BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Ordine

Ordin nr.115 din 22.08.2019 cu privire la modificarea unor ordine ale Ministerului Finanţelor

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
22.08.2019

MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

cu privire la modificarea unor ordine ale

Ministerului Finanţelor

nr. 115  din  22.08.2019

 (în vigoare 01.01.2020) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 269-272 art.1452 din 30.08.2019

* * *

În vederea executării prevederilor art.76 alin.(5), precum şi ale art.92 alin.(3) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova din 8 februarie 2007, ediţie specială),

ORDON:

1. Ordinul Ministerului Finanţelor nr.149 din 5 septembrie 2018 privind aprobarea formularului-tip “Nota de informare privind salariul şi alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajaţilor, precum şi plăţile achitate rezidenţilor din alte surse de venit decât salariul şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi” (Forma IALS18) şi a Modului de completare a acestuia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.336-346, art.1324), se modifică după cum urmează:

1) în anexa nr.1 “Nota de informare privind salariul şi alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajaţilor, precum şi plăţile achitate rezidenţilor din alte surse de venit decât salariul şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi (Forma IALS18)”, denumirea coloanei a şaptea se expune în următoarea redacţie “Numărul de luni în care venitul a fost îndreptat spre achitare”;

2) în anexa la Forma IALS18 “Informaţia privind persoanele întreţinute” textul: “Numărul curent al angajatului în anexă urmează să corespundă numărului curent al acestuia din Nota de informare IALS18. În cazul în care angajatul a solicitat două sau mai multe scutiri pentru persoanele întreţinute, datele reflectate în col. 1 şi 2 ale anexei (numărul curent şi codul fiscal ale angajatului) se repetă pentru fiecare persoană întreţinută.“ se exclude;

3) la anexa nr.2 “Modul de completare a notei de informare privind salariul şi alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajaţilor, precum şi plăţile achitate rezidenţilor din alte surse de venit decât salariul şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi”:

a) textul “în coloana 5 – codul sursei de venit, preluat din Darea de seamă lunară prezentată conform art.92 alin.(2) din Codul fiscal” se completează cu textul “şi art.92 alin.(14) din Codul fiscal;”;

b) în anexa “Informaţia privind persoanele întreţinute” textul “în coloana 1 – numărul curent al angajatului, care trebuie să corespundă numărului curent al acestuia, conform Notei de informare (Forma IALS18).” se substituie cu textul “în coloana 1 - se indică numărul curent”;

c) în ultima propoziţie textul “se efectuează în modul stabilit de art.188 din Codul fiscal.” se substituie cu textul “se efectuează prin prezentarea unei dări de seamă corectate în condiţiile stabilite de art.188 din Codul fiscal.”;

d) în final se completează cu două alineate cu următorul cuprins: “Contribuabilii - angajatori din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi, declară plăţile salariale (inclusiv primele şi facilităţile acordate) achitate în folosul angajaţilor - conducători auto ce efectuează transport rutier de pasageri în regim de taxi, în mărime de până la 10 000 lei per lună, la codul sursei de venit “TAXI”. Plăţile salariale care depăşesc suma de 10 000 lei per lună pe fiecare angajat-conducători auto ce efectuează transport rutier de pasageri în regim de taxi, se declară în Nota de informare (Forma IALS18) la codul sursei de plată “SAL” (pct.7 din Ordinul MF nr.154/2018).

Beneficiarii de lucrări care, potrivit Legii privind exercitarea unor activităţi necalificate cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri nr.22 din 23 februarie 2018, achită remuneraţii zilierilor vor completa doar coloanele:1,2,3,5,6,7 şi 17 din Nota de informare (Forma IALS18).”

2. În anexa nr.1 “Darea de seamă privind activitatea desfăşurată de nerezidenţi în Republica Moldova şi veniturile obţinute de către aceştia (Forma NER-17)” la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.69 din 20 aprilie 2017 privind aprobarea formularului-tip Darea de seamă privind activitatea desfăşurată de nerezidenţi în Republica Moldova şi veniturile obţinute de către aceştia (Forma NER-17) şi a Modului de completare a acesteia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.133, art.833), la secţiunea a treia în indicatorul la codul 130, sintagma “art.37-39” se substituie cu sintagmă: “Capitolului 5 al Titlului II”;

3. Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2020 şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Anexa nr.2

la Ordinul Ministerului Finanţelor

nr.149 din 5 septembrie 2018

MODUL DE COMPLETARE

A NOTEI DE INFORMARE PRIVIND SALARIUL ŞI ALTE PLĂŢI EFECTUATE DE CĂTRE

 ANGAJATOR ÎN FOLOSUL ANGAJAŢILOR, PRECUM ŞI PLĂŢILE ACHITATE

REZIDENŢILOR DIN ALTE SURSE DE VENIT DECÂT SALARIUL ŞI IMPOZITUL

PE VENIT REŢINUT DIN ACESTE PLĂŢI

Nota de informare (Forma IALS18) se completează după cum urmează:

În preambulul Notei de informare se reflectă:

în rubrica “Codul fiscal” – codul fiscal care reprezintă numărul personal de identificare al contribuabilului atribuit în modul stabilit de legislaţia în vigoare;

în rubrica “Denumirea contribuabilului” – denumirea contribuabilului, care trebuie să corespundă cu cea indicată în documentele de înregistrare eliberate de către organele abilitate conform legislaţiei în vigoare;

în rubrica “Serviciul Fiscal de Stat” – denumirea subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază se deserveşte contribuabilul, la care prezintă Nota de informare;

în rubrica “Codul localităţii (CUATM)” – codul localităţii unde este înregistrat sediul central al contribuabilului – cod unic de identificare (4 semne), conform Clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale al Republicii Moldova (CUATM), aprobat şi pus în aplicare de la 3 septembrie 2003 prin Hotărârea Departamentului “Moldova-Standard” nr.1398-ST din 3 septembrie 2003;

în rubrica “Codul genului principal de activitate” – codul genului principal de activitate, determinat conform Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei, care corespunde codului din patru cifre;

în rubrica “Perioada fiscală” – perioada fiscală pentru care se prezintă nota de informare respectivă. Rubrica dată se completează sub formă de cod cu următorul format:

P/AAAA,

unde:

P – în corespundere cu categoria contribuabilului poate primi valorile:

AAAA – indică anul gestionar.

în rubrica “Data prezentării” – data efectivă a prezentării Notei de informare subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat.

Prima perioadă de prezentare a Notei de informare (Forma IALS18) a perioadei fiscale 2018 este etapa II potrivit prevederilor art.49 din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal nr.1164 din 24 aprilie 1997, care începe cu1 octombrie pînă la 31 decembrie 2018.

În Nota de informare privind salariul şi alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajaţilor, precum şi plăţile achitate rezidenţilor din alte surse de venit decât salariul şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi (forma IALS18 conform anexei nr.1 la prezentul Ordin) se indică:

în coloana 1 – numărul curent al înscrierii, cumulativ pe toată Nota, indiferent de numărul de pagini;

în coloana 2 – codul fiscal al angajatului;

în coloana 3 – numele şi prenumele angajatului;

în coloana 4 – codul fiscal al soţiei (soţului) (se indică numai în cazul în care angajatul beneficiază de scutirea pentru soţie (şoţ));

în coloana 5 – codul sursei de venit, preluat din Darea de seamă lunară prezentată conform art.92 alin.(2) şi art.92 alin.(14) din Codul fiscal;

în coloana 6 – suma totală a venitului îndreptată spre

achitare în perioada fiscală, inclusiv suma plăţilor salariale aferente perioadei precedente şi achitate în anul curent;

în coloana 7 – numărul de luni în care venitul a fost îndreptat spre achitare (se completează numai în cazul achitării salariului);

în coloana 8 – (P) – suma scutirii personale, art.33 alin.(1) din Codul fiscal;

în coloana 9 – (M) – suma scutirii majore, art.33 alin.(2) din Codul fiscal;

în coloana 10 – (S) – suma scutirii utilizată pentru soţie (soţ), art.34 alin.(1) din Codul fiscal;

în coloana 11 – (Sm) – suma scutirii majore utilizată pentru soţie (soţ), art.34 alin.(2) din Codul fiscal;

în coloana 12 – (N) – suma scutirii pentru persoanele întreţinute, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate, art.35 din Codul fiscal;

în coloana 13 – (H) – suma scutirii pentru persoanele întreţinute cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate, art.35 din Codul fiscal;

în coloana 14 – suma totală a scutirilor acordate angajatului pentru perioada fiscală respectivă;

în coloana 15 – suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală permisă spre deducere, art.36 alin.(6) din Codul fiscal;

în coloana 16 – suma contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii permisă spre deducere, art.36 alin.(7) din Codul fiscal;

în coloana 17 – suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată.

Coloanele 8-16, în cazul angajaţilor din domeniul tehnologiilor informaţionale care se impozitează în modul stabilit prin art.24 alin.(21) din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, nu se completează.

În anexa “Informaţia privind persoanele întreţinute” se indică:

în coloana 1 – se indică numărul curent al înscrierii;

În cazul în care angajatul a solicitat două sau mai multe scutiri pentru persoanele întreţinute, datele reflectate în col. 1 şi 2 ale anexei (numărul curent şi codul fiscal al angajatului) se repetă pentru fiecare persoana întreţinută;

în coloana 2 – codul fiscal al angajatului;

în coloana 3 – codul fiscal al persoanei întreţinute;

în coloana 4 – codul fiscal al persoanei întreţinute cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate.

Corectarea erorilor comise în Nota de informare (Forma IALS18) se efectuează în modul stabilit de art.188 din Codul fiscal.

Contribuabilii-angajatori din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi declară plăţile salariale (inclusiv primele şi facilităţile acordate) achitate în folosul angajaţilor–conducători auto ce efectuează transport rutier de pasageri în regim de taxi, în mărime de până la 10 000 lei per lună, la codul sursei de venit “TAXI”. Plăţile salariale care depăşesc suma de 10 000 lei per lună pe fiecare angajat-conducător auto ce efectuează transport rutier de pasageri în regim de taxi se declară în Nota de informare (forma IALS18) la codul sursei de plată “SAL” (pct.7 din Ordinul MF nr.154/2018)”.

Beneficiarii de lucrări care, potrivit Legii privind exercitarea unor activităţi necalificate cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri nr.22 din 23 februarie 2018, achită remuneraţii zilierilor vor completa doar coloanele:1,2,3,5,6,7 şi 17 din Nota de informare (Forma IALS18).