BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Ordine

Ordin nr.406 din 08.08.2018 privind aprobarea formularului tipizat al Dării de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (Forma TFD 19)

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
08.08.2018

SERVICIUL FISCAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

privind aprobarea formularului tipizat al Dării de seamă privind taxa

pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate

în Republica Moldova (Forma TFD 19)

nr. 406  din  08.08.2018

 (în vigoare 17.09.2018) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 309-320 art. 1268 din 17.08.2018

* * *

În scopul asigurării executării prevederilor art.133 alin.(1) pct.8) şi 187, ale titlului IX din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova din 8 februarie 2007, ediţie specială) şi a recomandărilor misiunii de audit, expuse în Hotărîrea Curţii de Conturi nr.66 din 5 decembrie 2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, nr.68-76, art.11 din 2 martie 2018),

ORDON:

1. A aproba:

1) Formularul tipizat al Dării de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (Forma TFD 19), conform anexei nr.1 la prezentul ordin;

2) Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare a Dării de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (Forma TFD 19), conform anexei nr.2 la prezentul ordin.

2. Darea de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (Forma TFD 19) se prezintă de către subiecţii impunerii, care au obligaţia de prezentare a dării de seamă începînd cu anul 2019 pentru perioada fiscală aferentă anului 2018.

3. La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă subpunctele 1) şi 2) din pct.1 din Ordinul IFPS nr.274 din 7 martie 2013, precum şi anexele nr.1 şi nr.2 la ordinul menţionat.

4. Direcţia generală metodologia impozitelor şi taxelor va aduce prezentul ordin la cunoştinţa tuturor subdiviziunilor structurale ale Serviciului Fiscal de Stat şi va asigura publicarea acestuia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

[Anexa nr.1 completată prin Ordinul SFS nr.137 din 16.03.2026, în vigoare 19.03.2026]

Anexa nr.2

la Ordinul SFS

nr.406 din 8 august 2018

INSTRUCŢIUNE

privind modul de întocmire şi prezentare a Dării de seamă privind taxa

 pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate

în Republica Moldova

(Forma TFD 19)

I. ASPECTE GENERALE

1. La completarea Dării de seamă pe formularul tipizat, contribuabilul în mod obligatoriu, trebuie să indice:

1) codul fiscal al contribuabilului;

2) denumirea contribuabilului;

3) codul localităţii unde este înregistrată reşedinţa de bază a contribuabilului – cod unic de identificare conform Clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale al Republicii Moldova (CUATM);

4) subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, în a cărei evidenţă este contribuabilul;

5) codul genului principal de activitate pentru perioada fiscală, determinat potrivit Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei;

6) data prezentării dării de seamă;

7) perioada fiscală – anul calendaristic, pentru care se prezintă Forma TFD 19. Forma TFD 19 se prezintă anual, pînă la data de 25 ianuarie a anului, următor anului fiscal de gestiune. În formularul tipizat al dării de seamă rubrica "Perioada fiscală" se completează cu un cod care are structura: P/AAAA (unde P – este codul perioadei fiscale care obţine valoarea A – anuală. AAAA – anul. Spre exemplu, pentru anul 2019 perioada fiscală va avea structura – A/2019);

8) suma de control – suma totală a taxei către plată, care urmează să corespundă sumei taxei către plată, indicată în col.11 a rîndului "Total";

9) semnătura autentificată a persoanelor responsabile – conducătorul şi contabilul-şef ale contribuabilului.

2. Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova se va vira după locul reşedinţei de bază a persoanei juridice sau după domiciliul persoanei fizice – posesori ai autovehiculelor înmatriculate în Republica Moldova.

Taxa se achită de către subiectul impunerii, cu întocmirea documentului de plată în destinaţia căruia se indică obligatoriu, numărul de identificare al vehiculului indicat în Certificatul de înmatriculare VIN-Cod (caroserie) sau alt număr convenţional al agregatului, nemarcat de producător, tipul şi marca autovehiculului.

II. COMPLETAREA DĂRII DE SEAMĂ PRIVIND TAXA PENTRU FOLOSIREA

 DRUMURILOR DE CĂTRE AUTOVEHICULELE ÎNMATRICULATE

 ÎN REPUBLICA MOLDOVA (Forma TFD 19)

În tabelul dării de seamă se indică următoarele:

1) în col.3 – se indică cota taxei, conform anexei nr.1 la Titlul IX al Codului fiscal/se indică în lei/;

2) în col.4 – numărul total al autovehiculelor pe categorii şi caracteristici tehnice ale acestora (conform certificatului de înmatriculare), aflate în posesia subiectului impunerii. Se determină prin însumarea indicatorilor reflectaţi în coloanele 5, 6 şi 7 ale dării de seamă;

3) în col.5 – numărul autovehiculelor care aparţin subiectului impunerii cu drept de proprietate şi sunt utilizate în activitatea acestuia;

4) în col.6 – numărul autovehiculelor care se află în posesia subiectului impunerii cu drept de uzufruct, uz, locaţiune, leasing, procură, gaj etc. şi sunt utilizate în activitatea acestuia;

5) în col.7 – numărul autovehiculelor aflate în posesia subiectului impunerii, fiind rebutate, neexploatate provizoriu, scoase din circulaţie sau cele radiate din evidenţa organelor abilitate cu ţinerea evidenţei autovehiculelor;

6) în col. 8 – suma taxei calculate care se determină după următoarea formulă: (col.3x(col.5+col.6) / se indică în lei /. În cazurile în care cota taxei, conform anexei nr.1 la titlul IX al Codului fiscal, este stabilită:

a) pentru unitatea de transport – taxa se determină prin înmulţirea cotei taxei stabilite pentru mijloacele de transport din categoria corespunzătoare cu numărul autovehiculelor reflectate în coloanele 5 şi 6;

b) pentru capacitatea cilindrică a motorului, capacitatea de ridicare sau masa totală a autovehiculelor - taxa se determină prin înmulţirea cotei taxei cu caracteristicile tehnice (capacitatea cilindrică a motorului, capacitatea de ridicare, masa totală a autovehiculelor). Rezultatele obţinute, reflectate în coloanele 5 şi 6, se adună;

c) pentru autovehiculele mixte, taxa se calculează pornind de la categoria autovehiculului şi caracteristicile tehnice ale acestuia, specificate în certificatul de înmatriculare - la cota celei mai mari taxe dintre taxa calculată în conformitate cu cotele stabilite la punctele 2, 6 şi 7 din anexa nr.1 la titlul IX din Codul fiscal;

d) dacă autovehiculul mixt, în urma reutilării, nu mai poate fi calificat ca microbuz/autobuz, taxa, în baza caracteristicilor tehnice ale autovehiculului, se calculează la cota celei mai mari taxe dintre taxa calculată, în conformitate cu cotele stabilite la punctele 2 şi 6 din anexa nr.1 la titlul IX din Codul fiscal;

7) în col.9 – numărul mijloacelor de transport pe categorii şi caracteristici tehnice ale acestora (conform certificatului de înmatriculare), pentru care, conform prevederilor art.338 alin.(2) şi 343 din titlul IX al Codului fiscal, taxa nu se achită;

8) în col.10 – suma scutirilor care se calculează conform modului indicat pentru col.8 /se indică în lei/;

9) în col.11 – suma taxei către plată care se calculează astfel: col.8 – col.10 / se indică în lei/;

10) în rîndul "Total" se indică suma valorilor din coloanele respective.

Notă: Pentru autobuze numărul de locuri se calculează fără locul şoferului.