Scrisoarea nr.(10-13-02/1-2358)34 din 03.05.2001 cu privire la întrebările ce apar la efectuarea controalelor documentare la aplicarea amenzilor în conformitate cu modificările din art.112 Cod fiscal
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat
nr. (10-13-02/1-2358)34 din 03.05.2001
(în vigoare 03.05.2001)
"Contabilitate şi audit", 2001, nr.5
* * *
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat examenînd problemele ce apar la efectuarea controalelor documentare privind aplicarea corectă a sancţiunilor financiare după operarea modificărilor în art.112 din Titlul III al Codului fiscal comunică.
Întrebarea 1:
Subiectul economic, depăşind plafonul livrărilor de mărfuri şi servicii impozabile de 20000 lei pînă la 12 octombrie 2000 fiind obligat să se înregistreze ca contribuabil al TVA, n-a făcut-o. După 12 octombrie 2000 aceste livrări nu depăşesc plafonul de 50000 lei, stabilit prin modificările la Titlul III din Codul fiscal.
În acest caz: pentru care perioade fiscale se calculează TVA? Este necesar în prezent să se înregistreze ca plătitor de TVA? Ce amenzi se aplică după 12 octombrie 2000?
Răspuns: Potrivit art.112(1) din Titlul III al Codului fiscal, subiectul impozabil, care desfăşoară o activitate de întreprinzător este obligat să se înregistreze ca contribuabil de TVA, dacă el a efectuat într-o perioadă de oricare 12 luni consecutive livrări de mărfuri, servicii în sumă ce depăşeşte 50000 lei (pînă la 12 octombrie 2000 – 20000 lei), cu excepţia livrărilor scutite de impozitare conform art.103. Subiectul este obligat să înştiinţeze oficial Serviciul Fiscal de Stat, completînd formularul respectiv şi să se înregistreze nu mai tîrziu de o lună din ziua expirării termenului, în timpul căruia a fost depăşit plafonul stabilit. Subiectul se consideră înregistrat din prima zi a lunii imediat următoare celei în care el este obligat să prezinte avizul oficial.
Astfel, în cazul cînd subiectul impozabil, conform volumului de livrări efectuate, pînă la 12 octombrie 2000, a atins plafonul de înregistrare în mărime de 20000 lei şi fiind obligat să se înregistreze ca contribuabil de TVA, nu s-a înregistrat, în termenii stabiliţi conform prevederilor art.112, iar după 12 octombrie 2000 volumul livrărilor efectuate nu depăşeşte plafonul de 50000 lei, conform modificărilor operate în Titlul III al Codului fiscal prin Legea Republicii Moldova nr.1064-XIV din 16 iunie 2000, atunci taxa pe valoarea adăugată se va calcula numai din momentul cînd livrările de mărfuri, servicii a atins plafonul stabilit pentru înregistrarea obligatorie ca plătitor de TVA, pînă la momentul modificării legislaţiei adică pînă la 12 octombrie 2000, cînd acest plafon a fost majorat pînă la 50000 lei.
Deoarece, din exemplu, după 12 octombrie 2000, livrările efectuate nu ating plafonul stipulat în Lege în mărime de 50000 lei, agentul economic nu mai este obligat să se înregistreze ca plătitor de TVA şi deci după această dată taxa pe valoarea adăugată nu se va calcula la buget, decît în cazul înregistrării benevole a subiectului ca plătitor de TVA.
Întrebarea 2:
Conform controlului efectuat s-a stabilit, că atît pînă la 12 octombrie 2000, cît şi după operarea modificărilor privind stabilirea plafonului de înregistrare ca plătitor de TVA, agentul economic a efectuat livrări de mărfuri şi servicii ce depăşesc cu mult limita stabilită pentru înregistrarea obligatorie ca plătitor de TVA. În încălcarea prevederilor art.112 din Titlul III al Codului fiscal agentul economic pînă în prezent nu s-a înregistrat ca plătitor de TVA.
Se aplică amendă după 12 octombrie 2000 în baza art.4(3) a) a Legii nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997?
În cazul, în care conform prevederilor nominalizate în art.112 din Titlul III al Codului fiscal, livrările efectuate de către agentul economic, au atins plafonul de 20000 lei, pînă la 12 octombrie 2000 iar după această dată livrările impozabile depăşesc şi plafonul de 50000 lei şi pînă-n prezent nu este înregistrat ca plătitor de TVA, atunci conform controlului efectuat se va calcula TVA, începînd cu prima zi a lunii imediat următoare celei în care el era obligat să se înregistreze, iar sancţiuni financiare, conform art.4(3) a) din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 se vor aplica începînd cu 12 octombrie 2000, pînă la această dată sancţiuni financiare se vor aplica în conformitate cu prevederile Legii privind bazele sistemului fiscal.
Întrebarea 3:
Agentul economic efectuează numai livrări de mărfuri la cota "zero" ce depăşesc plafonul stabilit pentru înregistrarea obligatorie ca plătitor de TVA. Dar contrar prevederilor legislaţiei nu s-a înregistrat în modul stabilit ca plătitor de TVA.
Se aplică amendă în baza art.4(3) a) a Legii nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997?
Dacă agentul economic, efectuează numai livrări la export şi nu este înregistrat ca plătitor de TVA, atunci el nu poate atribui la decontările cu bugetul TVA aferentă procurărilor de mărfuri, servicii efectuate şi prin urmare nu poate pretinde la restituirea TVA din buget. Totodată, pentru nerespectarea normelor stipulate în art.112 din Titlul III ai Codului fiscal, şi neînregistrarea ca plătitor de TVA la atingerea plafonului stabilit, indiferent, care este cota livrărilor impozabile efectuate, el se va considera înregistrat din momentul atingerii plafonului de înregistrare, şi ca rezultat se vor aplica prevederile art.4(3) a) din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997.
Concomitent, atenţionăm, că modul şi ordinea aplicării sancţiunilor financiare pînă la introducerea modificărilor din 12 octombrie 2000 şi după, au fost reflectare în circularele Ministerului Finanţelor nr.(10-13-02/1-43)1 din 4 ianuarie 2001 şi nr.(10-1-02/1-848)15 din 18 februarie 2001, care pentru cunoştinţă şi călăuză în activitatea cotidiană au fost transmise tuturor Inspectoratelor fiscale teritoriale.
| ŞEFUL INSPECTORATULUI | Mihai POP |