Documente
Instrucţiune nr.05/1-CF-06/88 din 23.12.97 cu privire la reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată
Notă: Instrucţiunea cu erata din Monitorul oficial nr.5 din 22.01.98
INSPECTORATUL FISCAL DE STAT
Instrucţiune cu privire la reţinerea
impozitului pe venit la sursa de plată
Nr.05/1-CF-06/88 din 23.12.97
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.88-91/183 din 30.12.1997
* * *
Abrogat: 10.01.2002
Instrucţiunea IFPS nr.14 din 19.12.2001
Aprobat
Ministerul Finanţelor
al Republicii Moldova
Capitolul 1. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezenta instrucţiune este elaborată în baza Codului fiscal nr.
1163-XIII din 24 aprilie 1997 şi Legii cu privire la administrarea
impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II
ale Codului fiscal nr. 1164-XIII din 24 aprilie 1997. În ea se
reglementează modul de calculare, reţinere şi achitare la buget a
impozitului pe venit reţinut la sursa de plată.
2. În sensul prezentei Instrucţiuni se folosesc următoarele noţiuni:
Cetăţean - persoană fizică neangajată în activitatea de
întreprinzător.
Codul fiscal este un număr unic de identificare, atribuit în scopuri
fiscale.
Codul fiscal pentru agenţii economici este numărul de identificare
atribuit de Serviciul fiscal conform Registrului Fiscal.
Codul fiscal al cetăţeanului Republicii Moldova este identic codului
personal, acordat conform Registrului de Stat al Populaţiei Republicii
Moldova.
Codul personal se indică pe verso al buletinului de identitate al
cetăţeanului.
În cazurile, cînd cetăţeanul nu are cod fiscal, din motivul lipsei
buletinului de identitate, se folosesc seria şi numărul paşaportului,
patronimicul, anul naşterii.
În cazurile cînd cetăţeanul nu are cod fiscal din motivul că nu are
nici buletin de identitate şi nici paşaport, se folosesc seria şi
numărul adeverinţei de naştere, patronimicul, anul naşterii.
Rezident al Republicii Moldova se consideră:
a) orice cetăţean, care corespunde uneia din următoarele cerinţe:
- are domiciliul permanent în Republica Moldova;
- se află pe teritoriul Republicii Moldova nu mai puţin de 183 zile
pe parcursul anului fiscal;
- este o persoană cu funcţii de răspundere a Republicii Moldova,
aflată pe parcursul anului fiscal în exerciţiul funcţiunii peste
hotarele republicii.
Pentru a confirma faptul că este rezident al Republicii Moldova;
cetăţeanul prezintă documentele indicate în p.26 al Instrucţiunii.
b) orice persoană juridică, întreprindere individuală sau gospodărie
ţărănească (de fermier), a cărei activitate de întreprinzător este
organizată sau gestionată în Republica Moldova ori locul de bază al
desfăşurării acestei activităţi este Republica Moldova.
Patron se consideră întreprinderea, instituţia, organizaţia,
indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorică juridică,
precum şi persoana fizică care foloseşte forţa de muncă salariată.
Antreprenor independent se consideră orice persoană fizică care este
înregistrată ca subiect al activităţii de întreprinzător conform
legislaţiei în vigoare, şi prestează servicii din numele propriu.
Antreprenorul independent se consideră lucrător salariat, dacă
corespunde la două sau mai multe din următoarele cerinţe:
- este angajat să presteze servicii în baza contractului încheiat
între beneficiarul de servicii şi antreprenorul independent;
- este angajat pentru a îndeplini careva servicii prin ordinul emis
de beneficiarul de servicii;
- este obligat să activeze, conform unui regim administrativ
stabilit de beneficiarul de servicii pentru lucrătorii săi salariaţi;
- remunerarea pentru serviciile acordate nu i se efectuează pe
contul de decontare (curent);
- prestează servicii specifice obligaţiunilor de muncă ale
lucrătorilor salariaţi ai beneficiarului de servicii.
Lucrător salariat (în continuare <lucrător> sau <salariat>) se
consideră orice cetăţean care este angajat de către patron pentru a
îndeplini obligaţiuni de muncă pentru o remunerare stabilită (salariu),
în baza unui contract, încheiat conform legislaţiei muncii (obligaţiuni
de salariat).
Scutire este suma care, la calcularea venitului impozabil, se scade
din venitul brut al lucrătorului.
Facilitate este valoarea bunurilor materiale şi nemateriale acordate
de către patron salariaţilor săi, precum şi efectuarea în favoarea
acestora a altor plăţi, ce nu ţin de remunerarea pentru îndeplinirea a
obligaţiunilor de salariaţi.
Anul fiscal coincide cu anul calendaristic.
3. Subiecţi ai impunerii la sursa de plată sînt:
- cetăţenii;
- antreprenorii independenţi definiţi ca lucrători salariaţi;
- agenţii economici (rezidenţi şi nerezidenţi).
4. Obiecte ale impunerii la sursa de plată sînt:
- pentru cetăţeni - venitul achitat în folosul lor sub formă de
salarii (inclusiv prime şi facilităţi), exceptînd scutirile la care au
dreptul salariaţii şi venitul obţinut din alte surse de venit impozabile;
- pentru antreprenorii independenţi definiţi ca lucrători salariaţi
- sumele achitate de către patron în folosul lor pentru prestarea
serviciilor, precum şi facilităţile;
- pentru agenţii economici (rezidenţi şi nerezidenţi) - sumele
dobînzilor, royalty, plăţilor pentru chirie sau alte tipuri de servicii
(inclusiv cele de management şi consulting) achitate în folosul lor,
costul cărora se deduce de plătitor, conform art. 24 al Codului fiscal;
- pentru agenţii economici nerezidenţi - sumele rentelor şi primelor
de asigurare în baza contractelor de asigurare şi reasigurare, achitate
în folosul lor.
Veniturile nerezidenţilor, care rezultă din activităţile
desfăşurate de reprezentanţele permanente ale acestora în Republica
Moldova, se impozitează în modul şi la cotele stabilite pentru
veniturile obţinute de persoanele rezidente.
5. În cazul achitării venitului sub formă nemonetară, el se
evaluează la preţuri de piaţă, conform modului stabilit de Guvern.
6. Venitul achitat în valută străină se recalculează în lei
moldoveneşti la cursul de schimb al Băncii Naţionale a Moldovei la data
achitării lui.
7. Orice persoană obligată, conform Codului fiscal, să achite
impozitul pe venit, trebuie să prezinte o declaraţie completată în modul
stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.
Declaraţia cu privire la impozitul pe venit va fi prezentată de:
- orice persoană fizică care obţine venit din surse, altele decît
salariul, dacă acest venit depăşeşte suma de 2100 lei pe an;
- orice persoană fizică care obţine venit atît din salariu cît şi
din surse, altele decît salariul, dacă acest venit depăşeşte 13000 lei
pe an.
Cetăţeanul are dreptul să depună declaraţia cu privire la impozitul
pe venit în cazurile cînd lui, pe parcursul anului fiscal, i-a fost
majorată suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată.
8. Pentru încălcarea legislaţiei privind impozitul pe venit este
prevăzută răspunderea administrativă şi penală, conform legislaţiei în
vigoare.
Capitolul II. REŢINEREA IMPOZITULUI PE VENIT DIN SALARIU
9. Patronul, care plăteşte lucrătorului angajat salariu (inclusiv
primele şi facilităţile acordate), este obligat să calculeze, ţinînd
cont de scutirile cerute de lucrător, să reţină din mijloacele real
primite de acesta şi să transfere la buget impozitul, conform modului
stabilit în prezenta Instrucţiune.
Sub noţiunea de mijloace, real primite de lucrător, se subînţeleg
sumele venitului calculate şi real îndreptate spre achitare de patron,
inclusiv şi sumele facilităţilor acordate lucrătorului din contul
patronului.
10. Conform prezentului capitol al Instrucţiunii, impozitul pe venit
urmează a fi reţinut din veniturile sub orice formă de salarii, prime,
sporuri la salariu, recompense, indemnizaţii, onorarii, comisioane,
retribuţii şi alte achitări în folosul lucrătorului.
La aceste venituri, de asemenea, se raportă:
- diferenţa dintre preţul de realizare (prestare) de către patron a
mărfurilor (serviciilor) persoanelor terţe şi preţul de realizare
(prestare) a lor lucrătorului propriu;
- anuităţile, cu excepţia pensiilor şi indemnizaţiilor primite de la
bugetul asigurărilor sociale de stat sau în baza acordurilor
internaţionale, şi veniturilor obţinute în baza contractelor de
asigurare (asigurarea vieţii, pensiilor), încheiate pînă la 01 ianuarie
1998;
- dotaţiile de stat, primele şi premiile care nu sînt specificate ca
neimpozabile în legile prin care se stabilesc aceste plăţi;
- plăţile acordate salariatului de către patron pentru recuperarea
cheltuielilor personale. Aceasta poate fi achitarea din contul
patronului a plăţii pentru învăţătură, tratamentul salariatului sau unei
rude a lui, întreţinerea copilului salariatului într-o instituţie
preşcolară, compensarea cheltuielilor pentru procurarea şi întreţinerea
de către lucrător a automobilului, locuinţei, altor bunuri etc.
- anularea de către patron a datoriei sau obligaţiunilor
salariatului faţă de el. La aceste venituri se atribuie anularea sumelor
nerambursate de salariat ale creditelor sau împrumuturilor rambursabile,
a procentelor pentru credite şi împrumuturi, altor datorii ale
lucrătorului cu caracter material;
- suma plătită suplimentar de patron la orice plată a salariatului
pentru locuinţa acordată de către patron;
- depăşirea ratei curente a dobînzii (rotunjită pînă la următorul
procent întreg), conform căreia Banca Naţională a Moldovei а acordat
credit în mod ordinar la ultima licitaţie desfăşurată în luna noiembrie
a anului calendaristic precedent, pe care o dă publicităţii, faţă de
rata dobînzii calculată pentru împrumuturile acordate de către patron
salariatului (inclusiv şi pentru împrumuturile nerambursate pînă la 1
ianuarie 1998). În aceste cazuri venitul de la acordarea creditului sau
împrumutului se calculează în modul următor:
Rb - Rp
F = S x N x ------- : 100%
365
unde:
F - suma facilităţii,
S - suma împrumutului,
N - numărul de zile în luna pe parcursul cărora lucrătorul s-a
folosit de împrumut,
Rb - rata dobînzii conform căreia Banca Naţională a Moldovei a
acordat credit în mod ordinar la ultima licitaţie desfăşurată în luna
noiembrie a anului calendaristic precedent,
Rp - rata dobînzii calculată pentru împrumutul acordat de către
patron.
Exemplul 1.
La cererea lucrătorului, patronul i-a acordat la 18 noiembrie un
împrumut fără dobîndă în sumă de 5000 lei, termenul de achitare fiind 12
luni. Rata dobînzii creditului, acordat în mod ordinar de Banca
Naţională la ultima licitaţie din luna noiembrie a anului calendaristic
precedent este de 16%.
Pe data de 15 decembrie, lucrătorul a rambursat parţial împrumutul,
suma rambursării fiind 500 lei.
În acest caz suma facilităţii acordate de patron lucrătorului, care
se include în venitul lui impozabil se calculează în modul următor:
1) pe luna noiembrie (18.11-30.11)
(5000 x 13) x (16 - 0)/365/100% = 28,49 lei
2) pe perioada 01-14 decembrie
(5000 x 14) x (16 - 0)/365/100% = 30,68 lei
pe perioada 15-31 decembrie
(4500 x 17) x (16 - 0)/365/100% = 33,53 lei
Total pe luna decembrie 64,21 lei (30,68+33,53).
Sumele facilităţilor 28,49 lei şi 64,21 lei se includ în venitul
lucrătorului respectiv pe lunile noiembrie şi decembrie;
- cheltuielile patronului pentru punerea automobilului la dispoziţia
lucrătorului în scopuri personale:
în cazul în care automobilul este proprietatea patronului - 0,006%
din costul automobilului pentru fiecare zi de folosinţă;
în cazul în care automobilul nu este proprietatea patronului -
cheltuielile suportate de patron pentru obţinerea dreptului de folosire
a automobilului pentru fiecare zi de folosinţă.
Exemplul 2.
În baza cererii lucrătorului, patronul pune la dispoziţia lui, pe o
perioadă de 2 zile, automobilul propriu, costul căruia este de 73000
lei. Suma facilităţii, care se include în venitul lucrătorului,
alcătuieşte 8,76 lei (73000 x 2 x 0,006%)/100%:
- cheltuielile patronului pentru achitarea primelor de asigurare
benevolă a lucrătorului;
- sumele altor cheltuieli ale patronului, ce sînt venituri directe
sau indirecte ale lucrătorului. La aşa venituri se raportă sumele
achitate din contul patronului pentru biletele de călătorie, hrană,
abonamente la ziare, reviste şi cărţi, transportul pînă şi de la locul
de muncă, compensaţia costului examenului medical, tratamentului în
staţionar, procurarea medicamentelor, biletelor de tratament
balneo-sanatorial şi de asanare, inclusiv şi la bazele de odihnă, care
se află la balanţa patronului;
- vărsămintele în fondurile de pensii, cu excepţia celor efectuate
în fondurile de pensii calificate, prevăzute la articolele 64 alin. (1),
65 şi 69 ale Codului fiscal.
11. În venitul brut al lucrătorului nu se includ următoarele tipuri
de venit:
- sumele de asigurare primite în caz de deces al persoanei asigurate
în baza contractului de asigurare de viaţă;
- despăgubirile primite pentru repararea daunelor în caz de vătămare
a sănătăţii, inclusiv în caz de invaliditate;
- plăţile, precum şi alte forme de compensaţii acordate în caz de
boală, de traumatisme, sau în alte cazuri de incapacitate temporară de
muncă, conform contractelor de asigurare de sănătate;
- compensarea cheltuielilor angajaţilor legate de îndeplinirea
obligaţiunilor de serviciu, în limitele şi modul stabilite de Guvern;
- bursele elevilor, studenţilor şi doctoranzilor de la instituţiile
de învăţămînt de stat sau private, cu excepţia retribuţiei pentru
activitatea didactică sau de cercetare;
- pensiile alimentare şi indemnizaţiile pentru copii;
- indemnizaţiile de concediere stabilite conform legislaţiei;
- compensaţiile nominative plătite păturilor insuficient asigurate,
social vulnerabile ale populaţiei;
- averea primită ca donaţie sau ca moştenire;
- dividendele, cu excepţia celor primite de la agenţii economici
nerezidenţi;
- ajutoarele primite din partea organizaţiilor filantropice;
- contribuţiile la capitalul unui agent economic, prevăzute la
articolul 55 al Codului fiscal;
- veniturile personalului misiunilor diplomatice ale statelor
străine, prevăzute la articolul 54 al Codului fiscal;
- sumele pe care le primesc donatorii de sînge de la instituţiile
medicale de stat;
- cîştigurile de la loterii.
12. Scutirile la impozitul pe venit, reţinut din salariu (inclusiv
prime şi facilităţi), se acordă la locul de muncă de bază lucrătorilor
rezidenţi ai Republicii Moldova.
Locul de muncă de bază se consideră întreprinderea, instituţia,
organizaţia la care, conform legislaţiei în vigoare, se duce evidenţa
carnetului de muncă al lucrătorului.
13. Fiecare lucrător are dreptul la scutirea personală.
1) Suma scutirii personale pentru lucrătorii, care nu corespund
uneia sau mai multor din condiţiile expuse în subpunctul 2) al
prezentului punct, constituie 2100 lei pe an.
2) Suma scutirii personale este 10000 lei pe an (scutire personală
majoră) pentru lucrătorul care:
a) s-a îmbolnăvit şi a suferit de boala actinică provocată de
consecinţele avariei de la C.A.E. Cernobîl;
b) este invalid şi s-a stabilit că invaliditatea sa este în legătură
cauzală cu avaria de la C.A.E. Cernobîl;
c) este părintele sau soţia (soţul) unui participant căzut sau dat
dispărut în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale
şi a independenţei Republicii Moldova;
d) este invalid ca urmare a participării la acţiunile de luptă
pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii
Moldova;
e) este invalid de război, invalid din copilărie, invalid de gradul
I şi II sau pensionar - victimă a represiunilor politice, ulterior
reabilitată.
14. Lucrătorul, aflat în relaţii de căsătorie pe parcursul
întregului an fiscal, are dreptul la o scutire suplimentară în mărime de
2100 lei anual (scutirea matrimonială), dacă soţiei (soţului) nu i s-a
acordat scutirea personală.
15. Lucrătorul are dreptul la o scutire în sumă de 120 lei anual
pentru fiecare persoană întreţinută (scutirea pentru persoanele
întreţinute). În cazurile cînd un întreţinut are mai mulţi
întreţinători, scutirea pentru persoanele întreţinute se acordă tuturor
întreţinătorilor.
În scopul acordării scutirilor, persoana întreţinută se consideră
persoana care corespunde tuturor cerinţelor următoare:
- este un ascendent sau descendent al lucrătorului sau al soţiei
(soţului) lui (părinţii sau copiii, inclusiv înfietorii şi înfiaţii);
- locuieşte împreună cu lucrătorul sau nu locuieşte cu acesta, dar
îşi face studiile la secţia cu frecvenţă a unei instituţii de învăţămînt
mai mult de 5 luni pe parcursul anului fiscal;
- este întreţinută de lucrător;
- are un venit ce nu depăşeşte suma de 1000 lei anual.
16. Scutirea matrimonială şi scutirile pentru persoanele întreţinute
se acordă numai cu condiţia că lucrătorului, concomitent, i se acordă
scutirea personală.
17. În scopul determinării scutirilor, care urmează a fi acordate
lucrătorului, acesta nu mai tîrziu de data încadrării în muncă ca
angajat, prezintă patronului o cerere semnată de el privind acordarea
scutirilor la care are dreptul, anexînd la ea, documentele, care atestă
aceste drepturi. Modelul cererii se prezintă în anexa nr.1 la
Instrucţiune. Ulterior, fiecare lucrător depune cererea anual, în luna
decembrie, pînă la începutul anului fiscal pentru care sînt cerute
scutirile.
18. În cazurile, cînd lucrătorul n-a prezentat cererea, n-a indicat
corect în ea careva scutire la care pretinde, n-a anexat la cerere
documentele justificative, precum şi în cazurile cînd îşi retrage
cererea, el se consideră lucrător ce nu pretinde la scutiri, iar
patronul calculează şi reţine impozitul din veniturile achitate lui fără
acordarea scutirilor.
În astfel de cazuri, patronul este obligat să verifice, conform
buletinului de identitate, paşaportului sau adeverinţei de naştere a
lucrătorului, şi să înregistreze numele, prenumele, codul fiscal, adresa
domiciliului permanent a lucrătorului.
19. Lucrătorul, care pierde pe parcursul anului fiscal dreptul la
scutirea matrimonială sau scutirile pentru persoanele întreţinute, este
obligat să prezinte patronului, în termen de 10 zile de la data cînd au
avut loc aceste schimbări, o nouă cerere semnată de el, în care indică
numai scutirile, la care i s-a păstrat dreptul. Această prevedere se
aplică şi în cazurile cînd lucrătorul pierde dreptul la scutirea
personală majoră şi trece la scutirea personală de 2100 lei pe an.
20. În cazurile, cînd lucrătorul renunţă benevol de scutirea
matrimonială sau scutirile pentru persoanele întreţinute, el depune
patronului o cerere despre acordarea scutirilor în care nu indică
scutirea sau scutirile de la care a renunţat.
21. Dacă lucrătorul pierde integral dreptul la scutiri, din motivul
că a pierdut statutul de rezident, el este obligat să prezinte
patronului, în termen de 10 zile de la data cînd au avut loc aceste
schimbări, o cerere în formă liberă privind retragerea cererii despre
acordarea scutirilor. Această cerere se depune şi în cazurile cînd
lucrătorul renunţă benevol de toate scutirile.
22. Lucrătorul, care pe parcursul anului fiscal, obţine dreptul la
scutiri sau a decis să beneficieze de scutirile la care are dreptul,
însă de care nu a beneficiat, are dreptul să depună patronului cererea
privind acordarea scutirilor la care a obţinut dreptul sau de care a
hotărît să beneficieze, anexînd la ea documentele justificative.
23. În toate cazurile scutirile se acordă sau se anulează din luna
următoare, după luna în care este depusă (retrasă) cererea privind
acordarea scutirilor (vezi exemplu 4).
24. La depistarea cazurilor de calculare incorectă a impozitului pe
venit, reţinut la sursă pe parcursul anului fiscal, patronul are dreptul
la efectuarea recalculării impozitului pînă la prezentarea notei de
informare privind impozitul pe venit reţinut din salariile lucrătorilor
pentru anul respectiv.
Modul de justificare al scutirilor
25. Copiile documentelor sau extrasele din documentele originale,
anexate la cererea privind acordarea scutirilor trebuie să fie
autentificate obligatoriu de către patron sau de organul notarial.
26. Scutirea personală de 2100 lei pe an se acordă numai cu condiţia
că lucrătorul
- a anexat la cerere extrasul sau copia buletinului de identitate
sau paşaportului, care confirmă faptul că el are domiciliul permanent în
Republica Moldova (se verifică de către patron viza de domiciliu a
lucrătorului), sau
- a anexat la cerere certificatul(ele) eliberat(e) de
autoritatea(ăţile) administrării publice locale al Republicii Moldova,
care confirmă faptul, că lucrătorul s-a aflat pe teritoriul Republicii
Moldova cel puţin 183 zile pe parcursul anului fiscal, pentru care se
acordă scutirea.
27. Pentru a-şi confirma dreptul la scutirea personală majoră,
lucrătorul, adăugător la actele indicate în punctul 26, în dependenţă de
categoria cetăţenilor la care se atribuie, urmează să anexeze la cerere
copiile sau extrasele din următoarele documente:
Tabelul nr.1
------------------------------------------------------------------------------
Categoriile cetăţenilor |Documentele care servesc |Organele care eliberează
care au dreptul la scu- |ca temei pentru acordarea|documentele respective
tirea personală majoră |scutirii |
------------------------------------------------------------------------------
1. S-a îmbolnăvit şi a | Legitimaţia participan- | Ministerele, departa-
suferit de boala actinică | tului la lichidarea | mentele, direcţiile
provocată de consecinţele | consecinţelor avariei | (secţiile) militar-
avariei de la C.A.E. Cer- | de la C.A.E. Cernobîl | administrative de
nobîl | şi certificatul Con- | către care au fost
| siliului de Expertiză | trimise aceste per-
| Medicală a Vitalităţii | soane pentru lichidarea
| (CEMV) | avariei de la C.A.E.
| | Cernobîl şi CEMV
| |
2. Invalid şi s-a stabilit| Legitimaţia de pensio- | Direcţiile teritoriale
că invaliditatea sa este | nar cu indicarea cau- | de asistenţă socială
în legătură cauzală cu | zei invalidităţii | şi protecţia familiei,
avariade la C.A.E. Cern- | | alte organe împuterni-
obîl | | cite
| |
| |
3. Părintele sau soţia | Legitimaţia care con- | Direcţiile (secţiile)
(soţul) unui partipant | firmă dreptul la în- | militar-administrative
căzut în acţiunile de | lesniri |
luptă pentru apărarea | |
integrităţii teritoriale | |
şi independenţei Repub- | |
licii Moldova | |
| |
4. Părintele sau soţia |Legitimaţia care conf- | Direcţiile (secţiile)
(soţul) unui participant |irmă dreptul la înles- | militar-administrative
dat dispărut în acţiunile |niri |
de luptă pentru apărarea | |
integrităţii teritoriale | |
şi a independenţei Repub- | |
licii Moldova | |
| |
| |
5. Invalid ca urmare a |Legitimaţia de pensi- | Direcţiile teritoriale
participării la acţiunile |onar cu indicarea | de asistenţă socială
de luptă pentru apărarea |cauzei invalidităţii | şi protecţia familiei
integrităţii teritoriale | |
şi a independenţei Repub- | |
licii Moldova | |
| |
6. Invalid de război cau- |Legitimaţia de pensi- | Direcţiile teritoriale
zei invalidităţii |onar cu indicarea | de asistenţă socială
|cauzei invalidităţii | şi protecţia familiei
| |
| |
7.Invalid din copilărie |Legitimaţia de pensi- | Direcţiile teritoriale
cauzei invalidităţii |onar cu indicarea | de asistenţă socială
|cauzei invalidităţii | şi protecţia familiei
| |
| |
| |
8. Invalid de gradul I |Legitimaţia de pensi- | Direcţiile teritoriale
sau II |onar cu indicarea | de asistenţă socială
| cauzei invalidităţii | şi protecţia familiei
| |
9. Pensionar - victimă a |Legitimaţia de pensi- | Primăriile municipiilor,
represiunilor politice, |onar şi certificatul | comitetele executive
ulterior reabilitată |de reabilitare | raionale şi organele
| | împuternicite
-------------------------------------------------------------------------------
28. Pentru a beneficia de scutirea matrimonială pe anul fiscal
următor, lucrătorul urmează să anexeze la cerere:
- copia certificatului de căsătorie, care confirmă că lucrătorul se
află în relaţii de căsătorie, şi confirmarea soţiei (soţului) că ea (el)
nu cere scutirea personală (scutirea personală majoră) în anul fiscal
pentru care este cerută scutirea matrimonială (confirmarea se scrie în
mod liber);
- copia sau extrasul din buletinul de identitate sau paşaportul
soţiei (soţului), care confirmă că ea (el) are domiciliul permanent în
Republica Moldova (se verifică de către patron viza de domiciliu a
soţiei (soţului) lucrătorului).
În cazurile, cînd lucrătorul cere scutirea matrimonială pe parcursul
anului fiscal curent, ea se acordă dacă lucrătorul se află în relaţii de
căsătorie de la începutul anului fiscal pe care este cerută scutirea (se
verifică de către patron conform certificatului de căsătorie). În astfel
de cazuri la cerere se anexează:
- copia certificatului de căsătorie, care confirmă că lucrătorul se
află în relaţii de căsătorie, şi confirmarea soţiei (soţului) că ea (el)
nu cere scutirea personală (scutirea personală majoră) în anul fiscal
pentru care este cerută scutirea matrimonială (confirmarea se scrie în
mod liber);
- copia sau extrasul din buletinul de identitate sau paşaportul
soţiei (soţului), care confirmă că ea (el) are domiciliul permanent în
Republica Moldova (se verifică de către patron viza de domiciliu a
soţiei (soţului) lucrătorului), sau
certificatul(ele) eliberat(e) de autoritatea(ăţile) administrării
publice locale al Republicii Moldova, care confirmă faptul că soţia
(soţul) lucrătorului se află pe teritoriul Republicii Moldova cel puţin
183 zile în anul fiscal curent.
29. Pentru a beneficia de scutirile pentru persoanele întreţinute,
lucrătorul urmează să anexeze la cerere următoarele documente:
1) în cazul, dacă persoana întreţinută este un descendent (inclusiv
şi înfiat) al lucrătorului:
- copia sau extrasul din adeverinţa de naştere sau certificatul de
înfiere a persoanei întreţinute, care confirmă că ea este un descendent
(înfiat) al lucrătorului;
- copia sau extrasul din buletinul de identitate sau paşaportul
persoanei întreţinute sau certificatul autorităţii administrării publice
locale al Republicii Moldova, care confirmă că ea locuieşte împreună cu
lucrătorul;
2) în cazul, dacă persoana întreţinută este un descendent (inclusiv
şi înfiat) al soţiei (soţului) lucrătorului:
- copia sau extrasul din certificatul de căsătorie al lucrătorului,
care confirmă că lucrătorul se află în relaţii de căsătorie cu persoana
care este ascendent (înfietor) al persoanei întreţinute;
- copia sau extrasul din adeverinţa de naştere sau certificatul de
înfiere a persoanei întreţinute, care confirmă că ea este un descendent
(înfiat) al soţiei (soţului) lucrătorului;
- copia sau extrasul din buletinul de identitate sau paşaportul
persoanei întreţinute sau certificatul autorităţii administrării publice
locale al Republicii Moldova, care confirmă că ea locuieşte împreună cu
lucrătorul;
3) în cazul, dacă persoana întreţinută este un ascendent (inclusiv
şi înfietor) al lucrătorului:
- copia sau extrasul din adeverinţa de naştere sau certificatul de
înfiere a lucrătorului, care confirmă că persoana întreţinută este un
ascendent (înfietor) al lucrătorului;
- copia sau extrasul din buletinul de identitate sau paşaportul
persoanei întreţinute sau certificatul autorităţii administrării publice
locale al Republicii Moldova, care confirmă că ea locuieşte împreună cu
lucrătorul;
4) în cazul, dacă persoana întreţinută este un ascendent (inclusiv
şi înfietor) al soţiei (soţului) lucrătorului:
- copia sau extrasul din certificatul de căsătorie al lucrătorului,
care confirmă că lucrătorul se află în relaţii de căsătorie cu persoana
care este descendent (înfiat) al persoanei întreţinute;
- copia sau extrasul din adeverinţa de naştere sau certificatul de
înfiere a soţiei (soţului) lucrătorului, care confirmă că persoana
întreţinută este un ascendent (înfietor) al soţiei (soţului)
lucrătorului;
- copia sau extrasul din buletinul de identitate sau paşaportul
persoanei întreţinute sau certificatul autorităţii administrării publice
locale al Republicii Moldova, care confirmă că ea locuieşte împreună cu
lucrătorul.
În cazurile, cînd persoana întreţinută nu locuieşte împreună cu
lucrătorul, dar îşi face studiile la secţia cu frecvenţă a unei
instituţii de învăţămînt, lucrătorul urmează să anexeze la cerere în
locul documentului, ce confirmă că el locuieşte împreună cu persoana
întreţinută, certificatul eliberat de instituţia de învăţămînt care
confirmă că persoana întreţinută îşi face studiile la secţia cu
frecvenţă a unei instituţii de învăţămînt mai mult de 5 luni pe
parcursul anului fiscal (modelul certificatului se prezintă în anexa nr.
2 la Instrucţiune)
Modul de apreciere al scutirilor
30. Fiecărui lucrător, care a depus cererea privind acordarea
scutirilor, i se acordă categoria corespunzătoare scutirilor cerute. La
determinarea categoriei scutirilor se foloseşte următorul tabel:
Tabelul nr.2
-------------------------------------------------------------------------
Scutirile | Codul scutirii |Suma scutirii (lei)
| |------------------------
| | anuală | lunară
-------------------------------------------------------------------------
Scutirea personală P 2100 175
Scutirea personală majoră M 10000 833
Scutirea matrimonială S 2100 175
Scutirea pentru persoanele
întreţinute N*) N x 120 N x 10
-------------------------------------------------------------------------
*) - N - numărul de persoane întreţinute.
Categoria scutirii se obţine prin concatenarea tuturor codurilor
scutirilor acordate lucrătorului.
Exemplul 3.
Lucrătorul a depus cererea privind acordarea scutirilor personală în
mărime de 2100 lei anual, matrimonială (2100 lei anual) şi pentru 5
persoane întreţinute (cîte 120 lei anual pentru fiecare). Suma scutirii
anuale totale în acest caz este de 2100+2100+5x120=4800 lei şi
corespunde categoriei PS5. Respectiv literele categoriei vor indica
scutirea personală şi scutirea matrimonială, iar cifra - numărul de
persoane întreţinute.
Lucrătorului, care nu beneficiază de scutiri, i se atribuie
categoria scutirii <0>.
Modul de calculare şi reţinere a impozitului
31. Impozitul pe venit la sursa de plată se calculează şi se reţine
din venitul impozabil, apreciat ca diferenţa dintre venitul obţinut de
lucrător sub formă de salarii (prime, facilităţi) şi suma scutirilor.
32. Din venitul monetar al lucrătorului, impozitul se reţine la
momentul plăţii.
În cazurile, cînd pe parcursul lunii, impozitul calculat nu este
reţinut din motivul lipsei venitului monetar al lucrătorului, suma
calculată se transferă la buget în termenul stabilit, din contul
mijloacelor proprii ale patronului. Suma impozitului transferat se
consideră ca împrumut, acordat lucrătorului, începînd cu ziua următoare
după ziua în care patronul a transferat la buget suma în cauză.
33. Cotele impozitului pe venit reţinut la sursa de plată din
salariu (prime, facilităţi) constituie 20 procente din venitul impozabil
anual de pînă la 10800 lei şi 32 procente din venitul impozabil anual ce
depăşeşte 10800 lei.
34. Aprecierea salariului (inclusiv prime, facilităţi), venitului
impozabil şi calcularea impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la
sursa de plată, se efectuează prin metoda calculului cumulativ de la
începutul anului fiscal sau în cazurile cînd lucrătorul s-a angajat pe
parcursul anului fiscal curent - de la data angajării.
Aprecierea scutirilor, acordate lucrătorului, se efectuează prin
metoda calculului cumulativ din luna următoare după luna în care a fost
depusă cererea privind acordarea scutirilor.
35. Numărul de luni în anul fiscal, pe parcursul cărora lucrătorul
se consideră angajat, se determină:
- în cazurile cînd lucrătorul este angajat din anul fiscal precedent
- începînd cu luna ianuarie;
- în cazurile cînd lucrătorul s-a angajat pe parcursul anului fiscal
- începînd cu luna următoare după luna în care el s-a angajat.
Luna pe parcursul căreia lucrătorul se eliberează, se ia în
considerare la determinarea numărului de luni în anul fiscal pe
parcursul cărora lucrătorul este angajat, numai cu condiţia că
lucrătorul se consideră angajat înainte de data de 01 a acestei luni
(vezi exemplul 4).
36. Din sumele ce i se cuvin lucrătorului, anterior calculate şi
care urmează a fi calculate pînă la ziua concedierii din serviciu
inclusiv, indiferent de momentul achitării acestora, impozitul pe venit
se calculează şi se reţine în ziua (luna) concedierii în modul stabilit
conform cotelor în vigoare (necompletînd coloniţele 1 şi 8 din Fişa
personală de evidenţă a veniturilor şi impozitului pe venit reţinut din
ele a lucrătorului angajat) cu acordarea scutirilor (la care lucrătorul
are dreptul) inclusiv luna concedierii şi, în cazul lipsei mijloacelor
la patron pentru achitarea lucrătorului sumelor ce i se cuvin,
concomitent se atribuie la deponent. Impozitul pe venit se transferă la
buget în termen de 10 zile de la încheierea lunii, în care s-au achitat
lucrătorului sumele ce i se cuvin. În dările de seamă fiscale,
prezentate de patron lunar sau anual, impozitul pe venit se reflectă
numai în luna sau anul, cînd s-au achitat sumele date. Sumele spre plată
ce i se cuvin lucrătorului, în cazul lipsei mijloacelor pentru achitarea
lor, concomitent cu impozitul pe venit de asemenea se atribuie la
deponent şi la momentul achitării se reflectă în aceleaşi dări de seamă.
Din sumele suplimentar calculate şi achitate lucrătorului după luna
concedierii din serviciu, impozitul se calculează şi se reţine la
momentul achitării din fiecare sumă achitată în parte, fără acordarea
scutirilor, conform cotelor în vigoare.
[Pct.36 în redacţia Informaţiei Inspect. Fiscal de Stat]
[nr.10-2-09/1-435-1971 din 25.04.2000]
37. În scopul determinării venitului impozabil, sumei scutirilor şi
numărului de luni de la începutul perioadei de cînd lucrătorul se
consideră angajat, precum şi calculării impozitului pe venit ce urmează
a fi reţinut la sursă din salarii (inclusiv prime şi facilităţi)
patronul deschide pentru fiecare lucrător angajat al său fişa personală
de evidenţă a veniturilor şi impozitului pe venit, reţinut din ele
(modelul fişei este prezentat în anexa nr. 3 la Instrucţiune). Fişa se
completează anual de la începutul fiecărui an fiscal sau în caz dacă
lucrătorul s-a angajat la serviciu pe parcursul anului fiscal, de la
data angajării.
Exemplul 4.
Lucrătorul s-a angajat la serviciu pe data de 09 iulie şi s-a
eliberat pe 05 octombrie a aceluiaşi an. În cererea sa, care a fost
depusă pe data de 09 iulie, lucrătorul a cerut scutirea personală şi
scutirile pentru 2 persoane întreţinute, care corespunde categoriei
scutirilor P2, în sumă totală de 2340 lei pe an (2100@120@120). Suma
lunară a scutirilor alcătuieşte 195 lei (2340:12 luni) şi se acordă
începînd cu luna august (vezi p. 23).
În perioada de 09.07 - 10.11 lucrătorului i-au fost achitate
următoarele venituri:
------------------------------------------------------------------------
Data achitării venitului | Tipul venitului | Suma (lei)
------------------------------------------------------------------------
27.07 Avans 300
10.08 Salariu 200
27.08 Achitarea din contul patronu-
lui a plăţii pentru deservi-
rea comunală a apartamentului
lucrătorului 150
07.09 Salariu 450
21.09 Ajutor material 100
04.10 Salariu 460
10.11 Salariu 1200
În acest caz impozitul pe venit, reţinut la sursa de plată din
salariu (prime, facilităţi), se calculează în modul următor:
Data de cînd lucrătorul se consideră angajat în anul fiscal curent
_______09.07______
(În cazul cînd lucrătorul este angajat din anul precedent se înscrie
01.01, în cazul cînd el s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent -
data angajării)
-------------------------------------------------------------------------------
Lunile anului fiscal| I | II | III | IV | V | VI | VII |VIII| IX | X | XI | XII
-------------------------------------------------------------------------------
Suma lunară a scuti-| | | | | | | | | | | |
rilor de care bene- | | | | | | | | | | | |
ficiază lucrătorul | | | | | | 0 | 195 | 195| 195| | |
-------------------------------------------------------------------------------
(scutirile se determină conform cererii lucrătorului privind acordarea
scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu; scutirile se
acordă (anulează) din luna următoare după luna în care s-a depus
(retras) cererea)
-------------------------------------------------------------------------------
Data achi-| Venitul |Numărul |Suma scu-|Venitul|Impozitul |Impozitul
tării veni|---------------|de luni |tirilor |impoza-|calculat |aferent
tului | curent| total | | |bil |din venitul|reţinerii
| | | | | |impozabil |(rambursării)
-------------------------------------------------------------------------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
-------------------------------------------------------------------------------
27.07 300 300 0 0 300 60 60
10.08 200 500 01 195 305 61 1
27.08 150 650 01 195 455 91 30
07.09 450 1100 02 390 710 142 51
21.09 100 1200 02 390 810 162 20
04.10 460 1660 03 585 1075 215 53
-------------------------------------------------------------------------------
Din suma 1200 lei, care este achitată lucrătorului după ce el s-a
eliberat din serviciu, impozitul se reţine fără acordarea scutirilor şi
constituie 276 lei (900x20% = 300x32%).
Exemplul 5.
Lucrătorul se consideră salariat pe parcursul întregului an fiscal.
Pînă la începutul anului fiscal lucrătorul a depus cererea privind
acordarea scutirilor în care a cerut scutirea personală. Pe data de 24
februarie a anului fiscal lucrătorul a depus o nouă cerere în care a
cerut scutirea personală şi scutirile pentru două persoane întreţinute,
iar pe data de 17 iulie a anului fiscal el a depus cererea în care a
cerut scutirea personală şi scutirea pentru o persoană întreţinută.
Pe parcursul anului fiscal lucrătorul a obţinut următoarele venituri:
--------------------------------------------------------------------------
Data achitării venitului | Tipul venitului | Suma (lei)
--------------------------------------------------------------------------
10.01 Salariu 430
10.02 Avans 100
08.03 Ajutor material 50
15.03 Salariu 560
12.04 Concediale 2520
08.07 Salariu 650
19.09 Salariu 330
22.10 Salariu 600
18.12 Salariu 850
--------------------------------------------------------------------------
În acest caz impozitul pe venit reţinut la sursa de plată din
salariu (prime, facilităţi), se calculează în modul următor:
Data de cînd lucrătorul se consideră angajat în anul fiscal curent
_______01.01______
(În cazul cînd lucrătorul este angajat din anul precedent se înscrie
01.01, în cazul cînd el s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent -
data angajării)
-----------------------------------------------------------------------------
Lunile anului fiscal| I | II | III | IV | V | VI |VII |VIII| IX | X | XI |XII
-----------------------------------------------------------------------------
Suma lunară a scuti-| | | | | | | | | | | |
rilor de care bene- | | | | | | | | | | | |
ficiază lucrătorul |175|175 | 195 | 195|195|195 |195 | 185| 185|185|185 |185
------------------------------------------------------------------------------
(scutirile se determină conform cererii lucrătorului privind
acordarea scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu;
scutirile se acordă (anulează) din luna următoare după luna în care s-a
depus (retras) cererea)
------------------------------------------------------------------------------
Data achitării| Venitul |Numărul|Suma scu-|Venitul |Impozitul|Impozitul
venitului |------------|de luni|tirilor |impozabil|calculat | aferent
|curent|total| | | |din veni-|reţinerii
| | | | | |tul impo-|(rambursării)
| | | | | |zabil |
-------------------------------------------------------------------------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
-------------------------------------------------------------------------------
10.01 430 430 01 175 255 51 51
10.02 100 530 02 350 180 36 -15
08.03 50 580 03 545 35 7 -29
15.03 560 1140 03 545 595 119 112
12.04 2520 3660 04 740 2920 584 465
08.07 650 4310 07 1325 2895 597 13
19.09 330 4640 09 1695 2945 589 -8
22.10 600 5240 10 1880 3360 672 83
18.12 850 6090 12 2250 3840 768 96
-------------------------------------------------------------------------------
Reguli privind impozitarea veniturilor personalului
misiunilor diplomatice ale statelor străine
38. Salariile şi alte retribuţii plătite colaboratorilor străini ai
misiunilor diplomatice ale statelor străine, aflaţi în exerciţiul
funcţiunii în Republica Moldova, sînt scutite de impozitul pe venit.
Astfel de scutire se acordă numai cu condiţia existenţei unor drepturi
reciproce acordate de către statele respective.
39. De impozitul pe venit sînt scutite veniturile obţinute în
Republica Moldova de către întreprinderile străine precum şi de către
angajaţii şi consultanţii acestor întreprinderi, în baza acordurilor
(convenţiilor) încheiate de către Guvernul Republicii Moldova cu
guvernele altor ţări şi cu conducerile organizaţiilor internaţionale.
Această scutire se acordă numai la acea parte a venitului, care este
obţinut din activitatea lor care constă în acordarea de ajutoare
umanitare şi de asistenţă tehnică Republicii Moldova, conform
acordurilor (convenţiilor) semnate cu guvernele altor ţări sau cu
organizaţiile internaţionale ori cu agenţiile de cooperare tehnică cu
Republica Moldova.
Capitolul III. REŢINEREA IMPOZITULUI PE VENIT DIN
ALTE PLĂŢI DECÎT SALARIUL
Impozitarea dividendelor
40. Dividend se consideră orice plată efectuată de către o persoană
juridică în folosul unui acţionar (asociat) al acestei persoane
juridice, în conformitate cu cota sa de participaţie.
Nu se consideră dividend, repartizarea venitului societăţii sub
formă de acţiuni, care nu modifică cotele de participaţie ale
acţionarilor în capitalul social al agentului economic şi plăţile
efectuate în cazul lichidării complete a agentului economic.
41. Din dividendele, achitate rezidenţilor Republicii Moldova din
contul venitului rămas după impozitare, agentul economic nu reţine
impozitul pe venit la sursa de plată.
42. În cazul, cînd agentul economic achită prealabil dividende
acţionarilor (asociaţilor) săi - rezidenţi ai Republicii Moldova, din
contul venitului pînă la impozitare, el este obligat să reţină din
sumele îndreptate spre plată ca dividende, impozitul pe venit în mărime
de 32%. Excepţie constituie cazul, cînd agentul economic efectuează
achitarea dividendelor de pe contul de dividende.
43. Contul de dividende se deschide de agentul economic în cazurile,
dacă el deţine 20 şi mai multe procente din capitalul social al altui
agent economic. În astfel de cazuri dividendele, obţinute de primul
agent economic de la al doilea, se adaugă la contul de dividende.
Ulterior, din dividendele achitate rezidenţilor Republicii Moldova de pe
contul de dividende, pînă la epuizarea lui nu se efectuează reţinerea
impozitului pe venit.
44. Agentul economic, care efectuează achitarea dividendelor în
favoarea nerezidenţilor Republicii Moldova, urmează să reţină din sumele
dividendelor îndreptate spre achitare lor, impozitul pe venit în mărime
de:
- 15% - dacă dividendele se achită din contul venitului rămas după
impozitare;
- 42,2% - dacă dividendele se achită prealabil, din contul venitului
pînă la impozitare;
- 15% - dacă dividendele se achită de pe contul de dividende.
Reţinerea impozitului din dobînzi şi royalty
45. Dobînda este un venit obţinut ca recompensă pentru un împrumut,
acordat în baza contractului de credit încheiat între cîteva persoane.
46. Royalty este un venit, obţinut de pe urma dării în folosinţă a
proprietăţii nemateriale (bunuri artistice, programaturi, etc.) sau din
dreptul de folosinţă a acesteia, precum şi din dreptul de exploatare a
resurselor naturale în Republica Moldova.
47. Fiecare plătitor de dobînzi şi royalty este obligat să reţină ca
impozit o sumă egală cu:
20% - din sumele dobînzii şi royalty, achitate în folosul
persoanelor rezidente;
20% - din sumele royalty, achitate în folosul persoanelor
nerezidente;
15% - din sumele dobînzii achitate în folosul persoanelor
nerezidente.
Prevederile prezentului punct, în partea ce ţine de impozitarea
dobînzilor, se aplică începînd cu 1 ianuarie 1999.
48. Nu se efectuează reţinerea impozitului din sumele dobînzilor şi
royalty, achitate în folosul persoanelor fizice - cetăţeni ai Republicii
Moldova în vîrstă de 60 şi mai mulţi ani, la dorinţa lor, în baza
cererii (în formă liberă) şi documentelor care atestă vîrsta acestor
persoane (buletinul de identitate, paşaportul, sau adeverinţa de
naştere). Plătitorului de dobînzi şi royalty urmează a-i fi transmisă
copia sau extrasul din documentele originale menţionate, autentificată
de agentul economic - plătitor al dobînzii sau royalty sau de organul
notarial.
Reţinerea impozitului din alte plăţi
49. Orice persoană angajată în activitatea de întreprinzător sau
instituţie de stat din Republica Moldova, care plăteşte chiria sau alte
tipuri de servicii (inclusiv cele de management şi consulting), atît
rezidenţilor cît şi nerezidenţilor, costul cărora se deduce conform
articolului 24 al Codului fiscal, reţine din sumele achitate pentru
aceste servicii şi varsă la buget ca impozit o sumă egală cu 5% din
plata respectivă (excepţie constituie prevederile p.51 şi 52).
Orice plată, efectuată agentului economic, cu excepţia plăţilor pentru
proprietatea materială şi nematerială, în scopul prezentului punct, se
consideră plată pentru servicii. În documentele, care confirmă faptul
achitării pentru servicii, inclusiv prin decontări şi numerar, prin
barter, etc., suma impozitului reţinut în mărime de 5% se indică într-o
rubrică aparte.
Exemplul 6.
Agentul economic pentru petrecerea seminarului a închiriat de la
Centrul de perfecţionare a cadrelor o sală cu plată în sumă de 1800 lei.
La achitarea acestei sume agentul economic reţine impozitul în
mărime de 5%, care este egal cu 90 lei şi efectuează plata Centrului în
sumă de 1710 lei.
50. În modul indicat în p.49 se reţine impozitul şi din primele de
asigurare, vărsate într-o întreprindere nerezidentă în baza contractelor
de asigurare şi de reasigurare, precum şi din renta achitată
nerezidenţilor.
51. Din sumele, achitate persoanelor nerezidente pentru serviciile
de management şi consulting, impozitul se reţine la cota 20%.
52. Din achitările ce reprezintă surse de venit impozabile, cu
excepţia salariilor (primelor, facilităţilor), dividendelor, dobînzilor,
royalty şi sumelor din care se reţine impozitul conform p.49, 50 şi 51
al prezentei Instrucţiuni, efectuate în folosul persoanelor fizice se
reţine impozitul la cota 5%.
Exemplul 7.
Persoana fizică a realizat agentului economic în luna februarie 800
kg de mere, şi un automobil în sumă totală de 10360 lei. La achitarea
acestei sume agentul economic reţine impozitul în sumă de 518 lei şi
achită real persoanei 9842 lei.
Capitolul IV. MODUL ŞI TERMENELE DE PREZENTARE A DOCUMENTAŢIEI
FISCALE ŞI ACHITARE LA BUGET A IMPOZITULUI
53. Impozitul pe venit, reţinut la sursa de plată, se varsă la buget
la locul de reşedinţă al agentului economic care efectuează aceste
reţineri.
54. În toate cazurile impozitul pe venit, reţinut la sursa de plată,
urmează să fie vărsat la buget nu mai tîrziu de data de 10 a lunii
următoare după luna în care s-a efectuat reţinerea.
55. Agentul economic, care a efectuat reţinerea impozitului, este
obligat, în termen de 10 zile după expirarea lunii în care s-a efectuat
reţinerea sau de la data încetării activităţii, să prezinte
inspectoratului fiscal de stat teritorial declaraţia cu privire la
impozitul pe venit, reţinut la sursa de plată pentru luna gestionară
(modelul declaraţiei se prezintă în anexa nr. 4 la Instrucţiune).
În declaraţia menţionată, sînt indicate tipurile surselor de venit,
codurile şi cotele impozitului corespunzătoare lor.
Agentul economic, responsabil de reţinerea impozitului la sursa de
plată, indică în declaraţie, corespunzător surselor de venit:
col.4 - sumele venitului achitat, cu total cumulativ de la începutul
anului fiscal, inclusiv şi luna gestionară;
col.5 - sumele impozitului reţinut din veniturile indicate în col.4;
col.7 - sumele venitului achitat în luna gestionară;
col.8 - sumele impozitului reţinut din veniturile indicate în col.7.
56. Agentul economic, care a efectuat reţinerea impozitului din
venituri (în afară de salarii) achitate nerezidenţilor, este obligat, în
termen de 10 zile după expirarea lunii în care s-a efectuat reţinerea
sau de la data încetării activităţii, să prezinte inspectoratului fiscal
de stat teritorial nota de informare privind impozitul reţinut la
sursele de venit, în afară de salariu, achitate persoanelor nerezidente
pentru luna gestionară (modelul notei de informare se prezintă în anexa
nr.5 la Instrucţiune).
În nota de informare se indică:
col.1 - numărul de ordine al înscrierii curente;
col.2 - codul fiscal al nerezidentului - beneficiar al plăţii din
care s-a efectuat reţinerea;
col.3 - numele, prenumele sau denumirea beneficiarului plăţii;
col.4 - adresa juridică sau a domiciliului permanent a
beneficiarului plăţii;
col.5 - codul sursei de venit (conform declaraţiei lunare cu privire
la impozitul pe venit reţinut la sursa de plată);
col.6 - suma venitului din care s-a reţinut impozitul achitat
nerezidenţilor pe parcursul lunii gestionare;
col.7 - suma impozitului reţinut din veniturile indicate în col.6;
col.8 - suma impozitului reţinut din toate achitările în folosul
nerezidenţilor pe parcursul întregului an fiscal. Coloniţa 8 se
completează numai în ultima notă de informare din anul fiscal.
57. Patronul, în termen de 30 de zile după expirarea anului fiscal
sau de la data încetării activităţii, este obligat să prezinte
inspectoratului fiscal de stat teritorial, nota de informare privind
impozitul pe venit reţinut din salariile lucrătorilor pentru anul
expirat (modelul notei de informare se prezintă în anexa nr.6 la
Instrucţiune).
În nota de informare se indică:
col.1 - numărul de ordine al înscrierii curente;
col.2 - codul fiscal al lucrătorului;
col.3 - numele, prenumele lucrătorului;
col.4 - anul naşterii lucrătorului;
col.5 - adresa domiciliului permanent al lucrătorului;
col.6 - categoriile scutirilor de care a beneficiat lucrătorul pe
parcursul anului fiscal gestionar;
col.7 - numărul de luni pe parcursul cărora lucrătorul a beneficiat
de categoria corespunzătoare din col.6;
col.8 - suma totală a scutirilor, care au fost acordate lucrătorului
pe parcursul anului fiscal gestionar;
col.9 - suma salariilor (primelor, facilităţilor), achitată
lucrătorului pe parcursul anului fiscal gestionar;
col.10 - suma impozitului reţinut din venitul indicat în col.9.
În cazurile cînd lucrătorul, pe parcursul anului fiscal gestionar, a
beneficiat de diferite categorii de scutiri - în coloniţele 1, 2, 3, 4,
5, 8, 9 şi 10 se completează un singur rînd, iar în coloniţele 6 şi 7
atîtea rînduri de cîte categorii de scutiri a beneficiat lucrătorul pe
parcursul anului.
58. Agentul economic, care reţine impozitul din alte plăţi decît
salariul, achitate în folosul rezidenţilor, este obligat în termen de 30
zile de la expirarea anului fiscal în care au fost efectuate reţinerile
sau de la data încetării activităţii, să prezinte inspectoratului fiscal
de stat teritorial nota de informare privind impozitul pe venit reţinut
din alte surse decît salariul, achitate persoanelor rezidente pentru
anul gestionar.
În nota de informare se indică:
col.1 - numărul de ordine al înscrierii curente;
col.2 - codul fiscal al beneficiarului plăţii;
col.3 - numele, prenumele sau denumirea beneficiarului plăţii;
col.4 - adresa juridică sau a domiciliului permanent al
beneficiarului plăţii;
col.5 - codul sursei de venit (conform declaraţiei lunare cu privire
la impozitul pe venit reţinut la sursa de plată);
col.6 - suma totală a venitului, care a fost achitată beneficiarului
plăţii şi din care s-a efectuat reţinerea impozitului pe parcursul
anului gestionar;
col.7 - suma impozitului reţinut din venitul indicat în col.6.
Capitolul V. DISPOZIŢII TRANZITORII
Toate veniturile, care vor fi calculate şi achitate începînd cu 1
ianuarie 1998, urmează a fi impozitate reieşind din prevederile
prezentei Instrucţiuni, indiferent pentru care perioadă se achită.
Excepţie de la modul indicat, constituie veniturile, din care pînă
la 1 ianuarie 1998 a fost calculat impozitul pe venit, achitarea căruia
la buget se efectuează în modul stabilit de legislaţia în vigoare pînă
la data menţionată.
Achitarea serviciilor după 1 ianuarie 1998, costul cărora se
consideră cheltuieli pentru beneficiarul serviciilor în anul 1997, se
efectuează fără reţinerea impozitului la cota de 5%.
Data prezentării de către lucrători a cererii privind acordarea
scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu pentru anul 1998,
şi documentele care justifică dreptul la scutiri se stabileşte la 1
februarie 1998.
Lucrătorilor, care pînă la 1 ianuarie 1998 nu au prezentat
patronilor cererea privind acordarea scutirilor şi documentele
respective, pe luna ianuarie 1998, la locul de lucră de bază, se acordă
temporar scutirea personală în sumă de 175 lei în baza documentului,
care confirmă domiciliul permanent în Republica Moldova.
La depunerea cererii privind acordarea scutirilor şi documentelor
justificative pînă la 1 februarie 1998, agentul economic efectuează
recalcularea impozitului pe venit, acordînd scutirile cuvenite pe luna
ianuarie 1998.
În cazurile, cînd lucrătorul nu prezintă cererea şi documentele
justificative pînă 1 februarie 1998 el se consideră lucrător care nu
pretinde la scutiri, iar scutirea temporară acordată pe luna ianuarie se
anulează, patronul efectuînd recalcularea.
Modul de impozitare a sumelor defalcate în Fondurile nestatale
calificate de pensii şi a sumelor obţinute din ele ca pensii v-a fi
elaborat după adoptarea şi promulgarea unei legi speciale, care v-a
reglamenta activitatea fondurilor în cauză.
Prezenta Instrucţiune intră în vigoare de la 1 ianuarie 1998.
Şeful Inspectoratului Fiscal Principal
de Stat, Consilier Principal de Stat
În Serviciul Fiscal Ion Prisacari
Chişinău, 23 decembrie 1997.
Nr. 05/1-CF-06/88.
Anexa nr. 1
la Instrucţiunea Serviciului
Fiscal de Stat
nr.05/1-CF-06/88 din 23.12.97
C E R E R E A
lucrătorului privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit
reţinut din salariu pe anul ________
PARTEA I. Se completează de lucrător
Numele, prenumele _______________________________________________
Codul fiscal ____________________________
Adresa domiciliului permanent ___________________________________
C E R U R M Ă T O A R E L E S C U T I R I
1. Scutirea personală ________________________ lei
(înscrieţi 2100 sau 10000)
2. Scutirea pentru soţie (soţ) ________________________ lei
(înscrieţi 0 sau 2100)
În caz dacă cereţi scutirea pentru soţie (soţ), indicaţi următoarea
informaţie despre ea(el):
Numele, prenumele __________________________________________________
Codul fiscal ____________________________
Adresa domiciliului permanent ______________________________________
3. Scutirile pentru persoanele întreţinute -________________________
(înscrieţi rezultatul
____________________________________________________________________
produsului dintre numărul de persoane întreţinute de Dvs. şi 120)
4. În tabelul ce urmează indicaţi documentele, copiile sau extrasele
din care le anexaţi la cerere:
------------------------------------------------------------------------
Denumirea | Denumirea organizaţiei care | Seria, numărul şi data
documentului | a eliberat documentul | eliberării documentului
------------------------------------------------------------------------
| |
------------------------------------------------------------------------
| |
------------------------------------------------------------------------
| |
------------------------------------------------------------------------
| |
------------------------------------------------------------------------
Eu declar, că prezenta informaţie e autentică şi sînt familiarizat
cu măsurile de responsabilitate în caz de falsificare a ei.
5. În baza articolelor 33*), 34*) şi 35*) ale Codului fiscal cer
scutirea anuală în sumă de
________________________________ lei _________________ lei
(în litere) (în cifre)
________________________________ _____________________________
(data) (semnătura)
PARTEA II. Se completează de patron
Numele complet al patronului __________________ codul fiscal__________
Numele, prenumele, codul fiscal şi suma anuală a scutirii, care
corespunde categoriei scutirilor ________ sînt verificate.
Cererea este înregistrată în registru sub numărul ____________________
_______________________ ___________________________
(data) (semnătura)
=============================(se taie)================================
"----------- Se înmînează persoanei care a depus cererea -------------
Serveşte drept confirmare a faptului că lucrătorul a cerut scutirile
corespunzătoare.
Numele complet al patronului________________ codul fiscal ____________
Numele, prenumele persoanei care a depus cererea _____________________
Codul fiscal __________________________
Suma totală a scutirilor cerute __________________________________ lei
(în litere)
Categoria scutirii acordate ________________
_____________________ ____________________
(data) (semnătura)
"==========================(se taie)=================================
Cererea se depune de persoanele fizice rezidente
ale Republicii Moldova, la locul de muncă de bază:
- anual, pînă la începutul anului fiscal pentru care sînt cerute
scutirile;
- în cazul cînd lucrătorul se angajează pe parcursul anului fiscal
pentru care sînt cerute scutirile - nu mai tîrziu de data stabilită
pentru începerea muncii ca angajat;
- în cazurile cînd pe parcursul anului se schimbă numărul scutirilor
la care are dreptul lucrătorul - în termen de 10 zile de la data cînd au
avut loc aceste schimbări.
Codul fiscal este un număr unic de identificare, atribuit în scopuri
fiscale.
Codul fiscal al cetăţeanului Republicii Moldova este identic codului
personal, acordat conform Registrului de Stat al Populaţiei Republicii
Moldova.
Codul personal se indică pe verso al buletinului de identitate al
cetăţeanului.
În cazurile, cînd cetăţeanul nu are cod fiscal, din motivul lipsei
buletinului de identitate, se folosesc seria şi numărul paşaportului,
patronimicul, anul naşterii.
În cazurile cînd cetăţeanul nu are cod fiscal din motivul că nu are
nici buletin de identitate şi nici paşaport, se folosesc seria şi
numărul adeverinţei de naştere, patronimicul, anul naşterii.
Articolul 33. Scutiri personale
Fiecare contribuabil (persoană fizică rezidentă) are dreptul la o
scutire personală în sumă de 2100 lei pe an.
Suma scutirii personale, stabilită la alin. (1), va constitui 10 000
lei pe an pentru orice persoană care:
s-a îmbolnăvit şi a suferit de boala actinică provocată de
consecinţele avariei de la C.A.E. Cernobîl;
este invalid şi s-a stabilit că invaliditatea sa este în legătură
cauzală cu avaria de la C.A.E. Cernobîl;
este părintele sau soţia(soţul) unui participant căzut sau dat
dispărut în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale
şi a independenţei Republicii Moldova;
este invalid ca urmare a participării la acţiunile de luptă pentru
apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova;
este invalid de război, invalid din copilărie, invalid de gradul I
şi II sau pensionar - victimă a represiunilor politice, ulterior
reabilitată.
Articolul 34. Scutiri acordate soţiei(soţului)
Persoana fizică rezidentă aflată în relaţii de căsătorie pe
parcursul întregului an fiscal şi care îşi întreţine soţia(soţul) are
dreptul la o scutire suplimentară în sumă de 2100 lei anual dacă soţiei
(soţului) nu i s-a acordat o scutire personală conform art.33.
Articolul 35. Scutiri pentru persoanele întreţinute
Contribuabilul (persoană fizică rezidentă) are dreptul la o scutire
în sumă de 120 lei anual pentru fiecare persoană întreţinută.
În înţelesul prezentului titlu, persoană întreţinută este persoana
care întruneşte toate cerinţele de mai jos:
este un ascendent sau descendent al contribuabilului sau al soţiei
(soţului) contribuabilului (părinţii sau copiii, inclusiv înfietorii şi
înfiaţii);
locuieşte împreună cu contribuabilul sau nu locuieşte cu acesta, dar
îşi face studiile la secţia cu frecvenţă a unei instituţii de învăţămînt
mai mult de 5 luni pe parcursul anului fiscal;
este întreţinută de contribuabil;
are un venit ce nu depăşeşte suma de 1000 lei anual.
"===========================(se taie)=======================================
Codurile şi sumele scutirilor
----------------------------------------------------------------------------
Scutirile |Codul |Suma anuală a |Suma lunară a
|scutirii|scutirii (lei)|scutirii (lei)
---------------------------------------------------------------------------
Scutire personală | P | 2 100 | 175
| | |
Scutire personală majoră | M | 10 000 | 833
Scutire acordată soţiei(soţului) | S | 2 100 | 175
Scutire pentru persoanele întreţinute| Nr.* | Nr. x 120| Nr. x 10
---------------------------------------------------------------------------
* - Nr. - Numărul de persoane întreţinute.
Categoria scutirilor este un cod, care se obţine prin concatenarea
codurilor scutirilor cerute de lucrător.
Anexa nr. 2
la Instrucţiunea Serviciului
Fiscal de Stat
nr. 05/1-CF-06/88 din 23.12.97
C E R T I F I C A T
Prezentul certificat este eliberat de _______________________________
(denumirea instituţiei de învăţămînt)
_________________________________________________________________________
(a d r e s a)
precum că ________________________________, codul fiscal_________________
(numele, prenumele persoanei cărei se eliberează certificatul)
domiciliat(ă) permanent pe adresa ______________________________________,
este student(ă) (elev(ă), cursant) în anul (clasa, cursul) __________, la
facultatea (secţia) _________________________, termenul de studii în anul
_________ fiind mai mare de 5 luni, iar bursa preconizată pe acelaşi an
nu va depăşi suma de 1000 lei.
Certificatul este înregistrat sub nr.____ şi eliberat la data _______
L.Ş
__________________
(semnătura)
Anexa nr. 3
la Instrucţiunea Serviciului
Fiscal de Stat
nr.05/1-CF-06/88 din 23.12.97
Fişa personală de evidenţă a veniturilor
şi impozitului pe venit reţinut din ele a
lucrătorului angajat pe anul _________
========================================================================
Această fişă se completează de către patron pentru fiecare lucrător
angajat al său. În ea se duce evidenţa veniturilor, achitate
lucrătorului, sub formă de salariu, prime, facilităţi, se calculează şi
se duce evidenţa impozitului pe venit reţinut din aceste venituri. Fişa
se completează anual de la începutul fiecărui an fiscal sau în caz dacă
lucrătorul s-a angajat la serviciu pe parcursul anului fiscal - de la
data angajării.
Denumirea completă a patronului ____________________________________
Codul fiscal ___________________
Numele, prenumele lucrătorului _____________________________________
Codul fiscal ___________________
Data de cînd lucrătorul se consideră angajat în anul fiscal curent
___________________________________________________________________
(În cazul cînd lucrătorul este angajat din anul precedent se înscrie
01.01,în cazul cînd el s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent
- data angajării)
--------------------------------------------------------------------------
Lunile anului | I | II | III | IV | V | VI | VII |VIII| IX | X | XI | XII
fiscal | | | | | | | | | | | |
--------------|---|----|-----|----|---|----|-----|----|----|---|----|-----
Suma lunară a | | | | | | | | | | | |
scutirilor de | | | | | | | | | | | |
care benefici-| | | | | | | | | | | |
ază lucrătorul| | | | | | | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------
(scutirile se determină conform cererii lucrătorului privind
acordarea scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu;
scutirile se acordă (anulează) din luna următoare după luna în care s-a
depus (retras) cererea)
-------------------------------------------------------------------------
Data achită- | Venitul |Nr de|Suma scu-|Venitul |Impozitul|Impozitul
rii venitului|____________|luni |tirilor |impozabil|calculat |aferent
|curent|total| | | |din veni-|reţinerii
| | | | | |tul impo-|(rambursă-
| | | | | |zabil |rii)
------------------------------------------------------------------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|---------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------------------------------------------------------------------
Îndrumar de completare a fişei
Nr.|
co-|
lo-|
ni-|
ţei|
1 | Se indică data şi luna achitării curente a venitului.
---|--------------------------------------------------------------------
2 | Se indică suma venitului ce urmează a fi achitat curent sau a
| facilităţilor acordate.
---|--------------------------------------------------------------------
3 | Se indică suma venitului achitat (facilităţilor acordate) lucrăto-
| rului de la data angajării şi pînă la momentul achitării curente
| inclusiv (se apreciază ca suma tuturor veniturilor din col.2).
---|--------------------------------------------------------------------
4 | Se indică numărul de luni de la data angajării şi pînă la momentul
| achitării curente inclusiv:- în cazurile cînd lucrătorul este anga-
| jat din anul fiscal precedent, numărul de luni se apreciază începînd
| cu luna ianuarie a anului fiscal curent;
| - în cazurile cînd lucrătorul s-a angajat pe parcursul anului fiscal
| curent, numărul de luni se apreciază începînd cu luna următoare după
| luna în care el s-a angajat.
---|---------------------------------------------------------------------
5 | Se indică suma scutirilor de care beneficiază lucrătorul de la data
| angajării şi pînă la momentul achitării curente inclusiv (se
| apreciază prin sumarea scutirilor lunare corespunzătoare lunilor
| pe parcursul cărora lucrătorul seconsideră angajat).
---|---------------------------------------------------------------------
6 | Se indică suma venitului impozabil de la data angajării şi pînă la
| momentul achitării curente inclusiv (se apreciazăca diferenţa dintre
| suma venitului achitat lucrătorului pe parcursul anului fiscal curent
| (ultima înscriere din col.3) şi suma scutirilor de care el a benefi-
| ciat pe parcursul acestei perioade (ultima înscriere din col.5)). În
| cazurilecînd venitul impozabil este mai mic ca zero se înscrie <0>.
---|----------------------------------------------------------------------
7 | Se indică suma impozitului, calculat din venitul impozabil de la
| data angajării şi pînă la momentul achităriicurente inclusiv, indicat
| în ultima înscriere din col.6. Modalitatea de calcul este următoarea:
| 1) din sumavenitului impozabil ce nu depăşeşte 900 lei x nr. de luni,
| impozitul alcătuieşte 20%; 2) din suma venituluiimpozabil ce depăşeş-
| te plafonul indicat în alineatul precedent, impozitul alcătuieşte 32%.
---|----------------------------------------------------------------------
8 | Se indică suma impozitului aferent reţinerii (rambursării) din (la)
| achitarea curentă a venitului lucrătorului (seapreciază ca diferenţa
| dintre ultima şi penultima înscriere din col.7).
---------------------------------------------------------------------------
Forma DLP
Anexa nr. 4
la Instrucţiunea Serviciului
Fiscal de Stat
nr.05/1-CF-06/88 din 23.12.97
Declaraţia
cu privire la impozitul pe venit reţinut la sursa de plată
pentru luna ____________ anul _______
Denumirea întreprinderii, organizaţiei, instituţiei______________________
Codul fiscal ________ Codul băncii _________ Contul de decontare_________
----------------------------------------------------------------------------
Nr.| |Codul |Suma de la începutul|Cota |Suma pentru luna
d/o| Tipul sursei |sursei| anului fiscal |impo-| declarată
| | |--------------------|zitu-|-----------------
| | |venitul | impozitul |lui |venitul|impozitul
| | |achitat | reţinut |(%) |achitat|reţinut
| | |(lei) | (lei) | |lei) |lei)
----------------------------------------------------------------------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
----------------------------------------------------------------------------
1. Salariul SAL X
2. Plata pentru chirie
şi alte tipuri de
servicii SERV 5
3. Plata pentru servi-
ciile de management
şi consulting:
a) persoanelor
rezidente MANa) 5
b) persoanelor
nerezidente MANb) 20
4. Dobînda achitată:
a) persoanelor
rezidente DOBa) 20
b) persoanelor fi-
zice rezidente în
vîrstă de 60 ani
şi mai mult DOBb) X 0 X
c) persoanelor
nerezidente DOBc) 15
5. Royalty ROY 20
6. Primele de asigurare
vărsate într-o între-
prindere nerezidentă
în baza contractelor
de asigurare sau re-
asigurare PRIM 5
7. Dividendele achitate
din venitul rămas
după impozitare şi
de pe contul de
dividende:
- rezidenţilor DIVa) X 0 X
- nerezidenţilor DIVb) 15
Dividendele achitate
prealabil (cu excepţia
celor achitate de pe
contul de dividende):
- rezidenţilor DIVc) 32
- nerezidenţilor DIVd) 42,2
---------------------------------------------------------------------------
8. Alte surse de venit
sau plăţi ALT 5
---------------------------------------------------------------------------
9. TOTAL X X
---------------------------------------------------------------------------
Suma impozitului spre plată pentru luna declarată (rîndul 9 coloniţa
8) _________________
Declar, că prezenta informaţie este autentică, şi că sînt
familiarizat cu măsurile de responsabilitate, prevăzute de legislaţia în
vigoare, în caz de includere în ea a informaţiei false sau incomplete.
Conducătorul _____________ Primit:
Inspectoratul Fiscal de Stat ______________
Contabilul-şef ___________
Data ______________________________________
Data _____________________
Semnătura _________________________________
NOTĂ:
Datele privind suma plăţii (col.4) şi suma impozitului pe venit
reţinut (col.5) se prezintă cu total cumulativ de la începutul anului
fiscal.
Rezultatele diferenţei dintre sumele indicate în coloniţele 5 a
prezentei declaraţii şi declaraţiei pentru luna precedentă trebuie să
fie egale cu sumele corespunzătoare din col.8 a prezentei declaraţii.
Sumele indicate în rîndul 1 al declaraţiei trebuie să coincidă cu
sumele coloniţelor corespunzătoare pe toate fişele personale ale
lucrătorilor salariaţi ai agentului economic (inclusiv şi a celor ce
s-au eliberat pe parcursul anului fiscal curent) la momentul expirării
lunii gestionare:
col.4 - col.3;
col.5 - col.7;
col.7 - col.3 (numai sumele achitate în luna gestionară);
col.8 - col.8 (numai sumele reţinute (rambursate) în luna
gestionară).
Datele indicate în coloniţa 5, rîndul 1 a declaraţiei pe luna
decembrie a anului fiscal trebuie să coincidă cu suma totală indicată în
col.10 al notei de informare privind impozitul pe venit reţinut din
salariile lucrătorilor (anexa nr.6) pentru anul corespunzător.
Suma totală pe coloniţa 5 a declaraţiei pe luna decembrie a anului
fiscal trebuie să fie egală cu suma totalurilor pe notele de informare
privind impozitul reţinut la sursele de venit, în afară de salariu,
achitate persoanelor nerezidente pentru luna decembrie a anului fiscal
corespunzător (anexa nr.5, col.8), privind impozitul pe venit reţinut
din salariile lucrătorilor (anexa nr.6, col.10) şi privind impozitul pe
venit reţinut din alte surse decît salariile achitate persoanelor
rezidente (anexa nr.7, col.7) pentru anul fiscal corespunzător.
Declaraţia se prezintă organului Serviciului Fiscal de Stat la locul
de amplasare a agentului economic în termen de 10 zile de la încheierea
lunii.
Anexa nr. 5
la Instrucţiunea Serviciului
Fiscal de Stat
nr. 05/1-CF-06/88 din 23.12.97
Forma INR
Notă de informare
privind impozitul reţinut la sursele de venit, înafară de
salariu, achitate personelor nerezidente pentru
luna _________________ anul _________
Denumirea întreprinderii, organizaţiei, instituţiei ____________________
Codul fiscal________ Codul băncii__________ Codul de decontare__________
Total foi_________________
Pagina nr.
----------------------------------------------------------------------------------
Nr.|Codul |Denumirea sau nu-|Adresa juridică sau|Codul |Venitul|Suma impozitului
d/o|fiscal|mele prenumele be|a domiciliului per-|sursei|achitat|reţinut (lei)
| |neficiarului plă-|manent beneficiaru-| |în luna|------------------
| |ţii |lui plăţii | |curentă|în luna|pe parcur-
| | | | |(lei) |curentă|sul anu-
| | | | | | |lui*)
---------------------------------------------------------------------------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|----------
-------------------------------------------------------|-------|-------|----------
|Total pe pagină | | |
-----------------------------------------------
*) col.8 se completează numai în ultima notă de informare din anul fiscal
pagina nr.
------------------------------------------------------------------------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|------
-------------------------------------------------------|-------|-------|------
|Total pe pagină | | |
|-------------------|-------|-------|------
|TOTAL PE NOTĂ | | |
------------------------------------------
Declar că prezenta informaţie este autentică, şi că sînt familiarizat cu
măsurile de responsabilitate prevăzute de legisllaţia în vigoare în
caz de includere în ea a informaţiei false sau incolplete.
Conducătorul ________________ Primit:
Inspectorul Fiscal de Stat_______________
Contabilul-şef ______________
Data _________________
Data _______________
Semnătura ________________
Anexa nr. 6
la Instrucţiunea Serviciului
Fiscal de Stat
nr. 05/1-CF-06/88 din 23.12.97
Forma IAL
Notă de informare
privind impozitul pe venit reţinut din salariile lucrătorilor
pentru anul ___________________
Denumirea întreprinderii, organizaţiei, instituţiei ____________________
Codul fiscal________ Codul băncii__________ Codul de decontare__________
Total foi_________________
Pagina nr.
-------------------------------------------------------------------------------
Nr.|Codul | Numele, prenume-|Anul |Domiciliul |Catego|Numă|Suma |Veni-|Suma
d/o|fiscal| le lucrătorului |naş- |permanent al| ria |rul |totală|tul |impozi
| | |terii|lucrătorului|scuti-lde |a scu-|total|tului
| | | | | rii |luni|tiri- |(lei)|reţi-
| | | | | | |lor | |nut
| | | | | | | | |(lei)
-------------------------------------------------------------------------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
------------------------------------------------------|----|------|-----|------
|Total pe pagină | | | |
--------------------------------------------
pagina nr.
------------------------------------------------------------------------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
------------------------------------------------------|----|------|-----|-----
|Total pe pagină | | | |
|------------------|----|------|-----|-----
|TOTAL PE NOTĂ | | | |
------------------------------------------
Declar că prezenta informaţie este autentică, şi că sînt familiarizat cu
măsurile de responsabilitate prevăzute de legisllaţia în vigoare în
caz de includere în ea a informaţiei false sau incolplete.
Conducătorul ________________ Primit:
Inspectorul Fiscal de Stat_______________
Contabilul-şef ______________
Data _________________
Data _______________
Semnătura _________________
Anexa nr. 7
la Instrucţiunea Serviciului
Fiscal de Stat
nr. 05/1-CF-06/88 din 23.12.97
Forma IAS
Notă de informare
privind impozitul reţinut din alte surse decît salariul
achitate personelor rezidente pentru anul _________
Denumirea întreprinderii, organizaţiei, instituţiei ____________________
Codul fiscal________ Codul băncii__________ Codul de decontare__________
Total foi_________________
Pagina nr.
----------------------------------------------------------------------------
Nr.|Codul |Denumirea sau nu-|Adresa juridică sau|Codul | | Suma
d/o|fiscal|mele prenumele be|a domiciliului per-|sursei|Venitul|impozitului
| |neficiarului plă-|manent beneficiaru-| | total | reţinut
| |ţii |lui plăţii | | (lei) | (lei)
---------------------------------------------------------------------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
-------------------------------------------------------|-------|-----------
|Total pe pagină | |
---------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
-------------------------------------------------------|-------|-----------
|Total pe pagină | |
|-------------------|-------|-----------
|TOTAL PE NOTĂ | |
---------------------------------------
Declar că prezenta informaţie este autentică, şi că sînt familiarizat cu
măsurile de responsabilitate prevăzute de legisllaţia în vigoare în
caz de includere în ea a informaţiei false sau incolplete.
Conducătorul ________________ Primit:
Inspectorul Fiscal de Stat_______________
Contabilul-şef ______________
Data _________________
Data _______________
Semnătura _________________