BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Hotărâri

819/15.12.92 Hotărîre despre aprobarea Repulamentului cu privire la delegarea în străinătate a personalului instituţiilor şi agenţilor economici din republică

Tipul documentului
Hotărâri
Data adoptării
15.12.1992

GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA

H O T Ă R Î R E

despre aprobarea Regulamentului cu privire la delegarea în străinătate

a personalului instituţiilor şi agenţilor economici din republică

nr. 819  din  15.12.92

 (în vigoare 30.01.1993) 

Monitor nr.1/8 din 30.01.1993

* * *

Abrogat: 04.09.1995

Hotărîrea Guvernului nr.613 din 04.09.1995

În scopul reglementării modului de delegare în străinătate a personalului instituţiilor şi agenţilor economici din republică, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la delegarea în străinătate a personalului instituţiilor şi agenţilor economici din republică (se anexează).

2. Ministerul Finanţelor, ministerele şi departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat să asigure controlul asupra utilizării judicioase a mijloacelor destinate misiunilor de serviciu.

REGULAMENTUL

cu privire la delegarea în străinătate a personalului instituţiilor

şi agenţilor economici din republică

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prevederile prezentului Regulament se extind asupra personalului trimis în misiune în străinătate pentru îndeplinirea unor sarcini provizorii, inclusiv:

a) vizite oficiale, tratative, consultări, încheierea contractelor, acordurilor etc.;

b) schimb de experienţă, specializare, stagiere, instruire, participare la tîrguri şi expoziţii, acţiuni de prosperare a pieţei, cooperare economică şi tehnico-ştiinţifică, perfectarea contractelor şi alte misiuni, impuse de derularea contractelor privind comerţul exterior;

c) participarea la sesiuni, simpozioane, consfătuiri, congrese, reuniuni şi manifestări ştiinţifice, cultural-artistice şi sportive;

d) îndeplinire a misiunilor diplomatice, consulare, verificarea activităţii societăţilor mixte, birourilor, agenţiilor, unităţilor comerciale private etc.

2. Ministerele, celelalte organe centrale, organizaţiile, instituţiile şi întreprinderile, care deleghează persoane în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni provizorii sînt obligate:

a) să stabilească numărul de persoane şi durata deplasării în funcţie de condiţiile concrete de realizare a misiunii, dar nu mai mult de 2 ani;

b) să analizeze concluziile şi propunerile prezentate în dările de seamă de către personalul respectiv la revenirea în ţară.

Delegarea personalului organelor puterii de stat şi administraţiei de stat (cînd detaşările necesită alocaţii din fondul valutar al republicii) este autorizată de Guvernul Republicii Moldova (prin semnătura Prim-ministrului), avîndu-se confirmarea ţării-gazdă.

[Lit.b) alin.2 în redacţia Hot. Guv. nr.141 din 18.03.93]

Delegarea personalului organelor puterii de stat şi administrării de stat este autorizată de Guvernul Republicii Moldova (prin semnătura Prim-ministrului), avîndu-se confirmarea ţării-gazdă.

Persoanelor delegate în străinătate pe un termen de pînă la 6 luni li se menţin salariile medii, iar pe termene ce depăşesc 6 luni – 75 la sută din salariile medii lunare la locul respectiv de muncă.

Pentru persoanele, care pleacă în străinătate în scopul stagierii, instruirii, specializării şi efectuării schimbului de experienţă din proprie iniţiativă, la invitaţii personale sau pentru a participa la concursurile organizate de diverse fondaţii şi instituţii din alte ţări, compensarea cheltuielilor de deplasare, păstrarea locurilor de muncă şi salariilor se efectuează conform deciziilor întreprinderilor şi instituţiilor unde lucrează angajaţii respectivi.

3. Personalul trimis în străinătate în misiune de serviciu beneficiază:

a) de o indemnizaţie unică în valută (denumită în continuare diurnă) pentru cheltuielile curente, hrană şi achitarea costului transportului în arealul localităţii în care îşi desfăşoară activitatea;

b) de o indemnizaţie zilnică în valută, pentru acoperirea cheltuielilor de cazare (în continuare – plafon de cazare).

Cheltuielile legate de deplasarea pe teritoriul C.S.I. a personalului detaşat în străinătate în misiune de serviciu sînt acoperite în conformitate cu hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 13 februarie 1992 nr.86 "Cu privire la deplasările de serviciu ale lucrătorilor întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor din Republica Moldova"

4. Pe lîngă indemnizaţiile prevăzute în articolul 3 din prezentul Regulament, unităţile trimiţătoare suportă următoarele cheltuieli în valută convertibilă şi în valută naţională:

a) costul transportului tur-retur conform tarifelor internaţionale între localităţile din ţară de destinaţie spre şi dinspre aeroport, gară şi stabilimentul de cazare;

b) speze pentru asistenţă medicală, în condiţiile şi cazurile stabilite de Ministerul Sănătăţii, precum ar fi: vaccinări şi medicamente specifice ţărilor şi localităţilor cu o climă greu de suportat, spitalizare şi intervenţii chirurgicale în caz de necesitate urgentă;

c) cheltuieli în legătură cu decesul detaşatului în străinătate şi transportarea lui în ţară;

d) comisioane şi taxe bancare, cheltuieli impuse de obţinerea vizelor, rezervelor camerelor în hotel şi a mijloacelor de transport.

II. INDEMNIZAŢII ÎN VALUTĂ

Diurna

5. Diurna în valută este diferenţiată în 3 categorii, ţinîndu-se seamă de funcţia personalului detaşat, precum şi de scopul şi caracterul misiunii, potrivit punctului 1 din anexa nr.1 la prezentul Regulament.

Cuantumul diurnei în valută este specificat pentru fiecare categorie conform anexei nr.2 la prezentul Regulament.

Perioada pentru care se acordă diurna în valută se determină luîndu-se în calcul pentru ziua plecării în deplasare şi ziua întocmirii respectiv, cîte 50 la sută din cuantumul normal al diurnei.

În cazul cînd durata deplasării depăşeşte 30 zile, cuantumul diurnei se reduce cu 20 la sută, iar peste 60 zile – cu 30 la sută.

6. În cazurile cînd personalul, plecat în misiune de serviciu în străinătate, este asigurat gratuit cu masă în ţara-gardă, cuantumul diurnei constituie 30 la sută din norma diurnei, luîndu-se în calcul suplimentele stabilite.

7. În cazul cînd ziua plecării persoanei trimise în misiune de serviciu coincide cu ziua sosirii ei în punctul de destinaţie, mărimea diurnei constituie 50 la sută din cuantumul stabilit.

Cazarea

8. Plafonul de cazare se acordă în funcţie de categoria angajatului, în corespundere cu punctul 2 al anexei nr.1.

Plafoanele de cazare pot atinge nivelele A şi B potrivit prevederilor anexei nr.2.

Plafoanele de cazare, la care are dreptul detaşatul-participant la diverse acţiuni de talie internaţională, se acordă în corespundere cu tarifele hotelurilor din localităţile unde au loc manifestările respective, în baza confirmării plăţii prin acte justificative de către partea care le-a organizat.

Transportul

9. Personalul trimis în străinătate într-o misiune de serviciu cu caracter temporar are dreptul să călătorească cu transportul auto (cu autobuzul), feroviar, aerian şi pe apă la clasa economică sau alte clase cu tarife similare, cu excepţia curierilor diplomatici şi membrilor guvernului care beneficiază de dreptul de a folosi transportul de clasa I.

III. ALTE CHELTUIELI

10. Valuta necesară pentru acoperirea cheltuielilor prevăzute în capitolul I, precum şi cele pentru convorbiri telefonice, telex, comisioane pentru schimbul valutar şi alte comisioane, strict necesare pentru îndeplinirea misiunii, se acordă în limita a 30 la sută din totalul diurnei şi al plafonului de cazare, acordate detaşatului în modul stabilit. Limita valutară stabilită poate fi depăşită numai în cazuri de excepţie, cu autorizarea conducerii unităţilor trimiţătoare.

În cazul cînd detaşatul în misiune se deplasează cu transport auto (autoturism), lui i se recuperează în avans sumele necesare pentru achitarea combustibilului, precum şi pentru suportarea taxelor rutiere sau a altor cheltuieli specifice.

IV. MODIFICAREA NORMELOR DIURNELOR ŞI A

PLAFONULUI DE CAZARE

11. Instanţa autorizată să modifice normele diurnelor şi plafoanelor de cazare, prevăzute în anexa nr.2, pentru a le corela cu accelerarea proceselor de inflaţie, fluctuaţia cursului valutar şi cu alte fenomene care influenţează costul vieţii, este Comisia normativă, instituţia în cadrul Ministerului Finanţelor şi din componenţa căreia fac parte reprezentanţi al Ministerului Afacerilor Externe şi Ministerului Relaţiilor Economice Externe.

De asemenea, în componenţa sus-numitei Comisii intră şi stabilirea cuantumurilor diurnelor şi a plafonului de cazare pentru ţările necuprinse în anexa nr.2.

V. MODUL DE ELIBERARE A VALUTEI ŞI DE JUSTIFICARE

A SPEZELOR VALUTARE

12. Sumele în valută, cuvenite personalului conform dispoziţiilor prezentului Regulament, se acordă în avans.

Justificarea sumelor cheltuite în valută, cu excepţia diurnelor, se efectuează în baza documentelor confirmatoare şi se aprobă de către conducătorii unităţilor trimiţătoare, iar în cazul detaşării din contul mijloacelor Fondului Valutar al republicii – de către Ministerul Finanţelor. Pentru confirmarea cheltuielilor legate de asistenţa medicală este necesară prezentarea certificatului instituţiei de specialitate.

Darea de seamă privind cheltuielile suportate se prezintă organului respectiv în termen de 5 zile după întoarcerea în ţară.

13. Avansurile în valută, folosite în alte scopuri, sau cheltuielile nejustificate (lipsa documentelor de plată pentru cazare şi transport) se recuperează din disponibilităţile valutare ale detaşatului, iar în lipsa acestora – în valuta naţională a ţării, conform cursului de către Banca Naţională a Moldovei la momentul prezentării dării respective de seamă.

VI. DELEGAREA ŞI PRIMIREA PERSONALULUI ÎN MISIUNE PE

PRINCIPII DE ECHIVALENŢĂ (FĂRĂ SPEZE VALUTARE)

14. În conformitate cu contractele încheiate între întreprinderile Republicii Moldova şi întreprinderile altor ţări, detaşarea şi primirea reciprocă în misiune a personalului ştiinţific şi de specialitate pot fi efectuate fără cheltuieli în valută. Echivalentul acestor schimburi se stabileşte în om-zile.

În cazul cînd schimbul reciproc de detaşaţi n-a fost specificat în contract, achitarea cheltuielilor pentru primirea personalului ştiinţific şi de specialitate străin nu se efectuează.

Cheltuielile pentru deplasarea specialiştilor spre şi despre locul de destinaţie sînt suportate de partea care detaşează, cu excepţia cazurilor cînd contractul privind detaşările reciproce, pe principii de echivalenţă, nu prevede altceva.

În cazurile cînd delegarea personalului ştiinţific şi de specialitate (cu acordul părţii care îl primeşte) implică cheltuieli ce depăşesc echivalentul prevăzut în contract, spezele în plus sînt suportate de partea care deleghează personalului în misiune.

Achitarea cheltuielilor pentru primirea personalului şi specialiştilor străini se efectuează conform devizului de cheltuieli, întocmit pentru fiecare caz aparte şi aprobat de conducătorul întreprinderii, organizaţiei, instituţiei.

Conform devizului de cheltuieli, se acoperă următoarele cheltuieli zilnice pentru primirea unui detaşat reieşind din următoarele calcule:

diurna – 100 ruble pe zi;

speze de transport şi deservire – 30 ruble pe zi;

plafon de cazare – conform documentelor de plată anexate (cu excepţia camerelor "lux").

La devizul de cheltuieli se anexează informaţia ce specifică profilul personalului sosit din afara hotarelor C.S.I. în misiune la întreprinderea, organizaţia, instituţia respectivă din republică ce va cuprinde următoarele date:

a) numele, prenumele, patronimicul detaşatului;

b) ţara de origine;

c) întreprinderea, organizaţia, instituţia, pe care o reprezintă;

d) funcţia;

e) scopul misiunii;

f) perioada aflării în republică.

Cheltuielile pentru primirea personalului străin ştiinţific şi de specialitate, legate de activitatea întreprinderii, se includ în costul producţiei, iar cele efectuate de organele de conducere şi alte instituţii bugetare se suportă din contul devizului de cheltuieli pentru întreţinerea acestor organe şi instituţii.

În anumite cazuri normele sus-menţionate de cheltuieli pentru primire personalului ştiinţific şi a specialiştilor străini pot fi mărite de către întreprinderi şi organizaţii din contul beneficiului disponibil, iar ministerele şi departamentele, alte instituţii bugetare – pînă la 50 la sută din contul economiei mijloacelor prevăzute pentru misiuni de serviciu.

VII. DISPOZIŢII GENERALE

15. În cazul cînd întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile nu dispun de mijloace valutare, procurarea acestora se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Nu se admite avansarea sau achitarea în ruble sau în valută naţională a cheltuielilor, prevăzute de prezentul Regulament pentru deplasarea personalului peste hotarele C.S.I.

16. Organizaţiilor neguvernamentale şi politice li se recomandă să aplice prevederile prezentului Regulament în mod corespunzător.

I. CATEGORII DE DIURNE

1. Categoria I

În această categorie se încadrează personalul trimis în străinătate pentru:

a) stagii de practică şi specializare;

b) elaborări de lucrări sau documentaţie;

c) documentarea, schimb de experienţă şi studii;

d) alte acţiuni, care au fost enumerate la categoria II.

2. Categoria II

În această categoria se încadrează personalul trimis în străinătate pentru:

a) efectuarea vizitelor oficiale la invitaţia organelor guvernamentale ale altor state;

b) participarea la adunările generale şi speciale şi la sesiunile secţiilor de lucru ale O.N.U., precum şi ale altor organizaţii internaţionale sau instituţii specializate ale acestora;

c) participarea la negocieri în vederea încheierii sau semnării acordurilor, convenţiilor, protocoalelor, programelor, declaraţiile, rezoluţiilor, contractelor externe etc,;

d) îndeplinirea misiunilor diplomatice;

e) participarea la manifestaţii internaţionale culturale şi sportive (personalul artistic din teatre, filarmonici, orchestre simfonice, circuri, ansambluri folclorice şi corale (cu excepţia personalului tehnico-administrativ), precum şi sportivii de performanţă şi antrenorii).

În această categorie sînt incluşi şi corespondenţii de presă, curierii diplomatici, directorii de tîrguri şi expoziţii.

3. Categoria III

În categoria III se încadrează miniştrii, prim-viceminiştri, alt personal încadrat cu funcţii similare, precum şi academicienii şi membrii-corespondenţi ai Academiei de Ştiinţe a Republicii Moldova.

Diurna se majorează în corespundere cu cota procentuală a adaosurilor în următoarele mărimi:

25 la sută pentru viceprim-miniştri;

50 la sută pentru prim-ministru.

PLAFOANE DE CAZARE

Se stabilesc două nivele ale plafoanelor de cazare; simbolizate A şi B.

Plafonul A se aplică pentru personalul prevăzut la categoriile I – II de diurne.

3. Plafonul B se aplică pentru personalul prevăzut la categoria III de diurne.

CATEGORII

de diurne şi plafoane de cazare