BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.05-15-106 din 18.03.2003 cu privire la modalitatea exercitării testării mărimii reale a salariului plătit angajaţilor în diferite domenii ale antreprenoriatului

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
18.03.2003

MINISTERUL FINANŢELOR

Cu privire la modalitatea exercitării testării mărimii reale a salariului

plătit angajaţilor în diferite domenii ale antreprenoriatului

(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)

nr. 05-15-106  din  18.03.2003

 (în vigoare 18.03.2003) 

* * *

Întru executarea subpunctului 3) al punctului 2 din Procesul-verbal nr.46 al şedinţei Guvernului Republicii Moldova, precum şi a prevederilor Ordinului întocmit în temeiul procesului-verbal nominalizat privind formarea grupurilor de lucru pentru efectuarea testării mărimii reale a salariului plătit angajaţilor în diferite domenii ale antreprenoriatului (se anexează), pentru executare şi călăuză în lucru comunicăm următoarele:

1. Întru efectuarea testării mărimii reale a salariului, în termen de pînă la 28 martie 2003, în sectoarele mun.Chişinău, UTA Găgăuzia şi judeţele din republică urmează a constitui grupuri de lucru în componenţa cărora vor fi incluşi reprezentanţii subdiviziunilor teritoriale ale Inspecţiei Muncii, ale Serviciului Fiscal de Stat, Direcţiilor teritoriale ale Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, precum şi ale Casei teritoriale de asigurări sociale. Conducătorul grupului de lucru teritorial urmează a fi numit reprezentantul Inspectoratului fiscal de stat teritorial;

2. Testarea mărimii reale a salariului plătit angajaţilor în diferite domenii ale antreprenoriatului urmează a fi efectuată pentru perioada anului 2002;

3. Lista domeniilor antreprenoriatului, în care urmează a fi efectuată testarea, este stipulată în anexa nr.1 la prezentele Indicaţii.

4. Testarea mărimii reale a salariului se efectuează la cîte o întreprindere din activităţile antreprenoriatului, stabilite în anexa nr.1 la prezentele Indicaţii, concomitent cu controlul documentar planificat de către organele fiscale teritoriale privind respectarea legislaţiei aferente plăţilor la bugetul public naţional;

5. Programa, conform căreia urmează a fi efectuată testarea, este expusă în anexa nr.2 la prezentele indicaţii;

6. În rezultatul controlului grupul de lucru teritorial întocmeşte un Act de formă liberă în care se indică rezultatele testării mărimii reale a salariilor plătite angajaţilor la întreprinderea respectivă. Actul se semnează de către toţi membrii grupului de lucru şi cîte un exemplar se prezintă conducătorului fiecărui organ teritorial, pentru aplicarea măsurilor ce ţin de competenţa fiecărui din ei;

7. Actul menţionat la pct.6, întocmit conform cerinţelor Programei expuse în anexa nr.2 la prezentele indicaţii, se prezintă, în termen pînă la 1 mai 2003, Inspectoratului Fiscal Principal de Stat (Direcţiei impozite directe) pentru grupul de lucru republican, format în baza ordinului nominalizat anterior, în scopul de a generaliza materialele şi elabora propunerile respective Guvernului Republicii Moldova. La el se anexează copia actului privind rezultatele controlului documentar planificat, privind respectarea legislaţiei aferente plăţilor la bugetul public naţional, care s-a efectuat de către organul fiscal concomitent cu testarea de către grupul de lucru teritorial a mărimii reale a salariului.

8. În cazul în care în procesul controlului se depistează încălcări ale actelor legislative şi normative în vigoare, privind calcularea şi achitarea salariilor, de către reprezentantul subdiviziunii teritoriale a Inspecţiei Muncii se aplică măsuri conform legislaţiei în vigoare.

9. Despre măsurile aplicate, organele teritoriale, participante la testare urmează a informa Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (pentru generalizare de către grupul de lucru republican) în termen de pînă la 20 mai 2003.

Anexa nr.1

la indicaţiile privind modalitatea exercitării testării

mărimii reale a salariilor plătite de către angajatori

angajaţilor în diferite domenii ale antreprenoriatului

LISTA

activităţilor antreprenoriatului în care urmează a efectua testarea

mărimii reale a salariilor plătite de către angajatori angajaţilor

În municipiile Chişinău, Bălţi şi UTA Găgăuzia

1. Construcţii (diviziunea 45 din Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei, în continuare - Clasificator);

2. Comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, inclusiv comerţul cu amănuntul al produselor petroliere (diviziunile 50, 51 din Clasificator);

3. Industria prelucrătoare, cîte o unitate din industria băuturilor, a tutunului şi din industria uşoară (diviziunile 17, 18, 19, 20 şi 21 din Clasificator);

4. Hoteluri, restaurante şi baruri (diviziunea 55 din Clasificator);

5. Activităţi ale agenţilor de turism;

6. Activităţi de servicii particulare (diviziunea 93 din Clasificator);

7. Servicii de transporturi cu taxiuri de toate tipurile, inclusiv după itinerar (clasa 60.22 a diviziunii 60 din Clasificator);

8. Agricultura (diviziunea 01 din Clasificator).

În judeţe

1. Construcţii (diviziunea 45 din Clasificator);

2. Comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, inclusiv comerţul cu amănuntul al produselor farmaceutice (diviziunile 50, 51 din Clasificator);

3. Industria prelucrătoare, cîte o unitate din industria băuturilor, a tutunului şi din industria uşoară (diviziunile 17, 18, 19, 20 şi 21 din Clasificator);

4. Hoteluri, restaurante şi baruri (diviziunea 55 din Clasificator);

5. Activităţi de servicii particulare (diviziunea 93 din Clasificator);

6. Servicii de transporturi cu taxiuri de toate tipurile, inclusiv după itinerar (clasa 60.22 a diviziunii 60 din Clasificator).

Anexa nr.2

PROGRAMA

exercitării testării mărimii reale a salariului plătit angajaţilor

în diferite activităţi ale antreprenoriatului

Scopul testării - fixarea cuantumurilor retribuirii muncii lucrătorilor potrivit documentelor prezentate, estimarea corespunderii ei cu actele normative în vigoare şi depistarea faptelor de tăinuire a remunerării muncii. Testarea (conrolul) se efectuează pentru perioada anului 2002, numai concomitent cu controlul documentar planificat de către organele fiscale.

La materialele privind testarea mărimii reale a salariilor, elaborate de către grupul de lucru teritorial, urmează să fie anexat actul controlului documentar, întocmit de către organul fiscal teritorial.

Înainte de începerea testării trebuie de studiat următoarele acte normative şi legislative.

- Legea salarizării din 14 februarie 2002 nr.847-XV;

- Legea privind sistemul public de asigurări sociale nr.489-XIV din 8 iulie 1999;

- Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2002 nr.740-XV din 20 decembrie 2001;

Hotărîrile Guvernului:

- nr.841 din 14 august 2001 "Privind modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.35 din 17 ianuarie 2001 (M.O. din anul 2001 nr.100-101, art.884);

- nr.853 din 28 iunie 2002 "Cu privire la salariul tarifar pentru categoria I de calificare a angajaţilor din unităţile cu economie financiară";

- nr.300 din 26 mai 1993 "Cu privire la perfectarea retribuirii muncii personalului din unităţile cu economie financiară" (M.O. nr.6 din 1993 art.179)

- nr.743 din 11 iunie 2002 "Cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară (M.O. nr.79-81 din 20 iunie 2002, art.841);

- nr.927 din 9 septembrie 2000 Privind Modului de majorare a salariului tarifar pentru categoria I de calificare în întreprinderile de stat, întreprinderile cu capital majoritar de stat şi în cele monopoliste, indicate de Guvern.

Regulamentul cu privire la salarizarea conducătorilor întreprinderilor de stat, întreprinderilor cu capital majoritar de stat şi a celor monopoliste indicate de Guvern, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.985 din 27 septembrie 2000 (M.O. din 2000 nr.121-126, art.1089);

Conform actelor normative indicate salariul tarifar pentru categoria I de calificare a angajaţilor din unităţile cu economie financiară, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico - juridică, pînă la 1 iulie 2002 a fost aprobat în mărime de 169 lei, iar după 1 iulie 2002 (cu implementarea în termen de pînă la trei luni) - în mărime de 250 lei şi pentru o oră- respectiv 1 leu şi 1,48 lei.

Reieşind din cele expuse, şi prevederile hotărîrilor Guvernului nr.300 din 26 mai 1993 şi nr.743 din 11 iunie 2002, salariul minimal pentru angajaţii din unităţile cu autonomie financiară se stabileşte după cum urmează :

Reţeaua tarifară pentru muncitorii din unităţile cu autonomie financiară se aplică în mod obligatoriu la stabilirea salariilor tarifare de către toate unităţile, indiferent de tipul lor de proprietate şi forma juridică de organizare.

2. Controlul corectitudinii încheierii cu persoanele fizice a contractelor individuale de muncă şi a contractelor de acordare a serviciilor se efectuează conform indicaţiilor metodice anexate.

3. Controlul corectitudinii calculării, transferării depline şi în termen la bugetul asigurărilor sociale de stat a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii.

Persoanele care trebuie să fie asigurate obligatoriu

Persoanele care trebuie să fie asigurate obligatoriu sunt specificate în art.4 din Legea privind sistemul public de asigurări sociale.

Baza de calcul a contribuţiilor de asigurări sociale de stat şi

tarifele pentru diferite categorii de contribuabili

Bazele de calcul ale contribuţiilor de asigurări sociale de stat şi tarifele pentru diferite categorii de contribuabili pentru anul 2002 sunt stabilite în anexa nr.2 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2002 nr.740-XV din 20.12.2001.

Lista tipurilor de venituri şi plăţi, la care în anul 2002 nu se calculează contribuţii de asigurări sociale de stat este stabilită în anexa nr.6 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2002.

Noţiunea de "altă recompensă" este specificată în scrisoarea comună a IFPS nr.10-14-13/289-3922 din 10 iulie 2001 şi CNAS nr.14/2197 din 24 august 2001 (se anexează).

Sancţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare pentru încălcările

comise de către contribuabili la efectuarea defalcărilor la

bugetul asigurărilor sociale de stat

Sancţiunile financiare pentru încălcările comise de către contribuabili la efectuarea defalcărilor la bugetul asigurărilor sociale de stat sunt stipulate în art.10 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2002.

Sancţiunile care se aplică pentru contravenţiile administrative comise la defalcarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii sunt specificate în art.163, 163/4 din Codul cu privire la contravenţiile administrative.

Se atrage atenţia organelor fiscale care, în cazul depistării încălcărilor privind defalcările la bugetul asigurărilor sociale de stat vor întocmi act de control, primindu-se decizia respectivă, că salariile stabilite la un nivel mai jos de cel stabilit prin legislaţia în vigoare, urmează a fi considerat ca bază de calcul a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii diminuată cu aplicarea sancţiunilor respective, prevăzute în Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru perioada respectivă.

Rezultatele testării mărimii reale a salariilor plătite în diferite activităţi ale antreprenoriatului urmează a fi completate de către grupurile de lucru teritoriale în tabelele din anexele nr.3 şi nr.4 la Indicaţiile comune şi de transmis prin FAX, sau de prezentat personal IFPS (FAX 22-06-93 sau biroul 221).

Informaţia, privind sumele recalculate, amenzile aplicate şi penalităţile calculate, aferente bugetului asigurărilor sociale de stat (formularul ACT - BASS), urmează a fi prezentate de către reprezentantul organului fiscal din grupul de lucru teritorial reprezentantului CTAS pentru a fi incluse în baza de date a CNAS.

Indicaţii metodice, privind controlul corectitudinii încheierii

contractelor individuale de muncă şi a remunerării

muncii angajaţilor

La calcularea salariilor tarifare ale muncitorilor, ocupaţi în diferite ramuri ale economiei naţionale şi feluri de lucrări trebuie să se aplice coeficienţi de complexitate respectivi.

Salariile de funcţie pentru personalul de conducere de specialitate şi de execuţie din unităţile cu economie financiară se stabilesc întru limitele grilei de salarii, prevăzute în reţeaua tarifară unică de salarizare, iar pentru stabilirea salariilor de funcţie ale personalului încadrat în unităţi ce nu aplică sistemul de salarizare bazate pe sistema tarifară unică de salarizare, se recomandă folosirea coeficienţilor de multiplicitate (Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.743 din 11.06.2002, anexele 1, 2, 3, 4, după cum au fost expuse mai sus).

Diferenţierea salariilor de funcţie ale specialiştilor şi ale conducătorilor se efectuează de către agenţii economici de sine stătător în limitele diapazonului stabilit pentru categoria respectivă de personal.

Premierea angajaţilor se efectuează conform Regulamentului privind premierea salariaţilor, elaborat de comun acord cu comitetele sindicale sau reprezentanţii salariaţilor şi aprobat de conducătorul unităţii Întreprinderile de stat şi cu capital majoritar de stat cuantumul premiilor plătite din fondul de salarizare nu va depăşi 100% din salariile tarifare şi de funcţie a personalului, ţinînd cont de sporurile şi suplimentele prevăzute de legislaţie.

Conducătorii unităţilor economice au dreptul, în condiţiile stipulate în contractul colectiv de muncă, să premieze suplimentar angajaţii din contul beneficiului rămas la dispoziţia unităţii (art.89 din Codul Muncii al Republicii Moldova).

Pentru retribuirea adecvată a unor categorii de salariaţi, este stabilită mărimea minimă a adaosurilor şi sporurilor la salariul de bază cu caracter compensatoriu (anexa nr.5 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.743 din 11.06.2002). Retribuirea muncii, prestată peste orele de program în cazul remuneraţiei pe unitate de timp se efectuează conform art.94 din Codul Muncii; compensarea pentru munca prestată în ziua de sărbătoare se efectuează conform art.95 din Codul Muncii; retribuirea muncii, prestate pe timp de noapte (de la orele 22 pînă la 6 dimineaţa) se efectuează conform art.96 din Codul Muncii; retribuirea timpului de staţionare nu din vina salariatului, în cazul preîntîmpinării administraţiei, se efectuează conform art.100 din Codul Muncii; lichidarea socotelilor (calculului total) cu salariatul în caz de desfacere a contractului individual de muncă se efectuează în ziua concedierii, conform art.104 din Codul Muncii.

Salariul se plăteşte în unităţi monetare ale Republicii Moldova, se interzice plata salariilor în natură, inclusiv în formă de băuturi spirtoase, produse de tutun, sau substanţe narcotice (art.29 din Legea Salarizării nr.847-XV din 14.02.2002).

În funcţie de gradul de dificultate, sau nocivitate, sporurile minime de compensare se stabilesc diferenţiat, conform Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1335 din 10.10.2002.

Salariul se plăteşte periodic la locul de muncă. Angajatorul este obligat să informeze în scris angajatul despre suma totală a salariului, reţinerile efectuate, indicînd mărimea şi cauzele reţinerilor, suma ce i se cuvine să o primească, precum şi să asigure înscrierile respective în registrele contabile. În caz de neachitare la timp a salariilor, are loc compensarea pierderilor prin indexarea obligatorie şi în mărime deplină a sumei salariului calculat dacă reţinerea acestuia a constituit o lună calendaristică şi mai mult după expirarea lunii următoare celei pentru care urma să se plătească salariul conform art.102 din Codul Muncii. Pentru reflectarea informaţiei, privind retribuţiile muncii se foloseşte fişa de evidenţă a retribuţiei (formularul nr.MR-54), unde se înregistrează toate sumele calculate şi reţinute în baza documentelor primare de evidenţă a lucrărilor executate, timpului efectiv lucrat şi a documentelor pe fiecare tip de plată.

În baza listelor de evidenţă a retribuţiei se întocmeşte statul de calcul şi plată a retribuţiei (formularul nr.MR - 49) unde se efectuează calculul tuturor reţinerilor din retribuţie şi se stabileşte suma care trebuie plătită.

Pentru calculul retribuţiei pentru toate categoriile de lucrători se foloseşte "Stat de calcul" (formularul nr.MR - 51), iar pentru evidenţa retribuţiei plătite se foloseşte "Lista de plată" (formularul nr.MR - 53). Formularele enumerate mai sus sunt aprobate de Departamentul Statistică şi Sociologie din Republica Moldova prin Hotărîrea Guvernului nr.1 din 10.01.1997:

Respectarea relaţiilor individuale de muncă

Angajarea la lucru:

- încheierea contractului individual de muncă se efectuează printr-un ordin (dispoziţie) al administraţiei (în care să fie indicat denumirea exactă a funcţiei la care este angajat şi mărimea salariului, sau a modului de calcul a lui), comunicîndu-se despre aceasta salariatului contra semnăturii, conform art.21 din Codul Muncii; conform art.20 din Codul Muncii contractul individual de muncă poate fi încheiat şi în formă orală, nelezîndu-l pe angajat de dreptul de a primi salariu şi de a fi asigurat social conform legislaţiei în vigoare;

- în cazul cînd se stabileşte termen de încercare (acest termen nu se stabileşte pentru minori, tineri specialişti după absolvirea instituţiei de învăţămînt şi la invalizii repartizaţi), acesta trebuie să fie menţionat în ordinul de angajare la lucru, conform art.23 din Codul Muncii;

- dacă a fost stabilit termen de încercare, acesta nu poate fi mai mare de trei luni, iar în unele cazuri, iar în unele cazuri, în urma înţelegerii cu comitetul sindical respectiv - de şase luni, conform art.24 din Codul Muncii;

- transferul la alt lucru este admis numai cu consimţămîntul salariatului, conform art.29 din Codul Muncii;

- pentru toate categoriile de salariaţi se întocmeşte fişa personală (conform formularului interdepartamental tipizat nr.MR-2, aprobat de Departamentul Statisticii prin Hotărîrea nr.1 din 10.01.1997), care se completează în baza chestionării angajatului şi în conformitate cu buletinul de identitate, livretul militar, carnetul de muncă, actul de studii (certificat, legitimaţie) despre absolvirea instituţiei de învăţămînt şi altor documente (pct.12 al Regulamentului provizoriu cu privire la completarea, păstrarea şi evidenţa carnetului de muncă - în continuare - Regulament).

Concedierea de la lucru

- salariatul are dreptul să desfacă contractul individual de muncă, încheiat pentru un termen nedeterminat, amintind în scris despre aceasta conform art.36 din Codul Muncii;

- în ordinul (dispoziţia) de concediere de la lucru (formularul nr.MR - 8) trebuie să fie indicat motivul concedierii, baza concedierii din iniţiativa administraţiei poate avea loc doar cu acordul preliminar (proces-verbal al şedinţei) al organului sindical, conform art.40 din Codul Muncii;

- baza concedierii trebuie să fie în corespundere cu stipulările art.25, 33, 36 - 38, 42 şi 263 din Codul Muncii.

Carnetele de muncă

- carnetul de muncă constituie documentul de bază privind activitatea de muncă a salariaţilor şi se întocmeşte pentru toţi salariaţii care au lucrat mai mult de 5 zile, conform art.44 din Codul Muncii;

- carnetele de muncă de model nou se deschid pentru toţi lucrătorii, atît pentru cei care posedă carnete de muncă, cît şi pentru cei nou angajaţi (pct.3 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova "Cu privire la carnetul de muncă" nr.867 din 28.11.1994;

- carnetul de muncă de model vechi, cît şi cele de model nou se păstrează permanent împreună (pct.6 din Hotărîrea Guvernului nr.867 din 28.11.1994);

- angajarea la lucru fără carnet de lucru este interzisă (pct.8 din Hotărîrea Guvernului nr.867 din 28.11.1994) ;

- carnetele de muncă se păstrează la administraţia întreprinderii (pct.12 din Hotărîrea Guvernului nr.867 din 28.11.1994);

- la încetarea activităţii de muncă a salariatului întreprinderea este obligată să-l elibereze carnetul de muncă în ziua concedierii, efectuînd în modul stabilit înscrierea respectivă (pct.35 din Regulament);

- printr-un ordin (dispoziţie) administraţia întreprinderii trebuie să împuternicească o persoană care va efectua completarea la timp şi corectă a carnetelor de muncă (pct.19, al.2 din Hotărîrea Guvernului nr.867 din 28.11.1994);

- completarea carnetelor de muncă se efectuează în limba de stat (pct.13 din Hotărîrea Guvernului nr.867 din 28.11.1994);

- întreprinderea este obligată să aducă la cunoştinţa salariatului, prin depunere de semnătură în fişa personală, orice înscriere efectuată în carnetul de muncă în temeiul ordinului (deciziei) de angajare, transfer, sau concediere (pct.12 din Regulament);

- după întocmirea carnetului de muncă, salariatul atestă prin semnătură exactitatea datelor înregistrate (pct.18, alin.1 din Regulament);

- înscrierile în carnetul de muncă pentru membri ai asociaţiilor de fermieri, pentru fondatorii întreprinderilor individuale, pentru cotaşi, pentru persoanele care practică muncă la persoanele fizice (particulare), pentru casnice, precum şi pentru persoanele care temporar lucrează peste hotarele Republicii Moldova, se vor efectua de către administraţia publică locală, pe baza avizului eliberat de către Casa Teritorială de Asigurări Sociale, care confirmă perioada de achitare a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii (pct.22, alin.2 din Regulament);

- la capitolele VII şi VIII ale carnetului de muncă se înscriu datele referitoare la salariul de bază şi cel pentru funcţia cumulată. Capitolele în cauză se completează la sfîrşitul fiecărui an calendaristic de către contabilitatea unităţii. Sumele salariului de bază se confirmă prin semnătura conducătorului unităţii, contabilului-şef cu aplicarea ştampilei unităţii. Titularul are dreptul să verifice exactitatea sumelor notate şi îşi pune semnătura (pct.33 din Regulament).

Timpul de muncă

- pentru evidenţa timpului de lucru, utilizat ale tuturor categoriilor de personal muncitor, pentru obţinerea datelor privind timpul efectiv lucrat, respectiv şi calculul retribuţiei - Se întocmeşte "Foaia colectivă de prezenţă" (tabel de pontaj), formular nr.MR - 13. Se fac înregistrări, privind lipsurile de la lucru, lucru în zile necomplete, suplimentare în baza documentelor întocmite (certificat de concediere medical, certificat despre îndeplinirea funcţiilor de stat şi publice.... Durata normală a timpului de lucru nu trebuie să depăşească 40 de ore pe săptămînă (art.47 din Codul Muncii), 36 ore pentru salariaţii care lucrează în condiţii vătămătoare şi pentru salariaţii în vîrstă de la 16 pînă la 18 ani, iar pentru persoanele în vîrstă de la 15 pînă la 16 ani -24 ore pe săptămînă, conform art.48 din Codul Muncii.

Anexa 2

PROGRAMA

privind efectuarea testării mărimii reale a salariului plătit angajaţilor

în diferite activităţi ale antreprenoriatului

Scopul testării - fixarea cuantumurilor retribuirii muncii lucrătorilor potrivit documentelor prezentate, estimarea corespunderii ei cu actele normative în vigoare şi depistarea faptelor de tăinuire a remunerării muncii. Testarea (controlul) se efectuează pentru perioada anului 2002, numai concomitent cu controlul documentar planificat de către organele fiscale, privind respectarea de către contribuabili a legislaţiei a plăţilor aferente bugetului public naţional.

La actul de control privind testarea mărimii reale a salariilor, elaborat de către grupul de lucru teritorial, urmează să fie anexat actul controlului documentar planificat, întocmit de către organul fiscal teritorial, privind respectarea de către contribuabili a legislaţiei aferente plăţilor la bugetul public naţional.

Pînă la începerea testării este necesar de studiat următoarele acte normative şi legislative.

1. Legile:

- salarizării din 14 februarie 2002 nr.847-XV;

- privind sistemul public de asigurări sociale nr.489-X1V din 8 iulie 1999;

- bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2002 nr.740-XV din 20 decembrie 2001;

2. Hotărîrile Guvernului:

- nr.841 din 14 august 2001 "Privind modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.35 din 17 ianuarie 2001 (M.O. din anul 2001 nr.100-101, art.884);

- nr.853 din 28 iunie 2002 "Cu privire la salariul tarifar pentru categoria I de calificare a angajaţilor din unităţile cu economie financiară";

- nr.300 din 26 mai 1993 "Cu privire la perfectarea retribuirii muncii personalului din unităţile cu economie financiară" (M.O. nr.6 din 1993 art.179)

- nr.743 din 11 iunie 2002 "Cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară (M.O. nr.79-81 din 20 iunie 2002, art.841);

- nr.927 din 9 septembrie 2000 Privind Modul de majorare a salariului tarifar pentru categoria I de calificare în întreprinderile de stat, întreprinderile cu capital majoritar de stat şi în cele monopoliste, indicate de Guvern.

3. Regulamentul cu privire la salarizarea conducătorilor întreprinderilor de stat, întreprinderilor cu capital majoritar de stat şi a celor monopoliste indicate de Guvern, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.985 din 27 septembrie 2000 (MO din 2000 nr.124-126, art.1089);

Conform actelor nominalizate salariul tarifar pentru categoria I de calificare a angajaţilor din unităţile cu economie financiară, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică, pînă la 1 iulie 2002 a fost stabilit în mărime de 169 lei, iar după 1 iulie 2002 (cu implementarea în termen de pînă la trei luni) - în mărime de 250 lei şi pentru o oră - respectiv 1 leu şi 1,48 lei.

La testarea salariului minimal pentru angajaţii din unităţile cu autonomie financiară urmează a se conduce de tabelele indicate mai jos, completate în temeiul stipulărilor hotărîrilor Guvernului nr.300 din 26 mai 1993 şi nr.743 din 11 iunie 2002:

Reţeaua tarifară pentru muncitorii din unităţile cu autonomie financiară se aplică în mod obligatoriu la stabilirea salariilor tarifare de către toate unităţile, indiferent de tipul lor de proprietate şi forma juridică de organizare.

Conform punctului 3 al Hotărîrii Guvernului nr.853 din 28 iunie 2002, salariul tarifar pentru categoria I de calificare în mărimea de 250 lei poate fi aplicate de la 1 octombrie 2002.

În actul testării urmează de reflectat următoarele "întrebări:

1. Caracteristica de bază a întreprinderii:

- denumirea întreprinderii, data formării ei, forma de proprietate, pentru întreprinderile de stat - denumirea organului ierarhic superior;

- genurile activităţii de bază;

- efectivul total al lucrătorilor;

- unu-doi indicatori care caracterizează volumul activităţii pe anul 2002.

2. Angajarea la lucru:

- dacă se emit ordine privind angajarea la lucru cu indicarea salariului stabilit;

- dacă există schema de încadrare în care sînt reflectate:

- denumirea subdiviziunilor structurale şi funcţiilor lucrătorilor;

- numărul lucrătorilor pe funcţiile date;

- salariul de funcţie, adaosurile permanente;

- total pe lună;

- dacă există carnetele de muncă de model respectiv;

- dacă se completează tabelul de evidenţă a folosirii timpului de lucru.

3. Remunerarea muncii:

- în baza căror acte normative se stabileşte retribuirea muncii la întreprindere;

- e fixată oare retribuirea muncii aplicate în contractul colectiv, există atare contract;

- dacă se plătesc prime, apoi de indicat dacă este elaborat Regulamentul, cînd şi cine l-a aprobat;

- pe întreprinderile de stat, de concretizat dacă toate condiţiile remunerării muncii conducătorului sînt stabilite de către organizaţia ierarhic superioară.

4. De stabilit cazurile de calculare, conform documentelor prezentate, a salariilor de funcţie (salariilor tarifare) la nivelul inferior mărimi minimale, stabilite prin actele normative indicate mai sus:

- dacă este fixat la întreprindere salariul de funcţie aplicat pentru categoria I de calificare.

- de analizat detaliat pe fiecare lucrător mărimea salariului stabilit pe parcursul trimestrului IV al anului 2002.

- de fixat toate cazurile de stabilire a salariilor de funcţie (tarifare) mai mici decît mărimile minimale stabilite de către Guvern.

5. Pe întreprinderile de stat şi întreprinderile cu capital majoritar de stat urmează de atenţionat asupra cazurilor cînd surplusul salariului conducătorilor şi lucrătorilor de conducere a întreprinderilor depăşeşte de 5 ori salariul mediu pe întreprindere. Toate plăţile conducătorului trebuie să se achite conform contractului încheiat cu el de către organizaţia ierarhic superioară. Salariul maximal al conducătorului nu trebuie să depăşească de 5 ori salariul mediu pe întreprindere (art.23 al Legii salarizării din 14.02.02 nr.847-XIV).

6. De analizat corespunderea volumelor de activitate a întreprinderii cu numărul lucrătorilor, de indicat cota salariului în cheltuielile generale ale întreprinderii (preţul de cost al producţiei, serviciilor):

De efectuat analiza volumului lucrărilor (serviciilor) pe baza actelor lucrărilor (serviciilor) îndeplinite, contractelor, devizelor de cheltuieli pentru construcţie şi alte activităţi, şi a mărimii remunerării muncii stabilite pe categoriile de lucrători.

1. În baza analizei volumului de lucrări al întreprinderii, efectivului de lucrători şi mărimii salariilor achitate conform documentelor prezentate, diminuării salariilor de funcţie, micşorării cotei salariului în preţul de cost al producţiei, diminuării salariilor de funcţie (tarifare) în raport cu mărimile minimale stabilite de Guvern se poate face concluzia despre tăinuirea cotei remunerării muncii reale.

În temeiul rezultatelor analizei întrebărilor date de completat tabelele nr.nr. 1,2,3.