Documente
Instrucţiune nr.20 din 13.06.95 cu privire la modul de calculare şi plată a accizelor
MINISTERUL DE FINANŢE
Instrucţiuni cu privire la modul de calculare şi plată a
accizelor
Nr.20 din 13.06.95
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.8-9/10 din 08.02.1996
* * *
Abrogat: 12.11.2004
Instrucţiunea IFPS din 21.10.2004
Abrogat: 01.01.2001
Instrucţiunea Ministerului Finanţelor nr.03 din 16.08.2002
(Elaborate în baza Legii Republicii
Moldova "Cu privire la accize")
1. Dispoziţii generale
1.1. Accizul este un impozit de stat indirect, care se include în
preţul de comercializare a mărfii (producţiei) supusă accizelor şi este
achitat de consumator.
1.2. Accizul se varsă la bugetul naţional public şi se repartizează
în bugetele de diferite niveluri în modul şi în baza condiţiilor,
stabilite de Parlament la aprobarea bugetului pe anul următor.
1.3. Litigiile dintre plătitorii impozitului şi organele de control
privind aplicarea legislaţiei cu privire la accize, se examinează
conform legislaţiei în vigoare.
II. Plătitorii de accize
2.1. Plătitori de accize sînt subiectele care desfăşoară activitate
de întreprinzător, indiferent de forma organizatorico-juridică de
gospodărire, inclusiv întreprinderile cu investiţii străine, care,
conform legislaţiei Republicii Moldova, au statut de persoane juridice,
cuprinzînd şi gospodăriile ţărăneşti (de fermieri), şi de persoane
fizice*:
În continuare "întreprinderi"
- întreprinderile-producătoare, care comercializează mărfuri
(producţie) supuse accizelor, produse din materie primă proprie;
- întreprinderile-producătoare, care produc sau finisează procesul
de producţie (de exemplu, îmbutelierea producţiei alcoolice supuse
accizelor) a mărfurilor (producţiei) supuse accizelor din materia primă
a clientului** inclusiv din materia primă importată din ţările membre
ale C.S.I., dacă modul menţionat este stabilit de Parlament la aprobarea
bugetului pe anul curent;
- întreprinderile, care comercializează mărfuri supuse accizelor,
fabricate din materie primă proprie la întreprinderi ce nu au raporturi
cu sistemul bugetar al republicii;
- întreprinderile, ce comercializează mărfuri (producţie) supuse
accizelor, dar procurate fără accize, sau care le folosesc pentru
fabricarea mărfurilor (producţiei) nesupuse accizelor:
- întreprinderile, ce comercializează mărfuri (producţie) supuse
accizelor, achiziţionate şi produse de către populaţie;
- întreprinderile-importatoare, care importă pe teritoriul
Republicii Moldova mărfuri (producţie) supuse accizelor.
2.2. Plătitori şi accizelor se consideră atît întreprinderile, care
au permanent obiecte de impozitare, cît şi cele, pentru care asemenea
operaţii poartă un caracter periodic sau ocazional.
-----------------------------------------------------------
* În continuare "întreprinderi"
** (Materie primă a clientului se consideră materia primă,
materialele, producţia transferată de proprietarul ei altor
întreprinderi în scopul prelucrării (finisării), inclusiv îmbutelierea)
III. Obiectul impozabil
3.1. Obiecte supuse accizelor sînt:
a) volumul de mărfuri (producţie) de fabricaţiie proprie
comercializate (transferate), inclusiv:
- sub formă de retribuire a muncii;
- populaţiei sau salariaţilor săi, prin casa întreprinderii;
- în cazul schimbului de mărfuri (producţie) - barter;
- în cadrul întreprinderii pentru producerea altor mărfuri
(producţie), nesupuse accizelor;
- în mod gratuit sau cu plată parţială;
b) volumul de mărfuri (producţie) transferate, supuse accizelor,
produse din materia primă a clientului;
c) volumul de mărfuri (producţie) comercializate, supuse accizelor,
producerea cărora s-a efectuat la întreprinderile ce nu au raporturi cu
sistemul bugetar al Republicii Moldova, din materia primă a clientului,
care aparţine agenţilor economici ai republicii;
d) volumul de mărfuri (producţie) supuse accizelor, produse de către
populaţie, achiziţionate şi comercializate;
e) volumul de mărfuri (producţie), supuse accizelor, importate pe
teritoriul Republicii Moldova.
3.2. Lista mărfurilor (producţiei) supuse accizelor se stabileşte de
către Parlamentul Republicii Moldova odată cu aprobarea Bugetului de Stat
pe anul financiar ordinar.
IV. Stabilirea volumului impozabil, cotele
accizelor şi modul de întocmire a calculelor
4.1. În scopul stabilirii volumului circulant impozabil pe obiecte de
impozitare (compartimentul III al prezentelor Instrucţiuni) se ia volumul
de mărfuri supuse accizelor în expresie naturală.
4.2. În volumul circulant impozabil se includ volumele de mărfuri
supuse accizelor, trecute la pierderi în rezultatul delapidărilor şi
lipsurilor constatate, precum şi cele defectate,deteriorate, pierdute din
vina organizaţiilor de transport sau a altor organizaţii, care poartă
răspundere pentru păstrarea mărfii.
4.3. Cotele accizelor se stabilesc de către Parlamentul Republicii
Moldova odată cu aprobarea Bugetului de Stat pe anul financiar ordinar
(anexa nr. 1).
Cotele sînt unice pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Ele se
stabilesc în expresie bănească, pornind de la unitatea naturală a mărfii
(producţiei) supuse accizului, şi se extind atît asupra mărfurilor
(producţiei) supuse accizului, fabricate în ţară, cît şi asupra
mărfurilor (producţiei) supuse accizelor importate pe teritoriul
Republicii Moldova.
4.4. Realizarea mărfurilor (producţiei) supuse accizelor se
efectuează de către întreprinderile-producătoare, importatori şi alţi
plătitori la preţuri de livrare libere (formate în conformitate cu
regulile în vigoare), care includ şi suma accizului.
Suma taxei pe valoarea adăugată, în cazul acesta, se calculează
conform taxei stabilite, pornind de la aceste preţuri, micşorate cu suma
accizului, şi se evidenţiază în documentele de decontare şi de însoţire
într-un rînd aparte.
4.5. Calculele pentru serviciile (lucrul) la fabricarea (finisarea)
mărfurilor (producţiei) supuse accizelor din materia primă a clientului
se efectuează conform preţurilor de livrare libere (formate în
conformitate cu regula în vigoare) cu includerea în ele a sumei accizului
la marfa (producţia) fabricată.
Suma taxei pe valoarea adăugată se stabileşte în modul expus în
punctul 4.4.
4.6. În cazul acceptului parţial al cerinţei (dispoziţiilor) şi ca
rezultat micşorîndu-se sumele ce i se cuvin furnizorului pentru marfa
(producţia) realizată, cumpărătorului este obligat să indice cauza
micşorării sumei (reducerea preţurilor sau returnarea parţială a mărfii
supuse accizului).
În cazul returnării mărfii supuse accizului în cerere se indică
cantitatea mărfii returnate.
4.7. În documentele de decontare şi de însoţire privind
comercializarea mărfurilor (producţiei) supuse accizelor, dar care nu
urmează a fi impozitate în conformitate cu înlesnirile prevăzute, se face
menţiunea "Fără acciz".
V. Înlesniri la calcularea şi plata accizelor
5.1. Nu se impozitează cu accize:
a) mărfurile(producţia) supuse accizelor exportate, produse în
republică, cu excepţia cazurilor, cînd Parlamentul determină modul de
impunere cu accize a acestor mărfuri exportate în ţările membre ale
C.S.I., la locul lor de producere.
Înlesnirea menţionată se acordă întreprinderilor-producătoare de
producţie supusă accizelor, la prezentarea declaraţiei vamale de
transport cu ştampila vamei "Sub control vamal" şi a documentelor de
însoţire ale mărfii cu ştampila vamei de frontieră "Expediere permisă",
ce confirmă trecerea mărfii peste hotare şi încasarea mijloacelor băneşti
sau valorilor în mărfuri şi materialele nemijlocit de la cumpărătorii
mărfurilor supuse accizelor.
În cazul depozitării de către întreprinderile-producătoare a
mărfurilor, destinate pentru export, la depozitul vamal, ele trebuie
exportate nu mai tîrziu de trei luni din ziua depozitării.
În cazul neefectuării exportului în termenul indicat, accizele se
plătesc organului fiscal în modul stabilit, la comunicarea organului
vamal.
În mod similar se procedează şi la importarea de către
întreprinderile-producătoare pe teritoriul zonelor vamale libere a
mărfurilor destinate pentru export şi depozitarea lor (în depozitele
libere).
Întreprinderile care temporar expăortă peste hotarele ţării mărfuri
(producţie) fără comercializarea lor şi le întorc înapoi, inclusiv sub
alt aspect (ambalate, îmbuteliate sau în calitate nouă etc.), nu plătesc
accize. Dacă însă ulterior aceste bunuri materiale se comercializează,
accizele se calculează şi se plătesc în modul stabilit.
b) alcoolul, atît cel fabricat în republică, cît şi cel importat,
utilizat în medicină, inclusiv farmacologie şi veterinărie.
Se acordă înlesnirea menţionată în cazul livrării alcoolului
întreprinderilor şi organizaţiilor, care prestează servicii medicale
populaţiei, servicii veterinare şi sanitare, precum şi pentru activitatea
întreprinderilor şi instituţiilor farmaceutice. Întreprinderilor, care
prestează diverse servicii instituţiilor medicale, înlesnirea sus-numită
nu se acordă.
c) materialele vinicole, alcoolul, tutunul, livrate de către
producători întreprinderilor republicii, care au raporturi cu sistemul
bugetar republican, în calitate de materie primă pentru producerea altor
mărfuri (producţie) supuse accizelor, dacă acestea dispun de secţii de
vinificaţie pentru îmbutilierea şi fabricarea producţiei alcoolice,
pentru fermentarea tutunului sau articolelor de tutun.
Înlesnirea menţionată se acordă doar în cazul cînd furnizorul
materiei prime dispune de confirmarea documentară a faptului că
cumpărătorul dispune la întreprinderea sa de posibilitatea fabricării
(finisării) mărfii (producţiei) supuse accizului.
Inspectoratul fiscal, în a cărui rază teritorială se află furnizorul,
periodic, dar cel puţin o dată în an, solicită inspectoratului fiscal la
locul aflării cumpărătorului materiei prime preferinţiale confirmarea
corectitudinii acordării înlesnirilor menţionate.
5.2. Pentru întreprinderile, care au procurat mărfuri (producţie) cu
acciz, inclusiv şi importate, şi le-au utilizat în calitate de materie
primă pentru fabricarea (finizarea) altor mărfuri supuse accizului sau au
livrat alcool agenţilor economici, care l-au folosit în medicină,
farmacologie şi veterinărie, se efectuează compensarea (restituirea)
sumelor de accize plătite în ordinea expusă în punctul 6.3. al
compartimentului VI din prezentele instrucţiuni.
VI. Modul de calculare a accizului
6.1. Suma accizelor, ce urmează a fi vărsată la buget, se stabileşte
în conformitate cu volumul circulant impozabil. Pentru aceasta se ia
volumul de mărfuri (producţie) comercializate, transferate sau importate,
supuse accizelor, în expresie naturală şi cotele accizelor la care ele se
impun în expresie bănească de pe unitate de marfă, prin înmulţirea cotei
la cantitatea de marfă (producţie) în unitatea de măsură stabilită.
6.2. Dacă volumul circulant impozabil este stabilit în unităţi de
măsură, ce nu corespund cotelor stabilite ale accizelor, impozitarea se
efectuează în baza cotelor aprobate, recalculate la unitatea de măsura
necesară sau, invers, în conformitate cu cota aprobată se indică volumul
în unitatea dată.
De exemplu:
Condiţia:
1) A fost realizată băutura
naţională "Struguraş" în recipiente 1 litru
2) Volumul de realizare în expresie
naturală 2000 bucăţi
3) Cota aprobată a accizului 0,8 lei
4) Cota accizului corespunde
recipientelor 0,5 litru
Variantele calculării sumei accizului
Varianta I: Calcularea sumei accizului la baza recalculării cotei
conform volumului necasar:
5) Recalcularea cotei accizului la recipiente 1,0 litru.
rîndul 3 x rîndul 1 11
cota = -------------------- = 0,8 lei x ---- 1,6 lei
rîndul 4 0,51
6) Suma accizului, supusă achitării în buget
rîndul 5 x rîndul 2 = 1,6 lei x 2000 bucăţi 3200 lei
Varianta II: Calcularea sumei accizului, în baza recalculării
volumului mărfii realizate în unităţi corespunzătoare:
7) Recalcularea volumului mărfii realizate în recipiente de 0,5
litri rîndul 2 x rîndul 1 11
Volumul = -------------------- = 2000 bucăţi x ---- 4000 bucăţi
rîndul 4 0,51
8) Suma accizului, care urmează a fi plătită în buget rîndul 3 x
rîndul 7 = 0,8 lei x 4000 bucăţi 3200 lei
6.3. La mărfurile (producţia) supuse accizului, produse (finisate)
din materialele vinicole, alcool, tutun, procurate de la întreprinderile,
ce au relaţii cu sistemul bugetar al republicii, şi pe care au fost
plătite accize în bugetul republicii, suma accizului se calculează în
baza cotelor accizelor stabilite la mărfurile (producţia) fabricate din
nou.
Sumele accizelor, plătite de către întreprinderile la achiziţionarea
materiei prime, folosită la fabricare mărfurilor (producţiei) supuse
accizelor în conformitate cu cererea furnizorului de materie primă şi în
baza adeverinţei-concluzie a inspectoratului fiscal în a cărui rază
teritorială se află furnizorul de materie primă, care a plătit acciz în
buget (anexele nr. 4 şi nr. 5), sau a documentelor organului vamal
privind achitarea sumei accizului, se trec în contul personal al
întreprinderii drept plată în plus şi cu această sumă se reduc plăţile
ordinare în buget, sau suma se ia în consideraţie la achitarea altor
plăţi.
Totodată, dacă producţia supusă accizelor este fabricată din materia
primă a clientului, recalculările sus-menţionate ale
întreprinderii-proprietară a materiei prime cu bugetul se efectuează la
finisarea decontărilor pentru serviciul prestat la prezentarea
documentelor, ce confirmă producerea şi achitarea fabricării (cu acciz) a
producţiei supuse accizului.
6.4. Plătitorii, care nu ţin evidenţa separată a volumului de mărfuri
(producţie) comercializate, supuse accizelor, care urmează să fie
impozitate cu diferite cote ale accizelor, calculează suma accizului,
pornind de la cotele maximale ale accizelor la această grupă de mărfuri.
6.5. În cazul returnării de către cumpărători a mărfurilor supuse
accizelor după achitarea documentelor de decontare, plăţile următoare la
buget se reduc conform sumei accizului, calculată pentru cantitatea de
marfă returnată. Recalculările menţionate se reflectă în calculele
accizelor la acea perioadă de dare de seamă, în care a fost returnată
marfa.
Recalculările sumelor accizelor plătite se efectuează după
reflectarea în evidenţa operaţiilor respective a corectărilor operaţiilor
de comercializare a mărfurilor (producţiei) supuse accizelor.
VII. Termenele de plată a accizelor şi de
prezentare a calculelor
7.1. Ziua pentru calcularea accizelor, conform volumului de operaţii,
se consideră:
- ziua încasării banilor, de la comercializarea producţiei supuse
accizului, pe conturile plătitorilor în instituţiile bancare;
- ziua încasării banilor în casă, în cazul achitării în numerar,
inclusiv la comercializarea mărfurilor în interiorul întreprinderii,
precum şi salariaţilor săi şi populaţiei;
- ziua întrării mărfurilor, primite în schimb, în cazul schimbului de
mărfuri (producţie) supuse accizelor pe alte mărfuri (producţie) -
obarter;
- ziua transmiterii mărfurilor (producţiei) supuse accizelor în cazul
transmiterii lor cu titlu gratuit sau sub formă de retribuire a muncii;
- ziua expedierii (transmiterii) producţiei gata în adresa
posesorului de materie primă;
- ziua primirii declaraţiei vamale asupra mărfurilor supuse accizelor
importate pe teritoriul Republicii Moldova.
7.2. Plata în buget a accizelor (cu excepţia accizelor pentru
mărfurile de import) se efectuează de către plătitori, reieşind din
volumul circulant efectiv pe fiecare decadă, în următoarele termene:
pe data de 13 a lunii curente - pentru prima decadă
pe data de 23 a lunii curente - pentru decada a doua
pe data de 3 a lunii următoare
după cea reportată - pentru celelalte zile ale lunii raportate.
Dacă termenul de plată pe decade, conform volumului circulant efectiv
din decada expirată, coincide cu o zi de odihnă (nelucrătoare) sau de
sărbătoare, cu prima sau a doua zi lucrătoare după zilele de odihnă
(nelucrătoare), termenul de plată se transferă pentru a treia zi
lucrătoare, după expirarea decadei.
Exemple
1. Termenul de plată pe decade, conform volumului circulant efectiv
al decadei expirate, revine la 13 iulie (duminică). Luînd în considerare
faptul că 12 iulie (sîmbătă) de asemenea nu este zi lucrătoare, acest
termen se trece la 15 iulie, adică a treia zi lucrătoare după expirarea
decadei.
2. Termenul de plată pe decade, conform volumului circulant efectiv
al decadei expirate, revine la 23 august (sîmbătă). În legătură cu faptul
că 23 şi 24 august nu sînt zile lucrătoare, plata accizului se transferă
la 25 august, adică în a treia zi lucrătoare după expirarea decadei a
doua a lunii august.
3. Termenul de plată pe decade revine la 3 septembrie (marţi). În
legătură cu faptul că 1 septembrie nu este zi lucrătoare, plata
impozitului se transferă pe data de 4 septembrie, adică în ziua a treia
lucrătoare după expirarea decadei a treia a lui august.
Plata accizelor pe decembrie se efectuează în următoarele termene:
pe data de 13 a lunii curente - pentru volumul circulant din decada
întîi;
pe data de 23 a lunii curente - pentru volumul circulant din decada a
doua;
pe data de 29 a lunii curente - pentru volumul circulant din şapte
zile ale decadei a treia;
pe data de 3 a lunii următoare după cea raportată - pentru volumul
circulant din restul zilelor lunii raportate.
La mărfurile importate plata accizelor se efectuează pînă la sau în
momentul primirii declaraţiei vamale".
7.3. Pentru mărfurile (producţia) supuse accizelor, care se expediază
şi nu sînt plătite de către cumpărători după expirarea a 6 luni, plata
accizelor se efectuează în modul general stabilit.
7.4. Plătitorii de accize prezintă organelor fiscale, în a căror rază
teritorială se află, calculele corespunzătoare de plată a accizelor nu
mai tîrziu de 20 a lunii următoare după luna raportată:
- la volumul impozabil (cu excepţia celui de import) - conform
formularului prevăzut în anexa nr. 2 a prezentelor instrucţiuni;
- la mărfurile de import supuse accizelor - conform formularului
prevăzut în anaxa nr. 3 la prezentele instrucţiuni, vizată de organul
vamal la locul de primire a declaraţiilor vamale.
Deconturile la accize menţionate se fac în două exemplare: primul se
prezintă organului fiscal, al doilea exemplar păetrîndu-se în dosarele
plătitorilor.
Dacă întreprinderea-plătitoare în luna expirată n-a avut volum
circulant impozabil, este obligată să prezinte organului fiscal, în
termenele stabilite pentru prezentarea calculelor, o adeverinţă semnată
de conducătorul întreprinderii de operaţii respective pentru perioada
menţionată.
Dacă circulaţiile au purtat un caracter accidental, odată cu
încetarea lor plătitorul prezintă organului fiscal o cerere, în care
aduce la cunoştinţă faptul, că pe viitor el nu va fi plătitor de accize
din motivul lipsei volumului circulant.
VIII. Unele particularităţi la calcularea şi plata
accizelor la mărfurile de import
8.1. Accizele la mărfurile de import supuse accizelor se plătesc
odată cu plata altor taxe vamale şi se trec în contul de depozit al
vamei. Instituţiile vamale controlează încasările accizelor la contul de
depozit conform extraselor din bancă (cu anexarea la extras a unui
exemplar al dispoziţiei de plată cu semnătura băncii care deserveşte, ce
confirmă plata) şi a borderourilor de casă cumulative, completate pe baza
bonurilor de casă de încasare a sumelor accizelor în numerar.
8.2. Sumele accizelor, depuse la contul de depozit al vamei, o dată
la cinci zile (după expirarea lor) se transferă de către organele vamale
la conturile speciale ale bugetului de stat, deschise pe tipuri de accize
în următoarele termene:
pe data de 8 a lunii curente - pentru primele cinci zile;
pe data de 13 a lunii curente - pentru următoarele cinci zile;
pe data de 18 a lunii curente - pentru următoarele cinci zile;
pe data de 23 a lunii curente - pentru următoarele cinci zile;
pe data de 3 a lunii următoare - pentru restul zilelor a lunii
raportate.
8.3. În cazul depistării calculării greşite a sumelor accizelor,
restituirea sumelor accizelor plătite se efectuează din contul vărsărilor
generale, la accize, din bugetul de stat de către inspectoratele fiscale,
în a căror rază teritorială se află plătitorul. Importatorul se poate
adresa Inspectoratului Fiscal de Stat din raza sa de reşedinţă cu cererea
de a i se restitui sumele accizelor plătite în plus sau percepute în plus
în decurs de un an din momentul achitării plăţilor. Pentru aceasta
organului fiscal i se prezintă următoarele documente:
- cererea plătitorului de a i se restitui sumele accizelor plătite în
plus;
- adeverinţa instituţiei vamale, ce confirmă sumele plătite şi
percepute în plus, precum şi cauza calculării greşite.
În cazul cînd se datorează alte plăţi la buget, restituirea sumelor
nu se efectuează, dar se ia în consideraţie la stingerea lor.
8.4. Amînarea termenului de plată a accizelor, cît şi a altor taxe
vamale se permite în cazul respectării uneia din următoarele condiţii:
a) dacă se prezintă organelor vamale obligaţia de garanţie a băncii
împuternicite, ce deserveşte agentul economic;
b) dacă se lasă ca amanet (gaj) la depozitul liber al vamei marfă
importată în volum echivalent ca valoare sumelor accizelor pentru
achitare. Durata termenului de depozitare a mărfurilor lăsate amanet se
stabileşte de organele vamale conform normelor în vigoare, fapt despre
care se informează în scris. După expirarea termenului dat, mărfurile, în
modul stabilit, se transmit organelor inspectoratului fiscal, care, la
rîndul lor, le transmit în venitul statului.
În cazul nerespectării de către plătitor sau de către banca
împuternicită a obligaţiei de garanţie în legătură cu amînarea termenului
de plată a accizelor, organele vamale în mod administrativ au dreptul de
a încasa sumele respective de la plătitor sau împuternicitul băncii, care
a eliberat scrisoarea de garanţie, comunicînd despre aceasta
Inspectoratului Fiscal Principal de Stat şi Băncii Naţionale.
Totodată, amînarea termenului de plată a taxelor vamale nu scuteşte
importatorul de plata penalităţilor la accize.
8.5. La reimportarea mărfurilor, produse în Republica Moldova,
accizele se percep conform cotelor în viogoare, pe baze generale.
8.6. Mărfurile (producţia) importate provizoriu în ţară (fără plată)
pentru executarea lucrărilor sau prestarea serviciilor privitor la
prelucrarea (finisarea) lor pe teritoriul vamal (adică pe teritoriul
republicii), cu restituirea lor ulterioară proprietarului, aflat dincolo
de hotarele Republicii Moldova, nu se impozitează cu accize. În cazul
acesta se impozitează cu accize producţia, fabricată din materia primă a
clientului - întreprinderi aflate în statele-membre ale C.S.I., dacă
Parlamentul a stabilit modul de impozitare cu accize a mărfurilor,
exportate în aceste ţări, la locul lor de producere.
Perfectarea vamală fără accize a materiei prime a clientului se face
în cazul prezentării organelor vamale de către producătorul-importator a
concluziei inspectoratului fiscal despre înregistrarea operaţiei
menţionate privind prelucrarea materiei prime a clientului. Dacă
mărfurile destinate prelucrării n-au fost transportate de pe teritoriul
ţării în decurs de 90 zile, accizele pentru materia primă importată se
plătesc de întreprinderea-importatoare la inspectoratele fiscale în a
căror rază teritorială se află ea.
8.7. Mărfurile importate provizoriu (fără plată) pentru a fi
demonstrate la expoziţii, iarmaroace, simpozioane şi alte acţiuni de
acest gen nu se supun accizelor în cazul respectării condiţiilor, expuse
în punctul 8.6. al compartimentului VIII.
8.8. La depozitarea mărfurilor importate la depozitul vamal accizele
nu se percep. Plata accizelor se efectuează în momentul scoaterii mărfii
din depozit pentru circulaţie liberă şi se face în modul general
stabilit.
8.9. La tranzitul mărfurilor pe teritoriul Republicii Moldova
accizele nu se percep.
8.10. Mărfurile, comercializate în zonele controlului vamal de către
magazinele ce fac comerţ fără taxă vamală, nu se impun cu accize, nefiind
importate în ţară.
8.11. Departamentul Controlului Vamal, prin intermediul organelor
vamale teritoriale, prezintă lunar Inspectoratelor Fiscale de Stat, în
ale căror rază teritorială se află plătitorul, informaţii despre
mărfurile importate de plătitor, sumele accizelor calculate şi vărsate şi
anularea termenelor de plată a taxelor vamale.
IX. Obligaţiile şi responsabilitatea plătitorilor,
controlul organelor fiscale şi vamale
9.1. Responsabilitatea pentru calcularea corectă şi achitarea la timp
a accizului în buget se pune în sarcina plătitorilor şi a persoanelor
responsabile, în conformitate cu Legea Republicii Moldova "Cu privire la
bazele sistemului fiscal" şi Legea Republicii Moldova "Cu privire la
accize".
9.2. Controlul asupra vărsării accizelor la buget se efectuează de
organele fiscale şi vamale, în conformitate cu competenţa lor şi
legislaţia Republicii Moldova.
Controlul asupra corectitudinii calculării accizelor îl efectuează
inspectoratele fiscale la primirea documentelor pentru fiecare perioadă
de dare de seamă, precum şi în procesul confruntării datelor din
calculele pe accize ale întreprinderii cu datele evidenţei contabile
prezentate, în baza documentelor primare, de asemenea controlul îl
efectuează şi organele vamale - la primirea declaraţiilor vamale.
Pentru a efectua controlul asupra corectitudinii îndeplinirii de
către plătitorii accizelor a obligaţiilor faţă de buget, organele fiscale
sînt obligate să completeze paşaportul impozitării cu accize.
Formularul-model al acestui paşaport este dat în anexa nr. 6 la
prezentele instrucţiuni.
9.3. Controlul documentar al deconturilor privitor la accize trebuie
să fie precedat de un control preventiv, care se efectuează de
inspectoratul fiscal (fără a ieşi la întreprindere) nu mai tîrziu de ziua
următoare după primirea acestor deconturi de la plătitor. După terminarea
controlului prevenitiv, deconturile prezentate conform formularului nr. 2
se transmit economistului pe evidenţă, pentru a fi reflectate în
conturile personale ale plătitorilor.
9.4. Controlul documentar al deconturilor privind accizele se
efectuează pe măsura necesităţii, însă cel puţin o dată în doi ani.
Totodată, cu cît e mai mare volumul circulant la comercializarea
mărfurilor supuse accizelor, cu atît mai frecvent e nevoie să se
efectueze controalele documentare.
Inspectoratele fiscale controlează în instituţiile bancare executarea
la timp de către aceastea a însărcinărilor întreprinderilor privind
transferarea plăţilor de pe conturile lor în buget, precum şi
îndeplinirea de către ei a însărcinărilor inspectoratelor fiscale cu
privire la perceperea incontestabilă a restanţelor la accize.
X. Modul de reflectare în contabilitate
a operaţiilor cu accize
10.1. Evidenţa relaţiilor cu bugetul aferente accizelor se realizează
cu ajutorul controlului sintetic 68 "Decontări cu bugetul", reprezentînd
un aspect distinct al plăţilor.
10.2. Evidenţa analitică a decontărilor cu bugetul referitoare la
accize, în cazul aplicării formei de înregistrare contabilă pe
jurnale-ordere, se realizează cu ajutorul jurnalului-order nr. 8 şi a
situaţiei nr. 16. În acest jurnal-order şi în situaţie se reflectă lunar
operaţiile de calculare, compensare a sumelor de accize plătite, a
sumelor ce urmează a fi plătite în limitele datoriei neachitate la
sfîrşitul lunii gestionare şi de achitare a accizelor pentru stingerea
datoriei faţă de buget.
10.3. Suma accizului, calculată pentru plată pe luna raportată, luată
în consideraţie în componenţa sumei încasate, se reflectă la debitul
contului 46 "Comercializarea producţiei (lucrărilor, serviciilor)" şi
creditul contului 68 "Decontări cu bugetul" (subpunctul "Accizul calculat
pentru plata în termen").
10.4. Virarea în buget a accizelor se reflectă la creditul conturilor
de evidenţă a mijloacelor băneşti (50 "Casa"; 51 "Cont de decontare"; 52
"Cont valutar"; 55 "Conturi speciale la bănci"; 90 "Credite bancare pe
termen scurt"; 92 "Credite bancare pe termen lung") şi debitul contului
68 "Decontări cu bugetul" (subcontul "Accizul calculat pentru plata în
termen").
În cazul procurării materiei prime (la care accizul a fost calculat
pentru achitare în bugetul republicii) în scopul fabricării producţiei
supuse accizului, suma accizului la materia primă procurată este
raportată la decontările cu bugetul în debitul contului 68 "Decontări cu
bugetul" (subcontul "Accizul pentru compensare după achitarea cu
furnizorii") şi creditul conturilor de decontări. În măsura achitării
materiei prime primite, suma accizului la materia primă plătită se
reflectă la debitul contului 68 "Decontări cu bugetul" (subcontul
"Accizul calculat pentru plata în termen") şi creditul contului 68
"Decontări cu bugetul" (subcontul "Accizul pentru compensare după
achitarea cu furnizorii").
Dacă momentul procurării materiei prime coincide cu momentul
achitării materiei prime date, suma accizului la materia primă primită se
reflectă la debitul contului 68 "Decontări cu bugetul" (subcontul
"Accizul calculat pentru plata în termen") şi creditul conturilor de
decontări.
Ministerul Finanţelor
al Republicii Moldova Valeriu CHIŢAN
Chişinău, 13 iunie 1995
Nr. 20
Anexa nr. 1
la Instrucţiunile Ministerului
Finanţelor din 13 iunie 1995
nr. 20
L I S T A
mărfurilor supuse accizelor şi cotele accizelor
pe anul 1995
________________________________________________________________________
Nr. ! Denumirea mărfurilor supuse accizelor!Unitatea de mă-!Cota acci-
crt. ! !sură !zului pe
! ! !unitate
! ! !(în lei)
------------------------------------------------------------------------
1 ! 2 ! 3 ! 4
------------------------------------------------------------------------
1. Votcă, lichioruri şi alte băuturi
alcoolizate (cu excepţia băuturilor
naţionale tari) sticlă 0,5 l 1,00
2. Alcool 1 dal 30,00
3. Băuturi naţionale tari sticlă 0,5 l 0,80
4. Vinuri de calitate superioară:
- naturale sticlă 0,7 l 0,30
- tari şi de desert sticlă 0,7 l 0,60
5. Vinuri ordinare:
- naturale sticlă 0,7 l 0,10
- tari şi de desrt sticlă 0,7 l 0,25
6. Vinuri brute pentru fabricarea
vinurilor:
- naturale 1 dal 1,50
- tari 1 dal 2,50
- spumante 1 dal 1,70
7. Vinuri din struguri saturate cu
dioxid de carbon:
- naturale sticlă 0,75 l 1,00
- clasice sticlă 0,75 l 1,50
- spumoase sticlă 0,75 l 0,50
8. Divin (coniac):
- vîrsta pînă la 5 ani sticlă 0,5 l 2,50
- vîrsta peste 5 ani sticlă 0,5 l 4,00
9. Alte produse vinicole şi conservate
ce conţin alcool 1 dal 5,00
10. Bere:
- de butoi 1 litru 0,14
- în sticle, la cutie 1 litru 0,20
11. Articole de tutungerie:
- ţigări cu filtru de tip
"MT", "Temp" şi toate de
import 1 pachet 0,25
- alte ţigări cu filtru 1 pachet 0,10
- ţigări fără filtru 1 pachet 0,05
12. Tutun fermentat şi nefermentat 1 tonă 350,00
13. Bijuterii din metale preţioase:
- aur 1 gram 10,00
- argint 1 gram 1,00
- cu diamante 1 articol 170,00
14. Benzină 1 tonă 220,00
Anexa nr. 2
la Instrucţiunile Ministerului
Finanţelor din 13 iunie 1995
nr. 20
Primit__________________1995
Inspectoratului Fiscal de Stat
______________________________
de la_________________________
(cod fiscal,denumirea
______________________________
întreprinderii, adresa)
Cont de decontare nr._________
în____________________________
(denumirea băncii)
CALCULUL ACCIZELOR
pentru_________________199___
(luna)
I.
în lei
-----------------------------------------------------------------------
Nr. ! Denumirea mărfii !Cantitatea în ! Cota !Suma
crt. !(producţiei) realizate !expresie natu-!accizului !
!(transferate) !rală ! !
-----------------------------------------------------------------------
1 ! 2 ! 3 ! 4 ! 5
-----------------------------------------------------------------------
1.
2.
Total pe calcul
------------------------------------------------------------------------
II. VOLUMUL CIRCULANT NEIMPOZABIL
________________________________________________________________________
Nr. ! Denumirea mărfii(producţiei)!Cantitatea în expresie !Cauza
crt. ! !naturală !neimpozită-
! ! !RII
------------------------------------------------------------------------
1 ! 2 ! 3 ! 4
------------------------------------------------------------------------
III. Totalurile recalculării impozitului
1. Suma accizului pe luna gestionară conform calculului
2. Sumele achitate în contul plăţilor aferente pe luna gestionară pe
decade
3. Sumele plătite suplimentar conform calculului prezent (rîndul 1 -
rîndul 2)
4. Plata în plus supusă compensării (rîndul 2 - rîndul 1)
5. Soldul decontăriilor cu bugetul conform bilanţului la finele
ultimei luni din fiecare trimestru:
restanţă___________________________________
suprasolvire_______________________________
___________________________________199____
(data expedieriii calculului)
Conducător (Semnătura)
Contabil-şef (Semnătura)
Menţiuni şi note ale inspectoratului. În rezultatul controlului
prevenit au fost incluse următoarele rectificări:__________________
___________________________________________________________________
Inspector (Semnătura)
Adeverinţa economistului pe evidienţă
Conform calcului prezent, în contul personal al plătitorului au fost
decontate_______________________________________________________199___
Economistul pe evidenţă (Semnătura)
I N D I C A Ţ I I
privind modul de completare a calculului pe accize
(Anexa nr. 2)
Prezentul calcul se întocmeşte pe baza datelor registrelor de
evidenţă contabilă.
Calculul aferent mărfurilor supuse accizelor se întocmeşte în modul
următor:
În coloana 2, compartimentul I - se indică denumirea mărfii supuse
accizului sau denumirea poziţiilor mărfurilor stabilite, supuse
accizelor. De exemplu, "Vinuri ordinare naturale", "Băuturi naţionale
tari".
În coloanele 3,4,5, compartimentul I - se indică respectiv cantitatea
producţiei supuse accizului în expresie naturală, cota accizului
corespunzătoare denumirii mărfii şi suma lui.
În coloana 4, compartimentul I, în cazul necorespunderii indicilor
realizării cu indicii prevăzuţi la cotele stabilite, se indică respectiv
datele împărţirii prin fracţie atît a unităţilor, cît şi a celor
exprimate în indicii efectivi de expediere.
În coloana 5, compartimentul I, în cazul menţionat mai sus şi cînd
sub indicele efectiv a fost indicată cota accizului, de asemenea se dau
doi indicatori:
- ai cotei stabilite
- ai cotei calculate.
În subcapitolul 1 al compartimentului I se indică datele volumului de
producţie supusă accizului, realizată cumpărătorilor, precum şi ale
volumului de mărfuri expediate în procesul operaţiilor schimbului de
mărfuri încheiate şi transmise gratuit şi sub formă de renumerare a
muncii salariaţilor. Poziţiile enumerate se referă numai la producţia
fabricată din materie primă proprie.
În subcapitolul 2 al compartimentului I se indică datele privitor la
expedierea producţiei, fabricate din materia primă a clientului.
Compartimentul II trebuie să conţină date cu privire la volumul
circulant nesupus accizelor, conform acţiunii înlesnirilor la acest
impozit.
Pe rîndul 1 al compartimentului III se indică sumele accizului,
conform calculului.
Pe rîndurile 3,4, compartimentul III se indică rezultatele comparării
sumelor menţionate ale accizului calculat în total pentru plata pe o
perioadă în suma rîndului 1.
Pe rîndul 5 al compartimentului III - soldul decontărilor cu bugetul.
Anexa nr. 3
Inspectoratul Fiscal de Stat la Instrucţiunile Ministerului
____________________________ Finanţelor din 13 iunie 1995
de la_______________________ nr. 20
(cod fiscal,denumirea Primit__________________1995
_____________________________ Semnătura___________________
întreprinderii, adresa)
C A L C U L U L
accizelor aferente mărfurilor de import
pentru____________199____
(luna)
----------------------------------------------------------------
Nr. !Numă-!Data ! Ţara ! Ţara !Denu-!Volu-!Cota!Suma!Numă-!Cauza
crt.!rul !decla!de ori!de un-!mirea!mul !acci!acci!rul !nea-
!decla!raţi-!gine a!de se !măr- !mărfu!zu- !zu- !şi da!chită-
!raţi-!ei !mărfii!impor-!fii !rilor!lui !lui !ta do!rii
!ei ! ! !tă mar!impor!impor!(lei!(plă!cumen!accizu-
! ! ! !fa !tate !tate !bani!tită!tului!lui
! ! ! ! ! !în ex! ! !ce !(amîna-
! ! ! ! ! !pre- ! ! !con- !rea,
! ! ! ! ! !sie ! ! !firmă!înles-
! ! ! ! ! !natu-! ! !plata!niri)
! ! ! ! ! !rală ! ! !acci-!
! ! ! ! ! !(t.kg! ! !zului!
! ! ! ! ! !dal, ! ! ! !
! ! ! ! ! !reci-! ! ! !
! ! ! ! ! !pien-! ! ! !
! ! ! ! ! !te) ! ! ! !
-----------------------------------------------------------------
1 ! 2 ! 3 ! 4 ! 5 ! 6 ! 7 ! 8 ! 9 ! 10 ! 11
-----------------------------------------------------------------
Total
"___"____________________________199___
(data expedierii calculului)
Conducător (Semnătura)
Contabil-şef (Semnătura)
Menţinerea organului vamal (ştampila)
Observaţii şi note ale inspectoratului:__________________________
_________________________________________________________________
Inspectoratului Fiscal de Stat Anexa nr. 4
______________________________ la Instrucţiunile Ministerului
de la_________________________ Finanţelor din 13 iunie 1995
(cod fiscal,denumirea nr. 20
______________________________
întreprinderii,adresa)
Cont de decontare nr._________
în____________________________
(denumirea băncii)
C E R E R E
Rog să fie trecute în contul plăţilor (restituite) pentru_________
(suma)
mii lei, accize, plătite la procurarea de la întreprinderea____________
_______________________________________________________________________
(cod fiscal, denumirea şi reşedinţa întreprinderii-furnizoare a
_______________________________________________________________________
materiei prime)
a materiei prime_______________________________________________________
(denumirea materiei prime)
conform________________________________________________________________
(denumirea, data, numărul documentului de decontare)
Suma indicată urmează să fie compensată (restituită) în urma
procedurii_____________________________________________________________
(denumirea mărfii) lucrărilor,serviciilor)
fabricate cu capacităţile__________________________________________
(denumiirea şi reşefinţă)
______________________________în corespundere cu documentele anexate
Suplimentar comunicăm următoarele date:
Întreprinderea-furnizoare a realizat materie primă fabricaţie
proprie, procurată la__________________________________________________
(denumirea şi reşedinţa întreprinderii)
Se anexează documente:___________foi
Conducătorul întreprinderii (Semnătura)
Contabil-şef al întreprinderii (Semnătura)
Anexa nr. 5
Inspectoratul Fiscal de Stat la Instrucţiunile
____________________________ Ministerului Finanţelor
din 13 iunie 1995 nr.20
ADEVERINŢĂ-CONCLUZIE
La marfa(producţia) expediată întreprinderii_____________________
_____________________________________________________________________
(denumirea, cod fiscal)
în sumă de________mii lei______________________199____în corespundere cu
(data)
_______________________________________________şi plătit____________199_
(numărul şi denumirea documentului de însoţire) (data)
conform_________________________________________________________________
(numărul şi denumirea documentului de plată)
accizul în sumă de__________________mii lei în baza calculului,prezentat
inspectoratului fiscal pentru___________________________________________
(denumirea,numărul,data documentului de
________________________________________________________________________
decontare)
Şeful Inspectoratului
Fiscal de Stat
_____________________
_____________199_____ (Semnătura)
Anexa nr. 6
la Instrucţiunile Ministerului
Finanţelor din 13 iunie 1995
nr. 20
P A Ş A P O R T U L
impozitării cu accize
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
(cod fiscal,denumirea întreprinderii)
_________________________________________________________________________
Denumirea mărfurilor! Cotele în vigoare ale accizului!Înlesniri!Temeiul
(producţiei) la care!--------------------------------!(scutire)!(data şi
sînt fixate cotele !Valoarea accizului!Temeiul (data! !numărul
accizului ! !şi numărul ! !documen-
! !documentului)! !tului)
-------------------------------------------------------------------------
"___"__________________199____
Inspector fiscal (Semnătura)
Paşaportul poate fi completat cu date privitor la termenele de plată
a accizului, termenele prezentării calculului etc.