BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Hotărâri

101/05.02.2013 Hotărîre cu privire la aprobarea formelor tipizate ce atestă rezidenţa şi impozitul pe venit achitat de către nerezidenţi în Republica Moldova

Tipul documentului
Hotărâri
Data adoptării
05.02.2013

GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea formelor tipizate ce atestă rezidenţa şi impozitul

pe venit achitat de către nerezidenţi în Republica Moldova

nr. 101  din  05.02.2013

 (în vigoare 15.02.2013) 

Monitorul Oficial nr.31-35 art.150 din 15.02.2013

* * *

Abrogat: 07.07.2017

Hotărîrea Guvernului nr.511 din 05.07.2017

În scopul executării prevederilor art.793 alin.(5) şi art.136 lit.i) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Formularul-tip Forma 1-DTA-13 “Certificat de rezidenţă”, conform anexei nr.1;

Formularul-tip Forma 2-DTA-13 “Cerere pentru eliberarea certificatului privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova”, conform anexei nr.2;

Formularul-tip Forma 3-DTA-13 “Certificat privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova”, conform anexei nr.3;

Formularul-tip Forma 4-DTA-13 “Certificat privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova de către persoanele fizice – cetăţeni străini sau apatrizi care au obţinut statut de rezident al Republicii Moldova”, conform anexei nr.4;

Formularul-tip Forma 5-DTA-13 “Cerere privind restituirea impozitului pe venit reţinut în plus din sursele aflate în Republica Moldova”, conform anexei nr.5;

Formularul-tip Forma CCR-15 “Cerere de eliberare a certificatului de rezidenţă, conform anexei nr.51;

Instrucţiunea cu privire la modul de completare a formelor tipizate ce atestă rezidenţa şi impozitul pe venit achitat de către nerezidenţi în Republica Moldova, conform anexei nr.6.

[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

2. Se abrogă:

Hotărîrea Guvernului nr.9 din 19 ianuarie 2010 “Cu privire la aprobarea formelor tipizate ce atestă rezidenţa şi impozitul pe venit achitat de către nerezidenţi în Republica Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.11-12, art.52);

Hotărîrea Guvernului nr.837 din 14 septembrie 2010 “Cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în anexele nr.6, 7, 8 şi 9 la Hotărîrea Guvernului nr.9 din 19 ianuarie 2010” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.172-178, art.925);

punctul 36 din Hotărîrea Guvernului nr.928 din 12 decembrie 2012 “Cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.263-269, art.1001).

Notă: În tot textul anexelor, textul “Nr.d/o” se substituie cu textul “Nr.crt.” conform Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016

[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

[Anexa nr.51 introdusă prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

Anexa nr.6

la Hotărîrea Guvernului

nr.101 din 5 februarie 2013

Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele “Inspectoratul Fiscal Principal de Stat” şi “Inspectoratul fiscal de stat teritorial”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele “organul fiscal” conform Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016

INSTRUCŢIUNE

cu privire la modul de completare a formelor tipizate ce atestă rezidenţa

şi impozitul pe venit achitat de către nerezidenţi în Republica Moldova

1. Certificatul conform Formei 1-DTA-13 se utilizează pentru confirmarea rezidenţei pe teritoriul Republicii Moldova în scopul beneficierii de prevederile convenţiilor (acordurilor) pentru evitarea dublei impuneri, încheiate între Republica Moldova şi alte state. Atestarea rezidenţei solicitantului se efectuează conform certificatului de rezidenţă specificat în anexa nr.1.

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

2. Cererea conform Formei 2-DTA-13 se utilizează de către nerezidenţi în cazul existenţei sau lipsei tratatului internaţional pentru a solicita atestarea impozitului pe venit achitat (reţinut) în Republica Moldova din veniturile obţinute pe teritoriul acesteia.

3. Certificatul conform Formei 3-DTA-13 se utilizează de către nerezidenţi în cazul existenţei sau lipsei tratatului internaţional pentru atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova.

4. Certificatul conform Formei 4-DTA-13 se utilizează pentru atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova de către persoanele fizice – cetăţeni străini sau apatrizi care au obţinut statut de rezident al Republicii Moldova în cazul existenţei sau lipsei tratatului internaţional.

5. Cererea conform formei 5-DTA-13 se utilizează de către beneficiarul venitului pentru restituirea sumei impozitului pe venit reţinut la achitarea venitului din sursele aflate în Republica Moldova, care depăşeşte suma impozitului pe venit calculat conform cotelor prevăzute de convenţiile (acordurile) pentru evitarea dublei impuneri, încheiate între Republica Moldova şi alte state.

51. Cererea, potrivit Formei CCR-15, se utilizează de către persoanele fizice şi juridice rezidente ale Republicii Moldova, persoanele fizice cetăţeni străini sau apatrizii care au obţinut statut de rezident al Republicii Moldova pentru atestarea rezidenţei Republicii Moldova.

[Pct.51 introdus prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

6. Formele nominalizate la punctele 1-5 se completează în limba de stat/limba rusă sau în limba de stat/limba engleză, după caz.

7. Sumele venitului obţinut şi a impozitului pe venit reţinut la sursa de plată se indică în lei moldoveneşti şi în valuta străină specificată în contract, recalculate la cursul oficial de schimb al Băncii Naţionale a Moldovei, la data achitării venitului, separat prin bară.

8. Certificatele privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova (Forma 3-DTA-13 şi Forma 4-DTA-13) se eliberează după încheierea anului fiscal sau la data solicitării în cazul în care legislaţia statului străin nu prevede altceva.

9. La completarea certificatelor şi cererilor, nu se admit corecturi şi ştersături..

[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

91. În cazul pierderii sau deteriorării certificatelor eliberate anterior, organul fiscal, în baza unei cereri întocmite de contribuabil în formă liberă, va elibera certificatul solicitat pînă la expirarea termenului de prescripţie prevăzut de convenţiile (acordurile) pentru evitarea dublei impuneri, sub numărul iniţial, cu menţiunea “Duplicat” şi cu indicarea datei de eliberare a acestuia.

[Pct.91 introdus prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

Certificatul de rezidenţă

(Forma 1-DTA-13)

10. Certificatul de rezidenţă se utilizează de către solicitanţi, persoane fizice şi persoane juridice, pentru a atesta rezidenţa pe teritoriul Republicii Moldova.

11. Atestarea rezidenţei solicitantului se efectuează de către organul fiscal, în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.

12. Certificatul de rezidenţă se prezintă plătitorului de venit al statului străin, în original.

13. Certificatul de rezidenţă se eliberează o dată pe an pentru fiecare persoană fizică sau juridică rezidentă, indiferent de numărul, regularitatea şi tipul de venit achitat, în baza cererii conform Formei CCR-15, depuse de către solicitant, la care se anexează următoarele documente:

1) pentru persoanele juridice şi întreprinderile cu statut de persoană fizică, care desfăşoară activitate de întreprinzător sau activitate profesională:

[Lit.a) abrogată prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

b) copia contractului care atestă obţinerea venitului în/din statul străin, cu traducere în limba de stat, cu excepţia contractelor întocmite în limba rusă şi în limba engleză, pentru perioada fiscală în care se solicită certificatul de rezidenţă;

2) pentru persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova:

a) copia buletinului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea şi domiciliul persoanei fizice;

b) copia contractului care atestă obţinerea venitului în/din statul străin sau copia invitaţiei la muncă, sau confirmarea eliberată de întreprinderea în care activează persoana fizică, traduse în limba de stat de către traducători autorizaţi, conform modului stabilit în Legea nr.264-XVI din 11 decembrie 2008, cu legalizarea semnăturii traducătorului de către notar, cu excepţia contractelor întocmite în limba engleză sau în limba rusă, pentru perioada fiscală pentru care se solicită certificatul de rezidenţă;

3) pentru persoanele fizice cetăţeni străini sau apatrizi care, în scopuri fiscale, au obţinut statut de rezident al Republicii Moldova:

a) copia paşaportului persoanei fizice cetăţean străin sau a paşaportului apatridului ori copia permisului de şedere (provizoriu) sau copia buletinului de identitate;

b) documentul în original, eliberat de Poliţia de Frontieră, despre intrările şi ieşirile în/din Republica Moldova pentru anul fiscal respectiv, care atestă prezenţa persoanei fizice cetăţean străin sau apatrid în Republica Moldova pentru o perioadă sau perioade ce depăşesc în total 183 de zile.

La calcularea perioadei de 183 de zile se vor include următoarele zile:

- toate zilele prezenţei fizice, inclusiv zilele de sosire şi de plecare; şi

- zilele petrecute în afara statului de activitate, precum şi zilele de sîmbătă şi duminică, sărbătorile naţionale, sărbătorile şi deplasările de serviciu legate direct de activitatea destinatarului în acest stat, după care a fost reîncepută activitatea pe teritoriul statului respectiv;

c) copia contractului care atestă obţinerea venitului în/din statul străin sau copia invitaţiei la muncă, sau confirmarea eliberată de întreprinderea în care activează persoana fizică, traduse în limba de stat de către traducători autorizaţi, conform modului stabilit în Legea nr.264-XVI din 11 decembrie 2008, cu legalizarea semnăturii traducătorului de către notar, cu excepţia contractelor întocmite în limba engleză sau în limba rusă, pentru perioada fiscală pentru care se solicită certificatul de rezidenţă.

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

14. În cazul atestării rezidenţei persoanelor fizice cetăţeni străini sau a apatrizilor care s-au aflat pe teritoriul Republicii Moldova mai mult de 183 de zile, se eliberează Forma 1-DTA 13, în baza cererii (Forma CCR-15) şi a documentelor indicate la punctul 13 subpunctul 3), depuse la organul fiscal.

[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

[Pct.15 exclus prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

151. În cazul achitării dividendelor se prezintă copia extrasului din registrul acţionarilor şi extrasul din procesul-verbal al şedinţei acţionarilor, iar în cazul societăţilor cu răspundere limitată – copia extrasului din procesul-verbal al şedinţei fondatorilor.

[Pct.151 introdus prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

152. Atestarea rezidenţei şi a impozitului pe venit achitat de către nerezidenţi în Republica Moldova poate fi efectuată şi pe formularele statelor străine, cu anexarea traducerii în limba de stat efectuată de traducători autorizaţi, conform modului stabilit în Legea nr.264-XVI din 11 decembrie 2008, cu legalizarea semnăturii traducătorului de către notar, cu excepţia celor prezentate în limba rusă şi în limba engleză, pe care organul fiscal aplică semnătura şi ştampila.

[Pct.152 introdus prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

153. În cazul procedurilor stabilite între Republica Moldova şi un alt stat contractant, atestarea rezidenţei şi a impozitului pe venit achitat de către nerezidenţi în Republica Moldova se efectuează în baza formularelor statului contractant completate de contribuabil, cu anexarea certificatului de rezidenţă al Republicii Moldova (Forma 1-DTA-13), autentificat prin aplicarea ştampilei de către organele fiscale ale Republicii Moldova.

[Pct.153 introdus prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

16. În compartimentul 1. “Date despre solicitant” se înscrie informaţia referitoare la:

1) denumirea întreprinderii sau numele şi prenumele persoanei fizice şi codul fiscal al acesteia;

2) numărul şi data eliberării documentului de înregistrare sau de identitate (pentru persoanele fizice se indică suplimentar şi termenul de valabilitate a documentului de identitate);

3) sediul/domiciliul conform actelor de identitate ale solicitantului.

[Pct.16 completat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

17. În compartimentul 2. “Certificatul autorităţii competente a Republicii Moldova” se înscrie informaţia referitoare la:

1) denumirea statului străin pentru care se solicită aplicarea convenţiei (acordului) pentru evitarea dublei impuneri, denumirea localităţii şi data semnării acesteia;

2) denumirea întreprinderii străine sau numele şi prenumele persoanei fizice – cetăţean străin sau apatrid pentru care se solicită certificatul de rezidenţă;

3) anul fiscal pentru care se solicită certificatul de rezidenţă;

4) denumirea localităţii în care îşi are sediul autoritatea competentă şi data semnării certificatului de rezidenţă.

18. Organul fiscal autentifică informaţia cuprinsă în certificat prin aplicarea semnăturii şi a ştampilei.

19. Certificatul de rezidenţă se completează în 2 (două) exemplare originale, dintre care un exemplar se înmînează solicitantului, iar celălalt rămîne la organul fiscal.

Cererea pentru eliberarea certificatului privind atestarea

impozitului pe venit achitat în Republica Moldova

(Forma 2-DTA-13)

20. Cererea pentru eliberarea certificatului privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova (Forma 2-DTA-13) se completează în baza contractelor sau altor documente în conformitate cu care s-a achitat venitul şi impozitul pe venit şi se prezintă la organul fiscal.

21. Cererea poate fi depusă de către beneficiarul venitului sau de plătitorul venitului în limba de stat.

22. Cererea se completează în 2 (două) exemplare originale, dintre care un exemplar se depune la organul fiscal, iar celălalt exemplar rămîne la solicitant.

23. La cererea nominalizată se anexează documentele (în original, cu traducere în limba de stat, efectuată de traducători autorizaţi, conform modului stabilit în Legea nr.264 din 11 decembrie 2008, cu legalizarea semnăturii traducătorului de către notar, cu excepţia documentelor întocmite în limba rusă şi în limba engleză), care certifică rezidenţa beneficiarului (în cazul în care venitul acestuia se impozitează conform prevederile convenţiei (acordului)), copia contractului care atestă obţinerea venitului în Republica Moldova, cu traducere în limba de stat, efectuată de traducători autorizaţi în baza legii menţionate, cu excepţia contractelor întocmite în limba rusă sau în limba engleză, pentru perioada fiscală în care se solicită certificatul de rezidenţă. În caz de necesitate, la solicitarea organului competent, se vor prezenta documente ce confirmă achitarea venitului obţinut şi a impozitului pe venit.

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

24. În cazul achitării dividendelor se prezintă extrasul din registrul acţionarilor şi extrasul din procesul-verbal al şedinţei acţionarilor, iar în cazul societăţilor cu răspundere limitată – extrasul din procesul-verbal al şedinţei fondatorilor.

25. În compartimentul 1. “Beneficiarul venitului” se înscrie informaţia referitoare la:

1) denumirea întreprinderii străine sau numele şi prenumele persoanei fizice – cetăţean străin sau apatrid şi codul fiscal al acesteia;

2) numărul şi data eliberării documentului de înregistrare sau de identitate (pentru persoanele fizice – cetăţeni străini sau apatrizi, se indică suplimentar şi termenul de valabilitate a documentului de identitate);

3) în cazul în care impozitarea venitului nerezidentului se efectuează în conformitate cu prevederile convenţiei (acordului) pentru evitarea dublei impuneri între Republica Moldova şi statul respectiv, la completarea certificatului se înscrie denumirea documentului care atestă rezidenţa şi denumirea statului cu care Republica Moldova are încheiată convenţie (acord) pentru evitarea dublei impuneri, precum şi numărul, data şi termenul de valabilitate al documentului menţionat. În cazul în care impozitarea venitului nerezidentului se efectuează în conformitate cu prevederile Codului fiscal, în rîndul respectiv se va indica semnul «–»;

[Subpct.4) abrogat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

5) datele despre sediul/domiciliul beneficiarului venitului, conform actelor de identitate sau de înregistrare a activităţii.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

26. În compartimentul 2. “Plătitorul venitului” se înscrie informaţia referitoare la:

1) denumirea şi codul fiscal al întreprinderii;

2) sediul/domiciliul plătitorului venitului.

27. În compartimentul 3. “Venitul obţinut în Republica Moldova” se înscrie informaţia referitoare la venitul obţinut de către beneficiarul venitului:

1) în coloniţa 1 se înscrie numărul de ordine;

2) în coloniţa 2 se înscrie tipul de venit, de exemplu venit sub formă de dividende, dobînzi, royalty, venituri de la prestarea serviciilor de consultanţă sau alte venituri;

3) în coloniţa 3 se înscrie data achitării venitului, conform documentelor de plată;

4) în coloniţa 4 se înscrie suma brută a venitului obţinut în Republica Moldova;

5) în coloniţa 5 se înscrie cota impozitului pe venit prevăzută de convenţia (acordul) pentru evitarea dublei impuneri sau cota prevăzută de Codul fiscal care se aplică la venitul impozabil;

6) în coloniţa 6 se înscrie suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată şi virat la buget la cota prevăzută de convenţie (acord) sau la cota prevăzută de Codul fiscal.

[Pct.27 completat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

28. În compartimentul 4. “Venitul obţinut în Republica Moldova prin intermediul reprezentanţei permanente” se înscrie informaţia referitoare la venitul obţinut de către nerezident prin intermediul unei reprezentanţe permanente care desfăşoară activitate în Republica Moldova:

1) în coloniţa 1 se înscrie venitul anual obţinut de către nerezident;

2) în coloniţa 2 se înscrie cota impozitului pe venit prevăzută de Codul fiscal;

3) în coloniţa 3 se înscrie suma impozitului pe venit calculat şi virat la buget, conform cotei prevăzute de Codul fiscal.

29. În compartimentul 5. “Certificatul plătitorului venitului” plătitorul venitului înscrie denumirea localităţii în care îşi are sediul, data semnării cererii şi autentifică informaţia cuprinsă în cerere prin aplicarea semnăturii şi a ştampilei.

Certificatul privind atestarea impozitului pe venit achitat

în Republica Moldova (Forma 3-DTA-13)

30. Certificatul privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova (Forma 3-DTA-13) se utilizează de către beneficiarul venitului pentru a atesta venitul obţinut şi impozitul pe venit achitat în Republica Moldova.

31. Certificatul privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova (Forma 3-DTA-13) se eliberează de către organul fiscal, în termen de 30 zile calendaristice de la data depunerii cererii, în temeiul Formei 2-DTA-13 şi al documentelor indicate la punctele 20-24, cu verificarea acestora.

[Pct.31 completat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

32. În cazul în care impozitarea venitului nerezidentului se efectuează în conformitate cu prevederile convenţiei (acordului) pentru evitarea dublei impuneri între Republica Moldova şi statul respectiv, la completarea certificatului se înscrie denumirea documentului care atestă rezidenţa şi denumirea statului cu care Republica Moldova are încheiată convenţie (acord) pentru evitarea dublei impuneri, precum şi numărul, data şi termenul de valabilitate al documentului menţionat. În cazul în care impozitarea venitului nerezidentului se efectuează în conformitate cu prevederile Codului fiscal, în rîndul respectiv se va indica semnul «–».

[Pct.32 în redacţia Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

33. Organul fiscal autentifică certificatele prin aplicarea semnăturii şi ştampilei.

Certificatul privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova

de către persoanele fizice – cetăţeni străini sau apatrizi care au obţinut

statutul de rezident al Republicii Moldova (Forma 4-DTA-13)

34. Certificatul privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova de către persoanele fizice – cetăţeni străini sau apatrizi care au obţinut statutul de rezident al Republicii Moldova (Forma 4-DTA-13) se eliberează de către organul fiscal în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii cererii (Forma 2-DTA-13), în cazul în care persoana fizică – cetăţean străin sau apatrid, dintr-un stat cu care Republica Moldova are încheiată convenţia (acordul) pentru evitarea dublei impuneri, se află pe teritoriul Republicii Moldova mai mult de 183 de zile în orice perioadă de 12 luni ce se începe sau se termină în anul fiscal dat şi, respectiv, nu deţine documentul care certifică rezidenţa statului străin.

Pentru obţinerea certificatului respectiv, persoana fizică cetăţean străin sau apatrid care a obţinut statutul de rezident al Republicii Moldova va prezenta următoarele documente:

1) certificatul de rezidenţă (Forma 1-DTA-13);

2) copia contractului care atestă obţinerea venitului în/din statul străin sau copia invitaţiei la muncă, sau confirmarea eliberată de întreprinderea în care activează persoana fizică, traduse în limba de stat de către traducători autorizaţi, conform modului stabilit în Legea nr.264-XVI din 11 decembrie 2008, cu legalizarea semnăturii traducătorului de către notar, cu excepţia contractelor întocmite în limba engleză sau în limba rusă, pentru perioada fiscală pentru care se solicită certificatul de rezidenţă.

[Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

Cererea privind restituirea impozitului pe venit reţinut în plus

din sursele aflate în Republica Moldova (Forma 5-DTA-13)

35. Cererea pentru restituirea impozitului pe venit reţinut în plus din sursele aflate în Republica Moldova se utilizează pentru restituirea sumei impozitului pe venit reţinută la achitarea venitului din sursele aflate în Republica Moldova, care depăşeşte suma impozitului pe venit, calculat conform cotelor prevăzute de convenţiile (acordurile) pentru evitarea dublei impuneri, încheiate între Republica Moldova şi alte state.

36. Restituirea impozitului pe venit reţinut la achitarea venitului din sursele aflate în Republica Moldova nu se va accepta în cazul în care venitul (din care a fost reţinut impozitul pe venit) a fost obţinut prin intermediul reprezentanţei permanente a beneficiarului venitului. Determinarea obligaţiilor fiscale ale reprezentanţei permanente ale beneficiarului venitului şi modalitatea de restituire a impozitelor plătite în plus de către acestea nu fac obiectul prezentei hotărîri.

37. Cererea urmează a fi perfectată şi depusă de către beneficiarul venitului sau plătitorul venitului în baza cererii beneficiarului la organul fiscal de la locul de deservire a plătitorului venitului. În cazul în care plătitorul venitului a fost lichidat sau reorganizat, cererea se va depune de către beneficiarul venitului sau de către persoana împuternicită de acesta în modul general stabilit.

[Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

38. Restituirea se efectuează către solicitant la contul bancar indicat în cerere, în monedă naţională. În cazul în care restituirea se efectuează către persoana împuternicită a beneficiarului venitului, acesta efectuează restituirea către beneficiarul venitului în valută străină la cursul oficial al leului moldovenesc stabilit la data executării documentelor de plată.

39. Cererea pentru restituirea impozitului pe venit reţinut în plus din sursele aflate în Republica Moldova urmează a fi depusă numai în cazul în care impozitul pe venit reţinut în plus la sursa de plată a fost achitat la buget.

40. Beneficiarul venitului sau plătitorul venitului, după caz, solicită organului fiscal de la locul de deservire a plătitorului venitului, printr-o scrisoare de însoţire întocmită în mod arbitrar, efectuarea unui control şi restituirea impozitului pe venit reţinut în plus, anexînd următoarele documente:

1) cererea beneficiarului venitului depusă pe numele plătitorului venitului pentru restituirea impozitului pe venit cu confirmarea precum că venitul nu a fost obţinut prin intermediul reprezentanţei permanente (bazei fixe) situate pe teritoriul Republicii Moldova;

2) Forma 5-DTA-13 “Cerere pentru restituirea impozitului pe venit reţinut în plus din sursele aflate în Republica Moldova”;

3) documentele (în original, cu traducere în limba de stat şi de către traducători autorizaţi, conform modului stabilit în Legea nr.264 din 11 decembrie 2008, cu legalizarea semnăturii traducătorului de către notar, cu excepţia celor întocmite în limba rusă şi în limba engleză) care certifică rezidenţa beneficiarului venitului, eliberate de către autoritatea competentă a statului străin;

4) copia contractului care atestă obţinerea venitului în Republica Moldova sau alt document ce atestă dreptul la obţinerea venitului în Republica Moldova cu traducere în limba de stat, efectuată de traducători autorizaţi, conform modului stabilit în Legea nr.264-XVI din 11 decembrie 2008, cu legalizarea semnăturii traducătorului de către notar cu excepţia contractelor întocmite în limba rusă şi în limba engleză;

5) copia documentelor de plată privind achitarea venitului şi a impozitului pe venit reţinut la sursa de plată.

La efectuarea controlului, în caz de necesitate, organul fiscal poate solicita prezentarea şi a altor documente confirmative aferente acţiunii de restituire.

[Pct.40 modificat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

41. Organul fiscal, conform rezultatelor controlului, emite decizia prin care consemnează impozitul pe venit reţinut în plus şi întreprinde acţiunile de rigoare în vederea reflectării acestuia în contul personal generalizat al plătitorului venitului. Decizia privind restituirea se adoptă indiferent de constatarea lipsei sau existenţei restanţelor faţă de bugetul public naţional. Întocmirea documentelor de plată şi restituirea efectivă a sumei achitate în plus, confirmată prin decizie, se efectuează în modul general stabilit de Ministerul Finanţelor.

[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

42. Gestionarii de bugete asigură executarea restituirii în limitele sumelor încasate în plus, indiferent de cotele de defalcări între bugetele aprobate pentru anul curent.

În temeiul documentelor prezentate de organele fiscale, gestionarul bugetului perfectează documentele de plată în vederea restituirii sumelor impozitului pe venit reţinute în plus şi le prezintă spre executare Trezoreriei de Stat sau trezoreriei teritoriale deservente.

Documentele de plată se execută în termenul maxim prevăzut la art.176 alin.(3) din Codul fiscal din momentul emiterii deciziei de restituire a impozitului pe venit. În cazul depăşirii acestui termen se vor aplica prevederile art.176 alin.(3) şi (4) din Codul fiscal.

43. Plătitorul venitului sau persoana împuternicită de către beneficiarul venitului poate depune documentele pentru restituirea impozitului pe venit reţinut la sursa de plată pînă la expirarea termenului de prescripţie prevăzut de convenţiile (acordurile) pentru evitarea dublei impuneri sau, în lipsa convenţiei (acordului) respectiv, potrivit termenului menţionat la art.266 din Codul fiscal.

44. În cazul în care anterior a fost eliberat Certificatul privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova, Cererea pentru solicitarea restituirii impozitului pe venit reţinut în plus din sursele aflate în Republica Moldova poate fi executată la restituirea Certificatului privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova, în original, şi cu informarea autorităţilor competente ale statului străin. În cazul în care concomitent a fost depusă Cererea pentru restituirea impozitului pe venit şi Cererea pentru eliberarea certificatului privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova, executarea cererii pentru eliberarea certificatului privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova va fi efectuată după îndeplinirea cererii pentru restituirea impozitului pe venit.

45. Restituirea impozitului pe venit, reţinut la achitarea veniturilor din sursele aflate în Republica Moldova, se efectuează din contul sumelor încasate la impozitul pe venit sau din alte surse ale bugetului respectiv.

46. În compartimentul 1. “Beneficiarul venitului” se înscrie informaţia referitoare la:

1) denumirea întreprinderii străine sau numele şi prenumele persoanei fizice – cetăţean străin sau apatrid şi codul fiscal al acesteia;

2) numărul şi data eliberării documentului de înregistrare sau de identitate (pentru persoanele fizice – cetăţeni străini sau apatrizi se indică suplimentar şi termenul de valabilitate al documentului de identitate);

3) în cazul în care impozitarea venitului nerezidentului se efectuează în conformitate cu prevederile convenţiei (acordului) pentru evitarea dublei impuneri între Republica Moldova şi statul respectiv, se înscrie denumirea statului cu care Republica Moldova are încheiată convenţia (acordul) pentru evitarea dublei impuneri, numărul, data şi termenul de valabilitate a documentului care atestă rezidenţa acestuia.

4) sediul/domiciliul beneficiarului venitului;

5) datele bancare ale beneficiarului venitului.

47. În compartimentul 2. “Plătitorul venitului” se înscrie informaţia referitoare la:

1) denumirea şi codul fiscal al întreprinderii;

2) sediul/domiciliul plătitorului venitului.

48. În compartimentul 3. “Venitul impozabil” se înscrie informaţia referitoare la veniturile obţinute de către beneficiarul venitului:

1) în coloniţa 1 se înscrie numărul de ordine;

2) în coloniţa 2 se înscrie tipul de venit, de exemplu dividende, dobînzi, royalty, venituri de la prestarea serviciilor de consultanţă sau alte venituri;

3) în coloniţa 3 se înscrie suma venitului obţinut în Republica Moldova;

4) în coloniţa 4 se înscrie data achitării venitului, conform documentelor de plată;

5) în coloniţa 5 se înscrie cota impozitului pe venit la sursa de plată, conform legislaţiei fiscale a Republicii Moldova;

6) în coloniţa 6 se înscrie suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată şi virat la buget la cota prevăzută de legislaţia fiscală a Republicii Moldova;

7) în coloniţa 7 se înscrie cota impozitului pe venit, conform convenţiei (acordului) pentru evitarea dublei impuneri;

8) în coloniţa 8 se înscrie suma impozitului pe venit care urma să fie achitată la cota prevăzută de convenţie (acord) (coloniţa 3 х coloniţa 7);

9) în coloniţa 9 se înscrie suma impozitului pe venit care urmează a fi restituit nerezidentului, care se determină ca diferenţa dintre suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată şi virat la buget la cota prevăzută de legislaţia fiscală a Republicii Moldova şi suma impozitului pe venit la cota prevăzută de convenţie (acord) (coloniţa 6 – coloniţa 8).

49. În compartimentul 4. “Certificatul plătitorului venitului” se înscrie informaţia referitoare la:

1) suma impozitului pe venit care urmează a fi restituită (în cifre şi litere);

2) denumirea localităţii în care îşi are sediul plătitorul venitului şi data semnării cererii.

Beneficiarul venitului sau plătitorul venitului, după caz, autentifică informaţia cuprinsă în cerere prin aplicarea semnăturii şi ştampilei.

50. În cazul în care beneficiarul venitului prezintă certificatul de rezidenţă după data achitării venitului obţinut din sursele aflate în Republica Moldova, acesta urmează să depună către plătitorul venitului o cerere, în mod arbitrar, pentru restituirea impozitului pe venit achitat în plus. Restituirea, prin recalcularea impozitului pe venit, reţinut în plus din sursele aflate în Republica Moldova, se efectuează de către plătitorul venitului la cotele prevăzute de convenţie (acord) în cazul în care relaţiile economice stabilite între beneficiar şi plătitor prevăd achitarea venitului pe perioadele ulterioare ale anului curent.

În scopul restituirii prin recalcularea sumelor impozitului pe venit calculate şi achitate la buget, potrivit cotelor prevăzute de legislaţia fiscală, plătitorul venitului urmează să prezinte la organul fiscal în a cărui rază se deserveşte contribuabilul o dare de seamă corectată cu stabilirea impozitului pe venit la cotele prevăzute de convenţie (acord).

Cererea de eliberare

a Certificatului de rezidenţă (Forma CCR-15)

51. Cererea, conform formularului-tip (Forma CCR-15), se utilizează de către solicitanţi, persoane fizice şi juridice, persoane fizice cetăţeni străini sau apatrizi care au obţinut statut de rezident al Republicii Moldova, pentru a obţine certificatul de rezidenţă (Forma 1-DTA-13).

[Pct.51 introdus prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

52. În cerere se înscrie informaţia referitoare la:

1) denumirea contribuabilului (întreprinderea sau numele şi prenumele persoanei fizice) şi codul fiscal al acestuia;

2) datele despre sediul/domiciliul solicitantului, conform actelor de identitate (se indică localitatea, strada şi numărul);

3) datele de contact (se indică telefonul şi e-mailul);

4) denumirea documentului care atestă rezidenţa şi, prin virgulă, denumirea statului respectiv cu care Republica Moldova are încheiată convenţie (acord) pentru evitarea dublei impuneri;

5) perioada fiscală pentru care se solicită certificatul de rezidenţă.

La cerere se anexează documentele (se indică denumirea, numărul şi data documentului şi numărul de file), enumerate la pct.13 subpct.2) din anexa nr.6.

[Pct.52 introdus prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

53. Cererea se semnează de contribuabil sau de persoana responsabilă.

[Pct.53 introdus prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]

54. La depunerea cererii de eliberare a certificatului de rezidenţă la organul fiscal, contribuabilului i se înmînează o recipisă semnată de funcţionarul fiscal care a recepţionat cererea, cu indicarea datei şi a telefonului de contact.

[Pct.54 introdus prin Hot.Guv. nr.4 din 18.01.2016, în vigoare 22.01.2016]