BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Documente

Scrisoarea IFPS nr.17-6-06/564-3115 din 11.07.2007 cu privire la scrisoarea metodologică privind aplicarea amnistiei fiscale în condiţiile stabilite de Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.111-XVI din 27.04.2007

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
11.07.2007

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat

nr. 17-6-06/564-3115  din  11.07.2007

 (în vigoare 11.07.2007) 

"Contabilitate si audit", 2007, nr.7, pag.104

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat remite pentru călăuză scrisoarea metodologică privind aplicarea amnistiei fiscale în condiţiile stabilite de Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.111-XVI din 27.04.2007.

SCRISOARE METODOLOGICĂ

privind aplicarea amnistiei fiscale în condiţiile stabilite de Legea pentru modificarea

şi completarea unor acte legislative nr.111-XVI din 27.04.2007

NOŢIUNI GENERALE

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în legătură cu punerea în aplicare a Legii Republicii Moldova nr.111-XVI din 27.04.2007 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.64-66 din 11 mai 2007, partea I, art.300) şi a Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.638 din 08.06.2007 „Pentru aprobarea unor regulamente cu privire la modalitatea efectuării amnistiei fiscale” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.82-85 din 15 iunie 2007, partea II, art.670), pentru călăuză în lucru, comunică următoarele.

În conformitate cu Legea indicată mai sus, amnistia fiscală reprezintă anularea restanţelor reflectate în Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat, al Casei Naţionale de Asigurări Sociale, inclusiv în Sistemul de evidenţă specială, la situaţia din 1 ianuarie 2007, la impozitele, taxele, la alte plăţi, la majorările de întîrziere şi la amenzile aferente bugetului de stat, la primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, la majorările de întîrziere şi la amenzile aferente bugetului asigurărilor sociale de stat şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, neachitate la data intrării în vigoare a legii, inclusiv amînate şi eşalonate (reeşalonate) conform legislaţiei în vigoare.

În cadrul Sistemului de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat, obiect al amnistiei fiscale reprezintă suma restanţelor determinate în conformitate cu punctele 2, 3 şi 4 din Regulamentul privind modalitatea efectuării amnistiei fiscale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.638 din 08.06.2007 (anexa nr.1).

În acest context, subiecţi ai amnistiei fiscale sînt contribuabilii înregistraţi în Registrul fiscal de stat, în conturile personale ale cărora sînt reflectate restanţele determinate în modul expus mai sus.

Anularea restanţelor, care în conformitate cu Legea Republicii Moldova nr.111-XVI din 27.04.2007 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative şi Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.638 din 08.06.2007 „Pentru aprobarea unor regulamente cu privire la modalitatea efectuării amnistiei fiscale” cad sub incidenţa amnistiei fiscale, se efectuează corespunzător Ordinului I.F.P.S. nr.305 din 21.06.2007.

PRIVIND UNELE PARTICULARITĂŢI ALE EVIDENŢEI OBLIGAŢIILOR FISCALE

2.1. În conformitate cu art.215 al Codului fiscal şi restricţiile stabilite la art.4 alin.(12) din Legea Republicii Moldova nr.408-XV din 26.07.2001 pentru punerea în aplicare a titlului V al Codului fiscal în redacţia Legii nr.111-XVI din 27.04.2007, dările de seamă fiscale (inclusiv ale persoanelor fizice-cetăţeni) pentru perioadele fiscale de pînă la 01.01.2007:

a) ale căror termen de prezentare a expirat la 01.01.2007 – se recepţionează de către organele fiscale cu verificarea ulterioară, după necesitate, a acţiunii amnistiei fiscale asupra sumelor aferente dărilor de seamă respective;

b) ale căror termen de prezentare revine anului 2007 – se recepţionează de către organele fiscale, însă fără efectuarea verificării camerale şi respectiv – fără aplicarea sancţiunilor.

Odată cu intrarea în vigoare a Legii nr.111-XVI din 27.04.2007 se considera caducă Indicaţia I.F.P.S. nr.17-8-6(1)/1521 din 12.04.2007.

2.2. În cazurile în care au fost suspendate operaţiunile la conturile bancare pentru motivul neprezentării dărilor de seamă fiscale aferente perioadelor fiscale de pînă la 01.01.2007, organele fiscale, la solicitarea contribuabilului, vor emite comunicatele privind anularea dispoziţiilor de suspendare. În aceste cazuri, în conformitate cu Ordinul I.F.P.S. nr.65 din 12.04.2006, se va utiliza motivul legal – 02 – lichidarea încălcării pentru care a fost aplicată suspendarea.

MODALITATEA EFECTUĂRII CONTROALELOR FISCALE

Potrivit art.4 alin.(12) din Legea pentru punerea în aplicare a titlului V al Codului fiscal (în redacţia Legii nr.111-XVI din 27.04.2007), nu se efectuează control al corectitudinii calculării şi achitării impozitelor, taxelor, altor plăţi, majorărilor de întîrziere şi amenzilor aferente bugetului de stat, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, contribuţiilor de asigurări sociale de stat, primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, majorărilor de întîrziere şl amenzilor aferente bugetului asigurărilor sociale de stat şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, pentru perioadele fiscale de pînă la 1 ianuarie 2007. Organele cu atribuţii de administrare fiscală îşi exercită pe deplin funcţiile, verificînd respectarea legislaţiei privind obligaţiile fiscale apărute începînd cu 1 ianuarie 2007. Pentru perioadele fiscale de pînă la 1 ianuarie 2007, organele cu atribuţii de administrare fiscală efectuează controale la cererea contribuabilului şi/sau în caz de solicitare a restituirii TVA, a accizelor şi a plăţilor efectuate în plus.

Astfel, controalele fiscale urmează a fi delimitate, după cum urmează:

- efectuate la iniţiativa Serviciului Fiscal;

- efectuate la cererea contribuabilului.

3.1. Controale fiscale efectuate la iniţiativa Serviciului Fiscal

În acest sens, controalele efectuate la iniţiativa organelor fiscale, atît totale, tematice, de contrapunere, cît şi alte tipuri de controale, se vor efectua pentru perioada începînd cu 01.01.2007, cu recalcularea, după caz, a tuturor obligaţiilor fiscale aferente perioadei respective.

3.2. Controale fiscale efectuate la cererea contribuabilului

Controalele fiscale la cererea contribuabilului pot fi:

• de restituire a sumelor TVA, inclusiv agenţilor economici din grupele de credibilitate la care ulterior, în perioada de jumătate de an sau de un an de zile, urmează a fi efectuat controlul privind corectitudinea determinării sumelor restituite anterior;

• de solicitare a restituirii accizelor;

• de solicitare a restituirii plăţilor efectuate în plus;

• în alte cazuri, la cererea contribuabilului;

(În toate aceste cazuri controalele fiscale pot fi efectuate şi pentru perioada de pînă la 01.01.2007, cu condiţia indicării expres în cerere a solicitării de verificare a perioadei respective. Astfel, dacă se vor stabili, în urma controlului efectuat pentru perioada de pînă la 01.01.2007, încălcări ale legislaţiei fiscale, faţă de contribuabil se vor aplica măsurile prevăzute de Codul fiscal în mod general).

Notă:

În cazul efectuării controlului privind restituirea TVA şi a accizului, cît şi restituirii plăţilor efectuate în plus şi pentru perioadele de pînă la 01.01.2007, verificării va fi supus doar impozitul respectiv şi în caz de stabilire a unor încălcări ale legislaţiei fiscale vor fi aplicate măsurile prevăzute de Codul fiscal doar pentru impozitul respectiv (indicat în cerere).

• în legătură cu lichidarea, reorganizarea întreprinderii, suspendarea activităţii întreprinderii;

• în cazul anulării înregistrării ca contribuabil al TVA.

(În cazurile date controalele fiscale pot fi efectuate doar pentru perioada de după 01.01.2007).

3.3. Aspecte specifice aferente controalelor fiscale şi principiile de soluţionare a lor

3.3.1.(1) În situaţia cînd decizia asupra cazului de încălcare fiscală a fost pronunţată în baza actului de control pînă la 11.05.2007, sumele recalculate şi sancţiunile aplicate nu vor fi revizuite, deoarece procedura de control a fost finisată pînă la data menţionată.

Dacă, însă, controlul este efectuat şi actul de control este întocmit pînă la 11.05.2007, însă decizia nu este pronunţata, urmează a fi recalculate obligaţiunile spre plată la buget, cît şi aplicate sancţiunile respective doar pentru perioada de după 01.01.2007.

În situaţia în care contribuabilul a solicitat efectuarea controlului fiscal pînă la 11.05.2007, însă din diferite motive controlul nu a fost iniţiat şi agentul economic solicită retragerea cererii, controlul respectiv nu se va iniţia.

(2) În cazul depunerii de către persoana fizică a cererii privind restituirea sumei impozitului pe venit pentru anii precedenţi, se va efectua controlul obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venit pentru anii precedenţi, luîndu-se în considerare termenul de prescripţie pentru determinarea obligaţiilor fiscale reglementat de Codul fiscal.

(3) Dacă controlul este solicitat şi iniţiat la iniţiativa organelor de drept, pînă la momentul intrării în vigoare a Legii, pentru perioada de pînă la 01.01.2007, controlului va fi supusă doar perioada de după 01.01.2007.

(4) În cazul cînd agentul economic îşi schimbă adresa juridică ori fondatorii, controlul va fi efectuat începînd cu 01.01.2007.

Iar dacă contribuabilul a solicitat certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget, nu se va efectua controlul, ci se va constata lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget, din Sistemul Informaţional al S.F.S. la momentul respectiv.

(5) În cazul interpelărilor privind efectuarea controalelor la solicitarea altor state, se vor efectua controalele respective pentru toată perioada solicitată, avînd ca bază art.4 al Codului fiscal.

3.3.2.(1) În cazul în care agentul economic depune cererea de înregistrare ca contribuabil al TVA, la aprecierea corectitudinii înregistrării vor fi supuse verificării şi perioadele de pînă la 01.01.2007, pentru a stabili momentul atingerii plafonului de livrări. În toate celelalte cazuri, la aprecierea corectitudinii înregistrării ca contribuabil al TVA se vor recunoaşte soldurile declarate de agentul economic la data de 01.01.2007.

Dacă în cadrul controlului privind anularea înregistrării ca contribuabil al TVA se stabileşte că la momentul controlului agentul economic dispune de stocuri de mărfuri, materiale şi de mijloace fixe, se va calcula obligaţiunea privind TVA de la stocurile existente. Excepţie fac doar cazurile cînd agentul economic va solicita verificarea atribuirii la trecerea în cont a sumelor TVA la momentul procurării lor, cu prezentarea documentelor confirmative respective.

În cazul anulării subiectului ca contribuabil al TVA, soldul debitor al TVA se va atribui la cheltuieli şi în cazul cînd este format pînă la 01.01.2007.

(2) În situaţia cînd în cadrul verificării „divergenţelor TV77” se stabileşte că agentul economic beneficiar după 01.01.2007 atribuie la trecerea în cont sumele TVA, în baza facturilor din perioadele de pînă la 01.01.2007, nu se va verifica corectitudinea declarării sumelor respective aferente perioadelor de pînă la 01.01.2007, la agentul economic furnizor, în acest caz, agentul economic beneficiar nu poate corecta suma TVA destinată trecerii în cont după 01.01.2007, deoarece, conform prevederilor art.4 alin.(13) din Legea pentru punerea în aplicare a titlului V al Codului fiscal (în redacţia Legii nr.111-XVI din 27.04.2007), nu se vor accepta dările de seamă fiscale corectate, prezentate pentru perioadele fiscale de pînă la 01.01.2007.

3.3.3.(1) În cazul în care persoana fizică, avînd obligaţia fiscală, a depus declaraţia privind impozitul pe venit (CET 04) pentru anul 2006, însă a diminuat venitul brut declarat, ceea ce a dus la diminuarea impozitului pe venit achitat, atunci se consideră că persoana fizică şi-a onorat obligaţia fiscală şi respectiv nu i se va aplica sancţiuni fiscale.

Dacă, însă, persoana fizică avea obligaţia de a prezenta declaraţia privind impozitul pe venit (CET 04) pentru anul 2006 şi obligaţia privind achitarea impozitului pe venit, însă şi-a onorat doar obligaţia privind prezentarea declaraţiei privind impozitul pe venit, dar nu a achitat impozitul pe venit, atunci se va urmări obligaţia fiscală aferentă impozitului pe venit în modul general stabilit.

(2) În situaţia în care contribuabilul nu a prezentat dările de seamă prevăzute de legislaţia fiscală (IAL 04, IAS 04, VEN 04, CET 04, INR 04, etc.) şi le prezintă la momentul de faţă, atunci se vor recepţiona şi se vor prelucra dările de seamă respective, deoarece nu se prezintă repetat sau corectate.

În cazurile în care contribuabilii, depistînd erori în dările de seamă fiscale aferente perioadelor fiscale de pînă la 01.01.2007, consideră oportun de a opera corectările necesare în Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat (inclusiv pentru formularele IAL şi IAS), contribuabilii în cauză vor solicita prin cerere efectuarea controlului asupra cazului dat, anexînd la cerere atît documentele confirmative ce atestă admiterea erorii, cît şi exemplarul dării de seamă fiscale corectate. Dacă organul fiscal, pe rezultatele efectuării controlului constată temeinicia cererii contribuabilului, în decizia adoptată asupra cazului dat se indică asupra oportunităţii reflectării dării de seamă fiscale corectate în Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat.

(3) În cazul prezentării unei dări de seama corectate pînă la 11.05.2007 pentru perioada de pînă la 01.01.2007, prin care se micşorează obligaţiunea spre plată la buget calculată anterior, aceasta va fi acceptată, ţinînd cont de prevederile art.188 al Codului fiscal, deoarece a fost prezentată pînă la intrarea în vigoare a Legii nr.111-XVI din 27.04.2007.

(4) Dacă în urma controlului se constată neasigurarea păstrării dărilor de seamă fiscale, a documentelor de evidenţă sau lipsa totală ori parţială a evidenţei contabile pe perioada de pînă la 01.01.2007, precum şi după 01.01.2007, în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii, contribuabilul este obligat să restabilească evidenţa contabilă. Amenda prevăzută în art.257 al Codului fiscal se va aplica doar în cazul neasigurării păstrării dărilor de seamă fiscale, a documentelor de evidenţă sau lipsei totale ori parţiale a evidenţei contabile după 01.01.2007.

MODALITATEA APLICĂRII EXECUTĂRII SILITE

4.1. Procedura ridicării sechestrului aplicat patrimoniului necomercializat al subiecţilor amnistiei fiscale

4.1.1. Conform art.34(4) al capitolului IV din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, organele cu atribuţii de administrare fiscală urmează să ridice sechestrele aplicate patrimoniului necomercializat al persoanelor juridice şi fizice dacă aceste acţiuni au fost iniţiate în scopul asigurării achitării impozitelor, taxelor, altor plăţi, majorărilor de întîrziere şi amenzilor aferente bugetului de stat, contribuţiilor de asigurări sociale de stat, primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, majorărilor de întîrziere şi amenzilor aferente bugetului asigurărilor sociale de stat şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală reflectate în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat şi cel al Casei Naţionale de Asigurări Sociale, neachitate la 11.05.2007, inclusiv amînate şi eşalonate (reeşalonate) conform legislaţiei în vigoare.

Pornind de la aceste prevederi, inspectoratele fiscale de stat teritoriale urmează să efectueze o inventariere a sechestrelor aplicate, cit şi a altor acţiuni de executare silită (inclusiv şi modificarea termenului de stingere a obligaţiei fiscale prin încheierea de către organul fiscal şi contribuabili a contractelor de amînare/eşalonare) întreprinse anterior intrării în vigoare a legii respective. În acest sens, se vor întreprinde următoarele:

a) sechestrele aplicate de către organele fiscale, întru executarea silită a obligaţiilor bugetare ce urmau a fi achitate de către contribuabili la situaţia din 01.01.2007 şi neachitate la situaţia din 11.05.2007, vor fi ridicate în conformitate cu prevederile art.202 alin.(1) lit.a) din titlul V al Codului fiscal;

b) în cazul în care sechestrele au fost aplicate de către organele fiscale, întru executarea silită a obligaţiilor bugetare, care includ şi sume ale obligaţiilor fiscale ce s-au calculat după 01.01.2007, organele fiscale se vor călăuzi de art.202 alin.(3) din titlul V al Codului fiscal privind stingerea parţială a obligaţiei fiscale. Astfel, în cazul stingerii parţiale a obligaţiei fiscale, sechestrul nu se ridică de pe bunurile a căror valoare corespunde părţii nestinse a obligaţiei fiscale;

c) în cazul în care sechestrele au fost aplicate de către organele fiscale, întru executarea silită a obligaţiilor bugetare, care includ şi suma obligaţiilor fiscale faţă de bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, organul fiscal va proceda ca şi în cazul descris la lit.b);

d) în cazul în care organul fiscal a aplicat sechestrul, întru stingerea prin executarea silită a datoriilor agenţilor economici admise la:

• creditele interne, externe, proiecte investiţionale, precum şi pentru datoria agenţilor economici faţă de Ministerul Finanţelor pentru sumele dezafectate din bugetul de stat pentru plata garanţiilor interne şi externe, inclusiv datoria cu termen expirat;

• mijloacele dezafectate de la buget pentru stingerea împrumuturilor acordate agenţilor economici cu garanţie de stat sau cu garanţia autorităţilor administraţiei publice locale;

• veniturile din vînzarea şi privatizarea patrimoniului public, organele fiscale vor menţine sechestrele nominalizate, deoarece acestea nu cad sub incidenţa amnistiei fiscale.

În aceste situaţii, după caz, de asemenea se va ţine cont de art.202 alin.(3) din Codul fiscal privind stingerea parţială a obligaţiei fiscale.

Pornind de la faptul că în Codul fiscal este specificat numai momentul ridicării parţiale a sechestrului aplicat (în cazul stingerii parţiale sau totale a obligaţiei fiscale), nefiind indicată procedura acestor acţiuni (excepţie fiind ridicarea bunurilor în cazul comercializării, prevederile art.204 din titlul V al Codului fiscal), iar organele fiscale de stat teritoriale aplică în practică diferite proceduri privind acest subiect, se prezintă un model de hotărîre privind modificarea Hotărîrii cu privire la executarea silită a obligaţiei fiscale a contribuabilului (anexa nr.2). Respectiv, acţiunile descrise mai sus în partea ce ţine de ridicarea parţială/ totală a sechestrului (în cazul stingerii totale sau parţiale a obligaţiei fiscale) vor fi efectuate de către inspectoratele fiscale de stat teritoriale, conducîndu-se de modelul hotărîrii menţionate.

Notă:

În toate cazurile în care sechestrele nu vor fi ridicate sau vor fi ridicate parţial, procedura de încasare forţată va fi continuată conform prevederilor Codului fiscal, pentru a recupera datoriile ce nu cad sub incidenţa amnistiei fiscale.

4.1.2. Inspectoratele fiscale de stat teritoriale în urma ridicării sechestrelor ca urmare a amnistiei fiscale vor retrage materialele privind aplicarea acestor sechestre înaintate la:

Comisia Inspectoratului Fiscal Principal de Stat pentru repartizarea lor prin tragerea la sorţi agenţiilor de evaluare (experţi în domeniu);

Bursa Universală de Mărfuri a Moldovei şi Bursa Valorilor Mobiliare pentru organizarea comercializării etc.

Notă:

Totodată, organele fiscale necesită să evite tărăgănarea comercializării bunurilor rămase sub sechestru în urma ridicării parţiale a acestora, efectuînd operativ şi prompt acţiunile prevăzute de legislaţie.

4.2. Condiţiile anulării dispoziţiei privind suspendarea operaţiunilor la conturile bancare ale subiectului amnistiei fiscale

4.2.1. În cazul în care inspectoratele fiscale de stat teritoriale, întru asigurarea stingerii obligaţiilor bugetare admise de către contribuabili, au emis anterior declanşării amnistiei fiscale Dispoziţii privind suspendarea operaţiunilor la conturile bancare ale contribuabilului, conform prevederilor art.229 din titlul V al Codului fiscal, pentru neachitarea de către contribuabil la timp şi integral la bugetul public naţional a obligaţiei fiscale şi a altor plăţi a căror stingere prin executare silită este reglementată de legislaţia fiscală, aceste dispoziţii urmează a fi anulate prin emiterea comunicatelor privind anularea Dispoziţiilor de suspendare a operaţiunilor la conturile bancare ale contribuabilului. Prevederile acestui alineat se aplică doar în cazul cînd contribuabilul nu înregistrează datorii la alte impozite, taxe şi alte plăţi care nu cad sub incidenţa amnistiei fiscale.

În cazul în care contribuabilul a admis datorii începînd cu perioada de după 01.01.2007 sau are datorii la plăţi care nu cad sub incidenţa amnistiei fiscale, dispoziţiile privind suspendarea conturilor bancare emise anterior (conform prevederilor menţionate mai sus) vor fi menţinute, paralel fiind aplicate şi alte modalităţi de executare silită prevăzute de legislaţie, întru stingerea restanţei.

4.3. Referitor la modificarea termenului de stingere a obligaţiei fiscale prin încheierea cu unii agenţi economici a contractelor de amînare/ eşalonare

4.3.1. În cazul în care organul fiscal a modificat termenul de stingere a obligaţiilor fiscale care cad sub incidenţa amnistiei fiscale, încheind contracte de amînare/eşalonare cu agenţii economici restanţieri, aceste contracte vor fi reziliate de către inspectoratele fiscale de stat, deoarece în Legea nr.111-XVI din 27.04.2007 este specificat expres că se amnistiază şi obligaţiile bugetare ce au fost amînate/eşalonate.

În cazul în care în contractele de amînare/eşalonare sînt incluse sume ale obligaţiei fiscale apărute în perioada de după 01.01.2007 (în special, datoriile faţă de bugetele unităţilor administrativ-teritoriale), organele fiscale, după caz, vor modifica prevederile/condiţiile contractelor respective.

Cît priveşte mecanismul ajustării contractului la noile împrejurări, legea prevede, în primul rînd, obligaţia părţilor de a proceda la renegocierea contractului. În acest sens, art.623 alin.(2) din Codul civil dispune că părţile vor încerca, mai întîi, să realizeze pe baza bunei înţelegeri ajustarea contractului la noile împrejurări.

DERULAREA PROCEDURILOR JUDICIARE ÎN CONDIŢIILE STABILITE

DE LEGEA PENTRU MODIFICAREA ŞI COMPLETAREA UNOR ACTE

LEGISLATIVE NR.111-XVI DIN 27.04.2007

5.1. Procedura de insolvabilitate

5.1.1. În procedurile preliminare intentării procesului de insolvabilitate, aflate la etapa admiterii cererii organului fiscal spre examinare şi aplicarea măsurilor de asigurare prevăzute de articolele 35, 93 ale Legii insolvabilităţii, organul fiscal va examina dacă creanţele fiscale înaintate cad integral sau parţial sub incidenţa amnistiei prevăzute de art.34 din capitolul IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi dacă debitorul se mai află în incapacitate de plată după aplicarea amnistiei fiscale.

În cazul cînd creanţele fiscale înaintate faţă de debitor sînt stinse integral conform art.34 din capitolul IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, organul fiscal va renunţa la cererea introductivă.

Iar dacă creanţele fiscale înaintate sînt stinse parţial prin amnistie fiscală, atunci organul fiscal ca creditor şi/sau administratorul provizoriu numit de instanţa de judecată vor verifica existenţa temeiurilor de intentare a procesului de insolvabilitate şi oportunitatea continuării activităţii întreprinderii debitorului. Odată cu determinarea incapacităţii de plată a debitorului organul fiscal va susţine cererea introductivă în mărimea creanţelor fiscale nestinse prin amnistie, solicitînd instanţei aplicarea procedurilor prevăzute de lege privind depăşirea insolvabilităţii debitorului.

Notă:

Concomitent atragem atenţia că, dacă debitorul, datoriile căruia urmează a fi stinse integral prin amnistie fiscală şi faţă de care s-a înaintat cererea introductivă aflată pe rol, nu prezintă dări de seamă fiscale şi financiare pe o perioadă ce depăşeşte un an, organele de conducere nu se află pe adresa juridică indicată, activitatea acestuia contravine ordinii publice, organul fiscal este în drept să nu renunţe la acţiune, dar, conform art.60 al CPC, să modifice obiectul acesteia, solicitînd dizolvarea şi lichidarea agentului economic în temeiul art.87 din Codul civil, art.13 din Legea cu privire la înregistrarea de stat a întreprinderilor si organizaţiilor, art.34 din Legea cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi etc.

5.1.2. Odată cu intentarea procesului de insolvabilitate faţă de debitor, organul fiscal va înainta instanţei de judecată, conform art.131 din Legea insolvabilităţii, cererea de validare doar a creanţelor fiscale care nu cad sub incidenţa capitolului IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal.

Dacă în tabelul de creanţe au fost introduse şi validate creanţe fiscale care sînt stinse prin amnistie conform art.34 al capitolului IV din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, atunci organul fiscal va înainta faţă de instanţa de judecată competentă o cerere de rectificare a tabelului creanţelor validate, solicitînd excluderea din tabel a creanţelor fiscale stinse prin amnistie fiscală.

În cazul cînd organul fiscal a fost recunoscut de instanţa de insolvabilitate, conform art.61 din Legea insolvabilităţii, ca creditor garantat, iar creanţele fiscale garantate sînt stinse integral prin amnistie fiscală, organul fiscal va depune la instanţa de judecată în condiţiile art.62 al Legii insolvabilităţii o cerere de renunţare la dreptul de executare prioritară a creanţei. Cînd creanţele fiscale garantate sînt stinse parţial prin aplicarea capitolului IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, renunţarea la statutul de creditor garantat nu se permite.

În procedurile de insolvabilitate intentate, unde organul fiscal este unicul creditor chirografar confirmat de instanţa judecătorească, iar creanţele fiscale validate cad integral sub incidenţa capitolului IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, procesul de insolvabilitate va înceta conform articolelor 158, 159 ale Legii insolvabilităţii, la cererea reprezentantului debitorului şi/sau a administratorului insolvabilităţii. În aceste împrejurări organul fiscal va susţine cererea privind încetarea procesului de insolvabilitate.

5.1.3. Procedurile de lichidare a debitorilor intentate în baza art.153 al Legii insolvabilităţii nu sînt afectate prin introducerea capitolului IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, deoarece, conform art.664 al Codului civil, lichidarea persoanei juridice duce nemijlocit la stingerea obligaţiei debitorului sau a creditorului, respectiv aceste proceduri continuă în modul stabilit de lege, fiind finisate prin aprobarea de către instanţă a bilanţului de lichidare şi adoptare a hotărîrii de radiere a debitorului din Registrul de stat al întreprinderilor şi Registrul de stat al organizaţiilor.

5.2. Procedurile judiciare de contencios administrativ

Este de menţionat că introducerea amnistiei fiscale, în condiţiile capitolului IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, nu constituie temei, conform art.265 al CPC, de încetare a proceselor judiciare în contencios administrativ intentate la cererea contribuabililor, vizînd legalitatea actelor, dispoziţiilor, hotărîrilor si/sau deciziilor emise de organul fiscal pînă la sau după 01.01.2007.

La fel, Legea nominalizată nu poate fi luată ca bază pentru revizuirea pe cale extrajudiciară a corectitudinii şi legalităţii adoptării de către orcanul fiscal pînă la 01.01.2007 a actelor administrative cu caracter individual.

Deoarece esenţa aplicării amnistiei fiscale constă în eliberarea contribuabililor de plata restanţelor la bugetul public naţional aflate în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal la situaţia din 01.01.2007 şi neachitate pînă la intrarea legii în vigoare, respectiv amnistia fiscală nu are efect asupra legalităţii acţiunilor organului fiscal ce au stat la baza calculării acestor obligaţii bugetare.

În procedurile judiciare de contencios administrativ aflate la examinare în instanţa de fond organul fiscal va prezenta instanţei informaţia privitor la sumele care se conţin în obiectul de examinare şi care vor fi stinse sau sînt stinse conform amnistiei fiscale, iar instanţa, după caz, va adopta actul de procedură respectiv în dependenţă de cerinţele reclamanţilor.

În cazul adoptării de către instanţa de fond a hotărîrii privind admiterea cererii de chemare în judecată a reclamantului cu anularea actului administrativ contestat, obiectul căruia constituie obligaţiile bugetare prevăzute de art.34 din capitolul IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, organul fiscal nu contestă hotărîrea cu recurs, inclusiv să nu solicite revizuirea ei, doar în cazul consumării obiectului litigiului în baza circumstanţelor noi de drept apărute ce au efect retroactiv pentru cauza judiciară.

Cererile de recurs înaintate de organul fiscal faţă de hotărîrile instanţei de fond, prin care s-a dat cîştig de cauză contribuabilului şi care a avut ca obiect încasarea obligaţiilor bugetare calculate pînă la 01.01.2007 şi care cad sub incidenţa capitolului IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, se retrag de organul fiscal teritorial care le-a înaintat sau de către I.F.P.S.

Cele menţionate mai sus nu se aplică actelor administrative contestate în instanţa de judecată, care prevăd încasarea la bugetul public naţional a sumelor ce nu cad sub incidenţa capitolului IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal sau sînt obiectul spălării banilor conform Convenţiei din 08.11.1990 privind spălarea banilor, depistarea, sechestrarea şi confiscarea veniturilor provenite din activitatea infracţională, ratificată prin Legea nr.914-XV din 15.03.2002.

5.3. Procesele judiciare intentate la cererea organului fiscal

5.3.1. Cererile de chemare în judecată înaintate de organul fiscal privind încasarea sumelor la bugetul public naţional, care urmează a fi stinse integral prin amnistie fiscală conform capitolului IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, urmează a fi retrase de către organul fiscal care le-a înaintat.

În cazul cînd acţiunea înaintată de organul fiscal prevede încasarea obligaţiilor bugetare din perioade diferite, una din care cade sub amnistie fiscală, organul fiscal, în baza art.60 al CPC, va reduce cuantumul pretenţiilor înaintate, micşorîndu-le cu suma care este stinsă prin amnistie fiscală.

Hotărîrile, încheierile, ordonanţele emise de instanţa judecătorească prin care s-a dat cîştig de cauză organului fiscal şi s-a dispus încasarea de la contribuabil a sumelor pecuniare ce fac obiectul amnistiei fiscale conform capitolului IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, nu vor fi înaintate spre executare, acestea fiind anexate la dosarul personal al contribuabilului.

Concomitent, organul fiscal în conformitate cu art.79 al Codului de executare, va renunţa la urmărire şi va solicita oficiului de executare competent încetarea procedurilor de executare intentate în baza documentelor executorii (hotărîri, decizii, ordonanţe, încheieri, titluri executorii etc.) care prevăd încasarea la bugetul public naţional a sumelor ce sînt stinse prin amnistie fiscală conform capitolului IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal.

5.3.2. Cererile de chemare în judecată, înaintate de organul fiscal la Curtea de Apel Economică, care au ca obiect de examinare anularea facturilor fiscale eliberate de contribuabili pînă la 01.07.2007 şi apreciate ca false sau duble, urmează a fi retrase.

PROCEDURA SESIZĂRII ORGANELOR DE URMĂRIRE PENALĂ ŞI PROCEDURA

EXAMINĂRII CAZURILOR CU PRIVIRE LA CONTRAVENŢIILE ADMINISTRATIVE

6.1. Înaintarea materialelor în organele de urmărire penală în condiţiile Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.111-XVI din 27.04.2007

Este de menţionat că, potrivit art.35 din capitolul IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, statul, în persoana autorităţilor administraţiei publice, garantează subiecţilor legalizării neurmărirea pentru neachitarea impozitelor, taxelor, a altor plăţi în bugetul de stat, a contribuţiilor de asigurări sociale de stat, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală din capitalul ce nu cade sub incidenţa art.25 al legii.

În aceste condiţii, art.41 din capitolul IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal stipulează că faţă de subiecţii legalizării capitalului şi faţă de capitalul legalizat în conformitate cu prezentul capitol nu se aplică prevederile art.244 şi art.249 din Codul penal, cu condiţia neapariţiei circumstanţelor prevăzute la art.25 alin.(3) al legii.

La fel, art.275 (4) al CPP prevede expres că urmărirea penală nu poate fi pornită, iar dacă a fost pornită, nu poate fi efectuată şi va fi încetată în cazurile în care a intervenit amnistia.

În aceste circumstanţe, organul fiscal nu va remite materialele în organele de urmărire penală care conţin semne de evaziune fiscală prevăzută de articolele 244, 249 din Codul penal, care vizează perioadele fiscale de pînă la 1 ianuarie 2007, cu condiţia neapariţiei circumstanţelor prevăzute de art.25 alin.(3) al capitolului IV din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal.

Materialele (decizii, acte estimative etc.) prin care s-au determinat obligaţiuni fiscale ce nu cad sub incidenţa amnistiei fiscale prevăzute de art.34 din capitolul IV al Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi care conţin o bănuială rezonabilă despre săvîrşirea infracţiunii prevăzută de articolele 244, 249 din Codul penal, vor fi remise organelor de urmărire penală competente pentru examinare în condiţiile Codului de procedură penală.

Ordonanţele de refuz în pornirea urmăririi penale emise de organele de urmărire penală în legătură cu aplicarea amnistiei fiscale nu vor fi contestate de organele fiscale în modul stabilit de art.313 al CPP.

Notă:

Data întocmirii materialului se consideră data adoptării deciziei şi/sau a actului estimativ, prin care s-a constatat diminuarea obligaţiilor fiscale de bază.