Lege nr. 1218 din 03.12.1992
privind impozitul pe veniturile persoanelor fizice
L E G E
privind impozitul pe veniturile persoanelor fizice
nr. 1218-XII din 03.12.1992
(în vigoare 01.12.1992)
Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.12/361 din 1992
* * *
Abrogat: 18.09.1997
Legea R.Moldova nr.1164-XIII din 24.04.1997
C U P R I N S
Articolul 2. Veniturile impozabile
Articolul 3. Cotele impozitului
Articolul 4. Veniturile neimpozabile
Articolul 5. Înlesnirile fiscale
Articolul 6. Evitarea dublei impuneri
Articolul 8. Modul de reţinere şi de restituire a sumelor impozitelor calculate greşit
Articolul 9. Prioritatea acordurilor internaţionale
Anexă Cotele impozitului pe veniturile persoanelor fizice
Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.
Articolul 1. Contribuabilii
(1) Contribuabili în Republica Moldova sînt persoanele fizice care obţin venit în Moldova, indiferent de domiciliul lor stabil.
(2) Persoanele fizice – cetăţenii străini şi apatrizii, care obţin venit în Republica Moldova, urmează a fi impozitate în conformitate cu prezenta lege.
Articolul 2. Veniturile impozabile
(1) Obiectul impozabil al persoanelor fizice cu domiciliul stabil în Republica Moldova îl constituie veniturile, sub formă bănească sau în natură, obţinute atît pe teritoriul republicii, cît şi în afara ei.
(2) Mărimea veniturilor obţinute în natură se calculează conform preţurilor de stat, iar în cazul în care aceste preţuri lipsesc – conform preţurilor libere (de piaţă).
(3) Obiectul impozabil al persoanelor fizice care nu au domiciliu stabil în Republica Moldova îl constituie veniturile obţinute din surse de venituri care se află în republică.
(4) Plata impozitului pe veniturile obţinute în valută străină se face, la dorinţa contribuabilului, în valută naţională sau în valută străină pe care o cumpără Banca Naţională a Moldovei. Veniturile în valută străină se calculează prin transformare în valută naţională la cursul de schimb oficial stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data calculării impozitului.
Articolul 3. Cotele impozitului
(1) Veniturile persoanelor fizice obţinute la locul de muncă de bază diminuate cu mărimea multiplului respectiv al salariului minim lunar, stabilit prin actele normative, se impun pe baza cotelor indicate în anexă.
(2) Veniturile persoanelor fizice provenite din munca suplimentară (în afara locului de muncă de bază) se impozitează pe baza cotelor stabilite (vezi anexa), dar fără diminuarea venitului cu mărimea neimpozabilă a salariului minim lunar.
Articolul 4. Veniturile neimpozabile
Nu se cuprind în venitul impozabil şi nu se impun:
a) indemnizaţiile acordate în baza asigurării sociale de stat şi asistenţei sociale de stat cu excepţia celor care se acordă în caz de pierdere temporară a capacităţii de muncă (inclusiv ajutorul pentru îngrijirea copilului bolnav), precum şi ajutoarele sub formă bănească şi în natură acordate persoanelor fizice din mijloacele fondurilor organizaţiilor obşteşti de binefacere;
b) pensiile alimentare;
c) bursele studenţilor şi ale elevilor instituţiilor de învăţămînt stabilite lor de aceste instituţii, precum şi bursele instituite din mijloacele fondurilor organizaţiilor obşteşti de binefacere;
d) sumele pe care şcolile tehnice profesionale le plătesc elevilor pentru lucrările îndeplinite;
e) pensiile de stat şi pensiile suplimentare, plătite în condiţiile asigurării benevole a pensiilor;
f) sumele primite de persoanele fizice de la organizaţiile de stat de ocrotire a sănătăţii pentru donare de sînge, ţesuturi, anumite organe;
g) sumele primite pentru repararea daunei în cazul pierderii capacităţii de muncă pricinuită de infirmitate sau de altă vătămare a sănătăţii, precum şi în legătură cu pierderea întreţinătorului;
h) plăţile de compensare în mărimile stabilite de legislaţie, cu excepţia compensaţiei la concediere pentru concediul nefolosit;
i) sumele provenite de pe urma vînzării bunurilor care aparţin persoanelor fizice cu drept de proprietate, în afară de sumele provenite ca rezultat al activităţii de antreprenoriat, de pe urma vînzării producţiei şi bunurilor;
j) veniturile persoanelor fizice provenite din desfacerea producţiei agricole, care a fost crescută pe terenuri repartizate lor sau procurate de ele în conformitate cu articolul 82 din Codul funciar (legea din 20 februarie 1991);
k) cîştigurile şi plăţile la obligaţiile împrumuturilor de stat şi la loterii;
l) dobînzile şi cîştigurile la depunerile din băncile Republicii Moldova şi sumele primite de persoanele fizice din asigurarea obligatorie şi din cea benevolă cu excepţia cazurilor cînd cota de asigurare se depune din contul mijloacelor întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor;
m) indemnizaţiile de concediere plătite în conformitate cu legislaţia în vigoare;
n) sumele plătite în conformitate cu legislaţia în vigoare în schimbul încăperilor de locuit şi serviciilor comunale puse la dispoziţie şi prestate fără plată;
o) costul aprovizionării în natură, prevăzute de hotărîrile respective ale Guvernului, precum şi sumele plătite în schimbul acestei aprovizionări;
p) cheltuielile confirmate documentar, legate de extragerea venitului;
q) veniturile anuale egale cu costul cadourilor (premiilor nebăneşti), primite la locul de muncă de bază, în mărime de pînă la un salariu minim lunar la momentul primirii lor, precum şi veniturile egale cu costul premiilor nebăneşti, primite la concursuri şi competiţii internaţionale şi republicane;
r) veniturile sub formă de ajutor material, primit în legătură cu calamităţile naturale, cu alte circumstanţe extraordinare, inclusiv în cazurile în care acest ajutor se acordă în baza hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova sau ale altor state;
s) veniturile obţinute în decursul anului calendaristic la locul de muncă de bază, inclusiv veniturile pensionarilor (foşti salariaţi), sub formă de orice fel de ajutor material, cu excepţia celor menţionate la litera a) a prezentului articol, inclusiv compensaţia costului examenului medical, tratamentului în staţionar, procurarea medicamentelor, biletelor de tratament balneo-sanatorial şi de asanare, inclusiv la bazele de odihnă, care se află la balanţa agenţilor economici - în limitele a 50 salarii minime; compensaţia preţului biletelor de tratament şi de odihnă pentru copiii salariaţilor - în limitele a 30 salarii minime;
ş) veniturile sub formă de ajutor material, acordat în decursul anului calendaristic de către organele sindicale din mijloacele obţinute din contul cotizaţiilor sindicale: familiilor cu 4 şi mai mulţi copii; în legătură cu calamităţile naturale, cu alte circumstanţe extraordinare; în cazul necesităţii unui tratament în staţionar în afara republicii (conform concluziei organelor Ministerului Sănătăţii); în alte cazuri - în limitele a 15 salarii minime;
t) salariul persoanelor fizice şi alte forme de remunerare la locul de muncă de bază în sumă, ce nu depăşeşte mărimea salariului minim lunar la momentul primirii acestor venituri;
u) donaţiile băneşti transferate de către persoanele fizice întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor de binefacere, precum şi organizaţiilor de cultură, învăţămînt, de ocrotire a sănătăţii şi de asistenţă socială, finanţate parţial sau integral de la bugetul de stat;
v) sumele primite ca moştenire şi donaţie;
w) salariul în valută naţională sau străină primit de către lucrătorii reprezentanţelor diplomatice ale Republicii Moldova în legătură cu lucrul lor peste hotare;
x) Premiile Naţionale ale Republicii Moldova în domeniul literaturii, artei şi arhitecturii şi Premiile de Stat ale Republicii Moldova în domeniul ştiinţei, tehnicii şi producţiei.
[Art.4 modificat prin Legea nr.542-XIII din 19.07.1995, în vigoare 17.08.1995]
[Art.4 completat prin Legea nr.434-XIII din 19.04.1995, în vigoare 18.05.1995]
[Art.4 modificat prin Legea nr.325-XIII din 14.12.1994, în vigoare 01.01.1995]
Articolul 5. Înlesnirile fiscale
(1) Nu se impune venitul lunar provenit din munca prestată la locul de muncă de bază, ce nu depăşeşte mărimea a opt salarii minime lunare, la data primirii acestui venit, al următoarelor persoane fizice:
a) invalizii de război, foştii militari care au devenit invalizi în urma rănirii, contuzionării sau mutilării în timpul îndeplinirii obligaţiunilor militare sau ca rezultat al unei afecţiuni cauzate de aflarea pe front, precum şi invalizii asimilaţi lor, care, conform legislaţiei, beneficiază de aceeaşi asigurare pensionară;
b) persoanele din corpul de comandă şi din efectivul organelor apărării, ale afacerilor interne şi ale securităţii naţionale, care au devenit invalizi în urma rănirii, contuzionării sau mutilării în timpul îndeplinirii obligaţiunilor de serviciu;
c) invalizii din copilărie şi invalizii nevăzători de gradul I şi II;
d) foştii deţinuţi în lagărele de concentrare şi victimele represiunilor politice.
(2) Nu se impune venitul lunar provenit din munca prestată la locul de muncă de bază, ce nu depăşeşte mărimea a şase salarii minime lunare la data primirii acestui venit al următoarelor persoane fizice:
a) participanţii la război sau la alte operaţii de luptă, care şi-au făcut serviciul în armata operativă;
b) mamele care au crescut şi au educat cinci şi mai mulţi copii;
c) părinţii (înfietorii) singuri care au doi şi mai mulţi copii în vîrstă de pînă la 16 ani.
(3) Nu se impune venitul lunar provenit din munca prestată la locul de muncă de bază, ce nu depăşeşte mărimea a cinci salarii minime lunare la data primirii acestui venit al următoarelor persoane fizice:
a) invalizii de gradul I şi II, cu excepţia celor indicaţi la alineatul (1), al acestui articol;
b) părinţii şi soţiile militarilor care şi-au pierdut viaţa în urma rănirii, contuzionării sau mutilării în perioada războiului, în timpul îndeplinirii obligaţiunilor militare sau în urma unei afecţiuni cauzate de aflarea pe front;
c) întreţinătorii a trei şi mai multe persoane;
d) unul dintre părinţi care creşte un invalid din copilărie locuind împreună.
(4) Sînt scutiţi completamente de impozitul pe venit următoarele persoane fizice:
a) studenţii şi elevii instituţiilor de învăţămînt repartizaţi la lucru în întreprinderi, organizaţii şi instituţii în componenţa detaşamentelor studenţeşti, formate în baza mandatelor ştaburilor republicane şi orăşeneşti ale detaşamentelor studenţeşti şi ale asociaţiilor de muncă ale tineretului, precum şi pedagogii şi alţi conducători ai acestor detaşamente, numiţi în modul stabilit – pe venitul provenit din munca în aceste detaşamente:
b) persoanele trimise de întreprinderi, organizaţii şi instituţii la lucru în unităţile agricole – pe venitul provenit din munca în aceste unităţi;
c) şomerii înregistraţi – pe venitul primit ca ajutor de şomaj sau ca bursă primită în timpul învăţămîntului profesional şi recalificării din Fondul utilizării forţei de muncă;
d) persoanele, care s-au îmbolnăvit şi au suferit de boală actinică provocată de urmările catastrofei de la C.A.E. Cernobîl, invalizii, a căror invaliditate e în legătură cauzală cu catastrofa de la Cernobîl, precum şi persoanele (trimise temporar sau delegate) care în anii 1986-1987 au participat la lichidarea urmărilor avariei de la C.A.E. Cernobîl în zona de înstrăinare, militarii, lucrătorii organelor afacerilor interne, şi supuşii militari recrutaţi în cantonamente speciale, acei care şi-au satisfăcut în această perioadă serviciul în forţele armate, în trupele şi organele Comitetului pentru Securitatea Statului, în trupele de interne şi cele de căi ferate, în alte formaţiuni militare şi care au îndeplinit lucrări de lichidare a urmărilor avariei în zona de înstrăinare;
e) colaboratorii subdiviziunilor de risc special, care s-au îmbolnăvit de boala actinică sau au devenit invalizi;
f) părinţii şi soţul (soţia) celor care şi-au pierdut viaţa sau au dispărut fără veste în luptele pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova;
g) militarii din trupele, subdiviziunile şi organele Ministerului Apărării şi Ministerului Securităţii Naţionale, precum şi persoanele din corpul de comandă şi efectivul organelor şi subdiviziunilor Ministerului Afacerilor Interne.
(5) Participanţii la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova beneficiază de o reducere a impozitului cu 50%.
(6) În cazul în care o persoană fizică poate beneficia de mai multe înlesniri fiscale, ei i se acordă una din ele, cea mai avantajoasă.
(7) Persoanele enumerate la prezentul articol îşi confirmă dreptul la înlesniri în baza documentelor respective stabilite de Ministerul Finanţelor. Dreptul acestor persoane la înlesniri apare din momentul prezentării acestor documente.
[Art.5 modificat prin Legea nr.1127-XIII din 21.03.1997, în vigoare 24.04.1997]
[Art.5 modificat prin Legea nr.686-XIII din 14.12.1995, în vigoare 01.01.1996]
[Art.5 completat prin Legea nr.1307-XIII din 25.02.1993, în vigoare 25.02.1993]
Articolul 6. Evitarea dublei impuneri
(1) Veniturile obţinute în străinătate de către persoanele fizice cu domiciliu stabil în Republica Moldova (cu excepţia veniturilor provenite din muncă salariată) se includ în veniturile supuse impozitării în Republica Moldova. Sumele veniturilor obţinute în valută străină se calculează prin transformare în valută naţională la cursul de schimb oficial stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data calculării impozitului.
(2) Impozitul pe venit, plătit peste hotare, în conformitate cu legislaţia altor state, de către persoanele fizice cu domiciliu stabil în Moldova se ia în considerare la achitarea de către ele a impozitului pe venit în Republica Moldova. Totodată mărimea luată în considerare a sumei impozitului plătit în străinătate nu poate să depăşească suma impozitului care urmează să fie plătit în Republica Moldova.
Articolul 7. Modul de calculare, de reţinere şi de vărsare la buget a impozitului şi de prezentare a informaţiei despre venituri
(1) Impozitul pe venit, perceput din cîştiguri şi din alte venituri sub formă bănească sau în natură, se calculează şi se reţine de către întreprinderile, organizaţiile, instituţiile şi persoanele fizice (denumite în cele ce urmează patroni) care achită aceste plăţi.
(2) Primind de la instituţiile bancare mijloacele pentru plata veniturilor, patronii varsă la buget sumele impozitului calculat.
(3) Instituţiile bancare sînt obligate, atunci cînd li se prezintă cecuri de primire a mijloacelor pentru plata salariilor şi indemnizaţiilor pentru vechime în muncă, să le plătească numai după prezentarea dispoziţiilor de vărsare a impozitului la buget.
(4) În cazul în care plata cîştigului, se efectuează din încasările obţinute de pe urma desfacerii producţiei, prestării serviciilor sau din alte surse, sumele impozitului se varsă la instituţia bancară în ziua următoare după plătirea cîştigului.
(5) În cazurile cînd salariul (onorariul) se plăteşte incomplet sau în general nu se plăteşte, iar calculul final se face după încheierea lucrărilor, la reţinerea impozitului sumei primite se repartizează la numărul lunilor pentru care se efectuează remunerarea muncii; totodată pentru lucrătorii permanenţi ai unităţilor agricole aceste sume se repartizează la 12 luni. În acelaşi mod la reţinerea impozitului se repartizează premiile primite după încheierea trimestrului, sezonului sau anului, precum şi dividendele.
(6) Indemnizaţia de o singură dată pentru vechime în muncă se impune separat de salariu, cota impozitului fiind de 10%.
(7) Veniturile obţinute de către persoanele fizice în urma lichidării întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor, inclusiv din vînzarea bunurilor acestora, sînt supuse impozitului împreună cu alte venituri (cîştiguri) ale acelei luni, în care se plătesc aceste venituri, fără a fi repartizate pe luni.
(8) Se interzice ca impozitul pe venitul persoanelor fizice să fie plătit din contul mijloacelor patronilor.
(9) Sumele impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice care desfăşoară activitate de antreprenoriat şi alte activităţi ce nu sînt legate de îndeplinirea obligaţiilor de muncă le calculează organele fiscale în decurs de 2 luni de la data prezentării lor în conformitate cu legislaţia în vigoare a declaraţiei privind veniturile obţinute şi cheltuielile legate de obţinerea acestor venituri. Impozitul se calculează din venitul mediu lunar conform cotelor din anexă şi se înmulţeşte cu numărul lunilor lucrate.
(10) Sumele impozitului reţinute în decursul anului la locul de plată a venitului se iau în considerare la efectuarea calculului definitiv în organele fiscale.
(11) Impozitul calculat de organele fiscale se plăteşte în rate egale în următoarele termene: pînă la 15 martie, pînă la 15 mai, pînă la 15 august, pînă la 15 noiembrie.
[Art.7 modificat prin Legea nr.664-XIII din 23.11.1995, în vigoare 28.12.1995]
[Art.7 completat prin Legea nr.234-XIII din 29.09.1994, în vigoare 03.11.1994]
Articolul 8. Modul de reţinere şi de restituire a sumelor impozitelor calculate greşit
(1) Sumele impozitului nereţinute la timp de către patroni din salariul persoanelor fizice şi din alte venituri lunar impozabile pot fi reţinute pentru cel mult 3 luni precedente, iar restituirea sumelor reţinute în plus se admite pe o perioadă de cel mult un an la data constatării reţinerii greşite.
(2) De la persoanele fizice ale căror venituri se impun în baza declaraţiilor şi care nu au fost impuse la timp sau care au fost impuse greşit, perceperea sau restituirea către aceste persoane a impozitului se face pe o perioadă de doi ani precedenţi constatării reţinerii greşite.
(3) Impozitul care nu a fost plătit din cauza eschivării contribuabilului de la impunere se reţine pe întreaga perioadă în care acesta s-a eschivat.
(4) Sumele impozitului neîncasate la timp, încasate incomplet sau nevărsate la buget la locul de plată a venitului sînt încasate în mod incontestabil de către organul fiscal de la patronii care plătesc venituri persoanelor fizice pentru întreaga perioadă.
Articolul 9. Prioritatea acordurilor internaţionale
Dacă acordurile internaţionale, parte la care este Republica Moldova stabilesc alte reguli decît cele prevăzute de prezenta lege, se aplică regulile acordurilor internaţionale.
| PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA | Mircea SNEGUR |
| or.Chişinău, 3 decembrie 1992. | |
| Nr.1218-XII. |
|
Anexă la Legea privind impozitul pe veniturile persoanelor fizice COTELE impozitului pe veniturile persoanelor fizice |
|
| Venitul lunar impozabil | Impozitul lunar |
| pînă la 5 salarii minime | 10% din suma venitului impozabil |
| peste 5 pînă la 10 salarii minime | 15% din suma ce depăşeşte 5 salarii minime |
| peste 10 pînă la 15 salarii minime | 20% din suma ce depăşeşte 10 salarii minime |
| peste 15 pînă la 20 salarii minime | 25% din suma ce depăşeşte 15 salarii minime |
| peste 20 pînă la 25 salarii minime | 30% din suma ce depăşeşte 20 salarii minime |
| peste 25 pînă la 50 salarii minime | 35% din suma ce depăşeşte 25 salarii minime |
| peste 50 pînă la 100 salarii minime | 40% din suma ce depăşeşte 50 salarii minime |
| peste 100 salarii minime | 50% |