837/14.09.2010 Hotărîre cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în anexele nr.6, 7, 8 şi 9 la Hotărîrea Guvernului nr.9 din 19 ianuarie 2010
GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA
H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor
ce se operează în anexele nr.6, 7, 8 şi 9 la Hotărîrea
Guvernului nr.9 din 19 ianuarie 2010
nr. 837 din 14.09.2010
(în vigoare 21.09.2010)
Monitorul Oficial nr.172-178 art.925 din 21.09.2010
* * *
Abrogat: 15.02.2013
Hotărîrea Guvernului nr.101 din 05.02.2013
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă modificările şi completările ce se operează în anexele nr.6, 7, 8 şi 9 la Hotărîrea Guvernului nr.9 din 19 ianuarie 2010 “Cu privire la aprobarea formelor tipizate ce atestă rezidenţa şi impozitul pe venit achitat de către nerezidenţi în Republica Moldova” (se anexează).
| PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
| Contrasemnează: | |
| Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Chişinău, 14 septembrie 2010. |
|
| Nr.837. |
Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului
nr.837 din 14 septembrie 2010
MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE
ce se operează în anexele nr.6, 7, 8 şi 9 la Hotărîrea
Guvernului nr.9 din 19 ianuarie 2010
Anexele nr.6, 7, 8 şi 9 la Hotărîrea Guvernului nr.9 din 19 ianuarie 2010 “Cu privire la aprobarea formelor tipizate ce atestă rezidenţa şi impozitul pe venit achitat de către nerezidenţi în Republica Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.11-12, art.52) se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Anexa nr.6:
la primul alineat, cuvintele “în sensul articolului 15 al” se substituie cu cuvintele “în conformitate cu prevederile”;
la alineatul şase, cuvintele “a obţinut venit” se substituie cu cuvintele “a declarat venit”;
la alineatul zece, cuvintele “în baza contractului nr.____din_____, încheiat cu______, cod fiscal_____” se exclud.
2. Anexa nr.7:
la alineatul şase, cuvintele “a obţinut venit” se substituie cu cuvintele “a declarat venit;
la alineatul zece, cuvintele “în baza contractului nr.____din_____, încheiat cu______, cod fiscal_____” se exclud.
3. Anexa nr.8:
compartimentul 2:
denumirea compartimentului se completează cu sintagma “, succesorul plătitorului venitului, persoana împuternicită de către beneficiarul venitului”;
se completează cu următorii indicatori:
“Denumirea băncii”, “Codul băncii”, “Adresa băncii”, “Numărul contului bancar”;
compartimentul 4:
denumirea compartimentului va avea următorul cuprins:
“4. Certificatul plătitorului, succesorului plătitorului de venit, persoanei împuternicite de către beneficiarul venitului”;
punctul 1 va avea următorul cuprins:
“1. Declar că informaţia indicată la capitolele 1, 2 şi 3 ale prezentei cereri este corectă şi datele indicate în prezenta cerere pentru restituire sînt veridice sub orice aspect.”;
compartimentul 5 “Certificatul organului fiscal al Republicii Moldova” se exclude.
4. Anexa nr.9:
punctul 1 se completează în final cu textul “La solicitarea nerezidentului, atestarea rezidenţei se efectuează conform formularului de rezidenţă stabilit de statul contractant.”;
punctul 9 se completează în final cu cuvintele “, în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii”;
punctul 11:
litera a):
la alineatul doi, după cuvintele “înregistrarea provizorie” se completează cu cuvintele “pentru anul fiscal (calendaristic) pentru care se solicită atestarea rezidenţei”;
la alineatul trei, după cuvintele “în statul străin” se completează cu cuvintele “cu traducere în limba de stat, cu excepţia contractelor întocmite în limba rusă”;
la litera b) ultimul alineat, după cuvintele “cu traducere, după caz, în limba de stat” se completează cu cuvintele “cu excepţia contractelor întocmite în limba rusă”;
la punctul 18, cuvintele “cu traducere, după caz, în limba de stat” se substituie cu cuvintele “cu traducere în limba de stat, cu excepţia documentelor întocmite în limba rusă”;
punctul 20 va avea următorul cuprins:
“20. La cererea nominalizată se anexează documentele (în original, cu traducere în limba de stat, cu excepţia documentelor întocmite în limba rusă şi autentificate notarial), care certifică rezidenţa beneficiarului, precum şi statutul de proprietar beneficiar (beneficiar efectiv) al venitului obţinut în Republica Moldova pentru anul fiscal (calendaristic) în care au fost achitate veniturile, eliberate de către autoritatea competentă a statului străin, copia contractului care atestă obţinerea venitului în Republica Moldova, cu traducere în limba de stat, cu excepţia contractelor întocmite în limba rusă, copia documentelor de plată privind obţinerea venitului, precum şi copia dărilor de seamă fiscale privind veniturile achitate şi impozitul pe venit reţinut la sursa de plată (anuale, după caz, lunare) şi copia documentelor de plată privind achitarea impozitului pe venit reţinut la sursa de plată”.
punctul 29, după sintagma “Inspectoratul Fiscal Principal de Stat” se completează cu cuvintele “, în termen de 30 zile de la data depunerii cererii”;
punctul 31, după cuvintele “se eliberează” se completează cu cuvintele “, în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii”;
punctul 32, după cuvintele “se eliberează” se completează cu cuvintele “de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în termen de 30 zile de la data depunerii cererii”;
punctele 33 – 42 vor avea următorul cuprins:
“33. Cererea pentru restituirea impozitului pe venit, reţinut din surse aflate în Republica Moldova, se utilizează pentru restituirea sumei impozitului pe venit, reţinută la achitarea venitului din surse aflate în Republica Moldova, care depăşeşte suma impozitului pe venit, calculat conform cotelor, prevăzute de convenţiile (acordurile) pentru evitarea dublei impuneri, încheiate între Republica Moldova şi alte state.
34. Restituirea impozitului pe venit, reţinut la achitarea veniturilor din surse aflate în Republica Moldova, nu se va accepta în cazul în care venitul (din care a fost reţinut un impozit) a fost obţinut prin intermediul reprezentanţei permanente a beneficiarului venitului. Determinarea obligaţiunilor fiscale ale reprezentanţei permanente ale beneficiarului venitului şi modalitatea de restituire a impozitelor plătite în plus de către acestea nu fac obiectul prezentei Hotărîri.
35. Cererea urmează a fi perfectată şi depusă de plătitorul venitului. În cazul în care plătitorul venitului a fost lichidat, cererea se depune de către beneficiarul venitului sau de către persoana împuternicită – rezident al Republicii Moldova de către beneficiarul venitului. În cazul în care plătitorul venitului a fost reorganizat, cererea se depune de către succesorul plătitorului venitului. Restituirea se efectuează către solicitant la contul bancar indicat în cerere în valută naţională. În cazul în care restituirea se efectuează către beneficiarul venitului restituirea se efectuează în valută străină la cursul oficial al leului moldovenesc stabilit la data executării documentelor de plată.
36. Cererea pentru restituirea impozitului pe venit, reţinut din surse aflate în Republica Moldova, se va completa de către plătitorul venitului numai în cazul în care impozitul pe venit reţinut la sursa de plată a fost achitat la buget.
37. Plătitorul venitului solicită organului fiscal de la locul de deservire, printr-o scrisoare de însoţire, întocmită în mod arbitrar, efectuarea unui control şi restituirea impozitului pe venit reţinut în plus, anexînd următoarele documente:
a) cererea beneficiarului venitului depusă pe numele plătitorului venitului pentru restituirea impozitului pe venit cu confirmarea că venitul nu a fost obţinut prin intermediul reprezentanţei permanente sau bazei fixe situate pe teritoriul Republicii Moldova;
b) formularul 8-DTA-09 “Cerere pentru restituirea impozitului pe venit reţinut din surse aflate în Republica Moldova”;
c) documentele (în original, cu traducere, în limba de stat, cu excepţia celor întocmite în limba rusă şi autentificate notarial) care certifică rezidenţa beneficiarului, precum şi statutul de proprietar beneficiar (beneficiar efectiv) al venitului obţinut în Republica Moldova pentru anul fiscal (calendaristic) în care au fost achitate veniturile, eliberate de către autoritatea competentă a statului străin;
d) copia contractului care atestă obţinerea venitului în Republica Moldova sau alt document ce atestă dreptul la obţinerea venitului în Republica Moldova cu traducere, în limba de stat, cu excepţia contractelor întocmite în limba rusă;
e) copia documentelor de plată privind achitarea impozitului pe venit reţinut la sursa de plată;
f) copia dărilor de seamă fiscale privind veniturile achitate şi impozitul pe venit reţinut la sursa de plată (anuale, după caz, lunare).
La efectuarea controlului, în caz de necesitate, organul fiscal poate solicita prezentarea şi a altor documente confirmative aferente acţiunii de restituire.
38. Organul fiscal, conform rezultatelor controlului, emite decizia prin care consemnează impozitul pe venit reţinut în plus şi întreprinde acţiunile de rigoare în vederea reflectării acestuia în contul personal generalizat al plătitorului venitului. Decizia privind restituirea se adoptă, indiferent de constatarea lipsei sau existenţei restanţelor faţă de bugetul public naţional. Un exemplar al deciziei se remite către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi gestionarului bugetului respectiv (în cazul bugetului de stat – Ministerului Finanţelor, în cazul bugetului unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea – direcţiei finanţe respective, în cazul bugetului unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi – primăriei respective).
La exemplarul de decizie remis gestionarului bugetului se anexează copiile documentelor enumerate la pct.37 al prezentei Instrucţiuni.
39. Gestionarii de bugete asigură executarea restituirii în limitele sumelor încasate în plus, indiferent de cotele de defalcări între bugetele aprobate pentru anul curent.
În temeiul documentelor prezentate de organele fiscale, gestionarul bugetului perfectează documentele de plată în vederea restituirii sumelor impozitului pe venit reţinute în plus şi le prezintă spre executare Trezoreriei de Stat sau trezoreriei teritoriale deservente.
Documentele de plată se execută în termenul maxim prevăzut la alin.(3) art.176 din Codul fiscal din momentul emiterii deciziei de restituire a impozitului pe venit. În cazul depăşirii acestui termen se vor aplica prevederile alin.(3) şi (4) art.176 din Codul fiscal.
40. Plătitorul venitului poate depune documentele pentru restituirea impozitului pe venit reţinut la sursa de plată, pînă la expirarea termenului de prescripţie menţionat la art.266 din Codul fiscal.
41. În cazul în care anterior a fost eliberat Certificatul privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova, cererea pentru solicitarea restituirii impozitului pe venit, reţinut din surse aflate în Republica Moldova poate fi executată la înapoierea Certificatului privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova în original şi cu informarea autorităţilor competente ale statului străin. În cazul în care concomitent a fost depusă cererea pentru solicitarea restituirii impozitului pe venit şi cererea pentru eliberarea certificatului privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova executarea cererii pentru eliberarea certificatului privind atestarea impozitului pe venit achitat în Republica Moldova va fi efectuată după îndeplinirea cererii pentru solicitarea restituirii impozitului pe venit.
42. Restituirea impozitului pe venit, reţinut la achitarea veniturilor din surse aflate în Republica Moldova, se efectuează din contul sumelor încasate la impozitul pe venit sau din alte surse ale bugetului respectiv.”;
la punctul 46, cuvintele “beneficiarului” şi “Beneficiarul” se substituie, respectiv, cu cuvintele “plătitorului” şi “Plătitorul”;
punctul 47 se exclude.