile legate de investiţii ce ţin de:
- cheltuieli ordinare şi necesare, achitate sau suportate pe
parcursul perioadei gestionare.
La ele se raportă cheltuielile pentru servicii de consultaţii şi
intermediare, cheltuielile achitate pentru serviciile pentru păstrarea
şi evidenţa hîrtiilor de valoare pe termen lung şi evidenţa calculelor
pe operaţiunile cu ele, registrul acţionarilor, achitarea pentru
înregistrarea acţiilor cotate la bursa de valori, alte cheltuieli.
- dobînzile calculate pe datoriile neasigurate cu locuinţa sau
automobilul contribuabilului, cu condiţia că dobînda să nu depăşească
suma venitului din investiţii, adică suma dobînzii sau chiria (arenda),
sau royalty, sau creşterea de capital ca urmare a vînzării proprietăţii
(obţinute din activităţi, altele decît activitatea de întreprinzător).
Exemplul 23
------------------------------------------------------------------------
Nr.| Indicatorii |I variantă|II variantă|III variantă
de | | | |
rînd| | | |
----+---------------------------+----------+-----------+----------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5
------------------------------------------------------------------------
1 creşterea de capital 5000 5000 5000
2 venit din royalty 1500 1500 1500
3 total venit din investiţii 6500 6500 6500
4 cheltuieli pentru dobînda
plătită 3000 6700 3000
5 cheltuieli pentru servicii
de consultaţii 1500 - 2000
6 cheltuieli pentru păstrarea
acţiilor 1000 1000 2000
7 total cheltuieli 5500 7700 7000
8 venit impozabil din
investiţii 1000 - -
9 pierderi din investiţii - 1200 500
10 suma cheltuielilor recu-
noscute pentru dobînda
plătită 3000 6500 3000
11 pierderile ce vor fi compen-
sate din contul venitului
din investiţii al următoarei
perioade de gestiune - 1000 500
------------------------------------------------------------------------
În varianta a II pierderile formate din contul cheltuielilor pentru
plata dobînzii (200) se compensează din contul venitului după
impozitare. Pierderile rezultate din contul altor cheltuieli (1000) vor
fi compensate din contul venitului investiţional al următoarei perioade
gestionare. În varianta a III pierderile indicate (500) se compensează
din contul venitului investiţional al următoarei perioade de gestiune.
s) pierderile rezultate din activitatea de întreprinzător (depăşirea
deducerilor prevăzute conform Codului faţă de venitul brut) se raportă
ca deducere eşalonat pe următorii trei ani;
Exemplul 24
------------------------------------------------------------------------
Perioadele|Suma pierderii|Raportarea pierderilor|Venitul impozabil luînd
gestionare|sau venitului |----------------------| în consideraţie
|impozabil |pentru care| suma ra- |raportarea pierderilor
| |perioadă | portată |
| |gestionară | |
| | (N) | |
----------+--------------+-----------+----------+----------------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5
-----------------------------------------------------------------------
1998 -1100 - -
1999 +400 1998 (1) 400
2000 -300 - -
2001 +400 1998(3) 400 300
2002 +500 2000(2) 300
-----------------------------------------------------------------------
(N) - perioadele raportării;
t) diferenţele negative de curs.
41. Nu se permite deducerea:
1) cheltuielilor personale şi familiare;
2) sumelor plătite la procurarea terenurilor;
3) sumelor plătite la procurarea proprietăţii la care se calculează
uzura (amortizarea);
4) sumelor pentru compensaţii, remuneraţii, dobînzi, plăţi pentru
închirieri de bunuri şi altor cheltuieli efectuate în interesul unui
membru al familiei contribuabilului, al unei persoane cu funcţie de
răspundere sau al unui conducător de agent economic, al unui membru al
societăţii sau al altei persoane interdependente, dacă nu există
justificarea plăţii unei astfel de sume;
5) pierderilor în urma vînzării sau schimbului proprietăţii (direct
sau mijlocit) între persoane interdependente;
6) cheltuielilor neachitate, pentru care s-a format obligaţiuni cu
privire la persoane interdependente, se foloseşte pentru evidenţă metoda
de casă, şi dacă contribuabilul foloseşte metoda calculelor;
Exemplul 25. În perioada gestionară curentă compania "X" a angajat
la serviciu un specialist pentru îndeplinirea unor anumite lucrări.
Acest specialist este feciorul fondatorului companiei şi ţine
evidenţa aplicînd metoda de casă. Pe parcursul perioadei gestionare au
fost acordate servicii în sumă de 6800 lei.
Compania "X" trebuie să ţină evidenţa după metoda de calcul, astfel
va recunoaşte cheltuielile, legate de serviciile specialistului dat.
În scopul impozitării compania "X" va corecta (majora cu 6800 lei)
venitul impozabil, deoarece contribuabilul, aplicînd metoda de casă, nu
poate deduce cheltuielile, dacă serviciile au fost acordate de persoana
interdependentă ce aplică metoda de casă, pînă cînd ele vor fi achitate.
În următoarea perioadă gestionară, cînd se efectuează achitarea
obligaţiunii faţă de specialistul dat, atunci cu această sumă se
corectează (se micşorează cu 6800 lei) venitul impozabil;
7) cheltuielile legate de procurarea, administrarea sau întreţinerea
oricărei proprietăţi, venitul de pe urma căreia este scutit de impozit;
Exemplul 26. Dacă venitul este scutit de impozitare, de exemplu:
venitul de la hîrtiile de valoare de stat, atunci toate cheltuielile
legate de obţinerea acestui venit, nu se permite la deducere ca
cheltuieli;
8) cheltuielile neconfirmate documentar.
Deducerea cheltuielilor neconfirmate documentar se efectuează
conform Hotărîrii Guvernului Republicii Moldovanr. 485 din 4 mai 1998
"Cu privire la modul şi cuantumul de deducere a cheltuielilor
neconfirmate de contribuabil documentar";
9) cheltuielile legate de investigaţii şi cercetări ştiinţifice,
referitoare la terenuri sau alte bunuri supuse uzurii, precum şi faţă de
orice alte cheltuieli achitate sau suportate în scopul descoperirii sau
precizării locului de amplasare a resurselor naturale, determinării
cantităţii şi calităţii lor;
10) impozitului pe venit, penalităţilor şi amenzilor aferente lui,
precum şi a amenzilor şi penalităţilor aferente altor impozite, taxe şi
plăţi obligatorii la buget;
11) impozitele achitate în numele unei persoane, alta decît
contribuabilul.
Capitolul VIII. REGULI DE EVIDENŢĂ
42. Se stabilesc următoarele 3 metode de evidenţă în scopurile
impozitării:
1) metoda de casă;
2) metoda de calcul;
3) metoda procentajului îndeplinit.
43. Începînd cu 1 ianuarie 1998 se aplică următoarele metode de
evidenţă, cu excepţia cazurilor cînd este prevăzut altceva:
1) pentru persoanele fizice - metoda de casă sau metoda calculelor;
2) pentru persoanele juridice - metoda calculelor;
3) pentru întreprinderile de stat în 1998 şi 1999 - una din metodele
de evidenţă aplicate în anul 1997, la alegere. Adică întreprinderile de
stat, care în anul 1997 au aplicat metoda de casă au dreptul la
aplicarea acestei metode şi în anii 1998 şi 1999.
Întreprinderile de stat sînt considerate întreprinderile cu cota de
participaţie a statului de 100%.
44. În scopul reflectării corecte a venitului obţinut de pe urma
activităţii de întreprinzător, Serviciul Fiscal de Stat este în drept să
ceară persoanei care practică afaceri în proporţii mari, folosirea
metodei de calcul.
Afaceri în proporţii se consideră afacerile de pe urma cărora este
obţinut un profit brut, determinat conform Standardului Naţional de
Contabilitate nr.5, mărimea căruia depăşeşte 10000 lei pe an.
45. Prin metoda de casă se înţelege metoda conform căreia:
a) venitul este raportat la anul fiscal în care acesta este obţinut
în numerar (sau echivalentul lui) sau sub formă de proprietate materială;
b) deducerea se permite în anul fiscal pe parcursul căruia au fost
suportate cheltuielile, cu excepţia cazului cînd aceste cheltuieli
trebuie raportate la un alt an fiscal, în scopul reflectării corecte a
venitului.
46. Prin metoda calculelor se înţelege metoda conform căreia:
a) venitul este raportat la anul fiscal în care a fost cîştigat;
b) deducerea se permite în anul fiscal în care au fost calculate sau
au fost suportate cheltuielile ori au fost efectuate alte plăţi, cu
condiţia că aceste cheltuieli şi plăţi nu trebuie raportate la un alt an
fiscal în scopul reflectării corecte a venitului.
47. Metoda procentajului îndeplinit se foloseşte la evidenţa
venitului, deducerilor, trecerilor în cont şi altor operaţiuni care ţin
de contracte (acorduri) încheiate pe termen lung.
Contract (acord) pe termen lung se înţelege orice contract cu
privire la producere, construire, instalare sau montare încheiat pe un
termen de cel puţin 24 luni.
Evidenţa tuturor veniturilor şi cheltuielilor se face, conform
modului stabilit în Standardele Naţionale de Contabilitate, în anul
fiscal cuprins în termenul de acţiune al contractului (acordului) pe
termen lung, pe baza determinării procentajului de îndeplinire a
lucrărilor prevăzute de contract (acord) pe parcursul anului respectiv.
Declaraţiile fiscale pentru anul respectiv, cu excepţia anului în care
expiră contractul (acordul), se perfectează prin metoda procentajului
îndeplinit.
După încheierea executării contractului (acordului), în scopul
determinării corectitudinii calculării plăţilor sub formă de dobîndă
(penalităţilor, dobînzilor calculate pentru neplata sau supraplata
impozitului), repartizarea impozitului pe anii fiscali, conform metodei
procentajului îndeplinit, se recalculează pe baza indicelor reali pentru
fiecare an în parte. Plăţile sub formă de dobîndă pentru orice plată
incompletă sau supraplată a impozitului în orice an, descoperite în urma
unei astfel de recalculări urmează a fi achitate la termenul prevăzut
pentru prezentarea declaraţiei fiscale pentru anul în care se încheie
executarea contractului (acordului). Această prevedere se aplică tuturor
contractelor (acordurilor) pe termen lung la prezentarea declaraţiei
fiscale pentru anul în care s-a încheiat executarea contractului
(acordului) şi nicidecum de la o dată anterioară.
48. În cazul cînd contribuabilul îşi schimbă metoda de evidenţă,
corectările corespunzătoare în articolele, care reflectă veniturile,
deducerile, trecerile în cont şi alte operaţiuni se fac astfel, încît
nici un articol să nu fie omis sau să se repete.
49. Dacă schimbarea metodei de evidenţă duce la majorarea venitului
impozabil al contribuabilului chiar în primul an de aplicare a noii
metode, atunci mărimea excedentului, care rezultă din schimbarea metodei
de evidenţă se distribuie în părţi egale pe anul fiscal curent şi pe
fiecare din următorii doi ani.
În cazul dat ca excedent este considerată diferenţa dintre venitul,
determinat după metoda de casă şi venitul determinat după metoda de
calcul, obţinut de la realizarea soldurilor producţiei (lucrărilor,
serviciilor) expediate, dar neachitate (soldul datoriei debitoriale)
conform situaţiei la 1.01.1998.
Exemplul 27. Soldul producţiei expediate, dar neachitate (datoria de
debit) la 1.01.1998 a SRL "Marc", ce foloseşte pînă la 1.01.1998 în
evidenţă metoda de casă, constituie după preţul de cost efectiv 98 mii
lei, iar după preţurile de livrare (preţurile de realizare) - 140 mii
lei (datele exemplului sînt fără TVA).
Pe parcursul anului 1998 de la cumpărători în contul achitării
datoriei pentru producţia expediată mijloace băneşti în sumă de 60 mii
lei (fără TVA). Preţul de cost efectiv, ce revine producţiei achitate
constituie 42 mii lei (60 mii lei x 0,7), unde 0,7 (98 mii lei : 140 mii
lei) - coeficientul raportului costului efectiv a soldului producţiei
expediate către preţurile de realizare. Reieşind din aceasta, venitul,
determinat după metoda de casă constituie 18 mii lei (60 mii lei - 42
mii lei), iar venitul, determinat după metoda de calcul 42 mii lei (140
mii lei - 98 mii lei). Suma venitului, obţinut în mod exclusiv în
rezultatul modificării metodei de evidenţă constituie 24 mii lei (42 mii
lei - 18 mii lei).
Acest venit va fi eşalonat pe o perioadă de trei ani, cîte o treime
din suma venitului impozabil, inclusiv:
- 8000 lei în anul 1998;
- 8000 lei în anul 1999;
- 8000 lei în anul 2000.
50. La întreprinderile, care pînă la 1 ianuarie 1998 determinau
rezultatul de la realizare prin metoda de casă, soldul datoriei
debitoare reprezintă preţul de cost a producţiei realizate, iar soldul
datorie debitoare urmează a fi reflectat în componenţa venitului la
preţurile de realizare (livrare), folosind în acest scop datele
evidenţei sintetice şi analitice privind producţia realizată.
51. O treime din suma excedentului venitului, primit exclusiv în
urma modificării metodei de evidenţă se ia în consideraţie la calcularea
şi achitarea impozitului pe venit, achitat în rate.
52. Contribuabilul care foloseşte metoda calculelor nu are dreptul
la deducerea cheltuielilor, obligaţiunea de achitare a cărora s-a creat
faţă de o persoană interdependentă, care foloseşte metoda de casă, pînă
la momentul efectuării plăţilor.
Persoană interdependentă - se consideră un membru al familiei
contribuabilului sau un agent economic care controlează contribuabilul,
este controlat de contribuabil sau se află împreună cu acesta sub
controlul unui terţ. În înţelesul prezentului titlu:
a) familia contribuabilului include soţia (soţul) contribuabilului
orice ascendent sau descendent direct (părinţii sau copiii, inclusiv
înfietorii şi înfiaţii) oricărui ascendent sau descendent direct al
contribuabilului sau al soţiei (soţului) acestuia;
b) prin control se înţelege posesia (directă sau prin una sau mai
multe persoane interdependente) a 50% sau mai mult din capitalul sau din
drepturile de vot ale unui agent economic.
53. Venitul rezultat din proprietatea comună se consideră un venit
obţinut de către coproprietari proporţional cotelor-părţi în această
proprietate deţinute de fiecare dintre ei.
54. În scopuri fiscale se folosesc Standardele Naţionale de
Contabilitate luînd în consideraţie prevederile Codului fiscal.
55. Orice persoană, care deţine stocuri de mărfuri şi materiale
destinate procesului de producţie sau stocuri de producţie finită, cu
excepţia gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) care nu prelucrează
producţia agricolă, este obligată să ţină evidenţa lor, dacă aceasta
este necesar pentru reflectarea corectă a venitului conform metodelor de
evidenţă a stocurilor de mărfuri şi materiale, determinate în modul
stabilit de Guvern.
Capitolul IX. OBIECTUL IMPOZABIL
56. În conformitate cu art. 14 din Cod, obiect al impunerii este
venitul brut (inclusiv înlesnirile), obţinut din toate sursele de către
orice persoană juridică sau fizică, exceptînd deducerile şi scutirile,
la care are dreptul acestă persoană şi determinate conform prevederilor
Codului.
57. Pentru determinarea obiectului impozabil, rezultatul financiar,
obţinut de către persoana, ce practică antreprenoriatul şi determinat în
conformitate cu Standardele Naţionale de Contabilitate (SNC), se
corectează (majorat, micşorat) cu unele venituri şi cheltuieli, ţinînd
cont de prevederile Codului. La efectuarea corectărilor, rezultatul
financiar se micşorează (majorează) numai respectiv la suma venitului
sau cheltuielilor, care au fost constatate conform SNC şi au influenţat
la formarea rezultatului financiar.
Pentru determinarea obiectului impozabil rezultatul financiar se
majorează la suma corectării veniturilor şi se micşorează la suma
corectării cheltuielilor.
58. La veniturile, constatate în evidenţa financiară conform SNC, ce
urmează a fi corectate conform prevederilor Codului se atribuie:
1) devidendele, primite de la rezidenţi;
2) devidendele de la agenţii economici - nerezidenţi calculate, dar
neprimite;
3) devidendele de la agenţii economici - nerezidenţi calculate în
perioada fiscală anterioară, dar primite în perioada fiscală curentă;
4) venitul de la primirea donaţiei conform art. 20 i) al Codului;
5) venitul sub formă de dobînzi de la depozitele bancare şi de la
operaţiunile cu hîrtiile de valoare de stat. În conformitate cu art. 24
din legea cu privire la adminstrarea impozitului pe venit şi punerea în
aplicare a titlului I şi II ale Codului fiscal, venitul în cauză este
scutit de impozitul pe venit pînă la 1.01.2001;
6) venitul de la înlocuirea forţată a proprietăţii conformart. 22 al
Codului.
La înlocuirea forţată a proprietăţii conform prevederilor
prezentului articol, venitul poate fi constatat în unul din următoarele
cazuri:
- dacă persoana n-a efectuat înlocuirea proprietăţii pe parcursul
perioadei, permis pentru înlocuire - anul fiscal următor celui, în care
s-a produs pierderea;
- dacă s-a îndreptat pentru înlocuirea proprietăţii mai puţin decît
suma compensaţiei primite;
7) venitul, primit de la modificarea metodei de evidenţă conform
art. 44 (8) al Codului;
8) venitul obţinut de la realizarea mijloacelor fixe conform art.
27 (2) al Codului;
9) venitul de la donarea activelor, cu excepţia activelor de capital
conform art. 42 al Codului.
Aici se reflectă valoarea proprietăţii donate, evaluată conform
prevederilor alin. (2) al art. 42 al Codului - la valoarea maximă între
preţul de piaţă sau baza valorică ajustată a activului donat.
10) rezultatul de la operaţiunile, legate cu activele de capital
conform art. 37 al Codului;
11) soldul fondurilor create din contul mijloacelor pînă la
impozitare conform situaţiei la 31.12.1997 cu excepţia fondului de risc
la instituţiile financiare, rezervei de prime a asigurărilor pe termen
lung şi a fondului de asigurare a pensiilor în companiile de asigurare;
12) contribuţiile la capitalul unui agent economic, prevăzute la
art. 55 al Codului.
59. La cheltuielile, constatate în evidenţa financiară conform SNC,
ce urmează a fi corectate conform prevederilor Codului se atribuie:
1) cheltuielile personale şi familiare cu excepţia cazurilor pentru
care Codul prevede un alt mod de reglementare;
2) sumele plătite la procurarea terenurilor;
3) sumele plătite la procurarea proprietăţii pe care se calculează
uzura (amortizarea);
4) cheltuielile de delegaţii;
5) cheltuielile de asigurare a persoanelor juridice;
6) cheltuielile de reprezentanţă;
7) pierderile obţinute în urma vînzării sau înstrăinării
proprietăţii, efectuate în mod direct sau mijlocit, între persoanele
interdependente;
8) compensaţiile, remuneraţiile, dobînzile, plăţile pentru
închirieri de bunuri şi alte cheltuieli efectuate în interesul unui
membru al familiei contribuabilului, al unei persoane cu funcţie de
răspundere sau al unui conducător de agent economic, al unui membru al
societăţii sau al altei persoane interdependente, dacă nu există
justificarea plăţii unei astfel de sume;
9) cheltuielile, efectuate pînă la momentul plăţii, dacă
contribuabilul are obligaţii faţă de persoana interdependentă, ce aplică
metoda de casă;
10) cheltuielile, achitate persoanei interdependente, care foloseşte
metoda de casă;
11) cheltuielile legate de procurarea, administrarea sau
întreţinerea oricărei proprietăţi, venitul de pe urma căreia este scutit
de impozit;
12) dobînzilor plătite sau calculate de către o persoană juridică
acţionarilor săi, dacă s-a stabilit că acţionarii (asociaţii) acestei
persoane juridice sînt în majoritatea lor cetăţeni străini sau persoane
scutite de plata impozitului şi că o mare parte a capitalului persoanei
juridice se finanţează, direct sau indirect, prin împrumuturile sau
creditele acordate de acţionari (asociaţi);
13) cheltuielile, legate cu întreţinerea, reparaţia şi
recondiţionarea proprietăţii;
14) uzura mijloacelor fixe;
15) defalcările în fondurile de rezervă;
16) deducerea datoriilor, definite ca datorii compromise conform
art. 31(1) al Codului;
17) cheltuielile legate de investigaţii şi cercetări ştiinţifice
faţă de bunuri, cu excepţia terenurilor şi activelor supuse uzurii,
precum şi alte cheltuieli achitate sau suportate în scopul descoperirii
sau precizării locului de amplasare a resurselor naturale, determinării
cantităţii şi calităţii lor;
18) alte cheltuieli, legate cu activitatea de întreprinzător, deduse
în evidenţa contribuabilului din fondurile de rezervă create pe
parcursul anului fiscal;
19) defalcările în fondul de reduceri pentru pierderile la credite
(fondul de risc pentru instituţiile financiare);
20) cheltuielile, legate cu formarea rezervelor a asigurărilor pe
termen lung şi a fondului de asigurare a pensiilor (pentru companiile de
asigurări);
21) penalităţile şi amenzile aferente impozitului pe venit, precum
şi amenzile şi penalităţile aferente altor impozite, taxe şi plăţi
obligatorii la buget;
22) pierderile de la realizarea mijloacelor fixe, inclusiv în cazul
efectuării donaţiilor şi ieşirii forţate a proprietăţii;
23) amortizarea proprietăţii nemateriale;
24) cheltuielile, legate de extracţia resurselor naturale
irecuperabile;
25) cheltuielile, legate cu achitarea procentelor pentru datoriile,
neasigurate cu locuinţă sau automobilul contribuabilului;
26) contribuţiile efectuate în scopuri filantropice şi de
sponsorizare;
27) cheltuielile neconfirmate documentar;
28) impozitele achitate în numele unei persoane, alta decît
contribuabilul;
Exemplul 28. Rezultatul financiar a întreprinderii "A" pentru
perioada anului 1998 constituie 43700 mii lei. Pentru determinarea
venitului impozabil şi calcularea obligaţiunii faţă de buget privind
impozitul pe venit pentru perioada anului 1998, rezultatul corespunzător
se corectează cu devierile (abaterile) pe venitulri şi cheltuieli
conform prevederilor prezentului capitol.
------------------------------------------------------------------------
| Constatat în | Diferenţa,
Indicatorii |-------------------| lei
| evidenţa |scopuri | (col.3-2)
|financiară|fiscale |
---------------------------------------+----------+--------+------------
1 | 2 | 3 | 4
------------------------------------------------------------------------
Rezultatul de la operaţiunile cu acti-
vele de capital 2800 1400 -1400
Venitul de la realizarea mijloacelor
fixe 12000 1800 -10200
Devidendele, cu excepţia celor primite
de la nerezidenţi 4600 - -4600
Suma compensaţiei primite la înlocui-
rea forţată a proprietăţii 500 - -500
Averea primită ca donaţie 850 - -850
Soldul fondurilor de rezervă la situ-
aţia la 31.12.97, formate din contul
beneficiului pînă la impozitare (ţi-
nînd cont de excepţiile prevăzute) - 18200 18200
Dobînda de la hîrtiile de valoare de
stat 5000 - -5000
Suma corectărilor pe venituri x x -4350
Uzura mijloacelor fixe 15500 23000 7500
Cheltuielilor de delegaţii 3500 2000 -1500
Cheltuielile pentru arenda încăperii
ce serveşte ca locuinţă 2000 - -2000
Cheltuielile pentru reparaţie 6000 4500 -1500
Cheltuielile suportate cu privire la
hîrtiile de valoare de stat 1100 - -1100
Amenda cu privire la impozitul pe
venit 400 - -400
Suma corectărilor pe cheltuieli x x 1000
------------------------------------------------------------------------
Reieşind din datele tabelei obiectul impozabil constituie 38350 lei
(43700 + (-4350) - 1000).
Capitolul X. REGIMUL FISCAL ÎN CAZUL LICHIDĂRII
AGENŢILOR ECONOMICI
60. Conform art. 83 (5) al Codului, dacă o persoană îşi încetează
activitatea de întreprinzător pe parcursul anului fiscal, ea este
obligată , în termen de 5 zile de la încetarea activităţii, să informeze
despre aceasta în scris organul teritorial al Serviciului Fiscal de Stat
şi în termen de 60 de zile de la luarea deciziei de încetare a
activităţii, să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit
pentru întreaga perioadă a anului de gestiune pe parcursul căruia
persoana juridică a desfăşurat activitatea de întreprinzător.
61. Decizia de încetare a activităţii a agentului economic poate fi
luată de fondatorii întreprinderii prin publicarea avizului de lichidare
a agentului economic în Monitorul Oficial al Republicii Moldova sau de
instanţa de judecată în caz de faliment al întreprinderii în baza Legii
cu privire la faliment. Întreprinderea se consideră lichidată din
momentul radierii ei din Registrul de stat al comerţului.
62. Conform art. 57 al Codului, în cazul lichidării depline a
întreprinderii agentul economic tratează creşterea sau pierderea de
capital ca şi cum proprietatea distribuită sub formă de plăţi la
lichidare ar fi fost vîndută la preţul ei de piaţă.
În cazul lichidării întreprinderii, proprietatea distribuită
acţionarilor (fondatorilor) săi se tratează ca realizată la preţul de
piaţă. Rezultatul în urma acestei realizări se determină ca diferenţa
dintre preţul de piaţă a proprietăţii distribuite la momentul
distribuirii şi cel real din bilanţ.
63. Dacă se distribuie active, definite ca active de capital,
conform art. 37(2) al Codului, atunci agentul economic determină
creşterea (pierderea) de capital, ce se impozitează conform prevederilor
art. 37 (7), iar dacă se distribuie alte tipuri de active, atunci
venitul obţinut se impozitează la cotele prevăzute laart. 15 al Codului.
Exemplul 29: Valoarea de bilanţ a activelor (mijloace fixe şi
mărfuri), rămase după achitarea tuturor datoriilor, ce urmează a fi
distribuite fondatorilor întreprinderii conform cotelor sale de
participaţie constituie 30 mii lei, preţul de piaţă la momentul
distribuirii - 45 mii lei. În cazul dat diferenţa de 15 mii lei (45 mii
lei - 30 mii lei) se consideră ca venit, ce urmează a fi impozitată pe
principii generale.
Exemplul 30: La momentul lichidării în activul bilanţului SRL "M"
sînt următoarel active:
- mijloace fixe - 10 mii lei;
- materiale - 5 mii lei;
- active de capital
hîrtii de valoare - 12 mii lei;
terenuri - 50 mii lei.
- mijloace băneşti la contul de decontare - 3 mii lei.
Preţul de piaţă a acestei proprietăţi la momentul lichidării
respectiv constituie la:
- mijloace fixe - 12 mii lei;
- materiale - 7 mii lei;
activele de capital
- hîrtii de valoare -12 mii lei;
- terenuri - 60 mii lei.
În acest caz înainte de distribuirea proprietăţii între fondatori
(acţionari) urmează a se determina obligaţiunile fiscale a agentului
economic ca rezultat a realizării acestei proprietăţi.
Rezultatul în urma acestei realizări v-a constitui:
1) la mijloace fixe şi materiale: (12+7) - (10+5) = 4 mii lei.
2) la activele de capital: (12+60) - (12+50) = 10 mii lei.
Venitul impozabil constituie 4 mii lei + (10 mii lei x 50% - suma
creşterii de capital) = 9 mii lei.
Impozitul pe venit - 9 mii lei x 32 % = 2880 lei.
După transferarea la buget a impozitului respectiv în mărime de 2880
lei, activele rămase urmează a fi distribuite (fondatorilor)
acţionarilor săi conform cotelor de participaţie.
64. Conform punctului b) alineatul (2) al art. 57 al Codului, că
beneficiarii proprietăţii distribuite sînt trataţi astfel ca şi cum ei
au schimbat cotele lor de participaţie în capitalul agentului economic
lichidat pe o sumă egală cu valoarea de piaţă a proprietăţii obţinute.
Punctul dat prevede numai stabilirea bazei valorice a proprietăţii
primite la lichidare, ce urmează a fi evaluată de către beneficiarii
proprietăţii primite la preţul de piaţă. Obligaţiuni fiscale la
beneficiarii proprietăţii primite pot apărea numai după realizarea
ulterioară a acestei proprietăţi.
Capitolul XI. COTELE IMPOZITULUI
65. În conformitate cu articolul 15 din Cod, impozitul pe venitul
impozabil anual, obţinut în anul 1998 se percepe conform următoarelor
cote:
a) pentru persoanele juridice (cu excepţia întreprinderilor
agricole) - în mărime de 32 la sută din venitul anual impozabil;
b) pentru întreprinderile agricole, indiferent de tipul de
proprietate şi de forma juridică de organizare sînt stabilite în mărime
de:
- 20 la sută din venitul anual impozabil de pînă la 10 800 lei;
- 32 la sută din venitul impozabil anual ce depăşeşte suma de 10800
lei.
c) pentru gospodăriile ţărăneşti (de fermier) şi întreprinderile
individuale:
- 15 la sută din venitul impozabil anual de pînă la 6000 lei anual;
- 20 la sută din venitul impozabil anual de la 6000 lei pînă la
10800 lei;
- 32 la sută din venitul impozabil anual ce depăşeşte suma de 10800
lei.
De la 1 ianuarie 1999 impozitul pe venitul anual global obţinut în
anul de gestiune se percepe conform următoarelor cote:
a) pentru persoanele juridice (cu excepţia întreprinderilor
agricole) - în mărime de 25 la sută din venitul anual impozabil;
b) pentru întreprinderile agricole inclusiv gospodăriile ţărăneşti
(de fermier) şi întreprinderile individuale în mărime de:
- 10 la sută din venitul anual impozabil ce nu depăşeşte 6000 lei;
- 15 la sută din venitul anual impozabil ce depăşeşte 6000 lei şi ce
nu depăşeşte 10800 lei;
- 25 la sută din venitul anual impozabil ce depăşeşte 10800 lei.
66. Întreprinderile agricole (gospodăriile ţărăneşti(de fermier)),
care obţin venituri impozabile din producerea şi realizarea produselor
agricole proprii, precum şi din comercializarea producţiei, obţinute din
materie primă proprie ca rezultat al prelucrării ei industriale, au
dreptul la reducerea cotei impozitului, prevăzut la litera b) din art.
49 al Codului:
- cu 80 procente în anul 1998,
- cu 60 procente în anul 1999,
- cu 40 procente în anul 2000,
- cu 20 procente în anul 2001.
Capitolul XII. TRECEREA ÎN CONT A IMPOZITELOR
67. În conformitate cu articolul 81 din Cod contribuabilii, în
limitele anului fiscal, au dreptul de a trece în contul impozitului pe
venit următoarele plăţi:
a) sumele achitate în străinătate pe venitul din investiţii şi
venitul financiar (articolul 82);
b) sumele reţinute din dividendele achitate anticipat (articolul 80);
c) sumele reţinute din următoarele plăţi:
- dobînzi şi royalty (articolul 89);
- din alte plăţi (articolul 90);
d) plăţi achitate în decursul anului fiscal în rate (articolul 84).
68. Dacă trecerea în cont a impozitului pe venit, la care
contribuabilul are dreptul, conform punctelor c) şi d), iar în unele
cazuri şi conform punctului a), depăşeşte suma calculată a impozitului
pe venit redusă cu trecerea în cont, prevăzută prin punctele a) şi b),
pe anul fiscal în cauză, Serviciul fiscal de stat potrivit articolului
19 din Legea cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru
punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal consideră
această depăşire ca plată în plus, care ulterior se compensează
contribuabilului conform cererii (anexa nr.5) lui în scris impreună cu
venitul calculat sub formă de dobîndă egală cu suma plăţii în plus.
69. Dreptul la trecerea în cont a impozitului, plătit în orice altă
ţară, îl au contribuabilii, care au obţinut venit din investiţii sau
venit financiar peste hotarele republicii, dacă astfel de venit urmează
a fi supus impozitării în Republica Moldova. Contribuabilul care a
utilizat în vreun an fiscal trecerea în cont a impozitului pe venit
achitat în altă ţară, nu are dreptul să deducă impozitul pe venit
achitat în ţară pe parcursul anului fiscal respectiv.
Mărimea trecerii în cont a impozitului pe venit, plătit în orice
altă ţară pentru un oarecare an fiscal, nu trebuie să depăşească
obligaţiile fiscale ale contribuabilului în raport cu venitul său din
investiţii şi venitul financiar din surse în altă ţară (cu excepţia
cheltuielilor, legate de obţinerea venitului brut) pe aceeaşi perioadă.
70. Pentru obţinerea trecerii în cont în cauză, veniturile
financiare sau investiţionale ale contribuabililor - rezidenţi se
recunosc ca venituri financiare sau investiţionale străine, conform
articolului 78 al Codului fiscal, numai în acel caz, dacă contribuabilul
este proprietar a 5% sau mai mult (pînă la 10%) al cotelor de
participare în capitalul agentului economic-nerezident, care desfăşoară
activitatea investiţională, adică activele căruia sînt utilizate nu la
desfăsurarea activităţii de antreprenoriat, dar pentru obţinerea
venitului din activitatea investiţională din sursele străine, care
constituie peste 50% în suma totală a veniturilor lui.
71. Dacă contribuabilul - rezident deţine (direct sau indirect) 10
şi mai multe procente din cota - parte, în capitalul agentului economic
- nerezident, toate activele căruia se utilizează pentru desfăşurarea
activităţii de antreprenoriat, apoi dividendele sau alte elemente de
venituri , obţinute de către contribuabilul- rezident, conform art.79 al
Codului, sînt considerate ca venit din sursa străină, care nu constituie
venit investiţional sau financiar şi impozitul pe venit, achitat din
aceste venituri peste hotarele republicii, nu se supune trecerii în cont.
72. Pentru obţinerea trecerii în cont a impozitului pe venit achitat
peste hotare, contribuabilul trebuie să prezinte (anexeze la declaraţia
fiscală) documentele care confirmă cota de participare a lui în
capitalul agentului economic- nerezident şi plata efectivă a impozitului
pe venit peste hotare.
Exemplul 31. Venitul din activitatea de întreprinzător a agentului
economic a constituit 120000 lei, inclusiv - 21000 lei venitul
financiar, obţinut peste hotare.
Cheltuielile, legate de obţinerea sumei totale de venituri a
constituit 75000 lei, inclusiv cheltuielile ce ţin de obţinerea
venitului financiar peste hotare - 12000 lei.
Venitul impozabil în total constituie 45000 lei (120000-75000),
inclusiv din venitul financiar obţinut peste hotare 9000 lei
(21000-12000) sau 20% (9000:45000 x100) din suma totală.
Suma totală a impozitului pe venit a constituit 14400 lei (45000 x
32%), inclusiv suma impozitului, care revine la venitul financiar,
obţinut peste hotare constituie 2880 lei (14400 x 20%).
Dacă contribuabilul va achita peste hotare impozitul pe venit în
sumă de 3600 lei, apoi pentru trecere în cont va fi luat impozitul egal
cu 2880 lei, iar dacă peste hotare vor fi plătite 2500 lei, apoi această
suma a impozitului integral va fi trecută în cont. Adică suma
compensării impozitului pe venit, achitată în altă ţară nu trebuie să
depăşească suma impozitului, calculată din venitul financiar (în
exemplul nostru - 2880 lei), obţinut peste hotare.
73. Trecerea în cont a impozitului achitat în altă ţară, se
efectuează în anul în care venitul respectiv este supus impozitării în
Republica Moldova.
74. Dacă agentul economic pe parcursul anului fiscal achită
anticipat acţionarilor săi dividende, el e obligat să reţină ca impozit
suma egală cu 32 la sută din suma dividendelor, aferente achitării, dar
de la 1 ianuarie 1999 - suma egală cu 25 la sută din suma dividendelor,
aferente achitării.
Suma reţinută se consideră ca impozit pe venitul impozabil al
agentului economic în cauză pe anul fiscal, în care a avut loc această
reţinere.
75. Dacă în anul fiscal trecerile în cont, care sînt permise
agentului economic, depăşesc suma impozitului pe venit, apoi astfel de
depăşire nu se consideră supraplată, ea va fi reportată în viitor şi va
fi trecută în contul anului imediat următor celui în care a apărut acest
excedent.
Exemplul 32. Reieşind din exemplul 30 urmează, că suma impozitului
pe venit, calculată din venitul impozabil (45000 lei) a constituit 14400
lei.
(Varianta 1) Pe parcursul anului fiscal s-a hotărît să se plătească
anticipat dividende acţionarilor în sumă 20000 lei.
Impozitul pe venit, reţinut din suma dividendelor, repartizate
pentru plată, constituie 6400 lei.
După deducerea din suma impozitului calculat din tot venitul
impozabil (14400) a sumei impozitului, raportat la venitul financiar,
obţinut peste hotare în sumă de 2880 lei, se ia spre trecere în cont şi
se scade impozitul, reţinut din dividendele plătite - 6400 lei. La buget
urmează a fi vărsată suma impozitului pe venit egală cu 5120 lei
(14400-2880-6400).
(Varianta 2) Pe parcursul anului fiscal s-a hotărît să se plătească
acţionarilor dividende în sumă de 50000 lei.
Suma impozitului pe venit, reţinută din suma dividendelor,
repartizate pentru plată, este egală cu 16000 lei.
După deducerea din suma calculată a impozitului din venitul
impozabil (14400) a sumei impozitului, raportat la venitul financiar
obţinut peste hotare în sumă de 2880 lei, pentru trecere în cont se ia
în consideraţie şi se scade impozitul reţinut din dividendele plătite în
sumă de 11520 lei, adică numai în limitele diferenţei rămase
(14400-2880). Suma depăşirii impozitului pe venit asupra sumei trecute
în cont - 4480 lei, care s-a format ca diferenţă dintre impozitul pe
venit efectiv reţinut şi cel plătit din devidende (16000 lei) şi
impozitul trecut în cont (11520 lei), se consideră supraplată, în
limitele sumei impozitului achitat peste hotare, adîcă în sumă de 2880
lei, iar diferenţa rămasa de 1600 lei (4480-2880) urmează a fi trecută
în contul anului imediat următor celui în care a apărut acest excedent.
Exemplul 33. În anul 1998 contribuabilul a obţinut un venit din
activitatea investiţională peste hotare în sumă de 20000 lei.
Cheltuielile legate de obţinerea venitului au constituit 6000 lei.
Venitul impozabil constituie 14000 lei. Suma impozitului, care urmează
de a vărsa la bugetul Republicii Moldova constituie 4480. lei.
(Varianta 1). Impozitul din venitul impozabil, achitat peste hotare
constituie sumă în mărime de 4480 lei (în limitele cotei, care este în
vigoare în republică). Pe parcursul anului 1998 contribuabilul a achitat
acţionarilor săi devidende în sumă de 14000 lei, a reţinut şi achitat
din dividendele plătite impozitul pe venit egal cu 4480 lei.
Suma impozitului pe venit, achitată peste hotarele ţării (4480 lei)
integral se trece în cont. De asemenea trece în cont suma impozitului
reţinută din dividendele achitate anticipat - 4480 lei, care (reieşind
din exemplul adus) se consideră ca supraplată şi se restituie
contribuabilului (inclusiv dobînzile) după efectuarea calculelor
reciproce.
(Varianta 2). Impozitul pe venit din venitul impozabil achitat peste
hotare constituie sumă în mărime de 5000 lei. Pe parcursul anului 1998
contribuabilul a plătit acţionarilor dividende în sumă de 20000 lei a
reţinut şi a plătit din aceste dividende impozit pe venit în sumă de
6400 lei.
Din suma impozitului pe venit achitată peste hotare, se trece în
cont, numai suma calculată conform ratei în vigoare în republică, sau
egală cu 4480 lei.
Impozitul pe venit reţinut din dividendele plătite anticipat,
integral se trece în cont, totodată suma impozitului în limitele
impozitului calculat (4480 lei), se consideră ca supraplată şi se
restituie contribuabilului potrivit cererii lui în scris (inclusiv
procentele), iar suma depăşirii impozitului asupra sumei trecute în cont
în mărime de 1920 lei (6400 - 4480), care s-a format ca diferenţă dintre
impozitul reţinut (6400) şi impozitul, trecut în cont (4480), se raportă
pentru trecere în cont în anul imediat următor anului, în care a apărut
excedentul.
76. Agentul economic, care deţine 20 sau mai multe procente din
capitalul altui agent economic, îşi deschide un cont de dividende. În
cazul în care primul agent va primi dividende de la al doilea agent
economic, el va deduce din venitul brut dividendele nete, înregistrînd
sumă la contul său de dividende. Dividendele, plătite ulterior de către
primul agent economic acţionarilor săi, se va efectua în primul rînd de
pe contul de dividende pînă cînd sumele înscrise complet nu se vor
epuiza şi din ele nu se efectuează reţinerea.
Persoana, care primeşte dividende de la un agent economic, obligat
să reţină impozitul din aceste dividende sau de pe conturile de
dividende, nu include aceste dividende în venit.
77. Agenţii economici, cărora li se reţine impozitul pe venit la
sursa de plată din venitul primit în formă de dobînzi, royalty, sub
formă de plată pentru serviciile prestate, precum şi cei ce efectuează
plăţi în rate al impozitului pe venit pe parcursul anului fiscal, au
dreptul la trecerea în cont a impozitului pe venit achitat în acest mod.
Exemplul 34. Venitul din activitatea de întreprinzător a constituit
120000 lei, inclusiv 21000 lei - venit financiar obţinut peste hotare,
23000 lei - venit obţinut din prestarea serviciilor.
Suma impozitului pe venit din venitul impozabil a constituit 14400
lei.
(Varianta 1) Suma impozitului pe venit atribuită la venitul
financiar, obţinut peste hotare, trecută în cont a constituit 2880 lei.
Impozitul pe venit, reţinut din dividendele plătite anticipat şi
trecut în cont, a constituit 6400 lei.
Potrivit articolului 90 al Codului, la sursa de plată pentru
serviciile prestate, la achitare s-a reţinut din suma plăţii 5% sau 1150
lei (23000x5:100).
Pe parcursul anului fiscal contribuabilul a achitat în rate
impozitul în sumă de 3000 lei.
În total urmează a achita suplimentar impozitul în sumă de 970 lei
(14400-2880 - 6400 - 1150 - 3000).
(Varianta 2) Suma impozitului pe venit calculată din venitul
financiar, obţinut peste hotare, trecută în cont a constituit 2880 lei.
Impozitul pe venit, reţinut din dividendele plătite anticipat,
trecut în cont a constituit 6400 lei.
În conformitate cu articolul 90 al Codului, la sursa de plată pentru
serviciile prestate, la achitare s-a reţinut 5% sau 1150 lei.
Pe parcursul anului fiscal contribuabilul a plătit în rate impozitul
în sumă de 4500 lei.
În cazul dat impozitul plătit în plus a constituit 530 lei
(14400-2880-6400 - 1150 - 4500), şi poate fi restituit sau trecut în
contul stingerii datoriilor pe alte tipuri de impozite, conform cererii
în scris a contribuabilului.
Capitolul XIII. TERMENELE DE PREZENTARE
A DECLARAŢIEI FISCALE
78. Orice persoană, obligată să achite impozitul pe venit conform
titlului II al Codului, prezintă declaraţia fiscală, completată potrivit
cerinţelor Serviciului Fiscal de Stat şi formei stabilite (anexa nr.1).
79. În conformitate cu articolul 83 al Codului, declaraţia cu
privire la impozitul pe venit trebuie să fie prezentată Serviciului
fiscal de stat la locul de înregistrare, nu mai tîrziu de 31 martie a
anului care urmează după anul fiscal gestionar de către persoanele, care
desfăşoară activitatea de antreprenoriat pe teritoriul Republicii
Moldova, precum şi nerezidenţii care au o prezenţă economică
substanţială pe teritoriul Republicii Moldova.
80. În caz de încetare a activităţii pe parcursul anului fiscal,
contribuabilul urmează în termen de 5 zile după luarea deciziei, să
informeze despre aceasta în scris (anexa nr.3) inspectoratul fiscal
teritorial, şi în termen de 60 de zile - să prezinte declaraţia cu
privire la veniturile obţinute pe perioada în care contribuabilul a
desfăşurat activitate de antreprenoriat.
81. La cererea în scris a contribuabilului (anexa nr.4), prezentată
pînă la expirarea termenului stabilit pentru prezentarea declaraţiei
fiscale (31.03.), Serviciul Fiscal de Stat poate prelungi termenul de
prezentare a declaraţiei pînă la 90 de zile, în cazul existenţei
motivelor argumentate pentru neprezentarea declaraţiei.
82. Termenul limită de prezentare a declaraţiei cu privire la
impozitul pe venit, care revine pe ziua de odihnă (nelucrătoare) sau
sărbătoare, se transferă pe prima zi de lucru după ziua de odihnă sau
sărbătoare.
83. Persoanele de răspundere de prezentarea declaraţiilor a
fondurilor de investiţii, gospodăriilor ţărăneşti, întreprinderilor
individuale, de rînd cu declaraţia cu privire la impozitul pe venit a
persoanei ce practică activitatea de întreprinzător urmează a prezenta
informaţia privind veniturile achitate acţionarilor fondului de
investiţii, membrilor gospodăriilor ţărăneşti, fondatorilor
întreprinderii individuale conform anexelor nr. 7 şi 8 la prezenta
Instrucţiune.
84. Declaraţia, darea de seamă şi alte documente,care sînt
prezentate Serviciului Fiscal de Stat, trebuie să fie întocmite, conform
formularelor stabilite şi semnate de - persoane oficiale împuternicite,
care ulterior poartă răspundere pentru informaţia falsă conform
legislaţiei în vigoare.
Capitolul XIV. TERMENELE DE ACHITARE A IMPOZITULUI PE VENIT
85. Contribuabilii, care sînt obligaţi să prezinte declaraţia cu
privire la impozitul pe venit în conformitate cu articolul 83 al
Codului, plătesc impozitul pe venit în termenele şi modul stabilit în
prevederile articolelor 84, 87 ale Codului.
86. Conform articolului 84 din Codul, plata impozitului pe venit se
efectuează în rate (preventiv) trimestrial, în patru etape - nu mai
tîrziu de 31 martie, 30 iunie, 30 septembrie, 31 decembrie ale anului
fiscal de către contribuabili - persoane juridice şi fizice, care obţin
venit nu din munca salariată, sau de la care nu se reţine la sursa de
plată impozitul pe venit din dobînzi şi royalty, conform art.89,
alineatul 2, şi obligaţiile fiscale ale cărora la plata impozitului în
anul fiscal precedent au depăşit 400 lei.
87. Întreprinderile agricole, gospodăriile ţărăneşti (de fermier)
pot achita impozitul pe venit în două etape, în decursul anului - pînă
la 31 martie şi pînă la 30 noiembrie ale anului fiscal.
88. Impozitul pe venit, care contribuabilii sînt obligaţi să-l
plătească pe parcursul anului fiscal în fiecare din termenul menţionat,
poate fi vărsat la buget prin două metode şi totodată trebuie să fie
egal:
- cu o pătrime din impozitul, ce urmează să fie achitat în anul
precedent, dacă plata se efectuează în patru etape sau, respectiv, o
pătrime şi trei pătrimi din impozit, dacă plata impozitului se
efectuează în două etape (prima metodă);
- cu suma impozitului, calculată pentru a fi achitată în anul fiscal
curent, reieşind din obligaţiunile fiscale efective, obţinute în fiecare
perioadă menţionată (pînă la 31 martie, pînă la 30 iunie, pînă la 30
septembrie, pînă la 31 decembrie, dacă plata se efectuează în patru
etape şi pînă la 31 martie şi 30 noiembrie, dacă plata se efectuează în
două etape), (metoda a doua).
Calculul sumei impozitului pe venit prin metoda a doua urmează să
fie efectuat, ţinîndu-se cont de sumele impozitelor, reţinute de la
contribuabil la sursa de plată, în conformitate cu prevederile
articolului 89, 90 din Cod, precum şi de impozitul pe venit reţinut
anticipat din dividende, potrivit articolului 80 al Codului şi ţinînd
cont de impozitul pe venit, achitat în orice ţară străină potrivit art.
82 al Codului fiscal.
89. Suma impozitului pe venit, care urmează să fie vărsată la buget
în decursul anului fiscal de gestiune, se stabileşte de către
contribuabili de sine stătător şi fără solicitarea suplimentară din
partea Serviciului Fiscal de Stat.
Exemplul 35. Prima metodă de plată.
Conform declaraţiei fiscale pe anul 1998, suma impozitului pe venit,
vărsată la buget de către contribuabil, constituie 10000 lei.
Contribuabilul pe parcursul anului 1999 a vărsat la buget impozitul
pe venit în rate, egal cu suma impozitului pe venit, achitată în anul
1998, adică 10000 lei, inclusiv a vărsat pe termene:
- pînă la 31 martie 1999 - 2500 lei;
- pînă la 30 iunie 1999 - 2500 lei;
- pînă la 30 septembrie 1999 - 2500 lei;
- pînă la 31 decembrie 1999 - 2500 lei.
Metoda a doua de plată.
La începutul anului 1999 contribuabilul, alegînd metoda a doua de
plată, de sine stătător a stabilit suma impozitului pe venit aferentă
vărsării la buget pe parcursul anului 1999, reieşind din indicii efectiv
formaţi, adică din venitul efectiv obţinut în fiecare perioadă
menţionată. Conform calculelor efectuate această sumă constituia,
respectiv - 786 lei, 2300 lei, 2700 lei, 0 lei şi în termenele stabilite
au fost vărsate la buget.
Calcularea impozitului pe venit prin metoda a doua de plată poate fi
efectuată aproximativ, totodată eroarea nu trebuie să depăşească 20 la
sută din obligaţiunile fiscale.
Exemplul 36. Calcularea sumei impozitului pe venit (de exemplu: la
31.03.1999 -786 lei) trebuie să fie efectuată prin modul următor:
Firma "A" a prestat firmei "B" servicii în perioada de la 1.01.1999
pînă la 31.03.1999, pe care ultima conform articolului 24 le deduce din
venitul brut în mărime de 15000 lei.
Firma "B" la achitarea serviciilor prestate a reţinut şi a plătit ca
impozit suma egală cu 5 la sută din suma plăţii, conform articolului 90
al Codului , sau 750 lei (15000 x 5:100).
Deducerea (cheltuielile) firmei "A" pe serviciile prestate firmei
"B" în perioada dată a constituit 9000 lei.
Venitul impozabil al firmei "A" este egal cu 6000 lei (15000-9000).
A fost calculat impozitul pe venit în sumă de 1920 lei (6000 x
32:100).
Ţinînd cont că firma "B" deja a reţinut o parte din impozitul pe
venit la sursa de plată la achitarea pentru servicii în sumă de 750 lei,
firma "A" trebuie să verse la buget pînă la 31.03.1999 impozitul în sumă
de 1170 lei (1920-750), adică impozitul pe venit calculat din venitul
impozabil, redus cu impozitul reţnut (5%) din suma serviciilor, prestate
beneficiarului sau cel puţin 80% din suma calculată a impozitului pe
venit minus impozitul, reţinut -786 lei (1920 x 80:100-750).
90. Contribuabilul, care a obţinut venit conform rezultatelor
financiare anuale achită impozitul pe venit în suma cu care impozitul
calculat din venitul impozabil anual depăşeşte suma impozitului, achitat
în decursul anului fiscal, care este alcătuit din impozitul pe venit
achitat în orice ţară străină conform art. 82, din impozitul reţinut la
sursa de plată potrivit articolului 89 şi 90, impozitul pe dividende
achitat anticipat conform articolului 80 şi impozitul plătit în rate
conform articolului 84 din Codul fiscal. Suma plăţii adăugătoare a
impozitului pe venit se stabileşte de către contribuabil de sine
stătător şi se varsă la buget fără cererea suplimentră din partea
Serviciului Fiscal de Stat nu mai tîrziu de termenul stabilit pentru
prezentarea declaraţiei (fără a ţine cont de prelungirea termenului) -
31.03 a anului, următor după anul de gestiune.
Exemplul 37. Contribuabilul a prezentat declaraţia fiscală pe anul
1999 - 15.02.2000, conform căreia suma impozitului pe venit calculată
din veniturile obţinute în anul fiscal de gestiune a constituit 12000
lei, suma impozitului pe venit, reţinută de la contribuabil la sursa de
plată (în mărime de 5%), potrivit articolului 90 al Codului, a
constituit 2100 lei. În decursul anului 1999 trimestrial (în rate) au
fost vărsate la buget - 7500 lei. Suma plăţii adăugătoare constituie
2400 lei (12000-2100-7500) şi se varsă la buget nu mai tîrziu de
31.03.2000.
91. Termenele de plată a impozitului pe venit nu se prelungesc.
Capitolul XV. ÎMPUTERNICIRILE SERVICIULUI
FISCAL DE STAT LA DETERMINAREA RĂSPUNDERII CONTRIBUABILILOR
PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAŢIEI PRIVIND IMPOZITUL PE VENIT
92. În conformitate cu articolul 9 din Cod şi articolul 13 al Legii
cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în
aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, (în continuare
"Lege"), Serviciul Fiscal de Stat, pentru a asigura încasarea integrală
şi în termen în bugetele de toate nivelurile şi fondurile extrabugetare
a impozitelor (tarifelor) şi taxelor, penalităţilor şi amenzilor, e
abilitat să atragă contribuabilii la răspundere pentru încălcarea
legislaţiei fiscale privind impozitul pe venit, adică, să calculeze
penalitatea şi să aplice amendă, în următorul mod:
1) pentru achitarea întîrziată a impozitului pe venit.
Potrivit articolului 1 din "Lege", în cazul cînd o oarecare sumă a
impozitului pe venit nu este vărsată în termenul stabilit pentru
prezentarea declaraţiei fiscale sau informaţiei, contribuabilului la
suma neplăţii i se calculează o penalitate în mărimea ratei dobînzii,
conform căreia Banca Naţională a Moldovei acordă credit în mod ordinar
în luna noiembrie a anului calendaristic precedent, majorată cu cinci
puncte şi care se publică în Monitorul Oficial pînă la sfîrşitul anului
curent.
Ca adaos la penalitate, conform articolului 5 din "Lege", în caz de
neplată în termen a oricărei sume din impozitul pe venit, suma care
urmează a fi plătită se majorează cu 2%, dacă termenul plăţii nu
depăşeşte o lună, majorîndu-se (în caz de neplată ulterioară a
impozitului) cu 2% în fiecare din lunile următoare sau cu o cotă din
aceste 2% în cazul cînd luna este incompletă, dar nu mai mult decît cu
24% în ansamblu, adică dacă perioada neplăţii depăşeşte o lună - cu 4%,
peste două luni - cu 6%, peste trei luni - cu 8%, peste 4 luni - cu 10%
etc, peste unsprezece luni - cu 24%, peste douăsprezece luni - cu 24% .
Exemplul 38: Contribuabilul "A" a prezentat declaraţia cu privire la
impozitul pe venit pe anul 1998 la 15.02.1999. Suma definitivă a
obligaţiunilor fiscale a impozitului pe venit a constituit 12000 lei. În
decursul anului 1998 au fost vărsate la buget 9500 lei (luîndu-se în
consideraţie trecerile în cont).Impozitul pe venit în sumă de 2500 se
achită nu mai tîrziu de 31.03.1999, adîcă nu mai tîrziu de termenul
stabilit de legislaţie. Insă suma dată de 2500 lei a fost vărsată la
buget numai pe data de 15.06.1999. Numărul zilelor întîrziate de la
31.03.1999 pînă la 15.06.1999 constituie 76 zile sau 2 luni şi 14 zile.
Rata penalităţii e egală cu 20%.
Pentru neplata în termen a impozitului pe venit contribuabilului i
se va calcula:
a) penalitatea în sumă de 104,11 lei ((20%:100:365x76 zile)x2500) şi
b) amenda în sumă de 123,33 lei, inclusiv:
pentru două luni (aprilie şi mai) - 100 lei (4%x2500);
pe luna a treia (iunie) - 23,33 lei ((2%:100x2500): (14 zile:30
zile)).
Total pentru neplata în termen a impozitului pe venit
contribuabilului i se va prezenta suma sancţiunilor egală cu 227,44 lei.
Conform articolului 12 (a, b) al "Legii", contribuabilii se trag la
răspundere penală pentru încercarea de evaziune fiscală sau de tăinuire
a impozitului pe venit, precum şi pentru neîncasarea sau neachitarea
intenţionată a impozitului pe venit;
2) pentru neplata în întregime a impozitului pe venit în rate.
Potrivit articolului 7 din "Lege", oricare contribuabil, pentru
neplata în întregime a impozitului pe venit plătit în rate (anticipat)
în decursul unui an, datorat conform prevederilor articolului 84 al
Codului, este sancţionat cu o amendă în mărimea stabilită pentru o
perioadă cuprinsă între rata plăţii acestui impozit şi data prezentării
declaraţiei fiscale. Amenda în cauză se aplică după prezentarea
declaraţiei fiscale, în baza căreia se stabileşte plata incompletă a
impozitului pe venit, ca diferenţa între impozitul calculat şi neachitat
şi impozitul aferent plăţii.
Amenda nu se aplică în cazul în care suma impozitului pe venit este
mai mică de 500 lei, precum şi dacă în decursul anului fiscal impozitul
achitat e egal cu suma impozitului, ce urmează a fi plătit pentru anul
precedent sau este egal cu 80% din suma definitivă a obligaţiunilor
fiscale ale contribuabilului în anul curent, scăzîndu-se trecerile în
cont (cu excepţia impozitului plătit în rate).
Exemplul 39. Impozitul pe venit sau suma definitivă a obligaţiilor
fiscale privind impozitul pe venit, aferent vărsării la buget în anul
1998, este egal cu 10000 lei.
Impozitul pe venit aferent vărsării în buget pe anul 1999, conform
declaraţiei prezentate la 15.02.2000 este egal cu 16000 lei.
a) Impozitul pe venit reţinut la sursa de plată pe anul 1999,
conform art.90 al Codului (trecerea în cont), a constituit 2000 lei.
Pe parcursul anului 1999 contribuabilul a vărsat la buget în rate
10000 lei, apoi în pofida faptului, că suma în cauză de 12000 lei (10000
+ 2000) nu a constituit 80% din suma calculată a impozitului pe
venit, adică nu este egală cu 12600 lei (16000 x 80%), nu va fi aplicată
amenda pentru neplată în întregime, deoarece la buget a fost vărsată
suma impozitului pe venit, care nu este mai mică decît suma impozitului
ce urmează a fi plătit în anul 1998 (10000 lei).
b) Dacă în decursul anului 1999 contribuabilul a vărsat la buget în
rate 7000 lei, apoi ţinînd cont de impozitul pe venit, reţinut la sursa
de plată de 2000 lei, suma neplăţii în întregime a impozitului pe venit
va constitui 1000 lei (10000 - 2000 - 7000), adică diferenţa între suma
impozitului vărsată la buget de 9000 lei (2000 + 7000) şi suma
impozitului, ce urmează a fi achitată, în exemplul nostru minimum 10000
lei. Calcularea amenzii pentru neplata în întregime va fi efectuată în
modul următor:
- pe parcursul controlului documentar amenda va fi calculată de la
termenul stabilit pentru achitarea impozitului pînă la 31.12.1999.
În caz dacă controlul a stabilit, că neplata în întregime a
impozitului s-a format la 30.09.1999 şi numărul zilelor de neplată în
întregime a constituit 92 zile, apoi la cota stabilită a penalităţii în
mărime de 21% va fi calculată amenda în sumă de 52,93 lei (21:100 : 365
x 92 x 1000);
- la primirea declaraţiei fiscale amenda va fi calculată de la
31.12.1999 pînă la prezentarea declaraţiei în exemplul nostru pînă la
15.02.2000 cu condiţia că impozitul pe venit a fost achitat de asemenea
pe 15.02.2000 şi numărul zilelor de neplată va constitui 45 zile.
Mărimea amenzii pentru neplata în întregime a impozitului în rate va
fi egală cu 25,89 lei (21:100 : 365 x 45 x 1000).
Amenda în total pentru neplata în întregime a impozitului în rate va
constitui 78,82 lei.
În cazul, dacă termenul de achitare a impozitului pe venit nu
coincide cu termenul de prezentare a declaraţiei, apoi amenda urmează să
fie calculată de la 31.12.1999 pînă la vărsarea impozitului la buget.
Dacă contribuabilul nu va vărsa suma dată a impozitului de 1000 lei
la buget pînă la 31.03.2000 , apoi pînă la termenul stabilit pentru
prezentarea declaraţiei fiscale în afară de amendă pentru neplata
impozitului în rate, pe această sumă a impozitului va fi calculată
penalitatea pentru transferarea întîrziată, conform art.1 al "Legii" şi
amenda pentru neplată, potrivit art.5 al "Legii".
Exemplul 40. Impozitul pe venit, aferent vărsării la buget în anul
1998, conform declaraţiei fiscale e egal cu 10000 lei.
Impozitul pe venit aferent vărsării la buget în anul 1999, potrivit
declaraţiei fiscale, prezentate la 15.02.2000 este egal cu 11000 lei.
a) Impozitul pe venit, reţinut la sursă de plată pe anul 1999,
conform art.90 al Codului , este egal cu 2000 lei.
Pe parcursul anului 1999 conribuabilul a vărsat la buget impozit în
rate în suma de 6800 lei.
Total a fost achitat la buget 8800 lei (2000 + 6800) sau 80% (11000
x 80:100) din suma calculată a impozitului pe venit în anul 1999.
În pofida faptului, că suma achitată, e mai mică decît suma
impozitului pe venit, aferenţă achitării în anul 1998, adîcă e mai mică
de 10000 lei, amenda nu fa fi aplicată, deoarece în buget a fost
achitată suma minimală din impozite.
b) Dacă pe parcursul anului 1999 contribuabilul a achitat în buget
impozitul pe venit în sumă de 5000 lei, suma neplăţii în întregime a
impozitului va constitui 1800 lei (8800 - 2000 - 5000), adică diferenţa
între suma impozitului, aferentă vărsării la buget, (în exemplul nostru
minimum 8800 lei) şi suma impozitului achitat 7000 lei (2000 + 5000).
Amenda pentru neplata în întregime a impozitului în rate fa fi aplicată
în modul relatat în exemplul 39 (punctul b).
Exemplul 41. În anul 1998 contribuabilul a suportat pierderi.
Impozitul pe venit, calculat conform declaraţiei fiscale pe anul
1999, prezentată la 15.02.2000, e egal cu 11000 lei.
Dacă pe parcursul anului 1999 - 80% din suma calculată a impozitului
pe venit 8800 lei (11000 x 80%), la buget n-a fost vărsată, în acest caz
amenda nu trebuie să fie calculată, deoarece întreprinderea nu este
contribuabil al impozitului în rate în rezultatul faptului, că impozitul
pe venit pe anul trecut (în exemplul nostru în anul 1998) constituie mai
puţin de 400 lei şi e egal cu 0.
Exemplul 42. Impozitul pe venit sau suma definitivă a impozitului pe
venit, aferent vărsării la buget în anul 1998, e egal cu 10000 lei.
Pe parcursul anului 1999 contribuabilul a suportat pierderi.
Dacă în decursul anului 1999 nu s-a efectuat plata impozitului pe
venit, în pofida faptului că întreprinderea este plătitor al impozitului
în rate, în cazul dat amenda nu se calculează, deoarece reieşind din
indicii reali pe anul 1999, au fost suportate pierderi şi impozitul pe
venit , aferent vărsării la buget e egal cu 0.
Exemplul 43. Pe parcursul anului 1999 contribuabilul a plătit
impozitul în rate în sumă de 10 000 lei, inclusiv pe tranşe:
31.03.1999 - 500 lei,
30.06.1999 - 1000 lei,
30.09.1999 - 6000 lei,
31.12.1999 - 2500 lei.
În decursul controlului documentar s-a stabilit că la fiecare din
termenele indicate contribuabilul a trebuit să transfere impozitul în
sumă de 2500 lei. Neplata în întregime a impozitului pe venit în rate la
31.03.1999 a constituit 2000 lei, la 30.06.1999 - 1500 lei.
Amenda pentru neplata impozitului în rate va fi calculată după cum
urmează:
1. Neplata în întregime a impozitului pe venit în rate la 31.03-
2000 lei a fost vărsată la buget la 30.09., numărul zilelor întîrziate -
183 zile, cuantumul amenzii e egal cu 20%, suma amenzii constituie 200
lei (20 : 100 : 365 x 183 x 2000);
2. Neplata în întregime la 30.06.-1500 lei e vărsată la buget la
30.09, numărul zilelor întîrziate-91, mărimea amenzii e egală cu 20%,
suma amenzii constituie - 75 lei (20 : 100 : 365 x 91 x 1500).
În total amenda pentru neplata în întregime a impozitului pe venit
în rate în anul 1999 e aplicată în sumă de 275 lei (200 + 75).
3) pentru sustragerea de la prezentarea declaraţiei fiscale.
Potrivit articolului 4 din "Lege" în cazul sustragerii de la
prezentarea către organele Serviciului Fiscal de Stat a decralaţiei
fiscale sau informaţiei, întocmită potrivit articolelor 83 şi 92 ale
Codului, sau a documentelor anexate la ea în termenul stabilit
(ţinîndu-se cont de prelungirea întemeiată a termenului), suma
impozitului pe venit, care trebuie să fie indicată în declaraţia fiscală
se măreşte cu 5% în cazul în care perioada neprezentării declaraţiei
fiscale sau a documentelor anexate nu depăşeşte o lună, majorîndu-se (în
cazul neprezentării ulterioare) cu 5% în fiecare din lunile următoare
sau cu o cotă din aceste 5% în cazul în care luna este incompletă, dar
nu mai mult decît cu 25% în ansamblu, adică dacă perioada neplăţii
constituie peste o lună - cu 10%, peste două luni - cu 15%, peste trei
luni - cu 20%, peste patru luni - cu 25%, peste cinci luni - cu 25%.
Suma impozitului pe venit, care se foloseşte la calcularea acestei
amenzi se reduce cu partea impozitului achitat în termen, precum şi cu
suma oricărui impozit trecut în cont.
Exemplul 44: Declaraţia fiscală privind impozitul pe venit pe anul
1998 completată în conformitate cu articolul 83 al Codului şi prezentată
de către contribuabil la 10 iunie 1999, adică cu o întîrziere de 2 luni
şi 12 zile. Impozitul pe venit (suma defenitivă a obligaţiilor fiscale
minus trecerile în cont, inclusiv impozitul în rate), aferent vărsării
la buget, conform declaraţiei prezentate constituie 9000 lei.
Amenda pentru prezentarea cu întîrziere a declaraţiei fiscale va fi
calculată în modul următor:
a) dacă suma dată nu este vărsată la buget pînă la 31.03.1999, apoi
amenda va constitui 1080 lei, inclusiv:
pentru două luni (aprilie, mai) - 900 lei (10% x 9000),
pe luna a treia (iunie) - 180 lei ((5% x 9000 x (12 zile : 30 zile)).
b) dacă suma dată a impozitului pe venit este vărsată la buget
parţial în sumă de 3000 lei, pînă la 31 martie 1999, adică în termenul
stabilit pentru prezentarea declaraţiei fiscale, apoi pentru
determinarea amenzii, suma impozitului menţionat se micşorează cu partea
impozitului, plătită în termen.
În exemplu, suma impozitului pe venit, luată ca bază pentru
calcularea amenzii, va constitui 6000 lei (9000 - 3000), iar amenda va
fi calculată în sumă de 720 lei, inclusiv:
pe două luni (aprilie, mai) - 600 lei (10% x 6000),
pe luna a treia (iunie - 120 lei (5% x 6000 (12 zile : 30 zile);
c) dacă suma dată a impozitului pe venit e vărsată parţial, în sumă
de 3000 lei, însă după 31 martie 1999, adică cu încălcarea termenului,
apoi amenda va fi calculată fără a ţine cont de impozitul plătit şi va
constitui 1080 lei;
d) dacă impozitul pe venit în sumă de 9000 lei e vărsat la buget
integral pînă la 31 martie 1999, apoi amenda nu va fi aplicată pentru
prezentarea cu întîrziere a decralaţiei fiscale.
Potrivit articolului 12(c) din "Lege" contribuabilii poartă
răspundere penală pentru neprezentarea intenţionată a declaraţiei
fiscale;
4) pentru neprezentarea documentului sau prezentarea informaţiei
neautentice.
În conformitate cu articolul 6 din "Lege", în caz dacă persoana
responsabilă de reţinerea impozitelor în decurs de 30 de zile după
expirarea anului fiscal n-a prezentat Serviciului fiscal de stat
documentul cu indicarea numelui, adresei şi codului fiscal al persoanei
fizice sau juridice, căruia i s-au efectuat plăţi sau în caz de
prezentare a informaţiei neautentice privind plata impozitului pe venit
în termenul stabilit, ţinîndu-se cont de prelungirea întemeiată a
termenului, partea obligată să prezinte documentul se sancţionează cu o
amendă de 10 lei pentru fiecare document neprezentat ori neautentic.
Suma maximală posibilă de încasare în decursul unui an calendaristic nu
trebuie să depăşească 2000 lei.
Amenda poate fi anulată sau micşorată, dacă prezentarea documentului
neautentic e neintenţionată şi eroarea este corectată în decurs de 30 de
zile de la data termenului stabilit pentru prezentarea documentului (30
ianuarie a anului, care urmează după cel gestionar).
Exemplul 45: Contribuabilul a prezentat la 30 ianuarie 1998
inspectoratului fiscal informaţia privind impozitul pe venit, reţinut
din surse diferite de salariu, achitate rezidenţilor pe anul 1998, care
conţine 10 pagini. Fiecare pagină conţine informaţia privind reţinerea
impozitului de pe veniturile a douăzeci de rezidenţi, total documentul
în cauză conţine informaţia despre două sute rezidenţi.
Pe parcursul controlului documentar s-a constatat, că pe cinci
rezidenţi contribuabilul a prezentat o informaţie neautentică şi pe
cincisprezece rezidenţi informaţia n-a fost prezentată.
Amenda pentru prezentarea informaţiei neautentice va fi calculată în
sumă de 200 lei (10 lei x (5+15).
Exemplul 46: Contribuabilul n-a prezentat la 30 ianuarie 1999
informaţia privind impozitul pe venit, reţinut din salariul lucrătorilor
pe anul 1998.
În timpul controlului documentar s-a stabilit, că informaţia în
cauză trebuie să conţină date despre reţinerea impozitului pe venit din
salariul a 1200 angajaţi ai întreprinderii.
Amenda pentru neprezentarea documentului, care conţine aceste date,
va fi calculată în modul următor:
10 lei x 1200 = 12000 lei, însă dat fiind faptul că suma maximă,
aferentă perceperii nu trebuie să depaşească 2000 lei, apoi şi suma
amenzii în exemplul nostru va constitui 2000 lei;
5) pentru prezentarea intenţionată a informaţiei false sau a
informaţiei care induce în eroare.
În conformitate cu articolul 9 din "Lege", impozitul pe venit se
majorează cu 75% din suma impozitului diminuat sau din suma lui plătită
incomplet în termen, în cazul în care impozitul a fost diminuat sau
plătit incomplet ca urmare:
- a prezentării intenţionate a informaţiei false sau a informaţiei
care induce în eroare;
- a unor acţiuni întreprinse de contribuabil în scopul tăinuirii
venitului impozabil ori în scopul evaziunii fiscale;
- a efectuării în mod de sine stătător ori prin înţelegere cu alte
persoane a oricăror tranzacţii care cauzează prejudicii statului;
- a împiedicării executării corespunzătoare de către organele
Serviciului Fiscal de Stat a prevederilor titlului II al Codului.
Exemplul 47: În decursul controlului documentar, precum şi din
informaţia primită de la organele de drept s-a stabilit, că firma "A" în
rezultatul tăinuirii venitului impozabil, n-a calculat şi n-a plătit în
buget impozitul pe venit în sumă de 100000 lei.
Amenda pentru tăinuirea impozitului pe venit va constitui 75000 lei
(100000 x 75% : 100);
6) pentru pregătirea necorespunzătoare a declaraţiei fiscale şi a
altor documente.
Potrivit articolului 8 din "Lege" în cazul în care organele
Serviciului Fiscal de Stat stabilesc, că suma impozitului pe venit
indicată în declaraţia fiscală este diminuată din cauza pregătirii
necorespunzătoare de către contribuabil a declaraţiei fiscale sau altor
documente, ori a completării încorecte în rezultatul neglijenţei, al
nepăsării ori al ignorării intenţionate de către persoanele responsabile
a prevederilor titlului II al Codului, suma impozitului diminuat se
majorează cu 20%.
Amenda în cauză se raportă numai la completarea declaraţiei fiscale.
Exemplul 48: La 15.02.2000 contribuabilul a prezentat declaraţia
fiscală, conform căreia impozitul pe venit, aferent vărsării la buget pe
anul 1999, a constituit 12000 lei.
În timpul controlului documentar s-a stabilit, că în rezultatul
îndeplinirii incorecte a declaraţiei prezentate nu s-au luat în
consideraţie veniturile impozabile în suma de 6000 lei, care au fost
reflectate în evidenţa contabilă. Din acest motiv impozitul pe venit,
aferent vărsării la buget, a fost diminuat cu 1920 lei. Amenda pentru
pregătirea încorectă a declaraţiei fiscale trebuie să fie calculată în
sumă de 384 lei (1920 x 20 : 100);
7) pentru neindicarea codului fiscal în documentele fiscale.
În conformitate cu articolul 10 al "Legii", pentru neindicarea
codului fiscal în declaraţia fiscală şi în documentele anexate la el,
prezentate Serviciului Fiscal de Stat sau oricărei alte persoane, care
este autorizată să perceapă sau să plătească impozitul pe venit, se
aplică o amendă în mărime de 100 lei pentru fiecare caz de încălcare.
Exemplul 49: Contribuabilul a prezentat Declaraţia privind impozitul
pe venit neindicînd codul fiscal. Conform articolului 10 din "Lege",
urmează să fie aplicată o amendă în sumă de 100 lei;
8) pentru necomunicarea codului fiscal altor persoane.
În conformitate cu articolul 11 al "Legii", asupra contribuabilului,
care nu comunică altor persoane codul său fiscal pentru a fi indicat în
documentele, întocmite de aceste persoane, se aplică o amendă în mărime
de 100 lei pentru fiecare caz de încălcare.
Exemplul 50: Contribuabilul la furnizarea mărfii partenerului nu a
indicat în scrisoarea de trăsură codul său fiscal. Conform articolului
11 al "Legii" trebuie să se aplice o amendă în sumă de 100 lei;
9) tragerea la răspunderea penală.
Contribuabilul este tras la răspundere penală, conform legislaţiei
în vigoare, în următoarele cazuri:
a) pentru încercarea de evaziune fiscală sau de tăinuire a
impozitului pe venit;
b) pentru neîncasarea intenţionată sau neachitarea impozitului pe
venit;
c) pentru neprezentarea intenţionată a declaraţiei fiscale;
d) pentru neînregistrarea, tăinuirea sau nimicirea documentelor de
evidenţă a impozitului pe venit;
e) pentru prezentarea intenţionată a informaţiei false sau a
informaţiei care induce în eroare referitoare la impozitul pe venit;
f) pentru neîndeplinirea cerinţelor citaţiei primite privind
depunerea mărturiilor, prezentarea documentelor de evidenţă şi a altor
documente, inclusiv a celor referitoare la bunurile ce ţin de achitarea
impozitului pe venit;
10) Modul de aplicare şi plată a amenzilor.
În conformitate cu articolul 2 al "Legii", amenda se aplică în modul
stabilit pentru impunerea fiscală şi constituie o parte a obligaţiei
fiscale a persoanei faţă de care sînt aplicate. La perceperea amenzilor
se aplică restricţiile prevăzute la articolul 14 al "Legii".
Despre aplicarea amenzii contribuabilul este informat prin înmînarea
de către organele Serviciului Fiscal de Stat a avizului în scris
privitor la luarea deciziei de aplicare către persoana dată a amenzii
(anexa nr.6).
Termenul de plată a amenzilor apare la data înmînării sau expedierii
avizului.
Pentru orice amendă percepută în modul stabilit, dar neachitată după
înmînarea avizului, se calculează o penalitate în mărimea stabilită
pentru perioada dintre data înmînării sau expedierii avizului şi data
achitării amenzii.
Aplicarea oricărei amenzi nu exclude aplicarea altor sancţiuni,
precum şi tragerea la răspundere penală conform legislaţiei.
Capitolul XVI. ÎMPUTERNICIRILE SERVICIULUI FISCAL DE STAT
PRIVIND DETERMINAREA, PERCEPEREA ŞI RESTITUIREA IMPOZITULUI PE VENIT
1. Termenele pentru perceperea impozitelor
pe venit, penalităţilor şi amenzilor
93. În conformitate cu articolele 14 şi 18 ale "Legii", Serviciul
Fiscal de Stat percepe impozitul pe venit, penalităţile şi amenzile
aferente lui, înaintează o cerere la judecată pe parcursul a 6 ani după
determinarea lor.
94. Perceperea forţată a impozitului pe venit, a penalităţilor şi
amenzilor aferente lui, neplătite în termen, se efectuează în
conformitate cu Legea nr.633-XIII din 10 noiembrie 1995 cu privire la
modul de urmărire a impozitelor, taxelor şi altor plăţi.
95. În cazul, cînd un proces judiciar în vederea perceperii
impozitului pe venit, a penalităţilor şi amenzilor aferente lui este
iniţiat la timp, termenul perceperii lor se prelungeşte pînă la onorarea
obligaţiilor fiscale sau pînă la caducitatea hotărîrii judecătoreşti
privind achitarea datoriilor. Temeiurile pentru suspendarea executării
hotărîrii judecătoreşti sînt stipulate în articolul 365 al Codului
procedual civil.
2. Restituirea impozitului pe venit
96. În conformitate cu articolul 1 al "Legii" în cazul plăţii în
plus a impozitului pe venit, contribuabilului i se restituie suma
plătită în plus şi o dobîndă, calculată la această sumă la rata dobînzii
conform căreia Banca Naţională a Moldovei acordă credit în mod ordinar,
desfăşurată în luna noiembrie a anului calendaristic precedent.
97. Venitul sub formă de dobîndă pentru orice plată în plus a
impozitului pe venit se plăteşte pentru perioada care începe peste 30
zile după termenul stabilit de prezentare a declaraţiei fiscale (31
martie) sau după primirea declaraţiei de către organele Serviciului
Fiscal de Stat şi care se termină în ziua rambursării supraplăţii.
Dobînda, calculată pentru plata în plus, nu se plăteşte în cazurile
în care impozitul pe venit nu este plătit în termenul stabilit.
Exemplul 51: Conform declaraţiei fiscale pentru anul 1998,
prezentată Inspectoratului fiscal la 15.02.1999, urmează de plătit la
buget impozitul pe venit în sumă de 20000 lei, efectiv s-au plătit în
buget 25000 lei, plata în plus în sumă de 5000 lei a fost restituită,
conform cererii în scris a contribuabilului la 25.06.1999. Venitul sub
formă de dobîndă pentru suma plătită în plus se va calcula în modul
următor:
1. Dacă impozitul pe venit în sumă de 25000 lei este vărsat în buget
la 14.02.1999, atunci venitul sub formă de dobîndă (cu condiţia că rata
dobînzii este stabilită în mărime de 16%) va fi calculat peste 30 de
zile de la termenul stabilit pentru prezentarea declaraţiei fiscale - de
la 1.05 pînă la 25.06.1999, pentru 55 de zile de plată în plus, şi va
constitui 120,55 lei (16 : 100 : 365 x 55 zile) x 5000.
2. Dacă impozitul pe venit în sumă de 25000 lei este plătit în buget
la 30.03.1999, atunci venitul sub formă de dobîndă va fi calculat peste
30 zile după termenul stabilit de prezentare a declaraţiei fiscale (31
martie) - de la 1.05 pînă la 25.06.1999, pentru 55 de zile de plată în
plus şi va constitui 120,55 lei (16 : 100 : 365 x 55) x 5000.
3. Dacă impozitul pe venit în sumă de 25000 lei este plătit în buget
parţial - în sumă de 15000 lei la 15.02.1999, iar 10000 lei sînt plătite
la 1.04.1999, atunci venitul sub formă de dobîndă la plată în plus în
sumă de 5000 lei nu va fi calculat.
98. În conformitate cu articolul 19 al "Legii", restituirea plăţii
în plus a impozitului pe venit, apărute de la transferarea în plus a
impozitului sau calcularea şi perceperea eronată a impozitului,
penalităţilor şi amenzilor, aferente lui, se efectuează conform cererii
în scris (anexa nr.5) a contribuabilului, adresate Serviciului Fiscal de
Stat în decurs de 3 ani de la data achitării impozitului, penalităţilor
şi amenzilor.
Solicitarea privind restituirea impozitului pe venit poate fi
satisfăcută după un control suplimentar al întemeierii cerinţelor
contribuabilului.
În cazul în care contribuabilul are restanţe la alte feluri de
impozite, suma restituită se va diminua cu suma acestei restanţe.
3. Chemarea contribuabilului prin citaţie
99. În conformitate cu articolul 17 al "Legii" şi capitolul 8 al
Codului de procedură civilă, în procesul determinării obligaţiilor
fiscale ori în procesul perceperii impozitului pe venit, penalităţilor
şi amenzilor aferente lui, persoanele cu funcţii de răspundere din
organele Serviciului Fiscal de Stat au dreptul să cheme prin citaţie
(anexa nr.2) contribuabilul presupus, persoana ce urmează a fi supusă
impozitului efectiv, oricare persoană cu funcţii de răspundere, oricare
persoană responsabilă de ţinerea documentelor de evidenţă referitoare la
persoana ce urmează a fi supusă impozitului sau oricare alte persoane
pentru a depune mărturii nemijlocit pe problema de care se preocupă
organele Serviciului Fiscal de Stat.
Citaţia se înmînează destinatarului în persoană sau se expediază
prin poştă la ultimul domiciliu de bază sau la locul de muncă al
acestuia. Data înmînării citaţiei destinatarului se indică pe citaţia
înmînată şi pe exemplarul doi al acesteia, care urmează a fi restituit
la inspectoratul fiscal. Persoana, care a primit citaţia, semnează
exemplarul doi privind primirea ei.
Persoana care a primit citaţia este obligată să se prezinte la
adresa şi la ora indicată în ea pentru a prezenta documentele de
evidenţă şi alte documente referitoare la determinarea obligaţiilor
fiscale sau la executarea lor ori pentru a depune mărturii ce se referă
nemijlocit la chestiunea examinată.
Dacă citaţia prevede prezentarea documentelor de evidenţă şi altor
documente referitoare la determinarea obligaţiilor fiscale sau la
executarea lor, în aceasta vor fi indicate documentele obligatorii
pentru prezentare.
În cazul, cînd persoana, ce înmînează citaţia nu găseşte la locul de
muncă sau domiciliu cetăţeanul avizat sau chemat, atunci citaţia se
înmînează unei persoane adulte - membru al familiei care locuieşte
împreună, iar în cazul lipsei lor - organizaţiilor de exploatare a
locuinţelor, primăriei satului sau a oraşului ori conducerii la locul
lui de muncă. Persoana care primeşte citaţia este obligată să indice pe
exemplarul doi numele, prenumele său, relaţiile de rudenie (soţ, tată,
mamă, fiică etc.) sau funcţia ocupată şi cu prima posibilitate fără
ezitare de a o înmîna destinatarului.
În cazul lipsei temporare a destinatarului persoana care aduce
citaţia notează pe exemplarul doi al citaţiei unde este deplasat
destinatarul şi cînd se aşteaptă revenirea lui. Această informaţie
urmează să fie confirmată şi autenfificată de către organizaţia de
exploatare a locuinţelor, primăria satului sau oraşului ori de
administraţia la locul de muncă al destinatarului.
În cazul refuzului destinatarului de a primi citaţia, persoana care
o aduce, face notările respective în citaţie şi o restituie la
inspectoratul fiscal. Menţiunea referitor la refuzul destinatarului de a
primi citaţia se autentifică de către organizaţia de exploatare a
locuinţelor, primăria oraşului, satului ori de către administraţia la
locul de muncă al destinatarului.
Refuzul de a primi citaţia nu constituie un obstacol spre examinarea
problemei la inspectoratul fiscal.
Capitolul XVII. DREPTURILE CONTRIBUABILULUI
1. Contestarea deciziilor şi acţiunilor
organelor Serviciului Fiscal de Stat
100. În conformitate cu articolul 20 al "Legii" contribuabilii au
dreptul să contesteze deciziile, acţiunile sau inacţiunile organelor
fiscale şi persoanelor lor cu funcţii de răspundere în modul următor:
Contribuabilul, care nu este de acord cu suma calculată a
impozitului pe venit, a penalităţii şi amenzii aferente lui ce i s-a
calculat, poate depune o contestanţie în organul Serviciului Fiscal de
Stat în termen de cel mult 30 de zile de la data cînd a fost înştiinţat
oficial despre suma calculată, care este obligat în termen de 30 de zile
de la depunerea contestaţiei s-o examineze şi să adopte decizii repetate.
La contestarea depusă se anexează documente şi alte probe, care
confirmă poziţia contribuabilului, iar în cazul în care declaraţia
fiscală nu a fost prezentată, se anexează şi declaraţia fiscală pentru
perioada contestată.
Decizia inspectoratului fiscal teritorial privitor la contestaţie
poate fi atacată în Inspectoratul Fiscal Principal de Stat de pe lîngă
Ministerul Finanţelor în aceleaşi termene. Adresarea contestaţiei direct
la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, evitînd inspectoratul fiscal
teritorial, nu se admite.
În perioada examinării contestaţiei, înaintate inspectoratului
fiscal, nu se întreprind acţiunile de percepere prin executare silită a
impozitelor contestate.
Deciziile Inspectoratului Fiscal Principal de Stat de pe lîngă
Ministerul Finanţelor pot fi atacate de către contribuabil în instanţa
judecătorească în modul stabilit de legislaţie şi în acest caz acţiunile
privind perceperea prin executare silită a impozitului, penalităţii şi
amenzilor nu se suspendează.
2. Dreptul la scutire de la plata impozitelor
101. În conformitate cu articolul 3 al "Legii", contribuabilul are
dreptul la anularea parţială sau în întregime a amenzilor calculate, de
asemenea amenda nu poate fi aplicată dacă organelor Serviciului Fiscal
de Stat li se prezintă dovezi justificative ale acţiunii
contribuabilului, care au generat apariţia a astfel de încălcări.
102. Nu prezintă justificare pentru anularea amenzii sau scutirea de
plată a ei:
a) insolvabilitatea contribualului;
b) absenţa temporară din ţară;
c) iminentă evenimentelor care puteau fi prevăzute.
Şeful Inspectoratului
Fiscal Principal de Stat,
Consilier Principal de Stat
în Serviciul Fiscal Nicolae BIVOL
Anexa nr. 1
la Instrucţiunea cu privire la modul de
calculare şi achitare a impozitului pe
venit de către persoanele ce practică
activitatea de antreprenoriat
nr. 1 din 23.10.1998
Forma VEN
D E C L A R A Ţ I A
cu privire la impozitul pe venit a persoanei
ce practică activitatea de antreprenoriat pe anul__________
Denumirea persoanei ________________________________________________
Codul fiscal _______________________________________________________
Adresa _____________________________________________________________
Rechizitele bancare ________________________________________________
Tipul întreprinderii _______________________________________________
agricolă neagricolă (de subliniat)
------------------------------------------------------------------------
Indicatori | Cod |Suma,lei
------------------------------------------------------------------------
Profitul (pierderi) obţinut în perioada gestionară pînă
la impozitare (conform Raportului privind rezultatele
financiare) 010
Ajustarea (micşorarea) veniturilor conform prevederilor
legislaţiei fiscale * (anexa nr. 1D) 020
Ajustarea (micşorarea) cheltuielilor conform prevederi-
lor legislaţiei fiscale (anexa nr. 2D) 030
Venitul (pierderi) obţinut în perioada gestionară,
luînd în consideraţie ajustările (micşorările) (rînd.
010 + rînd. 020 - rînd. 030) 040
Suma cheltuielilor efective legate cu donaţiile în
scopuri filantropice organizaţiilor necomerciale,
dar nu mai mult decît limita stabilită, care se
determină ca rînd. 040 x 7 /107 050
Suma cheltuielilor efective neconfirmate documentar,
dar nu mai mult decît limita stabilită, care se deter-
mină ca 040 x 0,1 / 100,1 060
Suma venitului impozabil (pierderilor fiscale) fără
luarea în calcul a pierderilor fiscale ale anilor
precedenţi (rînd. 040 - rînd. 050 - rînd. 060) 070
Suma pierderilor fiscale raportate din perioadele
fiscale precedente permise spre deducere în perioada
fiscală 080 ( )
Suma venitului impozabil (rînd 070 - rînd. 080) 090
Suma pierderilor fiscale (rezultatul negativ din
rînd 070) 100
Cota impozitului pe venit, % (cu excepţia între-
prinderilor agricole) 110
Suma impozitului pe venit (rînd 090 x rînd 110)
(pentru întreprinderile agricole, inclusiv gospo-
dăriile ţărăneşti, precum şi întreprinderile in-
dividuale - conform anexei nr. 3D 120
Suma facilităţilor la impozitul pe venit (anexa
nr. 4D) 130
Suma impozitului pe venit, calculat în rezultatul
corectării veniturilor (cheltuielilor) perioadelor
precedente depistate în perioada fiscală curentă
(anexa nr. 5D) 140
Suma impozitului pe venit, exceptînd facilităţile
spre calcul (rînd. 120 - rînd. 130 + rînd. 140) 150
Suma trecerilor în cont - total, inclusiv 160
Impozitul pe venit achitat în străinătate (anexa
nr. 6D) 1601
Impozitul pe venit reţinut prealabil la plata di-
videndelor (anexa nr. 7D) 1602
Impozitul pe venit, reţinut la sursa de plată
(anexa nr. 8) 1603
Impozitul pe venit achitat în rate pe parcursul
anului fiscal 170
Total impozitul pe venit spre plată ( rînd. 150-
rînd. 160 - rînd. 170) 180
Suma plăţii în plus a impozitului pe venit (rînd.
160 + rînd.170 - rînd.150) 190
------------------------------------------------------------------------
* Legislaţia fiscală include Codul fiscal, Legea bugetului pe anul
corespunzător şi Legea cu privire la administrarea impozitului pe venit
şi punerea în aplicare a titlulurilor I şi II ale Codului fiscal
------------------------------
Notă: Suma sancţiunilor pecuniare, calculată pe parcursul perioadei
fiscale:
* pentru neachitarea în termen a impozitului pe venit plătit în
rate______________________
* pentru neprezentarea în termen a declaraţiei pe impozitul pe
venit_____________________
Declarăm, că informaţia dată este veridică, iar noi sîntem
familiarizaţi cu răspunderea pentru încălcarea legislaţiei fiscale,
prevăzute de legislaţie în cazul includerii în ea a informaţiei false
sau care induce în eroare.
Conducătorul __________________________________
Contabilul-şef __________________________________
Data _________________________
Primit:
Inspectoratul fiscal de stat
pe mun. (judeţ) ____________
Data________________________
____________________________
F.N.P. lucrătorului
serviciului fiscal
A N E X E
la declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei
ce se ocupă cu activitatea de antreprenoriat
Anexa 1D
Notă la rîndul 020 "Ajustarea (micşorarea) veniturilor conform
prevederilor legislaţiei fiscale"
------------------------------------------------------------------------
| Cod | Constatat în |Diferenţa
Corectări |rînd.|----------------|
| |evidenţa|scopuri|
| |financi-|fiscale|col..3-2
| |ară | |
---------------------------------------+-----+--------+-------+---------
A | 1 | 2 | 3 | 4
------------------------------------------------------------------------
Dividendele primite de la rezidenţi
(CF, art. 20 (j)) 0201 0
Dividendele de la agenţii economici
- nerezidenţi calculate, dar nepri-
mite (CF, art. 18 (m)) 0202 0
Dividendele de la agenţii economici
- nerezidenţi calculate în perioada
fiscală anterioară, dar primite în
perioada fiscală curentă (CF, art.
18 (m)) 0203 0
Venitul de la primirea donaţiei (CF,
art. 20 (i)) (col. 2 - col. 3) 0204 x
Venitul sub formă de dobînzi de la
depozitele bancare şi de la operaţi-
unile cu hîrtiile de valoare de stat
(Legea cu privire la implementarea
Titlurilor I şi II ale CF, art. 24,
(8)) 0205 0
* Venitul de la înlocuirea forţată
a proprietăţii (CF, art. 22) 0206
** Venitul, primit de la modificarea
metodei de evidenţă (CF, art. 44 ( 8)) 0207
Venitul obţinut de la realizarea mij-
loacelor fixe (CF, art. 27 (2)) 0208
Venitul de la donarea activelor, cu
excepţia activelor de capital (CF,
art. 42) (anexa 1.2D) 0209 X
Rezultatul de la operaţiunile, lega-
te cu activele de capital (anexa 1.1
D) 0210
Soldul fondurilor create din contul
mijloacelor pînă la impozitare con-
form situaţiei la 31.12.1997 0211 X
Altele (de indicat) 0212
TOTAL 020 X X
------------------------------------------------------------------------
* În col. 2 se fac înscrieri numai în anul primirii compensaţiei la
suma venitului efectiv primit în rezultatul ieşirii obiectului în mod
forţat, iar în col. 3 se fac înscrieri în cazul neînlocuirii
proprietăţii pierdute cu altă proprietate, indicînd suma respectivă a
venitului, determinată în anul pierderii proprietăţii şi primirii
compensaţiei în scopuri fiscale sau suma venitului nefolosită la
înlocuirea cu altă proprietate de acelaşi fel conform CF art. 22.
** col 2. se completează numai în anul trecerii la metoda calculării,
iar în col. 3 în primii 3 ani de trecere cîte 1/3 din excedent.
Anexa 1.1 D
Notă la rondul 0210
"Rezultatul de la operaţiunile legate cu activele de capital" lei
---------------------------------------------------------------------------------------------
| |Venit | Ieşirea activelor |** |Pier-|Suma |Suma |Suma |Suma |Dife-
Activele de |Cod |(pier-| de capital |Creş-|derea|pier-|creş-|creş-|pier-|ren-
capital | |dere) |----------+---------|terea| de |derii|terii|terii|derii|ţa
| |de la |Realizare,| Donaţie | de |capi-| de | de | de | de |
| |reali-| (schimb) | |capi-|tal |capi-|capi-|capi-|capi-|(col.
| |zarea | | |tal | în |tal |tal |tal, |tal |11-2)
| |(ieşi-|----+-----+----+----|(col.|peri-| din |(col.|supu-|ne- |
| |rea) |Baza|*Suma|Baza|Pre-|4-3)+|oada |peri-|7-8- |să |per- |
| |acti- |va- |înca-|va- |ţul |(col.|fis- |oade-|9) |impo-|misă |
| |velor |lo- |sată |lo- | de |6-5) |cală | le | |zită-|spre |
| |de ca-|rică|de la|rică|pia-| |(col |pre- | |rii |dedu-|
| |pital |aju-|rea- |aju-|ţă | |/.3- | ce- | |(col.|cere |
| | în |sta-|liza-|sta-| | |4)+ |dente| |10 x | în |
| |evid. |tă |re |tă | | |(col.| | |50%) |anul |
| |finan-| |(sch-| | | |5-6) | | | |fis- |
| |ciară | |imb) | | | | | | | |cal |
| | | | | | | | | | | |(col.|
| | | | | | | | | | | |8+9- |
| | | | | | | | | | | |7) |
------------------+----+------+----+-----+----+----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----
A | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
---------------------------------------------------------------------------------------------
1. Acţiunile şi
alte titluri de
proprietate în
activitatea de
întreprinzător 02101 x x x x x x x
2. Titlurile de
creanţă 02102 x x x x x x x
3. Proprietatea
privată, nefo-
losită în acti-
vitatea de în-
treprinzător 02103 x x x x x x x
4. Terenurile 02104 x x x x x x x
5. Opţionul la
procurarea
sau vînzarea
activelor 02105 x x x x x x x
6. Alte acti-
ve capitale 02106 x x x x x x x
Total 0210 x x x x x x x
--------------------------------------------------------------------------------------------
* suma primită în rezultatul schimbului este egală cu valoarea de
plată a activului primit în schimb, ţinînd cont de suma achitată sau
primită
** dacă rezultatul de la operaţiile efectuate la col.7 este negativ,
el se indică în col.8
Anexa 1.2 D
Notă la rîndul 0209
"Venitul de la donarea activelor cu excepţia activelor de capital"
-------------------------------------------------------------------------
Categoria activelor | Cod |Valoarea de bilanţ|Preţul de|Valoarea maximă
donate | | (Baza valorică |piaţă la |dintre col. 2
| | ajustată) | momentul|şi 3 (se indică
| | | donării |în col.3 rînd.
| | | |0209)
---------------------+-----+------------------+---------+---------------
A | 1 | 2 | 3 | 4
---------------------+-----+------------------+---------+---------------
Active, - total |0209 | | |
inclusiv mărfuri |02091| | |
mijloace fixe |02092| | |
------------------------------------------------------------------------
Anexa 2D
Notă la rîndul 030 "Ajustarea (micşorarea) cheltuielilor conform
prevederilor legislaţiei fiscale"
------------------------------------------------------------------------
Corectările | Cod | Constatat în |Diferenţa
| |----------+-------|
| |evidenţa |scopuri|
| |financiară|fiscale| col. 3-2
-----------------------------------+-----+----------+-------+----------
A | 1 | 2 | 3 | 4
-----------------------------------------------------------------------
Cheltuielile personale şi familiare
(CF, art.23) 0301 0
Cheltuielile de delegaţii (CF, art.
24 (3)) 0302
Cheltuielile de asigurare a persoa-
nelor juridice (CF, art.24 (3)) 0303
Cheltuielile de reprezentanţă (CF,
art. 24(3)) 0304
Pierderile obţinute în urma vînzării
sau înstrăinării proprietăţii, efec-
tuate în mod direct sau mijlocit
între persoanele interdependente
(CF, art. 24(7)) 0305 0
Cheltuielile, efectuate în folosul
unui membru al familiei contribua-
bilului, al unei persoane cu fun-
cţii de răspundere sau al unui con-
ducător de agent economic, în cazul
lipsei justificării acestei plăţi
(CF, art. 24(6)) 0306 0
Cheltuielile, efectuate pînă la mo-
mentul plăţii, dacă contribuabilul
are obligaţii faţă de persoana in-
terdependentă, ce aplică metoda de
casă (CF, art. 44 (5)) 0307 0
Cheltuielile, achitate persoanei
interdependente, care foloseşte
metoda de casă (CF, art. 44 (5)) 0308 0
Cheltuielile legate de procurarea,
administrarea sau întreţinerea
oricărei proprietăţi, venitul de
pe urma căreia este scutit de
impozit (CF, art. 24 (8)) 0309 0
Cheltuielile, legate cu dobînzile
calculate sau achitate acţionarilor
(fondatorilor, asociaţilor), în
cazul cînd majoritatea lor sînt
persoane străine sau scutite de
impozit (CF art. 25 (2)) 0310
Cheltuielile, legate de întreţine-
rea, reparaţia şi recondiţionarea
proprietăţii (CF art. 27 (8)) 0311
Suma uzurii mijloacelor fixe (CF,
art. 26) 0312
Cheltuielile, legate de investi-
gaţii şi cercetări ştiinţifice
(CF, art. 27 (6)) 0313 100%-chelt.
curente
Defalcările în fondurile de re-
zervă (CF, art.31(2)) 0314 0
Deducerea datoriilor compromise
(CF, art.31 (1)) 0315
Alte cheltuieli, legate cu activi-
tatea de întreprinzător, deduse în
evidenţa contribuabilului din fon-
durile de rezervă create pe parcur-
sul anului fiscal (CF, art. 31 (2)) 0316 0
Defalcările în fondul de risc (CF
art. 31 (3) (se completează de in-
stituţiile financiare) 0317
Cheltuielile, legate de formarea
rezervelor asigurărilor pe termen
lung şi a fondului de asigurare a
pensiilor (CF art. 50 alin.(3)(se
completează de companiile de asi-
gurări 0318
Penalităţile, amenzile şi alte
sancţiuni, aferente tuturor impo-
zitelor, taxelor şi altor plăţi
obligatorii la buget (CF, art. 30
(1)) 0319 0
Pierderile de la realizarea mij-
loacelor fixe, inclusiv în cazul
efectuării donaţiei şi înlocuirii
forţate proprietăţii (CF, art. 27
(2)) 0320
Pierderile de la alte ieşiri a
mijloacelor fixe, decît cele indi-
cate în rîndul 0320 (CF, art. 27
(2)) 0321 0
Amortizarea proprietăţii nemateri-
ale (CF,art. 28) 0322
Cheltuielile, legate de extracţia
resurselor naturale 0323
Cheltuielile, legate cu achitarea
procentelor pentru datoriile, nea-
sigurate cu locuinţă sau automobilul
contribuabilului (CF, art. 36 (4)
p. b) 0324
Suma contribuţiilor efectuate în
scopuri filantropice şi de sponso-
rizare conform datelor evidenţei
financiare 0325 0
Suma cheltuielilor neconfirmate
documentar reflectate în evidenţa
financiară 0326 0
Altele (de indicat) 0327
0328
TOTAL 030 X X
------------------------------------------------------------------------
Anexa 2.1 D
Notă la rîndul 0304 "Cheltuielile de reprezentanţă"
-------------------------------------------------------------------------
Indicatorii | Cod |Suma,lei|Cota-limită | Suma
| | |a cheltuie- |cheltuieli-
| | |lilor de re-|lor de repre-
| | |prezentanţă,|zentanţă,lei
| | | % |
-------------------------------+-----+--------+------------+-------------
A | 1 | 2 | 3 | 4
-------------------------------------------------------------------------
Venitul conform datelor eviden-
ţei financiare - total, (suma
clasei 6 a Planului de conturi)
- fără TVA şi accize 03041 X X
Suma ajustărilor (micşorării)
veniturilor (rînd. 020 Decla-
raţie) 03042 X X
Suma venitului brut - total
(rînd. 03041 + rînd. 03042),
inclusiv 03043 X X
de la realizarea mărfurilor
(rulajul Ct subcontul. 6112
fără TVA şi accize) 030431 0,5
alte venituri (rînd. 03043
- rînd. 030431) 030432 1,0
în total suma limită a chel-
tuielilor de reprezentanţă
(rînd. 030431 + rînd. 030432) 03044 X X
Suma cheltuielilor efective
de reprezentanţă (se înscrie
în anexa 2 rînd. 0304 col.2 D) 03045 X X
Cheltuielile de reprezentanţă,
permise spre deducere (rînd.
03045, dar nu mai mult decît
rînd. 03044 (se înscrie în
anexa 2 D rînd. 0304 col. 3) 0304 X X
------------------------------------------------------------------------
Anexa 2.2 D
Notă la rîndul 0323 "Cheltuielile, legate cu achitarea procentelor
pentru datoriile neasigurate cu locuinţă sau automobilul
contribuabilului (CF, art. 36 (4) p. b)"
------------------------------------------------------------------------
Indicatorii | Cod | Suma, lei
------------------------------------------------------------------------
Venitul din investiţii - total (suma rînd. 032111
- 032114), inclusiv 03231
Creşterea de capital (rînd. 0210 col. 10 anexa
1.2 D) 032311
Royalty 032312
Venitul de la arenda financiară a activelor mate-
riale pe termen lung (subcontul 6222) 032313
Veniturile sub formă de dobîndă 032314
Cheltuielile, legate cu achitarea dobînzii pentru
datoriile neasigurate cu locuinţă sau automobilul
contribuabilului 03232
Suma cheltuielilor pentru achitarea dobînzii,
recunoscută spre deducere (rînd. 03212, dar nu
mai mult decît 03211) - se reflectă în anexa 2
D col.3 0323
Anexa 3 D
Notă la rîndul 120 "Suma impozitului pe venit pentru întreprinderile
agricole, inclusiv gospodăriile ţărăneşti (de fermier), precum şi
întreprinderile individuale"*
-----------------------------------------------------------------------
| Cod |Suma,|Cota im|Suma im-|**Impozi-|Total suma
| |lei |pozitu-|pozitu- | tul pe |impozitului
| | |lui pe |lui pe | venit |pe venit,
| | |venit,%|venit, |calculat |(col.4-5)
Venitul impozabil | | | |lei |se reduce|
| | | | (col. |cu _____%|
| | | | 2 x 3),|(col.4x5/|
| | | | lei |100), lei|
--------------------+-----+-----+-------+--------+---------+----------
A | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
--------------------+-----+-----+-------+--------+---------+----------
pînă la 6000 | | | | | |
lei*** |1201 | | | | |
| | | | | |
de la 6000 pînă la | | | | | |
10 800 lei |1202 | | | | |
| | | | | |
mai mult decît | | | | | |
10 800 lei |1203 | | | | |
| | | | | |
TOTAL |120 | | Ч | | |
----------------------------------------------------------------------
* întreprinderile individuale completează numai col. 2 - 4.
** se indică % reducerii impozitului pe venit în dependenţă de an
(în a.1998 - cu 80 %, în a. 1999 - cu 60 %, în a. 2000 - cu 40 %, în a.
2001 - cu 20 %).
*** Întreprinderile agricole folosesc două cote a impozitului pe
venit: pînă la 10800 lei (1202) şi mai mult decît 10800 lei (1203).
Anexa 4 D
Notă la rîndul 130 "Suma facilităţilor la impozitul pe venit"
------------------------------------------------------------------------
Categoria | Cod| Suma |Termenul | Legea,|Suma impozitu-|Suma înlesni-
înlesnirilor| |venitu-|acordării|în baza|lui pe venit |rii de la în-
| |lui su-|înlesni- |căreia |supus înlesni-|ceputul acor-
| | pusă |rii |se acor|rii în perioa-|dării ei, lei
| |înles- | |dă în- | da fiscală, |
| |nirii, | |lesni- | lei |
| | lei | |rea | |
------------+----+-------+---------+-------+--------------+-------------
A | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
------------+----+-------+---------+-------+--------------+-------------
|1301| | | | |
|1302| | | | |
|1303| | | | |
|1304| | | | |
|1305| | | | |
------------+----+-------+---------+-------+--------------+-------------
TOTAL |130 | | | | |
------------------------------------------------------------------------
Anexa 4.1 D
Notă la rîndul 1301 "înlesnirilor, acordate din contul impozitului
pe venit" (se completează de către instituţiile financiare)
-----------------------------------------------------------------------
Indicatori | Cod |Suma, lei
------------------------------------------------+--------+-------------
A | 1 | 2
-----------------------------------------------------------------------
Suma pierderilor pe venitul băncii de la acorda-
rea creditelor cu destinaţie specială (suma rînd
130111 - 130120) 13011
De la acordarea creditelor preferinţiale pe ter-
men lung cooperativelor de construcţie a locuin-
ţelor, ale căror lucrări au început pînă la 1.01.
93 în conformitate cu condiţiile prevăzute de
Hotătîrea Guvernului nr.349 din 7 iunie 1993 "Cu
privire la măsurile de protejare a cooperativelor
de construcţie a locuinţelor" 130111
Participanţilor la acţiunile de luptă pentru apă-
rarea integrităţii teritoriale şi indepedenţei
Republicii Moldova 130112
Victemelor represiunilor politice din anii 1917-
1990 130113
Participanţilor la evenimentele din Afganistan 130114
Participanţilor la lichidarea efectelor catas-
trofei de la Cernobîl 130115
Cetăţenilor care au avut de suferit de pe urma
calamităţilor naturale din august 1994 130116
Familiilor cu cinci şi mai mulţi copii 130117
Invalizilor nevăzători de gradul I şi II 130118
Participanţilor la cel de-al doilea război
mondial 130119
De la acordarea creditelor din resursele Băncii
Naţionale pentru finisarea construcţiei caselor
de locuit ale CCL (incluse în anexă la hotărîre)
în condiţiile prevăzute de Hotărîrea Parlamentului
Republicii Moldova nr. 834-XIII din 16.05.1996 130120
Suma impozitului din venitul pierdut de la acor-
darea creditelor preferenţiale şi fără dobîndă
(rînd.13011 x 32 : 100) 13012
Suma impozitul pe venit supusă înlesnirii (rînd.
13011-rînd. 13012) (se reflectă în rînd. respec-
tiv al anexei 4 D) 1301
-----------------------------------------------------------------------
Anexa 5 D
Notă la rîndul 140 "Suma impozitului pe venit, calculată în
rezultatul corectării veniturilor (cheltuielilor) perioadelor
precedente depistate în perioada fiscală curentă"
------------------------------------------------------------------------
Tipul venitului | | | | |
(cheltuielilor) perioadelor | Cod | Suma venitu- | |* Cota |**Suma
fiscale precedente | |lui (cheltuie-|Anul|impozi-|impozi-
depistate în perioada | |lilor), lei | | tului | tului
curentă, lei | | | | |
------------------------------+-----+--------------+----+-------+-------
A | 1 | 2 | 3 | 4 | 5
------------------------------+-----+--------------+----+-------+-------
| 1401| | | |
| 1402| | | |
| 1403| | | |
| 1404| | | |
TOTAL (suma rîndurilor 1301 | | | | |
- 1304) | 140 | | | |
------------------------------------------------------------------------
* Dacă veniturile (cheltuielile) se atribuie către activitatea
agricolă, atunci se aplică cota pentru întreprinderile agricole.
** Impozitul de la cheltuielile depistate se indică cu semnul minus
sau în paranteze.
Anexa 6 D
Notă la rîndul 1601"Impozitul pe venit achitat în străinătate"
------------------------------------------------------------------------
Indicatorii | Cod | Suma, lei
---------------------------------------------------+------+-------------
A | 1 | 2
------------------------------------------------------------------------
Suma impozitului pe venit achitat peste hotare 16011
Venitul de la activitatea financiară şi investiţio-
nală de peste hotare 16012
Cheltuielile, legate de obţinerea venitului din
rînd. 16012 16013
Venitul impozabil din activitatea financiară şi in-
vestiţională de peste hotare (rînd.16012 - rînd.
16013) 16014
Cota impozitului pe venit stabilită în Moldova con-
form legislaţiei fiscale 16015
Suma impozitului pe venit exceptînd facilităţile
(rînd 150 din Declaraţie) 16016
Suma impozitului pe venit (rînd 16015 x rînd.
16014), calculată la cota stabilită conform legis-
laţiei 16017
Suma impozitului pe venit ce urmează a fi trecută
în cont (suma cea mai mică indicată în rîndurile
16011, 16016 şi 16017) 1601
------------------------------------------------------------------------
Anexa 7 D
Notă la rîndul 1602 "Impozitul pe venit reţinut prealabil la
plata dividendelor"
------------------------------------------------------------------------
Indicatorii | Cod | Suma, lei
---------------------------------------------------+------+-------------
A | 1 | 2
------------------------------------------------------------------------
Suma impozitului pe venit exceptînd facilităţile
(rînd 150 din Declaraţie) 16021
Suma depăşirii impozitului pe venit la plata di-
videndelor din anul fiscal precedent 16022
Suma impozitului pe venit, reţinut la plata divi-
dendelor în anul fiscal curent 16023
Suma totală a impozitului pe venit, calculată la
plata dividendelor (rînd. 16022 + rînd. 16023) 16024
Suma impozitului pe venit, calculată la plata di-
videndelor, ce se trece pe următorul an fiscal
(rînd. 16024 - rînd. 16021) 16025
Suma impozitului pe venit reţinut la achitarea di-
videndelor, ce urmează a fi trecută în cont (rînd.
16024, dar nu mai mult decît rînd. 16021) 1602
------------------------------------------------------------------------
Anexa 8 D
Notă la rîndul 1603 "Impozitul pe venit, reţinut la sursa de plată"
------------------------------------------------------------------------
Indicatorii | Cod | Suma, lei
---------------------------------------------------+------+-------------
A | 1 | 2
------------------------------------------------------------------------
Impozitul pe venit, reţinut la plata dobînzii 16031
Impozitul pe venit, reţinut la plata royalty 16032
Impozitul pe venit, reţinut la sursa de plata
din serviciile acordate, inclusiv arenda 16033
Impozitul pe venit, ce urmează a fi trecut în
cont (suma rînd.16031 - 16033) 1603
------------------------------------------------------------------------
Anexa nr. 9D
la Declaraţia cu privire la
impozitul pe venit persoanei
ce practică activitatea de
antreprenoriat
NOTĂ DE INFORMARE
privind sursele de venit obţinute de la Fondul
de investiţii pentru perioada
_____________________199 ____
Fondul de investiţii ______________________________________________
(se indică denumirea)
Codul fiscal ________________ Codul băncii _______________________
Contul de decontare ___________________ tel. nr. _________________,
comunică informaţia referitor participaţiei de către acţionarul
(fostul acţionar) ________________________________________________ ,
(numele, prenumele persoanei)
codul fiscal ___________, domiciliat permanent pe adresa: ________
___________________________________________________________________
(lei)
------------------------------------------------------------------------
Nr.|Tipurile de venit|Soldul la înce-|Achi-|Soldul la sfîr-|Suma impozi-
d/o| |putul perioadei|tat |şitul perioadei|tului pe ve-
| | (anului) | | (anului) |nit reţinut
| | | | | din suma
| | | | | achitată
---+-----------------+---------------+-----+---------------+------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
---+-----------------+---------------+-----+---------------+------------
|Dividendele | | | |
|Creşterea de | | | |
|capital | | | |
|Dobînda | | | |
------------------------------------------------------------------------
Conducătorul _______________
Contabil-şef _______________
Data _________________________
Anexa nr.10D
la Declaraţia cu privire
la impozitul pe venit a
persoanei ce practică
activitatea de antrepre-
noriat
__________________________________
(denumirea agentului economic)
Codul fiscal _______________________
Informaţia
cu privire la persoanele ce practică
activitatea de antreprenoriat în componenţa
agentului economic - persoanei fizice
(lei)
--------------------------------------------------------------------------------------
Nr.| Numele, |Co- |Adresa | Cota | Suma | Corespunzător cotei |Semnă-
d/o|prenumele|dul |domici-|repar- |donaţi-| repartizării | tura
| |fis-|liului |tizării|ilor în|------------------------------------|fonda-
| |cal |perma- | (%) |scopuri|Suma |Suma|Suma |Suma | Suma | Suma |toru-
| | |nent | |filan- |veni-|scu-|vemi-|cal- |înles-|impo- | lui
| | | | |tropice|tului|ti- |tului|cula-|niri- |zitu- |(mem-
| | | | |primite|după |rii |impo-|tă a |lor |lui pe| bru-
| | | | | spre |dedu-| |zabil|impo-|con- |venit | lui)
| | | | | dedu- |cerea| | |zitu-|form | spre |
| | | | | cere |chel-| | |lui |art.49|plată |
| | | | | |tuie-| | | pe |al Co-|(col. |
| | | | | |lilor| | |venit|dului |10-11)|
| | | | | | | | | |fiscal| |
---+---------+----+-------+-------+-------+-----+----+-----+-----+------+------+------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
---+---------+----+-------+-------+-------+-----+----+-----+-----+------+------+------
---|---------|----|-------|-------|-------|-----|----|-----|-----|------|------|------
---|---------|----|-------|-------|-------|-----|----|-----|-----|------|------|------
---|---------|----|-------|-------|-------|-----|----|-----|-----|------|------|------
| Total | x | x | 100 | | | | | | | |
--------------------------------------------------------------------------------------
Notă: 1. Sumele totale a coloanelor 9, 10, 11, şi 12 trebuie sa
corespundă indicatorilor din rîndurile 090, 120, 130, şi 150 a
Declaraţiei;
2. Coloana 11 se completează numai de gospodăriile ţărăneşti (de
fermier).
Conducătorul __________________
Contabilul şef ________________
Data __________________________
Anexa nr. 1A
La Instrucţiunea cu privire la modul
de calculare şi achitare a impozitului
pe venit de către persoanele ce practică
activitatea de antreprenoriat
nr.1 din 23.10.98
NOTĂ EXPLICATIVĂ
I. La completarea Declaraţiei cu privire la impozitul pe venitul
persoanei ce practică activitatea de antreprenoriat
1. Denumirea persoanei (întreprinderii, organizaţiei, instituţiei)
se indică aşa cum ea este indicată în adeverinţa eliberată de Camera
Înregistrării de Stat.
2. Codul fiscal trebuie să corespundă numărului indicat în
certificatul pentru atribuirea codului fiscal.
3. Adresa trebuie să corespundă adresei indicate în documentele de
constituire.
4. Codul băncii, numărul şi denumirea conturilor trebuie să
corespundă datelor indicate în fişele de înregistrare a conturilor
bancare ale contribuabililor. Această fişă instituţia bancară, după
îndeplinire, o expediază Inspectoratului fiscal, la evidenţa căruia se
află contribuabilul.
5. În rînd. 010 se indică rezultatul înregistrat (obţinut) conform
datelor evidenţei financiare (profit, pierdere). Persoanele obligate de
prezentarea Raportului privind rezultatele financiare (Forma 2),
reflectă în rîndul dat suma indicată în rînd. 130 din acest Raport.
6. În rînd. 020 se reflectă suma totală a ajustărilor (micşorărilor)
veniturilor, reieşind din prevederile legislaţiei fiscale (Codul fiscal,
Legea bugetului pe anul corespunzător, Legea cu privire la administrarea
impozitului pe venit şi punerea în aplicare a titlulurilor I şi II ale
Codului fiscal), determinată conform prevederilor anexelor nr. 1D, 1.1D
şi 1.2D.
7. În rînd. 030 se reflectă suma totală a ajustărilor (micşorărilor)
cheltuielilor conform legislaţiei fiscale, folosind datele din anexele
nr. 2D, 2.1D, 2.2D.
8. Rînd. 040 se determină prin calcul: rînd 010 + rînd 020 - rînd
030.
9. În rînd. 050 se reflectă suma cheltuielilor legate cu donaţiile
în scopuri filantropice atît sub formă bănească, cît şi sub formă
nebănească ce sînt permise spre deducere în conformitate cu art. 36 al
Codului fiscal (în continuare - Cod).
Ca bază pentru deducerea contribuţiilor în scopuri filantropice sub
formă nebănească serveşte baza valorică a proprietăţii transmise în
aceste scopuri.
În conformitate cu prezentul articol, se permite spre deducere suma
cheltuielilor efective în scopuri filantropice, dar nu mai mult decît 7
la sută din venitul impozabil. Limita dată se determină prin calcul:
rînd. 040 x 7 / 107.
10. În rînd. 060 se reflectă suma cheltuielilor totale neconfirmate
documentar, dar nu mai mult decît limita stabilită conform Hotărîrii
Guvernului nr. 485 din 4 mai 1998. Limita dată se determină prin caclul:
rînd 040 x 0,1 / 100,1.
11. Rînd. 070 se determină prin calcul: rînd. 040 - rînd 050 - rînd
060.
12. În rînd. 080 se reflectă suma piederilor fiscale, reportate din
perioadele fiscale precedente, dar care se permite spre deducere în
perioada fiscală curentă. Noţiunea de "pierderi constatate în evidenţa
financiară" diferă de noţiunea "pierderi fiscale", ultimele care apar în
rezultatul depăşirii cheltuielilor legate cu activitatea de
întreprinzător asupra venitului brut, care conform art. 32 al Codului se
reeşalonează pe următorii 3 ani. Suma totală a pierderilor fiscale este
înregistrată la un cont extrabilanţier 945 "Pierderi fiscale
nereclamate". Modul de determinare a sumei pierderilor fiscale
constatate în perioadele precedente, dar permise spre deducere în
perioada fiscală curentă se determină în conformitate cu p. "s"
capitolul VII "Deduceri" ale Instrucţiunii.
13. În rînd. 090 şi 100 se reflectă suma venitului impozabil sau a
pierderilor fiscale determinată prin calcul.
14. Rînd. 110 se completează numai de către persoanele juridice, cu
excepţia întreprinderilor agricole, unde se indică cota impozitului pe
venit, stabilită în anul respectiv. Întreprinderile agricole determină
suma impozitului pe venit în baza anexei nr. 3D şi o indică în rîndul
120.
Pentru anul 1998 cota impozitului pe venit este stabilită pentru
persoanele juridice, cu excepţia întreprinderilor agricole şi
întreprinderilor individuale - în mărime de 32 la sută din venitul
impozabil. Această cotă se răsfrînge şi asupra întreprinderilor cu
investiţii străine, rezidenţii Zonelor antreprenoriatului liber, însă la
calcularea obligaţiunilor fiscale este necesar de ţinut cont de
prevederile art. 24 din Legea Cu privire la administrarea impozitului pe
venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului
fiscal privind acordarea anumitor înlesniri.
Cotele impozitului pe venit pot fi modificate anual prin intermediul
introducerii modificărilor respective în Cod sau în Legea bugetului de
stat.
15. Rînd. 120 se completează de către întreprinderile agricole,
inclusiv gospodăriile ţărăneşti (de fermier) şi întreprinderile
individuale în baza anexei 3D, iar de celelalte persoane se determină
suma impozitului pe venit prin calcul: rînd. 090 x rînd. 110.
16. Rînd. 130 se completează în baza anexei nr. 4D:
a) de categoriile de întreprinderi cărora le-au fost acordate
înlesniri conform Legii bugetului de stat sau Legii Cu privire la
administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a
titlurilor I şi II ale Codului fiscal (întreprinderile cu investiţii
străine, rezidenţii Zonelor antreprenoriatului liber). Suma înlesnirii
în acest caz se determină ţinînd cont de suma impozitului pe venit
calculată în rîndul 120 şi reducerile prevăzute din suma impozitului pe
venit.
De exemplu:
Suma impozitului pe venit determinată în rîndul 120 de către
rezidentul Zonei antreprenoriatului liber constituie 100 mii lei. În
conformitate cu art. 24 (4) al Legii Cu privire la administrarea
impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II
ale Codului fiscal, categoriilor date de contribuabili li se reduce suma
impozitului pe venit cu 45 la sută. Reieşind din aceasta suma
impozitului pe venit supus înlesnirii, ce se reflectă în rîndul 130,
constituie 45 mii lei (100 mii lei x 45 / 100);
b) de întreprinderile cărora li sau acordat facilităţi la
impozitarea unor anumite venituri la respectarea condiţiilor, indicate
în legile, ce le stabilesc (băncile comerciale - la suma venitului,
obţinut de la acordarea agenţilor economici a creditelor pe termen lung
- conform art. 27 (3) din Legea bugetului pe anul 1998 nr. 1446-XIII
din 27.12.1997). Pentru determinarea sumei facilităţii în acest caz la
suma venitului supus înlesnirii se aplică cota respectivă a impozitului
pe venit.
17. Rînd. 140 este destinat pentru determinarea impozitului pe venit
de la veniturile şi cheltuielile perioadelor precedente depistate în
perioada fiscală curentă. Suma ce urmează a fi indicată în acest rînd se
determină în baza anexei nr. 5D.
Acest rînd se completează numai în cazul, dacă veniturile
(cheltuielile) depistate, ce se atribuie la perioadele fiscale
precedente, nu au influenţat asupra rezultatului financiar curent.
18. Rînd. 150 se determină prin calcul: rînd 120 - rînd 130 Ă rînd
140. Suma obţinută la acest rînd urmează a fi trecută în fişa personală
a contribuabilului "spre calcul".
19. În rînd. 160 se reflectă suma totală a trecerilor în cont, care
reprezintă suma rîndurilor 1601, 1602, 1603.
20. În rînd. 170 se reflectă suma totală a impozitului pe venit
achitat în rate pe parcursul anului fiscal în conformitate cu art. 84 al
Codului.
21. Rînd. 180 şi 190 se determină respectiv prin calcul:
a) la suma impozitului pe venit spre plată: rînd 150 - rînd 160 -
rînd 170;
b) la suma supraplăţii impozitului pe venit : rînd 160 Ă rînd 170 -
rînd 150.
II. Notă esplicativă la completarea anexelor
Declaraţiei cu privire la impozitul pe venitul
persoanei ce practică activitatea de antreprenoriat
1. La corectarea veniturilor cu scopul determinării venitului
impozabil se scade sau se adună suma venitului brut pînă la deducerea
cheltuielilor.
Anexa 1D
2. În rînd. 0201 col. 2 se reflectă suma dividendelor primite sau
care urmează a fi primite de la rezidenţi, constatată în evidenţa
financiară.
Conform art. 12 al Codului dividend este considerată orice plată
efectuată de o persoană juridică în folosul unui acţionar (asociat)
conform cotei de participare (numărului de acţiuni).
3. În rînd. 0202 col. 2 se reflectă suma dividendelor calculate în
evidenţa financiară, dar neîncasate, ce urmează a fi primite de la
nerezidenţi.
4. În rînd. 0203 col. 3 se reflectă suma dividendelor primite de la
nerezidenţi, care au fost calculate în perioadele fiscale anterioare şi
la suma cărora s-a micşorat venitul impozabil. În caz, dacă în
perioadele fiscale precedente, venitul impozabil n-a fost micşorat cu
suma dividendelor calculate, atunci în perioada fiscală a primirii
dividendelor corectări nu se fac şi respectiv înscrieri în rîndul 0203
nu se efectuează.
5. În rînd. 0204 col. 3 se reflectă valoarea proprietăţii primite ca
donaţie, determinată conform art. 42 al Codului. În conformitate cu
alin. (2) al prezentului articol, baza valorică a proprietăţii donate
pentru destinatar se consideră valoarea determinată de persoana ce o
donează pentru determinarea obligaţiunilor sale fiscale. Mărimea dată
pentru persoana ce efectuează donaţia constituie valoarea maximă dintre
preţul de piaţă la momentul donării şi baza valorică ajustată a
proprietăţii donate.
6. În rînd. 0205 col. 2 se indică venitul brut de la operaţiunile cu
hîrtiile de valoare de stat şi de la depozitele bancare, constatat în
evidenţa financiară.
7. Rînd. 0206 se completează în cazul, cînd în rezultatul
circumstanţelor de forţă majoră (incendii, inundaţii, furt) are loc
pierderea (deteriorarea etc.) proprietăţii şi în rezultatul căreia este
primită o oarecare compensaţie. Compensaţia de obicei poate fi primită
de la companiile de asigurare, în cazul cînd proprietatea este
asigurată, sau de la alte persoane vinovate de pierderea proprietăţii.
În col. 2 se reflectă venitul, care se determină ca diferenţa dintre
suma compensaţiei primite şi valoarea de bilanţ a proprietăţii conform
datelor evidenţei financiare. Dacă suma compensaţiei este mai mică decît
valoarea proprietăţii în cauză, înscrieri în coloniţa dată nu se
efectuează.
Col. 3 se completează în următoarele cazuri:
a) cînd proprietatea pierdută nu este înlocuită cu altă proprietate
de acelaşi fel pe parcursul perioadei permise de înlocuire - perioada
care expiră în anul fiscal următor celui în care s-a produs pierderea
sau dacă contribuabilul a decis să nu efectueze înlocuirea proprietăţii
chiar în primul an fiscal;
b) cînd suma folosită pentru înlocuirea proprietăţii de acelaşi fel
este mai mică decît suma compensaţiei primite.
În aşa mod, în cazul descris la lit. a) se va reflecta diferenţa
dintre suma compensaţiei primite şi baza valorică ajustată, determinată
în scopurile fiscale, iar în cazul descris la lit. b) - diferenţa dintre
compensaţia primită şi suma folosită la înlocuirea cu altă proprietate
de acelaşi fel. Modul de determinare a bazei valorice ajustate în cazul
înlocuirii forţate este descris în capitolul V al Instrucţiunii.
8. Rînd. 0207 este completat de persoanele, care au trecut de la
metoda de casă la metoda de calcul.
Conform art. 44 al Codului, metoda de calcul este obligatorie:
a) pentru persoanele juridice - începînd cu 01.01.1998;
b) pentru întreprinderile de stat - începînd cu 01.01.2000.
Respectiv col. 2 se completează numai în anul modificării metodei de
evidenţă. În ea se indică suma totală a excedentului obţinut în
rezultatul modificării metodei de evidenţă conform art. 44 (8) al
Codului. Col. 3 se completează în primii trei ani de modificare a
metodei de evidenţă inclusiv şi anul modificării cîte 1/3 din excedentul
dat.
Ca excedent se consideră diferenţa dintre venitul determinat după
metoda de casă şi venitul determinat după metoda de calcul de la
realizarea soldurilor producţiei (lucrărilor, serviciilor) expediate
spre realizare, dar neachitate conform situaţiei la 01.01.1998 (soldul
datoriei debitor).
9. În rînd. 0208 se reflectă venitul de la realizarea mijloacelor
fixe: col. 2 - conform datelor evidenţei financiare, iar în col. 3 -
conform art. 27 (2) al Codului. Modul de determinare a rezultatului de
la realizarea mijloacelor fixe conform prezentului articol este descris
în Regulamentul cu privire la modul de calculare a uzurii mijloacelor
fixe în scopul impozitării nr. 05/1-CF-07/92 din 25.12.1997, precum şi
în capitolul III al Instrucţiunii.
10. În rînd. 0209 conform art. 42 al Codului se reflectă venitul în
cazul efectuării donaţiilor tuturor activelor cu excepţia activelor de
capital, în conformitate cu anexa nr. 1.1D. În col. 3 se indică valoarea
maximă dintre valoarea de piaţă a proprietăţii şi baza lui valorică
ajustată.
11. Rînd. 0210 se completează de către persoanele care pe parcursul
perioadei fiscale au efectuat operaţiuni (realizare, schimb sau alt mod
de înstrăinare) cu activele de capital, enumerate în art. 37 (2) al
Codului. Datele rînd. 0210 trebuie să corespundă datelor anexei 1.1D.
În rînd.0210 col. 2 anexa 1.1D se reflectă rezultatul (venit,
pierdere) de la operaţiunile cu activele de capital, constatat în
evidenţa financiară pe fiecare activ, definit ca activ de capital. În
col. 3 - 6 se reflectă rezultatele obţinute pe fiecare din aceste active
conform prevederilor Codului. Indicatorii col. 7,8,10 - 13 se determină
prin calcul. În col. 9 se reflectă suma pierderilor de capital nepermise
spre deducere în perioadele fiscale precedente, dar permise spre
deducere în perioada fiscală curentă. În col. 11 - suma pierderilor de
capital, nepermise spre deducere în anul fiscal curent, care urmează a
fi raportate în anii fiscali următori, adică în următorul an fiscal se
va reflecta în col. 9.
12. În col.0211 se reflectă soldul fondurilor, create din contul
mijloacelor pînă la impozitare conform situaţiei din 31.12.1997.
13. În rînd. 0212 se reflectă alte venituri, neindicate în anexa 1D,
dar pentru care Codul prevede alte reguli, decît cele prevăzute de SNC.
14. Suma rînd. 020 col. 4 al anexei 1D este egală cu suma rînd. 0201
- 0212 şi se transferă în rînd. 020 al Declaraţiei.
Anexa 2D
15. În rînd. 0301 se reflectă suma cheltuielilor personale şi
familiale, raportată în evidenţa financiară la cheltuielile
întreprinderii, dar nepermisă spre deducere de alineatul (2) art.24 al
Codului .
16. În rînd. 0302 se reflectă suma cheltuielilor de delegaţii. În
col. 2 - cheltuielile, constatate în evidenţa financiară, iar în col.3 -
cheltuielile în limita normelor stabilite de Hotărîrile Guvernului
nr.805 din 07.11.1994 şi nr. 613 din 04.09.1995.
17. În rînd. 0303 se reflectă suma cheltuielilor legate de
asigurarea proprietăţii, salariaţilor etc., respectiv în col. 2 -
constatate în evidenţa financiară, iar în col. 3 - cheltuielile achitate
sau suportate pentru tipurile de asigurări indicate în Hotărîrea
Guvernului nr. 484 din 04.05.1998.
18. În rînd. 0304 se reflectă suma cheltuielilor de reprezentanţă,
respectiv în col. 2 - suma cheltuielilor efective constatate în evidenţa
financiară, iar în col. 3 - suma cheltuielilor în limita normativelor
stabilite de Hotărîrea Guvernului nr. 130 din 06.02.1998. Determinarea
limitei date se efectuează în baza anexei 2.1D.
Suma din rînd. 03045 col 4. anexa 2.1D este identică cu cea din
rînd. 0304 col. 2 anexa 2D, iar suma din rînd. 0304 col. 4 anexa 2.1 -
cu cea din rînd. 0304 col. 3 anexa 2D.
19. În rînd. 0305 col. 2 se indică pierderile suportate în cazul
schimbului sau realizării proprietăţii între persoanele interdependente.
Noţiunea de persoană interdependentă este indicată în art. 12 al Codului.
De exemplu:
SRL "123" a realizat unei persoane fizice, care este soţia persoanei
ce deţine 60 la sută din capitalul SRL "123" un automobil, baza valorică
a căruia constituie 15 mii lei la un preţ de 12 mii lei. În rezultatul
tranzacţiei date SRL "123" a întregistrat pierderi în sumă de 3 mii lei.
Reieşind din faptul că pierderile date sînt cauzate de la tranzacţia cu
persoana interdependentă, suma pierderilor suportate nu este recunoscută
spre deducere.
20. În rînd. 0306 col. 2 se reflectă suma cheltuielilor efectuate în
folosul unui membru al familiei contribuabilului, al unei persoane cu
funcţii de răspundere sau al unui conducător de agent economic, al unui
membru al societăţii sau al altei persoane interdependente, în cazul
lipsei justificării acestei plăţi constatate în evidenţa financiară .
21. În rînd. 0307 col. 2 se reflectă suma cheltuielilor suportate,
dar neachitate, în rezultatul apariţiei obligaţiunii faţă de o persoană
interdependentă, ce foloseşte metoda de casă.
Exemplu:
În anul 1998 SA "Ana", care foloseşte metoda calculelor, pe
parcursul anului fiscal a beneficiat de serviciile de reparaţie de la o
persoană fizică - ÎI "Izvorul", unicul fondator al căreia este tatăl
vitreg al persoanei, care deţine controlul asupra pachetului de acţiuni
a SA "Ana", care foloseşte metoda de casă. Suma totală a serviciilor
constituie 10 mii lei, din care au fost achitate numai 7 mii lei. Ţinînd
cont de faptul că persoanele date sînt între ele interdependente,
diferenţa de 3 mii lei nu va fi recunoscută spre deducere.
22. În rînd. 0308 se reflectă suma cheltuielilor achitate efectuate
de către persoana ce foloseşte metoda de calcul, persoanei
interdependente, ce foloseşte metoda de casă, care în perioadele fiscale
precedente nu au fost permise spre deducere din cauza neachitării lor.
Exemplu:
Reieşind din datele exemplului precedent SA "Ana" în anul 1999 a
achitat restul 3 mii lei - ÎI "Izvorul", care este persoană
interdependentă, care în anul 1998 nu au fost permise spre deducere. În
cazul dat suma de 3 mii lei va fi înregistrată în anul 1999 în rîndul
0308 col. 3 anexa 2D.
23. În rînd. 0309 col. 2 se reflectă suma cheltuielilor, legate de
procurarea, administrarea sau întreţinerea oricărei proprietăţi, venitul
de pe urma căreia este scutit de impozit.
Către aceste cheltuieli se atribuie cheltuielile achitate sau
suportate în legătură cu obţinerea venitului, scutit de impozit.
Veniturile scutite de impozit sînt considerate veniturile, indicate în
art. 20 al Codului (dividendele de la rezidenţi, cîştigurile de la
loterii etc.), precum şi veniturile scutite de impozit conform Legii
bugetului de stat şi Legii cu privire la administrarea impozitului pe
venit şi punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal
(venitul de la operaţiunile cu hîrtiile de valoare de stat şi depozitele
bancare pînă în anul 2001).
Exemplu:
În rezultatul deţinerii (administrării) acţiunilor, ce aparţin altor
s-au obţinut dividende. Deoarece conform art. 20 (j) dividendele primite
de la rezidenţi sînt considerate surse de venit neimpozabile,
cheltuielile, legate de administrarea acţiunilor nu vor fi recunoscute
spre deducere, de aceea suma lor se indică în col. 2 rîndul 0309.
24. În rînd. 0310 se reflectă cheltuielile, legate cu dobînzile
calculate sau achitate acţionarilor (fondatorilor) în cazul cînd
majoritatea lor sînt persoane străine sau persoane scutite de impozit şi
o mare parte a capitalului contribuabilului este finanţat (direct sau
indirect) de aceşti acţionari (fondatori). În col. 2 se reflectă
cheltuielile constatate în evidenţa financiară, iar în col. 3 - în
limita stabilită de punctul "c" capitolul VII "Deduceri" al
Instrucţiunii.
25. În rînd. 0311 se reflectă suma cheltuielilor pentru
întreţinerea, reparaţia şi recondiţionarea proprietăţii: în col. 2 -
constatate în evidenţa financiară, în col. 3 - în limita de cinci la
sută din valoarea de bilanţ a mijloacelor fixe (determinată fără a lua
în consideraţie schimbările de pe parcursul anului fiscal respectiv).
Ca constatate în evidenţa financiară se consideră cheltuielile, care
conform prevederilor SNC au fost atribuite la cheltuieli, adică au
influenţat la rezultatul financiar. Suma cheltuielilor capitalizate în
col. 2 nu se reflectă.
Baza valorică a mijloacelor fixe în scopul aprecierii limitei date
reprezintă valoarea mijloacelor fixe în scopuri fiscale, determinată
conform Regulamentului cu privire la modul de calculare a uzurii
mijloacelor fixe în scopul impozitării nr. 05/1-CF-07/92 din 25.12.1997.
Cheltuielile suportate (achitate) vor fi constatate ca cheltuieli
pentru întreţinerea, reparaţia şi recondiţionarea proprietăţii după
criteriul stabilit în Instrucţiune.
La determinarea sumei cheltuielilor permise spre deducere în scopuri
fiscale, 5 la sută se aplică la suma totală a cheltuielilor sus-numite,
inclusiv cele, care în evidenţa financiară au fost capitalizate. Limita
cheltuielilor se efectuează pe fiecare categorie de mijloace fixe în
parte.
Exemplu:
Suma totală a cheltuielilor, supotrtate în anul 1999 pentru
întreţinerea, reparaţia şi recondiţionarea mijloacelor fixe, ce se
atribuie la categoria II de proprietate constituie 14 mii lei, din care
în evidenţa financiară au fost capitalizate 6 mii lei, iar 8 mii lei au
fost reflectate ca cheltuieli. Valoarea mijloacelor fixe din categoria
II la începutul anului în scopul impozitării constituie 240 mii lei. În
cazul dat, în col. 2 urmează a reflecta 8 mii lei (14 mii lei - 6 mii
lei), pe cînd în col. 3 - 12 mii lei ( 240 mii lei x 5 / 100). Adică în
col. 4 se va reflecta suma de 4 mii lei (12 mii lei - 8 mii lei), ceea
ce înseamnă că rezultatul financiar la determinarea obiectului impozabil
se va majora cu 4 mii lei.
26. În rînd. 0312 se reflectă suma uzurii mijloacelor fixe,
respectiv în col. 2 - constatată în evidenţa financiară, în col. 3 -
calculată conform Regulamentului cu privire la modul de calculare a
uzurii mijloacelor fixe în scopul impozitării nr. 05/1-CF-07/92 din
25.12.1997.
27. În rînd. 0313 se reflectă suma cheltuielilor, legate de
investigaţii şi cercetări ştiinţifice faţă de proprietate (cu excepţia
terenurilor sau altei proprietăţi, ce sînt supuse uzurii): în col. 2 -
constatate în evidenţa financiară, în col. 3 - în scopuri fiscale. În
scopuri fiscale conform art. 27 (6) al Codului, cheltuielile în cauză
sînt recunoscute în mărime de 100 % în perioada fiscală în care au fost
suportate sau achitate.
28. În rînd. 0314 col. 2 se reflectă suma cheltuielilor, care au
influenţat asupra rezultatului financiar şi au fost îndreptate pe
parcursul anului fiscal la formarea fondurilor de rezervă, inclusiv
pentru acoperirea datoriilor compromise.
29. În rînd. 0315 se reflectă suma datoriilor compromise ce urmează
a fi deduse: în col. 2 - cheltuielile constatate în evidenţa financiară,
în col. 3 - în scopuri fiscale, conform art. 31 (1) al Codului. Ca
constatate în evidenţa financiară se consideră cheltuielile, care au
influenţat asupra rezultatului financiar. În scopuri fiscale datoria se
consideră compromisă dacă corespunde criteriilor determinate conform
capitolului VII al Instrucţiunii.
30. În rînd. 0316 col. 3 se reflectă cheltuielile suportate sau
achitate de către contribuabil, legate cu activitatea de întreprinzător,
care pe parcursul anului fiscal au fost deduse din contul fondurilor de
rezervă, create anterior din contul cheltuielilor curente, nepermise
spre deducere (art. 31 (2) al Codului; rînd 0314 anexa 2).
Exemplu:
În anul 1998 SRL "Mig" în evidenţa financiară a creat din contul
cheltuielilor curente fonduri (rezerve) la suma totală de 26 mii lei,
inclusiv pentru acoperirea datoriilor compromise - 14 mii lei şi pentru
alte necesităţi - 12 mii lei. Pe parcursul anului au fost îndreptate
mijloace pentru acoperirea datoriilor compromise 19 mii lei, inclusiv
din contul rezervei pentru acoperirea datoriilor compromise (corecţii la
datorii dubioase) - 14 mii lei (recunoscute ca datorii compromise
conform Codului numai 10 mii lei) şi din contul cheltuielilor curente -
5 mii lei (recunoscute în mărime totală conform Codului). Fondurile
(rezervele) create pentru alte necesităţi au fost consumate în evidenţa
financiară în sumă totală (14 mii lei), pe cînd conform Codului urmează
a fi recunoscute numai în sumă de 9 mii lei. Reieşind din aceste date,
în rînd. 0314 - 0316 se vor înregistra următoarele date:
a) în rînd. 0314 col. 2 - 26 mii lei;
b) în rînd. 0315:
- col. 2 - 5 mii lei,
- col. 3 - 15 mii lei;
c) în rînd. 0136 col. 3 - 9 mii lei.
31. Rînd. 0317 se completează numai de către instituţiile
financiare. Suma defalcărilor de reduceri pentru pierderi la credite,
constatate în evidenţa financiară se reflectă în col. 2, iar în col. 3 -
conform art. 31 (3) al Codului (în redacţia Legii nr. 112-XIV din
29.07.1998). În anul 1998 pentru scopuri fiscale formarea reducerilor
pentru pierderi la credite se efectuează conform Regulamentului cu
privire la clasificarea creditelor şi formarea reducerilor pentru
pierderi la credite, aprobat de Banca Naţională a Moldovei nr. 164 din
22.06.1998.
32. Rînd. 0318 se completează de companiile de asigurări, unde se
indică suma cheltuielilor, legate cu formarea rezervelor ale
asigurărilor pe termen lung şi a fondului de asigurare a pensiilor: în
col. 2 - constatate în evidenţa financiară, în col. 3 - conform
prevederilor Hotărîrii Guvernului nr. 483 din 04.05.1998
33. În rînd. 0319 col. 2 se reflectă cheltuielile, care au
influenţat asupra rezultatului financiar, legate cu achitarea
penalităţilor, amenzilor şi altor sancţiuni aferente tuturor
impozitelor, taxelor şi altor plăţi obligatorii la buget.
34. În rînd. 0320 se reflectă pierderile de la realizarea
mijloacelor fixe, inclusiv în cazul înlocuirii forţate sau efectuării
forţate: în col. 2 - constatate în evidenţa financiară, în col. 3 - în
scopuri fiscale. În scopuri fiscale pierderile de la realizarea
mijloacelor fixe se determină conform Regulamentului cu privire la modul
de calculare a uzurii mijloacelor fixe în scopul impozitării nr.
05/1-CF-07/92 din 25.12.1997. La efectuarea donaţiilor şi ieşirea
forţată a proprietăţii în col. 3 se indică baza valorică a proprietăţii
ieşite, determinată prin calcul în conformitate cu capitolul IV al
Instrucţiunii.
35. În rînd. 0321 col. 2 se reflectă pierderile, legate cu ieşirea
mijloacelor fixe în cazurile, neindicate în rînd. 0320.
36. În rînd. 0322 se reflectă suma cheltuielilor, legate cu
amortizarea proprietăţii nemateriale: în col 2 - constatate în evidenţa
financiră, în col. 3 - constatate conform art. 28 al Codului.
37. În rînd. 0323 se reflectă suma cheltuielilor, legate de
extracţia resurselor naturale irecuperabile, respectiv în col. 2 -
constatate în evidenţa financiară, în col. 3 - conform art. 29 al
Codului.
38. În rînd. 0324 se fac înscrieri în cazul, cînd contribuabilul a
efectuat investiţii în baza unor credite, neasigurate cu locuinţa sau
automobilul contribuabilului. În col. 2 se reflectă cheltuielile, legate
cu achitarea dobînzii (procentelor) pentru creditele folosite,
constatate în evidenţa financiară, iar în col. 3 - cheltuielile în
limita venitului din investiţii, în cazul cînd venitul din investiţii
este mai mic decît cheltuielile pentru achitarea dobînzii. Rezultatul
din col. 3 se determină prin completarea anexei 2.2D.
Venit din investiţii se consideră creşterea de capital, royalty,
venitul de la arenda financiară pe termen lung, dobînda.
Exemplu:
În anul 1998 întreprinderea "Luceafărul" a obţinut venit din
investiţii în sumă de 20 mii lei. Pentru a primi venitul dat din
investiţii, întreprinderea "Luceafărul" a luat din bancă un credit în
sumă de 100 mii lei, cu dobîndă de 25 la sută anual, adică 25 mii lei pe
an. În conformitate cu art. 36 (4) al Codului în calitate de deduceri
sînt recunoscute spre deducere numai 20 mii lei.
39. În rînd. 0325 col. 2 se reflectă suma donaţiilor în scopuri
filantropice şi sponsorizare conform datelor evidenţei financiare. Aici
se reflectă contribuţiile în scopurile sus-numite numai sub formă de
mijloace băneşti.
Contribuţiile sub forma nebănească se consideră ca donaţie, în
rezultatul căreia pentru scopuri fiscale venitul se determină în
rîndurile 0209 şi 0210, respectiv, din anexele 1D, 1.1D, 1.2D.
40. În rînd. 0326 col.2 se reflectă suma cheltuielilor, neconfirmate
documentar.
41. În rînd. 0327, 0328 se reflectă alte cheltuieli, nepermise spre
deducere sau pentru care conform Codului sînt stabilite alte reguli faţă
de SNC.
42. Suma rînd. 030 col. 4 al anexei 2D este egală cu suma rînd. 0301
- 0328 şi se transferă în rînd. 030 al Declaraţiei.
Anexa 3D
43. Anexa 3D se completează de către întreprinderile agricole,
inclusiv gospodăriile ţărăneşti (de fermier) şi de către întreprinderile
individuale pentru determinarea sumei impozitului pe venit, care
respectiv se indică în rîndul 120 al Declaraţiei.
În col. 3 din această anexă se reflectă cota impozitului pe venit
existentă în anul fiscal în dependenţă de suma venitului impozabil.
În anul 1998 cotele impozitului pe venit :
a) pentru întreprinderile agricole, indiferent de tipul de
proprietate şi de forma juridică de organizare sînt stabilite în mărime
de:
- 20 la sută din venitul anual impozabil de pînă la 10 800 lei;
- 32 la sută din venitul impozabil anual ce depăşeşte suma de 10800
lei.
b) pentru gospodăriile ţărăneşti (de fermier) şi întreprinderile
individuale sînt stabilite în mărime de:
- 15 la sută din venitul impozabil anual de pînă la 6000 lei anual;
- 20 la sută din venitul impozabil anual de la 6000 lei pînă la
10800 lei;
- 32 la sută din venitul impozabil anual ce depăşeşte suma de 10800
lei.
În col. 5 se indică % reducerii impozitului pe venit în dependenţă
de an şi existenţa venitului impozabil de la producerea şi realizarea
produselor agricole proprii, precum şi din realizarea produselor
obţinute din materie primă proprie ca rezultat al prelucrării ei
industriale (în anul 1998 - cu 80 la sută; în a. 1999 - 60 la sută; în
a. 2000 - cu 40 la sută; în a. 2001 - cu 20 la sută). Celelalte coloniţe
se determină prin calcul.
Întreprinderile individuale completează numai col. 2-4 din această
anexă.
44. Suma rînd. 120 col. 6 din anexa 3D este egală cu suma rînd. 1201
- 1202 şi se transferă în rînd. 120 al Declaraţiei.
Anexa 4D
45. Anexa 4D se completează de persoanele, cărora le-au fost
acordate înlesniri la respectarea anumitor condiţii. Ca înlesniri sînt
considerate atît veniturile scutite de impozit, cît şi reducerile la
suma impozitului pe venit calculat.
Exemplu: (înlesnirii se supune o parte din venit)
În anul 1998 în conformitate cu art. 27 (3) din Legea bugetului pe
anul 1998 nr. 1446-XIII din 27.12.1997, "băncile comerciale, care
efectuează creditarea pe termen lung a agenţilor economici în vederea
finanţării investiţiilor capitale destinate proiectării, elaborării,
însuşirii ...." sînt scutite de impozitul pe venit de la acordarea
creditelor pe un termen de 2-3 ani - în mărime de 50 la sută, pe un
termen de peste 3 ani - în mărime de sută la sută. Presupunem, că de la
creditele acordate în aceste scopuri pe un termen de 2-3 ani s-a obţinut
un venit de 150 mii lei, de la creditele acordate pe un termen de peste
3 ani - 100 mii lei. În acest caz înlesnirile date se înregistrează
aparte în col. A, iar suma impozitului pe venit supusă înlesnirii (col.
4 anexa 4D) respectiv va constitui 24 mii lei (150 mii lei x 32/100) x
50%) şi 32 mii lei (100 mii lei x 32 / 100) x 100%).
Exemplu (înlesnirii se supune suma calculată a impozitului pe venit):
În conformitate cu art. 24 alin. (5) din Legea cu privire la
administrarea impozitului pe venit şi punerea în aplicare a titlurilor I
şi II ale Codului fiscal nr. 1164 - XIII din 24.04.1997 (în redacţia
Legii nr. 112-XIV din 29.07.1998), agenţilor micului business, care au
încheiat acorduri privind acordarea creditului fiscal cu IFS pînă la
1.01.1998, vor beneficia şi în continuare de scutiri la impozitul pe
venit pînă la finele acordului încheiat. Suma impozitului pe venit în
anul 1998 conform Declaraţiei fiscale constituie 25 mii lei, adică
subiecţii micului business în col. A "Categoria înlesnirilor" indică
"Venitul agenţilor micului business", în col. 4 - Legea nr. 1164-XIII
din 24.04.1998 art. 24(5), în col. 5 - 8 mii lei (25 mii lei x 32 / 100)
x 100% etc.
46. Anexa 4.1D se completează numai de către instituţiile
financiare, care au acordat credite preferenţiale sau fără dobîndă
anumitor categorii de persoane (CCL, cetăţeni), şi cărora conform
prevederilor Legii bugetului li se compensează pierderile suportate în
legătură cu acordarea acestor credite.
47. Suma rînd. 130 col. 5 din anexa 4D este egală cu suma rînd. 1301
- 1305 şi se transferă în rînd. 130 al Declaraţiei.
Anexa 5D
48. Anexa 5D este necesară pentru determinarea sumei impozitului pe
venit spre majorare (micşorare) de la suma venitului sau cheltuielilor
(pierderilor) depistate în perioada fiscală curentă, dar care se
atribuie către perioadele fiscale precedente. La determinarea sumei
impozitului pe venit în cauză este necesar de ţinut cont de faptul că
unele venituri (cheltuieli) depistate au cote reduse la impozitul pe
venit (întreprinderilor agricole). Veniturile (cheltuielile) depistate
se impozitează la cota impozitului pe venit existentă în anul la care se
atribuie. Dacă veniturile (cheltuielile) depistate se referă la diferiţi
ani, în col. A se reflectă aparte suma cheltuielilor şi aparte suma
veniturilor depistate, aplicîndu-se respectiv cota impozitului pe venit
pentru anul la care se atribuie.
Exemplu:
În anul 2000 contribuabilul de sine-stătător a stabilit, că în anul
1998 nu a fost reflectat venitul de la realizarea serviciilor în mărime
de 1400 lei, iar în anul 1999 - cheltuielile pentru deplasare în mărime
de 500 lei. Cota impozitului pe venit în anul 1998 -32 la sută, în anul
1999 - 28 la sută. În acest caz în col. A se va indica "venit de la
acordarea serviciilor"şi respectiv "cheltuieli de deplasare", iar în
col. 5 - suma impozitului, determinată respectiv pentru suma venitului -
448 lei (1400 lei x 32 / 100), pentru suma cheltuielilor (140 lei) ( 500
lei x 28 / 100 ). În total suma impozitului în rezultatul corectării
rezultatului perioadelor precedente constituie 308 mii lei ( 448 mii lei
+ (140 mii lei)), care se indică în rîndul 140 al Declaraţiei.
49. Suma rînd. 140 col. 5 din anexa 5D este egală cu suma rînd. 1401
- 1405 şi se transferă în rînd. 140 al Declaraţiei.
Anexa 6D
50. Anexa 6D este completată de către contribuabil în cazul cînd pe
parcursul anului fiscal a obţinut venit investiţional şi financiar din
surse aflate în afara Republicii Moldova, în conformitate cu prevederile
art. 78 al Codului.
În rînd. 16011 se reflectă suma impozitului pe venit achitată în
străinătate de la venitul financiar şi investiţional obţinut.
În rînd. 16012 şi 16013 se reflectă suma venitului şi, respectiv, a
cheltuielilor, legate cu obţinerea venitului peste hotare.
Rînd. 16014 se determină prin calcul: rînd. 16012 - rînd. 16013.
În rînd. 16015 se reflectă cota impozitului pe venit în anul fiscal
conform prevederilor legislaţiei fiscale.
Suma impozitului pe venit achitată în străinătate se trece în cont
în limita cotei existente a impozitului pe venit şi în limita
obligaţiunilor fiscale conform Declaraţiei privind impozitul pe venit.
Conform art. 82 din Cod, suma impozitului pe venit achitată în
străinătate din venitul din investiţii şi financiar se trece în cont cu
condiţia că acest venit este impozitat în Republica Moldova.
Exemplu:
În anul 1998 SA "Victor" a obţinut venit investiţional şi financiar
peste hotarele republicii în mărime de 5 000 lei, cheltuielile - 1 000
lei, venitul impozabil constituie 4 000 lei.
Suma impozitului achitat peste hotarele Republicii Moldova - 1 400
lei. Suma impozitului pe venit, exceptînd facilităţile, determinată
conform Declaraţiei privind impozitul pe venit (rînd. 150 al
Declaraţiei) - 1 300 lei. Suma impozitului pe venit, achitat în
străinătate, va fi trecută în cont numai în mărimea calculată la cota
stabilită în Republica Moldova, care constituie 1 280 lei (4 000 x 32 /
100), deoarece mărimea dată este mai mică decît suma impozitului pe
venit achitată în străinătate (1 400 lei) şi totodată nu depăşeşte suma
obligaţiunii fiscale (1 300 lei).
În cazul, cînd suma obligaţiunii fiscale conform Declaraţiei va
constitui 900 lei, suma impozitului pe venit achitată în străinătate
urma a fi trecută în cont numai în mărime de 900 lei. Restul 380 lei (1
280 lei - 900 lei) nu pot fi trecuţi în cont nici în anul fiscal curent
nici în anii fiscali următori.
51. Suma rînd. 1601 col. 2 din anexa 6D se transferă în rînd. 1601
al Declaraţiei.
Anexa 7D
52. Anexa 7D se completează de către contribuabil în cazul cînd pe
parcursul anului fiscal la achitarea prealabilă a dividendelor a reţinut
impozitul pe venit din suma îndreptată pentru achitarea dividendelor.
În rînd. 16021 se reflectă suma impozitului pe venit din rîndul 150
al Declaraţiei.
În rînd. 16022 se reflectă suma impozitului pe venit achitat în
perioadele precedente la achitarea prealabilă a dividendelor, care n-au
fost trecute în cont, deoarece depăşea suma obligaţiunii fiscale.
În rînd. 16023 se reflectă suma impozitului pe venit reţinut la
plata prealabilă dividendelor în anul fiscal curent. Suma impozitului în
cauză, ce urmează a fi transferată, este egală cu 32 la sută din suma
dividendelor care urmează a fi plătite.
Suma impozitului pe venit, reţinută la achitarea prealabilă a
dividendelor, ce nu poate fi trecută în cont în anul fiscal curent,
adică depăşeşte suma obligaţiunilor fiscale, se reportează în anul
fiscal următor celui, în care a apărut acest excedent şi se reflectă la
rîndul 16025. Totodată suma excedentului dat nu se consideră ca
supraplată.
53. Suma rînd.1602 col. 2 din anexa 7D se transferă în rînd. 1602 al
Declaraţiei.
Anexa 8D
54. Anexa 8D se completează de către contribuabilul, căruia pe
parcursul anului fiscal la acordarea serviciilor conform art. 90 al
Codului (în anul 1998 - conform art. 11 din Legea bugetului pe anul 1998
şi Hotărîrea Guvernului nr. 315 din 20.03.1998) şi la primirea venitului
sub formă de dobîndă sau royalty conform art. 89 al Codului li s-a
reţinut impozitul pe venit la sursa de plată. Suma impozitului pe venit
reţinut în acest mod urmează a fi trecut în cont în mărime totală, iar
în cazul cînd suma obligaţiunilor fiscale este mai mică decît suma
impozitului pe venit reţinut la sursa de plată, suma excedentului se
consideră ca supraplată şi urmează a fi restituită contribuabilului la
dorinţa acestuia.
55. Suma rînd. 1603 col. 2 din anexa 8D se transferă în rînd. 1603
al Declaraţiei.
Anexa nr.2
la Instrucţiunea cu privire la
modul de calculare şi achitare
a impozitului pe venit de către
persoanele ce practică
activitatea de antreprenoriat
nr. 1 din 23.10.1998
Se înmînează
destinatarului
C I T A Ţ I E
Nr. _____________din_________
Inspectoratul Fiscal pe (raionul, sectorul, municipiul) ____________
Vă cheamă să Vă prezentaţi _________________________________________
în ziua de_________ luna __________ anul ________ ora ______________
inspectoratul ______________________________________________________
str. _____________________________________ nr. _____________________
în cauza ___________________________________________________________
(obiectul cauzei)
L.Ş. şeful (şeful adjunct) (data, semnătura)
____________________________________________________________________
Loc pentru timbru
Adresa _____________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Destinatar _________________________________________________________
____________________________________________________________________
Consecinţele neprezentării
Conform articolul 12 din Legea cu privire la administrarea
impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II
ale Codului fiscal contribuabilul este tras la răspundere penală pentru
neprezentarea cerinţelor citaţiei primite privind depunerea mărturiilor,
prezentarea documentelor de evidenţă şi a altor documente, inclusiv a
celor referitoare la bunurile ce ţin de achitarea impozitului pe venit.
Fila 2 a anexei nr. 2
Se înapoiază în inspectoratul fiscal
DOVADĂ DE PRIMIRE
Citaţia este emisă de inspectoratul fiscal pe (raionul, sectorul,
municipiul) _______________________________________________________
pe numele _________________________________________________________
citat (ă) în calitate de __________________________________________
pentru data de ____________ 199 _______ ora _______________________
a fost înmînată la __________________________________ 199 _________
1.Personal ________________________________________________________
(semnătura destinatarului)
2. Altei persoane _________________________________________________
(semnătura persoanei căreia i s-a înmînat citaţia
şi calitatea ei in raport cu destinatarul)
Semnătura primitorul certific: _____________________________________
(semnătura celui însărcinat cu înmînarea)
3. Citaţia n-a fost înmînată din motivul ___________________________
____________________________________________________________________
Confirm ____________________________________________________________
--------------------------------------------------------------------
(linia de decupare)
--------------------------------------------------------------------
AVIZ DE PRIMIRE
Adresa inspectoratului _____________________________________________
Denumirea inspectoratului __________________________________________
ÎNMÎNAREA CITAŢIEI
1. Citaţia se înmînează personal celul citat care va semna dovada de
primire.
Citaţia adresată se înmînează persoanei oficiale contra dovadă de
primire.
2. Dacă persoana citată nu se află acasă sau la locul de muncă,
agentul înmînează citaţia, contra dovadă de primire, unui membru matur
al familiei. În lipsa acestora citaţia este înmînată administraţiei de
imobil, administraţiei întreprinderii sau instituţiei la care lucrează
persoana citată, sau primăriei în a cărei rază acesta işi are domiciliul.
Persoana care a primit citaţia este obligată să o înmîneze
destinatarului ia prima ocazie.
3. Dacă persoana citată temporar lipseşte, agentul va indica pe fila
a doua a citaţiei localitatea unde a plecat destinatarul şi ziua
eventualei întoarceri. Această informaţie trebuie să fie confirmată de
organele oficiale de la locul de trai sau de muncă.
4. Dacă persoana citată refuză să primească citaţia, agentul face
menţiunea respectivă pe citaţie şi o înapoiază inspectoratului fiscal.
Această menţiune este certificată de administraţia unităţii la care
lucrează destinatarul.
Anexa nr.3
la Instrucţiunea cu privire la
modul de calculare şi achitare
a impozitului pe venit de către
persoanele ce practică
activitatea de antreprenoriat
nr. 1 din 23.10.1998
Inspectoratul Fiscal de Stat pe
raionul (municipiul) _____________
de la ____________________________
(denumirea agentului economic)
codul fiscal _____________________
C E R E R E
________________________________________________________________________
(denumirea agentului economic)
Vă informează despre faptul că adunarea fondatorilor a adoptat
hotărîrea nr.__________ din _________________ privind suspendarea
activităţii unităţii de la ________________.
Declaraţia cu privire la impozitul pe venit obţinut în perioada de
la _____________ pînă la _________________ va fi prezentată pe parcursul
a 60 zile din ziua prezentării cererii, însă nu mai tîrziu de
_________________.
Sîntem familiarizaţi cu responsabilitatea pentru prezentarea cu
întîrziere a declaraţiei fiscale, stipulată în articolele 4 şi 12 ale
Legii cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea
în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal.
Conducătorul _____________________________ L.Ş. _________________
(numele, prenumele) (semnătura)
Contabilul - şef _________________________ _________________
(numele, prenumele) (semnătura)
______________
(data)
A V I Z
Inspectoratul Fiscal de Stat pe raionul (municipiul) ______________
Vă informează despre faptul că Declaraţia cu privire la impozitul pe
venit pe perioada de activitate de la __________________________ pînă la
___________________________, urmează a fi prezentată cel tîrziu pe data
de ________________________.
În caz de nerespectare a termenului menţionat o să purtaţi
răspunderea stabilită în articolele 4 şi 12 ale Legii cu privire la
administrarea impozitului pe venit şi punerea în aplicare a titlurilor I
şi II ale Codului fiscal.
Şeful inspectoratului _____________________ L.Ş. __________________
(numele, prenumele) (semnătura)
Avizul primit: (data, semnătura, numele, prenumele) ________________
________________________________________________________________________
(linia de decupare)
______________________________
(denumirea agentului economic)
______________________________
(codul fiscal)
_________________________
(data, numărul)
A V I Z
Inspectoratul Fiscal de Stat pe raionul (municipiul) _______________
________________________________________________________________________
Vă informează despre faptul că Declaraţia cu privire la impozitul pe
venit pe perioada de activitate de la __________________________ pînă la
___________________________, urmează a fi prezentată cel tîrziu pe data
de ________________________.
În caz de nerespectare a termenului menţionat o să purtaţi
răspunderea stabilită în articolele 4 şi 12 ale Legii cu privire la
administrarea impozitului pe venit şi punerea în aplicare a titlurilor I
şi II ale Codului fiscal.
Şeful inspectoratului _______________________ L.Ş. ________________
(numele, prenumele) (semnătura)
Anexa nr.4
la Instrucţiunea cu privire la
modul de calculare şi achitare
a impozitului pe venit de către
persoanele ce practică
activitatea de antreprenoriat
nr. 1 din 23.10.1998
Inspectoratul Fiscal de Stat pe
raionul (municipiul) _____________
de la ____________________________
(denumirea agentului economic)
__________________________________
(codul fisal, adresa juridică)
C E R E R E
Rog să prolongaţi termenul de prezentare a Declaraţiei cu privire la
impozitul pe venit, în legătură cu circumstanţele apărute din
următoarele motive: ____________________________________________________
Conducătorul ____________________________ L.Ş. _________________
(numele, prenumele) (semnătura)
Contabilul - şef ________________________ _________________
(numele, prenumele) (semnătura)
______________
(data)
A V I Z
Inspectoratul fiscal de stat pe raionul (municipiul) _______________
autorizează prolongarea termenului de prezentare a Declaraţiei cu
privire la impozitul pe venit pe anul ________ pînă la _________________.
În caz de nerespectare a termenului menţionat o să purtaţi
răspunderea stabilită în articolele 4 şi 12 ale Legii cu privire la
administrarea impozitului pe venit şi punerea în aplicare a titlurilor I
şi II ale Codului fiscal.
Şeful Inspectoratului ________________________ L.Ş. ________________
(numele, prenumele) (semnătura)
Avizul primit (data, semnătura, numele, prenumele): ________________
________________________________________________________________________
(linia de decupare)
______________________________
(denumirea agentului economic)
_______________
(codul fiscal)
__________________________
(data, numărul)
A V I Z
Inspectoratul Fiscal de Stat pe raionul (municipiul)________________
autorizeazăprolongarea termenului de prezentare a Declaraţiei cu
privire la impozitul pe venit pe anul ________ pînă la _________________.
În caz de nerespectare a termenului menţionat o să purtaţi
răspunderea stabilită în articolele 4 şi 12 ale Legii cu privire la
administrarea impozitului pe venit şi punerea în aplicare a titlurilor I
şi II ale Codului fiscal.
Şeful inspectoratului ________________________ L.Ş. _______________
(numele, prenumele) (semnătura)
Anexa nr.5
la Instrucţiunea cu privire la
modul de calculare şi achitare
a impozitului pe venit de către
persoanele ce practică
activitatea de antreprenoriat
nr. 1 din 23.10.1998
Inspectoratul Fiscal de Stat pe
raionul (municipiul) ________________
de la _______________________________
(denumirea agentului economic)
codul fiscal ________________________
C E R E R E
Rog să restituiţi impozitul pe venit, penalitatea şi amenzile
aferente lui percepute eronat, adică supraplata impozitului pe venit, la
fel şi venitul sub formă de dobîndă, apărute pe contul analitic la data
de ____________ în sumă de _________ lei. Suma impozitului pe venit
aferentă restituirii, micşoraţi cu suma datoriei faţă de buget pe
următoarele impozite:
________________________________________________________________________
(se indică impozitul şi prin cratimă suma în lei)
Conducătorul _____________________________ L.Ş. ___________________
(numele, prenumele) (semnătura)
Contabilul - şef ___________________________ ___________________
(numele, prenumele) (semnătura)
___________________________
(denumirea întreprinderii)
_______________
(codul fiscal)
_____________________
(data, numărul)
A V I Z
Inspectoratul Fiscal de Stat pe raionul (municipiul) _______________
Vă aduce la cunoştinţă, că supraplata la impozitul pe venit în sumă
de __________lei e restituită pe contrul de decontare al Dvs. conform
documentului __________________________________ în
(denumirea, numărul şi data)
sumă de _________ lei. Suma impozitului pe venit aferent restituirii
e micşorată cu datoria pe următoarele impozite: ________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
(se indică impozitul şi prin cratimă suma în lei)
Şeful inspectoratului ______________________ L.Ş. _________________
(numele, prenumele) (semnătura)
Avizul primit (data, iscălitura, numele, prenumele): _______________
________________________________________________________________________
(linia de decupare)
_______________________________
(denumirea agentului economic)
______________
(codul fiscal)
_______________
(data, numărul)
A V I Z
Inspectoratul Fiscal de Stat pe raionul (municipiul) _______________
________________________________________________________________________
Vă aduce la cunoştinţă, că supraplata la impozitul pe venit în sumă
de __________lei e restituită pe contul de decontare al Dvs. conform
documentului __________________________________________________________.
(denumirea, numărul şi data)
Suma impozitului pe venit aferent restituirii e micşorată cu datoria
pe următoarele impozite: _______________________________________________
________________________________________________________________________
(se indică impozitul şi prin cratimă suma în lei)
Şeful Inspectoratului ________________________ L.Ş. ________________
(numele, prenumele) (semnătura)
Anexa nr.6
la Instrucţiunea cu privire la
modul de calculare şi achitare
a impozitului pe venit de către
persoanele ce practică
activitatea de antreprenoriat
nr. 1 din 23.10.1998
E X T R A S
din Hotărîrea cu privire la aplicarea sancţiunilor financiare pentru
nerespectarea legislaţiei privind impozitul pe venit faţă de
_______________________________________________
________________________________
(data şi numărul)
în baza art. 8 al Codului fiscal şi luînd în consideraţie punctul h)
al art. 3 din Legea cu privire la Serviciul Fiscal de Stat HOTĂRĂSC:
1. Pentru încălcarea art. ____________ ale Codului fiscal, p._______
ale Instrucţiunii Serviciului Fiscal de Stat nr._____ din __________,
conform art.______ al Legii cu privire la administrarea impozitului pe
venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului
fiscal, de a aplica sancţiuni financiare sub formă de amendă în mărime
de ______%, în sumă de __________ lei.
2. Prezenta Hotărîre poate fi contestată la Inspectoratul Fiscal de
Stat în termen de un an din ziua primirii ei.
Şeful Inspectoratului ________________________ L.Ş. ________________
(Numele, prenumele) (semnătura)
__________________________
(denumirea întreprinderii)
__________________
(codul fiscal)
__________________ ________________________
(data, numărul) (adresa juridică)
A V I Z
Inspectoratul Fiscal de Stat pe raionul (municipiul) ______________
Vă informează, că prin hotărîrea nr.______ din _________________,
pentru încălcarea ____________________________de a aplica sancţiuni
financiare sub formă de amendă în mărime de __________ %, în sumă de
____________ lei, care urmează să fie transferaţi la buget, pe contul
_____________________, pînă la data de _____________________________.
În caz de încălcare a termenului menţionat este prevăzută
răspunderea conform Legii cu privire la administrarea impozitului pe
venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului
fiscal.
___________________
(numele, prenumele)
Şeful Inspectoratului fiscal de stat pe L.Ş. ___________________
raionul (municipiul) (semnătura)
Avizul primit: (data, semnătura, numele, prenumele persoanei, ce
primeşte) _____________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
(linia de decupare)
_______________________________
(denumirea agentului economic)
________________
(codul fiscal)
_________________________
(data, numărul)
A V I Z
Inspectoratul Fiscal de Stat pe raionul (municipiul) _______________
Vă informează, că prin hotărîrea nr.______ din _________________,
pentru încălcarea_____________________ _____________________________ de
a aplică sancţiuni financiare sub formă de amendă în mărime de
__________ %, în sumă de ____________ lei, care urmează să fie
transferaţi la buget, pe contul _____________, pînă la data de
___________.
În caz de încălcare a termenului menţionat este prevăzută
răspunderea conform Legii cu privire la administrarea impozitului pe
venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului
fiscal.
___________________
(numele, prenumele)
Şeful Inspectoratului fiscal de stat pe L.Ş. ___________________
raionul (municipiul) (semnătura)