Scrisoarea nr.(17-2-09/1-1055-4055)34 din 23.10.2003 cu privire la unele aspecte privind aplicarea regimului fiscal la efectuarea tranzacţiilor între deţinătorii patentei de întreprinzător, populaţie şi agenţii economici
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Unele aspecte privind aplicarea regimului fiscal la efectuarea tranzacţiilor
între deţinătorii patentei de întreprinzător, populaţie şi agenţii economici
(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)
nr. (17-2-09/1-1055-4055)34 din 23.10.2003
(în vigoare 23.10.2003)
* * *
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în legătură cu adresările parvenite privind modul de reţinere a impozitului pe venit la sursa de plată şi aprecierea obligaţiilor fiscale privind impozitul pe venit a persoanelor fizice - deţinători ai patentei de întreprinzător, relatează următoarele.
Prin pct.1 al Anexei la Legea “Cu privire la patenta de întreprinzător” nr.93-XIV din 15 iulie 1998 este prevăzut genul de activitate “comerţul cu amănuntul”, care este practicat de către deţinătorii patentei de întreprinzător în baza patentei de întreprinzător.
Este necesar de menţionat că, conform prevederilor pct.21) art.5 din Titlul I al Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997, piaţa comerţului cu amănuntul reprezintă un tip de piaţă în cadrul căreia mărfurile, serviciile se comercializează populaţiei pentru consum final.
În acelaşi timp, potrivit prevederilor Legii “Cu privire la comerţul interior” nr.749-XIII din 23 februarie 1996 comerţul cu amănuntul întruchipează comercializarea mărfurilor şi prestarea serviciilor către consumatori pentru folosinţă personală, casnică şi familială, precum şi către întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile din sfera socială pentru consum direct. Drept exemplu de apartenenţă la sfera socială servesc întreprinderile, organizaţiile, instituţiile din domeniul ocrotirii sănătăţii, învăţămîntului, asigurării şi susţinerii sociale şi alte domenii stabilite de legislaţia în vigoare.
Astfel, în baza celor menţionate, patenta de întreprinzător cu genul de activitate “comerţul cu amănuntul” pentru poziţiile 1.1-1.5 ale Anexei menţionate este aplicabilă numai la comercializarea mărfurilor, serviciilor nemijlocit populaţiei (consumatorilor) pentru consum final (folosinţă personală, casnică, familială) sau întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor din sfera socială pentru consum direct. La comercializarea mărfurilor, serviciilor în alte scopuri şi altor beneficiari decît celor menţionaţi, patenta de întreprinzător pentru genul de activitate “comerţul cu amănuntul” nu este aplicabilă, iar persoana fizică ce realizează mărfurile, serviciile, fiind în calitate de subiect al impunerii în baza art.13 din Codul fiscal, este obligată să declare venitul obţinut în temeiul alin.(2) art.14 din Codul fiscal şi să determine obligaţia fiscală privind impozitul pe venit conform cotelor stabilite prin lit.a) art.15 din Codul fiscal.
În cazul în care, persoanele ce comercializează mărfuri, patenta de întreprinzător fiind neaplicabilă, prin practicarea activităţii de întreprinzător obţin venit, atunci acestea sînt obligate să-şi înregistreze activitatea într-o oarecare formă organizatorico-juridica prevăzută prin legislaţia în vigoare (spre exemplu, întreprinzător individual, SRL, etc.), cu aplicarea regulilor ce reglementează activitatea persoanelor juridice cu scop lucrativ, dacă din lege sau din esenţa raporturilor nu rezultă altfel.
Concomitent, la procurarea mărfurilor, serviciilor de la persoanele fizice menţionate mai sus, a căror patentă nu este aplicabilă, persoanele indicate la alin.(1) art.90 din Codul fiscal sînt obligate să reţină în prealabil, ca parte a impozitului pe venit o sumă în mărime de 5% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice în baza alin.(3) art.90 din Codul fiscal.
Ulterior, către 31 martie a anului ce urmează anului de gestiune, persoanele fizice vizate, în caz de necesitate, urmează să declare veniturile obţinute şi să prezinte Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit cu determinarea obligaţiilor fiscale privind impozitul pe venit.
În cazul nerespectării prevederilor legislaţiei fiscale menţionate în prezenta circulară, faţă de contribuabilii respectivi se vor aplica sancţiuni, inclusiv cele fiscale stabilite prin legislaţia fiscală în vigoare la momentul comiterii încălcării. Pentru încălcările comise după 1 iulie 2002 urmează de condus de prevederile Titlului V din Codul fiscal, ţinînd cont şi de îndrumările prezentate în circulara IFPS nr.17-18-15-860/4604 din 14.10.2002 “Recomandări metodice privind determinarea răspunderii contribuabililor pentru încălcările fiscale pe perioada începînd cu intrarea în vigoare a Titlului V din Codul fiscal”.
| ŞEF-ADJUNCT AL INSPECTORATULUI | Ion STURZU |