BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea Nr.10-2-09/-2526 din 15.07.99 cu privire la unele particularităţi de impozitare a gospodăriilor ţărăneşti în anul 1999

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
15.07.1999

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Cu privire la unele particularităţi de impozitare

a gospodăriilor ţărăneşti în anul 1999

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. 10-2-09/-2526  din  15.07.99

 (în vigoare 15.07.1999) 

"Contabilitate şi audit", 1999, N 9, pag.59

* * *

În legătură cu interpelările parvenite privind modul de impozitare a cotelor de teren echivalent şi a bunurilor imobiliare ale gospodăriilor ţărăneşti, în cazurile relaţiilor de arendă, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat comunică următoarele.

Alineatul 4) al art.22 din Legea bugetului pe anul 1999 nr.216-XIV din 12 decembrie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.119-120 din 31 decembrie 1998, art.719) prevede că impozitul pe bunurile imobiliare ale întreprinderilor producătoare de producţie agricolă, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, este inclus în cotele impozitului funciar.

Astfel, conform celor expuse mai sus, atît gospodăriile ţărăneşti (de fermier) care dau în arendă bunurile imobiliare, precum şi asociaţiile de gospodării ţărăneşti şi alte întreprinderi agricole care iau în arendă bunurile imobiliare de la gospodăriile ţărăneşti (de fermier), achitînd celor din urmă plata de arendă, nu vor calcula şi achita în anul 1999 impozitul pe bunurile imobiliare.

Referitor la modul de impozitare a cotelor de teren al gospodăriilor ţărăneşti în cazurile relaţiilor de arendă comunicăm că alineatul 4) al art.9 din Legea cu privire la arendă nr.861-XII din 14.01.92 prevede că pe lîngă plata de arendă arendaşul plăteşte impozitele prevăzute de lege dacă legislaţia sau contractul nu le atribuie persoanei care dă în arendă.

Dat fiind faptul că Regulamentul cu privire la modul de calculare şi percepere a impozitului funciar de la persoanele juridice şi fizice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.617 din 05.10.93, pct.14, stipulează că impozitul funciar pentru terenurile transmise în arendă este plătit de către deţinătorul titlului de proprietate sau posesie reiese că în cazurile în care contractul de arendă nu stipulează obligaţiunea achitării impozitului funciar, plătitor al impozitului funciar pentru terenurile transmise în arendă este deţinătorul cotei de teren echivalent, adică gospodăria ţărănească, arendaşul achitînd gospodăriei ţărăneşti numai plata de arendă.

Concomitent cu cele menţionate şefii inspectoratelor fiscale de stat teritoriale sînt obligaţi să verifice datele privind numărul agenţilor economici care au prezentat calculele impozitului funciar şi impozitului pe bunurile imobiliare, luînd în considerare numărul total al acestor contribuabili şi să prezinte Direcţiei impozite directe la data de 21 iulie curent informaţia privind mersul prezentării calculelor menţionate conform modului stabilit în următorul tabel: