BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.17-2-09/1-653-2587/29 din 27.06.2003 cu privire la particularităţile acordării facilităţii privind impozitul pe venit, prevăzute de alin.(3) al art.24 din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
27.06.2003

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Cu privire la particularităţile acordării facilităţii privind impozitul pe venit,

prevăzute de alin.(3) al art.24 din Legea pentru punerea în aplicare

a titlurilor I şi II ale Codului fiscal

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. 17-2-09/1-653-2587/29  din  27.06.2003

 (în vigoare 27.06.2003) 

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în legătură cu parvenirea interpelărilor de la agenţi economici, cu privire la solicitarea explicării particularităţilor acordării facilităţii la plata impozitului pe venit întreprinderilor, în al căror capital social investiţiile străine depăşesc suma echivalentă cu 250 mii dolari S.U.A., pentru călăuză şi utilizare în lucru explică următoarele.

Facilitatea nominalizată este reglementată de prevederile alin.(3) art.24 din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997, şi constă în acordarea beneficiarilor acesteia dreptului la reducerea cu 50% a impozitului pe venit pe parcursul a 5 ani.

Mai jos este prezentată lista cerinţelor, cărora urmează să corespundă întreprinzătorul, ce pretinde la primirea dreptului de a beneficia de facilitatea în cauză (în continuare – beneficiarul facilităţii), precum şi sunt redate unele explicaţii, ce caracterizează cerinţele sus-menţionate.

1. Beneficiarul facilităţii trebuie să dispună de capitalul social constituit, la formarea căruia au fost efectuate depunerile investitorilor străini.

Reieşind din prevederile p.4 al art.15 din Legea privind investiţiile străine nr.998-XII din 1 aprilie 1992 se consideră drept constituit capitalul social al întreprinderii cu investiţii străine, care dispune de documente, ce confirmă depunerea de către fiecare fondator al său 100 procente din cota stabilită în capitalul social. Respectiv, în calitate de confirmare a constituirii capitalului social conform rîndului 500 al Bilanţului contabil (anexa 1 la SNC 5 “Prezentarea rapoartelor financiare”) pentru perioada de gestiune, premergătoarea momentului acordării facilităţii urmează să lipsească careva înregistrări, ce caracterizează existenţa capitalului nevărsat.

2. Beneficiarul facilităţii a declarat primul venit.

Prin sintagma “declararea primului venit” se subînţelege prezentarea de către întreprinderea cu investiţii străine, pentru perioada de gestiune respectivă (cu condiţia, că capitalul social deja este constituit), a raportului financiar, în care, potrivit datelor din evidenţa financiară conform rezultatelor activităţii pentru perioada în cauză, a fost constatată obţinerea venitului.

3. Ponderea investiţiilor străine în capitalul social al întreprinderii cu investiţii străine depăşeşte suma echivalentă cu 250 mii dolari S.U.A..

Referitor la condiţia în cauză, subliniem, că potrivit art.24 al Legii privind investiţiile străine nr.998-XII din 1 aprilie 1992 la evaluarea investiţiilor străine şi estimarea activităţii întreprinderii cu investiţii străine, valuta străină se recalculează în valuta Republicii Moldova conform cursului stabilit de Bancă Naţională a Moldovei pentru operaţiile economice externe în vigoare la data efectuării operaţiunii respective.

Corespunzător, drept confirmarea respectării prezentei condiţii vor servi documentele, ce justifică faptul, că investiţiile străine recalculate conform cursului stabilit de Bancă Naţională a Moldovei la data depunerii acestora, depăşesc suma echivalentă cu 250 mii dolari S.U.A.

4. Beneficiarul facilităţii pe tot parcursul acordării acesteia (pe parcurs de 5 ani) urmează să dispună de indicii, ce caracterizează activitatea lui şi justifică faptul, că conform rezultatelor activităţii pentru fiecare an fiscal peste 50% din venitul brut constituie venitul din comercializarea produselor (lucrărilor, serviciilor) de fabricaţie proprie.

Exercitarea condiţiei în cauză se confirmă prin respectarea de către beneficiarul facilităţii a următoarei expresiei matematice:

(V c.p.l.s.f.p. / VB) × 100% > 50%,

unde:

V c.p.l.s.f.p. – venitul din comercializarea produselor (lucrărilor serviciilor) de fabricaţie proprie, care se determină ca venitul constatat în evidenţa financiară obţinut de la comercializarea produselor (lucrărilor, serviciilor) de fabricaţie proprie a întreprinderii cu investiţiile străine.

Producţia proprie este producţia fabricată sau crescută nemijlocit de către întreprinderea cu investiţiile străine, sau ceea care a fost supusă unei prelucrări esenţiale ce a condiţionat modificarea caracteristicilor ei calitative şi tehnice. Adică, în rezultatul acestei prelucrări marfa şi-a schimbat apartenenţa potrivit Nomenclatorului Mărfurilor al Republicii Moldova (aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1724 din 30 decembrie 2002), reieşind din primele patru cifre.

Lucrări, servicii de fabricaţie proprie – reprezintă lucrări, servicii, fabricate de întreprinderea cu investiţiile străine, în cadrul efectuării (prestării) cărora ponderea cheltuielilor suportate de întreprinderea în cauză a predominat (constituie peste 50%).

VB – venitul brut, care se determină în baza indicilor din Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei, ce practică activitatea de întreprinzător pentru anul respectiv (în continuare – Declaraţia). Astfel, venitul brut se calculează prin sumarea indicatorului din rîndul 0101 al Declaraţiei (care reprezintă suma totală a veniturilor constatate conform datelor contabilităţii financiare (suma clasei a 6 “Venituri” a Planului de Conturi) şi indicatorului din rîndul 020 “Ajustarea (micşorarea) veniturilor conform prevederilor legislaţiei fiscale”.

În contextul celor relatate, ţinem să menţionăm, că exercitarea dreptului la facilitatea în cauză începe din prima zi a trimestrului, ce urmează după perioada de gestiune la finele căreia sunt îndeplinite cerinţele punctelor 1-3 ale prezentei circulare, şi după cum deja s-a menţionat, acest drept se acordă pe un termen de 5 ani. Concomitent, atenţionăm, că pentru acordarea facilităţii în cauză beneficiarul ei nu urmează să apeleze la inspectoratul fiscal teritorial de stat cu solicitarea înregistrării dreptului la scutire, deoarece legislaţia în vigoare nu prevede necesitatea unei astfel de înregistrări.

În cazul îndeplinirii de către beneficiarul facilităţii a tuturor cerinţelor ce ţin de acordarea ei, mărimea impozitului supusă facilităţii să determină la întocmirea Declaraţiei, iar executarea de către beneficiar a condiţiilor respective va fi verificată de către Serviciul Fiscal de Stat în cadrul efectuării controlului fiscal.