Scrisoare nr.141 din 27.12.95 particularităţile calculării şi plăţii taxei pe valoarea adăugată şi accizelor în anul 1996
MINISTERUL FINANŢELOR
Particularităţile calculării şi plăţii taxei pe valoarea adăugată
şi accizelor în anul 1996
nr. 141 din 27.12.1995
(în vigoare 14.06.1996)
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.38-39 art.48 din 14.06.1996
* * *
|
Inspectoratele fiscale de stat Organele financiare Departamentul controlului financiar şi revizie Ministerele şi departamentele (conform listei) |
În legătură cu adoptarea de către Parlament a Legii bugetului pe anul 1996 şi Legii "Pentru introducerea modificărilor şi completărilor în Legea "Privind taxa pe valoarea adăugată", Ministerul Finanţelor comunică particularităţile calculării şi plăţii taxei pe valoarea adăugată şi accizelor în anul 1996.
Plătitori ai taxei pe valoarea adăugată sînt persoanele fizice şi juridice, inclusiv străine, care desfăşoară activitate de antreprenoriat, cu excepţia celor la care volumul operaţiilor impozabile de la realizarea mărfurilor (lucrărilor, serviciilor ) calculat pentru un an constituie mai puţin de 1000 salarii minimale.
A fost modificat minimumul neimpozabil pentru persoanele fizice care nu sînt subiecţi ai antreprenoriatului şi importă mărfuri. Nu se impun cu taxa pe valoarea adăugată persoanele fizice care nu sînt subiecţi ai antreprenoriatului şi importă mărfuri în sumă mai mică de 600 dolari SUA. Această sumă este neimpozabilă pe perioada unui an calendaristic, indiferent de numărul călătoriilor în această perioadă.
Pentru persoanele străine, care vizitează Moldova, se permite de a introduce în republică fără a impune cu taxa pe valoarea adăugată bunurile proprii pentru uz personal, necesare pentru vizită, cu condiţia că ele nu vor rămîne în Moldova după expirarea vizitei şi cadouri în sumă nu mai mare de 50 dolari SUA.
Au fost introduse unele modificări şi precizări în lista mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) eliberate de taxa pe valoarea adăugată.
Redacţia punctului "c" partea (1) din art.5 al Legii privind taxa pe valoarea adăugată din 8.11.94 nr.264-XIII, care prevedea neimpozitarea materiei prime, articolelor de completare, utilajului tehnologic şi altor utilaje, mijloacelor de transport (cu excepţia autoturismelor) a fost precizată. Lista bunurilor materiale importate şi nesupuse taxei pe valoarea adăugată pe viitor va fi aprobată prin Legea bugetului pe anul următor. În art.26 al Legii bugetului pe anul 1996 s-a stabilit că în anul 1996 nu se supun taxei pe valoarea adăugată următoarele bunuri materiale importate în republică din alte ţări, cu excepţia ţărilor CSI: seminţe destinate pentru înmulţire şi implementarea de tehnologii noi, îngrăşămintele minerale şi mijloacele pentru protecţia plantelor, materialul săditor, preparatele veterinare, tehnica şi utilajul agricol, precum şi piesele de rezervă ale acestora.
A fost concretizată lista serviciilor comunale pentru populaţie eliberate de taxa pe valoarea adăugată conform punctului "e". În legea despre amendamente s-a determinat că la astfel de servicii se referă: serviciile de aprovizionare cu apă, de canalizare, aprovizionare cu căldură şi apă fierbinte, de curăţire sanitară.
Aplicarea înlesnirii privind eliberarea de taxa pe valoarea adăugată a serviciilor din domeniul culturii, artei, culturii fizice şi sportului (punctul "n", partea (1) a art.5) va fi limitată începînd cu 01.01.96 de lista serviciilor aprobate de către Guvernul Republicii Moldova, care va fi comunicată după aprobare.
Punctul "u" care determină înlesnirea articolelor din asortimentul pentru copii a fost completat cu o categorie "literatura periodică". Anterior, pe perioada anului 1995, această înlesnire a fost expusă în Legea bugetului pe anul 1995.
Legea "Pentru introducerea modificărilor şi completărilor în legea privind taxa pe valoarea adăugată" prevede că de asemenea nu se impun cu taxa pe valoarea adăugată:
- mărfurile cu destinaţie de ajutor umanitar şi tehnic în conformitate cu legislaţia în vigoare;
- mărfurile cu destinaţie de ajutor umanitar şi tehnic în conformitate cu legislaţia în vigoare;
- jocurile de noroc (folosirea aparatelor de joc cu cîştiguri în bani, petrecerea loteriilor, folosirea cazinourilor, acordarea cotelor la competiţiile sportive şi alte acţiuni).
A fost anulată înlesnirea privind neimpunerea cu taxa pe valoarea adăugată a lucrărilor de reparaţie a taberelor de odihnă pentru copii, lucrărilor de construcţie şi montaj finanţate de la buget şi fonduri extrabugetare. În locul ei, începînd cu 01.01.96 se va efectua restituirea taxei pe valoarea adăugată plătite antreprenorului pentru:
- lucrările de construcţie şi montaj efectuate în construcţia locativă;
- construcţia, reparaţia şi întreţinerea drumurilor auto de uz comun, efectuate din contul fondului rutier. Modul restituirii va fi comunicat adăugător la introducerea modificărilor similare în instrucţiunea Ministerului Finanţelor.
Art.5 al Legii privind taxa pe valoarea adăugată se completează de asemenea cu unele explicaţii privind aplicarea înlesnirilor care reies din conţinutul articolului menţionat şi anterior expuse în indicaţiile Ministerului Finanţelor. De exemplu, în Lege a fost aprobat principiul impunerii cu taxa pe valoarea adăugată a venitului întreprinderilor căpătat de la comercializarea mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) procurate cu taxa pe valoarea adăugată, cu excepţia venitului căpătat de la comercializarea mărfurilor legate de ocrotirea sănătăţii.
Înlesnirile privind taxa pe valoarea adăugată se răspîndesc la mărfurile de import care sînt analogice celor indigene scutite.
Trebuie de menţionat faptul că o dată cu punerea în vigoare a Legii "Pentru introducerea modificărilor şi completărilor în legea privind taxa pe valoarea adăugată" se reglementează strict îndeplinirea documentelor de achitare şi de însoţire a mărfurilor referitor la evidenţierea sumelor taxei pe valoarea adăugată printr-un rînd aparte, iar în cazul comercializării mărfurilor scutite de taxă - existenţa obligatorie a inscripţiei în documentele menţionate "Fără TVA".
Conform legii aprobate agenţii economici efectuează toate livrările şi achitările în baza unor forme speciale de strictă evidenţă - "facturi", care vor fi elaborate de către Ministerul Finanţelor.
Afară de aceasta, noua redacţie a legii a întărit adăugător principiul ce interzice atribuirea la "decontările cu bugetul" a sumelor taxei pe valoarea adăugată neevidenţiate printr-un rînd aparte în documentele de decontare şi însoţire a mărfurilor procurate.
Începînd cu 1.01.96 prin Legea privind taxa pe valoarea adăugată s-a stabilit că sumele taxei pe valoarea adăugată plătite pentru mărfurile de import, utilizate ulterior în calitate de materie primă şi articole completare se restituie lunar întreprinderilor-producătoare. Modul restituirii va fi comunicat suplimentar.
În textul legii a fost introdus un principiu ce prevede necesitatea impunerii cu taxa pe valoarea adăugată a mărfurilor expediate, lucrărilor efectuate şi serviciilor prestate, dar neachitate în decurs de 6 luni, pentru întreprinderile care determină rezultatul financiar pe măsura încasării mijloacelor.
Modificările prevederilor legii au întărit principiul că plata taxei pe valoarea adăugată de către persoanele fizice şi juridice - subiecţi ai antreprenoriatului privind mărfurile importate se efectuează pînă sau în momentul prezentării declaraţiei vamale, iar de către cetăţeni - în momentul controlului vamal al bagajului.
De asemenea au fost efectuate modificări în termenii prezentării dării de seamă privind taxa pe valoarea adăugată. Începînd cu 1.01.96 prezentarea calculelor de către contribuabili privind volumul impozabil pe trimestrul expirat se va efectua nu mai tîrziu de data de 20 a lunii următoare după trimestrul de raport. Forma calculului este modificată şi va fi adusă la cunoştinţă suplimentar. Totodată, trebuie de avut în vedere că termenul de plată al taxei pe valoarea adăugată n-a fost schimbat şi în conformitate cu Legea privind taxa pe valoarea adăugată decontările cu bugetul privind acest impozit se efectuează lunar pe baza datelor reale despre realizare.
În Legea privind taxa pe valoarea adăugată a fost introdusă categoria "cota zero", cu care se va identifica acordarea înlesnirilor la impunerea cu taxa pe valoarea adăugată a mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) cu restituirea concomitentă a sumelor taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor, incluse în preţul de cost al acestor mărfuri.
Legea bugetului pe anul 1996 prevede de asemenea unele particularităţi la calcularea taxei pe valoarea adăugată şi accizelor în anul 1996. Totodată, s-a păstrat modul decontărilor cu bugetul privind taxa pe valoarea adăugată şi accizelor stabilit în anul 1995, au fost schimbate cotele accizelor şi costul nominal al Timbrelor pentru accize.
În anul 1996 se păstrează modul care a fost în vigoare pe perioada anului 1995 despre neimpunerea cu taxa pe valoarea adăugată a mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) importate din ţările CSI (art.12). Totodată, sumele taxei pe valoarea adăugată plătite în ţările menţionate şi separate în documentele de achitare şi însoţire a mărfurilor printr-un rînd aparte, ulterior utilizate în scopurile de producere nu se atribuie la cheltuielile de producere şi circulaţie, ci se deduc din sumele taxei pe va loarea adăugată în ordinea generală.
În anul 1996 mărfurile (lucrările, serviciile) produse în Republica Moldova şi exportate în ţările CSI, inclusiv şi la însărcinarea agenţilor economici care nu au relaţii de reciprocitate cu sistemul bugetar al republicii se impun cu taxa pe valoarea adăugată în ordinea generală. Sumele taxei pe valoarea adăugată plătite furnizorilor aferente cheltuielilor utilizate pentru producerea mărfurilor exportate eliberate de taxă se atribuie la preţul de cost al acestor mărfuri.
Nu se supune taxei pe valoarea adăugată venitul căpătat ca diferenţă dintre preţul de procurare şi realizare a producţiei exportate (cu excepţia mărfurilor exportate în ţările CSI) fabricate atît în republică, cît şi în ţările CSI.
Sumele taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor legate de efectuarea acestor operaţii se atribuie la cheltuielile de circulaţie în ordinea generală.
Întreprinderile de stat "Poşta Moldovei", "Moldtelecom", Asociaţia de producere "Moldenergo", Asociaţia republicană de producere "Termocomănergo", Cale Ferată a Moldovei plătesc taxa pe valoarea adăugată în anul 1996 în mod centralizat (art.18).
În anul 1996, afară de înlesnirile stabilite de Legea Republicii Moldova din 8.11.94 nr.264-XIII "Privind taxa pe valoarea adăugată" au fost stabilite unele înlesniri de Legea bugetului pentru anul 1996.
Se scutesc de taxa pe valoarea adăugată în anul 1996 (art.26 al Legii bugetului pentru anul 1996):
a) volumul de realizare a:
- pîinii şi produselor de panificaţie de către întreprinderi, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică. Sumele taxei pe valoarea adăugată plătite pentru făină, energie electrică, combustibil şi alte resurse materiale şi servicii pentru producerea pîinii şi produselor de panificaţie nu se includ în preţul lor de cost, ci se atribuie în modul general la "decontările cu bugetul". Serviciile întreprinderilor comerciale privind comercializarea pîinii şi produselor de panificaţie de asemenea nu se impun cu taxa pe valoarea adăugată, iar sumele taxei plătite de către întreprinderile comerciale aferente cheltuielilor legate de comercializarea în cauză se atribuie la "decontările cu bugetul";
- laptelui, cărnii, tutunului, legumelor de către producătorii agricoli tuturor întreprinderilor republicii, indiferent de forma de proprietate şi forma organizatorico-juridică, care au relaţii de reciprocitate cu sistemul bugetar al republicii. Sumele taxei pe valoarea adăugată plătite pentru resursele materiale, combustibil, lucrări, servicii, etc., utilizate pentru producerea laptelui, cărnii, tutunului, legumelor nu se includ în preţul de cost al acestor produse, ci se atribuie la "decontările cu bugetul" în ordinea generală;
b) costul producţiei agricole, eliberate în calitate de plată în natură a salariului sau în contul plăţii pentru pămîntul dat în arendă lucrătorilor ocupaţi în agricultură şi proprietarilor de cote-părţi de pămînt în limita normelor stabilite de anexa nr.10 a Legii bugetului pentru anul 1996;
d) venitul de la realizarea gazului natural, lichefiat şi de reţea;
e) metalele şi pietrele preţioase sub orice formă şi calitate, inclusiv deşeurile care conţin metale şi pietre preţioase, alte bunuri materiale comercializate Vistieriei de Stat;
f) lucrările de estimare a bunurilor imobiliare ale persoanelor fizice în scopul impozitării;
g) volumele lucrărilor de construcţie şi montaj (proporţional volumelor efectuate în conformitate cu documentaţia de proiect şi deviz) la construcţia fabricii de încălţăminte din oraşul Orhei, efectuate de societăţile pe acţiuni "Ascom-Kelme", "Gheso" şi antreprenorul general "Constructorul - 24", cu raportarea taxei pe valoarea adăugată plătite pentru materialele şi construcţiile procurate la costul construcţiei.
În decursul anului 1996 (conform art.27 al Legii bugetului pe anul 1996) se impun cu taxa pe valoarea adăugată la cota de 10 procente ediţiile periodice, cu excepţia celor care în afară de difuzarea informaţiei şi a materialelor publicistice efectuează şi alte activităţi economice sau urmăresc unicul scop de a obţine profit.
Sumele taxei pe valoarea adăugată şi accizelor plătite la importarea mărfurilor, în cazul exportării acestor mărfuri în ţările CSI nu se restituie din buget. (art.12).
Lista mărfurilor supuse accizelor şi cotele accizelor stabilite pentru anul 1996 sînt expuse în anexa nr.1 la această scrisoare.
La lista indicată nu se referă acţiunea altor acte legislative şi normative, care prevăd scutirea de plată a accizelor.
Pe parcursul anului 1996 nu se supun accizelor alcoolul (rectificat, brut, pentru divinuri) şi tutunul, importate pentru prelucrare şi producerea mărfurilor supuse accizelor de către agenţii economici, care au relaţii de reciprocitate cu sistemul bugetar al republicii şi dispun de secţii pentru producerea şi îmbutelierea producţiei alcoolice, fermentarea tutunului şi producerea articolelor de tutungerie, în baza licenţelor corespunzătoare (art.14).
Vinurile brute pentru fabricarea vinurilor naturale, tari, spumante, efervescente, vinurile pentru îmbuteliere, precum şi tutunul nefermentat produse în Republica Moldova şi exportate în orice ţară sau comercializate agenţilor economici care nu au relaţii de reciprocitate cu sistemul bugetar al republicii se supun accizelor conform legislaţiei în vigoare, la locul lor de fabricare.
Plătitori ai accizelor pentru producţia fabricată din materia primă ce aparţine persoanelor fizice şi juridice (indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică) care duc evidenţa contabilă şi au balanţă autonomă, cont de decontare în bancă şi relaţii de reciprocitate cu sistemul bugetar al republicii se prezintă agenţii economici - proprietari ai materiei prime (art.15).
Plătitori ai accizelor pentru producţia fabricată din materia primă ce aparţine agenţilor economici care nu au relaţii de reciprocitate cu sistemul bugetar al republicii sînt întreprinderile care efectuează fabricarea sau finisarea (inclusiv îmbutelierea) mărfurilor supuse accizelor.
În cazul lipsei la producător a documentelor vamale corespunzătoare privind exportul producţiei menţionate în decurs de trei luni din ziua livrării ei, ea urmează a se supune accizelor la cota deplină cu aplicarea penalităţii respective.
Votca, lichiorurile, vinurile tari şi alte băuturi alcoolice fabricate din materia primă ce aparţine agenţilor economici care nu au relaţii de reciprocitate cu sistemul bugetar al republicii se supun accizelor în mărime de 50 la sută din cotele stabilite pentru anul 1996 la livrarea lor proprietarului de materie primă, cu condiţia exportării neapărate în afara republicii. Plata accizelor se efectuează în termenul stabilit de legea despre accize (anexa nr.5 la Legea bugetului pentru anul 1996).
În anul 1996 rămîne în vigoare principiul ce obligă organele vamale să efectueze controlul calculării şi achitării taxei pe valoarea adăugată şi accizelor pentru mărfurile importate, precum şi asigurarea agenţilor economici - importatori cu Timbre de accize (art.17).
Organele vamale sînt obligate să prezinte inspectoratelor fiscale la locul de înregistrare a întreprinderilor informaţii despre importul şi exportul mărfurilor.
Votca, lichiorurile, vinurile din struguri, vinurile din struguri saturate cu dioxid de carbon, divinurile (coniacurile), berea şi articolele de tutungerie sunt supuse marcării cu Timbre de accize (fără impunerea cu accize) (art.17).
Inspectoratele fiscale teritoriale urmează a prezenta trimestrial Inspectoratului Fiscal Principal de Stat informaţii despre folosirea de către agenţii economici a înlesnirilor prezentate de Legea bugetului pentru anul 1996 (privind indicii cantitativi ai realizării mărfurilor scutite şi pierderile bugetului ca urmare a folosirii înlesnirilor).
Modificările referitoare la modul de realizare a mărfurilor ce urmează a fi marcate cu Timbre de accize au fost aduse la cunoştinţa inspectoratelor fiscale teritoriale prin scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat din 19.12.95 nr.09-23-01-40.
Asupra listei de mărfuri supuse marcării cu Timbre de accize nu se răsfrînge acţiunea actelor normative privind acordarea înlesnirilor.
Despre cele expuse rugăm să aduceţi la cunoştinţa plătitorilor.
| MINISTRUL FINANŢELOR | |
| AL REPUBLICII MOLDOVA | Valeriu CHIŢAN |
Chişinău, 27 decembrie 1995. |
|
| Nr.141. |
|
Anexa nr.1 la scrisoarea Ministerului Finanţelor din 27.12.95 nr.09-23-02-45 LISTA mărfurilor (producţiei) supuse accizelor şi cotele accizelor pentru anul 1996 |
|||
| Denumirea mărfurilor (producţiei) supuse accizelor | Unitatea de măsură | Cota accizelor în lei | |
| 1 | 2 | 3 | |
| 1. | Votcă, lichioruri şi alte băuturi alcoolizate (cu excepţia băuturilor naţionale tari) | sticlă 0,5 l | 1,20 |
| 2. | Alcool (spirt), cu excepţia celui folosit în scopuri medicinale şi în farmacologie | 1 dal | 30,0 |
| 3. | Băuturi naţionale tari | sticlă 0,5 l | 1,00 |
| 4. | Vinuri de calitate superioară: | ||
| - naturale | sticlă 0,7 l | 0,40 | |
| - tari şi de desert | sticlă 0,7 l | 0,70 | |
| 5. | Vinuri ordinare: | ||
| - naturale | sticlă 0,7 l | 0,15 | |
| - tari şi de desert | sticlă 0,7 l | 0,30 | |
| 6. | Vinuri brute pentru fabricarea vinurilor: | ||
| - naturale | 1 dal | 2,00 | |
| - tari | 1 dal | 3,00 | |
| - spumante | 1 dal | 2,00 | |
| 7. | Vinuri din struguri saturate cu dioxid de carbon: | ||
| - naturale | sticlă 0,75 l | 1,00 | |
| - clasice | sticlă 0,75 l | 1,50 | |
| - spumoase | sticlă 0,75 l | 0,50 | |
| 8. | Divin (coniac): | ||
| - vîrsta pînă la 5 ani | sticlă 0,5 l | 3,50 | |
| - vîrsta peste 5 ani | sticlă 0,5 l | 6,00 | |
| 9. | Alte produse vinicole şi conservate ce conţin alcool | 1 dal | 5,00 |
| 10. | Bere: | ||
| - de butoi | 1 litru | 0,20 | |
| - în sticle, la cutie | 0,5 l | 0,25 | |
| 11. | Articole de tutungerie: | ||
| - ţigări cu filtru de tip "MT", "Temp" | 1 pachet | 0,25 | |
| - alte ţigări cu filtru | 1 pachet | 0,10 | |
| - ţigări fără filtru | 1 pachet | 0,05 | |
| 12. | Tutun nefermentat | 1 tonă | 350,00 |
| 13. | Bijuterii din metale preţioase: | ||
| - aur | 1 gram | 10,00 | |
| - argint | 1 gram | 1,10 | |
| - cu diamante | 1 articol | 170,00 | |
| 14. | Benzină | 1 tonă | 270,00 |
| 15. | Motorină | 1 tonă | 100,00 |
|
Notă: În caz dacă volumul impozabil e stabilit în unităţi de măsură care nu corespund unităţilor de măsură pentru care sînt stabilite cotele accizelor, impozitarea se efectuează reieşind din cotele aprobate, cu recalcularea volumelor în unitatea indicată. |
|||