Scrisoarea nr.(17-13-02/1-880)9 din 20.02.2002 privind unele particularităţi de aplicare a TVA, accizelor şi taxei vamale în anul 2002 conform prevederilor Legii bugetului de stat pe anul 2002
MINISTERUL FINANŢELOR
Privind unele particularităţi de aplicare a TVA, accizelor şi taxei vamale
în anul 2002 conform prevederilor Legii bugetului de stat pe anul 2002
(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)
nr. (17-13-02/1-880)9 din 20.02.2002
(în vigoare 20.02.2002)
* * *
Suplimentar la prevederile ce reglementează aplicarea TVA, accizelor şi taxei vamale, stipulate în titlul III şi IV al Codului Fiscal, precum şi în Legea cu privire la tarifele vamale, Ministerul Finanţelor aduce spre cunoştinţă unele particularităţi de aplicare a acestor impozite în 2002.
În anul 2002, ca şi în anul 2001, la importul mărfurilor şi serviciilor, precum şi la exportul lor, TVA se aplică în conformitate cu prevederile titlului III al Codului Fiscal.
Referitor la agenţii economici care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, similar anului precedent, s-au păstrat prevederile ce reglementează ordinea de aplicare a TVA la livrările şi procurările de mărfuri, efectuate de către aceşti agenţi economici (art.4 (2) şi (4)).
Luînd în consideraţie cele relatate, prevederile scrisorilor explicative, emise în 2000 şi 2001, privind modul de aplicare a impozitelor indirecte, în corelaţia dintre agenţii economici care sunt situaţi pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, sunt actuale şi în anul 2002.
Este de menţionat, că similar anului trecut, în anul 2002 producţia din fitotehnie şi horticultura în formă naturală şi producţia din zootehnie în formă naturală, masă vie şi sacrificată, livrată de producătorii acesteia se impune cu taxa pe valoarea adăugată la cota de 5% (art.5).
Însă spre deosebire de anul trecut, prin Legea bugetului de stat pe anul 2002 nu este prevăzută situaţia în care apariţia unui sold debitor la finele anului se raportează la cheltuieli de producţie şi desfacerea producţiei menţionate. Din aceste considerente, scrisoarea Ministerului Finanţelor Nr. (10-13-02/1-1092)18 din 01.03.2001 îşi pierde valoarea.
Referitor la soldul debitor, care poate apărea atît pe parcursul anului 2002, cît şi la sfîrşit de an, în corespundere cu cerinţele articolului 101(2) al Codului Fiscal, se reportează în următoarea perioadă fiscală şi devine o parte a sumei TVA ce urmează a fi achitată pe valorile materiale, serviciile procurate în această perioadă.
Ceea ce ţine de soldul debitor format de la producţia agricolă, care este prezent la aceste întreprinderi la finele anului 2001, acesta urmează a fi reflectat în corespundere cu cerinţele scrisorii menţionate mai sus, iar pentru producţia de prelucrare precum şi producţia nefinisată - se reportează în următoarea perioadă fiscală.
Ca consecinţă a lichidării unui paragraf a clasificaţiei bugetare, privind colectarea TVA de la producţia din fitotehnie, horticultură, şi zootehnie (115/3), începînd cu noua perioadă fiscală - decembrie 2001, întreprinderile agricole în cazurile livrărilor atît a producţiei impozitate la cota de 5%, cît şi la cota standard, sunt obligate să prezinte numai o declaraţie TVA.
La completarea declaraţiei pentru luna decembrie 2001, întreprinderile agricole care în anul 2001 au efectuat livrări impozitate cu TVA la cota redusă şi la cota de 20%, în rîndurile 1-15 ale declaraţiei unice, reflectă indicii comuni aferenţi atît livrărilor efectuate la cota TVA redusă cît şi livrărilor la cota de 20%.
Totodată, indicii din rîndurile 17 sau 18 se reflectă luînd în consideraţie soldul livrărilor la cota de 5% numai în cazul dacă acest sold este, creditor. În cazul dacă soldul aferent livrărilor la cota de 5% este debitor, rîndul 17 şi 18 se completează fără a lua în consideraţie acest sold.
Analogic anului 2001, anumite particularităţi de aplicare a impozitelor indirecte la declararea mărfurilor introduse pe teritoriul vamal îşi păstrează acţiunea şi în anul 2002 (art.6, 7, 8). Totodată, este necesar de luat în considerare acel fapt, că redacţia unor articole a fost neesenţial schimbată şi adusă în corespundere cu prevederile Codului Vamal, care a intrat in vigoare de la 01.01.2001 (art.6, 7).
Astfel, deoarece potrivit Codului Vamal sînt prevăzute regimul vamal de perfecţionare activă pe teritoriul vamal şi regimul vamal de admitere temporară pe teritoriul ţării, art.6 al Legii bugetului pe anul 2002 este adus în concordanţă şi spre deosebire de anul 2001, aceste noţiuni sînt diferenţiate.
De aceea, în anul curent, mărfurile plasate în regim vamal de perfecţionare activă pe teritoriul vamal nu se supun drepturilor de import, cu excepţia taxei pentru efectuarea procedurilor vamale. Conform punctului 26 al art.1 din Codul Vamal, dreptul de import include: taxa vamala, TVA, accize, taxa pentru efectuarea procedurilor vamale, etc.
Însă, în anul 2002, excepţie din această ordine sînt mărfurile supuse accizelor, care conform art.4(10) din Legea pentru punerea în aplicare a Titlului IV din Codul fiscal, în anul 2002 sînt interzise pentru plasarea în regim vamal de perfecţionare activă.
Urmează de menţionat, că in anul 2001, limitarea aplicării acestei facilităţi nu se răsfrîngea asupra tuturor mărfurilor supuse accizelor, dar numai asupra materialului vinicol şi alcoolului etilic, însă pe lîngă acestea, în listă nimereau şi mărfuri ce nu sunt supuse accizelor (semifabricatele trestiei de zahăr, recipientele din sticlă, excepţie fiind cele de suvenir de anumit volum). Dar, deoarece recipientele din sticlă nu pot fi obiecte de prelucrare şi la introducerea pe teritoriul vamal se declară un alt regim vamal, prin Legea bugetului de stat pe anul 2002 toate recipientele din sticlă, importate pentru producţia de conserve şi cea vinicolă, este interzis de a fi amplasată sub regim vamal de admitere temporară pe teritoriul ţării.
Ca şi în anul 2001, Legea bugetului de stat pe anul 2002 stabileşte lista mărfurilor şi obiectelor de uz personal, a căror trecere de o singură dată pe teritoriul vamal al Republicii Moldova de către persoane fizice, se efectuează fără achitarea drepturilor de import (art.8(1). Dar, această listă a fost modificată.
Astfel, din listă sunt excluse: aparatele de înregistrat sau de reprodus sunet şi imagine, de televiziune, instrumente şi aparate optice, fotografice, cinematografice pentru care indiferent de numărul unităţilor importate, la introducerea pe teritoriul vamal se achită drepturile de import.
În legătură cu aceasta (Anexa nr.4), lista mărfurilor, prevăzută în alin.(1) art.124 al Codului Fiscal, în anul 2002 nu se aplică.
La Legea bugetului de stat pe anul 2002, la fel ca şi în anul 2001, sunt prevăzute anexe separate, care stabilesc regimul fiscal privind taxa pe valoarea adăugată (art.14).
În anexa nr.9 la Legea bugetului de stat pe anul 2002 se stabileşte lista mărfurilor pentru copii scutite de TVA, în corespundere cu art.103, p.2), alin.(1) al Codului Fiscal, care nu s-a schimbat în raport cu cea aplicată în 2001.
În anexa nr.10 Legea bugetului de stat pe anul 2002 se stabileşte lista organizaţiilor şi acordurilor internaţionale pentru care conform art.104, lit.d) din Codul Fiscal, se livrează mărfuri şi servicii impozitate cu TVA la cota zero.
Această listă, în anul 2002 s-a completat cu încă un acord şi o programă.
În scopul aplicării corecte a cotei TVA "zero" la efectuarea livrărilor de mărfuri şi servicii în adresa organizaţiilor şi acordurilor prezentate în anexa nr.10, urmează a se conduce de scrisoarea Ministerului Finanţelor N05/1-02-07/133 din 28.02.2001 cu modificările şi completările ulterioare.
Suplimentar la articolele ce prevăd scutiri la TVA şi accize pentru livrările de mărfuri (servicii), stipulate de titlul III şi IV al Codului Fiscal, articolul 15 al Legii bugetului de stat pe 2002 prevede încă un şir de facilităţi, acţiunea cărora este limitată de perioada anului curent.
Numărul acestor scutiri în comparaţie cu anul 2001 este mult mai restrîns. Astfel începînd cu 01.01.2002 sunt anulate următoarele scutiri prevăzute în Legea bugetului pe anul precedent:
1. De TVA:
- lucrările de reconstrucţie a sanatoriului de tuberculoză pentru copii din Ciadîr-Lunga;
- lucrările pentru construcţia centrului educativ şi trening din or. Vadul lui Vodă:
2. De TVA şi taxe vamale:
- ţigările de import cu filtru, atît la import cît şi la realizarea lor ulterioară pe piaţa internă;
3. De vărsarea la buget a TVA şi accizelor:
- întreprinderile Agenţiei de Stat pentru Silvicultură "Moldsilva".
4. De taxa vamală:
- materialele primite de Centrul de Informaţii şi documentare a Uniunii Europene în Republica Moldova în dar de la Comunitatea Europeană.
Alte scutiri la impozitele indirecte, prevăzute prin Legea bugetului pe anul 2001, se menţin şi în anul 2002 conform prevederilor art.15, p.(1), alin. 2), 4), 5), 6), 7), 8), 9) din Legea bugetului de stat pe anul 2002.
Alte scutiri suplimentare prin Legea Bugetului pe anul 2002 nu sunt prevăzute.
Totodată, este necesar de menţionat, că lista utilajului, tehnicii, şi agregatelor complimentare (anexa nr.11) scutite de TVA în conformitate cu art.15, alin.(1), p.2, CF, a fost modificată. Astfel, sunt excluse poziţiile privind ambalajul, dar suplimentar sunt incluse noi poziţii pentru tehnică, inclusiv şi acele poziţii, care în Legea bugetului pe anul 2001 au fost nominalizate nemijlocit în textul articolul 16, alin.(1), lit.a), dar nu se includeau în anexa nr.10 la această Lege.
La fel prin Legea bugetului de stat pe anul 2002 este stabilit, ca pe lingă tehnica şi utilajul inclus în anexa nr.11, au dreptul la scutirea de TVA piesele şi agregatele, importate de producătorii de tractoare şi de maşini agricole pentru asamblarea lor, precum şi cele importate de către organizaţiile transportul electric pentru reparaţia troleibuzelor. Alte agregate şi piese de schimb, care nu intră în complectul utilajului si tehnicii menţionate, nu se scutesc de impozitarea cu TVA (notă la anexa nr.11).
În scopul aplicării corecte a legislaţiei, este necesar de a se conduce de următoarele:
1. Ca şi în anii precedenţi, pentru a profita de scutirea de TVA la mărfurile şi serviciile procurate din contul mijloacelor prevăzute în art.15, alin.(1), p.5), subiectul impozabil este obligat să se adreseze Ministerului Finanţelor cu scopul confirmării scutiri în cauză.
2. La anularea sau aplicarea noilor scutiri la TVA, urinează a se conduce de scrisoarea Ministerului Finanţelor nr.(10-13-02/1-690)7 din 07.02.2001.
3. Deoarece, în Legea bugetului pe anul 2002, s-a păstrat ca şi în anul 2001, facilităţi care presupun scutiri nu de impozitare cu TVA, dar numai de vărsarea la buget a TVA (art.15, alin.(1), p.6), 7), 8) pentru mărfurile şi serviciile produse de Instituţiile penitenciare, Asociaţia orbilor, surzilor şi invalizilor, precum şi întreprinderilor care înfăptuiesc restructurizarea (50% TVA), aceste întreprinderi trebuie să efectueze toate livrările cu calcularea TVA, să emită şi să prezinte cumpărătorilor facturi TVA, să întocmească şi să prezinte la organele fiscale declaraţii TVA, în conformitate cu prevederile circularei Inspectoratului Fiscal principal de Stat nr.49(10-13-02/1-4286) din 27.07.2001 "Recomandări metodologice privind completarea Declaraţiei privind TVA"
Mijloacele menţionate, lăsate la dispoziţia acestor întreprinderi, ca şi în anul trecut sunt recunoscute ca venit neimpozabil (art.15, alin.(2)).
Organele fiscale sunt obligate să asigure un control asupra utilizării acestor mijloace conform prevederilor legislaţiei, în caz contrar se aplică prevederile art.15, alin.(3).
Referitor la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care au pe teritoriul republicii filiale înregistrate ca plătitori ai TVA - ordinea achitării TVA este analogică celei prevăzute în anul 2001 (art.17).
Acţiunea articolelor nominalizate în prezenta scrisoare intră în vigoare începînd cu 1 ianuarie 2002 (art.50).
Despre cele relatate de adus la cunoştinţa contribuabililor.
| Viceministru | Elvira Lupan |
Contrasemnat: |
|
| Şeful IFPS | Mihai Pop |