BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.17-2-09/1-661-2622/30 din 30.06.2003 cu privire la măsurile ce urmează a fi întreprinse întru achitarea impozitului pe venit în rate

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
30.06.2003

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Cu privire la măsurile ce urmează a fi întreprinse

întru achitarea impozitului pe venit în rate

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. 17-2-09/1-661-2622/30  din  30.06.2003

 (în vigoare 30.06.2003) 

"Contabilitate şi audit", 2003, nr.7, pag.107

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în legătură cu necesitatea întreprinderii unor măsuri din partea organelor fiscale teritoriale cu scopul asigurării achitării în termenele stabilite a impozitului pe venit în rate, pentru călăuză în lucru comunică următoarele.

Potrivit prevederilor art.84 al Codului fiscal (în continuare – Cod), contribuabilii (în afara întreprinderilor agricole şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier)), care obţin venit nu din munca salariată sau de la care nu se reţine la sursa de plată impozitul pe venit din dobînzi şi royalty, conform art.89 alin.(2), şi obligaţiile fiscale privind impozitul pe venit ale cărora depăşeau în anul fiscal precedent suma de 400 lei sunt obligaţi să achite, nu mai tîrziu de 31 martie, 30 iunie, 30 septembrie şi 31 decembrie ale anului fiscal, sume egale cu 1/4 din:

a) suma calculată drept impozit ce urmează a fi plătit pentru anul respectiv; sau

b) impozitul ce urma să fie plătit pentru anul precedent.

Întreprinderile agricole, gospodăriile ţărăneşti (de fermier) care au obligaţiunea de a achita impozitul pe venit în rate dispun de dreptul de a achita impozitul respectiv în două etape: 1/4 din suma indicată la alin.(1) lit.a) sau b) – pînă la 31 martie şi 3/4 din această sumă – pînă la 31 decembrie ale anului fiscal.

Metoda de achitare a impozitului pe venit în rate este aleasă de către contribuabil şi poate fi modificată pe parcursul anului fiscal (pct.172 al Instrucţiunii Serviciului Fiscal de Stat nr.3 din 29 ianuarie 2001 aprobată de Ministerul Finanţelor (în continuare – Instrucţiune).

Mărimea impozitului pe venit ce urmează a fi achitat în rate determinată în baza indicatorilor prognozaţi ai anului fiscal curent este egală cu suma impozitului din venitul impozabil prognozat, adică presupus spre obţinere în anul fiscal curent. De aceea la determinarea impozitului pe venit în rate în baza indicatorilor prognozaţi ai anului fiscal curent se admite o eroare de pînă la 20 procente faţă de suma obligaţiunilor fiscale efective, de la care nu se vor aplica sancţiuni (amenda) pentru neplata impozitului în rate, ceea ce este inacceptabil pentru contribuabilii care au decis să achite impozitul pe venit în rate, luînd ca bază impozitul pe venit ce urma sa fie plătit pentru anul precedent.

Suma venitului impozabil prognozat se determină de către contribuabil de sine stătător la începutul anului fiscal şi poate fi revăzută (recalculată) de la un termen la altul, pornind de la veniturile şi cheltuielile prognozate. Astfel, pentru determinarea obligaţiei fiscale prognozate a anului fiscal curent, contribuabilul practic trebuie să completeze Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitatea de întreprinzător, fără a fi necesară prezentarea ei organelor fiscale.

Aceasta este argumentat prin faptul, că la prognozarea impozitului pe venit agentul economic ţine cont nu numai de datele prognozate referitoare la rezultatele financiare determinate în conformitate cu prevederile S.N.C., ci şi de indicatorii respectivi utilizaţi în scopul determinării obligaţiunilor fiscale cu privire la impozitul pe venit, adică de veniturile (cheltuielile) recunoscute în scopuri fiscale. Explicaţii mai detaliate privind modul de determinare a obligaţiei fiscale prognozate sînt prezentate în pct.165 din Instrucţiunea nr.3 din 29 ianuarie 2001 “Cu privire la modul de calculare şi achitare a impozitului pe venit de către persoanele ce practică activitate de antreprenoriat”.

În cazul cînd contribuabilul planifică să presteze servicii din care se va reţine impozitul pe venit la sursa de plată, să achite în prealabil dividende din care urmează să reţină impozitul pe venit, să obţină venitul din activitatea financiară şi investiţională de peste hotare, din care se va reţine impozitul pe venit la sursa de plată, la determinarea sumei impozitului pe venit ce urmează a fi achitat în rate, pornind de la indicatorii prognozaţi, urmează a ţine cont de suma impozitului pe venit pasibilă reţinerii la sursa de plată pe parcursul anului fiscal.

Mărimea impozitului pe venit care urmează a fi achitată în rate conform metodei prevăzute în art.84 lit.b) al Codului, pornind de la impozitul pe venit ce urma să fie plătit pentru anul precedent, este egală cu suma impozitului pe venit, calculată conform Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător (în continuare – Declaraţie) în anul fiscal precedent şi reflectată în rîndul 1501 a Declaraţiei.

Este de menţionat că, potrivit p.55 din Nota explicativă (anexa nr.1A la Instrucţiune), contribuabilii sînt obligaţi să reflecte suma determinată ca impozit pe venit în rate pentru anul fiscal curent în anexa 8D la Declaraţia pentru anul fiscal precedent, luînd ca bază metodele stabilite în art.84 al Codului, inclusiv:

- suma calculată drept impozit care urmează a fi achitată pentru anul fiscal în conformitate cu prevederile titlului II al Codului din suma obligaţiunii fiscale prognozate de către contribuabil;

- suma impozitului pe venit ce urma a fi achitată în anul precedent.

În cazul în care contribuabilul nu are obligaţiunea de a achita impozitul pe venit în rate, deoarece după una din metodele prevăzute mai sus suma impozitului ce urmează a fi achitată este egală cu zero, completarea anexei nr.8D de asemenea este obligatorie. În asemenea cazuri coloanele respective ale acestei anexe se completează cu zero.

Anexa nr.8D urmează a fi completată chiar şi în cazul în care contribuabilul are supraplată la impozitul pe venit şi mărimea acestei supraplăţi depăşeşte suma impozitului pe venit necesară achitării în rate. Aceasta este cauzată de faptul, că scopul completării anexei nr.8D este de a reflecta suma determinată ca impozit pe venit în rate, indiferent de faptul este sau nu necesar de a transfera suma determinată în acest mod.

În legătură cu cele expuse mai sus, IFS teritoriale urmează a verifica completarea de către contribuabili a anexei 8D (baza computerizată de date). În cazul în care suma impozitului pe venit în rate, achitată la buget pe parcursul anului fiscal curent către fiecare termen stabilit, este mai mică decît suma minimală dintre indicatorii reflectaţi în punctele a) şi b) către termenele respective din anexa nr.8D la declaraţiile pe anul precedent, organele fiscale urmează să expedieze contribuabililor Avizul privind existenţa unor obligaţiuni fiscale conform modelului stabilit (anexa nr.1 la prezenta scrisoare). Considerăm oportun, ca organele fiscale să expedieze un asemenea aviz şi atunci cînd în rîndul 1501 din Declaraţia pe anul precedent contribuabilul a indicat suma impozitului pe venit, iar anexa 8D nu a completat-o. Evidenţa avizelor urmează a fi ţinută în Registrul conform modelului stabilit (anexa nr.2 la prezenta scrisoare).

Scopul expedierii acestui Aviz este de a preîntîmpina contribuabilul despre necesitatea achitării impozitului pe venit în rate către fiecare termen stabilit, pornind de la datele prezentate însuşi de contribuabil în anexa nr.8D, precum şi informarea contribuabilului despre răspunderea lui conform legislaţiei în vigoare pentru neachitarea sau achitarea incompletă la buget a impozitului pe venit în rate către termenele stabilite.

Atragem atenţia asupra faptului că prognozarea sumei impozitului pe venit necesară achitării în rate pe parcursul anului fiscal urmează a fi efectuată în aşa mod încît suma impozitului determinată şi achitată către fiecare din termenele stabilite (31 martie, 30 iunie, 30 septembrie, 31 decembrie) să nu fie mai mică decît raportul dintre 80% din suma obligaţiunii fiscale definitive în anul fiscal curent (scăzîndu-se trecerile în cont) şi numărul de termene, în care urma să fie efectuată achitarea impozitului pe venit în rate. În caz contrar – poate fi aplicată amenda pentru neplata sau plata incompletă a impozitului pe venit în rate.

Răspunderea contribuabililor pentru încălcarea legislaţiei privind achitarea impozitului pe venit în rate este prevăzută începînd cu 1 iulie 2002 prin art.261 alin.(6) din Codul fiscal (pînă la 1 iulie 2002 prin art.7 al Legii cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal).

Totodată, în baza acestui alineat, amenda pentru neplata în întregime a impozitului plătit în rate nu se aplică în cazul în care impozitul pe venit ce urmează a fi plătit este mai mic de 500 de lei.

Exemplu: Presupunem că, conform indicilor din anexa nr.8D la Declaraţia prezentată pentru a.2002 de către Î.M. “Solodov” SRL suma impozitul pe venit ce urmează a fi achitată în rate în anul 2003 constituie:

a) pornind de la suma prognozată a impozitului pe venit, ce urmează a fi achitat în anul respectiv – 6000 lei către fiecare din termenele stabilite;

b) pornind de la suma impozitului pe venit, ce urma să fie achitată în anul precedent – 5000 lei către fiecare din termenele stabilite.

Suma impozitului pe venit în rate, achitată de întreprinderea dată la buget către termenele de 31.03 constituie 4000 lei şi către 30.06 – de asemenea 4000 lei. Impozitul pe venit care urma să fie plătit constituie (20000 lei) mărimea cea mai mică din:

- suma impozitului calculat, care urma să fie plătit în anul precedent, sau

- 80% din suma definitivă a obligaţiilor fiscale ale contribuabilului în anul curent, scăzîndu-se trecerile în cont.

Suma diferenţei impozitului pe venit achitată incomplet la buget către aceste două termene constituie cîte 1000 lei (5000 – 4000).

Astfel, organul fiscal teritorial este obligat să expedieze contribuabilului în cauză Aviz, conform situaţiei la 30.06 anul curent, prin care să-l preîntîmpine despre necesitatea achitării impozitului pe venit în rate în sumă de 2000 lei. În caz contrar, după expirarea anului fiscal de gestiune (2003), pentru neachitarea sau achitarea incompletă la buget a impozitului pe venit în rate, contribuabilul poate fi sancţionat conform prevederilor legislaţiei fiscale în vigoare în cazul cînd nu va asigura achitarea sumei impozitului pe venit în rate, determinată după una din cele două metode stabilite prin art.84 din Codul fiscal.

Concomitent, organele fiscale se obligă în termen de două săptămîni să organizeze seminare cu toate categoriile de contribuabili, cărora să li se explice necesitatea şi corectitudinea determinării şi achitării impozitului pe venit în rate.