BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Ordine

Ordin nr.1164 din 25.10.2012 cu privire la aprobarea formularului Declaraţiei privind TVA şi a Modului de completare a Declaraţiei privind TVA

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
25.10.2012

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

cu privire la aprobarea formularului Declaraţiei privind TVA

şi a Modului de completare a Declaraţiei privind TVA

nr. 1164  din  25.10.2012

 (în vigoare 09.11.2012) 

Monitorul Oficial nr.234-236 art.1375 din 09.11.2012

* * *

În temeiul art.133 alin.(1) lit.c) şi întru executarea prevederilor Titlului III "Taxa pe valoarea adăugată" al Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007),

ORDON:

1. Se aprobă formularul Declaraţiei privind TVA, conform anexei nr.1 la prezentul ordin.

2. Se aprobă Modul de completare a Declaraţiei privind TVA, conform anexei nr.2 la prezentul ordin.

3. Formularul Declaraţiei privind TVA şi Modul de completare a Declaraţiei privind TVA, aprobate prin prezentul ordin, se aplică începînd cu prezentarea Declaraţiei privind TVA pentru perioada fiscală ianuarie 2013 (01/2013).

[Pct.3 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

4. I.P. "Centrul de Tehnologii Informaţionale în Finanţe" va aduce în concordanţă produsul informaţional pentru asigurarea utilizării formularului Declaraţiei privind TVA aprobat conform prezentului ordin pînă la 1 decembrie 2012.

[Pct.4 modificat prin Ordinul SFS nr.01 din 03.01.2020, în vigoare 17.02.2020]

5. Declaraţiile privind TVA corectate, prezentate pentru perioadele fiscale iulie 2006 – decembrie 2012, se vor perfecta conform Ordinului şefului Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.128 din 29.06.2006 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 106-111/377 din 14.07.2006).

6. Direcţia generală metodologia impozitelor şi taxelor să asigure publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

[Pct.6 modificat prin Ordinul SFS nr.01 din 03.01.2020, în vigoare 17.02.2020]

[Anexa nr.1 modificată prin Ordinul SFS nr.529 din 04.11.2025, în vigoare 01.01.2026]

[Anexa nr.1 în redacţia Ordinului SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

[Anexa nr.1 completată prin Ordinul SFS nr.01 din 03.01.2020, în vigoare 17.02.2020]

[Anexa nr.1 modificată prin Ordinul SFS nr.44 din 31.01.2018, în vigoare 01.01.2018]

Anexa nr.2

la Ordinul Inspectoratului

Fiscal Principal de Stat

nr.1164 din 25.10.2012

MODUL

de completare a Declaraţiei privind TVA

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Declaraţia privind TVA se întocmeşte pe un formular oficial, aprobat conform anexei nr.1 la prezentul ordin în baza datelor reflectate în Registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor.

2. Obligaţia de prezentare a Declaraţiei privind TVA o au:

- persoanele juridice şi fizice înregistrate sau trebuie să fie înregistrate în calitate de plătitor al TVA (subiecţii impozabili specificaţi la art.94 lit.a) al Codului fiscal);

- persoanele juridice şi fizice care importă servicii, indiferent de faptul dacă sînt sau nu sînt înregistrate în calitate de plătitori ai TVA (subiecţii impozabili specificaţi la art.94 lit.c) al Codului fiscal);

- persoanele juridice şi fizice care practică activitate de întreprinzător, inclusiv persoanele care desfăşoară activitate profesională potrivit legislaţiei, şi procură pe teritoriul Republicii Moldova proprietatea întreprinderilor înregistrate în calitate de plătitori de TVA, declarate în proces de insolvabilitate, cu excepţia celor în procedură de restructurare şi realizare a planului, în conformitate cu prevederile Legii insolvabilităţii nr.149/2012 (subiecţii impozabili specificaţi la art.94 lit.e) al Codului fiscal);

- persoanele juridice şi fizice care practică activitate de întreprinzător, inclusiv persoanele care desfăşoară activitate profesională conform legislaţiei, şi procură pe teritoriul Republicii Moldova proprietatea gajată, proprietatea ipotecată, proprietatea sechestrată de la întreprinderile înregistrate în calitate de plătitori de TVA (subiecţii impozabili specificaţi la art.94 lit.f) al Codului fiscal);

- persoanele juridice, indiferent de faptul dacă sînt sau nu sînt înregistrate în calitate de plătitori de TVA, care au obligaţia achitării T.V.A. în temeiul art.103 alin.(1) p.29) al Codului fiscal, cu excepţia sumelor TVA achitate pentru mijloacele fixe importate.

[Pct.2 completat prin Ordinul SFS nr.428 din 03.08.2021, în vigoare 06.08.2021]

II. MODUL DE COMPLETARE

3. Declaraţia privind TVA conţine 24 de boxe în care se înscrie următoarea informaţie:

[Pct.3 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.1. Perioada fiscală – se completează sub formă de cod cu următorul format:

LL/AAAA, unde:

LL – indică numărul lunii calendaristice ce corespunde perioadei fiscale pentru care se prezintă declaraţia;

AAAA – indică anul respectiv.

Exemplu: în declaraţia fiscală pentru luna octombrie 2012 în rubrica "perioada fiscală" se va indica 10/2012.

3.2. În boxa 1 "Livrări de mărfuri şi servicii" se indică valoarea livrărilor de mărfuri, servicii impozitate la cota standard efectuate pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv sumele primite ca plată anticipată (în avans) pentru aceste livrări, precum şi ajustarea valorii livrărilor impozitate la cota standard a TVA, în conformitate cu art.98 din Codul fiscal, efectuată în perioada pentru care se prezintă Declaraţia privind TVA.

3.3. În boxa 2 "Suma TVA aferentă livrărilor de mărfuri şi servicii" se indică suma TVA calculată de la valoarea livrărilor reflectate în boxa 1, inclusiv suma TVA calculată de la plată anticipată (în avans) primită pentru aceste livrări, precum şi TVA aferentă ajustării valorii livrărilor reflectate în boxa 1.

[Pct.3.4 abrogat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.5. În boxa 3 "Livrări de mărfuri, servicii la cota redusă" se indică valoarea livrărilor de mărfuri şi servicii pentru care, conform legislaţiei în vigoare, este prevăzută aplicarea TVA la cota redusă, inclusiv sumele primite ca plată anticipată (în avans) pentru aceste livrări, precum şi ajustarea valorii livrărilor impozitate la cota redusă a TVA, în conformitate cu art.98 din Codul fiscal, efectuată în perioada pentru care se prezintă Declaraţia privind TVA.

3.6. În boxa 4 "Suma TVA aferentă livrărilor de mărfuri, servicii la cota redusă" se indică suma TVA calculată de la valoarea livrărilor reflectate în boxa 3, inclusiv suma TVA calculată de la plata anticipată (în avans) primită pentru aceste livrări, precum şi TVA aferentă ajustării valorii livrărilor reflectate în boxa 3.

3.7. În boxa 5 "Livrări de mărfuri şi servicii scutite de TVA cu drept de deducere" se indică valoarea livrărilor de mărfuri şi servicii pentru care, conform legislaţiei în vigoare, este prevăzută aplicarea scutirii de TVA cu drept de deducere, cu excepţia plăţilor primite ca plată anticipată (în avans) pentru aceste livrări.

[Pct.3.7 completat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.8. În boxa 6 "Livrări de mărfuri şi servicii scutite de TVA fără drept de deducere" se indică valoarea livrărilor de mărfuri şi servicii scutite de TVA fără drept de deducere, conform legislaţiei în vigoare, cu excepţia plăţilor primite ca plată anticipată (în avans) pentru aceste livrări, precum şi ajustarea valorii livrărilor de mărfuri şi servicii scutite de TVA fără drept de deducere, efectuată în perioada pentru care se prezintă Declaraţia privind TVA.

[Pct.3.8 completat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.9. În boxa 7 "Import şi procurări de servicii" se indică:

- valoarea importului de servicii, pentru care survine obligaţia de calculare a TVA în conformitate cu art.109 alin.(2) din Codul fiscal;

- valoarea serviciilor procurate de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, care conform normelor legale nu se declară la Serviciul Vamal, pentru care survine obligaţia de calculare a TVA în conformitate cu art.109 alin.(2) din Codul fiscal.

În această boxă se indică şi valoarea achiziţiilor efectuate în regim de taxare inversă:

- a energiei electrice pe teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu prevederile art.1017 alin.(2) din Codul fiscal de către subiecţii impozabili ce au statut de comerciant în conformitate cu art.1017 alin.(3) pct.1) lit.a) - b) din Codul fiscal;

- a energiei electrice, energiei termice, energiei utilizate pentru răcire prin intermediul reţelelor termice sau de răcire procurate de un subiect impozabil de la un vânzător care nu îşi are sediul, domiciliul sau reşedinţă obişnuită în Republica Moldova în conformitate cu art.101 alin.(11) din Codul fiscal până la importul efectiv al lor;

- a gazului natural pe teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu prevederile art.1017 alin.(2) din Codul fiscal de către subiecţii impozabili ce au statut de comerciant în conformitate cu art.1017 alin.(3) pct.2) lit.a) - b) din Codul fiscal;

- a gazelor naturale prin intermediul reţelelor de gaze naturale de un subiect impozabil de la un vânzător care nu îşi are sediul, domiciliul sau reşedinţă obişnuită în Republica Moldova în conformitate cu art.101 alin.(11) din Codul fiscal până la importul efectiv al lor;

- valoarea serviciilor achiziţionate de la furnizori care nu au sediul, domiciliul sau reşedinţa obişnuită în Republica Moldova, în conformitate cu art.101 alin.(12) din Codul fiscal, constând în:

• acces la reţelele de gaze naturale, reţelele electrice, termice sau de răcire;

• transport şi distribuţie prin reţelele menţionate;

• rezervare a capacităţii de producere a energiei electrice.

[Pct.3.9 în redacţia Ordinului SFS nr.529 din 04.11.2025, în vigoare 01.01.2026]

[Pct.3.9 în redacţia Ordinului SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

[Pct.3.9 modificat prin Ordinul SFS nr.209 din 12.04.2021, în vigoare 16.04.2021 (se modifică numai varianta rusă)]

[Pct.3.9 modificat prin Ordinul SFS nr.01 din 03.01.2020, în vigoare 17.02.2020]

[Pct.3.91 abrogat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

[Pct.3.91 introdus prin Ordinul SFS nr.01 din 03.01.2020, în vigoare 17.02.2020]

3.10. În boxa 8 "Suma TVA aferentă importului şi procurării de servicii" se indică:

- suma TVA calculată de la valoarea serviciilor reflectate în boxa 7;

- suma TVA calculată aferentă achiziţiilor de energie electrică, energie termică, energie utilizată pentru răcire prin intermediul reţelelor termice sau de răcire, supusă taxării inverse în conformitate cu prevederile art.101 alin.(11) şi art.1017 alin.(2) din Codul fiscal;

- suma TVA calculată aferentă achiziţiilor de gaze naturale, supusă taxării inverse în conformitate cu prevederile art.101 alin.(11) şi art.1017 alin.(2) din Codul fiscal.

[Pct.3.10 în redacţia Ordinului SFS nr.529 din 04.11.2025, în vigoare 01.01.2026]

[Pct.3.10 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

[Pct.3.10 modificat prin Ordinul SFS nr.01 din 03.01.2020, în vigoare 17.02.2020]

[Pct.3.101 abrogat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

[Pct.3.101 introdus prin Ordinul SFS nr.01 din 03.01.2020, în vigoare 17.02.2020]

3.102. În boxa 9 "Taxare inversă" se indică:

- valoarea achitată sau care urmează a fi achitată la procurarea proprietăţii specificate în art.95 alin.(1), lit.e) şi f) din Codul fiscal;

- valoarea mijloacelor fixe, incluse în capitalul statutar (social), indicată în factura fiscală eliberată în momentul beneficierii de facilitatea fiscală prevăzută în art.103 alin.(1) p.29) din Codul fiscal, care au fost înstrăinate, transmise în folosinţă sau posesie, atît integral, cît şi părţile componente ale acestora, pînă la expirarea a 3 ani de la data eliberării facturii fiscale, cu excepţia mijloacelor fixe importate;

- valoarea energiei electrice, energiei termice, gazelor naturale, apei livrate, procurate de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, care conform normelor legale nu se declară la Serviciul Vamal.

[Pct.3.102 introdus prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.103. În boxa 10 "Suma TVA aferentă taxării inverse" se indică suma TVA calculată de la valoarea procurărilor reflectate în boxa 9, inclusiv sumele TVA aferente bugetului în conformitate cu art.103 alin.(1) p.29) din Codul fiscal.

[Pct.3.103 introdus prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.11. În boxa 11 "Ajustarea TVA aferentă livrărilor" se indică:

a) sumele TVA ajustate în cazul în care în perioadele fiscale precedente au fost comise erori în reflectarea TVA aferentă livrărilor efectuate;

b) sumele TVA ajustate, în conformitate cu art.116 alin.(1) din Codul fiscal, în cazul datoriilor compromise pentru livrările anterior efectuate;

c) sumele TVA aferente ajustărilor efectuate în conformitate art.95 alin.(2) lit.c) din Codul fiscal.

[Pct.3.11 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.12. În boxa 12 "Total" se indică volumul total al livrărilor efectuate în perioada gestionară, constituit din suma indicilor din boxele 1, 3, 5, 6.

[Pct.3.12 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.13. În boxa 13 "Suma totală a TVA calculate" se indică suma indicilor din boxele 2, 4, 8, 11.

[Pct.3.13 în redacţia Ordinului SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.14. În subboxa 13.1 "Inclusiv plăţi anticipate (în avans)" se indică valoarea TVA aferentă plăţilor anticipate (în avans), încasate de la beneficiar pentru livrările impozitate cu TVA la cota standard şi cota redusă. Subboxa 11.1 nu se completează în cazul în care plata anticipată (în avans) a fost primită în aceeaşi perioadă fiscală în care a fost efectuată livrarea.

[Pct.3.14 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.15. În boxa 14 "Procurări de mărfuri, servicii" se indică valoarea mărfurilor şi serviciilor procurate pe teritoriul Republicii Moldova folosite pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător, precum şi ajustarea valorii impozabile a acestora la cota standard şi la cota redusă, în conformitate cu art.98 şi art.102 alin.(6) şi (7) din Codul fiscal, efectuate în perioada pentru care se prezintă Declaraţia privind TVA, cu excepţia procurărilor efectuate de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar.

În boxa data se permite şi reflectarea valorii mărfurilor şi serviciilor procurate ce nu generează apariţia dreptului la deducerea sumelor TVA.

[Pct.3.15 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.16. În boxa 15 "Suma TVA aferentă procurărilor de mărfuri, servicii" se indică suma TVA pentru procurările de mărfuri şi servicii efectuate pe teritoriul Republicii Moldova, determinate în boxa 14 care, în conformitate cu prevederile art.102 al Codului fiscal, este destinată deducerii.

[Pct.3.16 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.17. În boxa 16 "Import şi procurări de mărfuri, servicii" se indică:

– pentru mărfurile importate: valoarea facturată sau valoarea în vamă;

– pentru serviciile importate: valoarea la care se aplică TVA;

– valoarea procurărilor de la persoane fizice sau juridice fără relaţii fiscale cu sistemul bugetar al Republicii Moldova;

– valoarea gazelor naturale, energiei electrice, termice sau utilizate pentru răcire, importate prin reţelele corespunzătoare sau achiziţionate de la furnizori nerezidenţi;

- valoarea serviciilor achiziţionate de la furnizori care nu au sediul, domiciliul sau reşedinţă obişnuită în Republica Moldova, în conformitate cu art.101 alin.(12) din Codul fiscal, constând în:

• acces la reţelele de gaze naturale, reţelele electrice, termice sau de răcire;

• transport şi distribuţie prin reţelele menţionate;

• rezervare a capacităţii de producere a energiei electrice;

- valoarea achiziţiilor de energie electrică şi gazelor naturale, efectuate pe teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu prevederile alin.(2) art.1017 din Codul fiscal, de către subiecţii impozabili ce au statut de comerciant în conformitate cu art.1017 alin.(3) din Codul fiscal;

- valoarea gazelor naturale, energiei electrice, energiei termice, energiei utilizate pentru răcire prin intermediul reţelelor termice sau de răcire procurate de un subiect impozabil de la un vânzător care nu îşi are sediul, domiciliul sau reşedinţă obişnuită în Republica Moldova în conformitate cu art.101 alin.(11) din Codul fiscal până la importul efectiv al lor.

[Pct.3.17 în redacţia Ordinului SFS nr.529 din 04.11.2025, în vigoare 01.01.2026]

[Pct.3.17 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

[Pct.3.17 modificat prin Ordinul SFS nr.108 din 28.02.2018, în vigoare 01.02.2018]

3.18. În boxa 17 "Suma TVA aferentă importului şi procurărilor de mărfuri, servicii" se indică:

– suma TVA aferentă bunurilor şi serviciilor reflectate în boxa 16, destinată deducerii potrivit art.101 alin.(12), art.1017 alin.(2) şi art.102 din Codul fiscal;

– ajustările efectuate conform documentelor regulatorii ale Serviciului Vamal sau altor acte normative.

[Pct.3.18 în redacţia Ordinului SFS nr.529 din 04.11.2025, în vigoare 01.01.2026]

[Pct.3.18 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.19. În boxa 18 "Ajustarea TVA aferentă procurărilor" se indică:

a) sumele TVA ajustate în cazul în care în perioadele fiscale precedente au fost comise erori în reflectarea sumelor TVA destinate deducerii;

b) sumele TVA ajustate, în conformitate cu art.116 alin.(3) din Codul fiscal, în cazul datoriilor compromise pentru procurările anterior efectuate;

c) sumele TVA aferente ajustărilor efectuate în conformitate cu art.102 alin.(4) din Codul fiscal cu privire la aplicarea proratei definitive,

d) sumele TVA aferente ajustărilor efectuate în conformitate cu art.102 alin.(42) şi (43) din Codul fiscal;

e) sumele TVA aferente ajustărilor efectuate, în ultima perioadă fiscală a anului în conformitate cu art.102 alin.(4) din Codul fiscal, ca urmare a aplicării raportului dintre indicatorii anuali a valorii livrărilor scutite de TVA fără drept de deducere şi totalul livrărilor impozabile (fără TVA) şi al livrărilor scutite de TVA fără drept de deducere, în cazul în care aceste sume TVA au fost raportate la costuri sau la cheltuieli în perioadele fiscale precedente.

[Pct.3.19 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.20. În boxa 19 "Suma TVA spre deducere din perioada precedentă" se indică suma TVA spre deducere din perioada fiscală precedentă şi reflectată în declaraţia pentru perioada precedentă în boxa 23, majorată cu suma TVA, indicată în boxa 24, dar nesolicitată sau neacceptată spre restituire.

În boxa 19 a declaraţiei pentru perioada fiscală ianuarie 2023 se indică suma TVA spre deducere din perioada fiscală decembrie 2022 reflectată în declaraţie în boxa 21, majorată cu suma TVA, indicată în boxa 22, dar nesolicitată sau neacceptată spre restituire.

[Pct.3.20 în redacţia Ordinului SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.21. În boxa 20 "Total TVA spre deducere" se indică suma totală a TVA spre deducere, calculată ca suma indicilor din boxele 15,17,18,19.

[Pct.3.21 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.22. În boxa 21 "TVA aferentă bugetului" se indică suma TVA aferentă bugetului, calculată în conformitate cu prevederile art.101 al Codului fiscal. Boxa dată se completează numai în cazurile în care suma totală a TVA calculată în perioada fiscală dată depăşeşte suma totală a TVA spre deducere şi care se determină ca diferenţa boxelor (13 – 20).

[Pct.3.22 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.23. În boxa 22 "TVA aferentă bugetului pentru taxarea inversă (suma echivalentă celei reflectate în boxa 10)" se indică suma TVA aferentă bugetului (echivalentă cu suma TVA reflectată în boxa 10), calculată de la valoarea mărfurilor reflectată în boxa 9, inclusiv sumele TVA aferente bugetului, în conformitate cu art.103 alin.(1) pct.29) din Codul fiscal.

[Pct.3.23 în redacţia Ordinului SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

[Pct.3.23 modificat prin Ordinul SFS nr.01 din 03.01.2020, în vigoare 17.02.2020]

3.24. În boxa 23 "Suma TVA spre deducere în perioada ulterioară" se indică suma TVA destinată deducerii în perioada fiscală ulterioară. Boxa dată se completează numai în cazul în care suma totală a TVA spre deducere depăşeşte suma totală a TVA pe valoarea livrărilor efectuate în perioada fiscală dată şi TVA spre restituire care se determină ca diferenţa indicatorilor din boxele (20 – 13 – 24).

[Pct.3.24 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

3.25. În boxa 24 "TVA spre restituire" se indică suma TVA solicitată spre restituire.

[Pct.3.25 modificat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

[Pct.3.26 abrogat prin Ordinul SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

4. La Declaraţia privind TVA se prezintă obligatoriu anexa nr.1 "Lista facturilor fiscale primite" (forma TVA FACT) şi anexa nr.2 "Lista facturilor fiscale eliberate" (forma TVA LIVR) care constituie părţi indispensabile ale Declaraţiei privind TVA.

5. În anexa nr.1 (TVA FACT) la Declaraţia privind TVA se înregistrează toate facturile fiscale, inclusiv pentru refacturarea cheltuielilor compensate, primite în perioada fiscală pentru care se prezintă Declaraţia privind TVA, cu excepţia facturilor fiscale, la care, conform pct.15 din Instrucţiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special "Factura fiscală", aprobată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 28 august 2017, în rîndul 7 "Redirijări" se indică menţiunea "Nonlivrare".

Facturile fiscale, în temeiul cărora realizarea dreptului la deducere a TVA se asigură în conformitate cu art.102 alin.(12) din Codul fiscal, pot fi înregistrate în anexa nr.1 (TVA FACT) aferentă perioadei fiscale în care acestea au fost primite sau în perioada fiscală în care a fost asigurată deducerea TVA aferentă acestora (perioada fiscală în care a avut loc livrarea).

[Pct.5 completat prin Ordinul SFS nr.428 din 03.08.2021, în vigoare 06.08.2021]

51. În anexa nr.2 (TVA LIVR) la Declaraţia privind TVA se înregistrează toate facturile fiscale, inclusiv pentru refacturarea cheltuielilor compensate, eliberate în perioada fiscală pentru care se prezintă Declaraţia privind TVA, cu excepţia facturilor fiscale, la care, conform pct.15 din Instrucţiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special "Factura fiscală", aprobată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 28 august 2017, în rîndul 7 "Redirijări" se indică menţiunea "Nonlivrare".

III. PREVEDERI SPECIALE

[Pct.6 abrogat prin Ordinul SFS nr.209 din 12.04.2021, în vigoare 01.05.2021]

7. Persoanele juridice şi fizice care nu sînt înregistrate în calitate de plătitori ai TVA, dar care conform legislaţiei au obligaţia de a achita taxa pe valoarea adăugată, sînt obligate să prezinte Serviciului Fiscal de Stat Declaraţia privind TVA, cu completarea boxelor după cum urmează.

Boxele 7, 8 şi 21 ale Declaraţiei privind TVA se completează în următoarele cazuri:

- importul serviciilor (art.94 lit.c) din Codul fiscal) pentru care survine obligaţia de calculare a TVA în conformitate cu art.109 alin.(2) din Codul fiscal;

- procurării serviciilor de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, care conform normelor legale nu se declară la Serviciul Vamal, pentru care survine obligaţia de calculare a TVA în conformitate cu art.109 alin.(2) din Codul fiscal;

Boxele 9,10 şi 22 ale Declaraţiei privind TVA se completează în următoarele cazuri:

- procurarea pe teritoriul Republicii Moldova a proprietăţii întreprinderilor înregistrate în calitate de plătitori de TVA, declarate în proces de insolvabilitate, cu excepţia celor în procedură de restructurare şi realizare a planului, în conformitate cu prevederile Legii insolvabilităţii nr.149/2012 (art.94 lit.e) din Codul fiscal);

- procurarea pe teritoriul Republicii Moldova a proprietăţii gajate, ipotecate şi sechestrate de la întreprinderile înregistrate în calitate de plătitori de TVA (art.94 lit.f) din Codul fiscal);

- înstrăinarea, transmiterea în folosinţă sau posesie a mijloacelor fixe, atît integral, cît şi părţilor componente ale acestora pînă la expirarea termenului de 3 ani de la data eliberării facturii fiscale, pentru care s-a beneficiat de facilitatea fiscală în corespundere cu art.103 alin.(1) pct.29) din Codul fiscal;

- procurarea mărfurilor de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar (art.4 alin.(6) al Legii pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal), cu excepţia sumelor declarate şi achitate organelor vamale.

[Pct.7 în redacţia Ordinului SFS nr.20 din 27.01.2023, în vigoare 01.02.2023]

[Pct.7 completat prin Ordinul SFS nr.428 din 03.08.2021, în vigoare 06.08.2021]

8. Prezentarea declaraţiei TVA în adresa Serviciului Fiscal de Stat nu se efectuează în cazul completării declaraţiei TVA cu erorile specificate în tabela ce urmează.

Pentru a fi posibilă prezentarea declaraţiei TVA, subiecţii impozabili, ce au obligaţia de prezentare a acesteia, urmează să înlăture eroarea critică corespunzătoare, afişată la completarea declaraţiei.

Erorile la completarea declaraţiei TVA,

ce nu permit prezentarea acesteia Serviciului Fiscal de Stat

[Anexa nr.2 pct.8 introdus prin Ordinul SFS nr.482 din 01.10.2025, în vigoare 10.10.2025]

[Anexa nr.2 în redacţia Ordinului SFS nr.44 din 31.01.2018, în vigoare 01.01.2018]

[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul IFPS nr.462 din 28.03.2017, în vigoare 07.04.2017]

[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul SFS nr.351 din 28.09.2017, în vigoare 01.10.2017]

[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul IFPS nr.854 din 30.05.2014, în vigoare 20.06.2014]

[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul IFPS nr.519 din 07.05.2013, în vigoare 17.05.2013]