BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Norme nr.40 din 16.08.2001 pentru elaborarea şi realizarea măsurilor de protecţie a muncii

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
16.08.2001

MINISTERUL MUNCII PROTECŢIEI
SOCIALE ŞI FAMILIEI

N O R M E

pentru elaborarea şi realizarea măsurilor de protecţie a muncii

nr. 40  din  16.08.2001

 (în vigoare 07.03.2002) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.33-35 art.70 din 07.03.2002

* * *

Notă: Vezi Hot.Guv. nr.597 din 21.10.2009 privind unele măsuri de executare a Legii nr.21-XVIII din 18 septembrie 2009 (pct.1 - se transferă Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei competenţele ce ţin de domeniile dezvoltării resurselor umane, demografiei, muncii, politicii salariale şi migraţiei forţei de muncă, precum şi cele ce ţin de recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare, exercitate anterior de Ministerul Economiei şi Comerţului şi, respectiv, de Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare)

Notă: Vezi Hot.Guv. nr.357 din 23.04.2005 privind măsurile de reorganizare a unor ministere şi autorităţi administrative centrale ale Republicii Moldova (pct.1 - se reorganizează Ministerul Economiei, prin fuziune cu Departamentul Comerţului şi Departamentul Privatizării şi preluînd funcţiile ce ţin de domeniul muncii, în urma divizării Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, în Ministerul Economiei şi Comerţului)

1. Prezentele Norme sînt reglementări cu aplicabilitate naţională care cuprind prevederi minimale obligatorii pentru elaborarea şi realizarea măsurilor de protecţie a muncii.

2. Prin măsuri de protecţie a muncii se înţelege ansamblul lucrărilor şi acţiunilor tehnice şi organizatorice de prevenire a accidentelor de muncă şi bolilor profesionale.

3. Fiecare angajator, în baza evaluării factorilor de risc la locurile de muncă, va elabora Planul de măsuri de protecţie a muncii (anexa nr.1), în conformitate cu Lista-cadru privind măsurile de protecţie a muncii (anexa nr.2), Criteriile de acordare gratuită a echipamentului individual de protecţie şi de lucru (anexa nr.3) şi Criteriile de acordare gratuită a alimentaţiei de protecţie şi a preparatelor vitaminoase (anexa nr.4).

4. Planul de măsuri de protecţie a muncii se elaborează anual cu consultarea sindicatului sau reprezentanţilor salariaţilor. În cazul încheierii contractului colectiv de muncă, Planul de măsuri de protecţie a muncii va constitui parte integrantă a acestui contract.

5. La întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile cu locuri de muncă în condiţii de murdărire excesivă a pielii, fiecărui salariat la aceste locuri de muncă i se va distribui lunar cîte 400 g săpun, iar la locurile de muncă unde este posibilă acţiunea substanţelor nocive asupra mîinilor se vor distribui suplimentar unguente de protecţie, conform normelor specificate în instrucţiunile de utilizare a acestora.

6. Echipamentul individual de protecţie şi de lucru acordat unui salariat trebuie să asigure protecţia acestuia împotriva tuturor factorilor de risc care acţionează cumulativ asupra sa în timpul îndeplinirii sarcinii de muncă.

Angajatorii, prin servicii specializate sau apelînd la serviciile altor întreprinderi, vor asigura:

1) verificarea periodică a calităţilor de protecţie ale mijloacelor individuale de protecţie;

2) condiţii pentru curăţarea sau denocivizarea mijloacelor individuale de protecţie;

3) condiţii pentru depozitarea, întreţinerea şi repararea mijloacelor individuale de protecţie, astfel încît să fie asigurată conservarea calităţilor de protecţie ale acestora.

Angajanţii vor înlocui mijloacele individuale de protecţie în cazul în care acestea nu mai posedă calităţile de protecţie specifice condiţiilor pentru care au fost acordate, indiferent de motiv.

7. Alimentaţia de protecţie şi preparatele vitaminoase se distribuie pentru fiecare schimb, indiferent de durata lui, în zilele efectiv lucrate de salariat în condiţii nocive.

La locurile de muncă unde temperatura aerului depăşeşte constant 30°C va asigura apă carbogazoasă salină (1g NaCl/1000ml) sau minerală, în cantitate de 2000:4000 ml/persoană/schimb, distribuită la temperatura de 16:18°C.

La locurile de muncă cu temperatura aerului joasă (sub 5°C) se va asigura ceai fierbinte în cantitate de 500:1000ml/persoană/schimb.

Se interzice înlocuirea alimentaţiei de protecţie şi a preparatelor vitaminoase prin plata în bani sau în mărfuri.

[Pct.7 completat prin Modif. Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale din 05.12.02, în vigoare 31.12.02]

8. Cheltuielile ce ţin de realizarea măsurilor de protecţie a muncii sînt finanţate integral din resursele proprii ale întreprinderii, instituţiei, organizaţiei.

 
 
 
 
 
 
 
 

[Raţia nr.6 în redacţia Modif. Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale din 05.12.02, în vigoare 31.12.02]

[Raţia nr.7 completată prin Modif. Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale din 05.12.02, în vigoare 31.12.02]  

[Raţia nr.8 modificată prin Modif. Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale din 05.12.02, în vigoare 31.12.02]