Scrisoarea nr.(17-2-09/1-1114-375)10 din 03.02.2003 cu privire la deducerea impozitului funciar achitat de către arendaşi care au arendat terenuri la deţinătorii cotelor echivalente de teren
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Cu privire la deducerea impozitului funciar achitat de către arendaşi
care au arendat terenuri la deţinătorii cotelor echivalente de teren
(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)
nr. (17-2-09/1-1114-375)10 din 03.02.2003
(în vigoare 03.02.2003)
* * *
Inspectoratele fiscale de stat teritoriale
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat la multiplele adresări ale inspectoratelor fiscale de stat teritoriale referitor la trecerea la deduceri a sumelor impozitului funciar achitate de către arendaşi pentru terenurile arendate de la gospodăriile ţărăneşti (de fermier), comunică următoarele.
În conformitate cu prevederile art.30 alin.(2) al Codului fiscal la evaluarea obiectului impunerii nu se permite deducerea impozitelor achitate în numele unei persoane alta decît contribuabilul.
În cazul relaţiilor de arendă se permite arendaşului deducerea impozitului funciar achitat doar în cazurile cînd acesta apare în calitate de subiect al impunerii în conformitate cu prevederile legislaţiei.
Potrivit prevederilor Legii cu privire la impozitul funciar şi modul de impozitare nr.1245-XII din 22.12.1992 (în vigoare pînă la 31.12.2000) precum şi prevederile art.277 alin.(1) lit.b) al Codului fiscal (cu modificările ulterioare efectuate prin Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.1440-XV din 8 noiembrie 2002) referitor la subiecţii impunerii cu impozitul pe bunurile imobiliare, menţionăm, că deducerea cheltuielilor suportate la achitarea impozitului funciar în cazurile relaţiilor de arendă se permite următoarelor persoane:
a) arendatorului sau arendaşului conform condiţiilor stabilite în contractele de arendă încheiate pînă la 31.12.2000;
b) conform contractelor de arendă încheiate de la 01.01.2001 pînă la 31.12.2002:
- arendatorului, la arendarea terenurilor pînă la 3 ani;
- arendaşului, la arendarea terenurilor pe un termen mai mare de 3 ani, dacă contractul de arendă nu prevede altfel;
c) arendaşului, conform contractelor de arendă încheiate după 01.01.2003, dacă în contract nu este stabilit că impozitul funciar îl achită arendatorul.
Cele menţionate, cu excepţia cazurilor indicate la lit.b), nu se răsfrîng asupra bunurilor imobiliare proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale arendate, în aceste cazuri subiecţi ai impunerii sunt doar arendaşii şi respectiv ei au dreptul să treacă la deduceri cheltuielile suportate, inclusiv impozitele achitate.
| ŞEF-ADJUNCT AL INSPECTORATULUI | Ion STURZU |