Scrisoarea nr.36(10-23-02/1-2032) din 04.09.98 privind modul de completare a declaraţiei privind TVA
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Privind modul de completare a declaraţiei privind TVA
(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)
nr. 36(10-23-02/1-2032) din 04.09.98
(în vigoare 04.09.1998)
"Contabilitate şi audit", 1998, nr.10, pag.85
* * *
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în legătură cu întrebările parvenite în privinţa modului de completare a declaraţiei privind TVA şi totodată pentru călăuză în activitatea practică, comunică următoarele.
Sumele TVA, incluse într-un calcul prezentat aparte (conform scrisorii IFPS nr.20/10-23-02/1-1413 din 23.06.98), în cazul cînd au fost înregistrate pe conturile analitice ale plătitorilor spre reducere, este necesar să fie stornate de pe contul analitic.
În declaraţiile prezentate de către subiecţii impozabili – plătitorii TVA pentru prima perioadă fiscală, începînd cu 01.07.98, în rîndul 6 trebuie să fie reflectate sumele incluse în calculul prezentat anterior (conform scrisorii IFPS nr.20/10-23-02/1-1413 din 23.06.98).
În legătură cu greşeala comisă în fişa declaraţiei privind TVA e necesar a lua în consideraţie faptul că rîndul 13 al declaraţiei privind TVA se completează numai ca diferenţa rîndurilor 5 şi 11.
Rîndul 13 îşi schimbă denumirea "TVA calculată".
În fişa declaraţiei privind TVA suplimentar trebuie de introdus rîndul 14 cu denumirea "TVA spre plată/restituire", care indică suma TVA destinată reflectării pe contul personal în coloana "Calculat".
În cazul cînd la determinarea totalului subiecţii impozabili indică în rîndul 13 sumele TVA spre achitare, determinate ca rezultat pozitiv, adică, dacă diferenţa indicatorilor TVA "Volumul total al livrărilor pentru perioada fiscală" (rîndul 5) şi "TVA total calculată" (rîndul 11) este pozitivă, atunci suma taxei stabilită către plată trebuie să fie reflectată în rîndul 14. În cazul cînd indicatorii rîndului 13 arată depăşirea sumelor TVA achitate pentru procurări faţă de sumele TVA primite pentru livrări, conform prevederilor art.101(2) al Codului fiscal, în rîndul 14 se reflectă "zero". Iar indicatorul determinat din rîndul 13 se reportează de către plătitori în declaraţia pentru următoarea perioadă fiscală în rîndul 10 "Compensarea pe perioada precedentă".
Excepţie fac cazurile cînd subiectul impozabil cere să i se restituie TVA privind livrarea mărfurilor (serviciilor) care se impozitează la cota zero.
În cazul cînd subiectul impozabil are depăşirea sumelor TVA plătite pentru cheltuieli peste sumele taxei calculate pe livrările mărfurilor (serviciilor), reflectate în rîndul 13, în rîndul 14 al declaraţiei privind TVA se reflectă suma care este indicată în rîndul 12 al declaraţiei "Suma de restituire a TVA pe livrările exportate de mărfuri, bunuri materiale şi servicii", iar indicatorul rîndului 13 (în valoare absolută) micşorat cu suma indicată în rîndul 12 (în valoare absolută) se reportează de către plătitori în declaraţia pe următoarea perioadă fiscală în rîndul 10.
În cazurile cînd în declaraţia prezentată de subiectul impozabil indicatorul rîndului 12 (în valoare absolută) depăşeşte indicatorul rîndului 13 (în valoare absolută), în rîndul 14 se reflectă indicatorul rîndului 13. În caz contrar, dacă indicatorul rîndului 13 (în valoare absolută) depăşeşte indicatorul rîndului 12 (în valoare absolută), în rîndul 14 se reflectă indicatorul rîndului 12, iar depăşirea rîndului 13 (în valoare absolută) faţă de indicatorul rîndului 12 (în valoare absolută) se indică de către plătitor în declaraţia pentru următoarea perioadă fiscală în rîndul 10.
Despre cele relatate de adus la cunoştinţa contribuabililor în mod urgent.
| ŞEFUL INSPECTORATULUI | Nicolae BIVOL |