BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Regulament din 03.09.2002 cu privire la procedura de încheiere, acţiune şi reziliere a Acordului privind scutirea de plata impozitului pe venit a agenţilor micului business şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier)

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
03.09.2002

MINISTERUL FINANŢELOR

R E G U L A M E N T

cu privire la procedura de încheiere, acţiune şi reziliere a Acordului privind

scutirea de plata impozitului pe venit a agenţilor micului business şi a

gospodăriilor ţărăneşti (de fermier)

din 03.09.2002

 (în vigoare 07.11.2002) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.149-150 art.340 din 07.11.2002

* * *

I. Dispoziţii generale

1. Regulamentul cu privire la procedura de încheiere, acţiune şi reziliere a Acordului privind scutirea de plata impozitului pe venit a agenţilor micului business şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) (în continuare - Regulament) este elaborat în conformitate cu prevederile alin.(3)-(9)din art.49 al Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 cu completările şi modificările ulterioare.

2. Prezentul Regulament se extinde asupra:

a) întreprinderilor, al căror număr mediu anual de salariaţi constituie de la 1 la 19 persoane inclusiv şi suma vînzărilor nete anuale a producţiei proprii şi/sau a serviciilor prestate constituie pînă la 3 milioane lei (în continuare - agenţi ai micului business), cu excepţia gospodăriilor ţărăneşti (de fermier);

b) gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), indiferent de numărul mediu anual de salariaţi, suma vînzărilor nete anuale a producţiei proprii şi/sau a serviciilor prestate şi de alte condiţii prevăzute în prezentul Regulament pentru agenţii micului business.

3. Prezentul Regulament nu se extinde asupra agenţilor micului business cărora, pînă la 1 ianuarie 1998 (data intrării în vigoare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal) le-au fost acordate conform legislaţiei înlesniri şi scutiri fiscale şi care au avut dreptul să beneficieze de acestea pe parcursul perioadei indicate în acordul de creditare încheiat cu inspectoratele fiscale teritoriale.

II. Noţiuni generale

4. Scutirea de plata impozitului pe venit (în continuare - scutirea) este suma impozitului pe venit, de care se scuteşte agentul micului business sau gospodăria ţărănească (de fermier) în baza Acordului privind scutirea de plata impozitului pe venit, încheiat între acestea şi inspectoratul fiscal de stat teritorial, în a cărui rază îşi are sediul agentul micului business sau gospodăria ţărănească (de fermier) (în continuare - inspectoratul fiscal de stat teritorial).

5. Numărul mediu anual de salariaţi - numărul scriptic mediu anual al salariaţilor determinat în modul, expus în Instrucţiunea Departamentului Analize Statistice şi Sociologie nr.30 din 1 iunie 1994 cu modificările şi completările ulterioare, reflectat în calculul respectiv.

6. Suma vînzărilor nete anuale - suma vînzărilor nete care include veniturile obţinute din vînzarea produselor, mărfurilor, prestarea serviciilor, operaţiile de barter şi din contractele de construcţie şi este reflectată în rîndul 010 al Raportului privind rezultatele financiare pe anul respectiv (anexa nr.2 la S.N.C.5 "Prezentarea rapoartelor financiare", aprobat prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.174 din 25 decembrie 1997) sau în alt formular elaborat de Ministerul Finanţelor.

7. Dezvoltarea producţiei proprii, dezvoltarea sferei serviciilor şi crearea noilor locuri de muncă - cheltuielile întreprinderii care au ca scop producerea unor noi tipuri de producţie, sau acordarea unor noi tipuri de servicii, sau extinderea volumului existent de producţie (servicii). În special, aceste cheltuieli cuprind cheltuielile suportate pentru procurarea mijloacelor fixe, construcţie, reparaţie şi investiţiile capitale ulterioare pentru ameliorarea suplimentară a mijloacelor fixe, cheltuielile suportate pentru procurarea proprietăţii materiale şi nemateriale, cheltuielile comerciale şi alte tipuri de cheltuieli efectuate în scopul majorării volumului producţiei fabricate şi comercializate, precum şi a serviciilor prestate.

III. Modul de încheiere a Acordului privind scutirea de plata

impozitului pe venit

8. Acordul privind scutirea de plata impozitului pe venit se încheie în baza cererii, prezentate inspectoratului fiscal de stat teritorial. Modelul cererii este expus în anexa 1 la prezentul Regulament.

9. Agentul micului business, concomitent cu cererea menţionată în punctul 8 al prezentului Regulament, prezintă inspectoratului fiscal de stat teritorial documentele enumerate în punctele 5 şi 6 din Regulament, ce caracterizează indicatorii anului fiscal precedent, asigurînd veridicitatea datelor.

10. Prin derogare de la prevederile punctului 9 al prezentului Regulament agenţii micului business nou-creaţi nu anexează la cererea din anexa 1 la Regulament, documentele indicate în punctele 5 şi 6 ale Regulamentului pe anul fiscal precedent al anului depunerii cererii din motivul lipsei lor. Însă, în cererea depusă se menţionează faptul că s-a luat cunoştinţă de răspunderea prevăzută de legislaţia în vigoare pentru necorespunderea, conform rezultatelor primului an de activitate, a cerinţelor stipulate pentru agenţii micului business în art.49 al Codului fiscal şi în punctul 2 lit.a) al prezentului Regulament.

11. În cererea prezentată de către gospodăria ţărănească (de fermier) se indică numai informaţia privind lipsa restanţelor la impozitul funciar pe perioadele fiscale precedente momentului prezentării cererii de scutire, care se supune verificării de către inspectoratul fiscal de stat teritorial în cadrul examinării cererii.

12. Cererea cu privire la acordarea scutirii urmează a fi examinată de către inspectoratul fiscal de stat teritorial în termen de 15 zile de la data înregistrării ei sau în cazul cînd este necesară examinarea suplimentară - în termen de o lună. Decizia cu privire la acordarea scutirii sau refuzul de acordare a acestei scutiri se perfectează conform modelului prezentat în anexa 2 la Regulament. În cazul adoptării unei decizii negative avizul ce va conţine motivele refuzului se va expedia agentului micului business sau gospodăriei ţărăneşti (de fermier) în termen de 5 zile de la data emiterii deciziei.

13. Decizia privind refuzul de a încheia Acordul privind scutirea de plata impozitului pe venit poate fi atacată la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat sau, după caz, la instanţa judecătorească.

14. În cazul în care în urma examinării contestării depuse de persoanele menţionate în punctul 2 al prezentului Regulament privind dezacordul cu decizia negativă a inspectoratului fiscal de stat teritorial de a încheia Acordul nominalizat, s-a depistat faptul cu privire la refuzul neîntemeiat, în Acordul care urmează a fi încheiat se indică termenul scutirii în conformitate cu punctul 18 al prezentului Regulament.

IV. Modul de întocmire a Acordului privind scutirea de plata

impozitului pe venit, precum şi de executare a acestuia

15. Scutirea se obţine de către agenţii micului business sau de către gospodăriile ţărăneşti (de fermier) în baza Acordului încheiat între agentul micului business sau gospodăria ţărănească (de fermier) şi inspectoratul fiscal de stat teritorial. Formularul - tip al Acordului este prezentat în anexa 3 la prezentul Regulament.

16. Acordul cuprinde următoarele capitole:

I. Părţile Acordului

II. Obiectul Acordului

III. Termenele de acordare a scutirii de plata impozitului pe venit

IV. Condiţii specifice

V. Drepturile părţilor

VI. Obligaţiile creditorului

VII. Obligaţiile debitorului

VIII. Clauze speciale

IX. Dispoziţii finale.

17. În cazul încheierii Acordului respectiv, termenul privind scutirea se începe cu prima zi a trimestrului ce urmează după data încheierii Acordului.

Exemplu. Dacă agentul micului business a prezentat cererea privind acordarea scutirii de plata impozitului pe venit la inspectoratul fiscal de stat teritorial la 12 iulie 2001 şi Acordul a fost încheiat la 29 iulie 2001, scutirea în cauză se va acorda începînd cu prima zi a trimestrului următor, adică în cazul dat de la 1 octombrie 2001.

18. Prin derogare de la prevederile punctului 17 al prezentului Regulament, în cazul indicat în punctul 14 al acestuia, termenul de scutire începe cu prima zi a trimestrului ce urmează după expirarea primei luni după înregistrarea cererii cu privire la acordarea scutirii depuse de către agentul micului business sau de către gospodăria ţărănească (de fermier) iniţial la inspectoratul fiscal de stat teritorial.

19. Scutirea de plata impozitului pe venit se acordă agenţilor micului business şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) pe un termen de 3 ani cu condiţia că:

a) subiecţii indicaţi la punctul 2 lit.a) din Regulament alocă în termenul specificat în punctul 23 al Regulamentului pentru dezvoltarea producţiei proprii, dezvoltarea sferei serviciilor şi crearea locurilor noi de lucru nu mai puţin de 80 la sută din suma scutirii;

b) subiecţii indicaţi la punctul 2 lit.b) din Regulament achită în termenele stabilite impozitul funciar şi nu au restanţe la acest impozit în perioada acordării scutirii.

20. În cazul cînd scutirea se acordă pe parcursul anului fiscal, suma ei se determină prin calcul, reieşind din suma totală a impozitului pe venit (rîndul 120 al Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător (forma VEN) (în continuare - Declaraţie)) şi numărul trimestrelor pe parcursul cărora contribuabilul a beneficiat de scutire.

Exemplu. Acordul privind scutirea a fost încheiat pe 3 ani, începînd cu 1 octombrie 2001 pînă la 30 septembrie 2004. Conform datelor din Declaraţia prezentată la 16 februarie 2002 pe anul 2001, suma impozitului pe venit conform rînd.120 constituie 40000 lei. În conformitate cu datele prezentate, suma scutirii pe anul 2001 constituie 10000 lei ((40000 lei/4 trimestre) x 1 trimestru).

La prezentarea Declaraţiei corespunzătoare pe anul 2004, suma scutirii se va calcula în mod analogic.

Astfel, dacă în rînd.120 al Declaraţiei pe anul 2004 suma impozitului constituie 60000 lei, suma scutirii respectiv va constitui - 45000 lei ((60000 lei/4 trimestre) x 3 trimestre ).

21. Dacă scutirea se acordă nu pentru întregul an fiscal, agentul micului business sau gospodăria ţărănească (de fermier) este obligat(ă) să achite impozitul pe venit în rate, conform modului general stabilit de art.84 al Codului fiscal.

22. Suma impozitului pe venit care necesită a fi achitată în rate, în conformitate cu pct. 21 al Regulamentului dat, se determină ca:

- suma calculată drept impozit ce urmează a fi plătit pentru anul respectiv, în baza indicatorilor prognozaţi, ţinînd cont de scutire;

- impozit ce urmează a fi plătit pentru anul fiscal precedent.

În cazul aplicării primei metode, suma impozitului pe venit prognozată va constitui nu mai puţin de 80 la sută din suma impozitului pe venit, calculată la sfîrşitul anului fiscal, ţinînd cont de suma trecerii în cont.

În cazul depistării de către Serviciul Fiscal de Stat a neplăţii în întregime a impozitului în rate se vor aplica sancţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare.

Exemplu: Scutirea a fost acordată agentului micului business S.R.L. "Omega" în baza Acordului respectiv pe o perioadă de 3 ani, începînd cu 1 iulie 2001 pînă la 30 iunie 2004. Suma impozitului pe venit, conform Declaraţiei pe anul precedent, constituie 80000 lei, iar suma impozitului pe venit prognozată pe anul 2001 este de 1200 lei.

Luînd în consideraţie datele prezentate, suma impozitului pe venit care urmează a fi achitată în rate pînă la finele fiecărui trimestrul constituie:

- conform primei metode 20000 lei (80000 lei/4 trimestre);

- conform metodei a doua 300 lei (1200 lei/4 trimestre ).

23. Suma ce constituie nu mai puţin de 80 la sută din suma scutirii pentru dezvoltarea producţiei proprii, sferei serviciilor şi crearea locurilor noi de muncă se repartizează pentru fiecare an fiscal şi urmează a fi efectuată în termenul stabilit de art.87 al Codului fiscal, adică pînă la 31 martie a anului fiscal următor după anul în care întreprinderea beneficiază de scutirea dată.

Dacă pe parcursul anului fiscal agentul micului business, căruia i s-a acordat scutirea, a investit în dezvoltarea producţiei proprii o sumă ce depăşeşte 80 la sută din suma acestei scutiri a anului respectiv, atunci diferenţa este considerată ca investiţii efectuate în aceste scopuri pentru anul fiscal următor.

Exemplu. Suma scutirii în primul an al acordării acesteia constituie 30000 lei, iar suma cheltuielilor efectuate pentru dezvoltarea producţiei proprii - 50000 lei. Deoarece suma cheltuielilor efectuate depăşeşte suma de 80 la sută din suma scutirii acordate, diferenţa în mărime de 26000 lei (50000 lei - (30000 lei x 80%)) este considerată ca cheltuieli efectuate în aceste scopuri pentru anul fiscal următor.

Dacă în anul fiscal următor suma scutirii constituie 40000 lei, iar suma cheltuielilor efectuate pentru dezvoltare în acest an - 10000 lei, Acordul privind scutirea de plata impozitului pe venit nu este reziliat, iar condiţia stipulată în punctul 19 lit. a) din Regulament se consideră că este respectată pe seama diferenţei sumei cheltuielilor pentru dezvoltarea producţiei proprii din anul precedent. Astfel cheltuielile pentru dezvoltare în al doilea an de acordare a scutirii constituie 36000 lei (10000 lei în anul următor + 26000 lei din anul precedent).

V. Rezilierea Acordului privind scutirea de plata impozitului pe venit

24. Acordul cu privire la scutirea de plata impozitului pe venit se reziliază în cazurile în care agentul micului business sau gospodăria ţărănească (de fermier) nu respectă prevederile stipulate în capitolul VII al Acordului.

25. Nu serveşte drept temei pentru rezilierea Acordului privind scutirea de plata impozitului pe venit depăşirea numărului mediu scriptic al salariaţilor peste 19 persoane, precum şi a sumei vînzărilor nete peste 3 milioane lei, pentru anii pe parcursul cărora se acordă scutirea. Excepţie face depăşirea indicatorilor nominalizaţi în primul an de acordare a scutirii în cazul expus în punctul 10 al prezentului Regulament.

VI. Consecinţele nerespectării prevederilor Acordului privind

scutirea de plata impozitului pe venit

26. În cazul nerespectării de către agentul micului business sau de gospodăria ţărănească (de fermier) a obligaţiunilor sale stabilite în prezentul Regulament, Acordul privind scutirea de plata impozitului pe venit se anulează, iar suma impozitului lăsat la dispoziţia acestora, pe întreaga perioadă de valabilitate a Acordului, se varsă la buget integral, cu aplicarea sancţiunilor fiscale prevăzute de legislaţia în vigoare.

27. Pentru neprezentarea Declaraţiei de către agentul micului business sau de gospodăria ţărănească (de fermier), se aplică sancţiunile administrative prevăzute de Codul cu privire la contravenţiile administrative, aprobat prin Legea RSS Moldoveneşti din 29 martie 1985.

VII. Regimul fiscal la expirarea acordării scutirii de plată

a impozitului pe venit

28. După expirarea termenului de acordare a scutirii, în decurs de doi ani la determinarea obligaţiunilor privind impozitul pe venit se aplică cotele impozitului pe venit reduse cu 35%, pentru subiecţii indicaţi la lit.b) a punctului 2 al Regulamentului fără respectarea cărorva condiţii, iar pentru subiecţii indicaţi la lit.a) a punctului 2 al Regulamentului doar cu condiţia asigurării creşterii numărului mediu scriptic anual al salariaţilor cu cel puţin 20% faţă de anul fiscal precedent.