Hotărâre nr. 539 din 26.08.2025
pentru modificarea anexei nr.1 la Hotărârea Guvernului nr.693/2018 cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venit
GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA
H O T Ă R Â R E
pentru modificarea anexei nr.1 la Hotărârea Guvernului
nr.693/2018 cu privire la determinarea obligaţiilor
fiscale aferente impozitului pe venit
nr. 539 din 26.08.2025
(în vigoare 29.09.2025, cu excepţia subpct.1.2 - 01.01.2026)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 452-455 art. 540 din 29.08.2025
* * *
În temeiul art.24 alin.(19) şi alin.(193) lit.c) din Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, şi al art.6 lit.h) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venitul persoanelor juridice şi persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.693/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.295-308, art.834), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.1. se completează cu punctul 391 cu următorul cuprins:
"391. Prin derogare de la pct.39, angajatorul din agricultură care practică în decursul perioadei de gestiune nu mai puţin de 70% din activităţile stipulate în grupele 01.1-01.6 din Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei şi ai cărui salariaţi au salariul mediu lunar brut egal sau mai mare de 9 000 de lei este în drept să deducă cheltuielile pentru hrana organizată a salariaţilor. În sensul prezentului punct, salariul mediu lunar brut se calculează pornind de la fondul lunar de salarizare al angajatorului raportat la numărul mediu scriptic de salariaţi în luna respectivă.";
1.2. capitolul V se completează cu secţiunea a 21-a cu următorul cuprins:
"Secţiunea a 21-a
Deducerea cheltuielilor pentru compensarea cheltuielilor suportate
de salariaţi în structurile de primire turistică din zonele rurale
ale Republicii Moldova, inclusiv a cheltuielilor
aferente tichetelor de vacanţă
441. Se permite deducerea cheltuielilor suportate şi determinate de angajator, în limita plafonului prevăzut la art.24 alin.(193) lit.c) din Cod, pentru:
1) compensarea cheltuielilor suportate de salariaţi în structurile de primire turistică din zonele rurale ale Republicii Moldova;
2) procurarea tichetelor de vacanţă pentru salariaţi.
442. Deducerea cheltuielilor suportate şi determinate de angajator pentru compensarea cheltuielilor suportate de salariaţi în structurile de primire turistică din zonele rurale ale Republicii Moldova, inclusiv a cheltuielilor aferente tichetelor de vacanţă, se permite în baza următoarelor documente confirmative:
1) pentru contribuabilii care aplică contabilitatea de angajamente – factura fiscală;
2) pentru contribuabilii care aplică contabilitatea de casă – factura fiscală şi documentul confirmativ privind achitarea de facto a plăţilor.
443. Deducerea cheltuielilor suportate şi determinate de angajator pentru compensarea cheltuielilor suportate de salariaţi în structurile de primire turistică din zonele rurale ale Republicii Moldova se efectuează în conformitate cu prevederile art.44 alin.(2) lit.b) şi alin.(3) lit.b) din Cod.
444. Angajatorul este în drept să acorde aceluiaşi salariat, pe parcursul perioadei fiscale, mai multe tichete de vacanţă (cu valori nominale diferite), iar deductibilitatea acestora în scopuri fiscale se va examina prin prisma plafonului stabilit la art.24 alin.(193) lit.c) din Cod.
445. Angajatorul este în drept să suporte cheltuieli în valoare mai mare decât plafonul prevăzut la art.24 alin.(193) lit.c) din Cod pentru compensarea cheltuielilor suportate de salariaţi în structurile de primire turistică din zonele rurale ale Republicii Moldova, precum şi să acorde tichete de vacanţă cu valori nominale mai mari decât plafonul menţionat. Valoarea cheltuielilor care depăşeşte plafonul respectiv se va considera facilitate impozabilă acordată de angajator conform art.19 din Cod, aceasta fiind deductibilă în scopuri fiscale în condiţiile respectării prevederilor art.24 alin.(192) din Cod.
446. Angajatorul este în drept să suporte pe parcursul perioadei fiscale, în raport cu acelaşi salariat, cheltuieli pentru compensarea cheltuielilor suportate de salariat în structurile de primire turistică din zonele rurale ale Republicii Moldova, precum şi cheltuieli aferente tichetelor de vacanţă. Deductibilitatea acestora în scopuri fiscale se examinează cumulativ, în conformitate cu prevederile pct.444 şi 445.
447. Lista operatorilor autorizaţi şi a structurilor de primire turistică din zonele rurale ale Republicii Moldova pentru emiterea tichetelor de vacanţă se aprobă de către Ministerul Culturii.
448. Tichetele de vacanţă emise pe suport de hârtie urmează să conţină următoarele elemente obligatorii:
1) denumirea şi IDNO-ul structurilor de primire turistică din zonele rurale;
2) valoarea nominală a tichetului de vacanţă;
3) data emiterii tichetului de vacanţă;
4) perioada de valabilitate a tichetului de vacanţă.
449. Procurarea şi acordarea tichetelor de vacanţă, atât în formă electronică, cât şi pe suport de hârtie, se efectuează de către angajator.
4410. Tichete de vacanţă pot fi acordate salariaţilor atât la locul de muncă de bază, cât şi la locul de muncă prin cumul.
4411. Condiţiile de gestionare a valorii nevalorificate la expirarea termenului de valabilitate al tichetului de vacanţă se stabilesc în contractul încheiat între operator şi angajator.
4412. În cazul în care, la expirarea termenului de valabilitate al tichetului de vacanţă, operatorul autorizat restituie valoarea nevalorificată a tichetului de vacanţă angajatorului. Această valoare se ia în calcul şi se include în venitul brut al angajatorului în perioada fiscală în care a fost încasată.
4413. În cazul returnării tichetului de vacanţă de către salariat angajatorului, angajatorul nu are dreptul să compenseze valoarea acestuia în numerar."
2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la expirarea termenului de o lună de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia subpunctului 1.2, care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2026.
| PRIM-MINISTRU | Dorin RECEAN |
| Contrasemnează: | |
| Ministrul finanţelor | Victoria Belous |
| Nr.539. Chişinău, 26 august 2025. | |