BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Hotărâri

289/14.03.2007 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului privind evidenţa şi calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale

Tipul documentului
Hotărâri
Data adoptării
14.03.2007

GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului privind evidenţa şi

calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale

nr. 289  din  14.03.2007

 (în vigoare 23.03.2007) 

Monitorul Oficial nr.39-42 art.305 din 23.03.2007

* * *

Abrogat: 01.01.2020

Hotărîrea Guvernului nr.704 din 27.12.2019

Notă: În hotărîre, în denumire şi în text, cuvîntul “uzurii” se substituie cu cuvîntul “amortizării” conform Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018

Întru executarea prevederilor art.26 alin.(10) şi art.261 alin.(16) şi (17) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

[Clauza de adoptare modificată prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

HOTĂRĂŞTE:

Se aprobă Regulamentul privind evidenţa şi calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale (se anexează).

Notă: În Regulament, în denumire şi pe tot parcursul textului, cuvîntul “uzură”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul “amortizare”, la forma gramaticală corespunzătoare; pe tot parcursul textului, cuvîntul “lichidare”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul “casare”, la forma gramaticală corespunzătoare conform Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.289 din 14 martie 2007

REGULAMENTUL

privind evidenţa şi calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale

OBIECTIVUL PREZENTULUI REGULAMENT

1. Obiectivul prezentului Regulament constă în descrierea modalităţii de evidenţă şi calculare a amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale, modalităţii privind determinarea sumelor aferente cheltuielilor pentru reparaţie permise la deducere, precum şi determinării rezultatului fiscal în cazul ieşirii mijloacelor fixe.

DOMENIUL DE APLICARE

2. Acţiunea prezentului Regulament se extinde asupra tuturor persoanelor juridice şi fizice, care desfăşoară activitate de întreprinzător şi sînt înregistrate în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.

OBIECTUL CALCULĂRII AMORTIZĂRII

3. Proprietatea pe care se calculează amortizarea este proprietatea materială reflectată în bilanţul contribuabilului în conformitate cu legislaţia şi folosită în activitatea de întreprinzător, a cărei valoare scade prezumtiv ca urmare a uzurii fizice şi morale şi a cărei perioadă de exploatare este mai mare de un an, iar valoarea ei depăşeşte suma stabilită de prevederile Codului fiscal.

Mijloacele fixe primite ca aport în capitalul social şi folosite în activitatea de întreprinzător reprezintă obiect al calculării amortizării.

Sînt considerate, de asemenea, proprietate pe care se calculează amortizarea investiţiile efectuate în mijloacele fixe menţionate la art.26 alin.(3) şi art.261 alin.(3) din Codul fiscal.

Calcularea şi deducerea amortizării mijloacelor fixe care fac obiectul unui contract de leasing se efectuează de către locatar în cazul leasingului financiar şi de către locator în cazul leasingului operaţional.

Nu se calculează amortizarea terenurilor, vitelor productive şi de muncă (cu excepţia cailor de muncă, cîinilor de pază), fondurilor de bibliotecă, plantaţiilor perene care nu au intrat pe rod, mijloacelor fixe care nu sînt folosite în activitatea de întreprinzător, construcţiilor nefinalizate.

Nu se permite deducerea amortizării mijloacelor fixe primite cu titlu gratuit, cu excepţia cazurilor în care valoarea acestora a fost inclusă în venitul impozabil al contribuabilului.

În cazul finanţării parţiale a procurărilor mijloacelor fixe şi/sau creării cu forţe proprii din surse ce constituie venituri neimpozabile, amortizarea se va calcula pentru partea suportată de către întreprindere.

Suma subvenţiilor obţinute în urma efectuării investiţiilor prin procurarea mijloacelor fixe din sursele proprii nu influenţează asupra mărimii bazei valorice a mijloacelor fixe.

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.801 din 06.09.2010, în vigoare 14.09.2010]

31. Agenţii economici care pe parcursul anului fiscal obţin titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei nu au dreptul la deducerea în scopuri fiscale a cheltuielilor privind amortizarea mijloacelor fixe în anul fiscal respectiv.

[Pct.31 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]

EVIDENŢA MIJLOACELOR FIXE

[Denumirea în redacţia Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

4. Pentru calcularea amortizării potrivit art.26 şi 27 din Codul fiscal toate mijloacele fixe se clasifică în cinci categorii de proprietate.

Categoriile de proprietate, conform cărora se clasifică mijloacele fixe în scopuri fiscale, sînt aplicabile doar la realizarea prevederilor art.26-27 din Codul fiscal, Hotărîrii Guvernului nr.338 din 21 martie 2003 “Cu privire la aprobarea Catalogului mijloacelor fixe şi activelor nemateriale”, precum şi în sensul prezentului Regulament.

Începînd cu anul 2004, raportarea proprietăţii la categoriile de proprietate se efectuează în conformitate cu prevederile Catalogului mijloacelor fixe şi activelor nemateriale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.338 din 21 martie 2003.

Pentru proprietatea ce reprezintă investiţii efectuate în mijloacele fixe care fac obiectul unui contract de leasing operaţional, locaţiune, concesiune şi arendă, amortizarea se calculează în modul stabilit pentru categoria de proprietate la care se atribuie mijloacele fixe respective.

[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

41. Evidenţa mijloacelor fixe în scopuri fiscale conform art.261 din Codul fiscal se ţine pentru fiecare obiect separat.

[Pct.41 introdus prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

METODA DE CALCULARE A AMORTIZĂRII MIJLOACELOR FIXE ÎN SCOPURI FISCALE

Secţiunea 1

Calcularea amortizării conform art.26 şi 27 din Codul fiscal

[Denumirea secţiunii introdusă prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

5. Conform alin.(5) art.26 din Codul fiscal, mărimea amortizării mijloacelor fixe ce urmează a fi dedusă se determină prin înmulţirea bazei valorice a mijloacelor fixe, la finele perioadei de gestiune, ce se raportează la o anumită categorie de proprietate, cu norma de amortizare respectivă:

unde: Uf - amortizarea calculata în scopuri fiscale;

Bf - baza valorică a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune;

Nu - norma amortizării categoriei respective a proprietăţii.

Pentru proprietatea raportată la categoria I, mărimea amortizării mijloacelor fixe ce urmează a fi dedusă se determină pe fiecare obiect separat, iar pentru proprietatea raportată la categoriile II-V amortizarea se determină reieşind din baza valorică la finele perioadei de gestiune pe categoria de proprietate respectivă.

Exemplul 1. Baza valorică a strungului la începutul perioadei de gestiune constituie 10000 lei şi se raportează la categoria de proprietate V pentru care norma de amortizare constituie 30%.

Pentru a calcula amortizarea se completează Registrul de evidenţă a mijloacelor fixe pe categorii de proprietate şi a amortizării acestora în scopuri fiscale.

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.801 din 06.09.2010, în vigoare 14.09.2010]

51. Pentru agenţii economici cărora, în conformitate cu legislaţia privind parcurile pentru tehnologia informaţiei, le-a fost retras titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei pentru perioada aplicării regimului de impozitare stabilit în titlul II din Codul fiscal, valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe fiecare categorie de proprietate, în scop fiscal, este egală cu valoarea contabilă a acestor imobilizări la începutul lunii următoare celei în care a fost retras titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei.

[Pct.51 modificat prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

[Pct.51 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]

6. Baza valorică a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune se determină ca baza valorică a mijloacelor fixe la începutul perioadei de gestiune, majorată cu valoarea de intrare a mijloacelor fixe nou-procurate şi/sau create cu forţe proprii, ajustată cu suma corectărilor şi micşorată cu suma de la comercializarea lor, micşorată cu valoarea rămasă a autoturismului înstrăinat, determinată pornind de la valoarea cu care acesta a fost inclus în categoria respectivă (în cazul înstrăinării sau ieşirii autoturismului inclus în categoria de proprietate cu valoarea stabilită la lit.b) alin.(9) art.26 din Codul fiscal), micşorată cu baza valorică ajustată a mijlocului fix înstrăinat în formă de donaţie, transmitere gratuită, cu baza valorică ajustată a mijlocului fix în cazul ieşirii forţate sau casării lor în cazul amortizării incomplete.

Suma corectărilor cu care se ajustează baza valorică a mijloacelor fixe pe fiecare categorie de proprietate se compune din:

a) suma depăşirii cheltuielilor suportate pe parcursul anului fiscal pentru reparaţia proprietăţii faţă de norma stabilită în art.27 alin.(8) şi (9) din Codul fiscal din baza valorică a categoriei respective de proprietate la începutul perioadei de gestiune;

b) suma taxei pe valoarea adăugată ce urmează a fi trecuta în cont în conformitate cu prevederile Codului fiscal, calculată din valoarea de bilanţ a mijloacelor fixe comercializate, care sînt trecute în contabilitate cu taxa pe valoarea adăugată;

c) suma valorii restante presupuse a mijloacelor fixe, în cazul trecerii lor la pierderi în evidenţa contabilă, în legătură cu amortizarea totală.

Respectiv calcularea bazei valorice a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune se determină în modul următor:

Bf = Bî + Sintr + Sc - Sieşir

unde: Bî - baza valorică a mijloacelor fixe la începutul perioadei de gestiune raportată la categoria respectivă de proprietate se determină ca diferenţa dintre baza valorică a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune precedente şi suma amortizării calculate pentru perioada de gestiune precedentă:

Bî = Bf - Uf

unde: Bî - baza valorică a mijloacelor fixe la începutul perioadei de gestiune;

Bf - baza valorică a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune precedente;

Uf - amortizarea calculată a perioadei de gestiune precedente, conform prevederilor prezentului Regulament;

Sintr - suma intrărilor reprezintă valoarea de intrare a mijloacelor fixe nou-procurate sau create cu forţe proprii, baza valorică a mijloacelor fixe reintrate după ieşirea forţată şi alte intrări;

Sc - suma corectărilor reprezintă diferenţa dintre suma depăşirii limitei stabilite privind cheltuielile pentru reparaţia proprietăţii şi suma taxei pe valoarea adăugată, ce urmează a fi trecută în cont, precum şi suma valorii restante presupuse a mijloacelor fixe;

Sieşir - suma ieşirilor reprezintă suma de la comercializarea mijloacelor fixe, în cazul înstrăinării autoturismului inclus în categoria de proprietate cu valoarea stabilită la lit.b) alin.(9) art.26 din Codul fiscal – valoarea restantă a autoturismului înstrăinat, determinată pornind de la valoarea cu care acesta a fost inclus în categoria respectivă, în cazul donaţiei, ieşirii forţate, casării şi altor ieşiri a mijloacelor fixe - baza valorică ajustată a lor.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.801 din 06.09.2010, în vigoare 14.09.2010]

7. Se stabileşte următorul mod de calculare a amortizării proprietăţii:

a) pentru proprietatea raportată la categoria I - amortizarea se calculează prin aplicarea normei amortizării la baza valorică a mijlocului fix la finele perioadei de gestiune (pentru fiecare obiect);

b) pentru proprietatea raportată la categoriile II-V - amortizarea se calculează prin aplicarea normei amortizării la baza valorică a categoriei respective la finele perioadei de gestiune.

8. În scopul evidenţei mijloacelor fixe pe categorii de proprietate şi calculării amortizării acestora în scopuri fiscale se utilizează un formular unic, anexa nr.1 la prezentul Regulament.

Registrul de evidenţă a mijloacelor fixe pe categorii de proprietate şi a amortizării acestora în scopuri fiscale se completează în modul următor:

rubrica 1 “Categoria de proprietate şi norma amortizării” - categoriile de proprietate stabilite în art.26 alin.(8) din Codul fiscal;

rubrica 2 “Baza valorică a mijloacelor fixe la începutul perioadei de gestiune (Bi)” - baza valorică a mijloacelor fixe la începutul perioadei de gestiune raportată la categoria respectivă de proprietate se determină ca diferenţa dintre baza valorică a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune precedente şi suma amortizării calculate pentru perioada de gestiune precedentă;

rubrica 3 “Mijloace fixe procurare” - suma aferentă mijloacelor fixe procurate;

rubrica 4 “Mijloace fixe create cu forţe proprii” - suma aferentă mijloacelor fixe create cu forţe proprii;

rubrica 5 “Reintrarea după ieşirea forţată” - baza valorică ajustată a mijloacelor fixe reintrate după ieşirea forţată;

[Rubrica 6 abrogată prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

rubrica 7 “Alte intrări” - valoarea altor intrări a mijloacelor fixe (sau alte sume) care nu au fost reflectate în rubrica 3 - 6;

rubrica 8 “Total” - totalul rubricilor 3 - 7;

rubrica 9 “Depăşirea limitei cheltuielilor pentru reparaţie (Sd)” - suma depăşirii cheltuielilor suportate pe parcursul anului fiscal pentru reparaţia proprietăţii conform normei stabilite la art.27 alin.(8) din Codul fiscal din baza valorică a categoriei respective de proprietate la începutul perioadei de gestiune;

rubrica 10 “Suma taxei pe valoarea adăugată Stva” - suma taxei pe valoarea adăugată ce urmează a fi trecută în cont în conformitate cu prevederile Codului fiscal, calculată din valoarea de bilanţ a mijloacelor fixe comercializate, la care suma TVA a fost inclusă în valoarea de intrare a mijlocului fix;

rubrica 11 “Suma valorii restante presupuse a mijloacelor fixe în cazul trecerilor la pierderi, în evidenţa contabilă în legătură cu amortizarea totală (Svr)” - în cazul trecerii mijloacelor fixe la pierderi, în evidenţa contabilă în legătură cu amortizarea totală, baza valorică a categoriei de proprietate respective se diminuează cu suma valorii restante presupuse a mijloacelor fixe respective (prevederile art.27 alin.(10) lit.b) din Codul fiscal)(Svr);

rubrica 12 “Alte corectări” - suma altor corectări prevăzute de legislaţia în vigoare;

rubrica 13 “Total” - din suma indicată la rubrica 9 se scade suma indicată la rubrica 10 şi suma indicată la rubrica 11;

rubrica 14 “Comercializare” - suma de la comercializarea mijloacelor fixe;

rubrica 15 “Donaţie sau transmitere gratuită” - baza valorică a mijloacelor fixe donate sau transmise gratuit;

rubrica 16 “Ieşire forţată” - baza valorică a mijloacelor fixe ieşite forţat;

[Rubrica 17 abrogată prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

rubrica 18 “Alte ieşiri” - baza valorică a mijloacelor fixe ieşite în alt mod;

rubrica 19 “Casare” - baza valorică a mijloacelor fixe casate;

rubrica 20 “Total” - totalul rubricilor 14 - 19;

rubrica 21 “Baza valorică a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune (Bf)” - se determină ca suma rubricii 2 + rubrica 8 + rubrica 13 - rubrica 20;

rubrica 22 “Amortizarea calculată (Uf)” - suma amortizării se determină prin înmulţirea bazei valorice a mijloacelor fixe, la finele perioadei de gestiune (rubrica 21), cu norma de amortizare aferentă categoriei de proprietate respective;

rubrica 23 “Baza valorică a mijloacelor fixe la începutul perioadei de gestiune următoare” - din suma indicată la rubrica 21 se scade suma indicată la rubrica 22.

La completarea registrului în cauză trebuie sa fie reflectată nu numai baza valorică a mijloacelor fixe inclusă în categoria respectivă de proprietate II - V, dar şi numărul obiectelor. Numărul obiectelor de mijloace fixe se indică prin fracţie.

La reflectarea în registru a proprietăţii ce reprezintă investiţii efectuate în mijloacele fixe care fac obiectul unui contract de leasing operaţional, locaţiune, concesiune şi arendă se va lua în considerare excedentul cheltuielilor ce ţin de reparaţie,îmbunătăţire şi altele asemenea în privinţa mijloacelor fixe respective asupra cheltuielilor menţionate, permise spre deducere în anul fiscal, conform modului stabilit la alin.(9) art.27 din Codul fiscal şi prin fracţie se va indica numărul obiectelor.

Spre exemplu, în categoria III de proprietate au fost incluse 13 obiecte de mijloace fixe cu valoarea de intrare totală de 47000 lei. În rubrica 3 “Intrări” a registrului se va reflecta - 47000/13.

Exemplul 2. Baza valorică a mijloacelor fixe ale întreprinderii la începutul perioadei de gestiune constituie 2202000 lei şi se raportează la categoriile de proprietate după cum urmează:

În perioada de gestiune întreprinderea a efectuat următoarele procurări: instrumente pentru măsurarea intensităţii curentului electric (cod.903091900) cu valoarea de intrare - 10000 lei (categoria de proprietate IV), dispozitiv de laborator (cod.841919000) cu valoarea de intrare - 130000 lei (categoria de proprietate IV) şi utilaj cu valoarea de intrare - 87000 lei (categoria de proprietate V).

În perioada de gestiune s-a efectuat reparaţia clădirii depozitului (categoria de proprietate I) în sumă de 7 600 lei şi reparaţia strungului (categoria de proprietate V) în sumă de 5000 lei. În evidenţa contabilă suma reparaţiei a fost trecută la cheltuielile perioadei. În scopuri fiscale, pentru a determina suma cheltuielilor privind reparaţia permisă spre deducere, se înmulţeşte baza valorică a categoriei respective la începutul perioadei de gestiune cu 15% (admitem că norma respectivă era în vigoare pentru perioada declarată utilizată în exemplu). Astfel, normele privind deducerea cheltuielilor de reparaţie calculate sînt următoarele: pentru clădirea depozitului 6000 lei (40000x15%:100%) şi pentru strung 21000 lei (140000x15%:100%). Prin urmare, suma depăşirii limitei cheltuielilor de reparaţie aferente clădirii depozitului constituie 1600 lei (7600-6000) şi se trece la majorarea bazei valorice a categoriei respective (se majorează baza valorică a clădirii depozitului). În ceea ce priveşte reparaţia strungului nu s-a stabilit depăşirea limitei (5000-21000) şi baza valorică a categoriei respective nu se majorează.

În aceeaşi perioadă de gestiune a fost vîndut un calculator (categoria de proprietate V) contra sumei de 7800 lei, fără TVA. Suma respectivă se reflectă la micşorarea bazei valorice a categoriei de proprietate respective.

Pentru a calcula amortizarea mijloacelor fixe şi a determina rezultatul din vînzarea acestora în scopuri fiscale se completează Registrul de evidenţă a mijloacelor fixe pe categorii de proprietate şi a amortizării acestora în scopuri fiscale pentru perioada de gestiune:

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.801 din 06.09.2010, în vigoare 14.09.2010]

Secţiunea a 2-a

Calcularea amortizării conform art.261 din Codul fiscal

[Secţiunea a 2-a (pct.81,82) introdusă prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

81. Amortizarea mijloacelor fixe se efectuează prin utilizarea metodei liniare de amortizare. Amortizarea se calculează lunar începînd cu luna următoare celei în care mijlocul fix se pune în funcţiune.

În cazul ieşirii din exploatare a mijlocului fix în cursul perioadei fiscale, calculul amortizării se va efectua pentru luna în care are loc ieşirea mijlocului fix.

În scopuri fiscale, nu se recunosc diferenţele din reevaluarea mijloacelor fixe.

Mărimea lunară a amortizării mijloacelor fixe ce urmează a fi dedusă se determină prin înmulţirea bazei valorice a mijloacelor fixe cu norma de amortizare respectivă şi raportarea la 12 luni:

Am.f.=(BVm.f. * Na)/12,

unde:

Am.f. – amortizarea calculată în scopuri fiscale;

BVm.f. – baza valorică a mijlocului fix supus amortizării;

Na – norma amortizării pentru fiecare mijloc fix.

Norma amortizării pentru fiecare mijloc fix se determină ca raportul dintre 100% şi durata de funcţionare utilă a acestuia stabilită în Catalogul mijloacelor fixe şi activelor nemateriale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.338/2003.

Durata de funcţionare se utilizează pentru mijloacele fixe nou-procurate de către entităţile care aplică prevederile art.261 din Codul fiscal. Pentru mijloacele fixe a căror amortizare a fost calculată conform art.26 din Codul fiscal, durata de funcţionare reprezintă diferenţa dintre durata stabilită în Catalogul menţionat şi numărul perioadelor fiscale în care a fost calculată amortizarea potrivit art.26 din Codul fiscal. Durata de funcţionare pentru mijloacele fixe constatate conform art.261 alin.(3) din Codul fiscal (investiţiile efectuate în mijloacele fixe care fac obiectul unui contract de leasing operaţional, concesiune, arendă, comodat, sublocaţiune) reprezintă durata contractului încheiat.

[Pct.81 introdus prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

82. Evidenţa şi calculul amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale se realizează în baza Registrului privind evidenţa şi calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale pentru perioada fiscală, conform anexei nr.4 la prezentul Regulament.

[Pct.82 introdus prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

CALCULAREA AMORTIZĂRII PENTRU IMOBILIZĂRILE

ARENDATE, LUATE ÎN LOCAŢIUNE ŞI LEASING

[Denumirea cap.VI modificată prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

9. În funcţie de tipul (forma) arendei, leasingului se va stabili cine va suporta cheltuielile privind amortizarea imobilizărilor, precum şi cheltuielile pentru reparaţie.

Ţinînd cont de prevederile standardelor de contabilitate, bunurile luate în arendă finanţată şi leasing financiar se reflectă ca imobilizare în bilanţul contabil al locatarului (arendaşului), iar plăţile de arendă, rata de leasing ce urmează a fi achitate – ca datorii. Amortizarea imobilizărilor luate în arendă finanţată şi leasing financiar se calculează de către locatar (arendaş) în fiecare perioadă de gestiune pe parcursul duratei de funcţionare utilă a acestora. Respectiv, în scopuri fiscale, amortizarea se calculează de către locatar (arendaş).

În cazul în care imobilizările sînt predate în locaţiune (arendă) operaţională (leasing operaţional), evidenţa lor se ţine în contabilitate şi se reflectă în bilanţul contabil al locatorului (arendatorului). Amortizarea imobilizărilor predate în locaţiune (arendă) şi leasing operaţional se calculează de către locator (arendator) în fiecare perioadă de gestiune şi se constată ca cheltuieli ale perioadei, iar la finele fiecărei perioade de gestiune se reflectă în Raportul privind rezultatele financiare al locatorului (arendatorului). Respectiv, în scopuri fiscale, la determinarea impozitului pe venit, deducerea cheltuielilor aferente amortizării se permite la locator (arendator). Locatarul (arendaşul) recunoaşte la deducere sumele arendei şi ratei de leasing calculate în conformitate cu legislaţia.

[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.313 din 28.05.2013, în vigoare 31.05.2013]

VALOAREA DE INTRARE. VALOAREA INTRĂRILOR

[Denumirea cap.VII în redacţia Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

10. Suma intrărilor reprezintă valoarea de intrare a mijloacelor fixe nou-procurate sau create cu forţe proprii, baza valorică a mijloacelor fixe reintrate după ieşirea forţată. Deci, intrările mijloacelor fixe în exploatare pot fi efectuate prin:

procurare;

creare cu forţe proprii;

reintrare după ieşirea forţată;

alte intrări neincluse în poziţiile anterioare.

Indiferent de data intrării mijloacelor fixe, amortizarea se calculează pe întreaga perioadă de gestiune, determinată de la baza valorică a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune.

Valoarea mijloacelor fixe nou-procurate se compune din preţul lor de procurare, precum şi din toate cheltuielile aferente procurării lor, inclusiv cheltuielile de transportare, asamblare şi asigurare, dobînzile plătite sau calculate pînă la punerea obiectului în exploatare. Valoarea mijloacelor fixe aferente proprietăţii create cu forţe proprii include toate cheltuielile şi plata dobînzilor aferente acestor mijloace pentru întreaga perioadă de pînă la punerea lor în exploatare, impozitele şi taxele, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată, achitate sau care urmează a fi achitate de către subiecţii impozabili, înregistraţi ca subiecţi privind TVA, care se deduce conform titlului III din Codul fiscal.

Baza valorică a proprietăţii de înlocuire se consideră baza valorică ajustată a proprietăţii înlocuite, majorată cu suma cheltuielilor suportate pentru procurarea proprietăţii, care nu este acoperită din venitul obţinut în cazul pierderii forţate (prevederile art.22 din Codul fiscal).

Proprietatea supusă amortizării - investiţiile efectuate în mijloacele fixe care fac obiectul unui contract de leasing operaţional, locaţiune, concesiune şi arendă se evaluează ca excedentul cheltuielilor ce ţin de reparaţie, îmbunătăţire şi altele asemenea în privinţa mijloacelor fixe respective asupra cheltuielilor menţionate, permise spre deducere în anul fiscal, conform modului stabilit la alin.(9) art.27 din Codul fiscal.

Valoarea de intrare pentru autoturisme constituie preţul de procurare a acestora, precum şi toate cheltuielile aferente procurării lor, în cazul în care valoarea lor nu va depăşi plafonul stabilit în articolul 26 alin.(9) lit.a) din Codul fiscal.

În cazul în care valoarea autoturismului depăşeşte plafonul stabilit, valoarea de intrare pentru autoturism va fi în limitele plafonului stabilit în articolul 26 alin.(9) lit.a) din Codul fiscal.

Prevederile art.26 alin.(9) din Codul fiscal nu se aplică autoturismelor utilizate în calitate de mijloace fixe în activitatea de bază, care reprezintă prestare de servicii, a căror amortizare constituie parte componentă a preţului de cost al vînzărilor. Întreprinderile, care au reflectat în perioadele precedente la intrare valoarea autoturismelor, în limitele plafonului stabilit în articolul 26 alin.(9) lit.a) din Codul fiscal, vor reflecta în rubrica “Alte intrări” diferenţa formată dintre valoarea efectivă a autoturismului (preţul lui de procurare, precum şi toate cheltuielile aferente procurării lui) şi suma care a fost reflectată la intrare în limitele plafonului stabilit.

În conformitate cu prevederile art.26 alin.(9) din Codul fiscal plafonul privind valoarea autoturismului admis pentru includerea la intrări, în scopul calculării amortizării, începînd cu perioada fiscală 2007 constituie 200000 lei (pentru perioadele anterioare plafonul respectiv constituia 100000 lei). Prevederile respective se răsfrîng asupra autoturismelor procurate şi puse în exploatare începînd cu anul 2007, precum şi asupra celor procurate în anul 2006 şi puse în exploatare începînd cu anul 2007.

Exemplul 3. Întreprinderea “W” (din domeniul prestări servicii de taxi) a procurat în 2004 autoturismul cu valoarea de 580000 lei. În 2004 autoturismul a fost pus în exploatare şi inclus în Registrul de evidenţă a mijloacelor fixe pe categorii de proprietate şi a amortizării acestora în scopuri fiscale, cu valoarea de intrare de 100000 lei (conform art.26 alin.(9) lit.a) din Codul fiscal plafonul constituia 100000 lei). La calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale pentru perioada fiscală 2006 întreprinderea “W” va reflecta suma de 480000 lei(580000-100000) în rubrica “Alte intrări” din Registrul de evidenţă a mijloacelor fixe pe categorii de proprietate şi a amortizării acestora în scopuri fiscale. Astfel baza valorică a categoriei de proprietate respective va fi majorată cu suma de 480000 lei.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.801 din 06.09.2010, în vigoare 14.09.2010]

101. Valoarea de intrare a mijloacelor fixe pentru care se calculează amortizarea potrivit art.261 din Codul fiscal constituie:

1) pentru mijloacele fixe procurate sau create cu forţe proprii, mijloacele fixe luate în leasing financiar, mijloacele fixe pentru care a fost primită subvenţia – valoarea determinată conform art.261 alin.(18) din Codul fiscal;

2) pentru autoturisme – valoarea determinată conform art.261 alin.(8) din Codul fiscal.

Pentru autoturismul a cărui valoare nu depăşeşte plafonul stabilit în art.26 alin.(9) lit.a) sau în art.261 alin.(8) lit.a) din Codul fiscal, amortizarea calculată se deduce integral, în funcţie de valoarea autoturismului. În cazul în care valoarea autoturismului depăşeşte plafonul stabilit, amortizarea se va calcula la valoarea autoturismului egală cu suma plafonului. Prevederile respective nu se aplică autoturismelor utilizate în calitate de mijloace fixe în activitatea de bază care reprezintă prestare de servicii, a căror amortizare constituie parte componentă a costului vînzărilor;

3) pentru mijloacele fixe sub formă de investiţii – suma depăşirii limitei stabilite în art.261 alin.(11) din Codul fiscal;

4) pentru mijloacele fixe reintrate în exploatare – baza valorică determinată la momentul ieşirii din exploatare;

5) pentru mijloacele fixe reintroduse ulterior ieşirii forţate în exploatare – valoarea de intrare determinată conform art.22 alin.(2) din Codul fiscal;

6) pentru mijloacele fixe reintroduse ulterior ieşirii – diferenţa dintre valoarea de intrare şi amortizarea calculată.

[Pct.101 introdus prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

SUMA CORECTĂRILOR ŞI INFLUENŢA LOR ASUPRA BAZEI VALORICE

A MIJLOACELOR FIXE LA FINELE PERIOADEI DE GESTIUNE

11. Suma corectărilor reprezintă diferenţa dintre suma depăşirii limitei stabilite privind cheltuielile pentru reparaţia proprietăţii şi suma taxei pe valoarea adăugată, precum şi suma valorii restante presupuse a mijloacelor fixe:

Sc = Sd - Stva - Svr

unde: Sd - depăşirea cheltuielilor suportate pe parcursul anului fiscal pentru reparaţia proprietăţii, a normei stabilite la art.27 alin.(8) din Codul fiscal din baza valorică a categoriei respective de proprietate la începutul perioadei de gestiune;

Stva - suma taxei pe valoarea adăugată ce urmează a fi trecută în cont în conformitate cu prevederile Codului fiscal, calculată din valoarea de bilanţ a mijloacelor fixe comercializate, la care suma TVA a fost inclusă în valoarea de intrare a mijlocului fix;

Svr - suma valorii restante presupuse a mijloacelor fixe în cazul trecerii la pierderi în evidenţa contabilă, în legătură cu amortizarea totală.

Suma corectărilor pentru proprietatea raportată la categoria I se efectuează pe fiecare obiect separat. Pentru categoriile de proprietate II - V, suma corectărilor se efectuează pe categorii, indiferent de numărul obiectelor incluse în categoria respectivă.

DEDUCEREA CHELTUIELILOR PENTRU REPARAŢIA PROPRIETĂŢII

Secţiunea 1

Deducerea cheltuielilor pentru reparaţii

conform art.26 şi 27 din Codul fiscal

[Denumirea secţiunii 1 introdusă prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

12. Conform alin.(8) lit.a) art.27 din Codul fiscal la deducere se recunosc cheltuielile pentru reparaţia proprietăţii, dacă cheltuielile suportate pe parcursul perioadei fiscale nu depăşesc norma stabilită în articolul 27 din Codul fiscal din baza valorică a categoriei respective de proprietate la începutul perioadei de gestiune.

Dacă cheltuielile suportate pe parcursul perioadei fiscale pentru reparaţia proprietăţii depăşesc norma, stabilită în articolul 27 alin.(8) lit.a) din Codul fiscal, din baza valorică pentru fiecare obiect a categoriei de proprietate I şi baza valorică a categoriilor II-V de proprietate (determinată fără a lua în considerare schimbările pe parcursul anului fiscal respectiv), mărimea acestui surplus se consideră drept cheltuieli pentru recondiţionare şi se reflectă la majorarea bazei valorice a categoriei respective de proprietate.

13. Excepţie fac cheltuielile pentru reparaţia drumurilor. Se permite deducerea cheltuielilor pentru reparaţia drumurilor drept cheltuieli curente în mărimea efectivă suportată.

14. În perioada fiscală respectivă se permite deducerea cheltuielilor de reparaţie aferente mijloacelor fixe ce nu corespund prevederilor alin.(2) art.26 din Codul fiscal şi care sînt utilizate în activitatea de întreprinzător a agentului economic, conform contractului de locaţiune (arendă) - cheltuieli suportarea cărora, potrivit contractului nominalizat, revine locatarului (arendaşului). Deducerea cheltuielilor în cauză se permite în limitele stabilite de articolul 27 alin.(9) lit.b) din Codul fiscal din plata pentru locaţiune (arendă), suportată pe parcursul perioadei fiscale. Indicatorul “plata pentru locaţiune (arendă) suportată pe parcursul perioadei fiscale” constituie suma cheltuielilor aferentă locaţiunii (arendei) şi se determină conform metodei de calcul.

Depăşirea limitei privind cheltuielile pentru reparaţia mijloacelor fixe ce nu corespund prevederilor alin.(2) art.26 din Codul fiscal, precum şi suma cheltuielilor pentru reparaţie, permisă la deducere, se determină prin completarea formularului-anexă nr.3 la prezentul Regulament.

Exemplul 4. Întreprinderea “X”, potrivit contractului de locaţiune a utilajului, suportă cheltuieli aferente reparaţiei în mărime de 140000 lei. Totodată, întreprinderea a suportat cheltuieli aferente locaţiunii conform metodei calculului în mărime de 850000 lei, fără TVA.

În tabelul nr.4 se reflectă calculul privind suma cheltuielilor aferente reparaţiei proprietăţii luate în locaţiune permisă spre deducere. Admitem că în perioada fiscală pentru care se efectuează calculul limita pentru permiterea la deducere a cheltuielilor pentru reparaţii a proprietăţii luate în locaţiune (arendă) constituie 15%.

În scopuri fiscale se va permite la deducere cheltuielile de reparaţie în sumă de 127500 lei. Diferenţa obţinută în sumă de 12500 lei este considerată proprietate pe care se calculează amortizarea, atribuind-o la categoria de proprietate V.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.801 din 06.09.2010, în vigoare 14.09.2010]

15. Cheltuielile pentru reparaţie cuprind cheltuielile aferente susţinerii mijloacelor fixe în stare de funcţionare (cheltuielile pentru reparaţia curentă, medie şi capitală), în scopul de a păstra sau a restabili posibilitatea obţinerii din acestea a avantajelor (profitului) economice viitoare, în proporţiile determinate la achiziţionare.

Pentru unităţile de transport auto reparaţia curentă constă în asigurarea funcţionarii transportului auto prin restabilirea sau înlocuirea anumitor părţi componente ale mecanismului şi detaliilor (cu excepţia celor de bază), care au atins nivelul limită de deteriorare permis.

Cheltuielile privind deservirea tehnică nu se consideră cheltuieli pentru reparaţie.

Deservirea tehnică include controlul îndreptat spre asigurarea securităţii traficului rutier, precum şi lucrările privind menţinerea stării exterioare, alimentarea cu combustibil, uleiuri şi alte substanţe lichide, iar pentru unele tipuri de transport auto - prelucrarea sanitară a caroseriei, lucrările ce ţin de control şi diagnosticare, asigurarea elementelor de fixare, de reglare, de gresare şi alte lucrări privind preîntîmpinarea şi depistarea defectelor.

Pentru clădiri şi construcţii reparaţia ce se execută constă în restabilirea stării (capacităţii) de funcţionare a elementelor portante şi a echipamentelor tehnice, precum şi în menţinerea indicatorilor de exploatare.

Reparaţia curentă constă în executarea sistematică şi planificată a lucrărilor de prevenire a amortizării pretimpurii a elementelor portante, finisării echipamentului tehnic, precum şi a lucrărilor de înlăturare a deteriorărilor şi defecţiunilor neînsemnate apărute la elementele portante şi echipamentele tehnice în procesul exploatării clădirilor şi construcţiilor. Reparaţia curentă cuprinde:

reparaţia parţială şi vopsirea învelitoarelor;

înlocuirea parţială şi vopsirea burlanelor;

reparaţia parţială a ferestrelor şi uşilor;

salubrizarea şi vopsirea simplă a faţadelor, caselor scării;

lucrări de tencuire-vopsire în interiorul clădirii etc.

16. Limita cheltuielilor pentru reparaţia proprietăţii se determină reieşind din baza valorică a proprietăţii la începutul perioadei de gestiune, după cum urmează:

pentru mijloacele fixe raportate la categoria de proprietate I - pe fiecare obiect în parte;

pentru mijloacele fixe raportate la categoriile de proprietate II-V - pe categoriile respective.

17. La determinarea depăşirii limitei privind cheltuielile pentru reparaţie este necesar de luat ca bază cheltuielile pentru reparaţie ce sînt considerate drept consumuri sau cheltuieli ale perioadei, precum şi cheltuielile suportate şi capitalizate pe parcursul perioadei fiscale. Depăşirea limitei privind cheltuielile pentru reparaţie, precum şi suma cheltuielilor pentru reparaţie permisă la deducere se determină prin completarea formularului specificat în anexa nr.2 la prezentul Regulament.

Exemplul 5. Conform informaţiei din evidenţa financiară, în perioada de gestiune întreprinderea a suportat cheltuieli pentru reparaţie în suma de 167500 lei, inclusiv pentru reparaţia clădirii administrative (categoria I) - 70000 lei, drumului (categoria I) - 75000 lei, instrumentelor pentru măsurarea intensităţii curentului electric (cod.903091900) (categoria IV) - 500 lei, a dispozitivului de laborator (cod.841919000) (categoria IV) - 5000 lei, precum şi a utilajului (categoria V) - 17000 lei. Aceste cheltuieli au fost reflectate în contabilitatea financiară drept cheltuieli ale perioadei. În perioada de gestiune respectivă întreprinderea a efectuat investiţii capitale în clădirea depozitului (categoria I) şi a strungului (categoria V). Aceste investiţii au fost raportate la majorarea valorii obiectului reparat, respectiv, în sumă de 23000 lei şi 5000 lei. Ambele obiecte nu au fost scoase din exploatare.

În tabelul nr.5 sînt reflectate calculele sumelor cheltuielilor aferente reparaţiei proprietăţii, permise spre deducere, utilizînd informaţia din exemplul 2 privind valoarea mijloacelor fixe la începutul perioadei de gestiune. Admitem că în perioada fiscală pentru care se efectuează calculul limita pentru permiterea la deducere a cheltuielilor de reparaţii constituia 15%.

Indicatorii din tabel vor fi utilizaţi la completarea formularului Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit, precum şi la completarea Registrului de evidenţă a mijloacelor fixe pe categorii de proprietate şi a amortizării acestora în scopuri fiscale, după cum urmează:

* suma indicată la poziţia “Total” rubrica 3 se reflectă în rîndul “Cheltuieli pentru reparaţia proprietăţii” (0311) rubrica 2 din anexa 2D la Declaraţia cu privire la impozitul pe venit;

** suma indicată la poziţia “Total” rubrica 7 se reflectă în rîndul “Cheltuieli pentru reparaţia proprietăţii” (0311) rubrica 3 din anexa 2D la Declaraţia cu privire la impozitul pe venit;

*** suma indicată la poziţia “Total” rubrica 8 se reflectă în rubrica 9 din anexa nr.1 la prezentul Regulament;

**** suma indicată la poziţia “Total” rubrica 9 se reflectă în rîndul (0311) rubrica 4 din anexa 2D la Declaraţia cu privire la impozitul pe venit.

Conform calculului efectuat constatăm că la majorarea bazei valorice a mijloacelor fixe la sfîrşitul perioadei de gestiune se trece suma de 18000 lei, inclusiv la majorarea bazei valorice a clădirii depozitului suma de 17000 lei şi la majorarea bazei valorice privind categoria V se recunoaşte suma de 1000 lei.

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.801 din 06.09.2010, în vigoare 14.09.2010]

18. În cazul în care imobilizările procurate pe parcursul perioadei de gestiune, incluse în componenţa mijloacelor fixe, sînt supuse reparaţiei, iar la începutul perioadei de gestiune baza valorică a categoriei în cauză este nulă, cheltuielile respective nu se recunosc la deducere. Venitul impozabil se va majora cu suma cheltuielilor respective şi, concomitent, acestea vor fi constatate drept cheltuieli pentru recondiţionare, fiind reflectate la majorarea bazei valorice a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune.

În cazul în care întreprinderea suportă cheltuieli de reparaţie privind mijloacele fixe nou-procurate, iar la începutul perioadei de gestiune există proprietate pe categoria respectivă, la deducere se recunosc cheltuielile pentru reparaţie în limita stabilită, determinată pentru categoria în cauză.

[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

181. Agenţii economici care pe parcursul anului fiscal obţin titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei nu au dreptul la deducerea în scopuri fiscale a cheltuielilor privind reparaţia mijloacelor fixe în anul fiscal respectiv.

[Pct.181 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]

19. Baza valorică a mijloacelor fixe pe fiecare categorie de proprietate se ajustează (micşorează) cu suma taxei pe valoarea adăugată (Stva) ce urmează a fi trecută în cont în conformitate cu prevederile Codului fiscal, calculată din valoarea de bilanţ a mijloacelor fixe comercializate, care sînt trecute în contabilitate cu taxa pe valoarea adăugată (pentru mijloacele fixe procurate pînă la intrarea în vigoare a Titlului III al Codului fiscal).

20. În cazul trecerii la pierderi a mijloacelor fixe aflate la evidenţă contabilă, în legătură cu amortizarea totală, baza valorică a categoriei de proprietate respective se diminuează cu suma valorii restante presupuse a mijloacelor fixe în cauză (prevederile art.27 alin.(10) lit.b))(Svr).

Exemplul 6. Suma valorii restante presupuse a utilajului trecut la pierderi constituie 3000 lei. În evidenţa contabilă valoarea de bilanţ a utilajului respectiv este zero, în legătură cu amortizarea totală.

Baza valorică privind categoria la care se referă utilajul (categoria V) la începutul perioadei de gestiune constituie 47000 lei şi este alcătuită din 12 obiecte. Pe parcursul perioadei de gestiune nu sînt înregistrate intrări. Pentru a calcula amortizarea mijloacelor fixe în scopuri fiscale se completează Registrul de evidenţă a mijloacelor fixe pe categorii de proprietate şi a amortizării acestora în scopuri fiscale.

Suma valorii restante presupuse aferente utilajului trecut la pierderi se atribuie la micşorarea bazei valorice a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune pe categoria respectivă.

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.801 din 06.09.2010, în vigoare 14.09.2010]

Secţiunea a 2-a

Deducerea cheltuielilor pentru reparaţii

conform art.261 din Codul fiscal

[Secţiunea a 2-a (pct.201) introdusă prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

201. Deducerea cheltuielilor pentru reparaţia mijloacelor fixe se efectuează în conformitate cu Standardele Naţionale de Contabilitate.

Costurile ulterioare aferente întreţinerii, asistenţei tehnice şi reparaţiei mijloacelor fixe ce corespund prevederilor art.261 alin.(2) din Codul fiscal, suportate pentru menţinerea lor în stare funcţională, de la care nu se aşteaptă beneficii economice suplimentare şi care, potrivit prevederilor Standardelor Naţionale de Contabilitate, sînt reflectate ca costuri/cheltuieli curente, de asemenea, în scopuri fiscale, vor fi recunoscute la deducere, conform art.24 alin.(1) din Codul fiscal, dacă acestea sînt recunoscute ca cheltuieli.

Costurile ulterioare suportate în procesul de reparaţie sau dezvoltare a mijloacelor fixe în scopul îmbunătăţirii caracteristicilor iniţiale ale acestora şi, respectiv, al majorării beneficiilor economice aşteptate din utilizarea obiectului, care, potrivit Standardelor Naţionale de Contabilitate, sînt capitalizate prin adăugarea acestora la valoarea contabilă a obiectului respectiv, de asemenea, în scopuri fiscale, vor fi reflectate la majorarea bazei valorice a respectivului mijloc fix.

Amortizarea valorii capitalizate se calculează începînd cu luna următoare celei în care a avut loc capitalizarea.

Cheltuielile aferente reparaţiei curente şi capitale a mijloacelor fixe ce nu corespund prevederilor art.261 alin.(2) din Codul fiscal se permit spre deducere în limita stabilită la alin.(11) din articolul menţionat.

Depăşirea limitei privind cheltuielile pentru reparaţie, precum şi suma cheltuielilor pentru reparaţie permisă la deducere se determină prin completarea formularului specificat în anexa nr.3 la prezentul Regulament.

[Pct.201 introdus prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

MODUL DE DEDUCERE A SUMEI RĂMASE LA CATEGORIA RESPECTIVĂ

CE CONSTITUIE O SUMĂ MAI MICĂ DECÎT SUMA STABILITĂ

ÎN ART.27 ALIN.(5) DIN CODUL FISCAL

21. Dacă la finele perioadei fiscale baza valorică a categoriei respective este mai mică decît suma stabilită în art.27 din Codul fiscal, după efectuarea ajustărilor corespunzătoare, valoarea restantă urmează a fi dedusă conform prevederilor alin.(5) art.27 din Codul fiscal.

Exemplul 7. Baza valorică a mijloacelor fixe exploatate ce se referă la categoria de proprietate V constituie 15000 lei şi este alcătuită din 3 obiecte. Norma amortizării anuale aferente categoriei V este de 30%. În cazul în care asupra bazei valorice a mijloacelor fixe nu influenţează alţi factori în afară de amortizare, amortizarea privind proprietatea respectivă se va calcula în felul următor:

Admitem că limita stabilită la art.27 alin.(5) din Codul fiscal constituie 6000 lei. Conform exemplului, baza valorică a proprietăţii la începutul perioadei de gestiune (anul patru) constituie 5145 lei. Deci, în perioada de gestiune (anul patru) se permite deducerea sumei de 5145 lei.

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.801 din 06.09.2010, în vigoare 14.09.2010]

MODUL DE REFLECTARE A REZULTATELOR LA IEŞIREA MIJLOACELOR FIXE

DIN EXPLOATARE ŞI MODUL DE DETERMINARE A BAZEI VALORICE

A MIJLOACELOR FIXE

[Denumirea cap.XI completată prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

Secţiunea 1

Calcularea amortizării conform art.26 şi 27 din Codul fiscal

[Denumirea secţiunii 1 introdusă prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

22. Ieşirea mijloacelor fixe din exploatare are loc prin:

comercializare;

donaţie;

ieşire forţată;

casare a mijloacelor fixe înainte de expirarea duratei de funcţionare;

alte ieşiri ce nu sînt incluse în poziţiile anterioare.

Mijloacele obţinute de la înstrăinarea mijloacelor fixe, cu excepţia celor obţinute din înstrăinarea autoturismului care a fost inclus în categoria de proprietate cu valoarea stabilită la lit.b) alin.(9) art.26 din Codul fiscal, se reflectă la micşorarea bazei valorice a categoriei respective de proprietate. Suma cu care se micşorează baza valorică a categoriei respective constituie:

venitul obţinut prin comercializarea mijloacelor fixe;

baza valorică ajustată a mijloacelor fixe ieşite prin donaţie, ieşire forţată, casare şi alte ieşiri.

Dacă reducerea indicată conduce la sfîrşitul perioadei de gestiune la:

un rezultat negativ pe categoria de proprietate, acest rezultat se include în venit, iar baza valorică a categoriei respective de proprietate la începutul perioadei de gestiune următoare se egalează cu zero;

un rezultat pozitiv pe categoria de proprietate:

a) în cazul în care la categoria respectivă nu se află nici o proprietate, acest rezultat se atribuie la micşorarea venitului, iar valoarea categoriei respective de proprietate la începutul perioadei de gestiune următoare se egalează cu zero;

b) în cazul în care la categoria respectivă există proprietate, cu excepţia categoriei I de proprietate, în scopuri fiscale nu se constată nici venit, nici pierderi şi pentru categoria respectivă urmează să se calculeze amortizarea, conform prevederilor prezentului Regulament.

În cazul înstrăinării autoturismului inclus în categoria de proprietate cu valoarea stabilită la lit.b) alin.(9) art.26 din Codul fiscal, baza valorică a categoriei respective de proprietate se reduce cu valoarea restantă a autoturismului înstrăinat, determinată pornind de la valoarea cu care acesta a fost inclus în categoria respectivă. Venitul sau pierderea calculată ca diferenţa dintre suma mijloacelor obţinute de la înstrăinarea autoturismului şi baza valorică a acestuia se recunoaşte drept venit sau pierdere a perioadei fiscale în care a avut loc înstrăinarea. Baza valorică a autoturismului reprezintă valoarea acestuia micşorată cu suma amortizării calculate.

Exemplul 8. Pe parcursul perioadei de gestiune întreprinderea a vîndut un calculator (categoria de proprietate V) contra 10000 lei şi două strunguri (categoria de proprietate IV) contra 123000 lei. Baza valorică a categoriilor de proprietate la începutul perioadei de gestiune constituie:

Pentru a calcula amortizarea mijloacelor fixe şi a determina rezultatul din vînzarea acestora în scopul impozitării se completează Registrul de evidenţă a mijloacelor fixe pe categoriile de proprietate şi a amortizării acestora în scopuri fiscale:

Astfel, la categoria IV de proprietate s-a obţinut un rezultat negativ în sumă de 13000 lei, care reprezintă venitul impozabil de la comercializarea strungurilor. Pentru această categorie nu se calculează amortizarea şi baza valorică a mijloacelor fixe la începutul următoarei perioade de gestiune se egalează cu zero. În ceea ce priveşte categoria de proprietate V, constatăm că în urma comercializării calculatorului, pentru impozitare nu se constată nici venit, nici pierdere, deoarece cu suma obţinută de la vînzare (10000 lei) a fost micşorată baza valorică a mijloacelor fixe (75 unităţi) la finele perioadei de gestiune şi, respectiv, baza valorică a categoriei de proprietate V constituie 1880000 lei, amortizarea calculată pentru perioada respectivă constituie 564266 lei şi baza valorică a categoriei de proprietate V la începutul perioadei de gestiune următoare este de 1315734 lei.

Exemplul 9. Baza valorică a categoriei de proprietate V la începutul perioadei de gestiune constituie 43000 lei şi este compusă din 4 obiecte. Pe parcursul perioadei de gestiune întreprinderea a comercializat 3 obiecte contra 46000 lei.

Pentru calcularea amortizării mijloacelor fixe şi determinarea rezultatului de la comercializarea acestora în scopul impozitării se completează Registrul de evidenţă a mijloacelor fixe pe categoriile de proprietate şi a amortizării acestora în scopuri fiscale.

Conform informaţiei prezentate în Registrul nominalizat constatăm că la categoria V de proprietate a fost obţinut un rezultat negativ în sumă de 3000 lei, care reprezintă venitul impozabil. Pentru această categorie nu se calculează amortizarea şi baza valorică a mijloacelor fixe la începutul următoarei perioade de gestiune se egalează cu zero.

Exemplul 91. Autoturismul procurat cu valoarea 500000 lei a fost pus în funcţiune în anul 2007. Conform prevederilor Catalogului mijloacelor fixe şi activelor nemateriale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.338 din 21 martie 2003, autoturismul se atribuie la categoria de proprietate V, şi în vederea calculării amortizării în scopuri fiscale este inclus cu valoarea 200000 lei. În perioada fiscală 2010 autoturismul este realizat cu suma 450000 lei. Valoarea de bilanţ a autoturismului în perioada în care a fost realizat constituie 440000 lei. Rezultatul financiar de la realizarea autoturismului constituie 10000 lei (450000 – 440000). Valoarea rămasă a autoturismului, determinată pornind de la valoarea cu care acesta a fost inclus în categoria respectivă de proprietate se determină în modul următor:

Astfel, valoarea categoriei de proprietate V la finele perioadei de gestiune se va micşora cu valoarea rămasă a autoturismului în mărime de 98000 lei.

Baza valorică a autoturismului în perioada în care a fost realizat constituie 398000 lei (500000 (valoarea iniţială) – 102000 (suma totală a amortizării calculate în perioadele în care a fost exploatat).

Rezultatul în scopuri fiscale de la realizarea autoturismului constituie 52000 lei (450000 – 398000). În scopul determinării obiectului impozabil privind impozitul pe venit aferent perioadei respective se va ajusta rezultatele constatate în contabilitate (10000 lei) şi în scopuri fiscale (52000 lei) prin completarea rîndului cu cod.0206 din anexa 1D a Declaraţiei persoanei juridice cu privire la impozitul pe venit:

Astfel, în urma realizării autoturismului obiectul impozabil se va majora cu 42000 lei.

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.801 din 06.09.2010, în vigoare 14.09.2010]

23. Dacă la sfîrşitul anului fiscal la categoria respectivă nu se află nici o proprietate, după efectuarea ajustărilor aferente perioadei de gestiune, valoarea rămasă urmează a fi dedusă, iar valoarea categoriilor respective de proprietate la începutul următoarei perioade de gestiune se egalează cu zero.

Exemplul 10. Proprietatea reflectată la categoria IV a fost comercializată contra 39000 lei. Bază valorică a proprietăţii la începutul perioadei de gestiune constituie 41000 lei. Pentru a calcula amortizarea mijloacelor fixe şi a determina rezultatul de la vînzarea acestora în scopul impozitării se completează Registrul de evidenţă a mijloacelor fixe pe categorii de proprietate şi a amortizării acestora în scopuri fiscale.

Astfel, pentru categoria IV de proprietate s-a înregistrat un rezultat pozitiv de 2000 lei obţinut de la vînzarea tuturor obiectelor incluse în această categorie de proprietate. În scopul impozitării acest rezultat este considerat pierdere de la vînzarea proprietăţii. Pentru categoria în cauză nu se calculează amortizarea şi baza valorică a mijloacelor fixe la începutul anului următor de gestiune se egalează cu zero.

24. În cazul în care mijloacele fixe sînt supuse donaţiei, ieşirii forţate, casării mijloacelor fixe înainte de expirarea duratei de funcţionare utilă şi altei ieşiri, baza valorică a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune pe fiecare categorie de proprietate va fi micşorată cu baza valorică ajustată a obiectelor ieşite.

Pînă la 1 ianuarie 2004 baza valorică ajustată a mijloacelor fixe în scopuri fiscale se determină în felul următor:

pentru mijloacele fixe raportate la categoria I de proprietate - baza valorică a acestora la începutul perioadei de gestiune;

pentru mijloacele fixe raportate la categoriile II-V de proprietate - baza valorică a obiectului se determină prin calcul, pornind de la valoarea de intrare care a fost inclusă în categoriile respective, amortizarea calculată, precum şi corectările efectuate pentru reparaţie, determinate în scopuri fiscale.

Începînd cu 1 ianuarie 2004, conform prevederilor pct.88 al Catalogului mijloacelor fixe şi activelor nemateriale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.338 din 21 martie 2003, baza valorică ajustată a mijloacelor fixe în scopuri fiscale se determină în felul următor:

a) baza valorică ajustată a fiecărui mijloc fix separat raportat la categoria I de proprietate pentru perioada respectivă (N) constituie baza valorică la începutul perioadei de gestiune a mijlocului fix pentru perioada respectivă (N);

b) pentru mijloacele fixe raportate la categoriile II-V de proprietate:

baza valorică ajustată a unui obiect se determină prin calcul, reieşind din ponderea procentuală a valorii de bilanţ a obiectului la începutul perioadei respective în suma totală a valorii de bilanţ aferentă obiectelor atribuite la categoria respectivă;

baza valorică ajustată a unui grup de obiecte se determină prin calcul, reieşind din ponderea procentuală a valorii de bilanţ a grupului de obiecte la începutul perioadei respective în suma totală a valorii de bilanţ aferentă obiectelor atribuite la categoria respectivă.

Baza valorică a mijloacelor fixe supuse donaţiei, ieşirii forţate, şi altei ieşiri se reflectă în Registrul de evidenţă a mijloacelor fixe pe categoriile de proprietate şi a amortizării acestora în scopuri fiscale, în rubrica “Suma ieşirilor”.

Baza valorică a autoturismului, inclus în categoria de proprietate cu valoarea stabilită la art.26 alin.(9) lit.b) din Codul fiscal, reprezintă valoarea acestuia micşorată cu suma amortizării calculate.

Baza valorică a proprietăţii pe care se calculează amortizarea, constatată conform prevederilor art.26 alin.(3) din Codul fiscal se determină prin calcul, pornind de la valoarea de intrare a proprietăţii care a fost inclusă în categoria respectivă şi micşorată cu suma amortizării calculate în scopuri fiscale ale acestora.

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

[Pct.24 completat prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

25. În cazul în care mijloacele fixe sînt casate în legătură cu scoaterea din uz a acestora, înainte de a expira durata de utilizare, baza valorică a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune pe fiecare categorie de proprietate va fi micşorată cu baza valorică a imobilizărilor respective determinată în scopuri fiscale, conform modului expus în punctul 24 al prezentului Regulament.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

26. Baza valorică a mijloacelor fixe se determină după cum urmează:

1) pentru mijloacele fixe nou-procurate şi/sau transmise în exploatare în condiţiile art.261 din Codul fiscal – valoarea mijlocului fix determinată în conformitate cu prevederile art.261 alin.(18) din Codul fiscal, micşorată cu suma amortizării calculate în perioada exploatării acestuia sau valoarea mijlocului fix determinată conform prevederilor art.261 alin.(18) din Codul fiscal, majorată cu suma reparaţiei capitale şi micşorată cu suma amortizării calculate în perioada exploatării mijlocului fix;

2) pentru mijloacele fixe care au fost în exploatare şi pentru care amortizarea a fost calculată conform art.26 din Codul fiscal – valoarea mijlocului fix la începutul perioadei de tranziţie, micşorată cu suma amortizării calculate în perioada exploatării acestuia sau baza valorică a mijlocului fix la începutul perioadei de tranziţie, majorată cu suma reparaţiei capitale şi micşorată cu suma amortizării calculate în perioada exploatării acestuia;

3) pentru mijloacele sub formă de investiţii efectuate în mijloacele fixe – valoarea de intrare micşorată cu suma amortizării calculate în perioada exploatării acestora;

4) pentru autoturismul specificat la art.261 alin.(8) lit.b) din Codul fiscal – valoarea acestuia micşorată cu suma amortizării calculate sau valoarea acestuia majorată cu suma reparaţiei capitale şi micşorată cu suma amortizării calculate;

5) pentru mijloacele fixe reintrate în exploatare după ieşirea forţată conform art.22 alin.(2) din Codul fiscal – baza valorică a proprietăţii înlocuite majorată cu suma cheltuielilor suportate pentru procurarea proprietăţii, care nu este acoperită din venitul obţinut în cazul pierderii forţate;

6) pentru mijloacele fixe constatate în calitate de plusuri la inventariere – valoarea determinată în conformitate cu prevederile Standardelor Naţionale de Contabilitate şi Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară.

[Pct.26 introdus prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

27. Rezultatul înstrăinării mijloacelor fixe sau a imobilizărilor care au fost în componenţa mijloacelor fixe şi ulterior trecute în grupa “stoc” în scopuri fiscale se determină ca diferenţa dintre venitul obţinut şi baza valorică a mijlocului fix sau a imobilizărilor trecute în grupa “stoc”.

În cazul înstrăinării autoturismului specificat la art.261 alin.(8) lit.b), venitul sau pierderea calculată ca diferenţa dintre suma mijloacelor obţinute de la înstrăinarea autoturismului şi baza valorică a acestuia se recunoaşte drept venit sau pierdere a perioadei fiscale în care a avut loc înstrăinarea.

[Pct.27 introdus prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

MODUL DE DETERMINARE A BAZEI VALORICE A MIJLOACELOR FIXE

DEŢINUTE ÎN CAZUL APLICĂRII  PENTRU PRIMA DATĂ A

PREVEDERILOR ART.261 DIN CODUL FISCAL

[Cap.XII (pct.28-30) introdus prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

28. În conformitate cu art.24 alin.(31) din Legea nr.1164/1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, pentru perioada fiscală 2018 agenţii economici pot alege modul de calcul al amortizării şi cheltuielilor pentru reparaţia proprietăţii conform art.26 şi 27 sau art.261 din Codul fiscal.

Alegerea regimului fiscal se realizează prin indicarea lui în politicile contabile ale agentului economic pînă la data de 25 aprilie, iar pentru subiecţii care s-au înregistrat pe parcursul perioadei fiscale de declarare – pînă la data de 25 a lunii următoare trimestrului de înregistrare.

[Pct.28 introdus prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

29. Baza valorică a fiecărui mijloc fix la începutul perioadei fiscale de tranziţie pentru care se aplică prevederile art.261 din Codul fiscal se va determina conform prevederilor art.24 alin.(32) din Legea nr.1164/1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi va constitui:

1) pentru mijloacele fixe raportate la categoria I de proprietate – baza valorică determinată la data de 31 decembrie (ultima zi) a perioadei fiscale anterioare;

2) pentru mijloacele fixe raportate la categoriile II-V de proprietate – baza valorică determinată prin calcul, avînd în vedere ponderea procentuală a valorii de bilanţ a mijlocului fix respectiv în suma totală a valorii de bilanţ aferente mijloacelor fixe atribuite categoriei respective la data de 31 decembrie (ultima zi) a perioadei fiscale anterioare, aplicată la baza valorică a categoriei la care a fost atribuit mijlocul fix respectiv.

În cazul în care în categoria de proprietate sînt reflectate mijloacele fixe constatate potrivit art.26 alin.(3) din Codul fiscal, precum şi autoturismele incluse în categoria de proprietate cu valoarea stabilită la art.26 alin.(9) din Codul fiscal, acestea urmează a fi excluse, cu baza valorică determinată separat pentru fiecare mijloc fix respectiv.

Baza valorică a autoturismului inclus în categoria de proprietate cu valoarea stabilită la art.26 alin.(9) lit.b) din Codul fiscal se determină prin calcul, pornind de la valoarea de intrare a proprietăţii care a fost inclusă în categoria respectivă, micşorată cu suma amortizării calculate în scopuri fiscale.

Baza valorică a mijloacelor fixe la data de 31 decembrie (ultima zi) a perioadei fiscale anterioare se determină în condiţiile legislaţiei fiscale aplicabile la această dată.

[Pct.29 introdus prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

30. La determinarea bazei valorice aferente mijloacelor fixe raportate la categoriile II–V de proprietate, în cazul în care suma totală a valorii de bilanţ aferente obiectelor atribuite la una din categoriile enumerate la data de 31 decembrie a perioadei fiscale anterioare este zero, respectiv şi baza valorică a acestora în scopuri fiscale va fi zero.

Prin urmare, baza valorică a categoriei de proprietate respective la data de 1 ianuarie (prima zi) a perioadei fiscale pentru care se aplică prevederile art.261 din Codul fiscal va fi recunoscută ca cheltuieli privind amortizarea pentru perioada fiscală respectivă, cu recunoaştere la deducere, potrivit art.24 din Codul fiscal.

[Pct.30 introdus prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

[Anexa nr.1 modificată (coloanele 6 şi 17 excluse) prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.883 din 26.11.2012, în vigoare 30.11.2012]

[Anexa nr.4 introdusă prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

Anexa nr.5

la Regulamentul cu privire la modul de

evidenţă şi calculare a amortizării

mijloacelor fixe în scopuri fiscale

Modul de completare

a Registrului privind evidenţa şi calcularea amortizării mijloacelor fixe

în scopuri fiscale pentru perioada fiscală

1. În coloana 1 se indică numărul de inventar atribuit fiecărui mijloc fix.

2. În coloana 2 se indică denumirea mijlocului fix.

3. În coloana 3 se indică baza valorică a mijlocului fix, determinată conform prevederilor art.24 alin.(32) din Legea nr.1164/1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal.

4. În coloana 4 se indică valoarea mijlocului fix, determinată în conformitate cu prevederile art.261 alin. (18) din Codul fiscal.

5. În coloana 5 se indică luna din care urmează a se calcula amortizarea potrivit art.261 alin. (6) din Codul fiscal.

6. În coloana 6 se indică suma cheltuielilor de reparaţie care urmează a fi reflectate la majorarea valorii mijloacelor fixe în conformitate cu prevederile Standardelor Naţionale de Contabilitate, potrivit art.261 alin.(10) din Codul fiscal.

7. În coloana 7 se indică luna în care a fost efectuată reparaţia capitală în scopul constatării lunii din care se va calcula amortizarea mijlocului fix respectiv.

8. În coloana 8 se indică valoarea mijlocului fix cu suma reparaţiei capitale în scopul calculării amortizării mijlocului fix de la valoarea formată din luna indicată în coloana 7. Valoarea respectivă reprezintă suma totală a coloanei 4 şi coloanei 6 sau a coloanei 3 şi coloanei 6.

9. În coloana 9 se indică durata de funcţionare a mijlocului fix conform Catalogului mijloacelor fixe şi activelor nemateriale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.338/2003. Durata respectivă se utilizează pentru mijloacele fixe nou-procurate de către entităţile care aplică prevederile art.261 din Codul fiscal. Pentru mijloacele fixe a căror amortizare a fost calculată conform art.26 din Codul fiscal, durata de funcţionare reprezintă diferenţa dintre durata stabilită conform Catalogului menţionat şi numărul perioadelor fiscale în care amortizarea a fost calculată conform art.26 din Codul fiscal. Durata de funcţionare pentru mijloacele fixe constatate conform art.261 alin. (3) din Codul fiscal (investiţiile efectuate în mijloacele fixe care fac obiectul unui contract de leasing operaţional, concesiune, arendă, comodat, sublocaţiune) reprezintă durata de funcţionare stabilită conform Catalogului menţionat pentru mijlocul fix luat în folosinţă.

10. În coloana 10 se indică norma de amortizare determinată conform art.261 alin.(7) din Codul fiscal.

11. În coloanele 11-22 se indică suma amortizării lunare, determinată ca produsul dintre coloana 3 şi 1/12 parte din coloana 10 sau dintre coloana 4 şi 1/12 parte din coloana 10, sau dintre coloana 8 şi 1/12 parte din coloana 10, după caz.

12. În coloana 23 se indică totalul calculat pentru amortizarea în perioada fiscală pentru fiecare mijloc fix.

[Anexa nr.5 introdusă prin Hot.Guv. nr.1251 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]