BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.(10-13-02/1-5302)49 din 19.11.2000 privind modificarea şi completarea titlului III al Codului fiscal

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
19.11.2000

MINISTERUL FINANŢELOR

Privind modificarea şi completarea titlului III al Codului fiscal

(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)

nr. (10-13-02/1-5302)49  din  19.11.2000

 (în vigoare 19.11.2000) 

"Contabilitate şi audit", 2000, nr.12, pag.65

* * *

Ministerul Finanţelor, odată cu aprobarea Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.1064-XIV din 16 iunie 2000 (Monitorul Oficial nr.127-129 din 12 octombrie 2000) prin care unele articole din titlul III al Codului fiscal nr.1415-XIII din 17 decembrie 1997 au suportat modificări şi completări, aduce la cunoştinţă următoarele momente esenţiale.

La pct.11) al art.93 din Codul fiscal este prezentată noţiunea expresiei "relaţii specifice" - sintagmă ce figurează în art.99 (1) al Codului fiscal.

Modificarea operată în art.98 al Codului fiscal condiţionează efectuarea ajustării valorii impozabile a livrării impozabile de mărfuri (servicii) în dependenţă de ce a avut loc mai înainte: livrarea mărfurilor (serviciilor) cumpărătorului sau achitarea lor de către ultimul. În legătură cu aceasta în alin.1 al scrisorii Ministerului Finanţelor nr.(10-13-02/1-3601)26 din 20 iulie 2000, cuvintele "după livrarea şi achitarea" se înlocuiesc cu cuvintele "după livrarea sau achitarea".

Odată cu modificarea pct.(5) al art.99 valoarea impozabilă a mărfurilor (serviciilor) livrate subiectului impozabil pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător, precum şi mărfurile de producţie proprie livrate în contul retribuirii muncii angajatului, se consideră valoarea lor de piaţă.

Valoarea de piaţă a livrării impozabile, conform pct.(6) al art.99, nu trebuie să fie mai mică decît preţul ei de cost efectiv. Astfel, în cazul efectuării livrărilor de marfă la un preţ mai mic decît cel de piaţă din cauza relaţiilor specifice stabilite între furnizor şi consumator sau din cauza că consumatorul este un angajat al furnizorului TVA se va aplica de la valoarea de piaţă a mărfii livrate, care respectiv trebuie să fie mai mare decît preţul de cost al acesteia.

Această specificare este aplicabilă pentru livrările de mărfuri (servicii) menţionate în art.99 (1), (2), (3) şi (5) ale Codului fiscal.

Concomitent prin pct.(6) al art.99 din Codul fiscal se specifică că în cazul livrării activelor supuse uzurii, TVA se aplică de la valoarea cea mai mare dintre valoarea de bilanţ a activelor respective şi valoarea lor de piaţă.

Excluderea care a fost efectuată la pct.(1) al art.100 din Codul fiscal nu înseamnă că cheltuielile de transport, de asigurare şi alte cheltuieli aferente aducerii mărfurilor pînă la locul efectuării procedurilor vamale nu se iau în considerare la determinarea valorii impozabile a mărfurilor importate, dat fiind faptul că acestea se includ în valoarea vamală a mărfurilor de import, în baza prevederilor legislaţiei vamale în vigoare.

Prevederile art.102 (1) şi 102 (7) din Codul fiscal au fost aduse în concordanţă cu acţiunile art.102 (6), conform cărora se permite trecerea în cont a sumelor TVA achitate sau care urmează a fi achitate pe valorile materiale, serviciile procurate.

Una din completările operate la pct.(4) al art.102 din Codul fiscal prevede că sumele TVA aferente valorilor materiale procurate pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător, care pe parcurs au fost sustrase sau au constituit pierderi supranormative conform legislaţiei, nu se trec în cont, dar se raportează la rezultatele activităţii.

Astfel, din considerentul că momentul procurării valorilor materiale pentru desfăşurarea activităţii de antreprenoriat nu coincide cu momentul cînd sînt depistate cazuri de sustragere a mărfurilor (constatarea pierderilor supranormate), urmează a fi efectuate în baza actelor de inventariere, proceselor-verbale şi altor documente ce confirmă constatarea acestor situaţii, corectările corespunzătoare în perioada fiscală cînd acestea au avut loc, micşorînd suma TVA trecută în cont cu suma TVA înscrisă la compartimentul IV al declaraţiei privind TVA "Completările perioadelor fiscale anterioare".

La art.103 partea introductivă modificată enumera cazurile cînd scutirile prevăzute la punctele 1)-18) se pot aplica asupra mărfurilor (serviciilor) livrate. Astfel, mărfurile (serviciile) specificate în art.103 alin.(1) se scutesc de TVA la import, la livrarea pe piaţa internă, precum şi la livrarea peste hotarele republicii, toate acestea fiind efectuate de către subiectul impozabil în procesul desfăşurării activităţii sale de antreprenoriat.

De menţionat că lista scutirilor prevăzute la art.103 a fost completată cu o serie de particularităţi noi, şi anume: Completările la pct.8 al art.103 din Codul fiscal stipulează că de TVA se scuteşte proprietatea întreprinderilor declarate falimentare. Astfel, toate bunurile şi mijloacele fixe existente în proprietatea întreprinderilor faţă de care s-a deschis procesul de faliment, la livrare (transmitere) se scutesc de TVA, fără eliberarea facturii TVA cumpărătorilor. Însă aceste prevederi vor fi aplicate începînd cu anul bugetar 2001, dat fiind faptul că pentru anul bugetar 2000, în conformitate cu acţiunile art.IV (7) al Legii nr.1064-XIV din 16 iunie 2000, este prevăzută scutirea de la vărsarea la buget a TVA, conform art.25 alin.(1) pct.18) din Legea bugetului pe anul 2000.

Scutirea prevăzută la pct.9) al art.103, care se răsfrînge asupra serviciilor de pază efectuate de Serviciul de Stat Pază al Ministerului Afacerilor Interne, conform prevederilor art.VII din Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, va fi valabilă pînă la 1 ianuarie 2001.

În baza completării pct.10 al art.103 (după 1 ianuarie 2001 devine pct.9), de TVA se scutesc mărfurile din contul organizaţiilor de binefacere, destinate pregătirii pachetelor pentru bătrînii nevoiaşi şi distribuite acestora gratuit.

Totodată, conform completării pct.12) al art.103 din Codul fiscal (după 1 ianuarie 2001 va deveni pct.11)) de TVA se scutesc şi produsele de fabricaţie proprie ale cantinelor specializate în alimentarea bătrînilor nevoiaşi din contul organizaţiilor de binefacere.

Odată cu completările efectuate la pct.19) al art.103 (după 01.01.2001 va deveni pct.18)) de TVA se scutesc şi serviciile prestate de transportul de pasageri interurban auto, feroviar şi fluvial.

De menţionat că scutirea care a fost prevăzută pentru mărfurile importate depuse la depozitele vamale libere prin prezenta lege a fost exclusă. în legătură cu aceasta urmează că mărfurile respective depuse la depozitele vamale libere, începînd cu 12 octombrie 2000, se supun TVA pe principii generale.

Totodată, începînd cu 12 octombrie 2000, de TVA vor fi scutite livrările de mărfuri şi servicii importate, destinate magazinelor ce deservesc în exclusivitate misiunile diplomatice şi alte misiuni asimilate lor în Republica Moldova şi personalul acestora.

Conform modificărilor efectuate în pct.4) al art.108 din Codul fiscal, urmează că în cazul în care data prestării serviciului din partea subiectului impozabil a avut loc pînă la data eliberării facturii TVA aferente serviciului prestat sau pînă la data achitării lui parţiale sau integrale, termenul obligaţiei fiscale privind calcularea TVA la subiectul impozabil care a livrat serviciul se va considera anume data prestării serviciului, adică ceea ce a avut loc mai înainte.

Momentul obligaţiei fiscale pentru mărfurile importate utilizate pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător, conform modificărilor la pct.1) al art.109 din Codul fiscal, se va considera data declarării mărfurilor la punctele vamale de frontieră, asemenea mărfurilor supuse accizelor importate, iar data achitării va fi cea prevăzută la art.14 (3) al Legii bugetului pe anul 2000. De menţionat că aceste prevederi vor intra în vigoare odată cu aprobarea Legii bugetului pe anul 2001, în cazul în care aceasta nu va prevedea altele decît cele aprobate prin Codul fiscal.

Referitor la serviciile importate comunicăm că pentru anul bugetar 2000, data apariţiei obligaţiei fiscale la serviciile respective va coincide cu data achitării TVA pentru acestea care conform art.14 (5) al Legii bugetului pe anul 2000 şi a art.IV al Legii nr.1064-XIV din 16 iunie 2000 (în baza căruia prevederile titlului III din Codul fiscal se aplică, ţinîndu-se cont de particularităţile Legii bugetului pe anul 2000), va fi data primirii lor.

Pentru anii bugetari ulteriori, în cazul în care nu vor fi prevăzute altele decît cele stabilite prin titlul III al Codului fiscal, data achitării TVA la serviciile importate, conform art.109 (1) din Codul fiscal, se va considera data declarării şi achitării TVA pe mărfurile, serviciile livrate, inclusiv importate în perioada fiscală respectivă, în care serviciile importate au fost primite.

O altă modificare esenţială introdusă la art.112 şi 114 din Codul fiscal este schimbarea plafonului neimpozabil de la 20000 lei la 50000 lei.

Astfel, pentru înregistrarea agentului economic ca subiect impozabil de TVA se aplică prevederile art.112 al Codului fiscal, ţinînd cont de schimbarea introdusă.

În afară de completările şi modificările efectuate nemijlocit în titlul III al Codului fiscal, în Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal s-au prevăzut sancţiuni pentru următoarele cazuri: neînregistrarea conform cerinţelor art.112 din Codul fiscal; neprezentarea declaraţiei privind TVA şi neachitarea TVA în termenul stabilit de art.115 din Codul fiscal; neperceperea TVA de la cumpărător; neprezentarea facturii TVA după expirarea a 7 zile lucrătoare de la efectuarea livrării; neţinerea de către întreprinderile de comerţ şi de prestări servicii a evidenţei zilnice a numerarului primit şi achitat, precum şi neţinerea evidenţei a tuturor mărfurilor şi serviciilor livrate, achitate în numerar.

Despre cele expuse să fie adus la cunoştinţa agenţilor economici.