BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.(17-2-09/1-119)8 din 05.02.2003 cu privire la consecutivitatea aplicării unor prevederi din legislaţia fiscala privind impozitul pe venit

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
05.02.2003

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Cu privire la consecutivitatea aplicării unor prevederi

din legislaţia fiscală privind impozitul pe venit

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. (17-2-09/1-119)8  din  05.02.2003

 (în vigoare 05.02.2003) 

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, pentru călăuză şi utilizare în lucru explică consecutivitatea aplicării prevederilor art.32 al Codului fiscal (raportarea pierderilor fiscale ale anilor precedenţi) şi art.24 alin.(15) din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea in aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal (acordarea înlesnirii la plata impozitului pe venit întreprinderilor ce au efectuat investiţii pentru procurarea mijloacelor fixe sau în construcţii).

Astfel, la determinarea obligaţiunilor fiscale privind impozitul pe venit urmează a fi efectuată în primul rînd deducerea pierderilor fiscale ale anilor precedenţi, şi apoi – acordarea înlesnirii nominalizate.

Cele relatate rezultă nemijlocit din prevederile actelor legislative enumerate mai sus. În special, art.32 al Codului fiscal, care stabileşte modalitatea raportării pierderilor fiscale ale anilor precedenţi, este inclus în capitolul 3 al acestui Cod, care se numeşte “Deduceri”.

Iar definiţia noţiunii “Deduceri” este stipulată în pct.10) din art.12 al Codului fiscal, în conformitate cu care sub noţiunea în cauză se subînţelege sumă care la calcularea venitului impozabil se scade din venitul brut al contribuabilului conform capitolului 3, art.21 alin.(2), art.36, art.50 alin.(2) şi (3), art.66 alin.(1) şi (2) din Codul fiscal.

Totodată, art.24 alin.(15) din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal prevede, că agenţii economici sînt scutiţi de plata impozitului prin reducerea venitului impozabil cu suma ce constituie 50% din investiţiile făcute pentru procurarea mijloacelor fixe sau în construcţii.

Respectiv, la acordarea acestei înlesniri este necesar de a dispune de datele privind mărimea venitului impozabil, la aprecierea căruia urmau să fie luate în consideraţie pierderile fiscale ale anilor precedenţi, adică aplicarea articolelor sus-numite urmează a fi efectuată anume în modul sus-menţionat, şi nu altfel: în primul rînd urmează a fi efectuată deducerea pierderilor fiscale ale anilor precedenţi, şi apoi – acordarea acestei înlesniri.

Atenţionăm, că consecutivitatea aplicării prevederilor art.32 al Codului Fiscal relatată mai sus se referă la toate tipurile de facilităţi fiscale privind impozitul pe venit, indicate în rîndul 130 din Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei, ce practică activitatea de întreprinzător pentru anul fiscal respectiv.