BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Ordine

Ordin nr.08 din 15.01.2018 privind aprobarea formularului tipizat al Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit pentru organizaţiile necomerciale

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
15.01.2018

MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

privind aprobarea formularului tipizat al Declaraţiei cu privire

la impozitul pe venit pentru organizaţiile necomerciale

nr. 08  din  15.01.2018

 (în vigoare 26.01.2018) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 27-32 art. 94 din 26.01.2018

* * *

În vederea executării prevederilor art.83 alin.(4) din Codul fiscal, precum şi a modificărilor operate prin Legea nr.281 din 16 decembrie 2016 cu privire la modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.472-477, art.947),

ORDON:

1. Se aprobă:

- formularul tipizat Declaraţia cu privire la impozitul pe venit pentru organizaţiile necomerciale (forma ONG17), conform anexei nr.1;

- Modul de completare a Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit pentru organizaţiile necomerciale, conform anexei nr.2.

2. Prima perioadă fiscală de raportare, conform formularului aprobat, este perioada fiscală a anului 2017.

Anexa nr.1

la Ordinul Ministrului Finanţelor

nr.08 din 15 ianuarie 2017

[Anexa nr.1 modificată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.64 din 25.06.2025, în vigoare 10.07.2025]

[Formularul modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.39 din 27.02.2019, în vigoare 01.03.2019]

Rectificare: La anexa nr.1 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.08 din 15 ianuarie 2018 "Privind aprobarea formularului tipizat al Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit pentru organizaţiile necomerciale" în tabel la codul 050 cifra "12" nu se citeşte.
(Monitorul Oficial nr.33-39 din 02.02.2018, pag.208)

[Anexa nr.1D modificată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.64 din 25.06.2025, în vigoare 10.07.2025]

[Anexa nr.1 completată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.34 din 22.02.2021, în vigoare 01.01.2022]

Anexa nr.2

la Ordinul Ministerului Finanţelor

nr.08 din 15 ianuarie 2018

MODUL DE COMPLETARE

A DECLARAŢIEI CU PRIVIRE LA IMPOZITUL PE VENIT

 PENTRU ORGANIZAŢIILE NECOMERCIALE

Completarea Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit

1. Perioada fiscală se completează prin indicarea perioadei fiscale pentru care se depune Declaraţia cu privire la impozitul pe venit (în continuare – Declaraţia).

2. "Categoria contribuabilului" se indică prin alegerea literei corespunzătoare cu semnul "√". Declaraţia – forma ONG17 se prezintă de către organizaţiile necomerciale prevăzute la art.52 din Codul fiscal.

[Pct.2 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.64 din 25.06.2025, în vigoare 10.07.2025]

3. În poziţia "Denumirea contribuabilului" se indică denumirea unităţii respective care completează Declaraţia, care trebuie să corespundă cu cea indicată în documentele de constituire, eliberate de către organele abilitate, conform legislaţiei în vigoare.

4. În poziţia "Codul fiscal" se indică codul fiscal ce reprezintă numărul personal de identificare al contribuabilului, atribuit în modul stabilit de legislaţia în vigoare.

5. În poziţia "Cod CAEM" se indică codul din patru cifre determinat conform CAEM şi care corespunde coloanei 5 a acestuia.

6. În poziţia "Denumirea subdiviziunii SFS" se indică denumirea subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat în raza căruia se deserveşte contribuabilul.

7. În rândul 010 se reflectă rezultatul obţinut, conform datelor contabilităţii financiare (excedent, deficit), până la impozitare. În cazul în care se constată deficit al perioadei de gestiune, indicatorul rândului 010 se înregistrează cu semnul "−".

8. În rândul 0101 se reflectă suma totală a veniturilor constatate în contabilitatea financiară, conform prevederilor Indicaţiilor metodice privind particularităţile contabilităţii în organizaţiile necomerciale, aprobate prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.188 din 30.12.2014, Standardelor Naţionale de Contabilitate, care se determină ca suma conturilor din clasa "Venituri" prin calculul: rând. 01011 + rând. 01012 + rând. 01013.

9. În rândul 01011 se reflectă suma veniturilor organizaţiilor necomerciale aferente mijloacelor cu destinaţie specială, care includ: active şi servicii primite sau care urmează să fie primite sub formă de granturi, donaţii, alocaţii, asistenţă financiară sau tehnică, contribuţii ale fondatorilor şi membrilor, alte finanţări şi încasări, mijloace şi fonduri proprii a căror utilizare este condiţionată de realizarea unor misiuni speciale (programe, proiecte etc).

[Pct.9 modificat prin Ordinul Min.Fin. nr.5 din 10.01.2020, în vigoare 17.01.2020]

10. În rândul 01012 se reflectă suma veniturilor din activitatea economică prevăzută în statut.

11. În rândul 01013 se reflectă suma veniturilor aferente mijloacelor nepredestinate ale organizaţiilor necomerciale, contribuţiilor fondatorilor şi membrilor organizaţiei necomerciale, altor venituri şi cheltuieli cu excepţia celor din activitatea economică, a căror utilizare nu este condiţionată de realizarea unor misiuni speciale şi care nu pot fi atribuite la venituri aferente mijloacelor cu destinaţie specială, inclusiv venituri din desemnarea procentuală.

[Pct.11 completat prin Ordinul Min.Fin. nr.5 din 10.01.2020, în vigoare 17.01.2020]

12. În rândul 01014 se reflectă cu scop informativ suma încasărilor provenite exclusiv din desemnarea procentuală în perioada fiscală pentru care se prezintă declaraţia.

[Pct.12 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.64 din 25.06.2025, în vigoare 10.07.2025]

13. În rândul 0102 se reflectă suma totală a cheltuielilor constatate în contabilitatea financiară, conform prevederilor Indicaţiilor metodice privind particularităţile contabilităţii în organizaţiile necomerciale, aprobate prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.188 din 30.12.2014, Standardelor Naţionale de Contabilitate, care se determină ca suma conturilor din clasa "Cheltuieli" prin calculul: rând. 01021 + rând. 01022 + rând. 01023.

14. În rândul 01021 se reflectă suma cheltuielilor aferente mijloacelor cu destinaţie specială.

15. În rândul 010211 se reflectă suma cheltuielilor efectuate din contul mijloacelor cu destinaţie specială utilizate contrar destinaţiei (contrar cerinţelor prevăzute în art.52 alin.(2) lit.c-d) din Codul fiscal).

16. În rândul 01022 se reflectă suma cheltuielilor din activitatea economică prevăzută de statut.

17. În rândul 01023 se reflectă suma altor cheltuieli, cu excepţia cheltuielilor din activitatea economică.

18. În rândul 010231 se reflectă suma altor cheltuieli utilizate în scopuri neprevăzute de statut (contrar cerinţelor prevăzute în art.52 alin.(2) lit.c-d) din Codul fiscal).

19. În rândul 01024 se reflectă cu scop informativ suma cheltuielilor efectuate de către contribuabili din contul mijloacelor obţinute din desemnarea procentuală.

20. În rândul 010241 se reflectă suma cheltuielilor efectuate din contul mijloacelor obţinute din desemnarea procentuală, dar neutilizate în scopul menţionat în pct. 27 din Hotărârea Guvernului nr.1286 din 30 noiembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la mecanismul desemnării procentuale.

21. În rândul 020 se indică suma spre impozitare. Se determină prin calculul: rând. 010211 + rând. 010231 + rând. 010241.

22. În rândul 030 se indică excedentul perioadei de gestiune scutit de impozitare. Se determină prin următorul calcul: rând. 0101 - rând. 0102 - rând. 020. Se completează doar în cazul în care indicatorul este pozitiv, în cazul indicatorului cu indice negativ se indică "0".

[Pct.22 completat prin Ordinul Min.Fin. nr.34 din 22.02.2021, în vigoare 01.01.2021]

23. În rândul 040 se reflectă suma impozitului pe venit nesupus achitării. Se determină prin următorul calcul: rând. 030 x rând. 050.

24. În rândul 050 se indică cota impozitului pe venit aplicabilă în perioada fiscală respectivă.

25. În rândul 060 se indică suma totală a impozitului pe venit spre plată de către organizaţia necomercială în perioada fiscală de gestiune

Completarea anexei 1D Raport financiar privind modul

de utilizare a sumelor de desemnare procentuală

26. În anexa 1D se arată utilizarea sumelor primite în urma desemnării procentuale conform destinaţiei pe tipuri de cheltuieli, conform pct.27 din Hotărârea Guvernului nr.1286 din 30 noiembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la mecanismul desemnării procentuale. Se completează după expirarea perioadei de utilizare a sumelor primite în urma desemnării procentuale (2 ani) şi se reflectă situaţia la data de 31 decembrie a anului în care a expirat perioada de utilizare a sumelor, pentru întreaga perioadă, cu indicarea sumei utilizată în fiecare an, separat.

[Pct.26 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.65 din 01.06.2022, în vigoare 01.01.2023]

261. Raportarea privind utilizarea sumelor de desemnare procentuală se va efectua în conformitate cu pct.30 din Hotărârea Guvernului nr.1286 din 30 noiembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la mecanismul desemnării procentuale.

[Pct.261 introdus prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.64 din 25.06.2025, în vigoare 10.07.2025]

27. În coloana 2 se vor indica sumele primite în urma desemnării procentuale în perioada fiscală în care a fost efectuată desemnarea procentuală, precum şi sumele utilizate pe parcursul perioadei de gestiune.

28. În coloana 3 se vor indica sumele utilizate în prima perioadă fiscală după perioada fiscală în care a fost efectuată desemnarea procentuală.

29. În coloana 4 se vor indica sumele utilizate în a doua perioadă fiscală după perioada fiscală în care a fost efectuată desemnarea procentuală.

30. În coloana 5 se vor indica sumele neutilizate pe parcursul a două perioade fiscale după perioada fiscală în care a fost efectuată desemnarea procentuală şi care urmează a fi restituite la buget până la data-limită de depunere a Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit pentru organizaţiile necomerciale (conform punctului 29 din Hotărârea Guvernului nr.1286 din 30 noiembrie 2016).

31. Declaraţia poate fi semnată unipersonal de conducătorul contribuabilului ori de două persoane cu drept de semnătură: prima semnătură aparţine conducătorului sau altei persoane împuternicite, a doua − contabilului-şef sau altei persoane împuternicite.

[Pct.31 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.64 din 25.06.2025, în vigoare 10.07.2025]

[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.39 din 27.02.2019, în vigoare 01.03.2019]

Rectificare: La anexa nr.2 în rândul 31 sintagma "contribuabilului respectiv" se citeşte "contribuabilului respectiv, după caz".
(Monitorul Oficial nr.33-39 din 02.02.2018, pag.208)