Scrisoarea nr.(17-13-02/1-28)1 din 04.01.2002 privind prevederile art.102 (3) din Codul fiscal
MINISTERUL FINANŢELOR
Privind prevederile art.102 (3) din Codul fiscal
(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)
nr. (17-13-02/1-28)1 din 04.01.2002
(în vigoare 04.01.2002)
Contabilitate şi audit, 2002, nr.1, pag.126
* * *
Ministerul Finanţelor, luînd în considerare solicitările parvenite privind corectitudinea aplicării prevederilor art.102 (3) din Codul fiscal, suplimentar la explicaţiile emise prin circulara Ministerului Finanţelor nr.3 (10-13-02/1-336) din 5 februarie 1999, comunică următoarele.
În conformitate cu prevederile art.102 (1) din Codul fiscal, agenţii economici care în procesul activităţii de întreprinzător efectuează livrări impozabile au dreptul să atribuie la decontările cu bugetul sumele TVA plătite furnizorilor la momentul procurării valorilor materiale, serviciilor (inclusiv TVA pe valorile materiale importate) folosite pentru efectuarea livrărilor impozabile.
Suma TVA achitată sau care urmează a fi achitată pe valorile materiale, serviciile procurate care sînt folosite pentru efectuarea livrărilor scutite de TVA în baza art.102 (2) din Codul fiscal nu se trece în cont şi se raportează la cheltuielile de producţie şi de circulaţie.
Conform prevederilor art.102 (3) din Codul fiscal, suma TVA achitată sau care urmează a fi achitată pe valorile materiale, serviciile procurate care sînt folosite pentru efectuarea livrărilor atît impozabile, cît şi neimpozabile se trece în cont în cazul cînd se ţine o evidenţă separată a achitării plăţilor pentru ele şi valoarea impozabilă a livrărilor impozabile depăşeşte 50% din valoarea tuturor livrărilor efectuate de către subiectul impozabil.
În acest context, indiferent de cota-parte a livrărilor impozabile în valoarea tuturor livrărilor efectuate de către subiectul impozabil, sumele TVA achitate sau care urmează a fi achitate aferente procurărilor destinate efectuării livrărilor impozabile, se vor atribui la decontările cu bugetul în modul general stabilit de Titlul III al Codului fiscal.
Cu suma TVA achitată sau care urmează a fi achitată la procurările destinate pentru efectuarea livrărilor neimpozabile, indiferent de cota-parte a livrărilor impozabile în valoarea tuturor livrărilor efectuate, se va proceda conform modului stabilit de art.102 (4) din Codul fiscal.
Suma TVA de la procurările destinate efectuării livrărilor mixte se va atribui la decontările cu bugetul numai în cazul respectării cerinţelor enumerate şi cu prezenţa valorii impozabile a livrărilor impozabile ce depăşeşte 50% din valoarea tuturor livrărilor efectuate de către subiectul impozabil.
Exemplu. Genul de activitate al întreprinderii este producerea conservelor. Concomitent se produce şi hrană pentru copii care este scutită de TVA.
Astfel, în cazul procurării zahărului atît pentru conserve, cît şi pentru hrana pentru copii, dreptul de atribuire la decontările cu bugetul a sumei TVA aferente părţii consumate pentru fabricarea conservelor va depinde de faptul dacă se ţine o evidenţă separată a consumului de zahăr pentru livrările impozabile.
Dacă în procesul activităţii de întreprinzător se folosesc şi servicii cum sînt energia electrică, serviciile de telecomunicaţii, arenda oficiului pentru conducerea întreprinderii, a căror valoare şi sumă TVA nu poate fi diferenţiată pentru livrările impozabile şi livrările neimpozabile, suma TVA aferentă va fi atribuită la decontările cu bugetul numai în cazul cînd livrările impozabile vor depăşi 50% din volumul total de livrări.
| Viceministru | Elvira Lupan |