BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Instrucţiune nr.10 din 23.07.2001 privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
23.07.2001

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

I N S T R U C Ţ I U N E

privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată

nr. 10  din  23.07.2001

 (în vigoare 18.08.2001) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.100-101 art.254 din 18.08.2001

* * *

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezenta instrucţiune reprezintă modul de restituire a sumelor taxei pe valoarea adăugată (TVA), conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal "Taxa pe valoarea adăugată" nr.1415-XIII din 17 decembrie 1997, legii bugetului pe anul respectiv.

2. În prezenta instrucţiune se utilizează noţiunile, sensul cărora sînt stipulate în articolele respective ale actelor legislative menţionate în punctul 1.

II. DREPTUL LA RESTITUIREA SUMELOR TVA

3. Contribuabilii, înregistraţi ca plătitori de TVA, beneficiază de restituirea efectivă a sumelor TVA în următoarele cazuri:

- impozitării mărfurilor (serviciilor) cu TVA la cota zero, stabilită prin articolul 104 (a) al Titlului III din Codul fiscal la livrarea mărfurilor, serviciilor pentru export şi toate tipurile de transporturi internaţionale de mărfuri şi pasageri.

- impozitării mărfurilor cu TVA la cota zero, stabilită prin articolul 104 (b) al Titlului III din Codul fiscal;

- impozitării mărfii la cota de 8% stabilită de art.96 (b) din Codul fiscal pentru care se prevede restituirea TVA în conformitate cu prevederile art.101 (3) din Codul fiscal.

- scoaterii mărfurilor străine de pe teritoriul vamal, plasate în regim vamal de reexport (bază art.103 (4) din Codul fiscal).

4. În conformitate cu alineatul (8) articolul 102 din Codul fiscal la livrarea mărfurilor, serviciilor pentru export, inclusiv pentru toate tipurile de transporturi internaţionale de pasageri şi de mărfuri, se permite restituirea TVA pe valorile materiale, serviciile procurate dacă există confirmarea organului vamal privind livrarea mărfurilor pentru export, confirmarea destinatarului străin privind livrarea serviciilor, inclusiv a celor de transport.

5. Determinarea sumelor TVA spre restituire se efectuează pentru fiecare perioadă fiscală separat.

6. Dacă subiectul impozabil are datorii la buget la compartimentul TVA, alte impozite, plăţi, penalităţi şi amenzi, atunci suma TVA admisă spre restituire se trece în contul achitării TVA, altor impozite, plăţi, penalităţi şi amenzi în conformitate cu prevederile alineatului (4) articolul 8 al Legii cu privire la modul de urmărire a impozitelor, taxelor şi altor plăţi.

7. Contribuabilii, înregistraţi ca plătitori de TVA, sînt clasificaţi în trei grupe de bază:

- Grupa I. Contribuabili cu grad înalt de credibilitate

- Grupa II. Contribuabili cu grad mediu de credibilitate

- Grupa III. Contribuabili cu grad mic de credibilitate

Grupa I. Contribuabili cu grad înalt de credibilitate.

Criteriile care determină cauza atribuirii contribuabililor la Grupa I

Desfăşurarea pe parcurs de minimum 3 ani bugetari a oricărui gen de activitate pentru care agentul economic a asigurat stabilirea corectă a impozitelor, plăţilor datorate şi onorarea integrală şi în termenele stabilite a acestora. Toate actele de control întocmite de organele de control din ţară trebuie să demonstreze că nu s-au admis încălcări ale prevederilor legale.

Grupa II. Contribuabili cu grad mediu de credibilitate.

Criteriile care determină cauza atribuirii contribuabililor la Grupa II

Desfăşurarea activităţii pe parcurs de minimum 2 ani bugetari, cu practicarea oricărui gen de activitate pentru care agentul economic a asigurat onorarea integrală şi în termenele stabilite a impozitelor şi plăţilor datorate. Ultimul act de control general, întocmit de organele de control din ţară, trebuie să demonstreze o atitudine responsabilă a agentului economic faţă de obligaţiuni. Evaziunile consemnate în act au fost admise fără intenţie şi mărimea lor nu depăşeşte valoarea capitalului social al întreprinderii la data întocmirii actului. Actele de control tematice privind restituirea sumelor TVA din buget, aferente livrărilor la cota zero (efectuate anterior), trebuie să demonstreze că nu s-au admis încălcarea prevederilor Codului fiscal.

Grupa III. Contribuabili cu grad mic de credibilitate.

Criteriile care determină cauza atribuirii contribuabililor la Grupa III

Contribuabilii, înregistraţi ca plătitori de TVA, care nu corespund criteriilor Grupelor I şi II.

8. Atribuirea contribuabililor, înregistraţi ca plătitori de TVA, la grupele de credibilitate se face de către Comisiile teritoriale privind restituirea TVA special formate în cadrul serviciilor fiscale de stat teritoriale, la care se deserveşte contribuabilul, o dată în an (luna ianuarie a anului respectiv). În acest scop, contribuabilii pînă la 1 ianuarie a anului respectiv depun la IFS teritorial de la locul de deservire cererea de atribuire la una din grupele de credibilitate. Contribuabilul trebuie să îndeplinească toate criteriile stipulate în prezentul regulament, pentru a permite atribuirea lui la una din grupele menţionate. Agenţii economici atribuiţi la categoria Contribuabili Mari depun cererea la IFPS (DUCCM). Toate materialele de restituire întocmite de DUCCM, în vederea emiterii deciziei de restituire, se prezintă Comisiei republicane privind restituirea.

9. Comisiile teritoriale privind restituirea TVA se formează la fiecare IFS teritorial şi sînt compuse din şeful inspectoratului, şefii direcţiilor competente, precum şi alţi colaboratori. Comisiile teritoriale se întrunesc numai dacă sînt materiale privind restituirea TVA din buget.

Comisiile teritoriale privind restituirea TVA au dreptul:

- de a emite decizii de restituire pentru situaţiile prevăzute în punctul 16 din Regulament sau propuneri (aviz) despre posibilitatea acceptării restituirii pentru alte cazuri;

- de a propune atribuirea la grupe de credibilitate agenţii economici conform prevederilor regulamentului.

În cadrul IFPS este creată Comisia republicană privind restituirea TVA. Membrii comisiei republicane sînt reprezentanţi ai instituţiilor enumerate în anexa 2 la instrucţiune. Comisia republicană este în drept:

- să precaute propunerile Comisiilor teritoriale de atribuire la grupe de credibilitate, şi să emită decizia;

- să emită decizii de restituire;

- să anuleze deciziile sau să respingă propunerile (avizele) despre posibilitatea acceptării restituirii TVA întocmite de Comisiile teritoriale sau DUCCM în cazul cînd acestea nu sînt întocmite conform prevederilor legale.

10. Propunerile Comisiilor teritoriale privind restituirea TVA privind atribuirea agenţilor economici la grupe de credibilitate se remit, în termen de 5 zile din data adoptării, IFPS, Comisiei republicane privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată din buget (în continuare – Comisia republicană).

11. Comisia republicană este în drept să precaute propunerile Comisiilor teritoriale, reieşind din alte informaţii disponibile decît criteriile fixate, dar numai prin excluderea contribuabilului de la una din grupe atribuite anterior, cu alinierea lui la o grupă mai inferioară.

12. Contribuabilii, înregistraţi ca plătitori de TVA, care pînă la data aprobării hotărîrii Comisiilor teritoriale privind atribuirea agenţilor economici la grupe de credibilitate, nu au depus cereri, dar vor practica livrări care, conform prevederilor Codului fiscal, se impun cu TVA cota zero, sînt automat atribuiţi la Grupa III de credibilitate.

III. MODUL DE DETERMINARE A SUMELOR TVA DESTINATE RESTITUIRII

13. Determinarea şi reflectarea sumelor TVA spre restituire se efectuează pentru fiecare perioadă fiscală separat, dar poate fi solicitată:

o dată în trimestru – în cazul prezenţei sumelor spre restituire ce depăşesc 500 mii lei;

o dată în semestru – în cazul prezenţei sumelor spre restituire de la 100 mii lei pînă la 500 mii lei;

o dată în an – în cazul prezenţei sumelor spre restituire de pînă la 100 mii lei.

Se restituie lunar contribuabililor:

a) care realizează operaţiuni de export a producţiei de fabricaţie proprie, servicii;

b) care cu respectarea tuturor cerinţelor stabilite au determinat pentru o perioadă fiscală TVA spre restituire mai mare de 1 milion lei.

14. La determinarea sumelor TVA spre restituire se verifică corectitudinea trecerii în cont a sumelor TVA, respectarea prevederilor art.102 şi art.117 din Codul fiscal adică provenienţa facturilor TVA, modul de completare a lor etc. În caz de necesitate se solicită controale de contrapunere la furnizorii mărfii exportate pe principiu pînă la producătorul sau importatorul ei.

15. Determinarea sumei TVA spre restituire în cazul efectuării livrărilor la export se face în modul următor:

a) suma TVA trecută în cont în fiecare perioadă fiscală rezultată cu eventualele diferenţe, determinate în urma verificării prevăzute la p.14 formează taxa pe valoarea adăugată aferentă facturilor TVA acceptate la deduceri (trecere în cont);

b) se determină cota parte a taxei pe valoarea adăugată aferentă facturilor achitate furnizorilor prin intermediul conturilor bancare pentru fiecare perioadă fiscală separat pînă la momentul controlului fără dreptul la recalculări ulterioare.;

c) se determină suma TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor) livrate la cota zero, prin aplicarea cotei TVA standard la valoarea acestei livrări;

d) se va accepta spre restituire numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA atribuită la deduceri, inclusiv trecută în cont din perioada precedentă şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, înmulţită la cota parte a TVA aferentă facturilor achitate furnizorilor prin intermediul conturilor bancare pentru fiecare perioadă fiscală separat, dar nu mai mare decît suma determinată la punctul c).

Determinarea sumelor TVA spre restituire în cazul livrărilor efectuate în baza art.96 (b) din Codul fiscal se face în mod similar fără a ţine cont de punctul c).

Cu derogare de la prevederile punctului b) şi d) se acceptă determinarea sumelor TVA spre restituire, dar nu mai mare decît suma stabilită la p.c), numai în cazurile cînd pentru aceasta este Hotărîrea Consiliului Coordonator al IFPS.

16. Modul de restituire a sumelor TVA din buget este aplicat faţă de contribuabilii înregistraţi ca plătitori de TVA, în funcţie de Grupa de credibilitate la care au fost atribuiţi. Restituirea sumelor TVA mai mici de 200000 (două sute mii lei), solicitate pentru o perioadă fiscală, se face prin decizia Comisiei teritoriale privind restituirea TVA cu excepţia agenţilor economici atribuiţi la categoria "contribuabili mari".

17. Pentru toate grupele de credibilitate, precum şi agenţi economici atribuiţi la categoria "contribuabili mari" (indiferent de suma TVA confirmată spre restituire) restituirea sumelor TVA mai mari de 200000 (două sute mii lei) solicitate pentru o perioadă fiscală se face prin decizia Comisiei republicane. În aceste cazuri IFS teritorial care a asigurat controlul sau DUCCM întocmeşte Aviz despre posibilitatea acceptării restituirii care se emite în adresa Comisiei republicane.

18. Comisia republicană privind restituirea sumelor TVA din buget examinează săptămînal cererile şi documentele spre restituire, transmise de Inspectoratele Fiscale de Stat la care sînt înregistraţi subiecţii impozabili sau DUCCM

19. Modul de restituire pentru Grupa I

Restituirea sumelor TVA determinate sine stătător de contribuabil spre restituire, cu respectarea criteriilor stabilite, se efectuează fără verificarea documentaţiei necesare. Controlul documentaţiei necesare se efectuează nu mai rar de o dată în an de la data efectuării ultimului control tematic privind restituirea TVA din buget în cadrul controlului documentar sau tematic.

20. Modul de restituire pentru Grupa II

Restituirea sumelor TVA determinate de sine stătător de contribuabil spre restituire, cu respectarea criteriilor stabilite, în proporţie de 80% se efectuează fără verificarea documentaţiei necesare.

Controlul documentaţiei necesare se efectuează nu mai rar de o dată în 6 luni de la data efectuării ultimului control tematic privind restituirea TVA din buget în cadrul controlului documentar sau tematic.

Adică, contribuabilii atribuiţi la grupa II de credibilitate determină şi declară suma TVA respectivă în modul general, iar restituirea sumelor care prezintă diferenţa între (100%-80%) suma TVA care de facto urmează a fi restituită şi suma TVA determinată de sine stătător spre restituire se efectuează în momentul expirării a 6 luni, adică după efectuarea controlului.

21. Modul de restituire pentru Grupa III

Contribuabililor cu grad mic de credibilitate restituirea sumelor TVA, solicitată pentru o perioadă fiscală, se efectuează numai în urma unui control tematic, organizat în baza cererii depuse la serviciul fiscal de stat teritorial.

22. Determinarea sumei TVA spre restituire în cazul prevăzut de art.103 (4) din Codul fiscal, adică scoaterea mărfurilor străine de pe teritoriul vamal, plasate în regim vamal de reexport se face în cazul în care anterior TVA aferent acestui import s-a achitat la buget. În aceste cazuri prevederile punctului 8, 10, 11, 12, 13, 15, 19, 20, 21 din Regulament nu se răsfrîng.

Se restituie suma TVA achitată la introducerea mărfurilor nominalizate, dar nu mai mare decît depăşirea sumei TVA atribuite la decontări cu bugetul ţinînd cont de suma TVA trecută în cont faţă de suma TVA calculată pentru livrările efectuate determinată în perioada fiscală în care s-a efectuat reexportul.

23. Pentru cererile de restituire a diferenţei de TVA ale contribuabililor care au în subordine unităţi-tip, sedii secundare-filiale, sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică, organele fiscale teritoriale vor proceda astfel:

a) vor solicita organelor fiscale teritoriale, în raza cărora funcţionează subunităţile respective, să efectueze verificarea documentelor prevăzute. Acestea au obligaţia să efectueze verificarea şi să transmită actele de control solicitantului;

b) pe baza verificărilor, efectuate la sediul unităţii centrale şi a generalizării proceselor-verbale, transmise de organele fiscale teritoriale, în raza cărora funcţionează subunităţile unităţii centrale, vor soluţiona cererile de restituire conform prevederilor legale.

24. În cazul în care organele de control propun, în urma verificării, aprobarea restituirii parţiale a TVA sau respingerea cererii, în actul de control întocmit se vor specifica motivele şi cauzele care determină situaţia respectivă. Răspunderea pentru modul de determinare a sumelor TVA spre restituire, precum şi corectitudinea perfectării materialelor de restituire şi o poartă colaboratorul serviciului fiscal care a efectuat controlul.

IV. ORDINEA DE SOLICITARE A RESTITUIRII SUMELOR TVA ŞI ACŢIUNILE
ORGANELOR FISCALE LA SOLICITĂRILE SUBIECŢILOR IMPOZABILI

25. Subiecţii impunerii, solicită restituirea TVA, adresîndu-se la inspectoratele fiscale teritoriale de la locul de înregistrare* prin depunerea cererii de model stabilit în anexa nr.1 la prezentul Regulament.

26. Organul fiscal (oficiul fiscal al IFS teritoriale)** primind cererea subiectului impunerii înregistrează data primirii cererii de la subiectul impunerii.

27. Termenul de restituire stabilit prin articolul 101 alineatul (5) din Codul fiscal, se determină din ultima zi a lunii care urmează după încheierea perioadei fiscale pentru care se solicită restituirea pe baza cererii şi declaraţiei TVA prezentate. Dacă se solicită restituirea pentru perioade anterioare, dar nu pentru ultima perioadă fiscală, pentru care au fost prezentate declaraţiile TVA, termenul de restituire este de 45 zile din data depunerii cererii.

28. Plătitorii de taxa pe valoarea adăugată, care solicită restituirea acesteia, la data stabilită a efectuării controlului trebuie să depună la dispoziţia colaboratorilor, în vederea verificării, analizării şi aprobării rambursării următoarele documente:

1) Cererea de restituire.

2) Declaraţiile TVA din care rezultă suma de restituit.

3) Registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare.

4) Alăturat se mai prezintă:

a) livrări de mărfuri şi servicii:

Documentele care atestă efectuarea exportului de bunuri, şi/sau prestarea de servicii, care se impun la cota zero. În funcţie de natura operaţiunilor efectuate suplimentar pot fi solicitate:

- declaraţia vamală de export, vizată de organele vamale. În cazul exportului de servicii, contractul încheiat cu beneficiarul serviciilor;

- confirmarea Departamentului Vamal privind veridicitatea operaţiunilor de export, efectuate de subiectul impozabil;

- dacă a parvenit termenul repatrierii mijloacelor băneşti, mărfurilor şi serviciilor provenite din tranzacţii economice externe se prezintă declaraţia de repatriere;

- în cazul serviciilor exportate, confirmarea scrisă în original de la destinatarul serviciilor exportate şi în caz de necesitate se prezintă traducerea autentificată de notar.

b) pentru activitate transport internaţional de pasageri.

- la transportarea cu transportul auto: la efectuarea transportărilor regulate – foaia de parcurs, fişa de evidenţă a biletelor, la efectuarea transportărilor unice – foaia de parcurs, borderourile de control;

- la transportarea cu transportul feroviar – fişa de evidenţă a biletelor;

- la transportarea cu transportul avia – însărcinarea de navigaţie;

c) la efectuarea altor servicii de transport şi expediţii internaţionale de mărfuri:

- cu transport auto, contractul privind prestarea serviciului de transport şi expediţie;

Cererea la transportare (comanda), documentele de plată ce confirmă achitările pe serviciile prestate, CMR cu înscrierea privind sosirea mărfurilor la locul de destinaţie;

- cu transport feroviar, copia facturii căii ferate şi actele lucrărilor îndeplinite pentru perioada gestionară;

- cu transportul aerian, factura de expediţie avia (Air Waybill) cu semnătura privind sosirea mărfurilor în ţara de destinaţie în rubrica "Issuing Carriers Agent name and City" cu indicarea denumirii expeditorului.

d) la livrarea activelor nemateriale care nu pot fi declarate la organele vamale:

- contractul încheiat cu partenerul extern;

- confirmarea în scris de la destinatarul serviciilor şi în caz de necesitate se prezintă traducerea autentificată de notar.

- documente de însoţire sau, după caz, alte documente ce ar confirma operaţiunea economică;

- documentele ce confirmă achitarea livrării efectuate.

e) în cazul scoaterii mărfurilor străine de pe teritoriul vamal, plasate în regim vamal de reexport (bază art.103 (4) din Codul fiscal) se prezintă:

- confirmarea Departamentului Vamal privind importul mărfurilor pe teritoriul vamal al ţării, reexportul mărfurilor date;

- documente de plată a TVA la import.

f) în cazul mărfurilor livrate conform prevederilor art.104 (b) din Codul fiscal:

- documentele care atestă livrarea.

29. Copia documentelor specificate, cusute în dosar special format, numerotate şi vizate de colaboratorii fiscali, care au efectuat controlul, se prezintă ca anexă la actul de control.

30. Materialele de restituire a sumelor TVA după examinare, cu copia deciziei de restituire, se arhivează la IFS care a efectuat controlul sau DUCCM (după caz).

V. MODALITATEA RESTITUIRII SUMELOR TVA

31. Restituirea sumelor TVA sau transferarea sumelor pentru stingerea altor plăţi datorate la buget se efectuează de la contul stabilit de trezorerie.

32. Trezoreria de Stat, primind documentele cu privire la restituirea sumelor TVA, în măsura disponibilităţii la cont, asigură îndeplinirea lor.

33. Departamentul Vamal, la primirea extrasului Trezoreriei de Stat privind efectuarea restituirii în contul plăţilor la import, este obligat să pună la dispoziţie informaţia din extrasul Trezoreriei de Stat organelor vamale corespunzătoare, nu mai tîrziu de ziua următoare celei cînd a fost primită informaţia, iar acestea din urmă se obligă să înştiinţeze subiectul impunerii despre operaţia înfăptuită.

34. Reflectarea în fişa contului personal a sumelor TVA, acceptate spre restituire se efectuează în conformitate cu modul stabilit de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.

VI. DISPOZIŢII SPECIALE

35. Restituirea TVA, solicitate de contribuabil, începînd cu data adoptării prezentei instrucţiuni se execută conform cerinţelor stabilite în actuala instrucţiune, indiferent de perioada fiscală cînd aceste sume s-au format.