Lege nr. 353 din 22.12.2022
pentru modificarea unor acte normative
PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA
L E G E
pentru modificarea unor acte normative
nr. 353 din 22.12.2022
(în vigoare 01.03.2023)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 3-4 art. 4 din 13.01.2023
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Codul muncii al Republicii Moldova nr.154/2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.159–162, art.648), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Codul se completează cu art.761 cu următorul cuprins:
"Articolul 761. Activitatea de muncă în perioada aflării în concediu de maternitate
(1) În perioada aflării în concediu de maternitate, prin derogare de la art.76 lit.a), salariata are dreptul de a continua sau de a relua activitatea de muncă în baza cererii scrise, cu prezentarea concluziei medicale privind starea de sănătate, eliberată de către instituţia medico-sanitară pe a cărei listă este înregistrată, şi de comun acord cu angajatorul. Termenul în care salariata îşi continuă sau îşi reia activitatea de muncă în perioada concediului prenatal nu va depăşi 36 de săptămâni de sarcină, termen stabilit prin ordinul (dispoziţia, decizia, hotărârea) emis de către angajator la data recepţionării cererii salariatei.
(2) La cererea scrisă a salariatei care desfăşoară activitate în perioada aflării în concediu de maternitate, depusă până la expirarea termenului prevăzut la alin.(1) din prezentul articol, contractul individual de muncă se suspendă prin ordinul (dispoziţia, decizia, hotărârea) angajatorului din ziua solicitării, cu aplicarea ulterioară a condiţiilor prevăzute în art.76 lit.a)."
2. Articolul 1141 se abrogă.
3. La articolul 124, alineatul (6) va avea următorul cuprins:
"(6) Salariatul are dreptul la revenirea din concediul parţial plătit pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani înainte de expirarea termenului stabilit în cererea indicată la alin.(2) sau (4), anunţând despre aceasta angajatorul, printr-o cerere scrisă, cu 15 zile lucrătoare înainte. Termenul respectiv poate fi redus prin acordul scris al părţilor."
4. La articolul 126, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
"(5) Salariatul poate reveni din concediul suplimentar neplătit pentru îngrijirea copilului înainte de termenul stabilit în cererea indicată la alin.(2), anunţând despre acest lucru angajatorul, printr-o cerere scrisă, cu 15 zile lucrătoare înainte. Termenul respectiv poate fi redus prin acordul scris al părţilor."
5. La articolul 141, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) În contractul individual de muncă, părţile pot conveni asupra cuantumului salariului în valută străină, cu achitarea în monedă naţională la un curs de schimb al leului moldovenesc agreat de părţi care nu poate fi mai mic de cursul oficial de schimb al leului moldovenesc stabilit de Banca Naţională a Moldovei."
Art.II. – În anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.1–4, art.2), cu modificările ulterioare, poziţia 1.9 va avea următorul cuprins:
|
1.9. Beneficiarii – pentru persoanele fizice care exercită activităţi în calitate de zilieri în temeiul Legii nr.22/2018 privind exercitarea unei activităţi necalificate cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, cu excepţia persoanelor care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1–1.8 |
6% la remuneraţia zilnică |
Lunar, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune | Pensia pentru limită de vârstă şi ajutorul de deces |
Art.III. – Legea nr.289/2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.168–170, art.773), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 2:
la alineatul (41), textul "art.5 alin.(1) lit.a), b), d) şi g)" se substituie cu textul "art.5 alin.(1) lit.a), b) şi g)";
articolul se completează cu alineatul (42) cu următorul cuprins:
"(42) Dreptul persoanei asigurate la indemnizaţiile prevăzute la art.5 alin.(1) lit.d) se stabileşte indiferent de realizarea venitului asigurat pentru perioada concediului de maternitate."
2. Articolul 16 se completează cu alineatele (7) şi (8) cu următorul cuprins:
"(7) Indemnizaţia de maternitate se calculează din venitul asigurat al unuia dintre soţi, care va determina un cuantum mai mare al indemnizaţiei de maternitate.
(8) Pentru perioada concediului de maternitate care se suprapune cu perioada în care femeia a realizat un venit asigurat, indemnizaţia de maternitate se plăteşte."
Art.IV. – Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.230–232, art.840), cu modificările ulterioare, se completează cu articolul 521 cu următorul cuprins:
"Articolul 521. Exercitarea funcţiei publice în perioada concediului de maternitate
În perioada aflării în concediu de maternitate, prin derogare de la art.52 lit.c), art.54 alin.(2) şi art.55 alin.(2), funcţionarul public are dreptul de a continua sau de a relua activitatea de muncă în baza cererii scrise, cu prezentarea concluziei medicale privind starea de sănătate, eliberată de către instituţia medico-sanitară pe a cărei listă este înregistrat, şi de comun acord cu angajatorul. Termenul în care funcţionarul public îşi continuă sau îşi reia activitatea de muncă în perioada concediului prenatal nu va depăşi 36 de săptămâni de sarcină, termen stabilit prin act administrativ emis de către angajator la data recepţionării cererii funcţionarului public."
Art.V. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la 1 martie 2023.
(2) Guvernul, în termen de 2 luni de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.
| PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU |
| Nr.353. Chişinău, 22 decembrie 2022. | |