BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.10-2-09/1-436-3971 din 16.07.2001 cu privire la particularităţile aplicării art.18 din Legea bugetului pe anul 2001 în partea ce ţine de impozitul pe venit

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
16.07.2001

MINISTERUL FINANŢELOR

Cu privire la particularităţile aplicării art.18 din Legea bugetului

pe anul 2001 în partea ce ţine de impozitul pe venit

(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)

nr. 10-2-09/1-436-3971  din  16.07.2001

 (în vigoare 16.07.2001) 

"Contabilitate şi audit", 2001, nr.8, pag.95

* * *

Ministerul Finanţelor pentru călăuză şi utilizare în lucru explică particularităţile aplicării articolului 18 din Legea bugetului pe anul 2001 nr.1392-XIV din 30 noiembrie 2000 (în continuare - Lege) în partea ce ţine de administrarea impozitului pe venit.

În conformitate cu alin.(1) din articolul menţionat întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, care au pe teritoriul Republicii Moldova filiale şi/sau subdiviziuni, prezintă pentru acestea din urmă calculele şi plătesc la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de la reşedinţa acestora impozite şi taxe, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată, accizelor, precum şi a taxelor destinate transferării în fondul rutier.

Ţinînd cont de cele relatate, precum şi de prevederile Codului fiscal (în continuare - Cod), agenţii economici ce au constituit filiale şi/sau subdiviziuni, în partea ce ţine de impozitul pe venit, sînt obligaţi să îndeplinească următoarele cerinţe:

I. Să achite impozitul pe venit în termenele şi conform modului stabilit prin art.84 şi art.87 din Cod în bugetele la reşedinţa filialei şi/sau subdiviziunii, în conformitate cu una din metodele stabilite prin alin.(2) din art.18 al Legii, şi în special:

- proporţional cu numărul de salariaţi al filialei şi/sau subdiviziunii; sau

- o parte respectivă a impozitului pe venitul obţinut de filială.

II. Să prezinte Serviciului Fiscal de Stat la reşedinţa întreprinderii nu mai tîrziu de 31 martie a anului următor anului fiscal de gestiune Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător cu anexarea Calculului privind impozitul pe venit pentru fiecare filială şi/sau subdiviziune, conform formei expuse în anexa la prezenta scrisoare.

Concomitent se prezintă calculul menţionat şi organelor Serviciului Fiscal de Stat la locul de reşedinţă a filialei.

Întru asigurarea corectitudinii executării obligaţiunilor nominalizate se explică unele aspecte ale fiecărei din ele.

I. Achitarea impozitului pe venit la bugetele unităţilor administrativ-

teritoriale de la reşedinţa filialei şi/sau subdiviziunii

Pornind de la prevederile art.18 din Lege şi art.84 din Cod, întreprinderile, care au constituit filiale şi/sau subdiviziuni şi obligaţiunile fiscale ale cărora depăşeau în anul fiscal precedent suma de 400 lei, sînt obligate să achite în buget la reşedinţă filialelor şi/sau subdiviziunilor impozitul pe venit în rate în următorul mod:

- în patru etape (pînă la 31 martie, pînă la 30 iunie, pînă la 30 septembrie, pînă la 31 decembrie a anului fiscal) - toate întreprinderile, cu excepţia întreprinderilor agricole şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier);

- în două etape (pînă la 31 martie şi pînă la 31 decembrie а anului fiscal) - întreprinderile agricole şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier).

Impozitul pe venit, ce urmează să fie achitat la buget sub formă de impozit în rate, trebuie să fie egal cu:

- o pătrime din impozitul pe venit, ce urma să fie achitat în anul precedent (dacă plata se efectuează în patru etape) sau, respectiv, o pătrime şi trei pătrimi a impozitului pe venit, ce urmează să fie achitat în anul precedent (dacă plata se efectuează în două etape);

- o pătrime din impozitul pe venit, ce urmează să fie achitat în anul de gestiune (dacă plata se efectuează în patru etape), sau, respectiv, o pătrime şi trei pătrimi a impozitului pe venit, ce urmează să fie achitat în anul de gestiune (dacă plata se efectuează în două etape).

Impozitul pe venit, ce urmează a fi achitat în anul de gestiune, pornind de la suma venitului impozabil prognozat, se determină în conformitate cu punctele 167-170 ale Instrucţiunii Serviciului Fiscal de Stat cu privire la modul de calculare şi achitare a impozitului pe venit de către persoanele ce practică activitate de antreprenoriat nr.3 din 29 ianuarie 2001, adoptată de Ministerul Finanţelor şi coordonată cu Ministerul Justiţiei (Monitorul Oficial nr.21-24 din 27 februarie 2001).

Agenţii economici, care la finele anului au obţinut venit impozabil, impozitul calculat de la care depăşeşte suma impozitului achitat în decursul anului fiscal, determină de sine stătător suma plăţii adăugătoare şi achită această plată în bugete la reşedinţa filialelor şi/sau subdiviziunilor nu mai tîrziu de termenul stabilit pentru prezentarea declaraţiei - 31 martie a anului următor după anul de gestiune.

Prin legislaţia în vigoare pentru astfel de noţiuni ca "filială" şi "subdiviziuni" sînt prevăzute următoarele definiţii.

Subdiviziune, conform lit.b) din alin.(1) al art.12 din Legea privind bazele sistemului fiscal nr.1198-XII din 17 noiembrie 1992, se consideră filiala, reprezentanţa, sucursala, secţia, magazinul, depozitul, unitatea comercială etc., unde se produce, se păstrează şi se comercializează mărfurile (producţia, lucrările, serviciile).

Filială, în conformitate cu art.21 din Legea cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi nr.845-XII din 3 ianuarie 1992, se consideră subdiviziunea separată a întreprinderii, care este situată în altă parte şi care exercită unele din atribuţiile acesteia.

Prin acest articol este stabilit că filialele trebuie să fie indicate în documentele de constituire (de societate) a întreprinderii respective, ele nu sînt persoane juridice, acestora li se atribuie bunuri din patrimoniul întreprinderii şi ele activează în baza regulamentului aprobat de întreprindere. Filialele au bilanţuri proprii care fac parte din bilanţul centralizat al întreprinderii care le-a constituit. Transferarea impozitului pe venit la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale la reşedinţa filialelor şi/sau subdiviziunilor către fiecare termen se efectuează prin întocmirea unei dispoziţii de plată, conform modului expus în scrisoarea Ministerului Finanţelor nr.03/1-02-423 din 27 decembrie 2000 (Monitorul Oficial nr.169-176 din 31 decembrie 2000).

I.I. Achitarea impozitului pe venit la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale la reşedinţa filialelor şi/sau a subdiviziunilor proporţional cu numărul de salariaţi al filialei şi/sau subdiviziunii

Dacă întreprinderea, întru executarea prevederilor art.18 al Legii, a ales metoda achitării impozitului pe venit la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale la reşedinţa filialei şi/sau a subdiviziunii proporţional cu numărul salariaţilor filialei şi/sau subdiviziunii, ca criteriu pentru determinarea sumei impozitului pe venit, ce urmează să fie transferat la bugetele nominalizate, serveşte ponderea numărului scriptic mediu anual al salariaţilor filialei şi/sau subdiviziunii pentru anul precedent în numărul scriptic mediu anual al salariaţilor în total pe întreprindere pentru anul precedent.

Numărul scriptic mediu anual al salariaţilor se determină în conformitate cu punctul 20 al Instrucţiunii cu privire la statistica efectivului şi retribuţiei salariaţilor, adoptată prin Hotărîrea Departamentului Statisticii nr.30 din 1 iunie 1994, cu modificările şi completările ulterioare. Şi, în special, prin sumarea numărului mediu lunar de lucrători pentru toate lunile anului raportat divizat la 12.

În cazul cînd în anul precedent întreprinderea a funcţionat parţial pe parcursul anului, conform punctului 21 din Instrucţiunea menţionată, numărul mediu anual al salariaţilor se determină prin însumarea numărului mediu lunar de lucrători pentru toate lunile de activitate a întreprinderii şi raportarea sumei obţinute la 12.

Exemplu: Structura numărului salariaţilor pentru anul 2000 al Societăţii pe Acţiuni "Succes", sediul organului executiv al administraţiei căreia se află în mun.Chişinău şi care a constituit o filială în mun.Bălţi şi două magazine în municipiile Cahul şi Orhei, este de felul următor.

Întreprinderea în cauză a decis să achite pe parcursul anului 2001 impozitul pe venit în rate, pornind de la obligaţiunile fiscale privind impozitul pe venit pentru anul fiscal precedent. Conform Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător pe anul 2000, suma impozitului pe venit pentru anul 2000, reflectată în rîndul 1501, constituie 80000 lei.

Astfel, Societatea pe Acţiuni "Succes" nu mai tîrziu de 31 martie, 30 iunie, 30 septembrie şi 31 decembrie 2001 este obligată să achite la buget impozitul pe venit în rate în sumă egală cu 20000 lei (1/4 din 80000 lei). Luînd în considerare indicatorii menţionaţi mai sus, impozitul pe venit în rate ce urmează a fi transferat la buget la reşedinţa subdiviziunilor structurale în termenele indicate mai sus, se determină în modul următor.

Pornind de la cele relatate, suma impozitului pe venit, ce urmează să fie transferată în buget la reşedinţa filialei şi/sau subdiviziunii se determină prin înmulţirea sumei impozitului pe venit ce urmează a fi achitat la buget în total pe întreprindere cu ponderea numărului scriptic mediu anual de salariaţi pe filiala şi/sau subdiviziunea respectivă pentru anul precedent (indicatorul ponderii).

Dacă întreprinderea va lua decizia privind achitarea în perioada anului 2001 a impozitului pe venit, pornind de la venitul impozabil prognozat, calcularea impozitului ce urmează a fi transferat în buget la reşedinţa filialei şi/sau subdiviziunii, va fi efectuată în mod analogic prin repartizarea impozitului calculat de la venitul impozabil prognozat între bugetele unităţilor administrativ-teritoriale la reşedinţa filialei şi/sau subdiviziunii conform ponderii numărului scriptic mediu anual de salariaţi pe filiala şi/sau subdiviziunea respectivă pentru anul precedent.

I.II. Achitarea impozitului pe venit la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale la reşedinţa filialelor proporţional cu venitul obţinut de filială

Dacă întreprinderea, întru executarea prevederilor art.18 din Lege, a ales metoda achitării impozitului pe venit în buget la reşedinţa filialei conform venitului obţinut de filială, ca criteriu pentru determinarea sumei ce urmează a fi achitată în buget la reşedinţa filialei serveşte ponderea veniturilor conform datelor din evidenţa financiară a filialei pentru anul precedent în suma totală a veniturilor conform evidenţei financiare a întreprinderii pentru anul precedent (suma clasei 6 "Venituri" a Planului de conturi). Această metodă de calculare a impozitului pe venit poate fi aplicată numai de către întreprinderile ce au constituit numai filiale şi nu poate fi aplicată de întreprinderile ce au constituit filiale şi alte subdiviziuni. Cele relatate sînt argumentate prin faptul că filialele sînt obligate să ţină evidenţa contabilă şi să întocmească bilanţuri proprii care fac parte din bilanţul centralizat al întreprinderii care le-a constituit. Datele din evidenţa contabilă a filialelor permit de a determina suma totală privind veniturile obţinute din activităţile operaţională, de investiţii şi financiară ale filialelor, precum şi din evenimentele excepţionale, obţinute de filială (suma clasei 6 "Venituri"), ce nu-i posibil de a determina la subdiviziunea care nu se consideră filială.

Exemplu: Suma totală a veniturilor pentru anul 2000, conform datelor evidenţei financiare a S.R.L. "Armonie", sediul organului executiv al administraţiei căreia se află în mun.Bălţi şi care a constituit filiale în mun.Hînceşii şi Taraclia şi în oraşul Anenii Noi, constituie 200000 lei, inclusiv:

• Organul executiv al administraţiei S.R.L. "Armonie", mun.Bălţi - 60000 lei;

• Filiala nr.1, mun.Hînceşti - 48000 lei;

• Filiala nr.2, mun.Taraclia - 80000 lei;

• Filiala nr.3, or.Anenii Noi - 12000 lei.

Întreprinderea în cauză a decis să achite pe parcursul anului 2001 impozitul pe venit în rate, pornind de la venitul impozabil prognozat, suma căruia aproximativ va constitui 180000 lei. Adică, impozitul pe venit ce urmează a fi transferat pînă la 31 martie, 30 iunie, 30 septembrie şi 31 decembrie 2001 sub formă de impozit pe venit în rate constituie 12600 lei (180000 x 28% x 1/4).

Impozitul pe venit în rate pentru primul trimestru al anului 2001, ce urmează să fie transferat la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale la reşedinţa filialelor, se determină în modul următor.

Prin urmare, suma impozitului pe venit ce urmează să fie transferat în bugetele la reşedinţa filialelor se determină prin înmulţirea sumei impozitului pe venit ce urmează să fie transferat la buget pe întreprindere cu ponderea veniturilor obţinute de filiala respectivă în anul fiscal precedent.

Dacă întreprinderea a luat decizia privind achitarea în perioada anului 2001 a impozitului pe venit, luînd în considerare obligaţiunile fiscale privind impozitul pe venit pentru anul precedent, calcularea impozitului ce urmează a fi transferat în bugetele la reşedinţa filialelor va fi efectuată în mod analogic prin repartizarea impozitului pe venit pentru anul precedent între bugetele unităţilor administrativ-teritoriale la reşedinţa filialei, conform ponderii veniturilor obţinute de filiala respectivă în anul fiscal precedent.

I.III. Particularităţile achitării impozitului pe venit la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale la reşedinţa filialelor şi/sau subdiviziunilor noi constituite

Impozitul pe venit nu se achită în bugetele la reşedinţa filialelor şi/sau subdiviziunilor în cazurile cînd întreprinderea a fost fondată în anul 2001 sau anterior, dar filiala şi/sau subdiviziunea a fost constituită în anul 2001, adică lipsesc următorii indicatori:

- numărul scriptic mediu anual al salariaţilor în total pe întreprindere pentru anul precedent;

- numărul scriptic mediu anual al salariaţilor filialei şi/ sau subdiviziunii pentru anul precedent;

- veniturile conform datelor din evidenţă financiară a întreprinderii pentru anul fiscal precedent;

- veniturile conform datelor din evidenţă financiară a filialei pentru anul fiscal precedent.

II. Prezentarea organelor Serviciului Fiscal de Stat a Calculului privind

impozitul pe venit calculat pe fiecare filială şi/sau subdiviziune

Forma Calculului indicat în anexa la prezenta scrisoare necesită să fie prezentată atît Inspectoratului Fiscal de Stat teritorial la reşedinţa întreprinderii care a constituit filiale şi/sau subdiviziuni, cît şi Inspectoratelor Fiscale de Stat teritoriale la reşedinţa filialelor şi/sau subdiviziunilor.

În cazul neprezentării organelor Serviciului Fiscal de Stat a calculului menţionat, faţă de agenţii economici se aplică o amendă prevăzută de art.4 al Legii privind administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997, precum şi măsurile de pedeapsă prevăzute de Codul cu privire la contravenţiile administrative.

În Calculul privind impozitul pe venit calculat pe fiecare filială şi/sau subdiviziune se reflectă următorii indicatori:

1. În coloniţa 1 se indică numărul de ordine.

2. În coloniţa 2 se indică datele despre filiale şi/sau subdiviziuni constituite de întreprindere, precum şi despre organul executiv al administraţiei acestora.

3. În coloniţa 3 se indică unităţile administrativ-teritoriale pe teritoriul cărora sînt amplasate organul executiv al administraţiei întreprinderii, filialele şi/sau subdiviziunile.

4. În coloniţa 4 pe rîndul "În total" se reflectă datele despre numărul scriptic mediu anual de salariaţi pentru anul precedent în total pe întreprindere şi respectiv numărul scriptic mediu anual de salariaţi pentru anul precedent pe fiecare filială şi/sau subdiviziune.

Modalitatea determinării numărului scriptic mediu anual de salariaţi este expusă în punctele 20-21 din Instrucţiunea nr.30 din 1 iunie 1994 cu modificările şi completările ulterioare.

5. În coloniţa 5 pe rîndul "În total" se reflectă "100%" şi respectiv ponderea numărului de salariaţi pe fiecare filială şi/sau subdiviziune, %.

6. Coloniţele 4 şi 5 se întocmesc de către agenţii economici, care au ales ca bază pentru calcularea impozitului pe venit, ce urmează să fie transferat în bugetele la reşedinţa filialelor şi/sau subdiviziunilor, numărul de salariaţi al filialei şi/sau subdiviziunii.

7. În coloniţa 6 pe rîndul "În total" se reflectă datele despre veniturile pentru anul fiscal precedent, constatate în evidenţa financiară (suma clasei 6 "Venituri") a întreprinderii şi, respectiv, datele despre veniturile anului precedent pe fiecare filială.

8. În coloniţa 7 pe rîndul "În total" se indică "100%" şi respectiv se indică ponderea veniturilor obţinute de fiecare filială în anul precedent, %.

9. Coloniţele 6 şi 7 se întocmesc de către agenţii economici care au ales ca bază pentru calcularea impozitului pe venit, ce urmează să fie transferat în buget la reşedinţa filialelor, venitul obţinut de filială în anul precedent.

10. În coloniţa 8 se indică suma impozitului pe venit, care s-a planificat spre achitare în rate în anul de gestiune în dependenţă de metoda aleasă de contribuabil:

- sau egală cu suma impozitului pe venit ce urma să fie transferat în anul precedent;

- sau egală cu suma impozitului pe venit calculat de la venitul impozabil prognozat al anului de gestiune.

Această sumă trebuie să fie repartizată pe fiecare filială şi/sau subdiviziune în modul următor:

- sau conform ponderii numărului salariaţilor (coloniţa 5);

- sau ţinînd cont de ponderea veniturilor (coloniţa 7). Suma totală din această coloniţa trebuie să coincidă cu unul din indicatorii reflectaţi în anexa 8D la Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător pentru anul fiscal precedent.

11. În coloniţele 9-20 se reflectă datele privind achitarea efectivă a impozitului pe venit în rate în perioada de gestiune. Aceste coloniţe se întocmesc de toate întreprinderile, cu excepţia întreprinderilor agricole, precum şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier). Suma indicatorilor totalizatori (col.11 + col.14 + col.17 + col.20) constituie o sumă, care se reflectă în rîndul 170 din Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător pentru anul fiscal de gestiune în calitate de impozit pe venit în rate.

12. Întreprinderile agricole, precum şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier), întocmesc coloniţele 9, 10, 11 şi 18, 19, 20. Suma indicatorilor totalizatori (rînd.11 + rînd.20) constituie o sumă care se indică în rîndul 170 din Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător pentru anul fiscal de gestiune în calitate de impozit pe venit în rate.

13. În coloniţa 21 pe rîndul "În total" se indică suma rîndului 150 din Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător pentru anul fiscal de gestiune - în total spre calcul, divizată respectiv între toate filialele şi/sau subdiviziunile în modul următor:

- sau conform ponderii numărului salariaţilor (coloniţa 5);

- sau ţinînd cont de ponderea veniturilor (coloniţa 7).

14. În coloniţa 22 pe rîndul "În total" se indică suma rîndului 180 din Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător pentru anul fiscal de gestiune - în total spre plată, divizată respectiv între filiale şi/sau subdiviziuni în modul următor:

- sau conform ponderii numărului salariaţilor (coloniţa 5);

- sau ţinînd cont de ponderea veniturilor (coloniţa 7).

15. În coloniţa 23 pe rîndul "În total" se indică suma rîndului 190 din Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător pentru anul fiscal de gestiune - suma plăţii în plus a impozitului pe venit, repartizată respectiv între filiale şi/sau subdiviziuni în modul următor:

- sau conform ponderii numărului salariaţilor (coloniţa 5);

- sau ţinînd cont de ponderea veniturilor (coloniţa 7).

Prezenta scrisoare urmează a fi adusă la cunoştinţa contribuabililor.