BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Ordine

Ordin nr.236 din 24.12.2004 privind aprobarea formularului Declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
24.12.2004

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

privind aprobarea formularului Declaraţiei persoanei

fizice cu privire la impozitul pe venit

nr. 236  din  24.12.2004

 (în vigoare 07.01.2005) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.1-4 art.5 din 07.01.2005

* * *

ORDON:

1. Se aprobă formularul Declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (forma CET04) (anexa nr.1).

2. Se aprobă Modul de completare a declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (anexa nr.2).

Anexă 3 file.

[Anexa nr.1 modificată prin Ordinul IFPS nr.193 din 28.11.2005, în vigoare 16.12.2005]

Anexa nr.2

la Ordinul Inspectoratului

Fiscal Principal de Stat

nr.236 din 24.12.2004

MODUL DE COMPLETARE

A DECLARAŢIEI PERSOANEI FIZICE CU PRIVIRE LA IMPOZITUL PE VENIT

1. Declaraţia se completează cu cerneală sau cu pixul. Corectarea informaţiei în declaraţie se permite numai cu certificarea corectării prin semnătura contribuabilului. La poziţiile declaraţiei care nu se completează se indică “-” (cratimă).

2. Codul fiscal, numele şi prenumele contribuabilului se completează în baza datelor indicate în documentul lui de identitate (buletin de identitate, paşaport, adeverinţă de naştere).

Codul fiscal al contribuabilului-cetăţean al Republicii Moldova reprezintă codul personal indicat pe verso-ul buletinului de identitate. În lipsa buletinului de identitate drept cod fiscal serveşte seria şi numărul din paşaport sau din adeverinţa de naştere ale contribuabilului.

Codul fiscal al cetăţeanului străin sau apatridului este identic cu numărul actului de identitate al lui.

3. Adresa trebuie să corespundă cu datele indicate în viza de reşedinţă (domiciliu) a contribuabilului.

4. Pentru a completa indicii reflectaţi în punctul 1 al declaraţiei “Veniturile impozabile şi sumele impozitului pe venit reţinut din ele” se folosesc informaţiile eliberate de plătitorii veniturilor, care confirmă veniturile obţinute de depunătorul declaraţiei şi impozitul reţinut la achitarea acestora. Veniturile obţinute pe parcursul anului fiscal sînt supuse declarării indiferent de faptul dacă ele sînt confirmate prin documentul respectiv.

5. În punctul 1.1 se indică suma veniturilor sub formă de plăţi salariale (col.3) şi suma impozitului pe venit reţinut (col.4), reflectate în Informaţia privind veniturile calculate şi achitate în folosul persoanei fizice (juridice) şi privind impozitul pe venit reţinut din aceste venituri (anexa nr.6 la ordinul IFPS nr.223 din 14.12.2004), care se eliberează de către patron salariatului.

6. Punctul 1.2 se completează în baza datelor reflectate în Declaraţia cu privire la impozitul pe venit (forma VEN04), prezentată de către agentul economic, care desfăşoară activitate de antreprenoriat în formă organizatorică cu statut de persoană fizică.

7. În punctul 1.3 se reflectează venitul din chirie (arendă).

8. Punctul 1.4. În col.3 se indică suma venitului impozabil sub formă de creştere de capital, care se transferă din pct.12 din anexa nr.1 la declaraţie “Calculul creşterii sau pierderilor de capital”, iar în col.4 – suma impozitului reţinut de către plătitorul venitului.

9. În punctul 1.5 se indică veniturile sub formă de dobîndă, obţinute conform creanţelor de orice tip, cu excepţia dobîndei aferentă depozitelor bancare şi valorilor mobiliare de stat.

10. În punctul 1.6 se indică veniturile sub formă de royalty, adică recompensă regulată (plată) obţinută de la darea în folosinţă a patentelor, drepturilor de autor, drepturilor de rulare a filmelor, programelor informatice şi altor active nemateriale.

11. În punctul 1.7 se indică venitul sub formă de anuităţi, adică plăţi regulate ale sumelor de asigurare, ale pensiilor sau indemnizaţiilor (prestaţiilor) cu excepţia prestaţiilor de asigurări sociale şi a prestaţiilor (indemnizaţiilor) – pensii, compensaţii etc., primite în baza acordurilor (convenţiilor) interstatale.

12. În punctul 1.8 se indică veniturile sub formă de prime şi premii impozabile, inclusiv obţinute în forma nemonetară în urma concursurilor, tombolelor etc. Cadourile obţinute în formă nemonetară se reflectă conform preţurilor de piaţă.

13. În punctul 1.9 se indică venitul din investiţii şi financiar obţinut în străinătate, inclusiv veniturile sub formă de dobîndă, royalty, plata pentru arendă, obţinute de la agenţi economici – nerezidenţi.

14. Punctul 1.11. În col.3 se indică suma totală a venitului brut obţinut, reflectat în rînd.1.1 – 1.10, în col.4 – suma totală a impozitului pe venit care a fost reţinut la sursa de plată, reflectat în rînd.1.1 – 1.10.

15. În punctul 2 se indică suma totală a scutirilor, la care contribuabilul are dreptul conform art.33-35 ale Codului fiscal şi deducerilor, la care contribuabilul are dreptul în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Persoana care desfăşoară activitate de antreprenoriat în formă organizatorică cu statut de persoană fizică în pct. 2.1 “Suma scutirilor anuale” reflectă suma scutirilor care n-au fost folosite de către el conform Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit (forma VEN04).

În pct.2.2.1 şi pct.2.2.2 se indică respectiv: suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi suma contribuţiilor obligatorii în bugetul asigurărilor sociale de stat, reflectate în Informaţia privind veniturile calculate şi achitate în folosul persoanei fizice (juridice) şi privind impozitul pe venit reţinut din aceste venituri (anexa nr.6 la ordinul IFPS nr.223 din 14.12.2004)

În pct. 2.2.3 se indică:

a) suma cheltuielilor suportate de către contribuabil aferente obţinerii venitului investiţional (de exemplu, cheltuielile serviciilor notarului, efectuate în legătură cu încheierea contractului de vînzare-cumpărare a proprietăţii). Suma menţionată nu trebuie să depăşească suma venitului investiţional;

b) defalcările obligatorii în Fondul republican şi fondurile locale de susţinere socială a populaţiei, efectuate pe parcursul anului fiscal în cuantumurile stabilite de art.4 al Legii Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei nr.827-XIV din 18.02.2000.

În pct.2.2.4 se indică suma vărsată atît de către persoana fizică, cît şi de către patron în numele unei persoane fizice pe parcursul anului în fondul nestatal calificat de pensii.

La efectuarea vărsămintelor în fondul nestatal calificat de pensii instituit în Republica Moldova, suma, indicată în pct.2.2.4, conform prevederilor art.67 din Codul fiscal nu trebuie să depăşească 15% din venitul cîştigat de persoana fizică în anul fiscal.

La efectuarea vărsămintelor în fondul nestatal calificat de pensii instituit în străinătate, conform prevederilor art.69 din Codul fiscal vărsămintele menţionate se permit spre deducere în limitele prevăzute de Guvern.

16. În punctul 3 se reflectă venitul impozabil, care se determină ca diferenţa dintre suma venitului total (rîndul 1.11 col.3) şi suma totală a scutirilor şi deducerilor (pct.2).

17. În punctul 4 se reflectă suma impozitului pe venit, care se calculează prin aplicarea la venitul impozabil indicat la punctul 3 a cotelor de impozitare pentru perioada declarată, stabilite prin lit.a) a art.15 din Codul fiscal.

18. În punctul 5 se reflectă suma impozitului pe venit achitat în străinătate pe venitul din investiţii şi pe venitul financiar, care se trece în cont în modul, prevăzut în art.82 din Codul fiscal.

19. În punctul 6 se indică suma impozitului pe venit pasibil reflectării în fişa personală a contribuabilului, care se ţine în inspectoratul fiscal de stat teritorial – se apreciază ca diferenţa punctelor (4 – 1.11 (col.4) – 5).

20. În punctul 7 se indică suma impozitului pe venit achitat în rate şi/sau de sine stătător în perioada declarată.

21. În punctul 8 se indică suma impozitului pe venit ce urmează a fi achitată la buget, care se apreciază ca diferenţa punctelor (6 – 7). Se completează în cazul cînd rezultatul diferenţei este pozitiv.

22. În punctul 9 se reflectă suma în plus a impozitului pe venit, care reprezintă rezultatul negativ din diferenţa punctelor (6 – 7), dar fără indicarea semnului.

23.Modul completării anexei nr.1 la declaraţia “Calculul creşterii sau pierderilor de capital”

Mărimea creşterii de capital provenită din vînzare, schimb sau din altă formă de înstrăinare (scoatere din uz) a activelor de capital (col.7) este egală cu excedentul sumei încasate (col.4) în raport cu baza valorică a acestor active (col.5).

Suma încasată ca urmare a vînzării, schimbului sau altui mod de înstrăinare (scoatere din uz) a activelor de capital este egală cu suma mijloacelor băneşti şi valoarea evaluată la preţul de piaţă a activelor de capital obţinute sub formă nemonetară.

La determinarea creşterii de capital obţinute de la vînzarea (schimbul), sau altă formă de înstrăinare a locuinţei de bază, mărimea creşterii de capital se micşorează cu 10000 lei pentru fiecare din anii ce urmează după anul 1997, pe parcursul căruia (cărora) contribuabilul a fost posesorul acestei proprietăţi şi a folosit-o ca locuinţă de bază (col.7 = col.4 – col.5 – col.6). Se consideră locuinţă de bază a contribuabilului locuinţa care s-a aflat în posesia lui în decurs de 3 ani, perioadă care expiră la data înstrăinării acestei locuinţe, şi care i-a servit pe tot parcursul acestei perioade drept domiciliu de bază.

Mărimea pierderilor de capital suportate în urma vînzării, schimbului sau altei forme de înstrăinare (scoatere din uz) a activelor de capital (col.8) este egală cu excedentul bazei valorice a acestor active (col.5) în raport cu venitul obţinut (col.4).

Nu se recunosc pierderile de capital obţinute în urma vînzării, schimbului sau altei forme de înstrăinare (scoatere din uz) a proprietăţii private nefolosite în activitatea de întreprinzător (exclusiv terenuri).

În cazul cînd pierderile de capital sînt obţinute în anul în care contribuabilul a decedat, ele nu se trec în anul următor, dar se deduc din alte venituri ale lui obţinute pe parcursul anului fiscal în care a decedat (se indică la poziţia 2 din Declaraţia cu privire la impozitul pe venit).

La determinarea creşterii de capital recunoscută (p.9) şi pierderilor de capital recunoscute (p.10) nu se iau în cont pierderile de capital obţinute de la vînzarea proprietăţii private nefolosite în activitatea de întreprinzător (exclusiv terenuri) la un preţ mai jos de baza ei valorică ajustată.

24. Contribuabilul semnează declaraţia şi indică data prezentării ei.

Faptul primirii declaraţiei se confirmă de organul fiscal prin ştampilă de antet şi de semnătura lucrătorului, care a primit declaraţia.

[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul IFPS nr.193 din 28.11.2005, în vigoare 16.12.2005]