Scrisoarea nr.17-2-09/1-271-1162/18 din 24.03.2003 privind aplicarea prevederilor unor articole din Codul fiscal, titlurile I şi II şi din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1937 pentru punerea în aplicare a titlurilor l şi II ale Codului fiscal în rezultatul modificărilor şi completărilor operate prin Legea nr.1440-XV din 8 noiembrie 2002 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Privind aplicarea prevederilor unor articole din Codul fiscal, titlurile I şi II
şi din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1937 pentru punerea în aplicare a
titlurilor l şi II ale Codului fiscal în rezultatul modificărilor şi completărilor
operate prin Legea nr.1440-XV din 8 noiembrie 2002 pentru
modificarea şi completarea unor acte legislative
(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)
nr. 17-2-09/1-271-1162/18 din 24.03.2003
(în vigoare 24.03.2003)
* * *
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în rezultatul modificărilor şi completărilor adoptate la titlurile I şi II ale Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 şi la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, operate prin Legea nr.1440-XV din 8 noiembrie 2002 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (în continuare – Lege) spre cunoştinţă şi călăuză în lucrul practic comunică următoarele.
I. Prin art.VIII al Legii au fost adoptate următoarele modificări şi completări la titlurile I şi II ale Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997:
a) Articolul 7 a fost completat cu alineatul (5) care prevede că, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care au filiale şi/sau subdiviziuni în afara unităţii administrativ-teritoriale în care se află reşedinţa de bază plătesc impozite şi taxe (cu excepţia taxei pe valoarea adăugată, a accizelor şi a taxelor destinate transferării în fondul rutier) la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de la reşedinţa filialelor şi/sau subdiviziunilor.
De asemenea articolul 84 a fost completat cu un nou alineat (3), cu conţinutul următor: “Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care au filiale şi/sau subdiviziuni în afara unităţii administrativ-teritoriale în care se află reşedinţa de bază transferă la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de la reşedinţa filialelor şi/sau a subdiviziunilor partea impozitului pe venit calculată proporţional numărului mediu scriptic de salariaţi ai filialei şi/sau subdiviziunii pentru anul de gestiune ori partea impozitului pe venit calculată proporţional venitului obţinut de filială conform datelor din evidenţa financiară a filialei pe anul de gestiune”.
Explicaţii privind administrarea prevederilor articolelor menţionate vor fi aduse la cunoştinţă suplimentar prin altă circulară a I.F.P.S.
b) La articolele 15 litera b) şi la articolul 80 alineatul (1) cifra “25” a fost substituită prin cifra “22”.
În rezultatul acestor modificări, începînd cu 01 ianuarie 2003 suma totală a impozitului pe venit pentru persoanele juridice se determină în mărime de 22% din venitul impozabil, adică cota impozitului pe venit pentru persoanele juridice, care practică activitate de întreprinzător în anul 2003 a fost redusă cu 3% faţă de anul 2002, cînd cota impozitului pe venit a constituit 25%.
La achitarea prealabilă, pe parcursul anului fiscal, a dividendelor către acţionarii (asociaţii) săi agentul economic ce efectuează aceste plăţi este obligat să reţină şi să achite ca impozit o sumă egală cu 22% din suma dividendelor care urmează să fie achitate.
c) La art.20, litera e) a fost completată în final cu textul: “, indemnizaţiile unice acordate tinerilor specialişti angajaţi la lucru, conform repartizării, în localităţile rurale”.
Astfel, în urma completării menţionate indemnizaţiile unice acordate tinerilor specialişti angajaţi la lucru, conform repartizării, în localităţile rurale sînt surse de venit neimpozabile.
În conformitate cu pct.5 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.321 din 20 martie 1998 cu privire la majorarea salariilor angajaţilor din sfera bugetară (Monitorul Oficial, 7 mai 1998, nr.40-41), cu modificările ulterioare, indemnizaţia unică acordată tinerilor specialişti, angajaţi la lucru conform repartizării în instituţiile de învăţămînt, instituţiile ocrotirii sănătăţii, asistenţei sociale, ştiinţifice şi celor din cultură şi artă, situate în localităţile rurale constituie:
800 lei – pentru absolvenţii instituţiilor de învăţămînt superior de scurtă durată şi;
1000 lei – pentru absolvenţii instituţiilor de învăţămînt superior universitar.
Indemnizaţia unică se plăteşte la expirarea primei luni de activitate în instituţia respectivă, în cazul concedierii din proprie iniţiativă, înainte de împlinirea unui an de activitate, tînărul specialist este obligat să restituie instituţiei suma indemnizaţiei primite. Întru beneficierea de prevederile art.20, litera e) din Codul fiscal, adică neimpozitarea surselor de venit, menţionate mai sus este necesară prezenţa obligatorie a documentelor care atestă faptul repartizării tinerilor specialişti la lucru în localităţile rurale (repartizarea, contractul între părţile implicate, în caz de necesitate, etc.).
[Lit.d) exclusă prin Scr. IFPS nr.(17-2/1-09/1-308-1109)5 din 23.03.2004]
Exemplul 1. Agentul economic “AS” SRL la 27.07.2003 a realizat marfă în valoarea de 10000 USD unei întreprinderi nerezidente a Republicii Moldova, însă achitarea pentru marfa realizată a avut loc la 31.01.2004, adică în următorul an fiscal. De menţionai că, cursul de schimb al leului moldovenesc în raport cu dolarul SUA nu a fost stabil pe parcursul acestei perioade şi a înregistrat următoarele valori: la 27.07.2003 – 1 USD = 14,7 MDL; la 31.12.2003 – 1 USD = 15 MDL; la 31.01.2004 – 1 USD = 15,2 MDL Astfel, în anul 2003 “AS” SRL va atribui la venitul impozabil diferenţa favorabilă de curs valutar în mărime de 3000 lei (150000 lei – 147000 lei) obţinută în rezultatul recalculării datoriei respective la finele anului fiscal (31.12.2003), iar diferenţa favorabilă creată în anul 2004 în mărime de 2000 lei (152000 lei – 150000 lei) obţinută în rezultatul recalculării datoriei respective va fi atribuită la venitul impozabil al “AS” SRL la determinarea obligaţiilor fiscale la compartimentul impozit pe venit pentru anul 2004.
Exemplul 2. Similar exemplului precedent, întreprinderea “AS” SRL a livrat marfă agentului economic nerezident în valoare de 10000 USD. Termenii contractuali privind achitarea şi termenul efectiv în care a avut loc achitarea sînt similari Exemplului 1. Spre deosebire de exemplul anterior cursul de schimb al leului moldovenesc faţă de dolarul SUA a evoluat în direcţia opusă şi a constituit: la 30.08.2003 – 1 USD = 14,7 MDL; la 31.12.2003 – 1 USD = 14,6 MDL; la 31.01.2004 – 1 USD = 14,5 MDL.
La finele anului 2003 “AS” SRL la determinarea venitului impozabil nu va atribui la deduceri diferenţa nefavorabilă (negativă) de curs valutar în mărime de 1000 lei (146000 lei – 147000 lei), deoarece această diferenţă negativă va influenţa asupra obiectului impozabil numai în anul, în care efectiv va fi achitată datoria, adică în anul 2004 (31.04.2004), care respectiv va constitui 2000 lei (145000 lei -147000 lei) şi va include şi diferenţa de curs formată pînă la 31.12.2003.
Exemplul 3. Agentul economic “XS” SRL la 07.08.2003 a procurat marfă în valoare de 15000 USD de la întreprinderea “MDF” LTD, nerezident al Republicii Moldova, însă s-a achitat pentru marfa procurată la 15.03.2004. Cursul de schimb al leului moldovenesc în raport cu dolarul SUA pentru această perioadă nu a fost stabil şi a înregistrat următoarele valori: la 07.08.2003 – 1 USD = 14,6 MDL; la 31.12.2003 – 1 USD = 15,0 MDL: la 15.03.2004 – 1 USD = 14,9 MDL Astfel, la determinarea obligaţiilor fiscale privind impozitul pe venit pentru anul 2003 “XS” SRL nu va include pierderile, cauzate de diferenţa nefavorabilă de curs valutar în mărime de 6000 lei (225000 lei – 219000 lei), obţinute în rezultatul recalculării datoriei respective la finele anului fiscal (31.12.2003). În anul 2004 diferenţa favorabilă, creată pe parcursul anului, în mărime de 1500 lei (223500 lei – 225000 lei), obţinută în rezultatul recalculării datoriei respective va fi atribuită la venit în evidenţa financiară a întreprinderii şi va fi recunoscută drept venit impozabil la determinarea obligaţiilor fiscale la compartimentul impozit pe venit pentru anul 2004. De asemenea, reieşind din faptul că, achitarea a avut loc la 15.03.2004, la determinarea obligaţiei fiscale pe anul 2004 SRL “XS” va atribui la deduceri pierderile obţinute în perioada anului 2003 în mărime de 6000 lei.
În exemplele reflectate mai sus, cursul de schimb valutar este prezentat la anumite date concrete: la momentul calificării datoriei drept datorie debitorială (creditorială), la sfîrşitul anului şi la momentul stingerii datoriei şi tendinţa de evoluţie a cursului este una fie de creştere sau descreştere, sau mixtă. Însă, în cadrul desfăşurării activităţii de antreprenoriat deseori cursul de schimb valutar are un caracter oscilatoriu, adică atît de creştere cît şi de diminuare. În asemenea cazuri, la momentul atribuirii a diferenţei de curs valutar (favorabilă sau nefavorabilă) la venitul impozabil este necesar de a determina totalul atît pe toate diferenţele favorabile cît şi nefavorabile care au fost stabilite pe parcursul perioadei întregi.
e) La articolul 32 alin.(1), după cuvîntul “eşalonat” au fost introduse cuvintele “în părţi egale,”.
În rezultatul acestor modificări, dacă, pe parcursul anului fiscal, cheltuielile aferente activităţii de întreprinzător depăşesc venitul brut al contribuabilului în anul curent, suma pierderilor rezultate din această activitate va fi reportată eşalonat în părţi egale pe următorii trei ani.
Exemplul 4. În tabelul ce urmează sînt prezentate rezultatele obţinute de către întreprinderea “Succes” S.A. pe parcursul anilor 2003-2007 privind venitul impozabil sau pierderi fiscale (indicatorii din rîndul 1 al Tabelului).
| Nr. d/o |
Indicatorul din Declaraţie | Cod | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
| A | B | C | D | E | F | G | H |
| 1. | Suma venitului impozabil (pierderilor fiscale) fără luarea în calcul a pierderilor fiscale ale anilor precedenţi, lei | 070 | (120000) | 50000 | 40000 | (30000) | 50000 |
| 2. | Suma pierderilor fiscale raportate din perioadele fiscale precedente permise spre deducere în perioada fiscală respectivă, lei | 080 | 0 | 40000 | 40000 | 0 | 10000 |
| 3. | Suma venitului impozabil, lei | 090 | 0 | 10000 | 0 | 0 | 40000 |
| 4. | Suma pierderilor fiscale, lei | 100 | 120000 | 0 | 0 | 30000 |
De menţionat că, în baza art.32 alin.(1) din Codul fiscal, întreprinderea în cauză are dreptul să raporteze eşalonat pierderile fiscale obţinute în părţi egale pe parcursul a trei ani în sumă a cîte 40000 lei, dar nu mai mult, în fiecare din anii 2004, 2005 şi 2006, la determinarea venitului impozabil pentru perioadele fiscale respective. Venitul impozabil pentru anul 2004, ţinînd cont de pierderile fiscale din anul 2003, va constitui 10000 lei (50000 lei – 40000 lei), în anul 2005 venitul impozabil va fi 0 lei (40000 lei – 40000 lei), iar în anul 2006 întreprinderea a obţinut pierderi fiscale în mărime de 30000 lei, care se vor raporta eşalonat în părţi egale pe următorii trei ani (2007-2009). De menţionat că, deoarece in anul 2006 agentul economic nu a obţinut venit impozabil, pierderea fiscală (40000 lei) suportată în anul 2003 nu va putea fi utilizată la determinarea venitului impozabil pe anii următori, adică începînd cu 2007, deoarece a expirat termenul de 3 ani stabilit prin art.32 alin.(1) din Codul fiscal, în anul 2007 se va utiliza 1/3 din pierderea obţinută în 2006, adică 10000 lei.
În cazul cînd pierderea raportată în mărime de 1/3 din suma totală a pierderii este mai mare decît venitul impozabil obţinut în perioada fiscală respectivă, atunci diferenţa obţinută (pierdere fiscală) nu se va trece în perioada fiscală ulterioară, adică nu va influenţa la determinarea obligaţiei fiscale privind impozitul pe venit pentru perioada fiscală ulterioară.
Exemplul 5. În tabelul ce urmează sînt prezentate rezultatele obţinute de către întreprinderea “ARS” S.A. pe parcursul anilor 2000-2003 privind venitul impozabil sau pierderi fiscale (indicatorii din rîndul 1 al Tabelului).
| Nr. d/o |
Indicatorul din Declaraţie | Cod | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
| A | B | C | D | E | F | G |
| 1. | Suma venitului impozabil (pierderilor fiscale) fără luarea în calcul a pierderilor fiscale ale anilor precedenţi, lei | 070 | (60000) | 10000 | (15000) | 70000 |
| 2. | Suma pierderilor fiscale raportate din perioadele fiscale precedente permise spre deducere în perioada fiscală respectivă, lei | 080 | 0 | 10000 | 0 | 25000 |
| 3. | Suma venitului impozabil, lei | 090 | 0 | 0 | 0 | 45000 |
| 4. | Suma pierderilor fiscale (rîndul 100 al Declaraţiei), lei | 100 | 60000 | 0 | 15000 | 0 |
Prevederile art.32 alin.(1) din Codul fiscal, în redacţia actuală, se vor aplica la raportarea pierderilor începînd cu determinarea obligaţiilor fiscale la compartimentul impozit pe venit începînd cu perioada fiscală – anul 2003.
Astfel, la determinarea obligaţiei fiscale privind impozitul pe venit, adică la prezentarea Declaraţiei pe anul 2003 se vor raporta pierderile obţinute în anii 2000-2002 prin determinarea a 1/3 din pierderile suportate în perioada fiscală respectivă, în cazul în care pierderile fiscale au fost utilizate la determinarea obligaţiei fiscale pentru anii anteriori (2001-2002) se va raporta mărimea pierderii neutilizate pînă în anul 2003, dar nu mai mult de o treime din suma pierderii suportate în anul respectiv. Similar urmează de procedat şi la aprecierea obligaţiei fiscale privind impozitul pe venit, inclusiv pe anii 2004-2005.
Exemplul 6. În tabelul ce urmează sînt prezentate rezultatele obţinute de către întreprinderea “SAR” S.A. pe parcursul anilor 2000-2003 privind venitul impozabil sau pierderi fiscale (indicatorii din rîndul 1 al Tabelului).
| Nr. d/o |
Indicatorul din Declaraţie | Cod | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
| A | B | C | D | E | F | G |
| 1. | Suma venitului impozabil (pierderilor fiscale) fără luarea în calcul a pierderilor fiscale ale anilor precedenţi, lei | 070 | (60000) | 50000 | (30000) | 50000 |
| 2. | Suma pierderilor fiscale raportate din perioadele fiscale precedente permise spre deducere în perioada fiscală respectivă, lei | 080 | 0 | 50000 | 0 | 20000 |
| 3. | Suma venitului impozabil, lei | 090 | 0 | 0 | 0 | 30000 |
| 4. | Suma pierderilor fiscale (rîndul 100 al Declaraţiei), lei | 100 | 60000 | 0 | 30000 | 0 |
Agentul economic la determinarea obligaţiilor fiscale privind impozitul pe venit pentru anul 2003 va raporta pierderile suportate în anul 2000 în mărime de 10000 lei (50000 lei au fost utilizate în anul 2001, iar 10000 lei constituie mai puţin de 1/3 din 60000 lei) şi 10000 lei ce reprezintă 1/3 din pierderile suportate în anul 2002 (30000 lei × 1/3).
f) Articolul 36 a fost completat cu un nou alineat (6) care prevede că, se permite deducerea în cuantumurile stabilite de legislaţie, a primelor de asigurare obligatorie de asistentă medicală, calculate conform art.19 din Legea nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală.
g) La articolul 91 alineatul (1) literele b) şi c), cifrele “2%” şi “5” au fost substituite prin cifra “10%”.
Astfel, începînd cu 01 ianuarie 2003, în baza art.91 din Codul fiscal persoanele indicate la art.90 alin.(1) din Codul fiscal urmează să reţină din plăţile efectuate către nerezidenţi (veniturile nerezidenţilor), impozit pe venit în mărime de 10% din primele pe baza contractelor de asigurare sau de reasigurare încheiate în Republica Moldova şi din alte venituri neindicate la art.91 alin.(1) al Codului fiscal, dar prevăzute prin art.71 al Codului fiscal, cu excepţia royalty din care la efectuarea plăţilor în folosul nerezidenţilor urmează de reţinut impozit în mărime de 15% din suma achitării.
Reţinerea la sursă a impozitului pe venit în mărimea de 10% la efectuarea achitărilor în favoarea nerezidenţilor se va efectua începînd cu 01.01.2003, indiferent de perioada în care au fost calculate veniturile în favoarea nerezidenţilor.
Exemplul 7. Pe parcursul anului 2002 întreprinderea “MK” S.A., nerezident al Republicii Moldova, a prestat pe teritoriul Republicii Moldova servicii de instalare a utilajului importat agentului economic rezident al republicii în valoarea de 50000 lei, iar achitarea a avut loc pe 25.01.2003. La efectuarea achitării în favoarea nerezidentului, agentul economic al republicii urmează să reţină la sursa de plata impozit pe venit în mărime de 5000 lei (50000 × (10%/100)).
De asemenea, la efectuarea plăţilor în favoarea nerezidenţilor urmează de condus de prevederile art.4 alin.(1) din Codul fiscal prin care e stabilit că, dacă un acord (o convenţie) internaţional(ă) privind evitarea dublei impuneri, la care Republica Moldova este parte şi care este ratifîcat(ă) în modul stabilit, stipulează alte reguli şi prevederi decît cele fixate în prezentul cod sau în alte acte normative adoptate în conformitate cu acesta, se aplică regulile şi prevederile acordului (convenţiei) internaţional(e).
II. Prin art.IX al Legii au fost adoptate următoarele modificări şi completări la art.24 al Legii nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal:
a) La alineatul (3) după cuvintele “în programe de stat sau ramurale de dezvoltare a economiei naţionale” a fost introdus textul “şi că aceste întreprinderi nu au datorii la bugetul public naţional, inclusiv pentru creditele acordate de Ministerul Finanţelor şi privind garanţiile de stat; încheierea, acţiunea şi rezilierea acordului privind scutirea de plata impozitului pe venit a întreprinderilor menţionate se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului Ministerului Finanţelor. Se abilitează Inspectoratul Fiscal Principal de Stat cu dreptul de a revedea acordurile semnate anterior în condiţiile prezentei legi.”.
Reieşind din prevederile cu care a fost completat alineatul (3) art.24 al Legii, administrarea prezentelor prevederi ţine de competenţa I.F.P.S. şi unele aspecte privind procedura de administrare şi executare au fost expusă în Indicaţia I.F.P.S. Nr.21 din 20 februarie 2003.
b) Alineatul (8), în urma modificărilor operate prevede că: “nu se impozitează pînă la 1 ianuarie 2010:
- dobînzile persoanelor fizice rezidente, cu excepţia celor înregistrate într-o formă de organizare juridică a activităţii de întreprinzător, de la depozitele bancare şi depunerile membrilor pe conturile de economii personale în asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor amplasate pe teritoriul Republicii Moldova;
- dobînzile de la hîrtiile de valoare de stat.”
Prin modificările menţionate a fost majorat termenul de acordare a scutirilor specificate mai sus de la 2005 pînă la 2010 pentru persoanele fizice-cetăţeni deoarece scutirea menţionată nu se răsfrînge asupra dobînzilor de la depozitele bancare, obţinute de către agenţii economici ce practică activitate de întreprinzător, inclusiv întreprinderile cu statut de persoană fizică: întreprinderile individuale, gospodăriile ţărăneşti (de fermier), cu excepţia dobînzilor de la hîrtiile de valoare de stat.
c) La alineatul (14) propoziţia a doua a fost substituită prin textul: “Scutirea menţionată se aplică asupra veniturilor aferente finanţării investiţiilor destinate achiziţionării mijloacelor fixe în scopul utilizării lor în activitatea economică a întreprinderii, contractării lucrărilor de antrepriză şi a serviciilor de engineering, achiziţionării şi prelucrării produselor agricole, proiectării, elaborării, însuşirii şi implementării tehnicii şi tehnologiilor noi, precum şi reprofilării şi retehnologizării procesului de producţie, sădirii şi înnoirii plantaţiilor multianuale, achiziţionării şi punerii la maturaţie a materiei prime şi alcoolului pentru vinuri şi divinuri (coniacuri). Modul şi condiţiile de acordare a scutirii nominalizate se vor stabili conform unui regulament aprobat de Guvern.”.
Acordarea scutirii nominalizate ulterior se va reglementa conform modului şi condiţiilor stabilite prin regulamentul aprobat de Guvern. Prevederile regulamentului vizat vor fi aduse la cunoştinţă suplimentar după aprobarea lui de către Guvern.
d) La alineatul (18), textul “în anul 2002, prevederile” a fost substituit prin cuvîntul “Prevederile”, iar textul “Legea bugetului de stat pe anul 2002” – prin textul “Legea bugetului de stat pe anul respectiv”.
Astfel, prevederile titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi prevederile prezentei legi se aplică ţinîndu-se cont de particularităţile impozitării, prevăzute prin Legea bugetului de stat pe anul respectiv, în anul 2003 prin Legea bugetului de stat pe anul 2003.
Prevederile prezentei circulare urmează a fi aduse la cunoştinţa tuturor colaboratorilor IFS teritoriale şi a agenţilor economici cointeresaţi.
| ŞEF-ADJUNCT AL INSPECTORATULUI | Ion STURZU |