Ordin nr.143 din 27.11.2024 cu privire la aprobarea formularului tipizat al Declaraţiei privind impozitul pe venitul agenţilor economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (forma SIMM24)
MINISTERUL FINANŢELOR
O R D I N
cu privire la aprobarea formularului tipizat al Declaraţiei privind
impozitul pe venitul agenţilor economici subiecţi ai sectorului
întreprinderilor mici şi mijlocii (forma SIMM24)
nr. 143 din 27.11.2024
(în vigoare 30.11.2024)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 501 art. 955 din 30.11.2024
* * *
În vederea executării prevederilor art.544 alin.(4) din Codul fiscal (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova din 8 februarie 2007, ediţie specială), precum şi în temeiul modificărilor operate prin Legea nr.214/2024 pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală) (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.355-357 art.545 din 15 august 2024),
ORDON:
1. Se aprobă:
1) Declaraţia privind impozitul pe venitul agenţilor economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (forma SIMM24), conform anexei nr.1 la prezentul ordin;
2) Modul de completare a Declaraţiei privind impozitul pe venitul agenţilor economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (forma SIMM24), conform anexei nr.2 la prezentul ordin.
2. Ultima perioadă de raportare conform formularului SIMM20, aprobat prin Ordinul Ministrului finanţelor nr.40/2020 cu privire la aprobarea formularului tipizat al Dării de seamă privind impozitul pe venitul agenţilor economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii este perioada fiscală 2023.
3. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, iar perioada de raportare conform formularului SIMM24 este perioada fiscală începând cu anul 2024.
4. Contribuabilii pentru care obligaţia de raportare survine până la aprobarea şi publicarea prezentului ordin, vor prezenta Darea de seamă conform formularului în vigoare la data prezentării.
| MINISTRU | Victoria BELOUS |
| Nr.143. Chişinău, 27 noiembrie 2024. | |
|
Anexa nr.1 la Ordinul Ministrului finanţelor nr.143 din 27 noiembrie 2024 Forma SIMM24 DECLARAŢIA privind impozitul pe venitul agenţilor economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii |
|||
| Codul fiscal | Denumirea contribuabilului | ||
| Serviciul Fiscal de Stat | Perioada fiscală | ||
| Codul localităţii (CUATM) | Data prezentării | ||
| Genul principal de activitate | Cod (CAEM) | ||
| Indicatori | Suma |
| 1 | 2 |
| 1. Venit total (după ajustare) | |
| 1.1 Venitul conform contabilităţii financiare | |
| 1.2 Venitul obţinut în rezultatul ajustării conform art.22623 alin.(1) din Codul fiscal | |
| 2. Venituri neimpozabile prevăzute la art.20 din Codul fiscal | |
| 3. Valoarea returului de marfă | |
| 4. Valoarea discountului (reducerii) | |
| 5. Venituri rezultate din diferenţa de curs valutar şi/sau diferenţa de sumă | |
| 6. Venit impozabil (rând 1 – rând 2 – rând 3 – rând 4 – rând 5) | |
| 7. Cota impozitului pe venit | |
| 8. Trecerea în cont a impozitului pe venit achitat în afara RM | |
| 9. Impozitul pe venit (rând 6 * rând 7 – rând 8) | |
|
Declarăm că informaţia din darea de seamă este veridică şi purtăm răspundere conform legislaţiei în vigoare, în cazul includerii informaţiei false sau care creează incertitudini. Conducător _______________ Contabil-şef _______________ |
|
Anexa nr.2
la Ordinul Ministrului finanţelor
nr.143 din 27 noiembrie 2024
MODUL DE COMPLETARE
a Declaraţiei privind impozitul pe venitul agenţilor economici subiecţi
ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (SIMM24)
1. La poziţia "Codul fiscal" se indică Codul fiscal ce reprezintă numărul personal de identificare al contribuabilului, atribuit în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
2. La poziţia "Denumirea contribuabilului" se indică denumirea unităţii respective care completează Declaraţia privind impozitul pe venitul agenţilor economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (în continuare – Declaraţie), care trebuie să corespundă cu cea indicată în documentele de constituire, eliberate de către organele abilitate, conform legislaţiei în vigoare.
3. La poziţia "Serviciul Fiscal de Stat" se indică denumirea subdiviziunii teritoriale a Serviciului Fiscal de Stat unde se depune Declaraţia.
4. La poziţia "Perioada fiscală" se indică perioada fiscală pentru care se depune Declaraţia. Perioada fiscală se completează cu un cod, care are următoarea structură: P/AAAA, unde P – codul perioadei fiscale, care obţine valoarea A, iar AAAA – anul. De exemplu, pentru anul 2024, perioada fiscală se va indica A/2024.
5. La poziţia "Codul localităţii (CUATM)" se indică codul conform Clasificatorului Unităţilor Administrativ-Teritoriale al Republicii Moldova (în continuare CUATM) şi care corespunde codului din patru cifre.
6. La poziţia "Data prezentării" se indică data prezentării Declaraţiei.
7. La poziţia "Genul principal de activitate" se indică denumirea genului principal de activitate determinat conform Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei (CAEM) rev. 2 (în continuare CAEM) şi care corespunde codului din patru cifre.
8. La poziţia "Cod (CAEM)" se indică codul din patru cifre determinat conform CAEM şi care corespunde col. 5 al acestuia.
9. În rândul 1 se reflectă suma totală a veniturilor constatate în contabilitatea financiară, conform prevederilor Standardelor Naţionale de Contabilitate sau Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară, care se determină ca suma conturilor din clasa "Venituri" (rândul 1.1) şi a veniturilor obţinute în rezultatul ajustării conform art.22623 alin (1) din Codul fiscal (rândul 1.2). În cazul în care ajustarea din rândul 1.2 este efectuată în sensul diminuării, suma urmează a fi reflectată cu semnul (-).
10. În rândul 2 se indică suma veniturilor neimpozabile prevăzute la art.20 din Codul fiscal care nu se includ în componenţa obiectului impunerii.
11. În rândul 3 se indică valoarea returului de marfă care urmează să micşoreze mărimea obiectului impunerii în perioada fiscală în care a avut loc returul de marfă. Se indică valoarea returului în cazul în care vânzarea şi returnarea au avut loc în perioade de gestiune diferite. În cazul în care livrarea şi returnarea au avut loc în aceeaşi perioadă de gestiune, valoarea returului de marfă nu se reflectă, în temeiul pct.17 din SNC "Venituri" aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118/2013.
12. În rândul 4 se indică valoarea discontului (reducerii) acordat de către entitatea raportoare, care urmează să micşoreze mărimea obiectului impunerii în perioada fiscală în care s-a acordat discontul (reducerea). Se indică valoarea discountului (reducerii) în cazul în care vânzarea şi acordarea discountului (reducerii) au avut loc în perioade de gestiune diferite. În cazul în care livrarea şi acordarea discountului (reducerii) au avut loc în aceeaşi perioadă de gestiune, valoarea discontului (reducerii) nu se reflectă, în temeiul pct.17 din SNC "Venituri" aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118/2013.
13. În rândul 5 se indică suma veniturilor obţinute în urma diferenţelor de curs valutar şi/sau diferenţa de sumă care nu se includ în componenţa obiectului impunerii conform prevederilor art.542 alin. (3) din Codul fiscal.
14. În rândul 6 se indică suma venitului impozabil care reprezintă venitul total obţinut pe parcursul perioadei fiscale din care se exclud veniturile care nu se includ în componenţa obiectului impunerii (art. 20 din Codul fiscal), valoarea returului de marfă, valoarea discountului (reducerii) şi veniturile rezultate din diferenţa de curs valutar şi/sau diferenţa de sumă. Se determină prin calculul: rând 1 – rând 2 – rând 3 – rând 4 – rând 5 şi se completează doar în cazul în care rezultatul este pozitiv. În situaţia în care rezultatul calculului reflectă indicator negativ se va indica cifra "0".
15. În rândul 7 se indică mărimea cotei impozitului pe venit în vigoare în perioada de raportare, stabilită la art.543 din Codul fiscal.
16. În rândul 8 se indică suma impozitului pe venit achitat în afara Republicii Moldova, în condiţiile stipulate la art.82 din Codul fiscal. Începând cu perioada fiscală 2025 nu se completează.
17. În rândul 9 se indică suma impozitului pe venit (rând 6 * rând 7 – rând 8).
18. Contribuabilii care au filiale şi/sau subdiviziuni în afara unităţii administrativ-teritoriale în care se află sediul central transferă impozitul pe venit calculat, la buget, după sediul de bază al contribuabilului (adresa juridică).
19. Declaraţia poate fi semnată de conducătorul contribuabilului ori de două persoane cu drept de semnătură: prima semnătură aparţine conducătorului sau altei persoane împuternicite, a doua – contabilului-şef sau altei persoane împuternicite.